Okequote:Op dinsdag 12 juni 2012 18:26 schreef Apollon het volgende:
[..]
Ik probeer mijn transactiekosten voor zover mogelijk onder de 1% per aandeel te houden, dus dan ga je richting de 2k per aandeel (enkele transactie). Alleen met slechts 2 aandelen zit je nog net even te geconcentreerd, dan zou ik toch gaan voor minstens 3 (verschillende sectoren, risico weegt toch wat zwaarder dan kosten). En dan natuurlijk gewoon proberen het zo goed mogelijk te verdelen, 1.667 per aandeel. Dan zit je ook niet aan relatief hogere kosten vast als je er later nog eens een wilt vervangen.
Je hebt nu een verlies van ongeveer 20% sinds je begonnen bent?quote:Op woensdag 13 juni 2012 17:22 schreef Taciho het volgende:
Zo hé, gaat snel zo als die BAM en KLM zo door gaan.
Het is ook elke keer hetzelfde deze week; hoog beginnen en door de dag heen helemaal weer inzakken.
Beter komen die verkiezingen wel goed anders ben ik alles kwijt
Zo, weet je ook weer wat die columns waard zijnquote:Op zondag 10 juni 2012 13:21 schreef Taciho het volgende:
Toch wel leuk stukje over BAM op belegger.nl, Bij de serie 'kopen of verkopen' is BAM er vrijdag bij gedaan i.p.v Unilever omdat ze ondergewaardeerd zijn terwijl hun order portefeuille nog redelijk stabiel is,
Link naar desbetreffende artikel: http://www.belegger.nl/nieuws/2618991/bam-kopen-kov-2012.html
edit: Er staat ook dat ze naar de 3 euro kunnen gaan als dat zo zou zijn dan heb ik al me verlies teruggewonnen.
En?quote:Op maandag 11 juni 2012 00:28 schreef Shispeed het volgende:
[..]
ja klopt, ik zal morgen even uitgebreid posten waarom ik voor BAM heb gekozen.
Niet alleen zwak op dit moment hoor, BAM is al sinds mensenheugenis superlink gefinancieerd, en AF-KLM heeft een veel te hoge kostenvoet en kan niet concurreren - al tig jaar niet.quote:Op donderdag 14 juni 2012 20:48 schreef Apollon het volgende:
Je zit met die twee bedrijven met enorm veel specifiek risico bovenop het macro-economisch risico. In principe zijn beide bedrijven enorm zwak op dit moment.
Dat is ook zo. Ik wil het ook niet brengen alsof het een specifiek probleem van nu is; meer als een constant probleem wat in deze tijden helemaal fataal is.quote:Op donderdag 14 juni 2012 22:31 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Niet alleen zwak op dit moment hoor, BAM is al sinds mensenheugenis superlink gefinancieerd, en AF-KLM heeft een veel te hoge kostenvoet en kan niet concurreren - al tig jaar niet.
Wat niet wil zeggen dat je er niks aan kan verdienen (BAM kan zo weer 20% hoger staan), maar beide bedrijven waren niet zo door het putje gegaan als ze niet structureel kapot waren, imho.
De verkiezingsuitslag met een winst voor de pro-Euro partijen is in ieder geval een mooi beginquote:Op donderdag 14 juni 2012 20:48 schreef Apollon het volgende:
[..]
Let er wel op dat het na een positieve verkiezingsuitslag in Griekenland nog niet meteen alles voorbij is. Sterker nog, de échte klapper komt mogelijk met de Euro-top aan het einde van de maand. Bankenunie, politieke unie, Eurobonds? Of blijft het weer bij mooie woorden en weinig actie, dit kunnen ze zich niet meer veroorloven..
Vreemd genoeg was een negatieve uitslag en wereldwijde banken die vervolgens strooien met liquiditeit ws. positiever geweest voor aandelenquote:Op maandag 18 juni 2012 08:16 schreef Apollon het volgende:
[..]
De verkiezingsuitslag met een winst voor de pro-Euro partijen is in ieder geval een mooi begin
Wellicht, want in feite hebben we nu nog net zoveel als vrijdag. Maar toch biedt dit meer ruimte om tot een oplossing te komen, dus op de iets langere termijn zou het gunstig kunnen zijn...quote:Op maandag 18 juni 2012 08:59 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Vreemd genoeg was een negatieve uitslag en wereldwijde banken die vervolgens strooien met liquiditeit ws. positiever geweest voor aandelen
Ja was vanochtend 9 uur wakker zag opening en stond nog maar 99 euro verlies en toen viel ik weer in slaap en om half elf stond ik opeens weer 160 in de min -_-.quote:Op maandag 18 juni 2012 10:18 schreef Apollon het volgende:
[..]
Wellicht, want in feite hebben we nu nog net zoveel als vrijdag. Maar toch biedt dit meer ruimte om tot een oplossing te komen, dus op de iets langere termijn zou het gunstig kunnen zijn...
De onzekerheid is sowieso nog lang niet weg.
Dat ligt er maar net aan wat je doel en strategie is. Wil je gewoon rustig "sparen" in de hoop dat je een hoger rendement haalt dan op de bank door een index ETF aanteschaffen en deze tot in de lengte van dagen vast te houden kan het al met een klein bedrag van een paar honderd euro wat mij betreft. Wil je wat actiever gaan handelen moet je toch grotere bedragen op tafel gaan leggen omdat anders de transactie kosten een te groot deel van je rendement opeten, ikzelf koop niet voor minder dan 5k aandelen.quote:Op maandag 18 juni 2012 15:54 schreef SkryZx het volgende:
Met wat voor een startkapitaal kun je een beetje gaan beleggen?
quote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:57 schreef SkryZx het volgende:
Ik hou niet zo van boeken lezen. Is het niet meer allemaal geluk/pech.
Als je boeken al saai vind zullen de jaarverslagen van bedrijven jou al helemaal niet aanspreken, en dat zijn toch wel erg belangrijke informatiebronnen bij het investeren.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 16:57 schreef SkryZx het volgende:
Ik hou niet zo van boeken lezen. Is het niet meer allemaal geluk/pech.
Dat spel volgt gewoon de echte realtime koersen toch?quote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:47 schreef Duderd het volgende:
Hoe representatief is bijvoorbeeld beleggerspel.nl uitgaand van de winst die je daar maakt en die winst die je zou behalen in de realititeit?
jupquote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:49 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Dat spel volgt gewoon de echte realtime koersen toch?
Ik was meer nieuwsgierig hoe de kosten zich verhouden tot de realiteitquote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:49 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Dat spel volgt gewoon de echte realtime koersen toch?
Dan is het representatief.quote:
Niet representatief.quote:Op dinsdag 19 juni 2012 20:47 schreef Duderd het volgende:
Hoe representatief is bijvoorbeeld beleggerspel.nl uitgaand van de winst die je daar maakt en die winst die je zou behalen in de realititeit?
Op de SNS website wordt aangegeven dat het tarief voor Euronext ¤ 8 + 0,1% over het effectief orderbedrag (max. ¤ 150) bedraagt. Daarnaast betaal je een all-in tarief van 0,2% per jaar. Aandelen genoteerd in Frankfurt, Londen, Madrid, Milaan, New York (NYSE, Nasdaq, Amex) en/of Zürich kosten nog eens ¤ 20 extra. Vooral dit laatste vind ik duur.quote:Op woensdag 20 juni 2012 13:52 schreef adriaan1989 het volgende:
Iedereen heeft het telkens over Lynx en Binck en ING om te beleggen. Ik zit zelf vanaf het begin bij Binck, maar ben begin dit jaar tot de conclusie gekomen dat SNS een stuk voordeliger is qua beleggingen in aandelen/fondsen/sprinters.
Je betaalt namelijk een vast bedrag van: ¤ 10,- tevens hanteren ze geen provisiekosten en bewaarloon en al die andere (onzichtbare) kosten.
minimum van 10 euroquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:38 schreef jaco het volgende:
[..]
Op de SNS website wordt aangegeven dat het tarief voor Euronext ¤ 8 + 0,1% over het effectief orderbedrag (max. ¤ 150) bedraagt. Daarnaast betaal je een all-in tarief van 0,2% per jaar. Aandelen genoteerd in Frankfurt, Londen, Madrid, Milaan, New York (NYSE, Nasdaq, Amex) en/of Zürich kosten nog eens ¤ 20 extra. Vooral dit laatste vind ik duur.
Bron: http://www.snsbank.nl/par(...)s-zelf-beleggen.html
Is de flat-fee van ¤ 10 wellicht een speciale aktieprijs oid? Zou je iets specifieker kunnen aangeven, hoe je bij SNS van dit tarief kunt profiteren?
Toen ik begin dit jaar ben begonnen met Zelfbeleggen hebben ze mij telefonisch verteld dat ze een all-in-tarief van: ¤ 10,- hadden. Blijkbaar hebben ze dit nu veranderd, bij mij wordt er in ieder geval nog steeds altijd: ¤ 10,- berekend.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:38 schreef jaco het volgende:
[..]
Op de SNS website wordt aangegeven dat het tarief voor Euronext ¤ 8 + 0,1% over het effectief orderbedrag (max. ¤ 150) bedraagt. Daarnaast betaal je een all-in tarief van 0,2% per jaar. Aandelen genoteerd in Frankfurt, Londen, Madrid, Milaan, New York (NYSE, Nasdaq, Amex) en/of Zürich kosten nog eens ¤ 20 extra. Vooral dit laatste vind ik duur.
Bron: http://www.snsbank.nl/par(...)s-zelf-beleggen.html
Is de flat-fee van ¤ 10 wellicht een speciale aktieprijs oid? Zou je iets specifieker kunnen aangeven, hoe je bij SNS van dit tarief kunt profiteren?
minimum van 10 euro.quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:48 schreef adriaan1989 het volgende:
[..]
Toen ik begin dit jaar ben begonnen met Zelfbeleggen hebben ze mij telefonisch verteld dat ze een all-in-tarief van: ¤ 10,- hadden. Blijkbaar hebben ze dit nu veranderd, bij mij wordt er in ieder geval nog steeds altijd: ¤ 10,- berekend.
Klopt, dan wordt je namelijk al geript met de kosten die aan de fondsen in rekening worden gebracht, en die dus ten koste gaan van je rendement. Je betaalt een veelvoud, alleen niet zichtbaar.quote:Beleg ik in SNS/ASN fondsen ? dan betaal ik helemaal geen transactiekosten.
Als het zo slecht zou zijn, waarom bestaan ze dan nog ? er zullen vast ook positieve punten zijn...quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
minimum van 10 euro.
[..]
Klopt, dan wordt je namelijk al geript met de kosten die aan de fondsen in rekening worden gebracht, en die dus ten koste gaan van je rendement.
Nog erger bij SNS Fundcoach, daar bepaal je vaak ook geen aankoopkosten, maar betalen de fondsen die je koopt een kickback fee aan SNS Fundcoach, wat onzichtbaar jouw rendement verlaagd. Nee, dat vertellen ze er niet bij
quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:51 schreef adriaan1989 het volgende:
[..]
Als het zo slecht zou zijn, waarom bestaan ze dan nog ? er zullen vast ook positieve punten zijn...
Binck: ¤ 6,50 + 0,1 % met een minimum van ¤ 10quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:48 schreef adriaan1989 het volgende:
[..]
Toen ik begin dit jaar ben begonnen met Zelfbeleggen hebben ze mij telefonisch verteld dat ze een all-in-tarief van: ¤ 10,- hadden. Blijkbaar hebben ze dit nu veranderd, bij mij wordt er in ieder geval nog steeds altijd: ¤ 10,- berekend.
Binck of SNSquote:Op woensdag 20 juni 2012 14:57 schreef jaco het volgende:
[..]
Binck: ¤ 6,50 + 0,1 % met een minimum van ¤ 10
SNS: ¤ 8 + 0,1% met een minimum van ¤ 10
Dus als je orders onder de ¤ 10 / 0,001 = 10.000 euro blijven, dan betaal je bij beiden hetzelfde. Daarboven is Binck goedkoper.
Het is natuurlijk prima dat je tevreden bent over SNS en niet over Binck. Ieder zijn voorkeur, maar je bewering dat SNS goedkoper zou zijn, klopt gewoon niet.
Dat minimum van 10 euro bij Binck geld toch niet voor aandelen?quote:Op woensdag 20 juni 2012 14:57 schreef jaco het volgende:
[..]
Binck: ¤ 6,50 + 0,1 % met een minimum van ¤ 10
SNS: ¤ 8 + 0,1% met een minimum van ¤ 10
Dus als je orders onder de ¤ 10 / 0,001 = 10.000 euro blijven, dan betaal je bij beiden hetzelfde. Daarboven is Binck goedkoper.
Het is natuurlijk prima dat je tevreden bent over SNS en niet over Binck. Ieder zijn voorkeur, maar je bewering dat SNS goedkoper zou zijn, klopt gewoon niet.
Ja, want een depreciatie van de dollar ten opzichte van de euro verbetert echt de concurrentiepositie ten opzichte van de amerikaanse concurrenten op termijn. Het wordt voor amerikanen dan alleen maar duurder om met de KLM te vliegen omdat of de tickets in dollars omhoog zullen gaan, of het geld dat KLM ontvangt in euro's zal lager zijn.. Op termijn is dat dus slechter voor KLM/Air-France..quote:Op woensdag 20 juni 2012 15:26 schreef Taciho het volgende:
Ik maak nu officieel weer winst met me Air France - KLM aandelen![]()
![]()
Nu hopen dat de FED nog wat extra geld in de Amerikaanse Staat pompt zodat we morgen weer met een +je openen
Nou, kerosine is in US$ geprijsd (een niet onbelangrijke kostenpost voor luchtvaartmij'en), en wordt dus bij een gelijkblijvende prijs in US$ bij een lagere US$ goedkoper in euro gemeten..quote:Op woensdag 20 juni 2012 16:56 schreef Kabouter_Plofkop het volgende:
[..]
Ja, want een depreciatie van de dollar ten opzichte van de euro verbetert echt de concurrentiepositie ten opzichte van de amerikaanse concurrenten op termijn. Het wordt voor amerikanen dan alleen maar duurder om met de KLM te vliegen omdat of de tickets in dollars omhoog zullen gaan, of het geld dat KLM ontvangt in euro's zal lager zijn.. Op termijn is dat dus slechter voor KLM/Air-France..
Ik ben geen luchtvaartkenner maar ik heb analyses gelezen dat de winst van een luchtvaartmaatschappij sterk afhangt van hoe de kerosine prijs is gehedged. Dus een maatschappij die voor 3 jaar vooruit heeft ingekocht, zit op rozen als de prijs gedurende die 3 jaar stijgt. Omdat je de kerosine/olie prijs niet kunt voorspellen is het voor jou als belegger dezelfde gok als dat het voor de maatschappijen is.quote:Op donderdag 21 juni 2012 00:42 schreef Arkai het volgende:
Er lijkt ook een tendens te zijn van no-name luchthavens in het MO om de kerosineprijzen kunstmatig laag te houden. Als binnen 30 jaar de petrochemie ook nog eens uit Europa verdwenen is dan lijkt het einde oefening voor AF-KLM als de oliestaten zwaar kunnen concurreren op intercontinentale vluchten. Vooralsnog een leuk aandeel hoor, daar niet van, maar luchtvaart in Europa gaat denk ik het nakijken krijgen op het gebied van voordelige brandstofmarges. Zijn er luchtvaartkenners hier die mijn verhaal kunnen onderschrijven?
Nou die Rampspoed laat voor nu nog even op zich wachten.quote:Op donderdag 21 juni 2012 06:40 schreef jaco het volgende:
[..]
Ik ben geen luchtvaartkenner maar ik heb analyses gelezen dat de winst van een luchtvaartmaatschappij sterk afhangt van hoe de kerosine prijs is gehedged. Dus een maatschappij die voor 3 jaar vooruit heeft ingekocht, zit op rozen als de prijs gedurende die 3 jaar stijgt. Omdat je de kerosine/olie prijs niet kunt voorspellen is het voor jou als belegger dezelfde gok als dat het voor de maatschappijen is.
Als maatschappijen in het midden-oosten dankzij hun kontakten echter structureel goedkope kerosine kunnen inkopen, dan wordt het lastig concurreren daarmee voor Europese maatschappijen. De routes tussen Europa en Noord Amerika zullen echter nooit via het midden-oosten gaan.
Even los van alles: aan luchtvaart transport als industrie in z'n geheel is door beleggers historisch gezien alleen maar geld verloren. Je moet echt een 'edge' hebben in je informatie, wil je die trend kunnen verslaan. Ik blijf dus ver van deze sector vandaan.
Ik vroeg me af waarom je het aandeel AF-KLM nog als 'leuk' kenmerkt? Ik zie alleen maar rampspoed eigenlijk.
Scorebord beleggen heet datquote:Op donderdag 21 juni 2012 11:47 schreef Taciho het volgende:
[..]
Nou die Rampspoed laat voor nu nog even op zich wachten.
Lange tijd geleden dat ik weer groene cijfers zag bij me rendement op Air France - KLM, maar gaat wel snel zo
quote:Op donderdag 21 juni 2012 13:17 schreef Taciho het volgende:
[..]
Had hem eigenlijk gekocht omdat de p/e heel laag was en dat wel een keer omhoog moest. Het was een beetje een gokje maar deze keer pakte het goed uit ( dit kan ik nog niet zeggen van BAM).
Trouwens ik heb nu nog maar 180 euro verlies en als ik DSM had gehouden had ik een min van 130 euro.
We zullen zien of ik DSM kan inhalen
Website van het bedrijf (jaarverslagen), kranten (financial times), actueel nieuws (Bloomberg) en gezond verstand.quote:Op donderdag 21 juni 2012 15:22 schreef benx het volgende:
Van welke website of andere informatiebron halen jullie je redenering voor het kopen of verkopen van een aandeel?
Dit zijn voor mij ook de belangrijkste bronnen, maar ik gebruik ook: andere documenten die bedrijven bij de beurs moeten indienen (Sec filings), research verslagen van professionele analisten, blogs van investeerders en forum postings.quote:Op donderdag 21 juni 2012 17:56 schreef Apollon het volgende:
[..]
Website van het bedrijf (jaarverslagen), kranten (financial times), actueel nieuws (Bloomberg) en gezond verstand.
Ik heb hier niets op af te dingen maar momenteel worden die goedkope kerosineprijzen grotendeels gesubsidieerd puur en enkel om vliegverkeer aan te trekken aangezien de Arabieren ook marktprijzen moeten betalen voor de geimporteerde brandstof. De raffinagecapaciteit in het MO is heel beperkt en er wordt flink geinvesteerd om deze uit te breiden. Dit alleen kun je al merken aan het feit dat er in Europa bijna geen nieuwe chemische plants worden gebouwd. In de nabije toekomst wordt de brandstofedge in het MO dus groter omdat de aanvoerroutes van crude oil en kerosine komen te vervallen. Daar kun je dan inderdaad ook nog eens het voordeel van Arabische connecties bij optellen die ongetwijfeld de kerosineprijzen extra drukken.quote:Op donderdag 21 juni 2012 06:40 schreef jaco het volgende:
Ik ben geen luchtvaartkenner maar ik heb analyses gelezen dat de winst van een luchtvaartmaatschappij sterk afhangt van hoe de kerosine prijs is gehedged. Dus een maatschappij die voor 3 jaar vooruit heeft ingekocht, zit op rozen als de prijs gedurende die 3 jaar stijgt. Omdat je de kerosine/olie prijs niet kunt voorspellen is het voor jou als belegger dezelfde gok als dat het voor de maatschappijen is.
Als maatschappijen in het midden-oosten dankzij hun kontakten echter structureel goedkope kerosine kunnen inkopen, dan wordt het lastig concurreren daarmee voor Europese maatschappijen. De routes tussen Europa en Noord Amerika zullen echter nooit via het midden-oosten gaan.
Waarom ik AF-KLM nog wel interessant vind is omdat het bedrijf de afgelopen jaren sterk heeft doorgezet op het vernieuwen van de vloot in een tijd waar de meeste andere maatschappijen de riemen aantrokken. In 2020 is de gehele vloot volgens plan vernieuwd en zal de brandstofefficiency tussen de 7 tot 20% gestegen zijn. De vloot zal binnen de sector een gemiddelde leeftijd hebben wat reden is om aan te nemen dat ze op dat vlak dus niet slecht presteren. Daarnaast wordt er ingezet op minder lijnvluchten, hogere bezettingsgraden, lagere kruissnelheden en betere samenwerking met de budgettak Transavia. Al met al maatregelen die de winstmarges kunnen opschroeven.quote:Even los van alles: aan luchtvaart transport als industrie in z'n geheel is door beleggers historisch gezien alleen maar geld verloren. Je moet echt een 'edge' hebben in je informatie, wil je die trend kunnen verslaan. Ik blijf dus ver van deze sector vandaan.
Ik vroeg me af waarom je het aandeel AF-KLM nog als 'leuk' kenmerkt? Ik zie alleen maar rampspoed eigenlijk.
...Zelfs in 2008 was CapEx al praktisch genoeg om alle opbrengsten uit de operaties op te slokken.quote:Op donderdag 21 juni 2012 21:41 schreef Arkai het volgende:
[..]
Ik heb hier niets op af te dingen maar momenteel worden die goedkope kerosineprijzen grotendeels gesubsidieerd puur en enkel om vliegverkeer aan te trekken aangezien de Arabieren ook marktprijzen moeten betalen voor de geimporteerde brandstof. De raffinagecapaciteit in het MO is heel beperkt en er wordt flink geinvesteerd om deze uit te breiden. Dit alleen kun je al merken aan het feit dat er in Europa bijna geen nieuwe chemische plants worden gebouwd. In de nabije toekomst wordt de brandstofedge in het MO dus groter omdat de aanvoerroutes van crude oil en kerosine komen te vervallen. Daar kun je dan inderdaad ook nog eens het voordeel van Arabische connecties bij optellen die ongetwijfeld de kerosineprijzen extra drukken.
[..]
Waarom ik AF-KLM nog wel interessant vind is omdat het bedrijf de afgelopen jaren sterk heeft doorgezet op het vernieuwen van de vloot in een tijd waar de meeste andere maatschappijen de riemen aantrokken. In 2020 is de gehele vloot volgens plan vernieuwd en zal de brandstofefficiency tussen de 7 tot 20% gestegen zijn. De vloot zal binnen de sector een gemiddelde leeftijd hebben wat reden is om aan te nemen dat ze op dat vlak dus niet slecht presteren. Daarnaast wordt er ingezet op minder lijnvluchten, hogere bezettingsgraden, lagere kruissnelheden en betere samenwerking met de budgettak Transavia. Al met al maatregelen die de winstmarges kunnen opschroeven.
Er hoeft maar één goed pre-crisisjaar zoals 2008 terug te komen om de moeder der dividenden te kunnen uitkeren op basis van de huidige koersen. Vooralsnog vind ik AF-KLM nog niet goedkoop gezien de P/E10 van ~4.5 en deze in lijn lijkt te liggen met de Europese index en nog ruim is t.o.v. andere airliners. Het is een blijft een slecht presterend bedrijf maar mocht er in een vlaag van wanhoop nog 40-50% (wat gezien de volatiliteit van het aandeel niet eens zo'n gek percentage is) afgaan dan wil ik best inkopen.
Je hebt gelijk, ik refereerde naar het fiscale jaar 2007-2008 toen ze nog niet extreme afschrijvingen deden. In de crisis zijn de winstmarges flink onder druk komen te staan maar de kernactiviteiten zijn gewoon gelijk gebleven. Ik ben dan ook van mening dat dividenden rondom de 60 cent weer terug kunnen keren over 4-5 jaar als de businesscycle zich weer hersteld heeft. Het blijft koffiedik kijken maar juist omdat de luchtvaartsector zo simpel in elkaar steekt is het mogelijk om de tijdlijn erbij te pakken en grof in te zetten op prognoses. Als de winstmarges herstellen dan herstelt het bedrijf maar als belegger ben je dan vaak al veel te laat.quote:Op donderdag 21 juni 2012 23:06 schreef flyguy het volgende:
[..]
...Zelfs in 2008 was CapEx al praktisch genoeg om alle opbrengsten uit de operaties op te slokken.
Ik doe het reeds 4 jaar -sinds mijn 17e- (niet heel actief) maar ben nog niet helemaal ingelezen. Ik doe maar wat. Beetje hier beetje daar. Uiteindelijk pak ik altidj wel winst.quote:Op maandag 25 juni 2012 13:00 schreef Kaas- het volgende:
Dat eerste, alleen melden zich er (nog) geen beginners aan de lopende band.
Obligaties zou ik ook wel wat meer van af willen weten, hier miss mensen tips oid?quote:Op maandag 25 juni 2012 21:41 schreef DrSnuggle het volgende:
Hier ook iemand die begonnen is met aandelen. Dat wil zeggen, ik ben me eerst aan het inlezen met "beleggen voor dummies". Ik begin met een zeer laag budget maar wil de komende maanden meer geld opzij leggen hiervoor. Ik wil het op dit moment puur doen om het te leren zodat ik later met meer vertrouwen durf in te leggen.
Ook hier vind ik het boek van de dummies-serie zeer handig maar heb liever ook wat meer praktijk-informatie met voorbeelden van bijvoorbeeld 'binck-bank'. Ik wil graag weten hoe nu de obligaties werken met voorbeelden uit binck. Het is mij (nog steeds) niet geheel duidelijk. Misschien dat ik hier later nog op terug kom met plaatjes e.d. om mijn vraag duidelijker te maken.
Ook vroeg ik mij af of hier iemand wel eens bij een aandeelhoudersvergadering is geweest en hoe het er daar aan toe gaat.
Het is wel verstandig om alles te lezen ja, soms pak ik de presentaties over de jaarcijfers e.d. er ook nog een bij maar meestal is dat halve reclame over hoe goed het bedrijf wel niet is.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 13:21 schreef Taciho het volgende:
Ik heb een vraag over jaarverslagen en prospectussen. Wat zijn de belangrijkste dingen die er in staan en moet je alles lezen.
Bij DSM ging er een stuk over alle ongelukken die er in het bedrijf gebeurt waren, best wel veel.
het maakt niet uit welke stock je pickt als je een beetje spreid, in de zomerrally van juli en augustus stijgen bijna alle aandelen wel 75% van de aandelen stijgt schat ik. een dartbord en gewoon kopen!quote:Op maandag 25 juni 2012 05:12 schreef dieselnoi het volgende:
Is dit topic nog voor beginners of gaat het hier alleen maar over hoe we EEN persoon van adviezen kunnen voorzien. Hij loopt toch maar een beetje te gokken zonder enige onderbouwing.
Zelf net een maand bezig. Houd het voorlopig simpel, alleen aandelen.quote:Op maandag 25 juni 2012 05:12 schreef dieselnoi het volgende:
Is dit topic nog voor beginners of gaat het hier alleen maar over hoe we EEN persoon van adviezen kunnen voorzien. Hij loopt toch maar een beetje te gokken zonder enige onderbouwing.
Ik denk dat dit een rede kan zijn, wat ik gelezen heb en in de praktijk met TNT gezien heb is dat als er een overnamebod komt dat de koersprijs omhoog schiet. Dit zal dan wel een uitzondering zijn.quote:Móvil vergroot belang in KPN
Laatst gewijzigd: 27-06-12 07:05
MEXICO CITY - América Móvil heeft zijn belang in KPN verder uitgebreid. Het Mexicaanse telecombedrijf bezit nu 23,43 procent van de Nederlandse onderneming.
Het concern van multimiljardair Carlos Slim deed een aantal transacties, waarvan 4 buiten de aandelenmarkt, en heeft nu ruim 332 miljoen aandelen KPN in handen.
América Móvil streeft naar een belang van maximaal 27,7 procent in KPN.
KPN herhaalde onlangs nog de oproep aan zijn aandeelhouders om niet in te gaan op het bod van América Móvil. De 8 euro per aandeel die de Mexicanen bieden, weerspiegelt volgens KPN geenszins de waarde van het Nederlandse telecomconcern.
© ANP
Bron: nu.nl
Er zijn boeken geschreven over hoe je jaarverslagen moet moet lezen. En wat belangrijk is in een jaarverslag.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 13:21 schreef Taciho het volgende:
Ik heb een vraag over jaarverslagen en prospectussen. Wat zijn de belangrijkste dingen die er in staan en moet je alles lezen.
Bij DSM ging er een stuk over alle ongelukken die er in het bedrijf gebeurt waren, best wel veel.
Dit lijkt me inderdaad wel leuk om te doen. Mischien kan ik er wel eentje van Douwe Egberts maken, daar zal wel veel vraag naar zijn.quote:Op woensdag 27 juni 2012 15:16 schreef Arkai het volgende:
Als jaarverslagen doorneuzelen te veel werk kost kun je bijvoorbeeld ook research reports downloaden (tegen betaling). Vaak is dit dan een meerjarig rapport over het bedrijf op basis van jaarverslagen met een sectoranalyse eraan geplakt. Het is niet aan te raden om hier veel geld in te steken maar probeer toch een beetje gevoel te krijgen voor wat betalende klanten over hebben voor dit soort onderzoek. Met wat geluk kun je er zelfs nog wat gratis inzien op scribd en kijk eens op de site van de verschillende onderzoeksbureau's om wat meer te weten te komen over hun onderzoeksaanpak.
Uiteindelijk kun je zelf ook research reports maken en uploaden en zodoende zelf cashflow genereren! Gezien de leeftijd van sommige users lijkt me dat een prima bijbaan en sowieso een goede oefening voor het bestuderen van jaarverslagen.
Hier wat voorbeelden van research reports voor het aandeel Google.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |