De pubers die ik zie verschillen niet zo heel veel van die van vroeger, ook al lopen ze nu allemaal de hele dag op hun mobieltje te kijken. Net als vroeger zijn er verschillende "types" om het maar zo even te noemen.
Wat ik hier in de buurt zie en bij familie/collega's: je hebt de zogenaamde "hippe pubers", dat zijn die met de nieuwste kleding en de nieuwst mobieltjes, die worden verwend door hun ouders en hoeven geen flikker uit te voeren, krijgen alles aangereikt.
Dan heb je de pubers, waarvan de ouders het OF niet breed hebben OF zeggen: je werkt maar voor je geld, dat zie ik hier in de buurt heel goed. Als ik 's morgens om kwart voor 7 naar mijn werk gaan, zijn hier op de hoek van de straat de jongens al bezig hun krantjes op te halen om hun ronde te doen, of ze zijn al klaar, kan ook. Bij de AH zijn ook al vroeg jongens en meisjes aan het werk met vakkenvullen.
Wat wel jammer is, is dat ze tegenwoordig zoveel kunnen opzoeken op internet, dat ik het idee heb dat ze daardoor minder weten of in ieder geval minder onthouden. Het getuur op die mobieltjes vind ik ook irritant (maar dat doen niet alleen de pubers, OOK de volwassenen).
Verder lijkt het erop (of het is allemaal grootspraak) dat ze er tegenwoordig veel vroeger bij zijn met seks. Toen ik 14 was, dacht ik daar totaal nog niet aan, nu lijkt het wel standaard om op je 14e al seks te hebben gehad.
Over studenten kan ik niet oordelen: ik heb zelf nooit gestudeerd, dus een vergelijking kan ik niet maken.
De wat oudere groep: de werkenden, ze willen allemaal een leaseauto, laptop, telefoon van de zaak, noem maar op. Maar ik kan ze geen ongelijk geven: ook dat wordt ze op een presenteerblaadje aangereikt, zeg dan maar eens nee, als 25-jarige. Dat zal nu wat minder zijn, maar een paar jaar geleden was dat echt aan de orde van de dag.
En dan de stellen met kinderen: ik sta er soms van te kijken, het lijkt wel of kinderen tegenwoordig alles maar mogen, gillend door winkels rennen en onbeleefd zijn tegen hun ouders en die ouders pikken dat gewoon!
Een collega van mij vertelde van de week nog wat verhalen over zijn kinderen: ik zei tegen hem: ik zou echt een slechte ouder zijn, ik zou dat allemaal niet pikken. Kinderen van 18 en 21 die meegaan op vakantie en niets hoeven mee te betalen... Ik ben blij dat ik geen kinderen heb, volgens mij zou ik met sommige dingen heeeel streng zijn, maar met andere dingen weer veel te makkelijk.
Verder denk ik EIGENLIJK dat het allemaal wel meevalt, tijden veranderen, mijn ouders zouden waarschijnlijk ongeveer hetzelfde hebben gezegd en hun ouders ook.
Er zijn zat heel verstandige, hardwerkende, lieve jongeren, maar ook krengen wiens nek je wel wil omdraaien
En ook 20 jaar geleden had ik collega's met een goede opleiding maar nul komma nul "verstand", dat soort mensen blijf je houden, ik denk niet dat het aan de opleiding ligt.