abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112060858
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit herkennen, en hoe zij ermee omgaan? Het gevoel dat elke dag een kwelling is, maar dat je er toch nog niet aan toe bent er een einde aan te maken, omdat je een vage, sluimerende hoop blijft houden dat het ooit goed komt. En dat je het je naasten niet wil aandoen. Herkenbaar? En wat doe je ermee?
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_112061032
yes herkenbaar, maar is een goed teken dat je het niet doet aangezien het uiteindelijk ook wel goedkomt.

Heb een jaar geleden een psychose gehad, depressiever dan toen kan je niet zijn. Maar als je er dan toch uit komt ben je fucking sterk. Gewoon doorgaan, dingen doen waar je geen zin in hebt. Kweek karakter.
Wie dit leest is een lezer van dit.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 20:35:49 #3
333374 Lithia
Too serious
pi_112061236
Door blijven gaan en door blijven vechten. Hoe zwaar het ook is.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
  zaterdag 26 mei 2012 @ 20:37:35 #4
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_112061317
Waarom is elke dag een kwelling?
  zaterdag 26 mei 2012 @ 20:38:19 #5
374417 CoolCat31
Just call me Top Cat
pi_112061354
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 20:27 schreef Sicstus het volgende:
Ik vroeg me af of er meer mensen zijn die dit herkennen, en hoe zij ermee omgaan? Het gevoel dat elke dag een kwelling is, maar dat je er toch nog niet aan toe bent er een einde aan te maken, omdat je een vage, sluimerende hoop blijft houden dat het ooit goed komt. En dat je het je naasten niet wil aandoen. Herkenbaar? En wat doe je ermee?
Hee ik was er eerder met mijn topic! Maar meestal herken je dit snel als; de persoon geen zin meer in het leven heeft, geen uitweg meer in de situatie ziet die er plaatst vind.

Depressie.
onmacht over de situatie hebben.
Weining eetlust.

Vraag het anders aan de persoon zelf hoe het gaat. ;)
pi_112061484
Als je depressief bent moet je je gaan focussen op gezond leven. Je hebt toch al geen fuck meer om voor te leven dus ga gewoon gezond eten, beetje hardlopen of fietsen en proberen dat lijf iig een beetje in shape te krijgen.

Vaak komt depressie voort uit een ongezonde levenstijl. Doe dat gewoon, kun je alleen maar beter op worden.
pi_112061509
quote:
Hoop en het gevoel dat er misschien een wonder gaat gebeuren is het vergif van het geloof dat diep in het collectief onderbewuste is geworteld. Ooit had het zijn functie maar nu een zwaar verouderde energie die alleen suicidalen hun daad wat laat uitstellen. Een toegeven aan deze energie betekent alleen dat je narigheid nog niet erg genoeg is om te kiezen om het aarde te verlaten. Dus jou lot is om voor de rest van je tijd hier door te lummelen en altijd op dit niveau van shit te leven. Maak er gewoon een eind aan. Je wordt met open armen ontvangen.
pi_112061629
Iets doen aan die kwelling dan maar. Of is er niets aan te doen?
pi_112061737
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 20:41 schreef UltraBrain het volgende:

[..]

Hoop en het gevoel dat er misschien een wonder gaat gebeuren is het vergif van het geloof dat diep in het collectief onderbewuste is geworteld. Ooit had het zijn functie maar nu een zwaar verouderde energie die alleen suicidalen hun daad wat laat uitstellen. Een toegeven aan deze energie betekent alleen dat je narigheid nog niet erg genoeg is om te kiezen om het aarde te verlaten. Dus jou lot is om voor de rest van je tijd hier door te lummelen en altijd op dit niveau van shit te leven. Maak er gewoon een eind aan. Je wordt met open armen ontvangen.
Die hoffnung stirbt zuletzt.
pi_112061930
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 20:41 schreef UltraBrain het volgende:

[..]

Deze gedachtegang heb ik ook gehad. Helaas is het zo diep geworteld, je zegt het zelf al, dat het niet eenvoudig uit te schakelen is.
pi_112061978
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 20:31 schreef b4kl4p het volgende:
depressiever dan toen kan je niet zijn.
Onterechte aanname.
pi_112062050
Ik denk dat bijna iedereen wel periodes kent waarin ze dat gevoel hebben. Maar er is een groot verschil tussen de gedachte 'ik wil zo niet meer leven' en de gedachte 'ik wil niet meer leven', de eerste geeft aan dat je dingen in je leven wil veranderen en ook ziet dat het nog kan en de tweede geeft aan dat je geen andere uitweg meer ziet dan dood gaan. De eerste gedachte heeft (bijna) iedereen weleens, de tweede veel minder mensen. Bij de tweede gedachte houden de gevolgen, de pijn die je andere ermee doet, je niet meer tegen de gevolgen wegen dan voor je gevoel niet meer op tegen hoe jij je voelt. Bij de eerste houden de gevolgen je nog wel tegen, je wil dan wel leven alleen niet op dezelfde manier als je op dat moment doet.
'ik can not be held responsible for the things that come out of my mouth' (Jackie Burkhart)
  zaterdag 26 mei 2012 @ 20:58:51 #13
374569 Hanako
Russian car imports BV.
pi_112062345
Ja.
  zaterdag 26 mei 2012 @ 21:04:16 #14
165633 eriksd
The grand facade...
pi_112062582
quote:
Ik denk dat als zij antwoorden wel duidelijk is hoe ze ermee omgaan.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_112062678
quote:
Hangt dat er niet vanaf wat de oorzaak en mate van die kwelling is?

Daar zitten zoveel grijswaarden in, wat wit tot zwart dat er geen eenduidig antwoord is.
pi_112064821
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 20:37 schreef Hans_van_Baalen het volgende:
Waarom is elke dag een kwelling?
Voor sommige mensen is dat nu eenmaal zo.
pi_112064866
quote:
2s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 21:04 schreef eriksd het volgende:

[..]

Ik denk dat als zij antwoorden wel duidelijk is hoe ze ermee omgaan.
Bedankt voor deze nietszeggende reply, rechts balletje.
pi_112070310
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 21:41 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Wat niet wegneemt dat er wel een duidelijke reden of aanleiding voor kan zijn hè. Vandaar de vraag.
  zondag 27 mei 2012 @ 00:33:09 #19
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_112074685
Herkenbaar, jarenlang zo rondgelopen en ergens maar steeds de hoop gehouden dat het kwartje wel een keer de goede kant op móest gaan rollen.
Heb in al die tijd éen keer echt op het punt gestaan, maar de angst om anderen er pijn mee te doen was groter dan de pijn waar ik zelf mee liep blijkbaar.
pi_112076401
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 00:33 schreef Lastpost het volgende:
Herkenbaar, jarenlang zo rondgelopen en ergens maar steeds de hoop gehouden dat het kwartje wel een keer de goede kant op móest gaan rollen.
Heb in al die tijd éen keer echt op het punt gestaan, maar de angst om anderen er pijn mee te doen was groter dan de pijn waar ik zelf mee liep blijkbaar.
En is het kwartje al de goede kant opgerold?
  zondag 27 mei 2012 @ 01:11:01 #21
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_112076458
Doe het niet, achteraf heb je spijt :Y
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_112076523
quote:
10s.gif Op zondag 27 mei 2012 01:11 schreef Waaghals het volgende:
Doe het niet, achteraf heb je spijt :Y
Ja, want je hebt nog gevoelens als je dood bent. :')
  zondag 27 mei 2012 @ 01:15:23 #23
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_112076687
quote:
12s.gif Op zondag 27 mei 2012 01:09 schreef Kola het volgende:

[..]

En is het kwartje al de goede kant opgerold?
Als ik puur kijk naar de gebeurtenissen in de afgelopen jaren zou ik dit met een ja moeten beantwoorden, echter ben ik al jaren niet meer mezelf en voel ik me ondertussen echt vervreemd en een soort slap aftreksel van wat ik kan zijn en geweest ben.
Maar door de mooie dingen de afgelopen jaren besef ik wel meer dat ik ervoor moet vechten en er genoeg dingen zijn die het mooi maken om voor te leven, al is het af en toe lastig om zo te denken.
  zondag 27 mei 2012 @ 01:16:05 #24
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_112076720
quote:
12s.gif Op zondag 27 mei 2012 01:12 schreef Kola het volgende:

[..]

:') :') :') :') :')
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_112078377
quote:
12s.gif Op zondag 27 mei 2012 01:12 schreef Kola het volgende:

[..]

Spijt kan wel als de poging mislukt.
En dat gebeurt redelijk vaak. Rond de 100.000 pogingen per jaar, 'slechts' 1500 geslaagde pogingen.
pi_112080571
quote:
Dit zal stammen uit het feit dat jij hier te wereld bent gekomen met 1 doel en je daar volledig op gebouwd bent; leven. Net zoals elke stukje leven, hoe klein dan ook, dat als aangeboren wens en drift heeft; om vrij te kunnen leven zoals je echt bent en tot volledige groei te komen.

Jij voelt je zo omdat je niet aan het leven bent maar aan het overleven; je vecht tegen wat je voelt, wat je denkt, wat je hebt meegemaakt, etc. Dat is een eindeloos gevecht met jezelf wat je niets kunt winnen, waar ook niks te winnen valt.

Je loopt rond met een beeld van jezelf als ongelukkig persoon en omdat je dat beeld gelooft is het echt; dat beeld bestaat alleen maar in je hoofd. Je besteed aandacht aan dat ongelukkige bent door het te bestrijden, daar ligt je focus op en dat vergroot het uit. Je komt niet tot een oplossing door je op het probleem te richten.

De oplossing zit em niet in vechten, wat heeft dit vechten tegen jezelf je opgeleverd? De oplossing zit em compassie, begrip en acceptatie en dat begint met gaan geloven dat jij er mag zijn, gewoon zoals je bent met wat je ook denkt, voelt, gedaan en meegemaakt hebt.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
  zondag 27 mei 2012 @ 12:07:20 #27
326184 Ritsuka.x.Soubi
Loveless.x.Beloved
pi_112083835
zelfmoord 'poging' ..
You fought the world alone and found finally the right track.
Now you're gone and the world looks dark, but we will fight for you, because you can't anymore.
RIP Rishi Chandrikasing
  zondag 27 mei 2012 @ 12:10:15 #28
262 Re
Kiss & Swallow
pi_112083890
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 01:16 schreef Waaghals het volgende:

[..]

:') :') :') :') :')
Doe eens normaal of zout gewoon op
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zondag 27 mei 2012 @ 12:31:36 #29
330125 Hans_van_Baalen
Zondag naar de kerk
pi_112084470
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 mei 2012 21:41 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Omdat je dat er zelf van maakt ja.
  zondag 27 mei 2012 @ 12:52:33 #30
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_112085136
Dat van die naasten zal me een worst wezen, maar voor de rest is het wel herkenbaar.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  zondag 27 mei 2012 @ 12:57:04 #31
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_112085297
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 12:31 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Ah de eerste droeftoeter is binnen. :')
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_112085738
Zeker wel herkenbaar. Ook het gevoel dat alles zo nutteloos is, dat ik nutteloos ben.
pi_112086824
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:12 schreef luna_lovegood het volgende:
Zeker wel herkenbaar. Ook het gevoel dat alles zo nutteloos is, dat ik nutteloos ben.
Maar wat doe je daar dan mee? Heb jij methoden of iets dergelijks om daarmee om te gaan in het dagelijks leven?
pi_112086995
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 12:31 schreef Hans_van_Baalen het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik dat er zelf van maak. Maakt een kankerpatientje zijn eigen leven zuur door kanker te hebben? Ik hoor regelmatig van therapeuten dat mentale ziekten of aandoeningen gelijkwaardig zijn aan fysieke ziekten, maar op de 1 of andere manier bestaan er dan toch geen mentale aandoeningen die ongeneeslijk zijn zoals fysieke ziekten. Op de 1 of andere manier zijn mentale aandoeningen, in tegenstelling tot fysieke aandoeningen, toch altijd te genezen en als dat niet lukt is het je eigen schuld. Ik verwerp dat soort argumenten. Het legt de schuld neer bij de patienten.
pi_112087930
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:51 schreef Sicstus het volgende:
Ik weet niet of ik dat er zelf van maak. Maakt een kankerpatientje zijn eigen leven zuur door kanker te hebben? Ik hoor regelmatig van therapeuten dat mentale ziekten of aandoeningen gelijkwaardig zijn aan fysieke ziekten, maar op de 1 of andere manier bestaan er dan toch geen mentale aandoeningen die ongeneeslijk zijn zoals fysieke ziekten. Op de 1 of andere manier zijn mentale aandoeningen, in tegenstelling tot fysieke aandoeningen, toch altijd te genezen en als dat niet lukt is het je eigen schuld. Ik verwerp dat soort argumenten. Het legt de schuld neer bij de patienten.
Je maakt het er in die zin zelf naar omdat je het nu nog in stand wat weer komt omdat je nog niet geleerd hebt hoe het anders/beter kan.

Jij bent niet gelukkig; je hebt dan 'simpelweg' nog niet geleerd hoe jij jezelf gelukkig maakt, had je dat wel al geleerd dan was je het. Als je zou weten hoe je dat deed dan zou je het doen want iedereen wil gelukkig zijn.

Het gaat ook nooit om schuld, het gaat wel om verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en je situatie en het accepteren daarvan.

Stel je zou volledig vrede hebben met je situatie (dus wie je bent, hoe je je voelt, de gedachten die je hebt, etc.) zou je je dan ook zo 'rot' voelen? Hoe zou het zijn als je je niet meer verzette tegen hoe het is om jou te zijn en je richtte op het feit dat je hier ben je en je leven wilt leven?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_112087955
quote:
Klinkt alsof je volledig in je hoofd/gedachten zit (en daar is het ook nooit echt helemaal goed) en niet echt aan het leven bent.

Hoe kan je voelen dat het leven nut heeft als je niet echt in het leven staat?
pi_112088597
quote:
Alles is ook nutteloos, maar daarom kun je er nog wel van proberen te genieten for as long as it lasts. :)
pi_112088620
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:51 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Hoe bedoel je dat? Er zijn genoeg mentale aandoeningen die (op dit moment) ongeneeslijk zijn.

Oh je bedoelt dat er mensen zijn die dat denken. Tja, die zijn gewoon onwetend. Ongeneeslijk staat niet gelijk aan onbehandelbaar op het draaglijker te maken, natuurlijk.
pi_112089509
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 13:47 schreef Sicstus het volgende:

[..]

Maar wat doe je daar dan mee? Heb jij methoden of iets dergelijks om daarmee om te gaan in het dagelijks leven?
. Het is nu een stuk minder, maar in die tijd heeft muziek mij er heel erg doorheen gesleept. En ik probeer/probeerde te denken aan de leuke dingen die er zijn.
pi_112089672
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 14:19 schreef Canillas het volgende:

[..]

Klinkt alsof je volledig in je hoofd/gedachten zit (en daar is het ook nooit echt helemaal goed) en niet echt aan het leven bent.

Hoe kan je voelen dat het leven nut heeft als je niet echt in het leven staat?
. Klopt, maar dat is sinds dit jaar ook een stuk minder. Een hoop nieuwe vrienden gemaakt, dingen uit het verleden afgesloten etc. Daarmee kan ik nu wel zeggen dat ik meer in het leven sta. Maar dat betekend niet dat ik soms periodes heb waarin ik me zwaar klote voel.
pi_112090673
Houvast creeëren aan je leven...

Als alles waardeloos is ''stop je met leven'', beleef je niks en is je leven waardeloos... Het is een vicieuze cirkel op die manier.

Dus je moet weer dingen gaan doen zodat je weer gaat leven zodat je leven meer ''nut'' gaat hebben.

In praktijk brengen is lastig maar probeer het door simpelweg iedere dag om een bepaalde tijd te beginnen met ontbijten en neem daar tijd voor oid :) Zorg ervoor dat je op tijd je bed in gaat.... En ga sporten. (Dat zijn serieus erg belangrijke elementen om ergens bovenop te komen naar mijn mening...)
Rustig aan.
pi_112091129
Lekkere abstracte OP, dan ook maar lekker abstract advies: Het geheel is meer dan de som der delen.
pi_112091803
quote:
1s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:12 schreef luna_lovegood het volgende:

[..]

. Klopt, maar dat is sinds dit jaar ook een stuk minder. Een hoop nieuwe vrienden gemaakt, dingen uit het verleden afgesloten etc. Daarmee kan ik nu wel zeggen dat ik meer in het leven sta. Maar dat betekend niet dat ik soms periodes heb waarin ik me zwaar klote voel.
Dat is heel knap en ben je dan erg goed mee bezig :)

Misschien heb je hier niets aan/mee en dat is prima natuurlijk maar kan je je voorstellen dat als je een gevoel bestempeld als rot dat je (aangeleerde) houding naar dat gevoel is? Stel je hebt dat gevoel en je zou het helemaal prima vinden, of beter gezegd je zou er vrede mee hebben, zou je dan minder in beslag gelegd worden door het vinden dat het anders of er niet zou moeten zijn?

Maak vrede met je onvrede en het wordt vrede. Vrede met het ervaren van jezelf, wat je ook voelt, geeft ruimte.
pi_112091973
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 15:43 schreef kingtoppie het volgende:
Als alles waardeloos is ''stop je met leven'', beleef je niks en is je leven waardeloos... Het is een vicieuze cirkel op die manier.

Dus je moet weer dingen gaan doen zodat je weer gaat leven zodat je leven meer ''nut'' gaat hebben.
Precies, niks zal je apathischer maken dan gaan zitten en zeggen ''ik wil dat het leven zorgt dat ik het leuk heb''. Het leven wordt leuk als je het leuk maakt, als je positief investeert in wie je bent en hoe je wil leven.

Het verleden dat 'schuld' geven van hoe het nu met je is en daarom als het ware tegen het leven schoppen zo van ''nou dan doe ik niks meer voor jou!'' heb je alleen maar jezelf mee en je doet daarmee echt jezelf iets ergs aan.
pi_112093433
Ja, ik herken het. Een kwellend gevoel van onmacht dat het leven nooit leuk voor mij gaat worden, wat ik ook zal doen. Een soort gevoel van: ik ben minderwaardig en ik verdien het niet om gelukkig te worden.

Maar zolang er leven is, is er hoop. En andersom: hoop doet leven.

En ik hield vast aan de gedachte dat er voor elk probleem een oplossing moest bestaan. Die oplossing is er niet meteen, maar zolang je vecht en blijft zoeken naar de oplossing, dan komt hij.
pi_112093512
Maar Pulzzar,
De gedachte dat jij het niet ''verdient'' om gelukkig te worden en dat je minderwaardig bent... Zijn toch compleet irrationeel? Waarom er dan wel in geloven?
Rustig aan.
  zondag 27 mei 2012 @ 17:27:03 #47
362100 Comp_Lex
The Doctor
pi_112093596
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:20 schreef Pulzzar het volgende:
Ja, ik herken het. Een kwellend gevoel van onmacht dat het leven nooit leuk voor mij gaat worden, wat ik ook zal doen. Een soort gevoel van: ik ben minderwaardig en ik verdien het niet om gelukkig te worden.

Maar zolang er leven is, is er hoop. En andersom: hoop doet leven.

En ik hield vast aan de gedachte dat er voor elk probleem een oplossing moest bestaan. Die oplossing is er niet meteen, maar zolang je vecht en blijft zoeken naar de oplossing, dan komt hij.
Dit is wel herkenbaar voor mij, maar in plaats van dat ik denk dat ik het verdien denk ik eigenlijk dat ik gestraft word, terwijl ik niks gedaan heb.
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_112094002
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 14:40 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Alles is ook nutteloos, maar daarom kun je er nog wel van proberen te genieten for as long as it lasts. :)
Mwa, jij vindt alles nutteloos maar breng het a.u.b. niet als een feit dat alles per definitie nutteloos is. Lijkt me redelijk demotiverend om te leven met de gedachte dat je alles nutteloos vindt trouwens. :')
pi_112094035
Ik heb idd nogal eens de gedachte ''wat gebeurt er als ik mijn auto hier tegen een boom rijd met 80km/u''. Echter ben ik geen held en vraag ik mij altijd af wat er gebeurt als ik het overleef... Met die gedachte in mijn hoofd ga ik maar gewoon verder. Ik ben altijd al wel een buitenbeentje geweest en ik heb dit inmiddels maar een soort van geaccepteerd.
pi_112094154
quote:
0s.gif Op zondag 27 mei 2012 17:23 schreef kingtoppie het volgende:
Maar Pulzzar,
De gedachte dat jij het niet ''verdient'' om gelukkig te worden en dat je minderwaardig bent... Zijn toch compleet irrationeel? Waarom er dan wel in geloven?
Het was (is) bij mij meer een gevoel. Verstandelijk wist ik altijd al dat het irrationeel was, maar daarmee gingen de gevoelens niet weg.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')