k ben 40- en student maar je zit er wel een beetje naast hoor met dat stuk over studentenquote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:03 schreef WRH het volgende:
We weten wel hoe we onszelf zien, als veertigers en vijftigers en we zien ook duidelijk verschillen met de 'jongeren'.
maar hoe kijken we eigenlijk tegen die pubers, twintigers en dertigers van nu aan? zijn ze echt heel anders dan wij zelf? beter, slechter, anders?
zijn ze alleen maar anders dan wij vanwege de tijd en de veranderde maatschappij of zijn ze anders omdat ze anders opgevoed zijn en en andere jeugd hebben gehad?
ik kan zelf wel eens in stomme verbazing naar bv kinderen op puberteit leeftijd kijken omdat ze dingen doen die ik niet in mijn hoofd hoefde te halen, maar tegelijkertijd realiseer ik mij dan dat juist die pubers dus worden opgevoed door mijn eigen generatie en leeftijdgenoten, waarom voeden zij hun kinderen blijkbaar zo anders op dan wij zelf opgevoed zijn?
ander voorbeeld: twintigers en het geklaag van studenten, in onze tijd is studiefinanciering voor het eerst ingevoerd, ik had zelf bv het luxe probleem dat ik een ov kaart in mijn maag gesplitst kreeg terwijl ik die niet nodig had, dus met een aantal vrienden flink 'gratis' het land door crossen met die kaart, had je er nog een beetje lol van.
nu is het een recht voor iedere student waar je als overheid niet meer aan mag komen.
korting op studiefinanciering en gelijk een studentenopstand, terwijl wij (neem ik aan) een gedeelte van de studie zeker, zelf zonder studiefinanciering hebben moeten bekostigen met bijbaantjes en overal geld lenen als je ouders het niet konden betalen.
zijn vast nog wel meer voorbeelden, was 'vroega' alles beter of is het nu allemaal beter en vinden we dat de huidige jongere generatie zich aanstelt of hebben ze een punt?
ik heb geen idee waar je heen wil?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:16 schreef WRH het volgende:
het was ook maar een voorbeeldje, niet bedoeld om inhoudelijk op in te gaan.
dus meer gewoon het verschil tussen de huidige regelingen / studenten en die van 'onze'tijd.
er zit wel degelijk een groot verschil in meemaken dat iets wordt ingevoerd dat er voor die tijd niet was en er nu gewoon al vanzelfsprekend een beroep op kunnen doen.
(overigens, die alleen maar administratiekosten betalen heb ik helaas ook niet mogen meemaken en ik denk maar weinig veertigers, ik werkte gewoon de hele zomer om mijn college geld te kunnen betalen, niks vakantie vieren, gewoon de gehele zomer fulltime werken en daarna tijdens het studiejaar ook bijwerken om te kunnen wonen en eten.)
valt wel mee hoor, met pessimisme.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:04 schreef BrandX het volgende:
In zijn algemeenheid heeft alles van - pak um beet - 18jr tot 30 jaar alle gemakken gehad omdat het economisch gewoon enorm goed ging.
Wat ik vervolgens hierdoor bij veel mis, is een natuurlijke drang om te werken voor je geld, en niet alles als vanzelfsprekend vinden.
[/meestpessimistischepostevervanmijnhand]
En toch is het zo, kan je nagaan wat voor vrolijke rasoptimist ik normaliter benquote:
De Avonden niet gelezen ?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 15:16 schreef WRH het volgende:
heb ooit ook zoiets gezegd jaren geleden, toen kreeg ik de tip om iets van Celine te lezen, dat was wel echt zo de meest deprimerende shit die ik ooit gelezen heb van een echt vreselijke sarcastische schrijver dat ik sindsdien ben bijgedraaid
Daar wil ik nog wel een oorzaak aan verbinden (al kan ik als puber niet meespreken over het "toen" maar destemeer over het "nu"), namelijk dat ouders hun kinderen zelf laten bepalen hoe laat ze thuis komen (en dat al vanaf 11/12 jaar (!)). Omdat de "kleine" kinderen niet lekker liggen te slapen om 23.00 (als de 16-jarigen de kroeg induiken) komen ze veel eerder in contact met de "ouderen".quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:31 schreef WRH het volgende:
ohja, het seks gedeelte, dat valt mij ook op dat ze er echt wel vroeger bij zijn tegenwoordig.
zonder meteen te beginnen over welk leeftijd gezond is om er mee te beginnen want dat verschilt natuurlijk per kind / persoon wanneer iemand er aan toe is, maar ik heb toch echt sterk het gevoel dat we vroeger rond de leeftijd van 13 en 14 toch nog in het zoenen en hand in hand lopen fase verkeerden terwijl ze nu dan toch al een stuk verder gaan.
en het coma zuipen, dat zijn tegenwoordig ook al de 14jarigen en daarvan weet ik toch wel redelijk zeker dat dit in mijn tijd niet gebeurde, ik kende op die leeftijd echt niemand die al aan het bier of de zware alcohol zat.
quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:55 schreef Aleandra het volgende:
Daar ga ik het van de week eens met oma over hebben. Ben nu eigenlijk wel heel benieuwd naar haar mening.
40+ en nog een oma hebben?quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:55 schreef Aleandra het volgende:
Daar ga ik het van de week eens met oma over hebben. Ben nu eigenlijk wel heel benieuwd naar haar mening.
Sorry foutje. Ik bedoel mijn moeder van 75+ en dat is er eentje die vroeger en nu nog steeds de ogen niet in der zak heeft zitten.quote:
Het zou wel kunnen natuurlijk. Ik ben 50. Mijn vader is 73 en mijn grootvader is 94. Nu moet ik er wel bij zeggen dat een gesprek voeren met mijn grootvader nu onmogelijk is. Hij herkent me niet eens meer. Alle andere grootouders die zijn inmiddels overleden.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:11 schreef Aleandra het volgende:
[..]
Sorry foutje. Ik bedoel mijn moeder van 75+ en dat is er eentje die vroeger en nu nog steeds de ogen niet in der zak heeft zitten.
Tuurlijk kan het. Jouw vader was 23 en zijn vader 21 toen ze al kinderen kregen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:16 schreef Cherna het volgende:
Het zou wel kunnen natuurlijk. Ik ben 50. Mijn vader is 73 en mijn grootvader is 94. Nu moet ik er wel bij zeggen dat een gesprek voeren met mijn grootvader nu onmogelijk is. Hij herkent me niet eens meer. Alle andere grootouders die zijn inmiddels overleden.
dat zal het zijnquote:Op vrijdag 15 juni 2012 01:10 schreef drakin het volgende:
Of komt het omdat ik 40- ben? Nou ja nog net 39 :p
Is dat raar dan? Mijn Oma is 96 and alive and kicking. Ongeveer een jaar geleden brak ze een heup. Kreeg ze de vraag of ze een niet reanimeren verklaring wilde tekenen. Geen haar op d'r hoofd die er aan dacht. En ze loopt ondertussen weer.quote:
quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Is dat raar dan? Mijn Oma is 96 and alive and kicking. Ongeveer een jaar geleden brak ze een heup. Kreeg ze de vraag of ze een niet reanimeren verklaring wilde tekenen. Geen haar op d'r hoofd die er aan dacht. En ze loopt ondertussen weer.
dat is 1 van de dingen die mij opvalt, zie de discussie aan het begin van dit topic over studiefinanciering.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:44 schreef Swetsenegger het volgende:
Het enige wat me opvalt is dat veel jong volwassenen vinden dat ze overal recht op hebben tegenover het hebben van erg weinig plichten. Moeite met autoriteit, moeite met het krijgen van opdrachten, etc.
Ik denk dat een groot deel een enorme reality check gaan krijgen in de huidige crisis.
quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:37 schreef Bosbeetle het volgende:
trouwens vond ik de student die mij vroeg of ik wel genoeg deed op mijn werk wel een beetje op het randje
![]()
Ik zie eigenlijk ook niet echt een manier om een goede baan te krijgen zonder studie...quote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:04 schreef BrandX het volgende:
Enige wat ik echt kan zeggen is dat ik het niveau van de gemiddelde HBO opleiding dramatisch gezakt vind. Een groot deel van wat nu van het HBO af komt (even kort door de bocht) kon in 'mijn' tijd ternauwernood MBO4 aan. En dit ervaar ik uit eerste hand, van de jongens die hier hun LAP tijd doorbrengen met hun HBO rechten en HBO MER en HBO bestuurskunde.... Tegenwoordig schijnt iedereen maar verplicht HBO te moeten doen ("anders heb je later nooit een goede baan hoor!") en de scholen, die subsidie krijgen naar de hoeveelheid leerlingen en slagingsprecentage verlagen aan alle kanten niveaus en matsen de studenten met zesjes waar een 4 nog hoog zou zijn. Ook uit eigen ervaren meermalen gezien. Maar goed, dit is niet de schuld van de jeugd van nu, dit is de schuld van de scholen icm overheidsregels. ik geef de jeugd wat dat betreft groot gelijk dat ze gebruik maken van wat hun aangereikt wordt.
Dat kan wel zijn, maar als het huidige HBO-niveau ongeveer gelijk ligt aan het vroegere MBO, dan is het natuurlijk niet ineens zo dat iedereen tegenwoordig gestudeerd heeft terwijl het in feite gewoon zo is dat het niveau aangepast is aan de mogelijkheden van de meute.quote:Op zondag 24 juni 2012 02:09 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik zie eigenlijk ook niet echt een manier om een goede baan te krijgen zonder studie...
Gewoon groeien in je functie?quote:Op zondag 24 juni 2012 02:09 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik zie eigenlijk ook niet echt een manier om een goede baan te krijgen zonder studie...
Mja ik zie het ook echt alsof er niks mogelijk is zonder papiertje...quote:Op zondag 24 juni 2012 09:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat kan wel zijn, maar als het huidige HBO-niveau ongeveer gelijk ligt aan het vroegere MBO, dan is het natuurlijk niet ineens zo dat iedereen tegenwoordig gestudeerd heeft terwijl het in feite gewoon zo is dat het niveau aangepast is aan de mogelijkheden van de meute.
Ik denk dat juist HBO daar onder te lijden heeft; sinds de stufi moet iedereen kunnen studeren, en dat hebben ze niet alleen mogelijk gemaakt door de stufi zelf
Dat is afhankelijk van je interesses. Mogelijkheden zat.quote:Op zondag 24 juni 2012 12:20 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
In welk bedrijf, op wat voorn plek?
Hoe zou je bijvoorbeeld CEO kunnen worden van akzo nobel zonder opleiding?quote:Op zondag 24 juni 2012 12:22 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van je interesses. Mogelijkheden zat.
Ja, want er zit geen enkele gradatie tussen ongeschoold lopendeband werk en CEO van Akzo nobelquote:Op zondag 24 juni 2012 12:22 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hoe zou je bijvoorbeeld CEO kunnen worden van akzo nobel zonder opleiding?
Ja reageer er maar zo op, ik was heel serieus...quote:Op zondag 24 juni 2012 12:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, want er zit geen enkele gradatie tussen ongeschoold lopendeband werk en CEO van Akzo nobel
De opmerking was dat je zonder studie geen goede baan kan krijgen. Dat is natuurlijk nonsens. Er zijn zat mensen met LBO en MBO die ondertussen 2 keer modaal verdienen.
Ergens beginnen op het laagste niveau en door thuis studie en inzet en werkervaring je hoger opwerken.quote:Op zondag 24 juni 2012 13:55 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ja reageer er maar zo op, ik was heel serieus...
Hoe kom je zonder papiertje - afgezien van vwo / havo / vmbo diploma - aan een hele hoge functie in een bedrijf?
Wat was er niet serieus aan mijn reactie? Gewoon door je zelf oldskool op te werken. Talent komt echt wel boven.quote:Op zondag 24 juni 2012 13:55 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ja reageer er maar zo op, ik was heel serieus...
Hoe kom je zonder papiertje - afgezien van vwo / havo / vmbo diploma - aan een hele hoge functie in een bedrijf?
Vooroordelen, ik noem CEO en ik noem dat alleen een hoge functie?quote:Op zondag 24 juni 2012 14:43 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Wat was er niet serieus aan mijn reactie? Gewoon door je zelf oldskool op te werken. Talent komt echt wel boven.
Het is typerend dat jij alleen "CEO" als hoge functie benoemd.
eens, ik ben echt niet perfect in de nederlandse taal maar ik zie wel eens op bv dit forum dingen waar ik echt even bij stil heb moeten staan voor ik het begreep.quote:Op zondag 24 juni 2012 13:10 schreef Kentekenplaat het volgende:
Weliswaar ben ik nog geen 40+ maar wat mij opvalt is dat de jeugd tegenwoordig zo verschrikkelijk slecht de taal beheerst. Me fiets in plaats van mijn fiets en is in plaats van eens. Ik heb wel eens het idee dat ik nog van de laatste generatie ben die nog fatsoenlijk Nederlands had op school.
Niet geheel mee eens. Ook door ouderen word de taal niet beheerst. Daar reken ik me als 50 jarige ook onder. Dit komt vooral door het typen en niet controleren op spelling. Als ik moet schrijven gaat het stukken beter. Maar in mijn geval komt dit omdat ik als sinds mijn jeugd taal gehaat heb. Daar ik een linkspoot ben en verplicht was rechts te schrijven. Dat heeft ertoe geleid dat ik een hekel heb aan taal. Geef mij maar wis/nat en scheikunde. Dat lag me stukken beter.quote:Op zondag 24 juni 2012 15:30 schreef WRH het volgende:
[..]
eens, ik ben echt niet perfect in de nederlandse taal maar ik zie wel eens op bv dit forum dingen waar ik echt even bij stil heb moeten staan voor ik het begreep.
wat is dat bv met 'haten AAN' ? die heb ik echt totaal gemist, heeft even geduurd voor ik begreep dat dit geen tikfout was, in de haast gemaakt, maar een serieuze uitdrukking.
en inderdaad dat 'me' ipv mijn krijg ik spontaan jeuk van, vreselijk.
maar ook bezittelijke woorden te pas en te onpas gebruiken, dus telkens 'mijn' ipv 'mij' , wil er ook maar niet in.
dat er gezegdes en uitdrukkingen verdwijnen of veranderen vind ik prima, dat hoort nu eenmaal bij een levende taal maar stomme fouten kan ik mij aan ergeren.
maarja, het nieuws zelf met telegraaf voorop en rtl4 om maar even iets te noemen, doet hier vrolijk aan mee, daar doen soms echt teksten pijn aan je ogen.
Als ik naar mezelf kijk ben ik in het onderhoud begonnen met een LTS diploma. Tijdens mijn werk heb ik mijn MTS en diverse HTS applicaties gehaald zoals metallurgie. Door mijn inzet had ik het geschopt tot projectengineer. Dat ik nu machinist ben heeft er alles mee te maken dat ik mijn jongensdroom wou laten uitkomen.quote:Op zondag 24 juni 2012 15:10 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Vooroordelen, ik noem CEO en ik noem dat alleen een hoge functie?
Kijk eens naar je eigen gedrag man...
Ik vraag het je of je het voor me zuo willen uitleggen, en je zegt ''je opwerken''
Ja hoe doe je dat dan? Hoe moet ik mij dat inbeelden? Ik zie dat toch niet voor mogelijk, dat is het hele punt dat ik het vraag.
quote:Op zondag 24 juni 2012 15:50 schreef Cherna het volgende:
[..]
Als ik naar mezelf kijk ben ik in het onderhoud begonnen met een LTS diploma. Tijdens mijn werk heb ik mijn MTS en diverse HTS applicaties gehaald zoals metallurgie. Door mijn inzet had ik het geschopt tot projectengineer. Dat ik nu machinist ben heeft er alles mee te maken dat ik mijn jongensdroom wou laten uitkomen.
Nouja, we zitten allemaal verplicht op school en daar gaat alles nog met schriften enzo hoor.quote:Op zondag 24 juni 2012 15:51 schreef Karina het volgende:
Schrijven vind ik steeds lastiger worden, ik bedoel daarmee, gewoon met een pen op papier schrijven, je bent het helemaal niet meer gewend.
Als ik iets moet opschrijven dan is het niet te lezen en als het meer is dan een A4 dan heb ik meteen schrijfkramp.
Jongeren zullen er nog meer last van hebben denk ik: die schrijven zelden nog iets op, alles gaat met een tablet, telefoon of weet ik wat voor apparaat.
Qua taalbeheersing gaat het bij mijn nog wel redelijk. De schrijffouten die hier op FOK! bijvoorbeeld vaak worden gemaakt zijn deels ook met opzet, denk maar aan hont of kad of de diverse variaties op sowieso
Niet erg, schrijven is goed voor je motoriek. Het is wel zo dat het voor de jeugd steeds moeilijker word om je op te werken door die flexcontracten waardoor werkgevers niet meer investeren in hun personeel. Het is dus wel zaak om bij een goede werkgever te beginnen. En het salaris moet je dan maar ff vergeten. Dat komt later dan wel. Eerst werken aan je ervaring.quote:Op zondag 24 juni 2012 16:00 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Nouja, we zitten allemaal verplicht op school en daar gaat alles nog met schriften enzo hoor.
oh dat heb ik zo erg, ik heb van nature altijd al een onleesbaar handschrift, soms zelfs onleesbaar voor mijzelf, maar dat is inmiddels dankzij het toetsenbord nog veel erger geworden.quote:Op zondag 24 juni 2012 15:51 schreef Karina het volgende:
Schrijven vind ik steeds lastiger worden, ik bedoel daarmee, gewoon met een pen op papier schrijven, je bent het helemaal niet meer gewend.
Alleen op de lagere school toch? Of ook op de middelbare school? Ik heb het idee dat ze tegenwoordig allemaal met een laptop zitten, ik hoor zelfs van ouders bij mijn op het werk dat kinderen verplicht een laptop moeten hebben, zelfs soms een Apple (alsof het geld aan de bomen groeit).quote:Op zondag 24 juni 2012 16:00 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Nouja, we zitten allemaal verplicht op school en daar gaat alles nog met schriften enzo hoor.
Ik heb zelfs af en toe dat ik mijn eigen naam verkeerd type omdat het zo snel gaatquote:Op zondag 24 juni 2012 17:05 schreef WRH het volgende:
[..]
oh dat heb ik zo erg, ik heb van nature altijd al een onleesbaar handschrift, soms zelfs onleesbaar voor mijzelf, maar dat is inmiddels dankzij het toetsenbord nog veel erger geworden.
zelfs boodschappenlijstjes staan getikt op de telefoon zodat ik maar niets hoef te schrijven.
maar ondanks dat het qua stijl wel onleesbaar is, kan ik het natuurlijk wel.
en ik denk ook dat er een verschil is tussen typefouten en spelfouten.
mijn ene hand tikt sneller dan de andere dus een tikfout die ik echt vaak maak is 'neit' ipv 'niet' .
als ik dat zou tikken als 'nijt' ofzo, dan is het echt een spelfout.
Voor zover ik weet wel...quote:Op zondag 24 juni 2012 17:08 schreef Karina het volgende:
[..]
Alleen op de lagere school toch? Of ook op de middelbare school? Ik heb het idee dat ze tegenwoordig allemaal met een laptop zitten, ik hoor zelfs van ouders bij mijn op het werk dat kinderen verplicht een laptop moeten hebben, zelfs soms een Apple (alsof het geld aan de bomen groeit).
Kom nou toch, je snap toch wel dat CEO zelfs voor veel mensen met een studie geen haalbare kaart is? JIJ bent degene die beweerd dat je zonder studie geen "hogere functie" kan krijgen. Definieer hogere functie dan eens?quote:Op zondag 24 juni 2012 15:10 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Vooroordelen, ik noem CEO en ik noem dat alleen een hoge functie?
Kijk eens naar je eigen gedrag man...
Jezus, ja ik begrijp dat jij niet hoger komt zonder papiertje. Met papiertje ook niet denk ik.quote:Ik vraag het je of je het voor me zuo willen uitleggen, en je zegt ''je opwerken''
Ja hoe doe je dat dan? Hoe moet ik mij dat inbeelden? Ik zie dat toch niet voor mogelijk, dat is het hele punt dat ik het vraag.
Tja, als je een opleiding in bepaalde richting volgt waarbij in het bedrijfsleven nog steeds vaak Macs gebruikt worden is het toch niet vreemd dat je op school met hetzelfde gereedschap werkt? Daarmee voorkom je een kennis gat.quote:Op zondag 24 juni 2012 17:08 schreef Karina het volgende:
ik hoor zelfs van ouders bij mijn op het werk dat kinderen verplicht een laptop moeten hebben, zelfs soms een Apple (alsof het geld aan de bomen groeit).
Je wordt ook geen CEO van Akzo Nobel zonder WO.... dat ga je niet redden met je HBO.quote:Op zondag 24 juni 2012 12:22 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hoe zou je bijvoorbeeld CEO kunnen worden van akzo nobel zonder opleiding?
Enig idee wat voor achterlijke opleidingseisen er worden gesteld aan werkelijk de simpelste baantjes?quote:Op zondag 24 juni 2012 18:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Kom nou toch, je snap toch wel dat CEO zelfs voor veel mensen met een studie geen haalbare kaart is? JIJ bent degene die beweerd dat je zonder studie geen "hogere functie" kan krijgen. Definieer hogere functie dan eens?
[..]
Jezus, ja ik begrijp dat jij niet hoger komt zonder papiertje. Met papiertje ook niet denk ik.
Wat begrijp je niet aan opwerken? Verantwoordelijkheden naar je toetrekken, bereid zijn tot (onbetaald) overwerk om taken af te krijgen. Bereid zijn om bijvoorbeeld naar het buitenland te reizen als dat gevraagd wordt, zorgen dat je bijblijft in je vakgebied door literatuur te lezen, etc, etc.
Beter zoeken. Wij nemen nog regelmatig mensen aan met alleen hobbymatige skills. En dat zijn meestal de meest gedreven personen.quote:Op zondag 24 juni 2012 18:28 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Enig idee wat voor achterlijke opleidingseisen er worden gesteld aan werkelijk de simpelste baantjes?
Denk dat dit ook wel een verschilletje is met "vroegah"
Ja, die eisen zijn zo hoog omdat de opleidingen geen bal meer voorstellen.quote:Op zondag 24 juni 2012 18:28 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Enig idee wat voor achterlijke opleidingseisen er worden gesteld aan werkelijk de simpelste baantjes?
Denk dat dit ook wel een verschilletje is met "vroegah"
Dit.quote:Op zondag 24 juni 2012 18:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je wordt ook geen CEO van Akzo Nobel zonder WO.... dat ga je niet redden met je HBO.
Overigens is er maar een heel klein groepje mensen dat een directiefunctie bij Akzo kan krijgen, zelfs als je alle divisie-directies meeneemt.
Als je alleen gaat studeren omdat je CEO van Akzo wilt worden dan moet je nog wel verdomd veel andere kwaliteiten hebben.
Ik zou me wat breder richten![]()
Klopt. Waar je voorheen als HTSer complete staalconstructies moest doorrekenen zie je dat nu een HBOer niet meer doen. Vraag me af hoe men dit in de toekomst gaat oplossen. Je kunt natuurlijk wel zeggen dat we daar nu programma's voor hebben, maar je mist dan wel het inzicht.quote:Op zondag 24 juni 2012 18:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, die eisen zijn zo hoog omdat de opleidingen geen bal meer voorstellen.
Dat laatste kan ik wel inkomen.quote:Op zondag 24 juni 2012 18:33 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Beter zoeken. Wij nemen nog regelmatig mensen aan met alleen hobbymatige skills. En dat zijn meestal de meest gedreven personen.
Niet andersom? Kun je dat ook aantonen?quote:Op zondag 24 juni 2012 18:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, die eisen zijn zo hoog omdat de opleidingen geen bal meer voorstellen.
Nee dat had ik in mijn arbeidstechnisch meest apathische jaren nog niet gepresteerd denk ikquote:Op zondag 24 juni 2012 18:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar zo nam ik een keer een supportmedewerker mee naar een training bij een retailklant. Ik had hem van te voren verteld dat hij daar een kort verhaaltje moest houden over onze producten en de meest voorkomende problemen.
Zou gesneden koek voor hem moeten zijn en een opstap naar wellicht een andere (ontwikkel) functie op het bedrijf. Op de dag zelf komt hij aan op zijn afgetrapte gympen en spijkerbroek met gaten. Desondanks neem ik hem NOG mee, en vervolgens staat hij heel timide achter in het zaaltje en durft niet voor een gezelschap van een man of 20 met zijn expertise wat vragen te beantwoorden.
Tja... dan kom je er dus niet.
Een bedrijf wat producten in Azie inkoopt, er waarde aan toevoegt door eigen ontwikkelingen eraan toe te voegen en vervolgens onder een merknaam verkoopt in de retail.quote:Op zondag 24 juni 2012 18:36 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Dat laatste kan ik wel inkomen.
Wat voor bedrijf hebben we het dan over?
Dat is dus de houding die ik bij 80% van de jongeren tegen kom. Het hele "kosten gaan voor de baten uit" principe lijkt hen vreemd.quote:Op zondag 24 juni 2012 18:38 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Nee dat had ik in mijn arbeidstechnisch meest apathische jaren nog niet gepresteerd denk ik
Tjah, neerkijken op de jeugd is van alle tijden geloof ik, ik vergeef je wel.quote:Op zondag 24 juni 2012 18:40 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Dat is dus de houding die ik bij 80% van de jongeren tegen kom. Het hele "kosten gaan voor de baten uit" principe lijkt hen vreemd.
Het werkt altijd wel 2 kanten op...quote:Op zondag 24 juni 2012 18:36 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Dat laatste kan ik wel inkomen.
Wat voor bedrijf hebben we het dan over?
[..]
Niet andersom? Kun je dat ook aantonen?
Ben het met je eens dat HBO's bagger afleveren. Vind het jammer dat ik zelf een HBO diploma heb. Maar dan nog... Voor wat cijfertjes overtikken HBO vragen is gestoord. Voor werk bij de appie havo vragen wat mij betreft ook.
Je bent al CEO als je een eigen bedrijf begint joh. Maargoed, luxe termen.quote:Op zondag 24 juni 2012 18:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Kom nou toch, je snap toch wel dat CEO zelfs voor veel mensen met een studie geen haalbare kaart is? JIJ bent degene die beweerd dat je zonder studie geen "hogere functie" kan krijgen. Definieer hogere functie dan eens?
[..]
Jezus, ja ik begrijp dat jij niet hoger komt zonder papiertje. Met papiertje ook niet denk ik.
Wat begrijp je niet aan opwerken? Verantwoordelijkheden naar je toetrekken, bereid zijn tot (onbetaald) overwerk om taken af te krijgen. Bereid zijn om bijvoorbeeld naar het buitenland te reizen als dat gevraagd wordt, zorgen dat je bijblijft in je vakgebied door literatuur te lezen, etc, etc.
Je kunt dan toch Chefkok worden. Onderschat dit werk niet. Sterker nog: een goede Chef lacht sommige directieleden met twee vingers in de neus uit. Dus ook als beginnend kok kun je door hard werken doorgroeien. Zelfs als je bij Mc Dreck begint kun je door thuisstudie of avondstudie en enthousiasme doorgroeien.quote:Op zondag 24 juni 2012 18:55 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je bent al CEO als je een eigen bedrijf begint joh. Maargoed, luxe termen.
Waar wil jij beginnen dan? In wat voorn bedrijf?
Je kan wel als kok gaan werken maar dan kan je jezelf niet opwerken, welkte tak hebben we het nou over dan?
Misschien moet je niet zo pleuris onduidelijk wezen en wat vertellen...
En hou je persoonlijke aanvallen thuis, kleuter.
Maarja ik hoor wel steeds dingen als thuisstudie etc...quote:Op zondag 24 juni 2012 19:03 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je kunt dan toch Chefkok worden. Onderschat dit werk niet. Sterker nog: een goede Chef lacht sommige directieleden met twee vingers in de neus uit. Dus ook als beginnend kok kun je door hard werken doorgroeien. Zelfs als je bij Mc Dreck begint kun je door thuisstudie of avondstudie en enthousiasme doorgroeien.
Mijn oom had de grafische MTS afgemaakt en ging werken bij een drukkerij. Door keihard te werken en in zijn eigen tijd de kunst academie te volgen en te halen is hij een uitstekend grafisch ontwerper geworden met een zeer goed betaalde topfunctie.
Dat klopt. Dat is wel normaal natuurlijk. Er zullen mogelijk uitzonderingen zijn.quote:Op zondag 24 juni 2012 19:05 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Maarja ik hoor wel steeds dingen als thuisstudie etc...
Tis niet dat het je allemaal op het werk zelf geleerd wordt als ik de verhalen goed lees...
Nee, dat is de strekking van dit topic en waar de 40'ers zich bijna allemaal in herkennen.quote:Op zondag 24 juni 2012 18:51 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Tjah, neerkijken op de jeugd is van alle tijden geloof ik, ik vergeef je wel.
quote:Op zondag 24 juni 2012 18:55 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je bent al CEO als je een eigen bedrijf begint joh. Maargoed, luxe termen.
IN een richting waar je wat mee kan. Hou je van houtbewerken, begin bij een timmerbedrijf. In eerste instantie mag je alleen de vloer aanvegen, maar als je goed oplet en de juiste vragen stelt willen mensen je echt wel wat leren. Voor je het weet ben je timmerman.quote:Waar wil jij beginnen dan? In wat voorn bedrijf?
Waarom zou dat niet kunnenquote:Je kan wel als kok gaan werken maar dan kan je jezelf niet opwerken, welkte tak hebben we het nou over dan?
Onduidelijk? Ik geef verdorie nog een voorbeeld in dit topic van een supportmedewerker.quote:Misschien moet je niet zo pleuris onduidelijk wezen en wat vertellen...
En hou je persoonlijke aanvallen thuis, kleuter.
Je begon zeker als label-plakker....quote:Op zondag 24 juni 2012 19:13 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nee, dat is de strekking van dit topic en waar de 40'ers zich bijna allemaal in herkennen.
[..]
Onduidelijk? Ik geef verdorie nog een voorbeeld in dit topic van een supportmedewerker.
Je bent zeker ergens begin 20?
Ik ben R&D Manager. Ik ben er begonnen als supportmedewerker. Ik heb een diploma uurwerktechnicus.quote:Op zondag 24 juni 2012 19:17 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je begon zeker als label-plakker....
Je mocht later de 35% korting stikkers plakken bij de albert heyn...
Wat doe je tegenwoordig?
Ja thx, begint ergens op te lijken, nu nog stoppen met die labelsquote:Op zondag 24 juni 2012 19:18 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik ben R&D Manager. Ik ben er begonnen als supportmedewerker. Ik heb een diploma uurwerkmaker.
Zie je... IK geef gewoon antwoord op vragen hoor.
Geef eens gewoon antwoord. Nou ja feitelijk hoeft het niet, het is overduidelijk.quote:Op zondag 24 juni 2012 19:19 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ja thx, begint ergens op te lijken, nu nog stoppen met die labels
quote:Op zondag 24 juni 2012 19:20 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Geef eens gewoon antwoord. Nou ja feitelijk hoeft het niet, het is overduidelijk.
Dat valt wel mee. In mijn tijd moest je ook minimaal LTS hebben om te beginnen. En LTS kun je nu vergelijken met MBO3-4. En in de techniek kun je zo aan de slag met een MBO. Eenmaal binnen ga je aan de slag. Dan kun je zelf bepalen of je wilt doorgroeien of niet. Je hebt dan een groot voordeel. Omdat je laag begint val je niet snel. Begin je hoog kan het wel eens zo zijn dat je diep valt zonder ervaring.quote:Op zondag 24 juni 2012 19:05 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Maarja ik hoor wel steeds dingen als thuisstudie etc...
Tis niet dat het je allemaal op het werk zelf geleerd wordt als ik de verhalen goed lees... Maargoed dat maakt verder ook niet veel uit, je leert je vak dan inderdaad vanuit de basis - werk - wat opzicht al een andere mentaliteit is dan die er nu is dat je eerst een papiertje hebt voordat je uberhaupt kunt beginnen.
Volgens mij kan dat nog steeds niet, maar je kan het zelf nakijken op internet als je nog ongeveer weet wat je hebt ingevuld.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 13:15 schreef Leandra het volgende:
Ik hoorde gisteren van een moeder die het examen van haar gezakte zoon nakeek om te kijken of er fouten in het examen zaten waardoor er nog wat puntjes te scoren waren en zoonlief toch geslaagd zou zijn.
No way dat dat vroeger kon gebeuren, volgens mij heb ik het gemaakte examen zelfs nooit meer teruggezien, laat staan dat mijn vader het even kon doorkijken om fouten te zoeken
Ik had gewoon ouderwets op m'n duvel gekregen dat ik gezakt was, en had de hele zomer mogen leren zodat ik volgend jaar probleemloos met gemiddeld een 9 zou slagen.
Tja dat lijkt me dus een uitzondering. Al vanaf de basisschool moet je dat regelmatig doen en als je het dan nog steeds niet kan zit het er ook niet in...quote:Op zondag 24 juni 2012 18:37 schreef Swetsenegger het volgende:
Maar zo nam ik een keer een supportmedewerker mee naar een training bij een retailklant. Ik had hem van te voren verteld dat hij daar een kort verhaaltje moest houden over onze producten en de meest voorkomende problemen.
Zou gesneden koek voor hem moeten zijn en een opstap naar wellicht een andere (ontwikkel) functie op het bedrijf. Op de dag zelf komt hij aan op zijn afgetrapte gympen en spijkerbroek met gaten. Desondanks neem ik hem NOG mee, en vervolgens staat hij heel timide achter in het zaaltje en durft niet voor een gezelschap van een man of 20 met zijn expertise wat vragen te beantwoorden.
Tja... dan kom je er dus niet.
Op school voor vriendjes is nog wel een beetje anders dan voor een klant, maar ja je zou verwachten dat mensen daar wel overheen komen, maar niets is minder waar. Dit is echt geen uitzondering is helaas mijn ervaring.quote:Op zondag 24 juni 2012 20:18 schreef Chai het volgende:
Tja dat lijkt me dus een uitzondering. Al vanaf de basisschool moet je dat regelmatig doen en als je het dan nog steeds niet kan zit het er ook niet in...
Mja... 500 + 500 lijkt me best te doen toch? Als student betaal je ook zo 450 voor je kamer...quote:Op dinsdag 26 juni 2012 17:43 schreef WRH het volgende:
overigens, zonder waarde oordeel want ik heb echt niets tegen de TS van dit topic:
Garant staan bij huurbouw
maar het geeft wel aardig weer waar we het hier over hebben; amper 20 en wil graag royaal wonen, huurwoning van rond de 1000 euro met partner, niet mogelijk, dus onderzoeken of het met een garantstelling van iemand anders mogelijk is.
ik bedoel niet dat hij dat niet moet willen maar de manier van denken; op die leeftijd was ik wel al uit huis maar echt zo niet bezig met dure grote huurwoningen.
ik was al blij met een klein galerijflatje met tweedehands gordijnen (op 1 kamer) en een gasfornuis van de kringloop wiebelend op een paar bierkistjes.
serieus een grote dure woning huren kwam gewoon niet op in mijn hoofd en dat van mijn vrienden in die tijd, dat bestond nauwelijks voor ons toen dus daar dacht je uberhaupt helemaal niet aan.
maar nu zie je dit soort vragen echt geregeld voorbij komen, of mensen die hun eerste koopwoning willen aanschaffen en meteen met een flinke wensenlijst komen die beter past bij 35-plussers die al 2 woningen met winst verkocht hebben.
ik bedoel dus niet dat ze het wķllen (we willen allemaal wel wat) maar dat ze het als een reėle optie ervaren en er van uit gaan dat het wel kan en logisch is en bij voorkeur zoals de reclame: gewoon omdat ze het waard zijn.
Dat is ook zo de 1000 euro van nu is niet te vergelijken met de 1000 euro van 15 jaar geleden natuurlijk,quote:Op dinsdag 26 juni 2012 23:21 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Mja... 500 + 500 lijkt me best te doen toch? Als student betaal je ook zo 450 voor je kamer...
Vooral niet omdat we 15 jaar geleden nog guldens hadden en geen euro.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 23:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Dat is ook zo de 1000 euro van nu is niet te vergelijken met de 1000 euro van 15 jaar geleden natuurlijk,
Ware het niet dat een deel van het gezamenlijk inkomen van de TS van dat topic zijn uitwonenden stufi is....quote:Op dinsdag 26 juni 2012 23:32 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat is ook zo de 1000 euro van nu is niet te vergelijken met de 1000 euro van 15 jaar geleden natuurlijk,
Maar no way dat ik ooit op mijn 20ste 2200 gulden kon betalen aan huur voor een woning.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 23:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Niks verdienen is ook een beetje.... 50 uur werken in de maand moet toch wel lukken denk?quote:Op dinsdag 26 juni 2012 23:38 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ware het niet dat een deel van het gezamenlijk inkomen van de TS van dat topic zijn uitwonenden stufi is....
Of je het kunt vergelijken met hetzelfde bedrag van 15 jaar geleden boeit niet zo, maar een stel van amper 20 dat een complete bijstandsuitkering voor een alleenstaande ouder aan huur uitgeeft, terwijl ze niet eens beiden verdienen is toch wel heel tekenend.
Maar ik zie het met koophuizen net zo; vroeger kocht je een ander huis en als de keuken niet je smaak was, dan was dat jammer, zo'n Bruynzeel hallo 1973 keuken gaat een eeuwigheid mee, dus die ga je niet terwijl hij nog goed is vervangen, tegenwoordig is dat zo ongeveer het eerste wat vervangen wordt.
Toen ik 19 was verdiende ik 1100 gulden netto, en dat was een heel goed salaris voor een 19-jarige.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 23:44 schreef golfer het volgende:
[..]
Maar no way dat ik ooit op mijn 20ste 2200 gulden kon betalen aan huur voor een woning.
Wat deed je voorn werk als ik vragen mag?quote:Op dinsdag 26 juni 2012 23:55 schreef Leandra het volgende:
[..]
Toen ik 19 was verdiende ik 1100 gulden netto, en dat was een heel goed salaris voor een 19-jarige.
Zeker weten. Ik moest het op die leeftijd met ca. 600 gulden netto per maand doen. (1973)quote:Op dinsdag 26 juni 2012 23:55 schreef Leandra het volgende:
Toen ik 19 was verdiende ik 1100 gulden netto, en dat was een heel goed salaris voor een 19-jarige.
Wat moet dat inhouden?quote:Op woensdag 27 juni 2012 00:01 schreef Leandra het volgende:
Darn, ik zie net dat modaal in 1986 netto ¤ 957 was, en ik verdiende als 19-jarige ¤ 499,=
Het minimumloon voor een 19-jarige is 52,5% van dat van iemand van 23 jaar of ouder, dus ik verdiende destijds gewoon bijna 52,5% van modaal
Damn....
Ik werkte bij de Raad van Arbeid (tegenwoordig Sociale Verzekeringsbank), later op de afdeling kinderbijslag, maar ik begon daar met nog 7 man op een bovenverdieping met een stel telefoons om vragen te kunnen beantwoorden over de nieuwe studiefinanciering die ging komen (per 1 oktober 1986).quote:Op dinsdag 26 juni 2012 23:57 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Wat deed je voorn werk als ik vragen mag?
Owquote:Op woensdag 27 juni 2012 00:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik werkte bij de Raad van Arbeid (tegenwoordig Sociale Verzekeringsbank), later op de afdeling kinderbijslag, maar ik begon daar met nog 7 man op een bovenverdieping met een stel telefoons om vragen te kunnen beantwoorden over de nieuwe studiefinanciering die ging komen (per 1 oktober 1986).
Dat was dus in de zomer van 1986, mensen met vragen konden bellen.
Mja prima lijkt me.... Als je net zo lang werkt. Gat moet naar mijn mening niet veel groter worden.quote:Op woensdag 27 juni 2012 00:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een 19-jarige die de helft van modaal verdient? Niet slecht lijkt me....
Ja, het was nieuw, wij kregen een spoedcursusje wat er uitgelegd moest worden en dat deden we dus.quote:
Goed gedaan meidquote:Op woensdag 27 juni 2012 00:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, het was nieuw, wij kregen een spoedcursusje wat er uitgelegd moest worden en dat deden we dus.
Een 19-jarige die minimumloon verdient krijgt 52,5% van het minimumloon voor een 23-jarige, ik begon er toen te werken.... met andere woorden; met dezelfde groei op basis van leeftijd (en die is flink in die paar jaar) zou ik dus op m'n 23ste in principe modaal hebben kunnen verdienen.quote:Op woensdag 27 juni 2012 00:06 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Mja prima lijkt me.... Als je net zo lang werkt. Gat moet naar mijn mening niet veel groter worden.
Ja...quote:Op woensdag 27 juni 2012 00:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Een 19-jarige die minimumloon verdient krijgt 52,5% van het minimumloon voor een 23-jarige, ik begon er toen te werken.... met andere woorden; met dezelfde groei op basis van leeftijd (en die is flink in die paar jaar) zou ik dus op m'n 23ste in principe modaal hebben kunnen verdienen.
Nah, ik weet vrij zeker dat het salaris met hele grote sprongen omhoog ging als je jarig was.quote:Op woensdag 27 juni 2012 00:11 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ja...
Maar jouw productifiteit is niet 52.5% van iemand van 23, eerder 90%... Dus dat minimum loon is naar mijn mening niet helemaal eerlijk..
En ik denk dat je werkgever er toendertijd ook zo over dacht. En dat iemand van 23 niet 100/52.5 keer zoveel verdiende als jou.
Srsly?quote:Op woensdag 27 juni 2012 00:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nah, ik weet vrij zeker dat het salaris met hele grote sprongen omhoog ging als je jarig was.
Toen sowieso nog, daarbij; we hadden iig geen vermogen aan stufi gekostquote:Op woensdag 27 juni 2012 00:22 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Srsly?
Goudmijn dan...
Maarja overheid he... Geld zat daar.
Vroeger was alles beter.quote:Op woensdag 27 juni 2012 00:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Toen sowieso nog, daarbij; we hadden iig geen vermogen aan stufi gekost
Mwah, stufi voor uitwonenden was 600 gulden.... ¤ 270,= dus.quote:
115% hoger = 215% tov 2010.quote:Op woensdag 27 juni 2012 01:44 schreef Leandra het volgende:
Ik vind de stijging zo opvallend, in sprongen van 10 jaar wordt het heel duidelijk:
1970: ¤ 5.559
1980: ¤ 15.202 (273% van 1970)
1990: ¤ 19.059 (125% van 1980)
2000: ¤ 24.958 (130% van 1990)
2010: ¤ 32.500 (130% van 2000)
Nou hadden we in de jaren 80 een economische crisis, en toen was de stijging ook minder, dus het zou me niets verbazen als het in 2020 amper 115% hoger is dan in 2010.
Ja ik zag het zelf ook en was al aan het corrigeren....quote:
quote:Op woensdag 27 juni 2012 01:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja ik zag het zelf ook en was al aan het corrigeren....
Je moet me ook gewoon de kans voor een ninja-edit geven![]()
5 minuten-regel![]()
quote:Op dinsdag 26 juni 2012 23:44 schreef golfer het volgende:
[..]
Maar no way dat ik ooit op mijn 20ste 2200 gulden kon betalen aan huur voor een woning.
of misschien vind je het niet belangrijk?quote:Op woensdag 27 juni 2012 10:04 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]ik kan het nogsteeds niet op mijn 31ste maar ik doe dan ook iets fout
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |