Ben benieuwdquote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:25 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
He die tweede ken ik, dat is echt een super drukke student.
Even vragen hoe het zit.
Hartkamp is wel echt een eindbaas though. En die Asser bewerkingen van hem zijn echt te goed!quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:30 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Het boek van Hartkamp over Europees Recht en Nederlands Rermogensrecht is taai om doorheen te komen. Voor het tentamen moet ik een groot deel van het boek lezen.
Het is zo erg dat de docente tegen ons heeft gezegd om de powerpoints bij het boek te houden.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 16:36 schreef H-D het volgende:
Hartkamp is wel echt een eindbaas though. En die Asser bewerkingen van hem zijn echt te goed!
Das bijna altijd wel handigquote:Op zaterdag 2 juni 2012 17:01 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Het is zo erg dat de docente tegen ons heeft gezegd om de powerpoints bij het boek te houden.
Als je dat al hopeloos noemt...quote:
Voor dat 3e jaars vak dat je erbij deed? Best netjes toch.quote:
Same here, heb de oefententamens even bekeken, volgens mij wordt het een aardig pittig tentamen..quote:Op maandag 4 juni 2012 17:15 schreef TvhN het volgende:
Morgen Europees Recht (RuG), ben benieuwd. Voor het eerst dit jaar dat ik enigszins zenuwachtig voor een tentamen ben.
Heb je de colleges gevolgd?quote:Op maandag 4 juni 2012 17:55 schreef Giku het volgende:
[..]
Same here, heb de oefententamens even bekeken, volgens mij wordt het een aardig pittig tentamen..
Hopelijk genoeg gedaanBen benieuwd!
Veel succes dan. Ik moet zaterdagochtend aan de bak voor Grensoverschrijdend Privaatrecht. Ik moet alleen nog verzinnen hoe ik op tijd in mijn bed kan rollen.quote:
Ik heb er ook een paar op zaterdag half tien gehad, wat een idioterie.quote:Op maandag 4 juni 2012 18:50 schreef IkeDubaku99 het volgende:
[..]
Veel succes dan. Ik moet zaterdagochtend aan de bak voor Grensoverschrijdend Privaatrecht. Ik moet alleen nog verzinnen hoe ik op tijd in mijn bed kan rollen.
Dit is mijn tweede van dit jaar. Kunnen ze geen tentamengebouw plaatsen in plaats van tentamens op zaterdag.quote:Op maandag 4 juni 2012 18:51 schreef Travel. het volgende:
Ik heb er ook een paar op zaterdag half tien gehad, wat een idioterie.
En zeker voor zo'n inleidend vakje. Herkansen!quote:Op maandag 4 juni 2012 18:54 schreef Yreal het volgende:
Belastingrecht oriëntatie . Als ik fiscalist wil worden mag ik toch wel meer dan een 6 voor fiscale vakken willen halen?
Ik moet sowieso de nieuwe introductie belastingrecht 1 en 2 gaan maken. Logische vakplanningquote:Op maandag 4 juni 2012 19:46 schreef eriksd het volgende:
[..]
En zeker voor zo'n inleidend vakje. Herkansen!

mijn idee precies.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:00 schreef eriksd het volgende:
Ik zou voor je fiscale vakken niet onder de 7.5 gemiddeld proberen te staan.
beroep krijgen ze alle drie tien jaar. Alle zes hebben hun straf inmiddels volledig uitgezeten.quote:Zes mensen onterecht veroordeeld
Zes mensen hebben onterecht in de gevangenis gezeten voor een moord in 1993. DeHoge Raad krijgt morgen een herzieningsverzoek van de procureur-generaal om de veroordeling van alle zes te herzien. Het is voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis dat niet een advocaat of een veroordeelde zelf om een herziening vraagt. Vanavond in Nieuwsuur een terugblik op deze zaak met professor Peter van Koppen die de zaak onderzocht.
De zaak daait om een moord in een restaurant. In juli 1993 werd 's nachts een vrouw vermoord in de keuken van Chinees restaurant Peacock aan de Jorisstraat in Breda. De moord op de 56-jarige mevrouw Mok was bijzonder, vooral omdat voor de moord zes mensen zijn veroordeeld. Het lijkt erop dat ze de daders zelf heeft binnengelaten. Alleen de inhoud van de gokkast is verdwenen. Na langdurig onderzoek door de politie en vele verhoren bekennen drie vrouwen hun betrokkenheid. Zij lappen er ook drie mannen bij.
De drie vrouwen vertellen verhalen die op belangrijke punten niet kunnen kloppen. De drie mannen hebben altijd hun onschuld volgehouden. Daarbij hebben twee van de drie mannen een mogelijk alibi. Toch worden alle zes veroordeeld tot aanzienlijke straffen. In eerste aanleg krijgen de mannen straffen van twaalf tot veertien jaar, in hoger
In Leiden kun je geen voldoendes herkansen bij mijn weten.quote:Op maandag 4 juni 2012 19:46 schreef eriksd het volgende:
En zeker voor zo'n inleidend vakje. Herkansen!
Is er nog een herkansing van Orientatie dit jaar? Zo ja, gewoon doen, heel simpel vak is het, makkelijk punten koppen. En als je hem al binnen hebt dan heb je recht op de overgangsregeling volgend jaar dat je het vak niet opnieuw moet doenquote:Op maandag 4 juni 2012 19:50 schreef Yreal het volgende:
[..]
Ik moet sowieso de nieuwe introductie belastingrecht 1 en 2 gaan maken. Logische vakplanning[ afbeelding ]
Maar blij dat iig nog iemand mijn bedroefdheid hierover snapt
Dat klopt. En terecht. Vage opleiding waar dat wel kan. Best oneerlijk dat je dat op de ene uni wel kan en op de andere niet...quote:Op dinsdag 5 juni 2012 07:39 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
In Leiden kun je geen voldoendes herkansen bij mijn weten.
Nou, als er cijfers vergeleken worden bij een werkgever bijvoorbeeld. En zo kan ik ook cum laude halen...quote:
laatste keer. Maar ik zit dus in de studieplanner te rommelen, blijkt dat je zowel inkomstenbelasting particuleren als belastingrecht introductie moet hebben gehaald om niet de nieuwe introductie belastingrecht 1 en 2 te hoeven volgen.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 09:05 schreef dreamzk het volgende:
[..]
Is er nog een herkansing van Orientatie dit jaar? Zo ja, gewoon doen, heel simpel vak is het, makkelijk punten koppen. En als je hem al binnen hebt dan heb je recht op de overgangsregeling volgend jaar dat je het vak niet opnieuw moet doen
Dat cum laude dan makkelijker te behalen is op de ene dan op de andere uni. Niet dat dat sowieso al zo was, want ze hanteren overal een ander criteria.quote:
Dat is het rechtszekerheidsbeginsel.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 11:22 schreef VKV het volgende:
Vraagje: Als de overheid afwijkt van eigen beleid, is het dan in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en zo ja, met welke beginselen?
Stel: Er is vastgelegd dat bij een bepaalde besluitvormingsprocedure altijd burgerparticipatie plaatsvindt in de vorm van raadpleging. Wat als de overheid hier ineens van afwijkt?
Op zich kan dat wel, anders kan de overheid nooit beleid veranderen. Ligt er helemaal aan waarom men afwijkt, hoe men dat beargumenteert, hoe men dat communiceert, op wat voor termijn het gaat en om wat voor soort besluitvormingsprocedure het gaat.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 11:22 schreef VKV het volgende:
Vraagje: Als de overheid afwijkt van eigen beleid, is het dan in strijd met de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en zo ja, met welke beginselen?
Stel: Er is vastgelegd dat bij een bepaalde besluitvormingsprocedure altijd burgerparticipatie plaatsvindt in de vorm van raadpleging. Wat als de overheid hier ineens van afwijkt?
Het is geen praktijkgeval hoor. De strekking is eigenlijk dat de overheid niet zomaar uitzonderingen kan maken omdat dat in strijd is met het rechtszekerheidsbeginsel. Uiteraard zullen er altijd wel weer "trucjes" zijn.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 11:25 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Op zich kan dat wel, anders kan de overheid nooit beleid veranderen. Ligt er helemaal aan waarom men afwijkt, hoe men dat beargumenteert, hoe men dat communiceert, op wat voor termijn het gaat en om wat voor soort besluitvormingsprocedure het gaat.
Oftewel: meer info please...
Cijfers zijn geen wedstrijdje tegen je medestudenten voor de gunst van de werkgever, maar een teken van hoe goed je de stof beheerst.Als jij na een keer herkansen de stof beter blijkt te beheersen dan de vorige keer dan is een hoger cijfer alleen maar passend.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 10:23 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Nou, als er cijfers vergeleken worden bij een werkgever bijvoorbeeld. En zo kan ik ook cum laude halen...
(anders ook wel daar niet van..)
Van beleid mag in principe afgeweken worden zeker als het algemeen belang daarmee gediend is, alleen kan dat de overheid wel tegengeworpen worden. In bezwaar en beroep loont het dan ook de moeite om direct te wijzen op een beleidsregel en te vragen om een uitgebreide motivering waarom daar in casu van afgeweken wordt.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 11:31 schreef VKV het volgende:
[..]
Het is geen praktijkgeval hoor. De strekking is eigenlijk dat de overheid niet zomaar uitzonderingen kan maken omdat dat in strijd is met het rechtszekerheidsbeginsel. Uiteraard zullen er altijd wel weer "trucjes" zijn.
Dat vind jij, maar veel werkgevers en ook studenten niet. En als je al een voldoende hebt dan beheers je de stof al. Waarom dan nog een herkansing doen voor een hoger cijfer? Precies, voor het mooie cijferlijstje.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 11:34 schreef Ryon het volgende:
[..]
Cijfers zijn geen wedstrijdje tegen je medestudenten voor de gunst van de werkgever, maar een teken van hoe goed je de stof beheerst.Als jij na een keer herkansen de stof beter blijkt te beheersen dan de vorige keer dan is een hoger cijfer alleen maar passend.
Maar dat mag de overheid juist best wel. Alleen is de manier waarop belangrijk...en dat is geen trucjequote:Op dinsdag 5 juni 2012 11:31 schreef VKV het volgende:
[..]
Het is geen praktijkgeval hoor. De strekking is eigenlijk dat de overheid niet zomaar uitzonderingen kan maken omdat dat in strijd is met het rechtszekerheidsbeginsel. Uiteraard zullen er altijd wel weer "trucjes" zijn.
Dat is het probleem van een paar werkgevers en studenten. De universiteit staat daar buiten. Als werkgevers erg van de in een keer voldoende halen zijn moeten zij daar maar gericht naar vragen of de student een assessment laten afnemen, wat in de praktijk ook genoeg gebeurt.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 11:42 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat vind jij, maar veel werkgevers en ook studenten niet. En als je al een voldoende hebt dan beheers je de stof al. Waarom dan nog een herkansing doen voor een hoger cijfer? Precies, voor het mooie cijferlijstje.
Dan is de conclusie dat de mogelijkheid om voldoendes te herkansen een 'oplossing' is voor slecht onderwijs. Een 6 betekent 'voldoende' en dus beheers je dan bij een normale universiteit de stof.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 11:59 schreef Ryon het volgende:
[..]
Als ik een zes haal herkans ik over het algemeen het vak, afhankelijk van hoe belangrijk het vak is. Niet voor mijn cijferlijst, maar omdat een zes een duidelijk teken is dat ik het vak (en de bijbehorende kennis) nog niet goed beheers. Zeker gezien het gemak waarmee zessen uitgedeeld worden.
niks, ik vind de structuur van het vak onzinnig. Het is vreselijk interessant, zeker.quote:
Ik zou hem toch echt nog een keer herkansenquote:Op dinsdag 5 juni 2012 12:52 schreef Yreal het volgende:
Contractenrecht in perspectief is ook wel zo lulvak. Daar is het wel 5.5 = binnen.
Klaar, nooit meer over hebben en het boek verbranden![]()
![]()
![]()
Nope, en misschien had ik dat wel moeten doen. Heb het hele boek uitgelezen maar daar werd ik niet wijzer van. Waarschijnlijk herkansing dus dat wordt de colleges even nakijken en vooral oude tentamens maken, want snapte er de ballen van...quote:
Niet mee eens. Je weet van te voren het onderwerp niet en ook niet in welke context het gevraagd gaat worden. Het wordt een kwestie van een goed lopend verhaal in een korte tijd opschrijven, dat is lang niet voor iedereen weggelegdquote:Op dinsdag 5 juni 2012 13:06 schreef Yreal het volgende:
[..]
niks, ik vind de structuur van het vak onzinnig. Het is vreselijk interessant, zeker.
Maar de man die hoorcolleges geeft vind ik naar. Kan niet helemaal zeggen waarom, maar toch. En de manier van toetsing vind ik ook niks. Toetst amper je kennis, je kan van tevoren voor alles je riedeltje al klaar hebben voor het tentamen. Niks geen vaardigheid.
Je moet bij dat vak toch juist wel zelf een stelling verzinnen en beargumenteren? Zo was het vorig jaar volgens mij. Het moest een betoog zijn, geen beschouwing.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 12:59 schreef Yreal het volgende:
Maar ik hoef zelf helemaal niks te vinden ofzo, ik moet een essay schrijven in de vorm.
Meneer X vindt zus, Meneer Y vindt dat. Dus daarom vond meneer Z dat het zo ging.
Bij mij wel prima. Ik had het gevoel dat ik er goed in zat en wist op alle vragen wel een beredeneerd antwoord te geven. Veel arresten heb ik alleen niet gebruikt: enkel het ontslagname-arrest in de vraag over dat geplande 5-gangen diner voor zeventig mensen en de vraag of de restauranteigenaar de ovk had opgezegd door te schreeuwen dat de gastvrouw het 'maar moest bekijken'.quote:Op maandag 4 juni 2012 20:17 schreef Ties02 het volgende:
Hoe ging Burgerlijk Recht 1 hier bij de eerstejaars?
Westhoff/Spronsenquote:Op dinsdag 5 juni 2012 15:11 schreef Valid het volgende:
[..]
Bij mij wel prima. Ik had het gevoel dat ik er goed in zat en wist op alle vragen wel een beredeneerd antwoord te geven. Veel arresten heb ik alleen niet gebruikt: enkel het ontslagname-arrest in de vraag over dat geplande 5-gangen diner voor zeventig mensen en de vraag of de restauranteigenaar de ovk had opgezegd door te schreeuwen dat de gastvrouw het 'maar moest bekijken'.
Bij jou/jullie?![]()
Zou dat niet doen op je tentamen, dan ga je er hard af. Het doel is een probleemstelling to formuleren en dan je kennis daarop toepassen. Als je alleen maar wat filosofen erin zet dan gaat het je zeker niet lukken.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 12:59 schreef Yreal het volgende:
Maar ik hoef zelf helemaal niks te vinden ofzo, ik moet een essay schrijven in de vorm.
Meneer X vindt zus, Meneer Y vindt dat. Dus daarom vond meneer Z dat het zo ging.
Omfg, inderdaad. Wat een schijtvak. En onze docent was zo slecht dat ik er ook niets van snapquote:Op dinsdag 5 juni 2012 12:59 schreef Yreal het volgende:
Zat jij niet toevallig in mijn werkgroep ofzo? Ik had hem op vrijdag van 1-3quote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
Omfg, inderdaad. Wat een schijtvak. En onze docent was zo slecht dat ik er ook niets van snap
Nope. Woensdagen. Een grijze, oude dame?quote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:40 schreef Yreal het volgende:
[..]
Zat jij niet toevallig in mijn werkgroep ofzo? Ik had hem op vrijdag van 1-3
Nee. En ik was de enige die nooit zijn mond kon houden als ze weer eens complete onzin praatte, dus ik had altijd ellenlange discussies met haarquote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:42 schreef Yreal het volgende:
Die ja. Opzich wel een aardige vrouw, maar ik snapte nooit waar ze nou heen wilde
Vorig jaar bepleitte een docent in een van mijn werkgroepen het systeem van louter één toetsmoment die je zelf mag inplannen, maar geen mogelijkheid tot herkansingen. Hij had dat van een uni in het buitenland, waarbij je dus kunt afstuderen met alleen maar enen op je lijst. Je mag wel zelf je toetsmomenten bepalen in het jaar, maar je hebt dus maar een kans.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 10:19 schreef RobertoCarlos het volgende:
Dat klopt. En terecht. Vage opleiding waar dat wel kan. Best oneerlijk dat je dat op de ene uni wel kan en op de andere niet...
Ja ging ook wel redelijk voor mijn gevoel. Vraag over pandrecht vond ik wel lastig.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 15:11 schreef Valid het volgende:
[..]
Bij mij wel prima. Ik had het gevoel dat ik er goed in zat en wist op alle vragen wel een beredeneerd antwoord te geven. Veel arresten heb ik alleen niet gebruikt: enkel het ontslagname-arrest in de vraag over dat geplande 5-gangen diner voor zeventig mensen en de vraag of de restauranteigenaar de ovk had opgezegd door te schreeuwen dat de gastvrouw het 'maar moest bekijken'.
Bij jou/jullie?![]()
Watvoor vak was dat eigenlijk? Soort inleiding privaatrecht?quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:02 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ja ging ook wel redelijk voor mijn gevoel. Vraag over pandrecht vond ik wel lastig.
Ik heb zelfs geen enkel arrest toegepast, wilde het wel graagmaar kon nergens echt een goede link mee vinden. Nu je het zegt was het ontslagname arrest wel toepasselijk geweest.. Ik heb zelf gewoon uiteengezet waar beide partijen zich op konden beroepen, met uiteindelijk het overwicht voor mevrouw. Ook nog gerechtvaardigd vertrouwen en redelijkheid en billijkheid erbij gehaald..
Achja hopen op een goed resultaat, zijn wel 8 puntenHad de bonus wel, jij?
Daar zijn ze in Rotterdam aan de Eur ook mee aan het experimenteren of het aantal herkansingen niet wat minder kan. Maar dat systeem wat jouw docent voorstelt zou mij ook niet perse slecht uitkomen. Ik gebruik herkansingen nu om flexibeler te plannen en als ik ervoor ga, dan haal ik hem meestal ook wel gelijk. Wel knap dat mensen bewust een 5 kunnen halen...quote:Op dinsdag 5 juni 2012 20:04 schreef -Trinity- het volgende:
[..]
Vorig jaar bepleitte een docent in een van mijn werkgroepen het systeem van louter één toetsmoment die je zelf mag inplannen, maar geen mogelijkheid tot herkansingen. Hij had dat van een uni in het buitenland, waarbij je dus kunt afstuderen met alleen maar enen op je lijst. Je mag wel zelf je toetsmomenten bepalen in het jaar, maar je hebt dus maar een kans.
Voor mij zou dat wel werken, want ik heb tot nu toe alles zonder herkansingen gehaald, maar wel met af en toe een 6. Ik ken ook mensen die bewust het eerste tentamen een 5 halen om de tweede poging hoger te kunnen scoren, omdat de herkansingen vaak vergelijkbaar of zelfs makkelijker zijn. Je hebt ook werkgevers die vragen naar het aantal herkansingen overigens, op zich is het wel een indicatie van hoe snel en hoe goed je stof kunt beheersen en hoe veel tijd je dus nodig hebt gehad om iets in de vingers te krijgen.
Ja burgerlijk recht 1, heel breed privaatrecht ja.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:06 schreef H-D het volgende:
[..]
Watvoor vak was dat eigenlijk? Soort inleiding privaatrecht?
En wat was de pandrecht vraag? Zekerheidsrechten zijn leuk
Dat is bizar! Ik had gisteren een tentamen aan de UL van het vak Goederenrecht en daar kregen we ook een vraag over een ring die gemaakt moest worden uit goud en diamant... en ook met zaaksvorming...quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:22 schreef Ties02 het volgende:
[..]
Ja burgerlijk recht 1, heel breed privaatrecht ja.
Pandrecht vraag ging over een bank die een panrecht had op een partij diamanten van een juwelier.
Vervolgens werd er een van die diamanten gemonteerd op een gouden ring door de juwelier en verkocht. Toen was de vraag wie eigenaar was van de ring ofzo, ik weet het niet exact meer.
Ik had in ieder geval gesteld dat er zaaksvorming had plaatsgevonden door het kunstmatig monteren van de diamant, ring en diamant waren onafscheidelijk, en dat de bank in ieder geval recht had op het vruchtgebruik van de diamant, in dit geval de waarde ervan (zonder de ring) ¤500,-
En dat die klant gewoon eigenaar was geworden van de ring via geldige overdracht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |