abonnement Unibet Coolblue
pi_5241673
Na eens rondgekeken te hebben op dit forum ontdek ik dat de gegevens over Indonesië erg versnipperd zijn, vandaar dus een centraal topic.

Wellicht is het handig even iets te vertellen over mezelf voordat ik mijn vragen stel .

Ikzelf ben 4 keer naar Indonesia geweest, sinds 1999 iedere zomer 1 keer. Drie keer had ik het genoegen bij mensen thuis in Jakarta te mogen verblijven. Van daar uit kon ik eigenlijk heel Jawa ( Java ) verkennen. Bandung, Bogor, Yogya, de Borobudur, Gunung Merapi e.d. Ook had ik in 1999 een klein weekje Bali. Deze zomer ben ik 17 dagen naar Bali geweest met OAD. Nog nooit had ik een georganiseerde reis gedaan, maar het beviel super.

Ik ben nog lang niet klaar met het land, er is nog veel meer te zien uiteraard, en daarom zou ik graag e.e.a. horen van mensen die er geweest zijn, er vandaan komen, er nog eens heen willen. Hun plannen, foto's en verhalen. Noem maar op.
Mocht je je foto's willen plaatsen, dan kun je ze me opsturen. Dan kan ik ze wel hosten.

Verder is nu mijn vraag een niet zo'n eenvoudige, zo lijkt het voor mij in ieder geval. Een binnenlandse vlucht boeken van Jakarta naar bijv. Manado.. Iemand enig id hoe en waar te doen?
Ik vermoed dat het ter plekke in Jakarta het beste te doen is, en het goedkoopste, maar precies weet ik het niet. Zijn er mensen die er een website over weten ( actuele prijzen e.d. ).

pi_5242311
Gewoon op het vliegveld in Jakarta

M'n moeder had op het vliegveld in Bali nog ff snel een binnenlandse vlucht geboekt om een familielid te kunnen bezoeken, dat was vorig jaar

Dat was trouwens de 9e keer dat ik erheen ben geweest, oorspronkelijk een 2 weekse vakantie waarvan de eerste week rondreis door java per bus, en laatste week in een hotel in Bali. We zijn een week eerder dan de groep richting Jakarta gegaan, om de week voordat de java-tour begon nog ff langs familie enzo te gaan. Alle keren daarvoor zijn we namelijk uitsluitend bij familie te logeren geweest, en we wilden nu eens de standaard-tourist uithangen

M'n vriendin was ook mee, die was voor het eerst en die keek dr ogen uit

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_5242406
Jaja, tuurlijk op het vliegveld, dan weet ik wel waar, maar ik bedoelde meer of het ook online kon o.i.d. Bovendien zou ik als ik in Jakarta was niet naar het vliegveld gaan, maar gewoon naar een 'town office' in Jalan Sudirman o.i.d. Is een stuk minder ver en bovendien goedkoper. Niet dat het OV daar zoveel kost.. hehe..

Dit jaar was mijn vriendin ook voor het eerst mee. Ik hoop dat de strandvakantie op Bali dient als springplank voor nog veel meer avontuur natuurlijk. Alleen is het niet echt goedkoop om er naar toe te gaan, en dat is wel jammer.

pi_5243985
mja een strandvakantie in Bali is leuk, maar Bali is echt maar 0,001% van heel Indonesie, Bali blijft het 'Spanje' voor de Australiers

Java en Sumatra zijn zoveel mooier

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
pi_5244383
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 16:41 schreef Ener-G het volgende:
mja een strandvakantie in Bali is leuk, maar Bali is echt maar 0,001% van heel Indonesie, Bali blijft het 'Spanje' voor de Australiers

Java en Sumatra zijn zoveel mooier


Ik kan alleen beamen dat Jawa inderdaad veel mooier is, en daar is het stampesdruk.. maar toch heeft het zijn charmes.
pi_5244398
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 14:00 schreef indahnesia.com het volgende:
Na eens rondgekeken te hebben op dit forum ontdek ik dat de gegevens over Indonesië erg versnipperd zijn, vandaar dus een centraal topic.
Thx, scheelt mij weer werk....
“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
pi_5244528
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 17:19 schreef David Letterman het volgende:

[..]

Thx, scheelt mij weer werk....


Jah, graag gedaan. Het viel me gewoon op. Ik ben gewoon een 'verzamelaar'. Ik wil ook alles op mijn website hebben, terwijl dat helemaal niet gaat. Maar goed, hier kan het dan toch een beetje.
  vrijdag 2 augustus 2002 @ 17:45:17 #8
18079 neok
all the way
pi_5244676
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 16:41 schreef Ener-G het volgende:
mja een strandvakantie in Bali is leuk, maar Bali is echt maar 0,001% van heel Indonesie, Bali blijft het 'Spanje' voor de Australiers

Java en Sumatra zijn zoveel mooier


neok vertrekt over 5 weekjes naar Java & Bali 3 weekjes met de rugzak
Buenos dias Tristeza
pi_5245093
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 17:45 schreef neok het volgende:

[..]

neok vertrekt over 5 weekjes naar Java & Bali 3 weekjes met de rugzak


heb je ook al meer gedetailleerde plannen als ik vragen mag?
pi_5250665
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 17:17 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Ik kan alleen beamen dat Jawa inderdaad veel mooier is, en daar is het stampesdruk.. maar toch heeft het zijn charmes.


Tis maar net waar je van houdt. Ikzelf vind bali echt gaaf, binnenlanden zijn erg mooi, zo ook de stranden. Die combinatie vind je niet op java. Sulawesi (Celebes) is overigens ook erg mooi, moet je wel weg van Makassar (hetgeen overigens een tijdje Ujung Pandang heette): Malino, Mamasa, Toraja, Kendari, Muna, Butung enz.

Op Bali (Kuta) alleen wel om de 10 meter een zeikstraal die je horloges, hasj, drinken, prullen of wat dan ook wil verkopen. Maar die krijg je wel weg met een beetje Indonesisch. "He pindah! Mau ko saya potong leher nu?"


-----------
Di mana 'aja... jangan lupa, tawar dula ya!

pi_5251444
quote:
Op zaterdag 03 augustus 2002 02:58 schreef Singa het volgende:

[..]

Tis maar net waar je van houdt. Ikzelf vind bali echt gaaf, binnenlanden zijn erg mooi, zo ook de stranden. Die combinatie vind je niet op java. Sulawesi (Celebes) is overigens ook erg mooi, moet je wel weg van Makassar (hetgeen overigens een tijdje Ujung Pandang heette): Malino, Mamasa, Toraja, Kendari, Muna, Butung enz.

Op Bali (Kuta) alleen wel om de 10 meter een zeikstraal die je horloges, hasj, drinken, prullen of wat dan ook wil verkopen. Maar die krijg je wel weg met een beetje Indonesisch. "He pindah! Mau ko saya potong leher nu?"


-----------
Di mana 'aja... jangan lupa, tawar dula ya!


de binnenlanden idd. Kuta is leuk voor het zuipen. Gelukkig kom ik daar niet voor, al lust ik soms wel iets.

Of het nou Makassar of Ujung Pandang is, lijkt me niet teel uit te maken, ik heb een kaart van 2000, daar staat nog Ujung P. op maar ook nog Oost Timor als provincie

Dat is ook niet meer zo.

  zaterdag 3 augustus 2002 @ 09:49:00 #12
4605 KingShakur
back.... really...
pi_5251466
Binnenlands vluchte doe je best ter plaatse.
Mandalay en Merpati hebben de beste aanbiedingen als last minute.
Retourtje jakarta-denpasar == 65 dollar

Er zit een kantoortje in Stasion Kota, maar ik liet het regelen door mijn vriendin daar die werkt voor Merpati
Wat er geboekt wordt door Indonesiers is altijd goedkoper dan voor buitenlanders. Scheelt vaak de helft, ook hotels.

A beginning is the time for taking the most delicate care that the balances are correct.
pi_5251491
Manado is superleuk, je moet daar wel een beetje rondtrekken in de bergen of gaan duiken op Bunaken ofzo. oppassen: het hotal op de manado boulevard (volgens mij iets van Ocean view)heeft zowel mijn creditcard nummer misbruikt als spullen uit onze bagae gestolen toen wij op Bunaken waren.

Weten er mensen meer over Zuid Oost indonesia -> komodo, timor etc. Maar vooral TANIMBAR en omgeving. Ik wil vooral gaan duiken e.d. (zijn daar ueberhaupt faciliteiten???) maar hoe zit het bijvoorbeeld met vluchten/boot erheen?

pi_5251640
quote:
Op zaterdag 03 augustus 2002 09:49 schreef KingShakur het volgende:
Binnenlands vluchte doe je best ter plaatse.
Mandalay en Merpati hebben de beste aanbiedingen als last minute.
Retourtje jakarta-denpasar == 65 dollar

Er zit een kantoortje in Stasion Kota, maar ik liet het regelen door mijn vriendin daar die werkt voor Merpati
Wat er geboekt wordt door Indonesiers is altijd goedkoper dan voor buitenlanders. Scheelt vaak de helft, ook hotels.


Lokaal doen ja. Ik kan wel aan iemand komen die dat voor me regelt, natuurlijk eerst zelf proberen. Altijd lachen om te zien wat de verschillen zijn. Maar verder kan ik ook wel mijn mond open trekken hoor. Op een vriendelijke toon dan.

Bij de Borobudur trachtten ze ons Rp.36.5000 te laten betalen, terwijl de officiele prijs Rp.6,000 was.. Uiteindelijk naar binnen voor Rp.10,000. Dan denk ik dat ik het niet slecht gedaan heb, en die ander heeft ook geen gezichtsverlies geleden, want die steeks Rp.4000 in zijn zak.

pi_5251729
Het helpt om een woordje indonesisch te praten en claimen dat je een makasaar ofzo bent... (werkt uitstekend bij het tawarren op de 'beschaafde' eilanden als Bali of Java -> batik van 40.000 naar 9.000 rp) maar het beste is nog altijd om een chinees-indonesisch familielid te hebben...die lullen in indonesie echt alle prijzen ZWAAR naar beneden.
  zaterdag 3 augustus 2002 @ 17:24:24 #16
18079 neok
all the way
pi_5254196
quote:
Op vrijdag 02 augustus 2002 18:15 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

heb je ook al meer gedetailleerde plannen als ik vragen mag?


Jammer genoeg nog niet. Ik ga met een groepje van 12 personen en heb geboekt bij Joker.
Buenos dias Tristeza
pi_5295648
Nou ik ben dus Jeroens vriendin!
Bali was echt heel mooi, Jeroen wil ook nog een keer met me naar Jakarta toe enzo. We zijn dus erg benieuwd wat een vlucht Jakarta-Manado zou kosten. Omdat ik graag wil duiken in een mooie omgeving, zouden we naar Manado willen gaan.
Eigenlijk ben ik van plan over 3 jaar pas terug te gaan als ik klaar ben met mijn nieuwe studie. Heeft iemand ervaringen met het verblijven voor langere tijd in Indonesie (voor vakantie-doeleinden)? Heeft iemand ervaringen met stagelopen in Indonesië? Dus voor een aantal maanden. Wat kostte dit, heb je nog dingen meegemaakt die niet leuk waren of dingen die juist onvergetelijk waren in positieve zin? Alvast bedankt....
  woensdag 7 augustus 2002 @ 20:44:30 #18
4605 KingShakur
back.... really...
pi_5296639
quote:
Op woensdag 07 augustus 2002 19:33 schreef Ikook het volgende:
Nou ik ben dus Jeroens vriendin!
Bali was echt heel mooi, Jeroen wil ook nog een keer met me naar Jakarta toe enzo. We zijn dus erg benieuwd wat een vlucht Jakarta-Manado zou kosten. Omdat ik graag wil duiken in een mooie omgeving, zouden we naar Manado willen gaan.
Eigenlijk ben ik van plan over 3 jaar pas terug te gaan als ik klaar ben met mijn nieuwe studie. Heeft iemand ervaringen met het verblijven voor langere tijd in Indonesie (voor vakantie-doeleinden)? Heeft iemand ervaringen met stagelopen in Indonesië? Dus voor een aantal maanden. Wat kostte dit, heb je nog dingen meegemaakt die niet leuk waren of dingen die juist onvergetelijk waren in positieve zin? Alvast bedankt....
Ik zag dat jullie in Bali in het Pelangi Bali zaten. Daar zaten wij ook en wij hadden echt geen problemen We waren er weinig enkel 's avonds om een duik te nemen in het zwembad met mooi uitzicht...
A beginning is the time for taking the most delicate care that the balances are correct.
pi_5297565
Het Pelangi hotel was echt heel goed!
Het is ons ook erg goed bevallen.:D
Ik probeer ook op www.balitravelforum.com dit aan andere mensen te vertellen, die er vragen over hebben. Toen we er naartoe gingen, heb ik daar informatie opgezocht en die bleek er niet veel te zijn. Dus heb ik zelf maar een verhaaltje geschreven waar ik toch verschillende reacties op kreeg. KingShakur, heb je de foto's van onze vakantie al gezien?
pi_5321731
Manado is inderdaad een aanrader als het om duiken gaat, boeken doe je het beste gewoon in Indonesie, kost geloof ik iets van 200 dollar ofzo (hangt er vanaf waarvandaan je vliegt)

Weten er hier mensen iets meer over de ongeving van Tanimbar? Daar wil ik namelijk gaan duiken.

  zaterdag 10 augustus 2002 @ 10:17:16 #21
4605 KingShakur
back.... really...
pi_5326965
quote:
Op woensdag 07 augustus 2002 21:43 schreef Ikook het volgende:
Het Pelangi hotel was echt heel goed!
Het is ons ook erg goed bevallen.:D
Ik probeer ook op www.balitravelforum.com dit aan andere mensen te vertellen, die er vragen over hebben. Toen we er naartoe gingen, heb ik daar informatie opgezocht en die bleek er niet veel te zijn. Dus heb ik zelf maar een verhaaltje geschreven waar ik toch verschillende reacties op kreeg. KingShakur, heb je de foto's van onze vakantie al gezien?
Plaats er eens een paar hier, doe ik ook nog ff dan... heb er wel mooie tussen zitten... eind augustus doen we trouwens een travelmeeting waar we elkaars foto's bekijken en ouwehoeren over onze vakanties (natuurlijk met hapje en drankje erbij)
A beginning is the time for taking the most delicate care that the balances are correct.
pi_5332802
Wanneer en waar is die meeting dan?
pi_5333406
Hier KS, een aantal die ik ook al op een topic heb gepost dat inmiddels gesloten is ( al mijn topics worden gesloten lijkt het wel )

Rijstvelden bij Bedugul, Bali - July 2002

Zonsondergang Seminyak Beach - July 2002

Jonge verkopertjes - July 2002
  zondag 11 augustus 2002 @ 12:06:08 #24
4605 KingShakur
back.... really...
pi_5337404
Deze heeft iets mystieks... hoe meer ik er naar kijk....

A beginning is the time for taking the most delicate care that the balances are correct.
  zondag 11 augustus 2002 @ 12:07:54 #25
4605 KingShakur
back.... really...
pi_5337420
tempel der tempels op Bali
A beginning is the time for taking the most delicate care that the balances are correct.
  zondag 11 augustus 2002 @ 12:09:54 #26
4605 KingShakur
back.... really...
pi_5337433
Favoriete plek voor surfertjes...

A beginning is the time for taking the most delicate care that the balances are correct.
  zondag 11 augustus 2002 @ 13:14:12 #27
18079 neok
all the way
pi_5338150
Mooie foto's KingShakur!

Mijn planning:

13 september: Brussel -> Singapore -> Jakarta

Bogor
Bandung
Pangandaran
nachttrein naar Yogyakarta
Borobudur
Prambananvlakte
Beklimmen Merapi vulkaan
Tenggergebergte
Bromovulkaan
Ijen zwavelmeer

Bali

5 oktober: Denpasar -> Singapore -> Brussel

Buenos dias Tristeza
  zondag 11 augustus 2002 @ 14:11:50 #28
4605 KingShakur
back.... really...
pi_5338783
quote:
Op zaterdag 10 augustus 2002 21:28 schreef Ikook het volgende:
Wanneer en waar is die meeting dan?
[Poll] Wanneer en waar doen we Travel-meeting II
30-8 Veluwe
A beginning is the time for taking the most delicate care that the balances are correct.
pi_5341775
Das Uluwatu die laatste?
  zondag 11 augustus 2002 @ 19:39:24 #30
4605 KingShakur
back.... really...
pi_5342171
quote:
Op zondag 11 augustus 2002 19:00 schreef bazziman het volgende:
Das Uluwatu die laatste?
Jep in de buurt, Padang padang
A beginning is the time for taking the most delicate care that the balances are correct.
pi_5348290
Lekker he daar? Motortje huren,rijbewijsje kopen en naar het strand rijden....kan niet wachten tot november...dan ga ik weer een week of 6-8 naar Indonesie.
pi_5918941
Het volgende ticket richting jakarta is aangeschaft.
Op zaterdag 23 november 2002 04:51 schreef Cynix ® het volgende:[br]***Non no rien a * chnagh'e!~~***
pi_5964031
Ben nu in Yogyakarta en trek morgen verder naar het oosten Echt een aanrader hier is het ViaVia cafe, zowel voor het eten als voor de uitstekende gidsen.
Buenos dias Tristeza
pi_5969725
quote:
Op zondag 22 september 2002 16:18 schreef OneSoul het volgende:
Het volgende ticket richting jakarta is aangeschaft.
Hah, goed man.. Ga je alleen naar Jakarta toe of heb je ook andere plannen?
pi_5969731
quote:
Op woensdag 25 september 2002 12:55 schreef neok het volgende:
Ben nu in Yogyakarta en trek morgen verder naar het oosten Echt een aanrader hier is het ViaVia cafe, zowel voor het eten als voor de uitstekende gidsen.
Welk hotel ben je als ik vragen mag? Ik heb in 2000 5 nachten doorgebracht in Hotel Kota, vlakbij het station, op loopafstand van Jalan Malioboro bij de spoorwegovergang.
pi_5974591
quote:
Op woensdag 25 september 2002 18:47 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Hah, goed man.. Ga je alleen naar Jakarta toe of heb je ook andere plannen?


Yogya, Solo, richting Padang... en pas in januari terug
Op zaterdag 23 november 2002 04:51 schreef Cynix ® het volgende:[br]***Non no rien a * chnagh'e!~~***
pi_5998301
quote:
Op woensdag 7 augustus 2002 19:33 schreef Ikook het volgende:
Heeft iemand ervaringen met het verblijven voor langere tijd in Indonesie (voor vakantie-doeleinden)? Heeft iemand ervaringen met stagelopen in Indonesië? Dus voor een aantal maanden. Wat kostte dit, heb je nog dingen meegemaakt die niet leuk waren of dingen die juist onvergetelijk waren in positieve zin? Alvast bedankt....
Ik heb in "99 mijn stage gelopen in Indonesie, 2 maanden Surabaya en 2 maanden Jakarta. Ik denk niet dat ik zo kan zeggen wat het kost, hangt er maar net van af wat je gaat doen. Ik weet wel dat bij mij de huisvesting het meeste tegen viel. In Jakarta had ik aardig wat moeite iets redelijks ( = westers) te vinden waar je geen idioote toeristenprijzen voor betaalde. Uiteindelijk had ik iets gevonden vlak bij Jalan Jaksa in de buurt voor ca. $300. Maar dat was alleen een slaapkamer met badkamertje.

En niet te vergeten het visum natuurlijk! Mij was van te voren verteld dat je het beste op een toeristenvisum kan gaan, die is 2 maanden geldig. Wil je langer blijven dan moet je tussendoor even het land uit en met een onschuldig gezicht weer terug op een nieuw toeristenvisum. Je mag dan officieel niet werken, maarja.
Als je een visum wilt dat je wel mag werken heb ik gehoord dat je dan iedere maand een stempel in je visum moet gaan halen en dat dat iedere maand lastiger en corrupter wordt. Dat was in "99, ik weet niet of dat nog steeds zo is.

Mama, dit is de lucht en dit is de zucht
pi_6062779
Wat voor opleiding volgde je op dat moment dat je in Indonesie stage ging lopen? Hoe heb je het geregeld, heb je er kennissen wonen o.i.d.?
  woensdag 2 oktober 2002 @ 03:54:19 #39
18079 neok
all the way
pi_6067361
quote:
Op woensdag 25 september 2002 18:48 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Welk hotel ben je als ik vragen mag? Ik heb in 2000 5 nachten doorgebracht in Hotel Kota, vlakbij het station, op loopafstand van Jalan Malioboro bij de spoorwegovergang.


Ik zat in het Prambanan guesthouse maar weet de straat niet direct uit m'n hoofd... Het stond ook in de Trotter of de LP. Seffens verlaat ik Ubud, Bali om nog wat te gaan snorkelen in het zuiden, mag ook wel met die 35 graden hier
Buenos dias Tristeza
pi_6069935
quote:
Op woensdag 2 oktober 2002 03:54 schreef neok het volgende:

[..]

Ik zat in het Prambanan guesthouse maar weet de straat niet direct uit m'n hoofd... Het stond ook in de Trotter of de LP. Seffens verlaat ik Ubud, Bali om nog wat te gaan snorkelen in het zuiden, mag ook wel met die 35 graden hier


Jl. Prawirotaman
Ben je ook naar Solo geweest? De Merapi beklommen?
pi_6076867
Ik ga heel misschien stage lopen in Indonesië in april volgend jaar.
Sulawesi heeft een hele aparte cultuur. Zowat het hele leven van de Toradja (het volk van Sulawesi) draait om hun dood. Ze sparen hun hele leven om hun begrafenis te kunnen bekostigen, en zo'n begrafenis is meestal een ceremonie van één week. Het is een groot feest, er worden beesten geslacht, offers gebracht, enz. Als mensen dood zijn dan laten de nabestaanden een pop van ze maken, tau-tau genoemd. Die worden in de rotsen neergezet en men gelooft dat ze over het leven van de levenden waken. Als er baby's overlijden dan worden die in een boom begraven. Er wordt een groot gat in de stam van een boom gehakt en daarin wordt de baby gelegd. Omdat de boom steeds hoger groeit denk men dat de zuigelingen uiteindelijk in de hemel terechtkomen. De Toradja zijn Animistisch, dwz dat ze natuurgoden aanbidden. Ook zijn ze gedeeltelijk Christelijk, het is echt een mengelmoesje.
Als je de kans krijgt moet je dus naar (zuid) Sulawesi gaan, schijnt ontzettend indrukwekkend te zijn
Il faut mieux vivre avec des remorts qu'avec des regrets
pi_6091242
quote:
Op dinsdag 1 oktober 2002 21:20 schreef Ikook het volgende:
Wat voor opleiding volgde je op dat moment dat je in Indonesie stage ging lopen? Hoe heb je het geregeld, heb je er kennissen wonen o.i.d.?
Ik studeerde toen Bedrijfskunde en deed mijn afstudderonderzoek in opdracht van de universiteiten in NL en in Indonesie. Zij hebben de ticket en de contactpersonen ter plaatse geregeld, de rest hebben we zelf gedaan. De woonruimte in Jakarta hebben we eigenlijk puur toeval gevonden. We hadden via via een adres gehoord waar ze kamers verhuurden. Dat bleek uiteindelijk niets te zijn, maar voor we het wisten bemoeide iedereen die we op straat tegen kwamen zich er mee en hebben we op die manier tientalle huizen van binnen bekeken. (van krotje met golfplaten dak tot vila inclusief badkamer met gouden kranen (inc. bijpassend prijskaartje).
Kortom, de mensen die we her en der tegen kwamen waren erg hulp vaardig en op die manier is er heel veel te regelen. Alleen wel een beetje uitkijken wie je wel en niet vertrouwd.
Mama, dit is de lucht en dit is de zucht
  zaterdag 5 oktober 2002 @ 19:40:38 #43
18079 neok
all the way
pi_6124530
Zo, ben sinds vanmorgen terug van m'n 3 weken Java/Bali. Het originele reisschema is wat aangepast, dit is het geworden:

JAVA:
Jakarta
Cipanas
Pangandaran
Yogyakarta
Sarangan
Semoro Lawang
Sempol

BALI:
Lovina
Ubud
Padangbai

De reis was geboekt met Joker (Belgie) en had 12 deelnemers. Tijdens onze 3 weken heeft het geen ene druppel geregend en schijnt is dat uitzonderlijk. In Jakarta bleven we 1 dag en hebben we de oude haven bezocht en het Batavia Cafe.

Cipanas, de rijstterassen:

De Papandayan vulkaan:

Pangandaran:

Yogya, paleis van de sultan:

Vogelmarkt:

Malioboro, De McDonalds verkoopt hier McBeef met rijst (!):

Net buiten Yogya:

Prambanan. De tempel viel tegen maar het Ramayana Ballet 's avonds was echt geweldig. Een hoogtepunt, zeker bij volle maan:

Borobodur:

Rita, mijn gids in Yogya:

Zonsopgang op de Bromo vulkaan:

Sempol & de Kawa Ijen vulkaan:

Bali, Lovina:

Ubud:

Padangbai: Onwaarschijnlijk mooi om te snorkelen:

Ook nog:

* Oordopjes! Onmisbaar als je tussen 3 moskeeen slaapt _0_
* Gloeilamp van 100w. Elke guesthouse heeft van die veel te zwakke 25w lampen waar je niets mee ziet.
* Ik heb de Merapi niet beklommen, was me te zwaar (4 uur klimmen om tegen 5 uur 's morgens de zonsopgang te zien). De Kawa Ijen is een mooi alternatief.
* Per dubbele kamer betaalden we telkens iets tussen de 50k en 150k roepia en dit was meestal met ontbijt.
* Vervoer was meestal met een lokaal busje inclusief chauffeur.
* De foto's heb ik gemaakt met een Canon Powershot S30 digicam.

En nu natuurlijk weer wennen aan het slechte weer hier, vanmorgen in Brussel was het 30 graden kouder dan in Denpasar

Buenos dias Tristeza
pi_6124703
Wauw, wat een mooie foto's!!!
Ziet er echt supermooi uit daar. *zucht* Ik wil ook weg
Il faut mieux vivre avec des remorts qu'avec des regrets
pi_6126206
Echt mooie foto's! Onbewerkt?
Ik beklim in december wel de Merapi. Ik wil de lava zien stromen. Ga dan ook naar Solo, misschien even naar Padang op Sumatera..
De Iljen zag ik vanuit het vliegtuig tussen Surabaya en Denpasar, mooi!
Op zaterdag 23 november 2002 04:51 schreef Cynix ® het volgende:[br]***Non no rien a * chnagh'e!~~***
  zaterdag 5 oktober 2002 @ 22:39:58 #46
18079 neok
all the way
pi_6126841
quote:
Op zaterdag 5 oktober 2002 21:58 schreef OneSoul het volgende:
Echt mooie foto's! Onbewerkt?
Cropped, auto level & unsharp mask. En dat is ook wel nodig om ze op 500 pixels breedte te laten zien hier

Trouwens, kan je in het regenseizoen wel de Merapi beklimmen?

Buenos dias Tristeza
pi_6147495
Hallo allemaal,

Even een vraagje van een heel andere aard.
Indahnesia.com en ik willen over een kleine 3 jaar voor wat langer naar Indonesie toe en dan wat meer rondreizen. Ik zou ontzettend graag met dolfijnen willen zwemmen. Snorkelen vind ik ook leuk, maar het echte zwemmen wil ik ook met dolfijnen doen. Heeft iemand een plaats waar dat zou kunnen in Indonesie? We zijn afgelopen zomer op Bali geweest en we hebben het dolfijn-spotting in Lovina niet gedaan. Omdat we er tever vandaan zaten en omdat ik ermee wilde zwemmen, niet alleen maar het zien van dolfijnen. Dusse....heeft iemand een tip?
Mooie foto's trouwens.....

pi_6155507
quote:
Op maandag 7 oktober 2002 11:52 schreef Ikook het volgende:
Hallo allemaal,

Even een vraagje van een heel andere aard.
Indahnesia.com en ik willen over een kleine 3 jaar voor wat langer naar Indonesie toe en dan wat meer rondreizen. Ik zou ontzettend graag met dolfijnen willen zwemmen. Snorkelen vind ik ook leuk, maar het echte zwemmen wil ik ook met dolfijnen doen. Heeft iemand een plaats waar dat zou kunnen in Indonesie? We zijn afgelopen zomer op Bali geweest en we hebben het dolfijn-spotting in Lovina niet gedaan. Omdat we er tever vandaan zaten en omdat ik ermee wilde zwemmen, niet alleen maar het zien van dolfijnen. Dusse....heeft iemand een tip?
Mooie foto's trouwens.....


Er werden vaak excursies (weekje met een yacht) georganiseerd in de straat van Malacca in de buurt van de Riau eilanden. (Batam, Bitan)
Het is makkelijk te regelen vanuit Maleisie, Singapore of Sumatera.
Ik heb er ook over nagedacht, maar deze excursies waarbij je dagen een school dolfijnen volgt en er ook mee zwemt zijn momenteel bij wet verboden. Vele bedrijfjes die dit organiseerden hebben dus ook de deuren gesloten.
Wel hoorde ik uit goede bron dat je bij Papua regelmatig tussen de dolfijnen kan zwemmen in de baaien.


Wel mooi daar!

Op zaterdag 23 november 2002 04:51 schreef Cynix ® het volgende:[br]***Non no rien a * chnagh'e!~~***
pi_6155888
Ik ga over een paar jaar naar indonesië. Ik ben de eerste in de generatie in de familie die niet in Indonesië is geboren en er nog nooit geweest, maar als ik die foto's zie kan ik niet wachten. Kan ik ook het huis zien waar mijn vader is opgegroeid.

Mooie foto's overigens

"Happiness is not getting more, but wanting less"
  † In Memoriam † dinsdag 8 oktober 2002 @ 00:23:54 #50
34726 Fratz
Max
pi_6162871
quote:
Op maandag 7 oktober 2002 11:52 schreef Ikook het volgende:
Hallo allemaal,

Even een vraagje van een heel andere aard.
Indahnesia.com en ik willen over een kleine 3 jaar voor wat langer naar Indonesie toe en dan wat meer rondreizen. Ik zou ontzettend graag met dolfijnen willen zwemmen. Snorkelen vind ik ook leuk, maar het echte zwemmen wil ik ook met dolfijnen doen. Heeft iemand een plaats waar dat zou kunnen in Indonesie? We zijn afgelopen zomer op Bali geweest en we hebben het dolfijn-spotting in Lovina niet gedaan. Omdat we er tever vandaan zaten en omdat ik ermee wilde zwemmen, niet alleen maar het zien van dolfijnen. Dusse....heeft iemand een tip?
Mooie foto's trouwens.....


ik heb dat wel gedaan, naar die dolfijnen kijken. is een echte afrader, je denkt in je eentje naar leuke dolfijntjes te gaan kijken, als je eenmaal op het water ligt ontdek je dat er nog 300 mensen op hetzelfde idee zijn gekomen. heel raar. alle bootjes gaan dezelfde kant op, totdat iemand zogenaamd de dolfijnen weer zien, dan draaien ze als een man om! je ziet wel dolfijnen, maar ze zijn zo ver weg! het snorkelen vond ik trouwens wel leuk!

mooie foto's inderdaad! maar vond je de borobodur nou echt mooier dan de prambanan? dat vond ik nou helemaal niet.

There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_6808960
Bedankt voor al jullie reacties over het "met dolfijnen zwemmen"-onderwerp. Ik wou alleen even blij zeggen dat het negatief reisadvies een paar dagen geleden is opgeheven en dat je dus weer verzekerd naar Indonesië kunt! Ben blij voor de mensen daar, hopelijk komt het toerisme een beetje terug, dan kunnen ze weer leven van dat geld.
  vrijdag 15 november 2002 @ 13:50:51 #52
37912 Darkinforcer
Drone 34234, Grid 4a.Online
pi_6818492
Haflbloedje ned/indo meldt zich, ben onderhand al 6 x naar indonesia geweest. Volgend jaar weer! Ik ga naar Jakarta, bali, sulawesi (makassar) en het eiland lombok. Me gonna have some fun. Selamat jalan alvast
We Are Borg, Resistance Is Futile!
pi_7072025
over een paar weken loop ik daar
en natuurlijk ga ik foto's maken


Op zaterdag 23 november 2002 04:51 schreef Cynix ® het volgende:[br]***Non no rien a * chnagh'e!~~***
pi_7072668
quote:
Op zaterdag 30 november 2002 11:00 schreef OneSoul het volgende:
over een paar weken loop ik daar
en natuurlijk ga ik foto's maken


[afbeelding]


Wow! Hoe hebben ze dat gebouw gemaakt? Ziet er behoorlijk hoog uit!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_7172196
quote:
Op maandag 7 oktober 2002 11:52 schreef Ikook het volgende:
Hallo allemaal,

Even een vraagje van een heel andere aard.
Indahnesia.com en ik willen over een kleine 3 jaar voor wat langer naar Indonesie toe en dan wat meer rondreizen. Ik zou ontzettend graag met dolfijnen willen zwemmen. Snorkelen vind ik ook leuk, maar het echte zwemmen wil ik ook met dolfijnen doen. Heeft iemand een plaats waar dat zou kunnen in Indonesie? We zijn afgelopen zomer op Bali geweest en we hebben het dolfijn-spotting in Lovina niet gedaan. Omdat we er tever vandaan zaten en omdat ik ermee wilde zwemmen, niet alleen maar het zien van dolfijnen. Dusse....heeft iemand een tip?
Mooie foto's trouwens.....


Bunbury, West Australia (1,5 uur south of Perth). Afgelopen week nog gedaan. Er is een stuk strand waar je het water in kan lopen, en als je een beetje staat te spetteren zwemt er opeens een dolfijn naast je! Het water waar je in mag is afgezet, maar genoeg om (een klein stukje) te zwemmen en zeker genoeg om tot ver voorbij je middel tussen de dolfijnen te staan (meestal tussen de 1 en 5 stuks). Beroemder in West Australia is Monkey Mia (10 uur North of Perth), maar dat is ook veel touristischer, en daar mag je alleen een voor een begeleid het water een stukje inlopen. Bunbury is echt VEEL beter. Ga alleen niet tijdens hoogseizoen (dec-feb). En in juli-aug zou het weleens te koud kunnen zijn, geen idee of de dolfijnen dan nog steeds komen.

Maar ja, da's dus niet in Indonesië. Sorry.

<enter signature>
pi_7430403
Hallo FremantleDockers, bedankt voor je reactie. Ach, we kunnen ook voor een paar dagen die paar uur erbij vliegen he!
Heel erg bedankt, ik heb meer aan de reacties van mensen die er ook echt geweest zijn, anders komt je inderdaad alleen maar in de gebieden voor toeristen en dat wil ik eigenlijk voorkomen.
Nogmaals bedankt!
pi_10103515
quote:
Op vrijdag 9 augustus 2002 16:37 schreef bazziman het volgende:
Manado is inderdaad een aanrader als het om duiken gaat, boeken doe je het beste gewoon in Indonesie, kost geloof ik iets van 200 dollar ofzo (hangt er vanaf waarvandaan je vliegt)

Weten er hier mensen iets meer over de ongeving van Tanimbar? Daar wil ik namelijk gaan duiken.


Ja ik ben pas in 2003 in fok gregistreerd. maar als je wat wil lezen over tanimbar. probeer dan de startpagina van maluku www.maluku.pagina.nl of ga eens naar de kai eilanden zie www.geocities.com/kai_m2000 of www.jezohare.com de mooiste gebieden om te duiken en strandvakanties, best beaches of indonesia
pi_10103736
quote:
Op vrijdag 9 augustus 2002 16:37 schreef bazziman het volgende:
Manado is inderdaad een aanrader als het om duiken gaat, boeken doe je het beste gewoon in Indonesie, kost geloof ik iets van 200 dollar ofzo (hangt er vanaf waarvandaan je vliegt)

Weten er hier mensen iets meer over de ongeving van Tanimbar? Daar wil ik namelijk gaan duiken.


Tanimbar en eigenlijk het grootste gedeelte van de Molukken kan je mooi duiken, De molukken hebben de schiterendste zee met koraalriffen van Indonesie, Tanimbar en met name de aki eilanden herbergen de mooiste stranden van Indonesie, zie www.jezohare.com of www.geocities.com/kai_m2000
pi_16045671
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 13:34 schreef leonneke het volgende:
Binnenkort ga ik op vakantie naar Indonesie. Het is een georganiseerde groepsreis waarbij de route en hotels e.d. allemaal vastliggen. Ik reis in ongeveer een maand over de eilanden Sumatra, Java en Bali.

Nu neem ik normaal vaak een Lonely Planet mee op dergelijke reizen en op zich bevallen die altijd goed. Alleen staat er in de Lonely Planet altijd ook heel erg veel informatie die je niet nodig hebt bij een georganiseerde reis zoals hotels, pensions, informatie over alleengaanden. En vaak staat er ook veel info over in over plaatsen waar ik toch niet kom.

Dus....wie weet er een andere goede reisgids naar Indonesie? Ik heb al gekeken bij bijvoorbeeld het Capitool maar die hebben geen reisgids over Indonesie.

Ben eigenlijk niet zo bekend met welke gidsen er zijn en welke goed en slecht zijn. Ik heb ook wel goede dingen over de Rough Guide gehoord....iemand die deze ervaring deelt?


quote:
Op woensdag 7 januari 2004 13:40 schreef 2Mini het volgende:
euhm.... ik ben niet zo bekend in reisgidsen.

Maar ik kan je wel een paar goeie tips geven:

- Eet niet zomaar alles... binnen de kortste keren loop je voedselvergiftiging op.
- Schrik niet van de lucht als je van de(het) airport komt.
- Als je in Bali naar een tempel vol met aapjes gaat, let dan goed op je spullen! Een aap heeft mijn bril. Toevallig gevonden? wil je die dan aub retour naar mij sturen
- Afdingen for life. Vooral als ze duidelijk kunnen zien dat je een toerist ben. Neem anders een Indonesiër mee, die weet vast wel de prijzen.

Nog een fijne vakantie!

edit: tiepvautjez weg


quote:
Op woensdag 7 januari 2004 13:42 schreef Lucille het volgende:
Rough Guide is vergelijkbaar met LP, staat ook info in over hotels en zo. Dus maakt weinig uit. Wat heb je nog meer voor reisgidsen, ehmmmm, Dominicus is er één (geen idee of ze indonesie hebben.
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 13:50 schreef leonneke het volgende:
<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Op woensdag 7 januari 2004 13:42 schreef Lucille het volgende:
Rough Guide is vergelijkbaar met LP, staat ook info in over hotels en zo. Dus maakt weinig uit. Wat heb je nog meer voor reisgidsen, ehmmmm, Dominicus is er één (geen idee of ze indonesie hebben. <hr></blockquote>Heb effe gekeken op hun site (www.dominicus.info) en ze hebben een gids naar Indonesie. Er staat jammer genoeg verder niet veel over de inhoud...ja, dat de gids praktisch is met veel achtergrondinformatie.
Maar ja, dat zeggen ze allemaal natuurlijk
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 13:57 schreef Tokay het volgende:
Ik heb heel veel gehad aan The Indonesia Handbook. Volgens kenners zelfs beter dan de Lonely Planet gids.
Dat was echt mijn reisbijbel tijdens mijn trip door Sumatra, Java, Bali en Lombok.
Heel gedetailleerd, maar uitsluitend in het Engels.
Moet toch geen probleem zijn?
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:10 schreef leonneke het volgende:
<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Op woensdag 7 januari 2004 13:57 schreef Tokay het volgende:
Ik heb heel veel gehad aan The Indonesia Handbook. Volgens kenners zelfs beter dan de Lonely Planet gids.
Dat was echt mijn reisbijbel tijdens mijn trip door Sumatra, Java, Bali en Lombok.
Heel gedetailleerd, maar uitsluitend in het Engels.
Moet toch geen probleem zijn?<hr></blockquote>Engels is zeker geen probleem. Nee het gaat me meer om alle "overbodige" info die in de Lonely Planet staat....de reis die ik wil doen is georganiseerd en dus hoef ik niet van ieder plaatsje 2 pagina's met hotels e.d.
Vorig jaar ben ik naar Egypte geweest en toen hadden een aantal reisgenoten een reisgids van het Capitool bij zich. En daar stond heel veel info over het land en de bezienswaardigheden in maar niets over hotels e.d....kortom, voor mij een geschiktere gids dan Lonely Planet. Jammer genoeg heeft het Capitool geen gids voor Indonesie...
quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:16 schreef leonneke het volgende:
<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Op woensdag 7 januari 2004 13:57 schreef Tokay het volgende:
Ik heb heel veel gehad aan The Indonesia Handbook. Volgens kenners zelfs beter dan de Lonely Planet gids.
Dat was echt mijn reisbijbel tijdens mijn trip door Sumatra, Java, Bali en Lombok.
Heel gedetailleerd, maar uitsluitend in het Engels.
Moet toch geen probleem zijn?<hr></blockquote>Effe op Bol.com gekeken naar bovenstaande gids en ik zie 2 boeken met deze titel.

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=FmMJT02OK-MJWXJyEEU3eK1dFxeIoCTRd6Y=?BOL_OWNER_ID=1001004001076250&Section=BOOK_EN&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1

en

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=FmMJT02OK-MJWXJyEEU3eK1dFxeIoCTRd6Y=?BOL_OWNER_ID=1001004001073406&Section=BOOK_EN&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1


Welke heb jij gebruikt??


quote:
Op woensdag 7 januari 2004 14:19 schreef Tokay het volgende:
<blockquote><font size="1" face="verdana, arial, helvetica">quote:</font><hr>Op woensdag 7 januari 2004 14:16 schreef leonneke het volgende:

[..]

Effe op Bol.com gekeken naar bovenstaande gids en ik zie 2 boeken met deze titel.

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=FmMJT02OK-MJWXJyEEU3eK1dFxeIoCTRd6Y=?BOL_OWNER_ID=1001004001076250&Section=BOOK_EN&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1

en

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start;sid=FmMJT02OK-MJWXJyEEU3eK1dFxeIoCTRd6Y=?BOL_OWNER_ID=1001004001073406&Section=BOOK_EN&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1


Welke heb jij gebruikt??<hr></blockquote>Die tweede, van Bill Dalton dus.


quote:
Op woensdag 7 januari 2004 19:07 schreef Liejannuh het volgende:
Bill Dalton klinkt als het ultieme Indonesie boek. Maar neem anders eens een kijkje in de lokale bibliotheek en kijk naar wat je prettig vind.

Heb zelf pas ook een stapel verschillende boeken gehaald en kwam toch weer bij LP uit!

Alhoewel... dit kan misschien beter in het centrale Indonesië topic....


Uit dit topic: Reisgids Indonesië
pi_16105385
Wij zijn in 2002 naar Bali geweest en hebben daar een heerlijke tijd gehad. Voor wie ons reisverslag wil lezen: http://www.digilife.nl/digilifelog/comments.php?id=194_0_1_0_C

140 Foto's van onze reis in Bali:
http://www.digilife.nl/images/fotoboek/index.php?cat_id=40&action=images

  † In Memoriam † maandag 26 januari 2004 @ 13:37:54 #61
34726 Fratz
Max
pi_16594371
Naar aanleiding van mijn eigen gesloten topic nu dan de vraag hier:

Mijn vriend en ik wilden dit jaar naar Indonesië gaan op vakantie. Maar nou is eht zo dat mijn schoonmoeder ons dit afraadt. Zij is naar de vakantiebeurs geweest (op de dag die alleen toegankelijk was voor branchelieden, zij organiseert zelf reizen) en heeft daar van verschillende personen gehoord dat dit wel eens een jaar van rellen e.d. kan worden omdat de verkiezingen er aan komen. Wie weer hier meer van? Wat raden jullie ons aan?
thnx alvast!

There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_16594451
quote:
Op maandag 26 januari 2004 13:37 schreef Fratz het volgende:
Naar aanleiding van mijn eigen gesloten topic nu dan de vraag hier:

Mijn vriend en ik wilden dit jaar naar Indonesië gaan op vakantie. Maar nou is eht zo dat mijn schoonmoeder ons dit afraadt. Zij is naar de vakantiebeurs geweest (op de dag die alleen toegankelijk was voor branchelieden, zij organiseert zelf reizen) en heeft daar van verschillende personen gehoord dat dit wel eens een jaar van rellen e.d. kan worden omdat de verkiezingen er aan komen. Wie weer hier meer van? Wat raden jullie ons aan?
thnx alvast!


ik mag ook niet naar indonesie van mn moeder
idd door de verkiezingen, maar ook nog steeds door dat hele gedoe met de molukken, en aanslagen
nog eventjes wachten???
  † In Memoriam † maandag 26 januari 2004 @ 13:44:47 #63
34726 Fratz
Max
pi_16594545
quote:
Op maandag 26 januari 2004 13:40 schreef denise-d het volgende:

[..]

ik mag ook niet naar indonesie van mn moeder
idd door de verkiezingen, maar ook nog steeds door dat hele gedoe met de molukken, en aanslagen
nog eventjes wachten???


ik wil helemaal niet wachten!!! maar ja, in 1998 ben ik ook geweest en toen heb ik niks van de rellen gemerkt. mijn schoonmoeder wel, zij moest zelfs het land verlaten. daarom vind ze het ook niet leuk dat we dan wel gaan denk ik
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_16594899
quote:
Op maandag 26 januari 2004 13:44 schreef Fratz het volgende:

[..]

ik wil helemaal niet wachten!!! maar ja, in 1998 ben ik ook geweest en toen heb ik niks van de rellen gemerkt. mijn schoonmoeder wel, zij moest zelfs het land verlaten. daarom vind ze het ook niet leuk dat we dan wel gaan denk ik


nou t is nu wel goedkoper, maar ik ook niet dat ik t risico zou willen nemen hoor, ik ga wel lekker eerst naar iets anders voor jongeren, en als ik wat ouder ben, en wat rustiger wordt, ga ik er wel een keer heen
  zondag 21 maart 2004 @ 15:29:53 #65
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_17866416
Ik zou ook graag naar voormalig Nederlands Indië op vakantie willen, voor Pakistan (mijn aanvankelijk eerste optie) krijg ik waarschijnlijk geen toestemming voor van mijn werk.. Het lijkt me erg boeiend eens te gaan graven in de geschiedenis van dit prachtige land en de verbanden met Nederland...
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_17922219
Ik heb een vraag die jullie misschien kunnen oplossen.

Ik kom op 25 juni op bali aan en wil dan doorvliegen naar Maumere op Flores. (vandaatuit ga ik met het openbaar vervoer over land/zee terug naar Bali)
Kan ik die vlucht het beste ter plaatse (Bali) regelen of kan ik beter hier in Nederland al een ticket regelen?
  zondag 28 maart 2004 @ 14:32:00 #67
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_18020760
TIP ALERT!!!


bij de slegte in Enschede liggen een aantal exemplaren van het prachtige werk "Indonesia, the island state" nieuw, afgeprijsd van 60 euro vaar 22. Is een schitterend boek van topfotograaf Mark de Freye en professor aan de Leidse universitei Pieter ter Keurs....

Ik heb het meteen gekocht en ben het nu aan het bekijken, de kwaliteit is echt fantastisch en heel veel aspecten van Indonesie, de geschiednis en het heden op prachtige en wetenschappelijk verantwoorde wijze vastgelegd!! Zeer de moeite waard, zeker voor prijs... Bij bol staat het nog gewoon voor 60 euro!

http://www.selectbooks.com.sg/titles/26886.htm
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_18048209
quote:
Op dinsdag 23 maart 2004 20:47 schreef nodisch18 het volgende:
Ik heb een vraag die jullie misschien kunnen oplossen.

Ik kom op 25 juni op bali aan en wil dan doorvliegen naar Maumere op Flores. (vandaatuit ga ik met het openbaar vervoer over land/zee terug naar Bali)
Kan ik die vlucht het beste ter plaatse (Bali) regelen of kan ik beter hier in Nederland al een ticket regelen?
Lokaal regelen, is altijd mogelijk, met tientallen goedkope airlines (zelfde effect als in Europa). Je kan hiervoor het beste op het vliegveld informeren direct bij de airlines )hoef je geen commissie te betalen aan de reisburo's in de toeristische gebieden.
pi_19190225
quote:
Op maandag 29 maart 2004 20:21 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Lokaal regelen, is altijd mogelijk, met tientallen goedkope airlines (zelfde effect als in Europa). Je kan hiervoor het beste op het vliegveld informeren direct bij de airlines )hoef je geen commissie te betalen aan de reisburo's in de toeristische gebieden.
Weet toevallig iemand een stel maatschappijen te noemen die vliegen tussen Maumere en Denpasar?

pi_19232164
Yes!
Ik ga van 9 juli tot 2 augustus (volgens mij) naar Java & Bali!
Echt vet
Ik ga eerst 2 weken over Java en oost Java (helaas niet Semarang maar ja, kan niet alles hebben he ), en dan 1 week Bali... iemand nog tips van dingen die ik op Bali móet zien? Die week is namelijk niks gepland of zo nog
  woensdag 19 mei 2004 @ 01:49:15 #71
1239 Singa
Fear me!
pi_19234027
1 week bali, hmmm... het land intrekken ubud, vulkaanmeer, ...
pi_19559256
ff een kickje geven

Ik ga dit jaar ook, waarschijnlijk alleen naar Bali voor 5 weken.
ben al 5 keer eerder in indonesie geweest.
Ik wil nu gaan duiken op Bali en ik hoorde dat er een klein eilandje is dat bij Bali hoort waar je heel mooi kan duiken, weet iemand hier meer over?
pi_19834099
Ik ben net terug van 23 dagen Java en Bali, was echt geweldig.. prachtig land, kan niet wachten om nog een keer te gaan (hopelijk volgend jaar al).
  vrijdag 25 juni 2004 @ 11:04:14 #74
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_20173972
ben 2 jaar geleden voor 2 maanden op Borneo geweest en ga waarschijnlijk in jan. 2005 weer terug. Ik lees in dit topic heel veel over alle eilanden van Indonesie maar over Borneo kan ik niets vinden. Zijn er mensen die ook naar Borneo zijn geweest en die hun verhalen en ervaringen willen delen? Verder kan ik iedereen adviseren om dit eiland te bezoeken, zeker als je de toeristen massa wil ontwijken en van avontuur houd.
pi_20174715
Ik heb een flinke poos terug 7 jaartjes in dit mooie eilandenrijk gewoond, helaas weet ik er niet erg veel meer van... Dat is ondermeer de reden dat ik nu weer terug ben in Azie.

Heb 2 jaar in West-Timor gewoond (Kupang) en 5 jaar in Jakarta. Mijn ouders en zus zijn na die tijd weer verscheidene malen terug geweest, ik nooit meer

We hebben trouwens ook veel het eiland rondgereisd en daarbij regelmatig eilanden als Borneo en Papua aangedaan... Vragen, stel ze maar!
黑 &brvbar; Links tot en met...
豹 &brvbar; Overtuigd carnivoor...
也 &brvbar; Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
  vrijdag 25 juni 2004 @ 12:00:45 #76
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_20175575
Wat de reis betreft, ik ben van plan om nu het noordelijke gedeelte van Borneo te gaan bezoeken en dan voornamelijk de eilanden daar, Derawan, Berau, Sangalakki etc. en vanaf daar wil ik per boot oversteken naar Sulawesi en vanaf Sulawesi wil ik eigenlijk weer per boot door reizen naar Papua om daar de Baliem vallei en omliggende regionen te bezoeken.
Is Papua goed alleen te bereizen? Of is het aan te raden om een gids te nemen? En is Papua te vergelijken met Borneo? Heeft er iemand info over het reizen per boot tussen deze eilanden?

bij voorbaat dank voor alle info
  vrijdag 25 juni 2004 @ 12:09:14 #77
19840 Libris
Live from Singapore
pi_20175830
Ik woon in Singapore en Indonesie ligt op een steenworp afstand (vanaf een hoog gebouw kan je het zien liggen op een heldere dag). In September krijg ik wat familie op bezoek en misschien is het leuk om een weekje of tien dagen naar Indonesie te gaan (Singapore heb je in 3 dagen gezien..). Welk eiland of gebied raden jullie aan. Ik wil meer voor de cultuur dan voor het strand gaan.

Trouwens, Indonesie bedankt voor de stank hier van jullie bosbranden....
pi_20175917
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 12:00 schreef Pirm het volgende:
Is Papua goed alleen te bereizen? Of is het aan te raden om een gids te nemen?

bij voorbaat dank voor alle info
ik denk het wel maar je moet wel goed bahasa spreken want maar weinig mensen kunnen engels daar. ben daar wel iemand tegengekomen die vloeiend nederlands spreekt.
pi_20175962
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 12:09 schreef Libris het volgende:
Ik woon in Singapore en Indonesie ligt op een steenworp afstand (vanaf een hoog gebouw kan je het zien liggen op een heldere dag). In September krijg ik wat familie op bezoek en misschien is het leuk om een weekje of tien dagen naar Indonesie te gaan (Singapore heb je in 3 dagen gezien..). Welk eiland of gebied raden jullie aan. Ik wil meer voor de cultuur dan voor het strand gaan.

Trouwens, Indonesie bedankt voor de stank hier van jullie bosbranden....
ik ben vorig jaar in yogyakarta geweest, is echt een aanrader
pi_20176490
Volgens mij heeft Yorin Travel een keer een bloedmooie reportage over Borneo of Papua gedaan...

Ik zie het al; Maleisisch Borneo http://www.rtl.nl/(/reize(...)adventure/borneo.xml
黑 &brvbar; Links tot en met...
豹 &brvbar; Overtuigd carnivoor...
也 &brvbar; Wat doe ik in Taiwan? Modderscheppen en uitwaaien...
  vrijdag 25 juni 2004 @ 13:03:00 #81
1239 Singa
Fear me!
pi_20177241
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 12:09 schreef Libris het volgende:
Ik woon in Singapore en Indonesie ligt op een steenworp afstand (vanaf een hoog gebouw kan je het zien liggen op een heldere dag). In September krijg ik wat familie op bezoek en misschien is het leuk om een weekje of tien dagen naar Indonesie te gaan (Singapore heb je in 3 dagen gezien..). Welk eiland of gebied raden jullie aan. Ik wil meer voor de cultuur dan voor het strand gaan.

Trouwens, Indonesie bedankt voor de stank hier van jullie bosbranden....
Ik heb ook een tijdje in Indonesie gewoond, 11 jaar geleden alweer voor 9 jaar in Makassar heette vroeger Ujung Pandang (op Sulawesi)... Sulawesi is echt wel een mooi eiland, ga dan bijvoorbeeld naar tana toraja met hun karakteristieke bouwsels ...

Overigens kun je voor cultuur ook best naar Bali gaan, alles is daar lekker dichtbij, je moet dan alleen snel weg uit Kuta/Sanur als je niet voor de feest-/strandvakantie wil gaan. Je kan vanuit Bali ook een paar dagen naar Lombok.

misschien heb je hier iets aan, een site die ik tegenkwam met wat foto's: http://www.indonesiaphoto(...)clude=view_album.php
  vrijdag 25 juni 2004 @ 13:28:58 #82
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_20177961
quote:
Op vrijdag 25 juni 2004 13:03 schreef Singa het volgende:

[..]

misschien heb je hier iets aan, een site die ik tegenkwam met wat foto's: http://www.indonesiaphoto(...)clude=view_album.php
Errug mooie website met veel info, thanx.
Heeft er iemand ook duikervaringen op Borneo of Papua?
pi_20394574
ik ga morgen, vliegtuig gaat om 14:30
zijn er nog dingen die ik ben vergeten? ik ga naar java en bali, 3-4 weken
pi_20394639
oh ja, best kut trouwens, we komen aan op election day
maar als t fout gaat met rellen e.d. blijven we in singapore, dat is de tussenstop (beetje zinloos trouwens, een tussenstop 500km boven jakarta, maar ja )
pi_20401926
ik ga zo naar cs... dan met de trein naar schiphol en dan 16 uur vliegen + 8 uur tijdsverschil = opstijgen schiphol om 14:30 en landen jakarta om 14:30
  zondag 4 juli 2004 @ 09:43:37 #86
1348 Liejannuh
MCCCXLVIII
pi_20402164
Veel plezier!!
Ben benieuwd naar je belevenissen!
pi_20402307
het is geen 8 uur tijdverschil CybErik, 5 uur op dit moment. Maar toch een fijne vakantie.
pi_20402386
ooh, ik zal eens enkele fotootjes plaatsen van mijn trip naar Tana Toraja (centraal Sulawesi) afelopen maart. Hier staan een paar foto's, het volledige fotoboek is hier te vinden


De wereldberoemde tau-tau dodenpoppen. De meesten hier zijn namaak, omdat de echten zijn gestolen in de jaren 80 van de vorige eeuw. Mag de pret niet drukken, 't ziet er schitterend uit.


Gelukje. Deze boa hadden ze eerder de ochtend uit het bos getrokken. Ik ben er geen voorstander van, maar zo zijn de mensen hier. En ja, hij lag toch met een rat in zijn bek, dus aaien kon geen kwaad. Hij lag hier in de brandende zon, gelukkig ging het niet veel later lekker hard regenen.


Een boer op zijn rijstveld aan het werk. Ik had een uurtje eerder mijn sandalen uit gedaan en in het tour-busje gegooid. Ik heb op mijn blote voeten een wandeling gemaakt over de paadjes van de rijstvelden.


En daar moest ik helaas langs zien te komen, deze kerbau (waterbuffel) is zo'n 1,5 meter hoog.


De traditionele en zeer kenmerkende bouw van daken van de Toraja is hier goed te zien. Hoewel er tegenwoordig ook huizen a la Nederlandse villa stijl gebouwd worden, moedigd de overheid de bouw van deze toeristisch aantrekkelijke huizen natuurlijk aan.


En op de weg terug een lekker malse tropische stortbui waarin het zicht terugloopt tot enkele meters, waarbij het water over de weg stroomt op weg naar de laagste sawah in de buurt. Even later schijnt de zon en is het met 25 graden, nét iets minder warm.
  zondag 4 juli 2004 @ 12:15:42 #89
28553 jimjim1983
Villalobos
  zondag 4 juli 2004 @ 13:00:33 #90
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_20404504
kijkt de locale bevolking trouwens nog steedsmet een scheef oog naar de Nederlander? Ik ben zelf nogal geïnteresseerd in onze koloniale geschiedenis in Indonesië en heb net een heel boek gelezen over Atjeh en de gruwelen die zich daar hebben afgespeeld. Nu is Atjeh momenteel niet helemaal veilig, dus zal ik dat helaas niet kunnen aandoen en was het Nederlandse koloniale beleid niet overal zo slecht natuurlijk, toch zal er wel met een ander oog naar ons gekeken worden vermoed ik dan..

Is dat zo en is dat positief, of negatief.?. en hoeveel Indonesiërs spreken nog Nederlands?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zondag 4 juli 2004 @ 14:50:01 #91
28553 jimjim1983
Villalobos
pi_20406666
in nieuw-guinea kwamen we iemand tegen die vloeiend nederlands spreekt. op sulawesi was er ook een ouwe indo met een bananen plantage die ook vloeiend nederlands sprak. maar 99% kent geen nederlands.
en ik heb niet meegemaakt dat er met een scheef oog naar je gekeken wordt omdat je uit nederland komt, daar zijn ze helemaal niet mee bezig.
  zondag 4 juli 2004 @ 18:01:13 #92
1239 Singa
Fear me!
pi_20410374
Het enige moment dat ik een "scheef oog" meemaakte was op de onafhankelijkheidsdag, dan doen verhalen de ronde over hoe goed ze wel niet zijn dat ze de "belanda" hebben verslagen tijdens de politiele acties (uch)...
pi_20425596
scheve ogen nog niet meegemaakt. Afgelopen onafhankelijkheidsdag was ik zelfs uitgenodigd door de buurthoofd om aan te schuiven bij de herdenking en viering! Heb ik uiteraard niet geweigerd.

Sommige gebieden echter kennen een groep mensen die tegen een groot Indonesië zijn, Aceh en Maluku. Sommigen hiervan geven de Nederlanders de schuld dat ze nu nog niet onafhankelijk zijn (Maluku, de RMS vooral) het meerendeel van die RMS-ers zit trouwens in Nederland, de overige molukkers hebben een goed leven op hun eilanden. (buiten af en toe een fikse rel)
pi_20471143
goed nieuws voor de indonesië-gangers, de ambassade in den Haag heeft de voorwaarden versoepeld per vandaag!
quote:
Met ingang van 07 juli 2004 gelden er voor Nederlandse paspoorthouders versoepelde regels voor de aanvraag van een visum. Vanaf heden is een toeristenvisum 60 dagen geldig in plaats van 30 dagen. Dit visum is niet verlengbaar. De noodzaak tot het hebben van een sponsor en kopie identiteitsbewijs van een Indonesisch persoon voor een verblijf van meer dan 30 dagen komt hiermee te vervallen.
meer info: http://www.indonesiepagina.nl/visum.php
  woensdag 7 juli 2004 @ 19:40:39 #95
45698 thomas26
Huisnummer
pi_20471878
Eindelijk een Indonesië topic

* thomas26 vertrekt op 20 augustus nr Java & Bali.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.
The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists.
Deviantart
pi_20471959
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 19:08 schreef indahnesia.com het volgende:
goed nieuws voor de indonesië-gangers, de ambassade in den Haag heeft de voorwaarden versoepeld per vandaag!
[..]

meer info: http://www.indonesiepagina.nl/visum.php

heb ik een maand geleden al die moeite gedaan om aan een sponsorbrief te komen.
pi_20471979
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 19:40 schreef thomas26 het volgende:
Eindelijk een Indonesië topic

* jimjim1983 vertrekt op 20 augustus nr Java & Bali.
* jimjim1983 vertrekt over 3 dagen
pi_20471990
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 19:43 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]


heb ik een maand geleden al die moeite gedaan om aan een sponsorbrief te komen.
gewoon bewaren, je weet maar nooit met die Indonesiërs.. haha..
pi_20472000
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 19:40 schreef thomas26 het volgende:
Eindelijk een Indonesië topic

* indahnesia.com vertrekt op 20 augustus nr Java & Bali.
is er al bijna 2 jaar, maar niet echt druk bezocht hier.
pi_20472026
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 19:45 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

gewoon bewaren, je weet maar nooit met die Indonesiërs.. haha..
al zou ik het willen, ik kan het niet eens weggooien. het is een certificaat dat een hele paspoortpagina in beslag neemt en vastgelijmd zit. ziet er wel mooi uit

en ze hebben ook nog een nietje met een bonnetje eraan door m'n paspoort gejaagd
  woensdag 7 juli 2004 @ 20:18:18 #101
45698 thomas26
Huisnummer
pi_20472795
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 19:45 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

is er al bijna 2 jaar, maar niet echt druk bezocht hier.
oeps, ik had even niet nr de datums gekeken
Maar het is toch fijn dat er weer wat leven in dit topic zit.

Ik ga 3 weken naar Indonesië.
AMS > Kuala Lumpur > Jakarta
Denpasar > Kuala Lumpur > AMS

Er staat zeker al een paar dagen duiken op mijn programma. De rest van de reis ben ik nu aan het voorbereiden.

Hopelijk vind ik hier nog wat nuttig tips.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.
The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists.
Deviantart
pi_20473106
Ik wil ook gaan duiken op bali, als het niet te duur is tenminste. weet iemand hoeveel dat ongeveer kost? ik moet het nog helemaal leren. je kan wel afdingen mag ik hopen
  woensdag 7 juli 2004 @ 20:36:10 #103
45698 thomas26
Huisnummer
pi_20473244
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 20:30 schreef jimjim1983 het volgende:
Ik wil ook gaan duiken op bali, als het niet te duur is tenminste. weet iemand hoeveel dat ongeveer kost? ik moet het nog helemaal leren. je kan wel afdingen mag ik hopen
Deze had ik al gevonden : 295,-Euro : PADI Open Water Diver >Diveschool Bali
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.
The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists.
Deviantart
pi_20484792
quote:
Op woensdag 7 juli 2004 20:36 schreef thomas26 het volgende:

[..]

Deze had ik al gevonden : 295,-Euro : PADI Open Water Diver >Diveschool Bali
ik zoek eigenlijk wat meer obscure duikscholen dit is volgens mij de duurste van het hele eiland.
  donderdag 8 juli 2004 @ 12:00:29 #105
45698 thomas26
Huisnummer
pi_20485857
quote:
Op donderdag 8 juli 2004 11:21 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]

ik zoek eigenlijk wat meer obscure duikscholen dit is volgens mij de duurste van het hele eiland.
Als ik nog websites vind van duikscholen op Bali of Flores zal ik deze hier zeker posten.
HIer nog een site met goeie info : Duiken in Bali

Idd, bijna 300¤ is vreselijk duur. Dat was even verschieten.
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.
The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists.
Deviantart
  donderdag 8 juli 2004 @ 15:34:00 #106
98322 Pirm
duiken is mijn leven.....
pi_20491052
Heeft er ook iemand duikervaringen in Borneo, Sulawesi of Papua? Ga in Januari deze 3 eilanden bezoeken en wil weten wat het beste is voor te duiken. Ik heb veel info gevonden over het duiken en duikscholen daar maar ik wil ook graag wat echte ervaringen horen....
pi_20494727
Je wil geen obscure duikschool in Indonesië, want dan kun je net zo goed een enkele reis kopen Op sommige dingen moet je niet willen afdingen/bezuinigen. Pingel maar wat op je verkeersboete als je op je motor rijdt of een hotelletje ergens voor de halve prijs.
pi_20495601
ja oke ik wil geen duikschool waar je een waterfles op je rug krijgt en een rietje om mee te snorkelen. maar die diveschool bali is wel erg duur.
pi_20526262
Bali is een duur eiland, na Jakarta het duurste gebied in Indonesië.
pi_20658206
quote:
Op zondag 4 juli 2004 10:13 schreef indahnesia.com het volgende:
het is geen 8 uur tijdverschil CybErik, 5 uur op dit moment. Maar toch een fijne vakantie.
daar kwam ik in singapore ook achter
maar ik zit nu op bali, op java niet echt een goede warnet (=internetcafe, kwam ik ook vrij laat achter ) kunnen vinden, bij het hotel op bali hebben ze een 33.6kbit modem

maar ik ga vanmiddag naar kuta, misschien hebben ze daar ergens een goede internetverbinding
in ieder geval op java al veel aapjes gezien en slangen, en kaketoes, en tokes en gekko's en hagedissen en zo... en de borobudor (was nogal matig trouwens de maquettes zien er geweldig uit maar toen ik er was viel het best tegen), en de bromo vulkaan (heel, heel, heel, heel mooi, ik heb geloof ik 400 mb aan foto's gemaakt van de zonsopgang daar , en paardrijden in de zandzee is echt ubervet ).

jakarta was trouwens wel erg arm, meer krottenwijken dan ik dacht... ik had al van mn oma gehoord dat indonesie al een beetje vervallen was zeg maar toen ze er wegging, maar kota in jakarta is een grote sloppenwijk, zelfs het treinstation daar is volgebouwd met golfplaten huisjes. op java waren yogya en pangandaran wel het mooist (van die chinese visrestaurants waar je voor 2 euro of zo een nog levende krab of kreeft of schep udang etc mag uitzoeken die wordt geslacht en gekookt (volgens mij laten ze het slachten soms gewoon weg en gooien ze dat beest zo in de pan ).

die moslims op java zijn wel ERG trouwens, ik heb 2x een moslim op een motor zien uitwijken om een hond die de straat oversteekt te raken, en ze rijden gewoon door terwijl die hond dan ligt te creperen. op bali schijnt het iig wel mee te vallen met de moslims, veel meer hindoes en boeddhisten hier.

ik ga zometeen in ieder geval naar kuta, ff 40 dvd's kopen, de gids heeft gezegd dat als je ze de schijfjes in zo'n tasje stopt, de plastic doosjes weggooit en de bonnetjes en kartonnen naamdingen met de post opstuurt de douane je gewoon door laat lopen ik heb sowieso al een dikke tas met kleren... merkbroeken die in NL honderd euro kosten zijn hier bij een duur warenhuis 20 euro... ik heb geloof ik ook wel 6 paar schoenen bij dus ik ga zometeen op zoek naar een extra tas...:X

in ieder geval, als ik terugkom heb ik nog 6 cd's met 512 mb aan foto's ieder, en waarschijnlijk nog wel 2 volle cf-kaarten... en foto's zeggen meer dan 1000 woorden en zo

doei
pi_20665236
CybErik,

Internetten met 33k6? Dan doe ik de deur dicht hoor! Java en Bali hebben in de steden al kabel internet, dus ik prefereer dit ook, hoewel dit duurder is. Dat je in je hotel gaat zitten snap ik niet, kost toch kapitalen? Mag ik vragen wat je betaald per minuut? 500 rupiah? 1000?

Het zijn niet de moslims op Java die honden proberen aan te rijden, het zijn Indonesiers. Bali zit vol hinduisten idd.

Hopelijk neem je geen illegale spulletjes mee naar huis, anders lees ik op internet wel dat ze je hebben opgepakt bij de douane. Toeristen uit Z.O. Azie zijn het 'doelwit'.
pi_20889081
quote:
Op vrijdag 16 juli 2004 15:31 schreef indahnesia.com het volgende:
CybErik,

Internetten met 33k6? Dan doe ik de deur dicht hoor! Java en Bali hebben in de steden al kabel internet, dus ik prefereer dit ook, hoewel dit duurder is. Dat je in je hotel gaat zitten snap ik niet, kost toch kapitalen? Mag ik vragen wat je betaald per minuut? 500 rupiah? 1000?

Het zijn niet de moslims op Java die honden proberen aan te rijden, het zijn Indonesiers. Bali zit vol hinduisten idd.

Hopelijk neem je geen illegale spulletjes mee naar huis, anders lees ik op internet wel dat ze je hebben opgepakt bij de douane. Toeristen uit Z.O. Azie zijn het 'doelwit'.
ik ben net teruggekomen, niet gepakt door de douane
maar ik had de dvds en zo allemaal de bonnetjes & hoesjes van opgestuurd, dus ik had alleen maar 20 schijfjes bij maar daar was ik ws toch de pisang ( ) mee geweest als de douane wou kijken
iig veel nieuwe kleren en horloges en dvds en houten pruldingen en zo meegenomen, op bali nog gedoken en 2 dagen surfles gehad... surfen is verslavend dus ik ga nu hard sparen voor nog een vakantie naar een land met veel golven
en verder nog een amerikaanse vrouw ontmoet die engelse les geeft in china en amerikaanse uitwisselingsstudenten begeleidt als ze een jaar in china studeren... ik kan over 2 of 3 jaar dus een jaartje naar china (hoop ik, als ik komend jaar of het jaar daarna mn hbo propedeuse haal )
maarrr ik ga offtopic
het internetten in het hotel kostte minder dan in het dichtstbijzijnde internetcafe dus dat viel wel mee ik was geen breedbandinternetcafe's tegengekomen verder in kuta, en verder niet meer veel gaan internetten, alleen nog maar 1x mn email gecheckt (duurde op zich al lang genoeg ).
binnenkort post ik nog wel mooie foto's in dit topic of het fototopic, ik ben in totaal op 9 x 512 mb gekomen
ik vond bali qua cultuur e.d. behoorlijk tegenvallen, het is leuk voor toeristen maar er is weinig van indonesie te zien dus volgende keer misschien nog een keer java en iig lombok en misschien een paar andere eilanden... en ook singapore en maleisie nog... ik heb het druk de komende jaren
maar het was iig leuk
pi_20895090
Lombok moet je zeker zien. Heerlijk rustig, maar wel veel minder groen als Bali. Ik ga aan het eind van het jaar wellicht de vulkaan aldaar (Rinjani) beklimmen.

Mocht je foto's hebben, zie ik ze inderdaad erg graag, altijd leuk, foto's kijken.

Je kan beter de pisang (hehe) zijn in Indonesië, kun je nog onderhandelen over de boete, zal je in Nederland wat minder goed lukken.
  dinsdag 27 juli 2004 @ 20:14:20 #114
45698 thomas26
Huisnummer
pi_20895446
Wat zijn eigenlijk de plaatsen die je zeker NIET moet bezoeken op Java & Bali ?

Dit is ongeveer de route die ik ga volgen: reisduur 3 weken.
Jakarta - Bogor - Bandung - Bandung - Banjar - Baturaden - Borobudur - Jogjakarta - Batu/Tretes - Bromo - Kalibaru - Bali

[ Bericht 15% gewijzigd door thomas26 op 27-07-2004 21:06:29 ]
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.
The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists.
Deviantart
pi_20903739
Zeker NIET? Er zijn maar weinig plekken die daaronder vallen op Java, Surabaya schijnt een vieze stinkstad te zijn, maar ieder wat wils natuurlijk, en er zal ook vast wel iet goeds zijn aan die stad.

Op Bali zou ik zelf het toeristengebied mijden, teveel rommel, teveel lamme Australiers die denken dat ze alles mogen en kunnen, overal wordt je 'hasjies' aangeboden, de mensen raken je aan om iets te verkopen... daar moet ik allemaal niets van hebben, maar wellicht is het iets beter geworden na de Bali Bom.

Ga je niet naar Bogor? Jammer, de botanische tuin is echt schitterend. Ga vroeg in de ochtend, het is dan nog niet snikheet en dus kun je rustig een rondje lopen.
  woensdag 28 juli 2004 @ 19:07:45 #116
45698 thomas26
Huisnummer
pi_20916038
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 06:52 schreef indahnesia.com het volgende:
...
Ga je niet naar Bogor? Jammer, de botanische tuin is echt schitterend. Ga vroeg in de ochtend, het is dan nog niet snikheet en dus kun je rustig een rondje lopen.
Als je maar 3 weken op reis gaat, moet je keuzes maken. Een botanische tuin spreekt me niet echt zo aan. Dan ga ik liever een dagje extra duiken ...
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.
The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists.
Deviantart
pi_20916149
quote:
Op woensdag 28 juli 2004 19:07 schreef thomas26 het volgende:

[..]

Als je maar 3 weken op reis gaat, moet je keuzes maken. Een botanische tuin spreekt me niet echt zo aan. Dan ga ik liever een dagje extra duiken ...
Da's duidelijk, het is altijd een kwestie van passen en meten. Ik hoef niet zo nodig te duiken, dus doe ik lekker die andere dingen.
  woensdag 28 juli 2004 @ 19:19:34 #118
45698 thomas26
Huisnummer
pi_20916292
Heb je anders nog tips voor de route die ik ga volgen ?
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.
The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists.
Deviantart
pi_20918209
Als je in Jogja bent, zoek de universiteitsterreinen op. Gezellig al die mensen, hapje eten, praatje maken.

Doe de Borobudur vroeg in de ochtend, is het nog geen 30 graden. Entree is 10 USD omgerekend naar Rupiahs en negeer de verkopers compleet, maar dan ook echt compleet. Succes daarmee trouwens.. hehe..

In Bandung wat nieuwe broeken kopen in Jl. Cihampelas als je kan, voor 20 euro heb je goede merkbroeken die gewoon legaal zijn, ze worden namelijk net buiten Bandung gemaakt voor de export.
pi_21562850
Inderdaad, die verkopers bij de Borobodur zijn echt erg... Ze hadden toen ik er was zelfs de borden van de uitgang zo neergezet dat je langs een lint van kraampjes moest, om daarna tot de conclusie te komen dat je verkeerd was gegaan en weer helemaal terug moest langs, jawel, weer een lint van kraampjes.

Tips: Zonnebril op, paraplu en flesje water in je hand, dan heb je minder last van verkopers van deze attributen, maar sommige proberen je toch nog een 2 de paraplu te slijten l
pi_21573252
Morgen trekken we naar Borobodur. We hebben een mini busje geregeld samen met een Zwitsers- en Frans koppel.

En zondag staat Bromo op het programma ... daarna Bali en Lombok (Gili Islands)
If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.
The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists.
Deviantart
pi_21573297
De Borobudur is zo verdomde commercieel en duur, da's gewoon niet te geloven. Gelukkig ben ik er in 2000 geweest, toen viel het allemaal nog wel mee.
  zondag 29 augustus 2004 @ 09:54:26 #123
27929 piere
doe mij maar bier
pi_21613967
wij gaan misschien ook volgend jaar dus tvp
fok you ja!
pi_21614584
Ik ga in Oktober naar Bali, hoeveel ben je nou kwijt om die tempels te bezoeken ?. En op wat voor kosten moet ik zo'n beetje dagelijks rekenen ?
  † In Memoriam † zondag 29 augustus 2004 @ 11:11:49 #125
34726 Fratz
Max
pi_21614626
quote:
Op zondag 29 augustus 2004 11:08 schreef Kamigot het volgende:
Ik ga in Oktober naar Bali, hoeveel ben je nou kwijt om die tempels te bezoeken ?. En op wat voor kosten moet ik zo'n beetje dagelijks rekenen ?
heej wat leuk, wij gaan ook in oktober naar Bali!
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_21614953
quote:
Op zondag 29 augustus 2004 11:08 schreef Kamigot het volgende:
Ik ga in Oktober naar Bali, hoeveel ben je nou kwijt om die tempels te bezoeken ?. En op wat voor kosten moet ik zo'n beetje dagelijks rekenen ?
bij een van de tempels die ik heb bezocht was er een vrouwtje met een stok om apen weg te jagen die heel veel geld wilde, moet je dus eerst ff een prijs afspreken. entree was niet veel volgens mij.

's avonds at ik voor zo'n 2/3 euro. het hotel waar ik zat kostte 5 euro per nacht, en dat is een mooi hotel, met zwembad.
pi_21615853
betalen voor een vrouwtje met een stok Ja, dat doen de toeristen tegenwoordig ook al. Gewoon negeren hoor! Kom nou zeg.. als je daarvoor betaald vraag je erom om afgezet te worden.
pi_21615905
nee die vrouw moest mee van die gasten, vond ik geen probleem. maar als ze dan nog meer geld wilt terwijl ze 1 aap heeft weggejaagd dan ben ik weg.
pi_21616030
een toerist die een vrouwtje tegen betaling apen weg laat jagen. Het moet niet gekker worden. Ik zal binnenkort eens gaan kijken hoe het zit daar. Weet je toevallig nog welke tempel het is?
pi_21616289
volgens mij was het uluwatu maar dat weet ik niet meer zeker, was ook vorig jaar.
en die vrouw moest echt mee, ik ben geen domme toerist die zich van alles laat aansmeren.
pi_21621051
Ik zeg niet dat je dom bent. Ik zou er alleen heel duidelijk voor zorgen dat ik niemand met me mee hoef en dat ik er geen cent voor betaal als ze wel meelopen. Dat doet het meestal wel goed. Het is niet mijn bedoeling geen geld uit te geven, maar dit gaat wel erg ver. Ik zal eens wat tempels afgaan, kijken wat me allemaal aangesmeeld wordt. Het zal er wel niet beter op geworden zijn sinds de Bali Bom.
pi_21635359
dit jaar waren er weer erg veel toeristen, bijna hetzelfde als voor de bom
pi_21654469
Over het toeristental is een flinke discussie aan de gang. Helaas is het zo dat buiten het normale aantal binnenkomsten de toeristen gemiddeld 2.1 dag blijven. Business trips dus, en dat de bestedingen nog maar op 50% liggen t.o. voor de bom. Dat zijn toch totaal andere getallen. Helaas.
pi_21729498
Door de file's lijkt het ook een stuk drukker geworden te zijn op Bali, maar dat komt niet omdat er meer toeristen zijn, maar gewoonweg meer auto's.
pi_21729839
Dat duiken is overal duur.
Toen ik in Bonaire was wilde mijn broer ook duiken. ook 300 dollar !!
Maar dan krijg je wel goede begeleiding etc en je krijgt ook een 1 of andere gare PADI pas dat je een beginner in duiker bent zodat je als je ergens op vakantie bent ergens mag duiken zonder begeleiding. [iets in die trant]

[ Bericht 2% gewijzigd door myfairlady op 03-09-2004 17:52:48 ]
"As far back as I can remember, I've always wanted to be a gangster." - Goodfellas
pi_21729922
de meeste toeristen die ik op kuta zag waren gewoon weer het volk dat ook voor de bom kwam, dus veel australiers, nederlanders en dit keer ook veel italianen. 2 jaar geleden waren er veel en veel minder toeristen, het is zich best snel weer aan het herstellen dus.
pi_21855769
Indonesië was gewoon fantastisch :







If I could offer you only one tip for the future, sunscreen would be it.
The long term benefits of sunscreen have been proved by scientists.
Deviantart
  † In Memoriam † vrijdag 10 september 2004 @ 21:46:22 #138
34726 Fratz
Max
pi_21868955
zeg mensen, ik ben maar weer eens aan het twifelen geslagen door de aanslag op de ambassade; wel of niet naar indonesië in oktober?
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_21876558
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 21:46 schreef Fratz het volgende:
zeg mensen, ik ben maar weer eens aan het twifelen geslagen door de aanslag op de ambassade; wel of niet naar indonesië in oktober?
Waarom twijfelen? Als er een bom in Madrid ontploft ga je toch ook gewoon naar Spanje?
pi_21878913
precies, ik ga in februari ook gewoon weer.
laat me door die kut terroristen niet afschrikken.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 13:36:21 #141
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_22330102
Ik ben bezig een verre reis uit te zoeken (altijd leuk) voor een honeymoon en ik heb mijn oog laten vallen op Sulawesi

Dit land heeft geweldige natuur en onovertroffen tropische eilandjes (Togean Islands) die qua tourisme nog in hun kinderschoenen staan.

Qua voorbereiding zou ik graag willen weten of er mensen geweest zijn, wat hun ervaring is, tips, hoe is het te bereizen (ga niet georganiseerd) en hoe is het met de veiligheid (ik weet dat een klein deel van Centraal Sulawesi no-go is)
Alvast bedankt.
pi_22334153
ik ben in sulawesi geweest, is wel een tijdje geleden. was toen 14 ofzo. het is heel erg leuk maar het is wel handig als je indonesisch spreekt.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 17:03:56 #143
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_22334642
Wordt Willem Oltmans eigenljk nog herdacht in Indonesië. Ik meende dat hij daar wel een Bekend persoon was. (Als vriend van Soekarno en het feit dat ie in Jakarta min of meer woonde en naar ik begreep regelmatig op tv verscheen?)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  † In Memoriam † woensdag 6 oktober 2004 @ 18:49:54 #144
34726 Fratz
Max
pi_22448532
zo mensen nog twee dagen en dan gaan we vliegen!! toch indonesië! ik heb er zin in!!!
enne, indahnesia, je hebt gelijk hoor!
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_22497862
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 18:49 schreef Fratz het volgende:
zo mensen nog twee dagen en dan gaan we vliegen!! toch indonesië! ik heb er zin in!!!
enne, indahnesia, je hebt gelijk hoor!
ach, na een reeks vakanties weet ik wel wat ik wil. Nog 2 maanden...
  vrijdag 21 januari 2005 @ 17:18:43 #146
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24671770
Ha!

ff terug in het topic! Het ziet er naar uit dat ik nu TOCH naar Indonesië ga.. Ik heb een goedkope vlucht+hotel kunnen boeken naar/op Bali.(679 euro, zonder hotel was het praktisch net zo duur, ook naar bv Jakarta) . vanuit Bali wil ik dan de andere eilanden van de archipel bezoeken.. Is dit een beetje te doen en welk vervoer is het meest aan te bevelen? de boot?? Ik wil zowiezo Java en nieuw guinea bezoeken..

Verder hoe zit het met die visum eisen?? ik begreep dat je paspoort BIJ VERTREK 6 maand geldig moet zijn klopt dat?? mijn paspoort verloopt 10 november dit jaar en mn vertrek staat gepland op 10 mei, dus exact 6 maanden, is het raadzaam om van tevoren toch maar een nieuw pp te halen??
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  vrijdag 21 januari 2005 @ 17:26:56 #147
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24671908
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 11:13 schreef thomas26 het volgende:
Indonesië was gewoon fantastisch :

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
prachtige foto's die vulkaan wil ik zeker ook bezoeken!!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_24672419
met de boot is het leukst, met de bus is denk ik het goedkoopst. naar de meeste eilanden kan je ook vliegen maar dat is natuurlijk wel duur.
en ik zal voor de zekerheid wel een nieuw paspoort halen. beter safe than sorry.
  vrijdag 21 januari 2005 @ 17:57:24 #149
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24672467
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 18:49 schreef Fratz het volgende:
zo mensen nog twee dagen en dan gaan we vliegen!! toch indonesië! ik heb er zin in!!!
enne, indahnesia, je hebt gelijk hoor!
Hoe is het gegaan??
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 22 januari 2005 @ 19:31:44 #150
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24692973
Niemand verder recente Indonesië tips? Is Nieuw Guinea trouwens een beetje makkelijk te bezoeken, of is dat erg lastig/duur?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_24696461
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 19:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Niemand verder recente Indonesië tips? Is Nieuw Guinea trouwens een beetje makkelijk te bezoeken, of is dat erg lastig/duur?
Mensen die naar de andere kant van de wereld gaan maar niks van het land weten

Nieuw Guinea
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
  zaterdag 22 januari 2005 @ 23:00:46 #152
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24697062
op mijn (recente) kaart staat nog steeds nieuw guinea hoor.. Ik heb me verder trouwens aardig verdiept in het koloniale verleden van nederland in Indonesi:e en ik weet ook hoe het daarna gegaan is , dus ik weet er best wel wat van. Iik weet ook dat er een conflict is tussen nederland en Indonesië over het Indonesische beleid op Nieuw Guinea. (Indonesië is daar boos over want vindt dat Nederland moet erkennen dat het een interne kwestie is, zei Yudhoyono onlangs nog)

Terwijl bij Nederland meespeelt dat er nog steeds wel wat oud-zeer is over de manier waarop Nieuw Guinea onder druk moest worden afgestaan in 1964

[ Bericht 7% gewijzigd door BloodhoundFromHell op 22-01-2005 23:33:36 ]
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 22 januari 2005 @ 23:12:26 #153
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24697297
Ik wil in navolging van die laatste beruchte expeditie in 1959 (toen nieuw guinea nog bij Nederland hoorde) de julianaberg beklimmen, maar weet niet of dat mogelijk is.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 22 januari 2005 @ 23:30:37 #154
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24697645
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_24703833
ik ben toen ik klein was in Nieuw-Guinea geweest, in Manokwari. we moesten toen met de boot heen en terug en op de terugweg hadden we de boot gemist. moesten we een week wachten voor de volgende boot
  † In Memoriam † maandag 24 januari 2005 @ 12:14:03 #156
34726 Fratz
Max
pi_24721574
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 19:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Niemand verder recente Indonesië tips? Is Nieuw Guinea trouwens een beetje makkelijk te bezoeken, of is dat erg lastig/duur?
daar wil ik ook nog een keer heen. een oom van me is er nog gouverneur geweest. jammer dat de beste man al overleden is, anders had hij me een hoop kunnen vertellen.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_24722496
quote:
Op zaterdag 22 januari 2005 19:31 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Niemand verder recente Indonesië tips? Is Nieuw Guinea trouwens een beetje makkelijk te bezoeken, of is dat erg lastig/duur?
ik ben een jaar geleden geweest, bali, lombok, komodo, rinca, flores (toen weer terugnaar bali) sumbawa, bali en java (ijen, sukamade beach, mt bromo, yogja etc). ik wou nog naar sulawesi, maar dat is niet meer gelukt. ik was er 5 weken en echt veel gereisd. ZOOOO MOOOOI.
ben trouwens bijna vernoord in bima, sumbawa, maar dat hoort erbij

java
pi_24723479
quote:
Op maandag 24 januari 2005 13:08 schreef IJsmuts het volgende:

[..]

ik ben een jaar geleden geweest, bali, lombok, komodo, rinca, flores (toen weer terugnaar bali) sumbawa, bali en java (ijen, sukamade beach, mt bromo, yogja etc). ik wou nog naar sulawesi, maar dat is niet meer gelukt. ik was er 5 weken en echt veel gereisd. ZOOOO MOOOOI.
ben trouwens bijna vernoord in bima, sumbawa, maar dat hoort erbij

java
Sulawesi is absoluut de moeite waard (heb er 9 jaar gewoond)!... bijna vermoord? vertel ... Ik ben wel een keer in een PPP-verkiezingsoptocht terecht gekomen, dat was wel een beetje eng want er zaten een hele hoop van die gasten agressief op de taxi te slaan en met hun messen te zwaaien, maar dat leek gevaarlijker dan het was.
pi_24724748
quote:
Op maandag 24 januari 2005 14:01 schreef Singa het volgende:

[..]

Sulawesi is absoluut de moeite waard (heb er 9 jaar gewoond)!... bijna vermoord? vertel ... Ik ben wel een keer in een PPP-verkiezingsoptocht terecht gekomen, dat was wel een beetje eng want er zaten een hele hoop van die gasten agressief op de taxi te slaan en met hun messen te zwaaien, maar dat leek gevaarlijker dan het was.
Sulawesi, Togean Islands.........Wat liggen er nog mooie plekjes op mn bezoek te wachten....

Oja, Bima. Kwam aan op Bali ergens begin januari 2004 en het was er lekker weer, graadje of 30-33. Direct naar Lombok en toen richting Flores. Ben toen wel malaria pillen gaan slikken en van die meuk ging ik zowat hallucineren en kon bijna niet slapen. Dat heb ik dus ook weinig gedaan Had 2 weken door de Nusa Tengarra gereisd en ging met de veerboot terug van Labuanbadjo (Flores) naar Bali. Erste stuk was met de boot naar Sumbawa. Ik was natuurlijk helemaal af van alle indrukken, maar vooral van het slaapgebrek etc. Toen ik aankwam in de haven van Sumbawa (naam even vergeten) meegereisd op het dak van een bus naar Bima. Dat was echt schitterend. Toen ik aankwam (uurtje of 20.00) kaartje gekocht voor de boot naar bali. die zou dezelfde avond om 02.00 vertrekken. wat gegeten maar rond een uurtje of 9-10 ging alles dicht en ik had honderden irritante hawkers achter me aan. maar bij de verkoop van het kaartje hadden ze gezegd dat ik wel in de havon kon wachtten. was daar overdekt en licht enzo. ik dus een paardekarretje geregeld om naar de haven te gaan en we hadden een prijs afgesproken van 3000 rhp, das dus zon dertig euro cent. Toen we er waren wou die vent echter 30.000 rhp, dus 3 euro. Dat wilde ik hem niet geven, we hadden iets anders afgesproken. Hij begon zo te zeuren en omdat ik helemaal af was liet ik me per ongeluk gaan. ipv van dat ik hem die 3 euros gaf, gaf ik een duw en zie dattie moet op tiefen.....dat was dus niet zo slim, DON'T MAKE THEM LOOSE FACE!! (TIP) die haven lag buiten het dorp, het was er een donkere teringzooi en moest daar 4 uur wachten. na 5 minuutjes krioulde er zon 20 mannetjes met brommertjes om me heen, heel boos kijken, tegen me praten etc. was echt niet prettig en ik dacht die gaan me minimaal in elkaar rossen en maximaal killen. ben toen naar een grote gast gegaan die daar op een bankje zat (hij bemoeide zich niet met het opstootje) en heb gevraagd of hij bij me wou blijven en die mannetjes wegsturen. heeft die gedaan al koste het me 600.000rhp (60 euro en das heeel veel daar).
nu kan ik er wel om lachen, maar toen........
ben trouwens ook 's nachts verdwaald in de ghetto's van den passar en een keer een hele nacht "gegijzeld" in een heel fout bordeel in Kuta. (was een australier tegengekomen die daar wat problemen maakte).
Maargoed, dit zijn wat accidentjes waar je tegenaan kan lopen als je alleen reist. hoort erbij.
  donderdag 27 januari 2005 @ 07:45:12 #160
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24772826
tnx voor de tips, leuk verslag! Paar alinea's zou alleen wel handig zijn.. .. Ik heb me trouwens nogal vergist in de afstanden kwam ik gisteren achter en zal toch een paar lokale vluchten nemen waarschijnlijk, is dat makkelijk te regelen en betaalbaar?

Verder, hoe is het nightlife in Jakarta? Ik hoor de hele tijd over blok-m , maar als ik op internet naar blok-m zoek zie ik alleen maar drie disco's met voornamelijk prostituees.. Of heeft Jakarta geen normaal nightlife?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  † In Memoriam † donderdag 27 januari 2005 @ 13:05:28 #161
34726 Fratz
Max
pi_24777653
blok m, ik kan me er vaag wat van herinneren, maar het is al een tijd geleden dat ik in jakarta ben geweest. maar ga er maar vanuit dan het net zo is als in alle arme landen, een hoop ouwe westerse mannen met aan hun armen een aantal inlandse schonen. waar uiteraard voor betaald moet worden.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_24777663
quote:
Op donderdag 27 januari 2005 07:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
tnx voor de tips, leuk verslag! Paar alinea's zou alleen wel handig zijn.. .. Ik heb me trouwens nogal vergist in de afstanden kwam ik gisteren achter en zal toch een paar lokale vluchten nemen waarschijnlijk, is dat makkelijk te regelen en betaalbaar?

Verder, hoe is het nightlife in Jakarta? Ik hoor de hele tijd over blok-m , maar als ik op internet naar blok-m zoek zie ik alleen maar drie disco's met voornamelijk prostituees.. Of heeft Jakarta geen normaal nightlife?
jakarta ben ik niet geweest en schijnt ook helemaal kut te zijn. binnenlandse vluchten zijn zo goedkoop en overal te regelenen. en bij goedkoop moet je denken aan 30-50 euro van jakarta naar balie!
pi_24777667
Ja, leuk verslag ...
Blok-m, klinkt me heel bekend in de oren, volgens mij verbleef ik daar in de buurt in 1999. Wat disco's betreft geen idee, maar het is wel zo dat prostitudie en uitgaan daar nauw is verweven, met elkaar, je zal waarschijnlijk ook regelmatig worden lastig gevallen door iemand die "ladies" aanbied, waar je ook heengaat. Al heb je waarschijnlijk wel extreem foute tenten en iets minder foute tenten ...
pi_24777902
Jakarta is echt kut ja, je ziet de luchtvervuiling gewoon in de lucht hangen.
ik zou jakarta overslaan en de rest van Java bezoeken.
pi_24778265
Jakarta is wel even leuk op zich voor 1 of 2 daagjes, smog... geen last van gehad (regentijd).
  vrijdag 28 januari 2005 @ 07:42:46 #166
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24792143
Zijn de molukken te doen trouwens tegenwoordig? Ik ben een beetje aan het plannen en gezien het verleden zijn de Molukken juist erg interessant natuurlijk. Volgens mij is het daar nu rustig. Voordeel van de Molukken is dat ze nog helemaal niet verpest zijn door massatoerisme.

Ik vond een leuk verslag hier: http://www.home.zonnet.nl/vrisekoop22/index.html
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_24797678
Mijn vader gaat eind feb naar de molukken voor een ruime week, als hij terug is zal ik wel even een verslagje doen van hoe rustig het is aldaar.
pi_24798081
De Molukken kun je in ieder geval heen (geen noodtoestand meer). Buiten Ambon zijn er nog tientallen makkelijk te bezoeken eilanden. Moet geen probleem zijn.

Jakarta? Ik kan me er uitstekend vermaken, let wel, Jakarta loopt zo'n beetje door tot Bogor (niet helemaal he..), in het zuiden is het best te hebben.
  vrijdag 28 januari 2005 @ 15:40:43 #169
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_24799397
quote:
Op vrijdag 28 januari 2005 14:19 schreef indahnesia.com het volgende:
De Molukken kun je in ieder geval heen (geen noodtoestand meer). Buiten Ambon zijn er nog tientallen makkelijk te bezoeken eilanden. Moet geen probleem zijn.

Jakarta? Ik kan me er uitstekend vermaken, let wel, Jakarta loopt zo'n beetje door tot Bogor (niet helemaal he..), in het zuiden is het best te hebben.
Ha leuk forum trouwens heb je trouwens. Wat is jouw mening over het nightlife van Jakarta, leuk , of niet leuk? Blok-M the place to be? Ik wil van tevoren een beetje een idee hebben waar ik het best een hotel kan nemen (niet dat ik van tevoren ga bespreken, maar wat is een leuk (en veilige) wijk, waar je niet te veel hoeft te reizen naar alle bezienswaarigheden en als je uit wilt gaan. Ik zal een dag of 2-3 in Jakarta zijn denk ik.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25162050
Hey,

Ik ga van 15 maart tot 7 april een poosje rondtrekken in Indonesië (Sumatra, Java, Lombok en evt. Bali) en heb afgelopen week mijn paspoort met visumaanvraagformulier naar het visumburo gestuurd. Nu heeft het visumburo op mijn voicemail ingesproken dat je een uitnodiging (o.i.d.) moet krijgen vanuit Sumatra om het eiland te mogen bezoeken. Ik kreeg de indruk dat het niet heel hard was maar dat het weleens verlangd zou kunnen worden. Weet iemand in hoeverre het op dit moment mogelijk is om met een touristenvisum en zonder uitnodiging Sumatra te bezoeken?

Verder probeer ik uit te vinden waar je nu niet naar toe moet gaan op Sumatra. Minbuza geeft aan om i.i.g. de provincie Atjeh te vermijden. Het rampgebied t.g.v. de tsunami van eind december strekt zich echter verder uit, maar tot waar? Als ik het kaartje op http://blogger.xs4all.nl/atfence/articles/21276.aspx zie, dan lijkt ook alleen atjeh getroffen. Iemand een duidelijk kaartje / overzicht van de no-go-area's op heel Sumatra?
Greetz,
pi_25190197
Aceh mag je niet eens in, dus daar hoef je geen rekening mee te houden. Verder is er nu ook niet echt veel meer te zien in de kustplaatsen hoor.

No-go area's zijn er eigenlijk niet in Indonesië buiten Aceh, de Molukken zijn relatief veilig. Misschien Poso (Centraal Sulawesi) waar men nog wel eens een bom wil plaatsen. Verder zijn het de standaard terroristische dreigingen die ook in Nederland gelden.

Een toeristenvisum is genoeg hoor. Je kan dan 60 dagen naar Indonesië. Verder niets nodig. Zoek maar een ander visumburo.
pi_25191867
ik ben gister terug gekomen uit Bali en het is daar nu echt bijna ondraaglijk heet, veel heter dan in de zomer.
pi_25210983
Hey BHFH je kan alvast genieten van Dian Sastro
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
  woensdag 23 februari 2005 @ 18:55:40 #174
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25218449
ik wou via de chat eens kijken of ik hier en daar wat gesprekjes kon hebben met "locals" en dat ging erg makkelijk. Ik zelfs al een heleboel contacten (vaak nog leuke meiden ook, die zomaar telefoonnummers geven enzo! ) opgedaan die me willen rondleiden enzo. Men is aardig gastvrij in ieder geval en lijkt zich er niet aan te storen dat ik Nederlander ben! Ik vraag me alleen af het opdoen van zulke contacten niet al te grote risico's inhoudt in een land als Indonesië Je kan natuurlijk wel een redelijk beeld krijgen van iemand als je chat en evt met camera. Maargoed , ik weet niet of ik daar op in ga, ik denk dat ik daar zo al makkelijk genoeg mensen ontmoet.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25219020
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 18:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik wou via de chat eens kijken of ik hier en daar wat gesprekjes kon hebben met "locals" en dat ging erg makkelijk. Ik zelfs al een heleboel contacten (vaak nog leuke meiden ook, die zomaar telefoonnummers geven enzo! ) opgedaan die me willen rondleiden enzo. Men is aardig gastvrij in ieder geval en lijkt zich er niet aan te storen dat ik Nederlander ben! Ik vraag me alleen af het opdoen van zulke contacten niet al te grote risico's inhoudt in een land als Indonesië Je kan natuurlijk wel een redelijk beeld krijgen van iemand als je chat en evt met camera. Maargoed , ik weet niet of ik daar op in ga, ik denk dat ik daar zo al makkelijk genoeg mensen ontmoet.
Wat bedoel je met in een 'land als Indonesië'?

Mensen zijn heel gastvrij in Indonesië, maar je moet ook niet vergeten dat het een ontwikkelingsland is. Dus mensen willen graag in contact komen met 'rijke' westerse mensen.

En ik weet niet waarom je steeds maar blijft benadrukken dat je een Nederlander bent? Je zal vast wel doelen op ons koloniaal verleden. Indonesiërs zijn niet zo haatdragend als wij Nederlanders soms nog wel kunnen zijn jegens de Duitsers met andere woorden, geen Indonesiër vandaag de dag denkt nog aan wat er jaren geleden is gebeurd. Het is geen onderwerp meer en de meeste Indonesiërs zijn ook erg slecht op de hoogte van wat er is gebeurd moet ik zeggen. De meerderheid van de bevolking houdt zich meer bezig met overleven dan na te denken over het koloniaal verleden.

Heb je nou van Dian genoten?
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
pi_25220101
veel vrouwen zijn heel erg vriendelijk naar westerling ja, vraag me af waarom

overigens zou ik in Jakarta niet al te opvallend amerikaanse kleding dragen, ik sprak met iemand op Bali die in een ralph lauren shirt met een piepklein amerikaans vlaggetje rondliep in Jakarta en die werdt door verschillende mensen bespuugd

Het viel me trouwens op dat er erg veel sextoeristen in Bali waren, zal wel komen doordat ze niet naar Phuket kunnen
  woensdag 23 februari 2005 @ 20:46:35 #177
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25220338
ik wil niet als een rijke bule overkomen en zo ga ik me ook zeker niet gedragen. Ik ga in low budget hotels (max 10 euro per nacht) , eet van de straat en reis met de lokale bus, trein en boot bij voorkeur. Ik kleed me als de locals zodat ik niet opval. verder ga ik zeker niet aanpappen met "dames van lichte zeden" daar!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25220928
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 20:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
voorkeur. Ik kleed me als de locals zodat ik niet opval.
ik denk dat je sowieso wel zal opvallen, helemaal op Java. daar voel je je soms echt een filmster.
en je kleden als een local betekent niet dat je in een sarong moet rondlopen
  woensdag 23 februari 2005 @ 21:29:44 #179
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25221137

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25221422
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 18:55 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
een land als Indonesië
Kan je de vraag beantwoorden?
Wat bedoel je hiermee?
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
  woensdag 23 februari 2005 @ 21:49:25 #181
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25221548
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 21:43 schreef Marietje_ het volgende:

[..]

Kan je de vraag beantwoorden?
Wat bedoel je hiermee?
een land waar veel mensen wonen die weinig, of geen geld hebben, dus er op internet chatboxen wellicht veel mensen zijn naar verhouding die op zoek zijn om argeloze westerse toeristen in de val te lokken. Ik ken verhalen van mensen die zijn vermoord in Nigeria na afspraakjes in chatboxen.. daarom ben ik daar ook uiterst voorzichtig jmee. Ik heb een contact nu die me wel heel betrouwbaar lijkt in surabaya, eenmeisje die me tegen een kleine vergoeding wel een paar dagen wil rondleiden. maargoed zelfs daarmee ga ik niks vasts afsrpeken, zoals ik al zei vermoed ik dat je onderweg heel makkelijk contacten op doet daar..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25227893
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 21:49 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

een land waar veel mensen wonen die weinig, of geen geld hebben, dus er op internet chatboxen wellicht veel mensen zijn naar verhouding die op zoek zijn om argeloze westerse toeristen in de val te lokken. Ik ken verhalen van mensen die zijn vermoord in Nigeria na afspraakjes in chatboxen.. daarom ben ik daar ook uiterst voorzichtig jmee. Ik heb een contact nu die me wel heel betrouwbaar lijkt in surabaya, eenmeisje die me tegen een kleine vergoeding wel een paar dagen wil rondleiden. maargoed zelfs daarmee ga ik niks vasts afsrpeken, zoals ik al zei vermoed ik dat je onderweg heel makkelijk contacten op doet daar..
surabaya, een van de, zo niet de, gevaarlijkste steden van indonesie.., ga toch naar de mooie plekjes op java, das namelijk zo'n mooi eiland!!
pi_25232628
quote:
Op donderdag 24 februari 2005 07:20 schreef IJsmuts het volgende:

[..]

surabaya, een van de, zo niet de, gevaarlijkste steden van indonesie.., ga toch naar de mooie plekjes op java, das namelijk zo'n mooi eiland!!
Gevaarlijk? Helemaal niet, bovendien ook een mooie stad
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
pi_25284055
Surabaya schijnt een van de gevaarlijkste steden te zijn inderdaad. Ik ben er zelf nimmer geweest, afgelopen januari zat ik er 50 km vanaf, maar toen ben ik toch maar naar Malang gereden (ik kwam van Probolinggo met de motor)
pi_25284083
@ bloodhound:

Je verhaal van 'iemand leren kennen op internet' komt me erg bekend voor, ik deed hetzelfde in 1999 met een vrouw uit Jakarta. Tot op heden nooit spijt van gehad. Als er een gelegenheid is, ga ik weer eens langs om mijn gezicht te laten zien, hoewel dat vaak niet lukt helaas.
  zondag 27 februari 2005 @ 18:04:20 #186
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25284467
ze komt uit yokjakarta, ik heb net meer dan 4 uur met haar gechat (met cam) ze is heel gelovig (beetje a la mia audina) ,doet niet aan sex voor het huwijk en is gewoon heel aardig. Ze is onderwijzeres in jakarta en ze rijdt ook motor. Ze wil e graag yokjakarta laten zien met name. Het is absoluut wel betrouwbaar weet ik wel zeker. Daar heb ik haar wel lang genoeg voo rgesproken en genoeg van haar gezien. Ik heb er wel een goed gevoel over ook omdat ik goed met haar kan praten ik denk dat ze gewoon een leuke gids is voor een paar dagen..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25284786
Yogya? Cool! als je er heen gaat, drop me a line, ik heb er een huis gehuurd, maar zit zelf nog in Nederland helaas, maar als je een plekje zoekt kun je er best verblijven voor een paar euro.
pi_25284930
quote:
Op woensdag 23 februari 2005 20:46 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
verder ga ik zeker niet aanpappen met "dames van lichte zeden" daar!
In Yogya kun je er hier trouwens veel van bewonderen op Jl. Pasar Kembang, bij het Tugu-station (zijstraat Jl. Malioboro).

Vanaf een tientje kun je aan je trekken komen. Nee, zelf geen ervaring, maar ze laten je bij het voorbij lopen graag weten hoe goedkoop ze zijn.
  zondag 27 februari 2005 @ 18:47:04 #189
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25285168
Bedankt voor het aanbod ik denk dat ik wel een paardagen daar ga verblijven, het zal zo eind april zijn denk ik maar hotels kosten ook niks daar begreep ik al, dus zal niet echt nodig zijn denk ik .. als je er ook bent is een meet wel leuk natuurlijk..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25285279
Helaas, ik ben er mogelijk pas weer in Juni, maar ach.. Hotels zijn zeker niet duur inderdaad.

't huis is in een rustige wijk, op 2 minuten van de rondweg, 15 minuten van Malioboro en 20 minuten van het vliegveld. Geen checkout-tijd en ontbijt kan geregeld worden

In ieder geval een fijne vakantie, laat maar wat horen via indahnesia.com forum.
  zondag 27 februari 2005 @ 19:04:19 #191
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25285376
doe ik! maar heb je oppassers in het huis dan ofzo?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25419012
Deze zomer ga ik een maand rondreizen door dit naar horen zeggen prachtige land. Mijn vriendin gaat eerst een maand stage lopen in Surakarta, en vanaf daar gaan we reizen. Waarschijnlijk gaan we eerst in de richting van de Bromo, daarna Bali (o.a. noordkust en ubud) en vervolgens boeken we een binnenlandse vlucht naar medan, Sumatra, en vandaaruit naar het TobaMeer en Bohorok...

De tickets zijn al geboekt (heel fijn dat KLM alles in de aanbieding heeft gedaan!) dus komt helemaal goed en heb er al zin in... mensen nog tips?
  dinsdag 8 maart 2005 @ 07:20:38 #193
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25422206
wat heb je voor een ticket betaald als ik vragen mag spuit?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25422656
Ja idd, want ik heb ook gezocht en kwam toch wel uit op minmaal 900 euro
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
pi_25431010
Ik betaalde 690 euro incl. luchthavenbelasting met KLM via Airfair.nl naar Jakarta.
vertrek over een week
nog tips?
pi_25432092
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 21:29 schreef Bud het volgende:
nog tips?
ga naar Yogyakarta, erg leuke stad
pi_25433298
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 08:53 schreef Marietje_ het volgende:
Ja idd, want ik heb ook gezocht en kwam toch wel uit op minmaal 900 euro
In juli dus ...
Drie vrouwtjes bakken samen een dikke vette pannekoek.
Wat ruikt dat heerlijk!
Ineens springt de pannekoek de pan uit en verdwijnt rollerdebol het bos in.
Allerlei dieren willen de pannekoek graag tegenhouden, maar of dat lukt...?
pi_25772034
quote:
Op dinsdag 8 maart 2005 23:44 schreef Marietje_ het volgende:

[..]

In juli dus ...
Ik vertrek op 24 juni en ga tot 24 juli. Ik betaal daarvoor bij de KLM naar jakarta 690 euro incl alle belastingen. Dit is volgens mij een verre reizen aanbieding en alleen maar geldig als je maximaal een maand gaat. Mijn vriendin gaat 2 maanden en heeft een studententicket geboekt en dat was 750 incl (maar dat kan dus alleen als je student bent)..

Volgens heeft KLM die aanbiedingen nog steeds (tot 31 maart) dus het moet kunnen...
Het viel me inderdaad erg mee
  zondag 27 maart 2005 @ 12:31:14 #199
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25777374
De nieuwe LP van bali en Lombok is uit! Ik heb het allerlaatste exemplaar net binnen! (UItgave maart 2005) Superup to date dus!! let er dus op als een gids wilt hebben voor Bali en Lombok dat je de allernieuwste (10e) uitgave hebt!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25777610
ben je nou nog niet weg
  maandag 28 maart 2005 @ 20:40:51 #201
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25814485
ik heb mn route min of meer geplanned! Ik ga een trekking doen op Lombok ( http://www.lomboksumbawa.com/rinjani/index.htm ) en naar het komodo eiland.




dus java (geheel met trein) djakarta-bandung-borubudur-djokdjakarta-bromo-ketapang, dan met pont naar bali met de bus-boot naar lombok (met trekking) met de boot -> boot sumbawa ->komodo en terug naar jakarta met vliegtuig..


Dt ga ik doen dus denk ik.. iemand nog suggesties/tips?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25815145
ja!
je kan beter naar het eiland naast Komodo gaan, ben nu ff de naam vergeten maar daar zaten veel meer komodo varanen en de toegang is dacht ik ook goedkoper.
  maandag 28 maart 2005 @ 21:22:14 #203
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25815561
flores? Hm, ik ga nog wel eens uitpluizen in de gids. Wat kost het trouwens om naar dat eiland te gaan?
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25826699
er wordt rinca bedoeld, meer dragons, mooier etc.! ik ben van lombok baar flores gegaan met prama tours oid. een grote organisatie en is overal te boeken. kosten waren dacht ik ongeveer 100 euro voor drie dagen boot etc. supermooi, leg je nog aan bij oa redbeach
oja, vergeet Ijen op java niet!! dit zijn de zwavelmijnen en moet je gezien hebben. echt, alles is daar fluoriserend geel en je hebt een idee hoe de hel eruit ziet.
pi_25827735
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 11:49 schreef IJsmuts het volgende:
oja, vergeet Ijen op java niet!! dit zijn de zwavelmijnen en moet je gezien hebben. echt, alles is daar fluoriserend geel en je hebt een idee hoe de hel eruit ziet.
maar het stinkt wel

en ik bedoel idd Rinca ja.

Flores moet je zeker heen gaan, een van de mooiste eilanden van Indonesie. alleen wel erg primitief.
  dinsdag 29 maart 2005 @ 17:40:38 #206
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_25835125
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 11:49 schreef IJsmuts het volgende:
er wordt rinca bedoeld, meer dragons, mooier etc.! ik ben van lombok baar flores gegaan met prama tours oid. een grote organisatie en is overal te boeken. kosten waren dacht ik ongeveer 100 euro voor drie dagen boot etc. supermooi, leg je nog aan bij oa redbeach
oja, vergeet Ijen op java niet!! dit zijn de zwavelmijnen en moet je gezien hebben. echt, alles is daar fluoriserend geel en je hebt een idee hoe de hel eruit ziet.
rinca, ik heb het inmiddels gelezen. Er staat in de LP dat het hetzelfde park is en dat het niet uitmaakt of je een kaartje op Rinca koopt, of op komodo. Verder lees ik dat de parc-fee 20.000 is (16 euro) Ik denk dat ik een boot neem vanaf Lombok (vanwaar je ook zon "pakket" kan bestellen incl kamperen op komodo.. , want ik heb begrepen dat het vanaf Sumbawa lastig is. Maar dat moet ik nog eens nazoeken.

Bedankt voor de zwavelmijnen tip, staat genoteerd!
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_25837860
in de tijd dat ik er was kreeg je voor 1 euro 10.000rph. Of de koersen zijn als een tiet omhoog geschoten (20.000rph = 16 euro), of ik ben gek

ff een plaatje uit mn foto album. (hangt als poster in mn huis, kleuren zijn int echt wel mooier)



dis dus Ijen
pi_25838237
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 17:40 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

rinca, ik heb het inmiddels gelezen. Er staat in de LP dat het hetzelfde park is en dat het niet uitmaakt of je een kaartje op Rinca koopt, of op komodo. Verder lees ik dat de parc-fee 20.000 is (16 euro) Ik denk dat ik een boot neem vanaf Lombok (vanwaar je ook zon "pakket" kan bestellen incl kamperen op komodo.. , want ik heb begrepen dat het vanaf Sumbawa lastig is. Maar dat moet ik nog eens nazoeken.

Bedankt voor de zwavelmijnen tip, staat genoteerd!
als ik jou was zou ik toch echt naar rinca gaan en niet naar komodo.
en over de koers, in februari kreeg je 10.000 rupiah voor 70 cent.
pi_26081379
Ik heb afgelopen week een visum aangevraagd voor indonesie, want ik ga al over tweeenhalve maand. er stond daar echter zon aanplakbord:

The validity of a visitor visa is 90 days. Applicants who fail to use the visa in the designated time period must re-apply for a new visa.

Maar ik ga over tweeenhalve maand, en kom over drieenhalve maand terug (is meer dan 90 dagen). Ik neem eigenlijk aan dat ze met bovenstaande zin bedoelen dat je binnen 90 dagen moet landen in indonesie, waar dan die stempel van 30 dagen geldigheid erin wordt gezet. Maar er kan ook bedoeld worden dat het visum maar maximaal 90 dagen vanaf nu geldig is, en dat die dertig dagen dat je daar bent ook binnen die 90 dagen moeten vallen. Dat laatste hoop ik niet, want dan ben ik te vroeg met mijn visum. Die vrouw achter de balie in het consulaat begreep er niets, zowel het nederlands als het engels bleken moeilijke talen voor haar en het enige wat ze eigenlijk zei was: ach lieverd..... en de rest verstond ik niet...

Maar heeft iemand hier ervaring mee?
  † In Memoriam † vrijdag 8 april 2005 @ 21:05:30 #210
34726 Fratz
Max
pi_26082309
je moet je visum binnen 3 maanden na aangifte gebruiken. dat zit dus goed. er is een toeristenvisum verkrijgbaar van 30 dagen of eentje voor familiebezeok/sociaal-cultureel/zakenreis en die zijn 60 dagen geldig. ik zou even met de ambassade bellen hoe jij het moet oplossen.
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_26094235
Ja ik ga precies dertig dagen (24 juni vertrek ik, dus de 25e daar, en de 24e juli gaan we weer). Mijn vriendin moet een sociaalcultureel visum, omdat ze daar ook een maand stage gaat lopen. Op de website van de ambassade staat dat je extra mee moet nemen: een invitation letter vanuit indonesie. Dus toen kwamen we daar woensdag, blijkt dat je ook een aanbevelingsbrief mee moet nemen van nederlandse uni. Balen dus. weer een keer op en neer naar den haag/amsterdam
pi_26153762
het standaard toeristenvisum is trouwens sinds vorig jaar gewoon ook 60 dagen geldig.
  maandag 11 april 2005 @ 19:48:08 #213
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_26154580
quote:
Op maandag 11 april 2005 19:15 schreef indahnesia.com het volgende:
het standaard toeristenvisum is trouwens sinds vorig jaar gewoon ook 60 dagen geldig.
niet helemaal waar. Je kan kiezen , een 30 dagen visum kost 30 euro en een 60 dagen visum 45 ofzo. Ik heb dus een goedkoop 30 dagen visum genomen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_26198381
quote:
Op maandag 11 april 2005 19:48 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

niet helemaal waar. Je kan kiezen , een 30 dagen visum kost 30 euro en een 60 dagen visum 45 ofzo. Ik heb dus een goedkoop 30 dagen visum genomen.
daarom zeg ik ook 'ook geldig'
pi_26199334
quote:
Op woensdag 13 april 2005 16:07 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

daarom zeg ik ook 'ook geldig'
Ja en ik ga toch precies 30 dagen dus die 15 euro extra was een beetje overdreven
pi_26568552
Hallo.

Ik ga midden september voor mijn studie minstens 3 maanden op uitwisselingsbasis in de buurt van Bangkok ''studeren''. Aangezien ik in de zomer niks te doen heb dacht ik eraan om wat eerder de regio SEA te bezoeken. Omdat Indonesië me altijd wel heeft aangesproken is nu het plan om in juli ergens naar Jakarta te gaan en dan een beetje rond te lopen en midden september naar Bangkok te gaan.

Ik zat zelf aan het volgende te denken:

Jakarta
Borobudur
Yogyakarta
Bali
Komodo of dat andere eiland anders met die beesten
Banda islands
Manado
Door naar de Filippijnen

Is dat een beetje realistisch en aan te raden? Dit schema heb ik in tien minuten bedacht ofzo, aan de hand van mijn kaartje in de LP en wat dingen die ik heb gelezen op internet.

Dit is trouwens de eerste keer dat ik (waarschijnlijk) alleen samen met m'n spijkerbroek op reis ga. Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben? En hoe is dat bevallen?
  zondag 1 mei 2005 @ 20:28:00 #217
47399 nodisch18
Kutje! *)
pi_26648201
quote:
Op dinsdag 29 maart 2005 12:40 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]

Flores moet je zeker heen gaan, een van de mooiste eilanden van Indonesie. alleen wel erg primitief.
Ik ben vorig jaar op Flores geweest en ik vind dat primitieve eerlijk gezegd wel meevallen. Over het algemeen heb je altijd wel stroom en stromend water is al helemaal geen probleem. Verder vond ik de wegen ook helemaal niet zo beroerd. Zeker de trans-flores-highway is best redelijk al doet ie nog steeds zijn naam niet echt eer aan...

Verder voor BHFH, je moet zeker naar Flores gaan! Van de eilanden die ik heb bezocht vond ik Flores absoluut het mooiste! Verder wil ik je tippen om ook naar Riung te gaan, dat ligt aan de noord-kust van het eiland. Het is misschien een crime om er te komen maar het natuurpark dat daar ligt is werkelijk waar geweldig!

Mijn reisverslag kun je trouwens vinden op www.onzereizen.nl
pi_26670324
quote:
Dit is trouwens de eerste keer dat ik (waarschijnlijk) alleen samen met m'n spijkerbroek op reis ga. Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben? En hoe is dat bevallen?
Wat bedoel je hier precies mee? Zorg in ieder geval voor een zak met je paspoort en een visum voor Indonesië, anders kom op je vertrekpunt het vliegtuig al niet eens in, zou jammer zijn.
pi_26726747
quote:
Op maandag 2 mei 2005 17:26 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier precies mee? Zorg in ieder geval voor een zak met je paspoort en een visum voor Indonesië, anders kom op je vertrekpunt het vliegtuig al niet eens in, zou jammer zijn.
Ik denk ook dat hij dit spreekwoordelijk bedoelde ;-)
pi_26729348
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 14:30 schreef Spuit het volgende:

[..]

Ik denk ook dat hij dit spreekwoordelijk bedoelde ;-)
Dat klopt.

Wat valt er eigenlijk aan te raden in Indonesië? Ik ben op zoek naar een relaxed strand of eilandje waar je een beetje kan uitrusten. Ik ga sowieso naar Bali om ff te kijken, maar zijn er ook rustigere varianten? Ik ben eer nog nooit geweest en ik vertrouw de lonely planet op dit gebied niet echt, aangezien het Australisch is.
pi_26752045
De gili's voor de kust van Lombok zijn denk ik helemaal geschikt voor jou!
  dinsdag 10 mei 2005 @ 06:14:29 #222
19840 Libris
Live from Singapore
pi_26873280
Het komt er nu toch van, in September staat Indonesie gepland.

Ik ben van plan om vanaf Singapore naar yogyakarta te vliegen, me te contentreren om centraal en oost Java en dan via terug te vliegen via yogya, surabaya of zelfs denpasar. Al denk ik dat het eerst het makkelijkst is. Ik zal zo ongeveer 8 dagen daar vertoeven. Suggesties?
  donderdag 12 mei 2005 @ 07:19:29 #223
19840 Libris
Live from Singapore
pi_26934758
schopje.. iemand?
pi_26934784
Suggesties? Ik heb een bungalow in Yogya, die tegen die tijd AC/warm water heeft. Nee, je zou naar de Borobudur kunnen, Prambanan. Hoe ga je rondreizen? Als je kunt motorrijden en je hebt een internationaal rijbewijs voor Indonesië kan ik je dit zeer aanraden.

psst.. zie ook de url in mijn sig.
pi_26934788
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 13:18 schreef nodisch18 het volgende:
De gili's voor de kust van Lombok zijn denk ik helemaal geschikt voor jou!
De Gili's zijn niet rustig, daar zitten zuipende toeristen. Een rustig trans is bijv. het ooststrand van Bali, voor zover er strandjes zijn in de baai-tjes. Ook Lombok heeft vele legen strandjes aan de west-kust, als je bij Senggigi rechtdoor rijd richting het noorden.
pi_26950619
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 07:27 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

De Gili's zijn niet rustig,
ok nie..., Gili Meno is absoluut een rustig eiland, Gili Tarawang is inderdaad niet zo rustig maar Gili Meno is juist geweldig om een paar dagen lekker niks te doen!
pi_26952047
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 07:27 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

De Gili's zijn niet rustig, daar zitten zuipende toeristen. Een rustig trans is bijv. het ooststrand van Bali, voor zover er strandjes zijn in de baai-tjes. Ook Lombok heeft vele legen strandjes aan de west-kust, als je bij Senggigi rechtdoor rijd richting het noorden.
wat is de leeftijd vand ie toeristen? ik ben zelf namelijk 20 dus ik zou het niet echt een ramp vinden als er wat jonge mensen komen. aan de andere kant ben ik ook niet op zoek naar een ko samui oid. de gulden middenweg zou ideaal zijn!
pi_26952208
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:19 schreef alter.ego het volgende:

[..]

wat is de leeftijd vand ie toeristen? ik ben zelf namelijk 20 dus ik zou het niet echt een ramp vinden als er wat jonge mensen komen. aan de andere kant ben ik ook niet op zoek naar een ko samui oid. de gulden middenweg zou ideaal zijn!
zijn vooral van die 'hippe' italianen.
pi_26953169
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 17:27 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

ok nie..., Gili Meno is absoluut een rustig eiland, Gili Tarawang is inderdaad niet zo rustig maar Gili Meno is juist geweldig om een paar dagen lekker niks te doen!
Meno is inderdaad het meest rustig.. maar overal kun je best een paar dagen niets doen hoor. Dat lukt me in een bungalow in Jimbaran (Zuid-Bali) ook prima.
pi_26953178
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:25 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]

zijn vooral van die 'hippe' italianen.
Precies, en op Zuid-Bali zie je van zie egoistische Australiërs.
pi_26953208
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 18:19 schreef alter.ego het volgende:

[..]

wat is de leeftijd vand ie toeristen? ik ben zelf namelijk 20 dus ik zou het niet echt een ramp vinden als er wat jonge mensen komen. aan de andere kant ben ik ook niet op zoek naar een ko samui oid. de gulden middenweg zou ideaal zijn!
Leeftijd weet ik niet, ik ben er eventjes geweest in 2003. Ik weet niet hoe Koh Samui is, dus vergelijken kan ik niet. Zal wel minder druk zijn heb ik het vermoeden.
pi_27369809
Zo, mijn vriendin is gisteren met het vliegtuig vertrokken, en is net geland in indonesie.... nog een maandje en dan ga ik ;-)
  donderdag 26 mei 2005 @ 18:40:42 #233
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_27382525
Voor de geinteresseerden , ik had hier: [reisverslag] Indonesie een reisverslag geplaatst. Ik ben niet aan een gedeelte vaan oost java, rinjani en komodo toegekomen van mijn originele plannen, ivm te ambitieus en een paar dagen ziekte.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_27396113
quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:25 schreef alter.ego het volgende:
Hallo.

Ik ga midden september voor mijn studie minstens 3 maanden op uitwisselingsbasis in de buurt van Bangkok ''studeren''. Aangezien ik in de zomer niks te doen heb dacht ik eraan om wat eerder de regio SEA te bezoeken. Omdat Indonesië me altijd wel heeft aangesproken is nu het plan om in juli ergens naar Jakarta te gaan en dan een beetje rond te lopen en midden september naar Bangkok te gaan.

Ik zat zelf aan het volgende te denken:

Jakarta
Borobudur
Yogyakarta
Bali
Komodo of dat andere eiland anders met die beesten
Banda islands
Manado
Door naar de Filippijnen

Is dat een beetje realistisch en aan te raden? Dit schema heb ik in tien minuten bedacht ofzo, aan de hand van mijn kaartje in de LP en wat dingen die ik heb gelezen op internet.

Dit is trouwens de eerste keer dat ik (waarschijnlijk) alleen samen met m'n spijkerbroek op reis ga. Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben? En hoe is dat bevallen?
Tip voor als je naar de Filippijnen gaat. AirAsia heeft zojuist vluchten geopend vanaf Singapore en Kuala Lumpur naar Clark Airbase, dat is ongeveer een uurtje boven Manila en de prijzen schelen een slok op een borrel t.o.v. de overige airlines!
wat een drama toch....
pi_27396267
Nog eventjes en dan ben ik ook weer weg. aah... die foto's ban BHFH doen me toch goed hoor..
pi_27431195
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 07:16 schreef indahnesia.com het volgende:
Nog eventjes en dan ben ik ook weer weg. aah... die foto's ban BHFH doen me toch goed hoor..
rond welke tijd zit je daar??

Het is weer duidelijk hoe aardig het indonesische volk is: mijn vriendin zit daar nu en had op kuala lumpur een meisje ontmoet met familie in jakarta, en ze wilde niet dat mijn vriendin daar alleen met een taxi rond ging rijden. Dus ze belde haar familie op die door heel jakarta hebben gecrossed met haar om een hotel te vinden, naast het station. Ze hebben ook voor haar een treinkaartje gekocht naar Solo, en in de trein zat ze naast een politieagent, dus is allemaal goed gekomen ;-)
pi_27446042
@spruit, Ik vertrek 10 juni voor enkele weken (maar... helaas), maar ik herken je verhaal zeker. Dit heb ik zelf ook mogen ervaren in 1999. Toen heb ik via internet een meisje leren kennen in Jakarta. Uiteindelijk nodigde ze me uit om eens langs te komen. En het ging absoluut niet om dat wat de meeste dingen denken. Ik doe altijd mijn best haar weer even te zien, omdat ik, naar mijn gevoel, veel aan haar te danken heb.

aah.. ik ben weer weg aan het dromen, nog even volhouden en ik mag weer.
pi_27609168
quote:
Op zondag 29 mei 2005 10:07 schreef indahnesia.com het volgende:
@spruit, Ik vertrek 10 juni voor enkele weken (maar... helaas), maar ik herken je verhaal zeker. Dit heb ik zelf ook mogen ervaren in 1999. Toen heb ik via internet een meisje leren kennen in Jakarta. Uiteindelijk nodigde ze me uit om eens langs te komen. En het ging absoluut niet om dat wat de meeste dingen denken. Ik doe altijd mijn best haar weer even te zien, omdat ik, naar mijn gevoel, veel aan haar te danken heb.

aah.. ik ben weer weg aan het dromen, nog even volhouden en ik mag weer.
Nog een paar dagen, indahnesia! Mijn vriendin had het de eerste paar dagen in Solo wel moeilijk. Het was heel erg wennen (warm/vochtig dus moeilijk slapen en het eten was ook wennen) en daarnaast was het ziekenhuis in solo nogal slecht (vergeleken met Yogya en Jakarta schijnbaar) en had ze een autoongeluk gehad op weg naar een stad buiten solo...

Nu gaat het beter, het eten is nu lekker (af en toe italiaans enzo) en de mensen daar zijn echt heel aardig. Morgen komt ze op de radio en ze organiseren elke dag wel iets voor haar. Toch voelt ze zich nog wel alleen, vooral ook omdat ze niet zelf door de stad kan (is te gevaarlijk omdat het verkeer zo druk is) en moet ze telkens gebracht. Dus na volgende week gaat ze haar stage vervolgen en Jakarta war ook een studiegenoot zit.... en dan kom ik alweer... vandaag over 3 weken vertrek ik

Mensen daar hadden haar overigens afgeraden om door Sumatra te reizen nu, want Gunung Leuser NP schijnt nogal gevaarlijk te zijn nu, omdat het op de grens van Aceh ligt.... Dus waarschijnlijk houden we het op java/bali/lombok ofzo
pi_27964107
Hoe is het daar nu indahnesia??

En daarnaast nog een algemeen vraagje. Met KLM kom ik volgende week aan om 16.45 op JKT airport. Nu wil ik alleen de vlucht van 19.00 halen naar Yogya... Denken jullie dat die overstap haalbaar is?
pi_27964579
quote:
Op woensdag 15 juni 2005 21:04 schreef Spuit het volgende:
Hoe is het daar nu indahnesia??

En daarnaast nog een algemeen vraagje. Met KLM kom ik volgende week aan om 16.45 op JKT airport. Nu wil ik alleen de vlucht van 19.00 halen naar Yogya... Denken jullie dat die overstap haalbaar is?
op zich is het wel te halen volgens mij maar jakarta airport is aardig groot als ik het me goed herinner en voor binnenlandse vluchten moet je wel altijd een eind verderop zijn .
  woensdag 15 juni 2005 @ 21:17:46 #241
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_27964586
als je geen vertraging hebt ,de bagage op tijd komt en de rijen zijn niet te lang bij immigrasie . Ik stond met een uurtje buiten ongeveer.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_27968136
laten we het hopen dan! haha anders moet ik een nachtje op het vliegveld doorbrengen
pi_28000781
Van de zomer naar Lombok
pi_28009402
Jo ik gaover 7 dagen al!! Maar misschien willen we nu naar Flores... we hebben 2 weken de tijd, is het dan te doen om zon toch over alle eilandje te maken en dan flores te doen? Lijkt me wel gaaf!
pi_28010322
quote:
Op vrijdag 17 juni 2005 10:42 schreef Spuit het volgende:
Jo ik gaover 7 dagen al!! Maar misschien willen we nu naar Flores... we hebben 2 weken de tijd, is het dan te doen om zon toch over alle eilandje te maken en dan flores te doen? Lijkt me wel gaaf!
2 weken is wel wat weinig denk ik.
wij zijn toen met een boot van Lombok naar Flores gegaan dat was wel heel leuk.
en waar wij zaten op Flores kon je nergens pinnen en het geld bij de bank was op dus toen waren we naar een australische duikschool gereden ergens ver weg en konden we daar met onze creditcard wel geld 'pinnen'.
en iedere avond kreeg 1 helft van het dorp geen stroom meer, dit ging om en om
  zaterdag 18 juni 2005 @ 21:42:26 #246
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_28051754
quote:
Fire in Jl. Jaksa guts several lodging houses

JAKARTA (Antara): A number of lodging places popular with foreign backpackers were gutted on Saturday by a fire which occurred about 100 meters from the popular Jl. Jaksa nightlife center in Kebon Sirih, Central Jakarta.

A group of foreigners were seen running and fleeing for safety.

The fire, believed to have been sparked by an exploding stove from one of the residents homes in the densely populated area, gutted dozens of houses made mostly of wood and also destroyed a mosque.

At least 50 families were forced to evacuate due to the fire which started at 11:45 a.m.

Local residents immediately took their valuables out of their houses, while others helped extinguish the fire.

An employee of nearby Sarinah building, identified as Abidin, said he was unable to salvage all his valuable belongings. "I still left my motorcycle documents behind," said Abidin, who fled in a hurry and in panic.

Dozens of fire engines were deployed to the site by the Central Jakarta fire station but could not easily reach the location due to poor access.

Firefighters managed to bring the fire under control within an hour. (**)
!!!

Zou mijn geliefde hostel bloem-steen er nog staan???
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_28056353
Hmm mijn vriendin verbleef dit weekend ook in jakarta, toch maar even een smsje sturen of haar hostel niet toevallig in rook is opgegaan ;-)
  zondag 19 juni 2005 @ 12:57:08 #248
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_28061331
Ik vond net een foto, genomen op precies dezelfde plek als een foto van mij.. 1e is nu, 2e is tijdens de uitbarsting van gunung agung in 1963

(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_28190013
Olala nog een paar uurtjes en dan zit ik in de lucht
pi_28190069
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 12:21 schreef Spuit het volgende:
Olala nog een paar uurtjes en dan zit ik in de lucht
nou.......het is hier ook lekker weer hoor



fijne reis!
pi_29389240
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 12:22 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]

nou.......het is hier ook lekker weer hoor



fijne reis!
Bedankt

ben inmiddels alweer een week terug.. Ben het reisverslag nog aan het maken en mijn hostingbedrijf ligt er al 6 dagen af (netwrite... ) dus de fotos kunnen ook nog niet online.. maar hopelijk kan ik jullie snel verblijden met een leuk verhaaltje over indonesie..
pi_29468554
en nu staat ie er dus

[Reisverslag] Indonesie in vogelvlucht

veel leesplezier ermee
pi_30002857
Even een topic-kick hoor. Er zij vast meer mensen met boeiende verhalen.
pi_30208177
Ik heb nu een paar foto's laten afdrukken, het zijn net schilderijen. Vooral die van de bromo spannen de kroon, maar de orangoetans zijn ook erg fotogeniek
pi_32245396
Hallo allemaal...

Even dit topic uppen
Daarnaast een foto van het prachtige Danau Toba op Sumatra:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=LQ6YBJBC
It is your friends who make your world!
pi_32245475

Dit is beter volgens mij, haha. Was even vergeten hoe ik ook alweer foto's moest posten
It is your friends who make your world!
pi_32247057
quote:
Op zondag 13 november 2005 22:51 schreef Ikiskoel het volgende:
[afbeelding]
Dit is beter volgens mij, haha. Was even vergeten hoe ik ook alweer foto's moest posten
ik wil er ook weer heen! daar was het echt relaxed mên
pi_32250689
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 17:40 schreef Spuit het volgende:
Ik heb nu een paar foto's laten afdrukken, het zijn net schilderijen. Vooral die van de bromo spannen de kroon, maar de orangoetans zijn ook erg fotogeniek
Da's zo mooi
pi_32257477
quote:
Op zondag 13 november 2005 22:51 schreef Ikiskoel het volgende:
[afbeelding]
Dit is beter volgens mij, haha. Was even vergeten hoe ik ook alweer foto's moest posten
Chill ik wil ook weer dr (indonesië in 't algemeen) heen , compositie vd foto kon beter, maar toch aardig
pi_32257673
quote:
Op maandag 14 november 2005 14:07 schreef Singa het volgende:

[..]

Chill ik wil ook weer dr (indonesië in 't algemeen) heen , compositie vd foto kon beter, maar toch aardig
ik moet nog ruim drie maanden wachten
pi_32269955
Ik heb vandaag besloten dat ik eind januari weer naar Indonesië ga!! JEEEEEEJ!!
It is your friends who make your world!
pi_32277951
quote:
Op maandag 14 november 2005 21:23 schreef Ikiskoel het volgende:
Ik heb vandaag besloten dat ik eind januari weer naar Indonesië ga!! JEEEEEEJ!!
hoevaak ben je al geweest?
pi_32278317
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 07:07 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

hoevaak ben je al geweest?
Hehe, ik ben nog maar 1 keer eerder geweest, dus ik ben nog hartstikke groen. Zijn er wat jullie betreft nog dingen die ik ab-so-luut moet gaan bekijken?
It is your friends who make your world!
  dinsdag 15 november 2005 @ 10:37:33 #264
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_32280089
Is Java eigenlijk goed te doen per huurauto?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  dinsdag 15 november 2005 @ 10:46:46 #265
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32280244
ik zou niet graag zelf met een auto rondrijden daar!! Buiten het feit dat het verkeer nogal chaotisch is ben je altijd aansprakelijk bij een ongeval, ook al is het jouw schuld niet... Verder hoorde ik ook verhalen van een paar expats in Jakarta dat ze om de haverklap bribegeld moeten betalen aan de politie. Ik zou lekker met het ov gaan, lijkt me beter voor jehart...

Indahnesia.com heeft dacht ik wel veel ervaring met motortochten door Java en zal er wat meer van kunnen vertellen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 15 november 2005 @ 11:37:31 #266
72470 Doekes
Medisch wonder
pi_32281474
En het OV is wel goed geregeld? Daarmee kan je gewoon overal komen?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  dinsdag 15 november 2005 @ 11:44:10 #267
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32281659
op java zijn de (nog door Nederland aangelegde spoorlijnen)rijdende treinen uistekend. verder kun je met de bus. Lokale vluchten zijn ook spotgoedkoop. je kunt vaak ook arrangementjes boeken bij de vele toeristenbureatjes in bv djokdjakarta.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32285287
och mijn ouders hebben daar ook jarenlang rondgereden, ging prima.. tis wel even wennen aan het chaotische verkeer indd (was wel geen jakarta, maar wel n grote stad)
pi_32294196
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 08:30 schreef Ikiskoel het volgende:

[..]

Hehe, ik ben nog maar 1 keer eerder geweest, dus ik ben nog hartstikke groen. Zijn er wat jullie betreft nog dingen die ik ab-so-luut moet gaan bekijken?
owh.. heel veel dingen. op mijn website (zie sig) staan een aantal fotoboeken van plekken die mij wel aardig lijken. Er zijn er echter veel meer natuurlijk.
pi_32294275
Met de auto zou ik niet doen. Ik heb afgelopen januari wel 4600 kilometer in 22 dagen gedaan op de motor, Dat was een schitterende ervaring.
quote:
Indahnesia.com heeft dacht ik wel veel ervaring met motortochten door Java en zal er wat meer van kunnen vertellen.
niet veel ervaring hoor. ik heb het gewoon eens gedaan, met groot succes dus. Je ziet schitterende dingen waar je met de auto/OV/trein/vliegtuig niet kunt stoppen. Dat kan op de motor wel. Af en toe een stortbui, dan stop je gewoon ergens en steek je een sigaretje op, of stop je een hapje eten weg.
pi_32294307
Treinen zijn er ja, uitstekend? Sommigen! Pak de 3e klasse maar eens, ze noemen dat daar 'vee-transport'. Dat is het ook, maar wel weer een ervaring die ik niet had willen missen. Pas daar wel op je spullen, maar loop nergens met je geld te pimpen, dan ben je het zo kwijt natuurlijk.
pi_32294346
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 13:58 schreef Singa het volgende:
och mijn ouders hebben daar ook jarenlang rondgereden, ging prima.. tis wel even wennen aan het chaotische verkeer indd (was wel geen jakarta, maar wel n grote stad)
Mag ik vragen welke stad dat was? Nieuwsgierig
pi_32295896
Wie is er al eens op Batam geweest?
It is your friends who make your world!
pi_32296952
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 20:37 schreef Ikiskoel het volgende:
Wie is er al eens op Batam geweest?
wil je olce bezoeken ofzo
pi_32298024
Geen idee wie Olce is.....
It is your friends who make your world!
pi_32298198
Of wat, haha
It is your friends who make your world!
pi_32305537
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 20:37 schreef Ikiskoel het volgende:
Wie is er al eens op Batam geweest?
Het Singapore van Indonesië schijnt het te zijn. Ik vlieg er wel steeds overheen vanuit Singapore, maar ik zie 't nooit
  woensdag 16 november 2005 @ 07:15:44 #278
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32305546
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 19:40 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Mag ik vragen welke stad dat was? Nieuwsgierig
ik ben ook wel benieuwd, want ik vond een stad als Bandoeng , 10x zo erg als Jakarta qua verkeer. Jakarta is nog redelijk beschaafd, ook al sta je wel de halve dag in de file om van de ene kant naar de andere kant van de stad te komen met de auto..
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32305566
quote:
Op woensdag 16 november 2005 07:15 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

ik ben ook wel benieuwd, want ik vond een stad als Bandoeng , 10x zo erg als Jakarta qua verkeer. Jakarta is nog redelijk beschaafd, ook al sta je wel de halve dag in de file om van de ene kant naar de andere kant van de stad te komen met de auto..
Jakarta is groot en heeft tolwegen, Bandung is ze ook aan het bouwen trouwens. Dwars door de stad, huizen weg en bouwen maar. Dit was in 2003, dus ik moet volgend jaar maar weer eens een kijkje nemen

Bandung is duidelijk niet gemaakt op 2 miljoen inwoners, dat merk je zeker aan het verkeer, dat is inderdaad wellicht nog dramatischer dan Jakarta. Je zou er heen moeten rond de Ramadhan, dit jaar gingen 17 miljoen mensen op reis. Heel Nederland dus
pi_32305572
Een boottochtje begint met onderstaande. Zou je aan boord gaan? Ikke wel!



lees meer: fotoboek
pi_32306019
quote:
Op woensdag 16 november 2005 07:12 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Het Singapore van Indonesië schijnt het te zijn. Ik vlieg er wel steeds overheen vanuit Singapore, maar ik zie 't nooit
Was gewoon effe benieuwd wie er al eens was geweest. Je bent er met de boot vanaf Singapore binnen 45 minuten. En je kunt ook spotgoedkoop binnenlandse vluchten maken vanaf Batam. Er zijn trouwens ook erg veel singaporezen (hoe schrijf je dat? haha) die naar Batam komen om goedkoop te shoppen. Tsja, dat kan natuurlijk wel uit. Shoppen kun je er zeker
It is your friends who make your world!
pi_32306033
quote:
Op woensdag 16 november 2005 08:51 schreef Ikiskoel het volgende:

[..]

Was gewoon effe benieuwd wie er al eens was geweest. Je bent er met de boot vanaf Singapore binnen 45 minuten. En je kunt ook spotgoedkoop binnenlandse vluchten maken vanaf Batam. Er zijn trouwens ook erg veel singaporezen (hoe schrijf je dat? haha) die naar Batam komen om goedkoop te shoppen. Tsja, dat kan natuurlijk wel uit. Shoppen kun je er zeker
Je kunt overal wel goedkope vluchten boeken/maken hoor, dat is in Indonesië tegenwoordig ook geen probleem meer.
pi_32306143
Yup, heb je helemaal gelijk in. Vorig jaar Medan-Batam: 50 euri's. Ideaal haha.
Maar vertel eens: hoe vaak ben jij al geweest? En wat raad je mij, als leek, aan?
It is your friends who make your world!
pi_32306186
quote:
Op woensdag 16 november 2005 09:04 schreef Ikiskoel het volgende:
Yup, heb je helemaal gelijk in. Vorig jaar Medan-Batam: 50 euri's. Ideaal haha.
Maar vertel eens: hoe vaak ben jij al geweest? En wat raad je mij, als leek, aan?
Ik ben nu 8 keer geweest sinds zomer 1999. Aanraders voor een leek? Borobudur (tempel) is mooi voor een keer, Prambanan ook, ligt vlakbij op Java. Bali, het historische Jakarta (Kota). De jungles van Kalimantan, regenwouden van Noord-Sumatra.

Ik kan trouwens al genieten van een tochtje op de motor hoor, dus ik ben er 1 van weinig wensen, zolang ik maar lekker warm weer heb, wat vrienden om me heen en af en toe een biertje kan drinken vind ik het ook wel leuk.
pi_32306415
quote:
Op woensdag 16 november 2005 09:09 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Ik ben nu 8 keer geweest sinds zomer 1999. Aanraders voor een leek? Borobudur (tempel) is mooi voor een keer, Prambanan ook, ligt vlakbij op Java. Bali, het historische Jakarta (Kota). De jungles van Kalimantan, regenwouden van Noord-Sumatra.

Ik kan trouwens al genieten van een tochtje op de motor hoor, dus ik ben er 1 van weinig wensen, zolang ik maar lekker warm weer heb, wat vrienden om me heen en af en toe een biertje kan drinken vind ik het ook wel leuk.
Ben inderdaad van plan om naar Java en/of Bali te gaan deze keer. Vorige keer naar Sumatra geweest en dat was echt prachtig! Danau Toba, Medan, Bukit Lawangh. Vooral Danau Toba vond ik helemaal geweldig! Daar een motortocht from hell gemaakt. We waren in de veronderstelling dat we Samosir zonder problemen helemaal rond konden rijden, maar dat was een misvatting hahaha. Wel de prachtigste stukjes natuur gezien
It is your friends who make your world!
pi_32311387
quote:
Op dinsdag 15 november 2005 19:40 schreef indahnesia.com het volgende:
Mag ik vragen welke stad dat was? Nieuwsgierig
Makassar (Ujung Pandang) 1983-1992
pi_32312182
quote:
Op woensdag 16 november 2005 12:29 schreef Singa het volgende:

[..]

Makassar (Ujung Pandang) 1983-1992
Ah leuk...

Daar ben ik een paar nachtjes geweest in 2003. Maar geen tijd om de buurt te verkennen. Wel Fort Rotterdam gezien natuurlijk, en de oude (Paotere) en nieuwe havens. Lijkt Rotterdam wel daar zeg.
pi_32312654
quote:
Op woensdag 16 november 2005 12:51 schreef indahnesia.com het volgende:
Ah leuk...

Daar ben ik een paar nachtjes geweest in 2003. Maar geen tijd om de buurt te verkennen. Wel Fort Rotterdam gezien natuurlijk, en de oude (Paotere) en nieuwe havens. Lijkt Rotterdam wel daar zeg.
ja die goeie ouwe tijd ... laat me raden, daarna ben je zeker doorgereist naar toraja?
pi_32317874
quote:
Op woensdag 16 november 2005 13:10 schreef Singa het volgende:

[..]

ja die goeie ouwe tijd ... laat me raden, daarna ben je zeker doorgereist naar toraja?
Uiteraard

Binnen een paar jaar wil ik een motortocht doen van Makassar naar Manado, een filse afstand, maar centraal Sulawesi is niet echt heel veilig op dit moment, hopelijk verbetert dat nog.
pi_32382923
Jongens, wat is het hier stil
It is your friends who make your world!
pi_32392825
quote:
Op vrijdag 18 november 2005 20:27 schreef Ikiskoel het volgende:
Jongens, wat is het hier stil
Dit is helaas nooit een stormlooptopic geweest. Mijn OP is al 3 jaar oud
pi_32394606
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 09:38 schreef indahnesia.com het volgende:

[..]

Dit is helaas nooit een stormlooptopic geweest. Mijn OP is al 3 jaar oud
Dat vind ik zó jammer!
Ik wil trouwens graag de taal leren. Heb jij nog tips?
It is your friends who make your world!
pi_32395070
Begin in NL met de grammatica (nauwelijks aanwezig ) leer een basiswoordenschat en ga er een tijdje heen, onder de mensen leer je het het best. Het is de makkelijkste taal voor zover ik weet.

Het is idd jammer dat deze topic zo langzaam gaat...

Op de motor door Sulawesi, met zo'n half brommer/motor-geval die daar veel rondrijden of een echte motor? Maar daar rond Poso is het nu idd niet echt veilig. Kun je dat gebied niet overslaan door via de westkust te gaan (zullen wel geen doorgaande wegen zijn)?
pi_32395389
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 12:00 schreef Singa het volgende:
Begin in NL met de grammatica (nauwelijks aanwezig ) leer een basiswoordenschat en ga er een tijdje heen, onder de mensen leer je het het best. Het is de makkelijkste taal voor zover ik weet.
het is echt te simpel eigenlijk
maar kijk wel uit met wat je in nederland leert, mijn moeder heeft cursussen gevolgd in nederland terwijl mijn zus het op Bali heeft geleerd en beiden spreken niet helemaal dezelfde taal, wat mijn moeder spreekt noemden sommige mensen daar 'hoger' indonesisch.
  zaterdag 19 november 2005 @ 12:16:57 #295
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_32395479
ik ga volgend jaar naar Sumatra, verklap ik alvast hier. ik weet nog niet wanneer alleen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_32398986
Ja het kan inderdaad verschillen, dat hoorde ik al van mn schoonzus. Zij komt van Sumatra, Atjeh. Ze spreekt ook verschillende dialecten, zeg maar... Pikte het vorig jaar redelijk snel op, maar op de een of andere manier ben ik nu alweer veel kwijt, haha.

Bloodhound, wat ga je allemaal bekijken? Ik ben vorig jaar nl. ook op Sumatra geweest... Prachtig!
It is your friends who make your world!
pi_32399044
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 14:50 schreef Ikiskoel het volgende:
Ja het kan inderdaad verschillen, dat hoorde ik al van mn schoonzus. Zij komt van Sumatra, Atjeh. Ze spreekt ook verschillende dialecten, zeg maar... Pikte het vorig jaar redelijk snel op, maar op de een of andere manier ben ik nu alweer veel kwijt, haha.

Bloodhound, wat ga je allemaal bekijken? Ik ben vorig jaar nl. ook op Sumatra geweest... Prachtig!
ja die dialecten daar moet je zeker niet aan beginnen
en het is logisch dat je het weer kwijtraakt als je het niet gebruikt, als je daar bent pik je het zo weer op.
pi_32399206
quote:
Op zaterdag 19 november 2005 14:53 schreef jimjim1983 het volgende:

[..]

ja die dialecten daar moet je zeker niet aan beginnen
en het is logisch dat je het weer kwijtraakt als je het niet gebruikt, als je daar bent pik je het zo weer op.
Yup, heb je helemaal gelijk in
It is your friends who make your world!
pi_32399857
In Indonesie worden idd veel verschillende talen en dialecten gesproken, Balinees of Javaans bijvoorbeeld zijn compleet onverstaanbaar voor iemand die alleen Indonesisch spreekt. Voor veel Indonesiers is Indonesisch hun 2e taal en voor slechts een grote minderheid (60 miljoen oid) is het hun 1e taal, maar het is wel zo dat vrijwel iedereen Indonesisch spreekt, of je nou op Sumatra, Sulawesi of op Bali bent.
pi_32400167
Topic opener sluit ook. ik zal in het nieuwe topic meteen wat dingen hieruit meenemen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')