k ben 40- en student maar je zit er wel een beetje naast hoor met dat stuk over studentenquote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:03 schreef WRH het volgende:
We weten wel hoe we onszelf zien, als veertigers en vijftigers en we zien ook duidelijk verschillen met de 'jongeren'.
maar hoe kijken we eigenlijk tegen die pubers, twintigers en dertigers van nu aan? zijn ze echt heel anders dan wij zelf? beter, slechter, anders?
zijn ze alleen maar anders dan wij vanwege de tijd en de veranderde maatschappij of zijn ze anders omdat ze anders opgevoed zijn en en andere jeugd hebben gehad?
ik kan zelf wel eens in stomme verbazing naar bv kinderen op puberteit leeftijd kijken omdat ze dingen doen die ik niet in mijn hoofd hoefde te halen, maar tegelijkertijd realiseer ik mij dan dat juist die pubers dus worden opgevoed door mijn eigen generatie en leeftijdgenoten, waarom voeden zij hun kinderen blijkbaar zo anders op dan wij zelf opgevoed zijn?
ander voorbeeld: twintigers en het geklaag van studenten, in onze tijd is studiefinanciering voor het eerst ingevoerd, ik had zelf bv het luxe probleem dat ik een ov kaart in mijn maag gesplitst kreeg terwijl ik die niet nodig had, dus met een aantal vrienden flink 'gratis' het land door crossen met die kaart, had je er nog een beetje lol van.
nu is het een recht voor iedere student waar je als overheid niet meer aan mag komen.
korting op studiefinanciering en gelijk een studentenopstand, terwijl wij (neem ik aan) een gedeelte van de studie zeker, zelf zonder studiefinanciering hebben moeten bekostigen met bijbaantjes en overal geld lenen als je ouders het niet konden betalen.
zijn vast nog wel meer voorbeelden, was 'vroega' alles beter of is het nu allemaal beter en vinden we dat de huidige jongere generatie zich aanstelt of hebben ze een punt?
ik heb geen idee waar je heen wil?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 12:16 schreef WRH het volgende:
het was ook maar een voorbeeldje, niet bedoeld om inhoudelijk op in te gaan.
dus meer gewoon het verschil tussen de huidige regelingen / studenten en die van 'onze'tijd.
er zit wel degelijk een groot verschil in meemaken dat iets wordt ingevoerd dat er voor die tijd niet was en er nu gewoon al vanzelfsprekend een beroep op kunnen doen.
(overigens, die alleen maar administratiekosten betalen heb ik helaas ook niet mogen meemaken en ik denk maar weinig veertigers, ik werkte gewoon de hele zomer om mijn college geld te kunnen betalen, niks vakantie vieren, gewoon de gehele zomer fulltime werken en daarna tijdens het studiejaar ook bijwerken om te kunnen wonen en eten.)
valt wel mee hoor, met pessimisme.quote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:04 schreef BrandX het volgende:
In zijn algemeenheid heeft alles van - pak um beet - 18jr tot 30 jaar alle gemakken gehad omdat het economisch gewoon enorm goed ging.
Wat ik vervolgens hierdoor bij veel mis, is een natuurlijke drang om te werken voor je geld, en niet alles als vanzelfsprekend vinden.
[/meestpessimistischepostevervanmijnhand]
En toch is het zo, kan je nagaan wat voor vrolijke rasoptimist ik normaliter benquote:
De Avonden niet gelezen ?quote:Op vrijdag 8 juni 2012 15:16 schreef WRH het volgende:
heb ooit ook zoiets gezegd jaren geleden, toen kreeg ik de tip om iets van Celine te lezen, dat was wel echt zo de meest deprimerende shit die ik ooit gelezen heb van een echt vreselijke sarcastische schrijver dat ik sindsdien ben bijgedraaid
Daar wil ik nog wel een oorzaak aan verbinden (al kan ik als puber niet meespreken over het "toen" maar destemeer over het "nu"), namelijk dat ouders hun kinderen zelf laten bepalen hoe laat ze thuis komen (en dat al vanaf 11/12 jaar (!)). Omdat de "kleine" kinderen niet lekker liggen te slapen om 23.00 (als de 16-jarigen de kroeg induiken) komen ze veel eerder in contact met de "ouderen".quote:Op vrijdag 8 juni 2012 16:31 schreef WRH het volgende:
ohja, het seks gedeelte, dat valt mij ook op dat ze er echt wel vroeger bij zijn tegenwoordig.
zonder meteen te beginnen over welk leeftijd gezond is om er mee te beginnen want dat verschilt natuurlijk per kind / persoon wanneer iemand er aan toe is, maar ik heb toch echt sterk het gevoel dat we vroeger rond de leeftijd van 13 en 14 toch nog in het zoenen en hand in hand lopen fase verkeerden terwijl ze nu dan toch al een stuk verder gaan.
en het coma zuipen, dat zijn tegenwoordig ook al de 14jarigen en daarvan weet ik toch wel redelijk zeker dat dit in mijn tijd niet gebeurde, ik kende op die leeftijd echt niemand die al aan het bier of de zware alcohol zat.
quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:55 schreef Aleandra het volgende:
Daar ga ik het van de week eens met oma over hebben. Ben nu eigenlijk wel heel benieuwd naar haar mening.
40+ en nog een oma hebben?quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:55 schreef Aleandra het volgende:
Daar ga ik het van de week eens met oma over hebben. Ben nu eigenlijk wel heel benieuwd naar haar mening.
Sorry foutje. Ik bedoel mijn moeder van 75+ en dat is er eentje die vroeger en nu nog steeds de ogen niet in der zak heeft zitten.quote:
Het zou wel kunnen natuurlijk. Ik ben 50. Mijn vader is 73 en mijn grootvader is 94. Nu moet ik er wel bij zeggen dat een gesprek voeren met mijn grootvader nu onmogelijk is. Hij herkent me niet eens meer. Alle andere grootouders die zijn inmiddels overleden.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:11 schreef Aleandra het volgende:
[..]
Sorry foutje. Ik bedoel mijn moeder van 75+ en dat is er eentje die vroeger en nu nog steeds de ogen niet in der zak heeft zitten.
Tuurlijk kan het. Jouw vader was 23 en zijn vader 21 toen ze al kinderen kregen.quote:Op woensdag 13 juni 2012 16:16 schreef Cherna het volgende:
Het zou wel kunnen natuurlijk. Ik ben 50. Mijn vader is 73 en mijn grootvader is 94. Nu moet ik er wel bij zeggen dat een gesprek voeren met mijn grootvader nu onmogelijk is. Hij herkent me niet eens meer. Alle andere grootouders die zijn inmiddels overleden.
dat zal het zijnquote:Op vrijdag 15 juni 2012 01:10 schreef drakin het volgende:
Of komt het omdat ik 40- ben? Nou ja nog net 39 :p
Is dat raar dan? Mijn Oma is 96 and alive and kicking. Ongeveer een jaar geleden brak ze een heup. Kreeg ze de vraag of ze een niet reanimeren verklaring wilde tekenen. Geen haar op d'r hoofd die er aan dacht. En ze loopt ondertussen weer.quote:
quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:47 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Is dat raar dan? Mijn Oma is 96 and alive and kicking. Ongeveer een jaar geleden brak ze een heup. Kreeg ze de vraag of ze een niet reanimeren verklaring wilde tekenen. Geen haar op d'r hoofd die er aan dacht. En ze loopt ondertussen weer.
dat is 1 van de dingen die mij opvalt, zie de discussie aan het begin van dit topic over studiefinanciering.quote:Op vrijdag 15 juni 2012 08:44 schreef Swetsenegger het volgende:
Het enige wat me opvalt is dat veel jong volwassenen vinden dat ze overal recht op hebben tegenover het hebben van erg weinig plichten. Moeite met autoriteit, moeite met het krijgen van opdrachten, etc.
Ik denk dat een groot deel een enorme reality check gaan krijgen in de huidige crisis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |