Hee ik was er eerder met mijn topic! Maar meestal herken je dit snel als; de persoon geen zin meer in het leven heeft, geen uitweg meer in de situatie ziet die er plaatst vind.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:27 schreef Sicstus het volgende:
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit herkennen, en hoe zij ermee omgaan? Het gevoel dat elke dag een kwelling is, maar dat je er toch nog niet aan toe bent er een einde aan te maken, omdat je een vage, sluimerende hoop blijft houden dat het ooit goed komt. En dat je het je naasten niet wil aandoen. Herkenbaar? En wat doe je ermee?
Hoop en het gevoel dat er misschien een wonder gaat gebeuren is het vergif van het geloof dat diep in het collectief onderbewuste is geworteld. Ooit had het zijn functie maar nu een zwaar verouderde energie die alleen suicidalen hun daad wat laat uitstellen. Een toegeven aan deze energie betekent alleen dat je narigheid nog niet erg genoeg is om te kiezen om het aarde te verlaten. Dus jou lot is om voor de rest van je tijd hier door te lummelen en altijd op dit niveau van shit te leven. Maak er gewoon een eind aan. Je wordt met open armen ontvangen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:27 schreef Sicstus het volgende:
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit herkennen, en hoe zij ermee omgaan? Het gevoel dat elke dag een kwelling is, maar dat je er toch nog niet aan toe bent er een einde aan te maken, omdat je een vage, sluimerende hoop blijft houden dat het ooit goed komt. En dat je het je naasten niet wil aandoen. Herkenbaar? En wat doe je ermee?
Die hoffnung stirbt zuletzt.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:41 schreef UltraBrain het volgende:
[..]
Hoop en het gevoel dat er misschien een wonder gaat gebeuren is het vergif van het geloof dat diep in het collectief onderbewuste is geworteld. Ooit had het zijn functie maar nu een zwaar verouderde energie die alleen suicidalen hun daad wat laat uitstellen. Een toegeven aan deze energie betekent alleen dat je narigheid nog niet erg genoeg is om te kiezen om het aarde te verlaten. Dus jou lot is om voor de rest van je tijd hier door te lummelen en altijd op dit niveau van shit te leven. Maak er gewoon een eind aan. Je wordt met open armen ontvangen.
Deze gedachtegang heb ik ook gehad. Helaas is het zo diep geworteld, je zegt het zelf al, dat het niet eenvoudig uit te schakelen is.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:41 schreef UltraBrain het volgende:
[..]
Hoop en het gevoel dat er misschien een wonder gaat gebeuren is het vergif van het geloof dat diep in het collectief onderbewuste is geworteld. Ooit had het zijn functie maar nu een zwaar verouderde energie die alleen suicidalen hun daad wat laat uitstellen. Een toegeven aan deze energie betekent alleen dat je narigheid nog niet erg genoeg is om te kiezen om het aarde te verlaten. Dus jou lot is om voor de rest van je tijd hier door te lummelen en altijd op dit niveau van shit te leven. Maak er gewoon een eind aan. Je wordt met open armen ontvangen.
Ik denk dat als zij antwoorden wel duidelijk is hoe ze ermee omgaan.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:27 schreef Sicstus het volgende:
Hangt dat er niet vanaf wat de oorzaak en mate van die kwelling is?quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:27 schreef Sicstus het volgende:
Voor sommige mensen is dat nu eenmaal zo.quote:
Bedankt voor deze nietszeggende reply, rechts balletje.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 21:04 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik denk dat als zij antwoorden wel duidelijk is hoe ze ermee omgaan.
Wat niet wegneemt dat er wel een duidelijke reden of aanleiding voor kan zijn hè. Vandaar de vraag.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 21:41 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Voor sommige mensen is dat nu eenmaal zo.
En is het kwartje al de goede kant opgerold?quote:Op zondag 27 mei 2012 00:33 schreef Lastpost het volgende:
Herkenbaar, jarenlang zo rondgelopen en ergens maar steeds de hoop gehouden dat het kwartje wel een keer de goede kant op móest gaan rollen.
Heb in al die tijd éen keer echt op het punt gestaan, maar de angst om anderen er pijn mee te doen was groter dan de pijn waar ik zelf mee liep blijkbaar.
Als ik puur kijk naar de gebeurtenissen in de afgelopen jaren zou ik dit met een ja moeten beantwoorden, echter ben ik al jaren niet meer mezelf en voel ik me ondertussen echt vervreemd en een soort slap aftreksel van wat ik kan zijn en geweest ben.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:09 schreef Kola het volgende:
[..]
En is het kwartje al de goede kant opgerold?
quote:Op zondag 27 mei 2012 01:12 schreef Kola het volgende:
[..]
Ja, want je hebt nog gevoelens als je dood bent.
Spijt kan wel als de poging mislukt.quote:Op zondag 27 mei 2012 01:12 schreef Kola het volgende:
[..]
Ja, want je hebt nog gevoelens als je dood bent.
Dit zal stammen uit het feit dat jij hier te wereld bent gekomen met 1 doel en je daar volledig op gebouwd bent; leven. Net zoals elke stukje leven, hoe klein dan ook, dat als aangeboren wens en drift heeft; om vrij te kunnen leven zoals je echt bent en tot volledige groei te komen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:27 schreef Sicstus het volgende:
Omdat je dat er zelf van maakt ja.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 21:41 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Voor sommige mensen is dat nu eenmaal zo.
Ah de eerste droeftoeter is binnen.quote:Op zondag 27 mei 2012 12:31 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Omdat je dat er zelf van maakt ja.
Maar wat doe je daar dan mee? Heb jij methoden of iets dergelijks om daarmee om te gaan in het dagelijks leven?quote:Op zondag 27 mei 2012 13:12 schreef luna_lovegood het volgende:
Zeker wel herkenbaar. Ook het gevoel dat alles zo nutteloos is, dat ik nutteloos ben.
Ik weet niet of ik dat er zelf van maak. Maakt een kankerpatientje zijn eigen leven zuur door kanker te hebben? Ik hoor regelmatig van therapeuten dat mentale ziekten of aandoeningen gelijkwaardig zijn aan fysieke ziekten, maar op de 1 of andere manier bestaan er dan toch geen mentale aandoeningen die ongeneeslijk zijn zoals fysieke ziekten. Op de 1 of andere manier zijn mentale aandoeningen, in tegenstelling tot fysieke aandoeningen, toch altijd te genezen en als dat niet lukt is het je eigen schuld. Ik verwerp dat soort argumenten. Het legt de schuld neer bij de patienten.quote:Op zondag 27 mei 2012 12:31 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
[..]
Omdat je dat er zelf van maakt ja.
Je maakt het er in die zin zelf naar omdat je het nu nog in stand wat weer komt omdat je nog niet geleerd hebt hoe het anders/beter kan.quote:Op zondag 27 mei 2012 13:51 schreef Sicstus het volgende:
Ik weet niet of ik dat er zelf van maak. Maakt een kankerpatientje zijn eigen leven zuur door kanker te hebben? Ik hoor regelmatig van therapeuten dat mentale ziekten of aandoeningen gelijkwaardig zijn aan fysieke ziekten, maar op de 1 of andere manier bestaan er dan toch geen mentale aandoeningen die ongeneeslijk zijn zoals fysieke ziekten. Op de 1 of andere manier zijn mentale aandoeningen, in tegenstelling tot fysieke aandoeningen, toch altijd te genezen en als dat niet lukt is het je eigen schuld. Ik verwerp dat soort argumenten. Het legt de schuld neer bij de patienten.
Klinkt alsof je volledig in je hoofd/gedachten zit (en daar is het ook nooit echt helemaal goed) en niet echt aan het leven bent.quote:Op zondag 27 mei 2012 13:12 schreef luna_lovegood het volgende:
Zeker wel herkenbaar. Ook het gevoel dat alles zo nutteloos is, dat ik nutteloos ben.
Alles is ook nutteloos, maar daarom kun je er nog wel van proberen te genieten for as long as it lasts.quote:Op zondag 27 mei 2012 13:12 schreef luna_lovegood het volgende:
Hoe bedoel je dat? Er zijn genoeg mentale aandoeningen die (op dit moment) ongeneeslijk zijn.quote:Op zondag 27 mei 2012 13:51 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik dat er zelf van maak. Maakt een kankerpatientje zijn eigen leven zuur door kanker te hebben? Ik hoor regelmatig van therapeuten dat mentale ziekten of aandoeningen gelijkwaardig zijn aan fysieke ziekten, maar op de 1 of andere manier bestaan er dan toch geen mentale aandoeningen die ongeneeslijk zijn zoals fysieke ziekten. Op de 1 of andere manier zijn mentale aandoeningen, in tegenstelling tot fysieke aandoeningen, toch altijd te genezen en als dat niet lukt is het je eigen schuld. Ik verwerp dat soort argumenten. Het legt de schuld neer bij de patienten.
. Het is nu een stuk minder, maar in die tijd heeft muziek mij er heel erg doorheen gesleept. En ik probeer/probeerde te denken aan de leuke dingen die er zijn.quote:Op zondag 27 mei 2012 13:47 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Maar wat doe je daar dan mee? Heb jij methoden of iets dergelijks om daarmee om te gaan in het dagelijks leven?
. Klopt, maar dat is sinds dit jaar ook een stuk minder. Een hoop nieuwe vrienden gemaakt, dingen uit het verleden afgesloten etc. Daarmee kan ik nu wel zeggen dat ik meer in het leven sta. Maar dat betekend niet dat ik soms periodes heb waarin ik me zwaar klote voel.quote:Op zondag 27 mei 2012 14:19 schreef Canillas het volgende:
[..]
Klinkt alsof je volledig in je hoofd/gedachten zit (en daar is het ook nooit echt helemaal goed) en niet echt aan het leven bent.
Hoe kan je voelen dat het leven nut heeft als je niet echt in het leven staat?
Dat is heel knap en ben je dan erg goed mee bezigquote:Op zondag 27 mei 2012 15:12 schreef luna_lovegood het volgende:
[..]
. Klopt, maar dat is sinds dit jaar ook een stuk minder. Een hoop nieuwe vrienden gemaakt, dingen uit het verleden afgesloten etc. Daarmee kan ik nu wel zeggen dat ik meer in het leven sta. Maar dat betekend niet dat ik soms periodes heb waarin ik me zwaar klote voel.
Precies, niks zal je apathischer maken dan gaan zitten en zeggen ''ik wil dat het leven zorgt dat ik het leuk heb''. Het leven wordt leuk als je het leuk maakt, als je positief investeert in wie je bent en hoe je wil leven.quote:Op zondag 27 mei 2012 15:43 schreef kingtoppie het volgende:
Als alles waardeloos is ''stop je met leven'', beleef je niks en is je leven waardeloos... Het is een vicieuze cirkel op die manier.
Dus je moet weer dingen gaan doen zodat je weer gaat leven zodat je leven meer ''nut'' gaat hebben.
Dit is wel herkenbaar voor mij, maar in plaats van dat ik denk dat ik het verdien denk ik eigenlijk dat ik gestraft word, terwijl ik niks gedaan heb.quote:Op zondag 27 mei 2012 17:20 schreef Pulzzar het volgende:
Ja, ik herken het. Een kwellend gevoel van onmacht dat het leven nooit leuk voor mij gaat worden, wat ik ook zal doen. Een soort gevoel van: ik ben minderwaardig en ik verdien het niet om gelukkig te worden.
Maar zolang er leven is, is er hoop. En andersom: hoop doet leven.
En ik hield vast aan de gedachte dat er voor elk probleem een oplossing moest bestaan. Die oplossing is er niet meteen, maar zolang je vecht en blijft zoeken naar de oplossing, dan komt hij.
Mwa, jij vindt alles nutteloos maar breng het a.u.b. niet als een feit dat alles per definitie nutteloos is. Lijkt me redelijk demotiverend om te leven met de gedachte dat je alles nutteloos vindt trouwens.quote:Op zondag 27 mei 2012 14:40 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Alles is ook nutteloos, maar daarom kun je er nog wel van proberen te genieten for as long as it lasts.
Het was (is) bij mij meer een gevoel. Verstandelijk wist ik altijd al dat het irrationeel was, maar daarmee gingen de gevoelens niet weg.quote:Op zondag 27 mei 2012 17:23 schreef kingtoppie het volgende:
Maar Pulzzar,
De gedachte dat jij het niet ''verdient'' om gelukkig te worden en dat je minderwaardig bent... Zijn toch compleet irrationeel? Waarom er dan wel in geloven?
What you resist, persists. Dat gevoel blijft een rol spelen zolang je ervan wilt. Wat voor verschil zou het maken als je dat gevoel zou accepteren zonder enig oordeel? Enkel waarnemen en het er laten zijn terwijl je je richt op jezelf en je leven?quote:Op zondag 27 mei 2012 17:46 schreef Pulzzar het volgende:
Het was (is) bij mij meer een gevoel. Verstandelijk wist ik altijd al dat het irrationeel was, maar daarmee gingen de gevoelens niet weg.
Je kunt je niet richten op je leven als je bepaalde negatieve gevoelens hebt. Ik word bijvoorbeeld van binnenuit opgevreten door een gevoel, dat me fysiek misselijk maakt zodra ik niet meer tegenstribbel. Het kost me energie en tijd om dat gevoel te verminderen.quote:Op zondag 27 mei 2012 18:52 schreef Canillas het volgende:
[..]
What you resist, persists. Dat gevoel blijft een rol spelen zolang je ervan wilt. Wat voor verschil zou het maken als je dat gevoel zou accepteren zonder enig oordeel? Enkel waarnemen en het er laten zijn terwijl je je richt op jezelf en je leven?
Maar dan is toch je plan het gevoel beetje bij beetje eruit te laten komen, met andere woorden je er steeds minder er tegen verzetten tot het volledig doorvoeld is?quote:Op zondag 27 mei 2012 18:57 schreef Comp_Lex het volgende:
Je kunt je niet richten op je leven als je bepaalde negatieve gevoelens hebt. Ik word bijvoorbeeld van binnenuit opgevreten door een gevoel, dat me fysiek misselijk maakt zodra ik niet meer tegenstribbel. Het kost me energie en tijd om dat gevoel te verminderen.
Klopt, maar je moet het wel op de correcte manier doen. Ik ben van plan om mijn gevoelens te laten verdwijnen door mensen te leren kennen die met mij op stap willen gaan.quote:Op zondag 27 mei 2012 19:02 schreef Canillas het volgende:
[..]
Maar dan is toch je plan het gevoel beetje bij beetje eruit te laten komen, met andere woorden je er steeds minder er tegen verzetten tot het volledig doorvoeld is?
Dus ernaartoe werken dat je je niet meer verzet?
Klinkt goedquote:Op zondag 27 mei 2012 19:05 schreef Comp_Lex het volgende:
Klopt, maar je moet het wel op de correcte manier doen. Ik ben van plan om mijn gevoelens te laten verdwijnen door mensen te leren kennen die met mij op stap willen gaan.
Hmmm denkvoer....quote:Op zondag 27 mei 2012 14:18 schreef Canillas het volgende:
Jij bent niet gelukkig; je hebt dan 'simpelweg' nog niet geleerd hoe jij jezelf gelukkig maakt, had je dat wel al geleerd dan was je het. Als je zou weten hoe je dat deed dan zou je het doen want iedereen wil gelukkig zijn.
Het gaat ook nooit om schuld, het gaat wel om verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en je situatie en het accepteren daarvan.
Stel je zou volledig vrede hebben met je situatie (dus wie je bent, hoe je je voelt, de gedachten die je hebt, etc.) zou je je dan ook zo 'rot' voelen? Hoe zou het zijn als je je niet meer verzette tegen hoe het is om jou te zijn en je richtte op het feit dat je hier ben je en je leven wilt leven?
Baseer je die conclusie op je eigen onvermogen je depressie te verslaan? Niet lullig bedoeld maar denk dat je met een beetje zoekwerk genoeg kunt vinden die je het tegendeel bewijzen.quote:Op maandag 28 mei 2012 10:35 schreef like-nath het volgende:
positief denken/acceptatie is heel moeilijk... mensen die zeggen dat je voor je eigen geluk kunt zorgen zijn nooit (echt) depressief geweest, das mijn conclusie in elk geval
Dat ligt natuurlijk aan de manier van verzet. Wat je overwint maakt je sterker. Dan kan iets nog steeds aanwezig zijn maar is het voor altijd verslagen. Dan wordt iets een soort trofee wat je doet herinneren aan je overwinning.quote:
Ja, er valt alleen niets te overwinnen met het bestrijden van je gevoel omdat je dan vecht tegen jezelf en eigenlijk tegen jezelf zegt ''dit deel van mij mag er niet zijn'' en dat is uiteindelijk het werkelijk kwellende; je vertelt jezelf dat je niet goed bent zoals je bent. Dat is lijden en maakt depressief.quote:Op maandag 28 mei 2012 19:41 schreef loop het volgende:
Dat ligt natuurlijk aan de manier van verzet. Wat je overwint maakt je sterker. Dan kan iets nog steeds aanwezig zijn maar is het voor altijd verslagen. Dan wordt iets een soort trofee wat je doet herinneren aan je overwinning.
Thxquote:Op maandag 28 mei 2012 17:59 schreef justme1234 het volgende:
Wat een goeie posts schrijf je trouwens Canillas, petje af hoor.
Je kunt niet door 'geluk te maken' je depressie zomaar 'uit zetten'. Het is een langduriger proces waarmee je dagelijks bezig bent. Uiteindelijk leer je truukjes om je door bepaalde situaties heen te slepen waardoor je op de langere termijn weerbaarder bent.quote:Op maandag 28 mei 2012 10:35 schreef like-nath het volgende:
positief denken/acceptatie is heel moeilijk... mensen die zeggen dat je voor je eigen geluk kunt zorgen zijn nooit (echt) depressief geweest, das mijn conclusie in elk geval
Je lult als een doe het zelf spychiater en ja die spelfout is bewust.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 05:02 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Je kunt niet door 'geluk te maken' je depressie zomaar 'uit zetten'. Het is een langduriger proces waarmee je dagelijks bezig bent. Uiteindelijk leer je truukjes om je door bepaalde situaties heen te slepen waardoor je op de langere termijn weerbaarder bent.
Goede constatering. Niets mis met zelfanalyse - en therapie.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 05:10 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Je lult als een doe het zelf spychiater en ja die spelfout is bewust.
Therapie is kut man.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 05:16 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Goede constatering. Niets mis met zelfanalyse - en therapie.
Geen paar knoppen, wel een uitgebreid psychisch systeem met ontzettend veel mechanismes die je op wel beperken óf je vrijheid geven. Uitvinden welke je beperken, die helen en naar de vrijheid stand krijgen kan je een hoop goede dingen brengen wat betreft jezelf en je levenskwaliteit.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 05:27 schreef Piet_Piraat het volgende:
Therapie is kut man.Die gasten denken dat er paar knoppen in de kop zitten ofzo.
en hoe zit het met biologische aanleg, gewoon genetisch bepaalde depressies ? ook gewoon een kwestie van verantwoordelijkheid nemen of wat?quote:Op zondag 27 mei 2012 14:18 schreef Canillas het volgende:
[..]
Je maakt het er in die zin zelf naar omdat je het nu nog in stand wat weer komt omdat je nog niet geleerd hebt hoe het anders/beter kan.
Jij bent niet gelukkig; je hebt dan 'simpelweg' nog niet geleerd hoe jij jezelf gelukkig maakt, had je dat wel al geleerd dan was je het. Als je zou weten hoe je dat deed dan zou je het doen want iedereen wil gelukkig zijn.
Het gaat ook nooit om schuld, het gaat wel om verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en je situatie en het accepteren daarvan.
Stel je zou volledig vrede hebben met je situatie (dus wie je bent, hoe je je voelt, de gedachten die je hebt, etc.) zou je je dan ook zo 'rot' voelen? Hoe zou het zijn als je je niet meer verzette tegen hoe het is om jou te zijn en je richtte op het feit dat je hier ben je en je leven wilt leven?
Wat zou je er anders mee willen/kunnen doen dan verantwoordelijkheid ervoor nemen? Het alternatief is een slachtofferrol aannemen en dat je leven laten bepalen in plaats dat zelf te doen.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 09:06 schreef Re het volgende:
en hoe zit het met biologische aanleg, gewoon genetisch bepaalde depressies ? ook gewoon een kwestie van verantwoordelijkheid nemen of wat?
Misschien komt het punt niet goed over, verantwoordelijkheid nemen ervoor zou in dit geval zijn dat je accepteert dat je er geen enkele invloed over hebt. Die invloed hoef je niet te hebben namelijk, de behoefte aan die invloed komt voort uit het idee dat het anders zou moeten zijn dan dat het is, dat zorgt voor de moeilijkheden.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 09:19 schreef Re het volgende:
ja ja makkelijk lullen hoor, het klinkt allemaal goed maar de praktijk is toch helaas anders, iemand met een biologische depressie zal het altijd zijn daar heeft verantwoordelijkheid nemen geen enkele invloed op
Dat is maar hoe je het bekijkt, ik vind dat mensen die ervan uit willen gaan dat sommige situaties niet op te lossen of een garantie voor een leven lang lijden zijn veel gevaarlijker.quote:je gaat er al bij voorbaat uit dat er een slachtofferrol zou moeten zijn, dat is een foute aanname en misschien nog wel een gevaarlijke ook. En doe bullshit over energievelden gebruik je maar in BNW of iets, maar probeer hier echt wetenschappelijk bezig te gaan, je bent gevaarlijk bezig
Klopt, maar de huidige geestelijke gezondheidszorg-instellingen zijn zo'n beetje de McDonalds van de branche. Het is als een kliniekje in donker Afrika, waar men een aspirientje geeft bij een blindedarmontstekinging, en een hoestdrankje bij bronchitis. Het is is misschien beter dan niks, maar het is nog steeds verdomd ontoereikend.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 07:19 schreef Canillas het volgende:
[..]
Geen paar knoppen, wel een uitgebreid psychisch systeem met ontzettend veel mechanismes die je op wel beperken óf je vrijheid geven. Uitvinden welke je beperken, die helen en naar de vrijheid stand krijgen kan je een hoop goede dingen brengen wat betreft jezelf en je levenskwaliteit.
Rot om te horen over je zus. En bedankt voor je advies naar mij, maar ik heb het niet meer nodig. Ik loop al 20 jaar af en aan bij hulpverleners/psychologen en dat soort instellingen. Momenteel tweemaal per week, groepstherapie en 1 op 1. Ook heb ik jarenlang medicatie gebruikt, 10 jaar prozac en een paar jaar wat andere rommel. Ook heb ik geprobeerd mijn sociale kring te veranderen/uit de breiden, en/of mijn leven in andere opzichten te veranderen. Kortom, ik heb het gevoel dat ik een beetje aan het einde van de mogelijkheden kom. Ik ben er ook gewoon doodmoe van.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 15:48 schreef C-ster het volgende:
Mijn zus lijdt aan zowel PDD-NOS als aan een heftige dwangneurose (waar ze bijna 2 jaar last van heeft). Dit gaat op en af. Aan het begin was het echt een drama. Wij wisten niet wat we met haar aan moesten, maar ook zij wist dit niet (ik houd het verhaal ff kort anders ben ik over 30 jaar nog niet klaar met vertellen). Ze was niet suïcidaal, maar zei op een gegeven moment wel: "Elke dag dat ik weer uit mijn bed moet zie ik als een worsteling. Elke dag is zwaar voor mij.". Het ene moment heeft ze dit wel, het andere moment niet. Toch zegt de psycholoog tegen haar dat ze dit moet proberen los te laten. Kijk eens naar wat je wél hebt en niet naar wat je allemaal niet hebt. Zo kun je al een stuk positiever in het leven komen te staan.
Ze heeft dan wel eens gezegd het niet meer te zien zitten, maar ze pleegt geen suïcide. Dat is zeker, omdat het toch niet zó serieus in haar op komt om het te doen en ze haar familie, vrienden etc. niet kwijt wil.
Toch kan ik je zeggen dat je dat antwoord niet op een forum gaat vinden. Als je last hebt van deze gedachten of je voelt je al een langere periode wat down, zou ik je toch adviseren om contact met je huisarts op te nemen.
Goede punten. Ik had ze zelf ook al wel bedacht, daarom ben ik destijds (jaar of 10 geleden) lid geworden van een studentenvereniging. Op zich leuke tijd gehad, leuke dingen gedaan en veel mensen leren kennen. Helaas heeft het geen echt fundamentele dingen veranderd.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 16:20 schreef Frith het volgende:
helaas enigszins herkenbaar. Desalniettemin is de toekomst m.i. vooral afhankelijk van:
A) het hebben van een inkomen waarmee je al je noodzakelijke uitgaven kunt dekken en dan nog 'iets' over hebt.
B) de mate van creativiteit en activiteit die je hebt en kunt aanboren om A te vergroten ofwel om je persoonlijke geluk te vergroten. Een simpel lidmaatschap aan een vereniging (of desnoods een politieke partij) kan al een immens verschil maken.
Ik zou nooit zelfmoord plegen, ook al zie ik het helemaal niet meer zitten. God beslist wanneer mijn dag is gekomen.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 20:27 schreef Sicstus het volgende:
Wat heeft God ermee te maken?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 19:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ik zou nooit zelfmoord plegen, ook al zie ik het helemaal niet meer zitten. God beslist wanneer mijn dag is gekomen.
Waar krijgen die de schuld?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:12 schreef kingtoppie het volgende:
Tis altijd weer de schuld van god en jezus
God bestaat niet en Jezus was een hippie.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:12 schreef kingtoppie het volgende:
Tis altijd weer de schuld van god en jezus
geloof maakt ook veel mensen weerbaar tegen depressiviteit. je leert er door relativeren en omgaan met verlies. Ook zijn er binnen de kerkgemeenschap mensen die voor je klaar staan in tijden van nood. Natuurlijk kan het geloof geen biologische depressie tegen gaan, maar het kan weldegelijk helpen in bepaalde gevallen.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:14 schreef Comp_Lex het volgende:
Dat gelovigen misbruik willen maken van het ongeluk van een ander is misschien iets voor een ander topic
Toepasselijke typfout.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 21:10 schreef Maanvis het volgende:
oja en natuurlijk zijn er mensen die in een depressie zijn gekomen dankzij het geloog, maar daar had ik het ff niet over.
Dat klopt, je kunt alleen voor het moment an sich spreken. En in de tussentijd jezelf weerbaarder maken door vangnetten te creëren, te werken aan je problemen en je internaliserende copingstijlaf te lerenquote:Op dinsdag 29 mei 2012 21:17 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Toepasselijke typfout.
Sowieso kun je niet zeggen: "dat zou ik nooit doen."
Je weet nooit wat je zult doen als je nog nooit in zo'n situatie hebt gezeten.
Religie kan een argument zijn om geen zelfmoord te plegen, dus relevant in deze.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 20:49 schreef Sicstus het volgende:
Ik wil met deze thread niet richting religie gaan. Halcon, dankjewel voor je bijdrage, maar ik deel je levensbeschouwing niet. Die kan mij geen troost bieden.
edit: geldt ook voor Gedoetje. Goed bedoeld, maar het is niet voor mij.
Of juist wel als martelaar voor het goede doel.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 21:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Religie kan een argument zijn om geen zelfmoord te plegen, dus relevant in deze.
Ga niet eigenwijs doen, het is zijn topic en hij ziet geen waarde in het geloof dus ga alsjeblieft met je stomme geloof niet je gelijk halen.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 21:51 schreef Halcon het volgende:
[..]
Religie kan een argument zijn om geen zelfmoord te plegen, dus relevant in deze.
Man, man... Er worden allerlei dingen genoemd door verschillende mensen, maar oh wee als iemand God noemt.. Dan is het hek van de dam Triest zeg, het was goed bedoeld en genoeg mensen die hun troost vinden in hun geloof, dus zo raar is het niet dat het benoemd wordt. Dat TS daar niks mee wil is prima, maar dat iedereen gelijk over Halcon heen walst is wel erg overdreven.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:02 schreef Chimpa het volgende:
[..]
Ga niet eigenwijs doen, het is zijn topic en hij ziet geen waarde in het geloof dus ga alsjeblieft met je stomme geloof niet je gelijk halen.
quote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:28 schreef Maanvis het volgende:
Geloof is voor iedereen anders, maar Atheïsten lijken wel allemaal net zo kortzichtig te zijn als de gemiddelde staphorstbewoner.
Kan je wel zo'n domme smiley doen, maar jij helpt goed mee aan dat beeld door je reacties hier.quote:
Lees die post nog eens goed en kom dan verder zeuren ok?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:30 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Kan je wel zo'n domme smiley doen, maar jij helpt goed mee aan dat beeld door je reacties hier.
Ik richtte me meer op Gedoetje (oid) dat vond ik een post van vrij triest niveau bovendien heeft TS aangegeven dat ie niks ziet in religie, respecteer dat dan ook.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:25 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Man, man... Er worden allerlei dingen genoemd door verschillende mensen, maar oh wee als iemand God noemt.. Dan is het hek van de dam Triest zeg, het was goed bedoeld en genoeg mensen die hun troost vinden in hun geloof, dus zo raar is het niet dat het benoemd wordt. Dat TS daar niks mee wil is prima, maar dat iedereen gelijk over Halcon heen walst is wel erg overdreven.
Met TS is niets mis maar hij heeft natuurlijk niets te zeggen over zijn eigen topique hequote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:42 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Ik richtte me meer op Gedoetje (oid) dat vond ik een post van vrij triest niveau bovendien heeft TS aangegeven dat ie niks ziet in religie, respecteer dat dan ook.
Ik respecteer dat best, volgens mij werd er ook niet doorgedramd over het geloof. Ik geef alleen aan dat ik het nogal sneu vind dat er direct zo aanvallend gereageerd wordt wanneer 1 persoon 1 keer over God begint. That's all. En nou meer weer ontopic ofzo.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:42 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Ik richtte me meer op Gedoetje (oid) dat vond ik een post van vrij triest niveau bovendien heeft TS aangegeven dat ie niks ziet in religie, respecteer dat dan ook.
Het is een argument zoals er hier meer argumenten worden genoemd. Doe niet zo debiel man.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:02 schreef Chimpa het volgende:
[..]
Ga niet eigenwijs doen, het is zijn topic en hij ziet geen waarde in het geloof dus ga alsjeblieft met je stomme geloof niet je gelijk halen.
Oh, en waar precies in dit topic staat die reactie?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 22:52 schreef Comp_Lex het volgende:
Ik heb geen probleem met mensen die zeggen "ik heb troost in mijn geloof gevonden". Ik heb wel een probleem met mensen die zeggen "Jezus is echt voor jou dood gegaan. Kom geloof nou ook even in wat ik geloof, toe nou, snel een beetje, hup hup hup!!".
Ik overdrijf uiteraard wat, maar in de kern komt dit overeen met het tweede gedeelte van mijn post.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 16:17 schreef Gedoetje het volgende:
Als je echt dood wilt, ga naar Jezus of kijk op www.trin.nl (video's, elke avond live, revival holland) Ben er gisteren geweest. Jezus is voor je doodgegaan en opgestaan en met Hem kan je eigen ik echt sterven en dan krijg je een nieuwe geest. Ik kan het niet uitleggen, het zal je wel als onzin in de oren klinken, maar het is echt waar en je wordt er erg blij van en zelfs de meest beroerde omstandigheden kan Hij veranderen en je genezen. Ik zag daar ook een oude kennis, die was al jaren zo depressief als een deur en nu is ie blij.
Zulke posts moet je overslaan.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:08 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik overdrijf uiteraard wat, maar in de kern komt dit overeen met het tweede gedeelte van mijn post.
Ach, hij had het misschien beter in de Ik-vorm kunnen uitleggen, maar alsnog is de intentie toch gewoon goed en niet opdringerig zoals er soms op doorgedramd kan worden. Nogmaals, mijn reactie ging meer om het feit dat er 1x het woord God genoemd wordt en iedereen ineens kwaad en geïrriteerd werd ofzoquote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:08 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik overdrijf uiteraard wat, maar in de kern komt dit overeen met het tweede gedeelte van mijn post.
Het staat in de bijsluiter dat kans op suicidaliteit kan toenemen als bijwerking.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:36 schreef BlueMage het volgende:
Sowieso vind ik die post van Gedoetje beetje gevaarlijk, ze suggeert hier dat antidepressiva schuld hebben aan haar zelfmoordpoging en dat het allemaal troep is.
...en dus is het allemaal troep?quote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:39 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Het staat in de bijsluiter dat kans op suicidaliteit kan toenemen als bijwerking.
Nee, ik ben er wel blij meequote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:43 schreef BlueMage het volgende:
[..]
...en dus is het allemaal troep?("drugs" zoals ze het noemt)
Troep nee, maar het zijn wel degelijk drugs, of medicijnen zoals we het in Nederland noemen wanneer het van een apotheek komt ipv een dealer.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:43 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Het leven heeft geen zin. Je wordt op de wereld door je moeder geworpen, meer niet. Jouw moeder en vader kozen bewust of onbewust voor een kind, niets meer dan dat. Dit gegeven, namelijk dat het leven an sich zinloos is, hoeft je niet te belemmeren in het streven naar genot, wel duurzaam genot natuurlijk. Het is namelijk heerlijk om een man/vrouw te versieren, te vrijen, speciaalbiertje te drinken in een bruin kroegje na een dag werken (meestal is werk niet leuk - maar het biedt inkomen waardoor je pleziertjes kunt financieren).quote:Op zondag 27 mei 2012 13:47 schreef Sicstus het volgende:
[..]
Maar wat doe je daar dan mee? Heb jij methoden of iets dergelijks om daarmee om te gaan in het dagelijks leven?
Dat is echt een hele domme opmerking.quote:
Relativering biedt perspectieven, mens. En wellicht ben je niet op de hoogte, maar het is o.a. biologisch bepaalt of je neerslachtig voelt (sla de literatuur maar op na). Soms zijn mensen niet sterk genoeg om op wilskracht dit biologisch mankement te overwinnen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 03:59 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]
Dat is echt een hele domme opmerking.
En door wat pillen te slikken word je echt niet opeens gelukkig.
je moet het alleen slikken bij matige tot zware depressiesquote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:43 schreef BlueMage het volgende:
[..]
Dus eigenlijk kun je net zo goed niet in therapie gaan?quote:Op woensdag 30 mei 2012 04:10 schreef Madame_Paon het volgende:
Je gaat meteen maar schelden?
En je kunt alle wilskracht van de wereld hebben, maar als je bijv. bipolair bent, zal dat echt niet weggaan, hoeveel wilskracht je ook hebt.
Terwijl het zo volgens mij niet eens in de bijsluiter staat... Gaat meer over gedachtes dacht ik.quote:Op dinsdag 29 mei 2012 23:36 schreef BlueMage het volgende:
Sowieso vind ik die post van Gedoetje beetje gevaarlijk, ze suggeert hier dat antidepressiva schuld hebben aan haar zelfmoordpoging en dat het allemaal troep is.
Dat met die gedachtes staat idd in de bijsluiter van paroxetine onder 'zeer zelden voorkomende bijwerkingen'. Er wordt dan geadviseerd om contact op te nemen met je arts, maar de vraag is uiteraard of je dat in zo'n mindset ook daadwerkelijk gaat doen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 08:36 schreef Re het volgende:
[..]
Terwijl het zo volgens mij niet eens in de bijsluiter staat... Gaat meer over gedachtes dacht ik.
Inderdaad. Ik denk dat het een belangrijke les kan zijn om verbetering aan te brengen in je leven.quote:Op woensdag 30 mei 2012 20:58 schreef kingtoppie het volgende:
Ah, zo voelde ik me ook droevig bij dingen die ik mooi vond... Zo iets van dat het er toch wel is ofzo![]()
Maarja, eigenlijk is dat trieste gevoel niet heel slecht wat dat betreft
Spreek je jezelf dan niet enorm tegen met je 'stel je niet aan man'?quote:Op woensdag 30 mei 2012 04:04 schreef Gewetensvol het volgende:
[..]
Relativering biedt perspectieven, mens. En wellicht ben je niet op de hoogte, maar het is o.a. biologisch bepaalt of je neerslachtig voelt (sla de literatuur maar op na). Soms zijn mensen niet sterk genoeg om op wilskracht dit biologisch mankement te overwinnen.
Raar wijf.
Wat een vreemde conclusie.quote:Op woensdag 30 mei 2012 08:22 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Dus eigenlijk kun je net zo goed niet in therapie gaan?
Doet ze welquote:Op woensdag 30 mei 2012 21:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Spreek je jezelf dan niet enorm tegen met je 'stel je niet aan man'?
Naja, ik kan het gevoel niet omschrijvenquote:Op woensdag 30 mei 2012 21:20 schreef Gray het volgende:
[..]
Inderdaad. Ik denk dat het een belangrijke les kan zijn om verbetering aan te brengen in je leven.
Zeker, maar dat is ook terug te zien in het onderwerp van het niet willen zelfdoden, maar wel zelf dood willen gaan.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:36 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Spreek je jezelf dan niet enorm tegen met je 'stel je niet aan man'?
Probeer het eens?quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:46 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Naja, ik kan het gevoel niet omschrijven
Geen slechte post iig, alleen jammer van de denigrerende sneren daarna.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:44 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Doet ze wel
Verder goede post, op dat punt na.
Je wilt willen levenquote:Op woensdag 30 mei 2012 21:53 schreef Gray het volgende:
[..]
Zeker, maar dat is ook terug te zien in het onderwerp van het niet willen zelfdoden, maar wel zelf dood willen gaan.
Vreemde is zelfs nog dat je ook met de wens naar de dood, je een ongeluk kan schrikken wanneer je bijna wordt doodgereden. Hoe krom is dat? Het lichamelijke sterven is dan blijkbaar onwenselijk, terwijl je verstand je zegt ermee klaar te willen zijn. Beide wensen komen voort uit het brein.
Gekke mensen.
[..]
Probeer het eens?
Als je er totaal geen zin meer in hebt... En je volledig negatief voelt. Dan voelt iets wat je mooi vindt iets als wat je lange tijd kwijt was. Dat plaatst zich in zodanig contrast met je algemene gevoel dat het ''mooie'' een tragisch gevoel teweeg brengt omdat je in tijden niet iets mooi gevonden hebt.quote:
Ik moet toch zelf de stap zetten.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:59 schreef kingtoppie het volgende:
Genoeg mensen die je willen helpen RadioSlut.
Ik lijk mezelf in snel tempo te verbeteren de laatste tijd.. Misschien kan ik je helpen ofzo?quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:07 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Ik moet toch zelf de stap zetten.
En dat is het moeilijke. Het moet maar.
Hoe zou je dat kunnen doen als ik vragen mag?quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:08 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik lijk mezelf in snel tempo te verbeteren de laatste tijd.. Misschien kan ik je helpen ofzo?
(wat heb ik toch een behulpzaam karakter)
Door woorden te typenquote:Op woensdag 30 mei 2012 22:10 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Hoe zou je dat kunnen doen als ik vragen mag?
(Vind het wel lief van je hoor)
Thx voor je zegenquote:
Ben ik met je eens, die twee zijn niet geheel verbonden. Maar al geloof ik niet in het biologische robot idee, die twee zaken zijn wel verbonden, want beiden zijn een lichamelijke uiting via het brein.quote:Op woensdag 30 mei 2012 21:58 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je wilt willen leven![]()
Eigenlijk impliceert dat dat je er van binnen niet helemaal klaar mee bent... En van alles wat jij niet verwacht kan een schrikreactie geven, dat heeft niet per definitie iets te maken met je dood-wens lijkt me.
Eigenlijk wle hequote:Op woensdag 30 mei 2012 22:13 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Thx voor je zegen![]()
Maarrrr, dit is daar niet het topic voor, dus dan zou je een topic moeten maken met je huidige situatie
Hoe kan je ergens bang voor zijn als je niks hebt / wil hebben en het allemaal dus niks uitmaakt?quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:17 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Eigenlijk wle hemaar daar ben ik een te grote schijtluis voor.
Door nog erger de grond in geboord te wordenquote:Op woensdag 30 mei 2012 22:18 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hoe kan je ergens bang voor zijn als je niks hebt / wil hebben?
It's all mindgames man! It's screwing with itself!quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:18 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Hoe kan je ergens bang voor zijn als je niks hebt / wil hebben en het allemaal dus niks uitmaakt?
Ik kan wel ff vragen of yvon mijn PM ban eraf gooit, dan kan je die posts van toen wel copy pasten en zal ik op je reageren als je wilt?quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:23 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Door nog erger de grond in geboord te wordenIk heb wel vaker 'm'n ei kwijt' gehad op diverse fora. en dat luchtte op. Tot de reacties kwamen.
Ben nu met mn vriend aan het praten, dan probeer ik dit wel aan te kaarten.
Ik ben niet zover heen dat het me helemaal niks meer uitmaakt (ja ik heb de edit gezien).
Denk dat ik toch maar de stap ga maken om een topic te openen. Zal wel een tijdje durenquote:Op woensdag 30 mei 2012 22:25 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik kan wel ff vragen of yvon mijn PM ban eraf gooit, dan kan je die posts van toen wel copy pasten en zal ik op je reageren als je wilt?
quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:28 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Denk dat ik toch maar de stap ga maken om een topic te openen. Zal wel een tijdje duren
Soms toch even eroverheen zetten
Door je bijvoorbeeld te vertellen dat het helemaal geen slecht iets hoeft te zijn dat je zulke gedachten hebt, omdat je het als een signaal kan zien dat je beter wil voor jezelf. Het doen is natuurlijk helemaal niet beter, want het kan nooit meer beter worden daarna, je ontneemt jezelf immers alle mogelijkheid daartoe.quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:10 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Hoe zou je dat kunnen doen als ik vragen mag?
(Vind het wel lief van je hoor)
Neouhh...quote:En bedenk ook dat je het alleen maar als slecht kan beoordelen omdat je het kan vergelijken met goede ervaringen, gedachten en gevoelens.
Leg eens uit? Want volgens mij kan je alleen maar het zwart omschrijven wanneer je ook een andere kleur kent, om het maar even in een eenvoudige metafoor te plaatsen.quote:
Je kunt toch gewoon iets kut vinden ook al weet je niet wat goed is?quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Leg eens uit? Want volgens mij kan je alleen maar het zwart omschrijven wanneer je ook een andere kleur kent, om het maar even in een eenvoudige metafoor te plaatsen.
Zelfs gradaties van zwart kan je in relatie reduceren tot zwart en wit, waarbij de donkerste kleur uiteraard zwart is.
Maar dan moet je ook weten wat wel goed is, of niet kut. Toch?quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:39 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Je kunt toch gewoon iets kut vinden ook al weet je niet wat goed is?
Ik weet wel wat je bedoelt. Maar ik vind pijn kut, omdat het kut voelt. En mij kut voelen vind ik slecht...quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:41 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar dan moet je ook weten wat wel goed is, of niet kut. Toch?
Geen voorkant zonder achterkant, geen yin zonder yang etc.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Rustig aan.
Tsja, geluk en lijden zijn onlosmakelijk verbonden. Want ook de weg naar geluk is lijden. Daarbij komt ook nog eens dat geluk tijdelijk is en dus weer zal verdwijnen. Het is dan ook niet zo heel vergezocht dat ik meen boeddhisten stellen dat leven lijden is. Wat volgt is natuurlijk de vraag hoe daar bovenuit te stijgen.quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:05 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Als je er totaal geen zin meer in hebt... En je volledig negatief voelt. Dan voelt iets wat je mooi vindt iets als wat je lange tijd kwijt was. Dat plaatst zich in zodanig contrast met je algemene gevoel dat het ''mooie'' een tragisch gevoel teweeg brengt omdat je in tijden niet iets mooi gevonden hebt.
quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:43 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik weet wel wat je bedoelt. Maar ik vind pijn kut, omdat het kut voelt. En mij kut voelen vind ik slecht...
Dat is niet omdat ik het dan vergelijk met ''goed voelen'' Want als ik me nooit goed gevoeld zou hebben zou kut voelen nog steeds kut voelen en zou ik het nog steeds als ''slecht'' typeren.
Maar dat is hetzelfde als wanneer je je gehele leven alleen maar water hebt gedronken en dan zeggen dat je het vies vindt. Of lekker, maakt niet uit. Je kent niets anders, dus je kan er geen oordeel over vellen, je kan geen afweging maken tegen iets anders.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ergens zal je dus een dualistisch perspectief aangenomen hebben om tot dat oordeel te komen. Maar pas wanneer je beu wordt van die strijd om aan de ene kant van de tweedeling te willen zitten, waardoor je altijd jezelf in de andere kant plaatst, ga je verder kijken. Want juist die strijd is het vermoeiende, het treurige, niet alleen de slechte kant van de medaille. Dat is waarom ook positieve ervaringen niet meer als positief ervaren worden; ze staan immers altijd in schril contrast met het negatieve. Dat is wat in mijn ogen de wens om te sterven, zonder te willen sterven (vreemde uitspraak, ik weet het) inhoudt.
Maar goed, ik kan van alles zeggen, maar ik kan je niet wijs maken. Ik zou mezelf niet eens als wijs omschrijven, ik weet een aantal zaken, en besef andere zaken, maar ben ook niet vrij van de ketenen van de geluk/ongeluk-spiraal.
En verder:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:43 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Ik weet wel wat je bedoelt. Maar ik vind pijn kut, omdat het kut voelt. En mij kut voelen vind ik slecht...
Dat is niet omdat ik het dan vergelijk met ''goed voelen'' Want als ik me nooit goed gevoeld zou hebben zou kut voelen nog steeds kut voelen en zou ik het nog steeds als ''slecht'' typeren.
Als je je werkelijk heel je leven kut had gevoeld dan was dat wat je normaal vond omdat je geen vergelijkingsmateriaal had en het dus als neutraal zou beschouwenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
Meh, ben ik niet met je eens.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:26 schreef Canillas het volgende:
[..]
Als je je werkelijk heel je leven kut had gevoeld dan was dat wat je normaal vond omdat je geen vergelijkingsmateriaal had en het dus als neutraal zou beschouwen
Volgens mij is het geen kwestie van eens zijn of niet...quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:29 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Meh, ben ik niet met je eens.Maar ieder zijn ''kijkwijze''
Lichgolven van cirka 450nm die wij kunnen zien.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:32 schreef Gray het volgende:
[..]
Volgens mij is het geen kwestie van eens zijn of niet...
Probeer mij eens de kleur blauw te omschrijven zonder de kleur blauw te noemen, naar blauw te verwijzen, of een andere kleur te noemen of omschrijven?
Maar nu omschrijf je toch ook andere kleuren, want je geeft een waarde aan van 450nm. Dat betekent dat er ook waarden zijn van niet-450nm.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:34 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Lichgolven van cirka 450nm die wij kunnen zien.
Nee, je omschrijft wat je ziet. Als je blauw ziet. Je omschrijft geen andere kleuren, voor hetzelfde geld was alleen blauw zichtbaar licht.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Maar nu omschrijf je toch ook andere kleuren, want je geeft een waarde aan van 450nm. Dat betekent dat er ook waarden zijn van niet-450nm.
Okee, ik heb het dus met mn vriend erover gehadquote:Op woensdag 30 mei 2012 22:23 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Door nog erger de grond in geboord te wordenIk heb wel vaker 'm'n ei kwijt' gehad op diverse fora. en dat luchtte op. Tot de reacties kwamen.
Ben nu met mn vriend aan het praten, dan probeer ik dit wel aan te kaarten.
Ik ben niet zover heen dat het me helemaal niks meer uitmaakt (ja ik heb de edit gezien).
Dan is het hetzelfde als niets zien. Of rood. Of geel. Of donkerblauw. Je kende een waarde toe aan wat je ziet, dus is er ook iets van niet-waarde. Anders is die waarde betekenisloos, dan is het gewoon een getal.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:38 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Nee, je omschrijft wat je ziet. Als je blauw ziet. Je omschrijft geen andere kleuren, voor hetzelfde geld was alleen blauw zichtbaar licht.
Kom maar op met je verhaal, ik wacht er nog op.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:45 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Okee, ik heb het dus met mn vriend erover gehadMaar die lijkt het ook nauwelijks serieus te nemen. Dan niet hé.
Das wel echt rot als je vriend je over zo'n onderwerp niet serieus neemt.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:45 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Okee, ik heb het dus met mn vriend erover gehadMaar die lijkt het ook nauwelijks serieus te nemen. Dan niet hé.
Hij begreep het niet.quote:Op woensdag 30 mei 2012 23:55 schreef Gray het volgende:
[..]
Das wel echt rot als je vriend je over zo'n onderwerp niet serieus neemt.
Maar begreep hij het niet, of wilde hij er niet over praten?
Volgens mij kunnen mensen het ook maar moeilijk begrijpen als ze zelf niet in die situatie hebben gezeten. Dat zie ik ook in m'n sociale kring, de ene raakt sprakeloos, de ander maakt je zinnen af.
Ik ben bezigquote:Op woensdag 30 mei 2012 23:54 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Kom maar op met je verhaal, ik wacht er nog op.
Nou, nee, aangezien hij deels in hetzelfde schuitje zit als ik. Alleen geen sucidale gedachten. maar ik vind het niet erg ofzo dat hij het niet begreep. Daarom ben ik niet blij voor hem, omdat ik weet dat zijn leven ook stukken beter kanquote:Op donderdag 31 mei 2012 00:13 schreef Gray het volgende:
[..]
Eigenlijk zou je blij moeten zijn voor hem.
Al is het voor jou net even jammer.
Zolang jullie beiden leven, kan je het iig samen beter maken.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:19 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Nou, nee, aangezien hij deels in hetzelfde schuitje zit als ik. Alleen geen sucidale gedachten. maar ik vind het niet erg ofzo dat hij het niet begreep. Daarom ben ik niet blij voor hem, omdat ik weet dat zijn leven ook stukken beter kan
Klopt helemaal.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:23 schreef Gray het volgende:
[..]
Zolang jullie beiden leven, kan je het iig samen beter maken.
je stelde 'wilskracht helpt niet, het gaat toch niet weg'quote:
Gelukkig maar!quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:24 schreef RadioSlut het volgende:
[..]
Klopt helemaal.Daar hebben we het wel over gehad, voordat ik hem confronteerde met mijn gedachten over zelfmoord. Dat zit gelukkig wel snor.
Het is volkomen herkenbaar voor mij. Al die gedachten die die persoon in het begin heeft heb ik ook gehad, maar ik krijg ook constant signalen door van 'denk niet zover door, kap het hier af, en leef met de naieve gedachte die je ervoor had. Zo heb ik mezelf aangeleerd om niet toe te geven aan zulke gedachten. Wat er na komt is een canillas gedachte, en daar ben ik het ook wel mee eens. Accepteer dat je gedachten er zijn maar laat je er niet door leiden. Ik kan het niet goed uitleggen maar ik werk dus ook zoquote:Op woensdag 30 mei 2012 20:45 schreef Gray het volgende:
Het filmpje hieronder is ook zeker een aanrader. Het is een persoonlijk ervaringsverslag van iemand die een groot deel van zijn leven ongelukkig is geweest en dagelijks verlangde naar de dood. Het was voor mij in grote delen herkenbaar en misschien is dat voor sommigen hier ook zo.
Die neuroloog bij Oprah legt het wel goed uit met dat verhaalvertellende gedeelte in het brein. Het legt verbanden die er helemaal niet toedoen, of in het huidige moment helemaal geen nut hebben. Maar omdat die verhalen continu blijven gaan kunnen ze je aandacht afleiden van het moment. Het is soms verdraaide lastig om dat te scheiden van jezelf. Wat op zich alweer tegenstrijdig is, want het is ook een deel van jezelf.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:42 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Het is volkomen herkenbaar voor mij. Al die gedachten die die persoon in het begin heeft heb ik ook gehad, maar ik krijg ook constant signalen door van 'denk niet zover door, kap het hier af, en leef met de naieve gedachte die je ervoor had. Zo heb ik mezelf aangeleerd om niet toe te geven aan zulke gedachten. Wat er na komt is een canillas gedachte, en daar ben ik het ook wel mee eens. Accepteer dat je gedachten er zijn maar laat je er niet door leiden. Ik kan het niet goed uitleggen maar ik werk dus ook zo. Er zit iets in je dat je ongelukkig kan maken, en dat is steeds blijven nadenken over dingen. Je kunt er nog steeds over nadenken maar je laat er je humeur niet door bepalen. Koppel je gevoel los van je realiteitszin en argumenten
. Als je er over nadenkt dan is het leven gewoon kut en zinloos. Argumenten te over. Maar als je je gevoel gewoon loskoppelt en je gevoel laat leiden door andere dingen die NU plaatsvinden (bijv. de zon die buiten schijnt of een lekker biertje dat je nu aan het drinken bent) dan voel je je zoveel beter!
Hoe je dat doet? Daar zijn andere experts voor.
Voor gedachten is het leven ook compleet zinloos want je geconditioneerde en constant herhalende gedachtepatronen (die constant het verleden naar de toekomst projecteren) kunnen niks met het Nu, terwijl dat de enige plaats waar je als levend persoon kunt handelen, waar je kunt leven en waar je kunt zijn.quote:Op donderdag 31 mei 2012 00:42 schreef Maanvis het volgende:
Als je er over nadenkt dan is het leven gewoon kut en zinloos.
En soms is je leven dan ook niet meer recht te redeneren en raak je in de knoop. Zelfmoord lijkt dan ineens een interessante optie, maar is geen oplossing. Het probleem is namelijk niet dat je leeft, maar hóe je leeft.quote:Op donderdag 31 mei 2012 13:46 schreef Canillas het volgende:
Yep, en het aanlokkelijke van het volledig leven in je ratio is dat het vrij gevoelloos is (zo hoef je jezelf niet echt te ervaren; je zit 'lekker' 'veilig' 'in je hoofd') en het de illusie van controle biedt, 2 dingen die tegenovergesteld aan echt leven staan.
Zwart is bijzonder. Strikt gezien is het geen kleur, maar de afwezigheid van kleur. Nul fotonen. Niets. Je hebt het begrip kleur niet nodig om dat uit te leggen. Iemand die blind is en nooit kleuren heeft gezien, "ziet" hetzelfde zwart als jij wanneer jij je ogen dicht doet. Kleuren hadden net zo goed niet kunnen bestaan. Alleen is een blinde zich minder bewust van de afwezigheid van kleuren.quote:Op woensdag 30 mei 2012 22:39 schreef Gray het volgende:
[..]
Leg eens uit? Want volgens mij kan je alleen maar het zwart omschrijven wanneer je ook een andere kleur kent, om het maar even in een eenvoudige metafoor te plaatsen.
Zelfs gradaties van zwart kan je in relatie reduceren tot zwart en wit, waarbij de donkerste kleur uiteraard zwart is.
Het dualisme van iets of niets dus. Alleen kan je het iets indelen in verschillende gradaties.quote:Op donderdag 31 mei 2012 23:53 schreef Polarcat het volgende:
[..]
Zwart is bijzonder. Strikt gezien is het geen kleur, maar de afwezigheid van kleur. Nul fotonen. Niets. Je hebt het begrip kleur niet nodig om dat uit te leggen. Iemand die blind is en nooit kleuren heeft gezien, "ziet" hetzelfde zwart als jij wanneer jij je ogen dicht doet. Kleuren hadden net zo goed niet kunnen bestaan. Alleen is een blinde zich minder bewust van de afwezigheid van kleuren.
Als er alleen zwart is, dan is er niets. Als er alleen zwart is en een kip, dan is er simpelweg een kip. En verder niets.
Je zou kunnen stellen dat afwezigheid, het "niets" het enige absolute is. Als ik het heb over een massa van 0, dan is dat 0 gram, 0 kilogram, 0 pond. Als ik het heb over een massa van 1 (of elk ander getal) dan pas komt relativiteit in the picture: 1 t.o.v. welke standaard? 1 gram, 1 kilogram, 1 pond? Van welke stof eigenlijk?
Vanuit het perspectief van licht bekeken valt de analogie uiteen. Vanuit die van verf daarentegen blijft die wel staan. (al heb je natuurlijk nog steeds licht nodig om het te zien, maar dan bouwen we de analogie onnodig uit).quote:Wat voor implicaties dit voor jullie analogie kan hebben, kun je zelf over denken...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |