Hey, zo ging het bij mijn losbreken van mijn gereformeerde opvoeding ook. Bij 'catechisatie' (bijbelindoctrinatie voor jongeren) werd ik bij kritische vragen raar aangekeken en werd er beschuldigend gesteld dat dat nou eenmaal in de bijbel stond. En dat moest genoeg zijn voor mij om me er dan ook aan te houden. Nou, dat iets in een boek staat was voor mij dus absoluut geen goede argumentatie voor zaken waar ik het nut niet van inzag of die ik zelfs als onethisch beschouwde.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:50 schreef mawtje het volgende:
[..]
Nou jongeren krijgen zeg maar bijbelstudie, of ze nou willen of niet ! En dan kreeg je les uit een boek en dan kon je aan het einde vragen stellen.
Dus ik had gewoon normale vragen, waar ik ook een normaal antwoord op wil hebben, maar dan zoeken ze een tekst uit de bijbel! En dan is het zo van: Ja dit zou Jezus doen, dus dit zouden wij ook moeten doen. Daar komt het op neer zegmaar. En ik had zoiets van Uhh, Hoe, WAT ? Oh oke.
En dingen van als je dit niet doet ga je niet naar het paradijs! Maar in de bijbel staat dat God van al zijn kinderen houd ? Het spreekt elkaar gewoon te erg tegen
Naja ik begrijp gewoon niet dat ze hun hele leven kunnen laten lijden door een boek uit de prehistorie.
Ik kwam in de puberteit, leerde mezelf kennen, me eigen normen en waarden. En bekijk alles niet zwart/wit
Yep.. en vooral het schuldgevoel is wat mij nog goed bij staat. Als je je een keer niet voorbereidt op de vergaderingen, of een zaterdag niet van deur tot deur gaat voel je je echt schuldig!quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:39 schreef mawtje het volgende:
[..]
En dit is nou De Waarheid, de hele post !
Dat is op zich wel goed om te weten. Als je zo iemand aan de deur krijgt, kun je hem dus beter proberen gerust te stellen en z'n schuld en angst proberen weg te nemen dan in debat gaan over futiliteiten.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:49 schreef falling_away het volgende:
[..]
Yep.. en vooral het schuldgevoel is wat mij nog goed bij staat. Als je je een keer niet voorbereidt op de vergaderingen, of een zaterdag niet van deur tot deur gaat voel je je echt schuldig!
Misschien dat 'Angst' ook hier nog bij had moeten staan. Je hele leven staat in het teken van het geloof en al je vrienden zijn JG. Als je begint te twijfelen aan het geloof is er direct de angst: 'Maar wat moet ik dan doen als ik het geloof verlaat?'. De angst voor een sociaal isolement is zo groot dat sommigen die twijfelen deze twijfel direct wegdrukken.
Op zich een goed idee, maar actieve JG's zullen dat nooit toegeven natuurlijk.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:52 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dat is op zich wel goed om te weten. Als je zo iemand aan de deur krijgt, kun je hem dus beter proberen gerust te stellen en z'n schuld en angst proberen weg te nemen dan in debat gaan over futiliteiten.
Zo had ik het nog nooit bekeken.Shit, dan word ik dadelijk nog meer als Jezus dan de gemiddelde christen. "Nee, mijn zoon, je hoeft nergens bang voor te zijn. Jehovah houdt van al zijn kinderen".
Ja idd kwam jij of ATON maar eens met iets nuttigs.quote:
quote:Op vrijdag 1 juni 2012 18:26 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Waarom niet? Je moet het wel uitleggen.
quote:Dan zijn ze incorrect. En dat zou je gewoon moeten zeggen. Met een uitleg waarom, graag.
Had ik daarvoor ja al gedaan?quote:Waarom? Je moet het wel uitleggen.
Alles wat wij geloven gaat vanuit de Bijbel. Als iets in de Bijbel geleerd wordt wat iets anders is, nieuw licht is, wordt dat inderdaad aangepast. Het is niet iets door mensen verzonnen...quote:Dus jij als niet-lid van slaaf kunt ook een doctrine aandragen, als je opmerkt dat dat in de Bijbel staat?
Elke ouder leert zijn kinderen op te passen met welke contacten je zoekt.quote:Ik zeg niet dat je geen contacten hebt. Ik zeg alleen dat je aangeraden wordt (zoals je zelf zegt) die contacten zorgvuldig te kiezen, op een manier die duidelijk onderscheid maakt tussen je eigen groep en de rest van de mensheid. Dat vind ik een vorm van afzondering.
Nee hoor? Genoeg gezalfden die geen ouderling zijn en niet-gezalfden die ouderling bv zijn.quote:Want je geloof wordt niet voor een groot deel bepaald door dit dogma? Is het niet zo dat iedereen die bij wil opklimmen binnen de organisatie een gezalfde moet zijn? Hoeveel niet-gezalfden zitten er in het besturend lichaam?
Aan de deur zou ik aanbieden later terug te komen omdat wij zo ineens in het veld echt niet alle medische termen en alles weten.quote:Jij doet een bewering, dan moet je die ook onderbouwen. Ik probeer slechts je geloof te begrijpen. Doe je dat zo ook als je langs de deuren gaat?
- "Zeg meneer de getuige, waarom zou bloed slecht zijn? Is daar ook bewijs voor?"
- "Zoek dat maar op"
- "Oké, dat is niet erg vriendelijk. Een andere vraag dan: welke onderbouwing heeft u voor het jaar 607?"
- "Zucht. Bianconeri doe dit doe dat!"
Waarschijnlijk niet hé. Doe maar gewoon alsof je bij mij aan de deur staat, en dat ik wat meer wil weten van je geloof.
Iemand die wel volledig de leer heeft geaccepteerd(gedoopt is) en als die dan uitgesloten wordt(na een heel langduring proces) dan mag je geen contact meer met die persoon hebben.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:48 schreef Jigzoz het volgende:
Ja, dat deel snap ik wel. Maar wanneer dan wel en wanneer dan niet?
1. Ja natuurlijk leggen we ons geloof uit aan de hand van de Bijbel?quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:50 schreef mawtje het volgende:
Nou jongeren krijgen zeg maar bijbelstudie, of ze nou willen of niet ! En dan kreeg je les uit een boek en dan kon je aan het einde vragen stellen.
Dus ik had gewoon normale vragen, waar ik ook een normaal antwoord op wil hebben, maar dan zoeken ze een tekst uit de bijbel! En dan is het zo van: Ja dit zou Jezus doen, dus dit zouden wij ook moeten doen. Daar komt het op neer zegmaar. En ik had zoiets van Uhh, Hoe, WAT ? Oh oke.
En dingen van als je dit niet doet ga je niet naar het paradijs! Maar in de bijbel staat dat God van al zijn kinderen houd ? Het spreekt elkaar gewoon te erg tegen
Naja ik begrijp gewoon niet dat ze hun hele leven kunnen laten lijden door een boek uit de prehistorie.
Ik kwam in de puberteit, leerde mezelf kennen, me eigen normen en waarden. En bekijk alles niet zwart/wit
Zoals ik al de hele tijd zeg:quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:24 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Hoe komt het dat je sceptisch geworden bent? Het lijkt me toch niet makkelijk om aan zo'n invloed te ontsnappen. Is er een moment geweest waarop je plots besefte dat het wel heel raar was, of was het een langzaam proces?
Nogmaals JIGZOZ leer eens lezen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:16 schreef Jigzoz het volgende:
Het was echt bedoeld als vraag. Ik weet niet beter dan dat Jehova's getuigen tot de meest extreme dingen gedwongen worden. Inclusief verstoting van hun kinderen als die niet bij de sekte willen horen.
Maar ik hoor het graag als ik het verkeerd heb. In ieder geval heb ik respect voor het feit dat je zelfstandig durft te denken, terwijl je ouders zo ver gaan in hun geloof.
Ongelofelijk....quote:Op vrijdag 1 juni 2012 20:07 schreef Jigzoz het volgende:
Maar Jehova's getuigen mogen toch geen contact hebben met hun kinderen als die zelf geen Jehova's getuigen zijn?
Tralalalalalla....quote:Op vrijdag 1 juni 2012 19:58 schreef mawtje het volgende:
Mijn ouders zijn ook Jehova´s Getuigen, kan me dood irriteren aan dat kudde gedrag ! Nooit is zelf denken, maar altijd blind geloven in de bijbel, want dat is de waarheid PUNT ! Be Open-Minded
Beetje tegenstrijdig niet? En sowieso mag je echt wel met niet-JGs omgaan.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 21:28 schreef falling_away het volgende:
User Luminal heeft een tijd geleden een uitstekende post geplaatst over JG's die ik graag wil herhalen. Zoals sommigen weten ben ik zelf ook 30 jaar lang JG geweest en deze omschrijving is 'spot on'
Jehovah's Getuigen houden hun leden gevangen via het BITE model.
[quote]Je mag alleen met andere JG's omgaan, contact met wereldse mensen moet zoveel mogelijk beperkt worden.
Onjuist. DE bron is de Bijbel, Jehovah. Niets meer niets minder.quote:Information: Als Jehovah's Getuige is er maar 1 geaccepteerde en betrouwbare bron van informatie en dat is het genootschap. Alle andere bronnen zijn werelds en staan onder invloed van Satan.
Genoeg grijswaarden. En dat JG of Satan klopt ook niet. Zitten meer dan genoeg er tussenin.quote:Als Jehovah's Getuige moet je twee keer per week naar de koninkrijszaal om daar indoctrinatiesessies te volgen. Ook moet je een aantal studieprogramma's volgen (bijbelstudieprogramma, koninkrijksdienst, gemeentelijke bijbelstudie). Verder moet je ook de tijdschriften bestuderen die elke maand uitkomen en je moet de nieuwe boekjes en dvd's die uitkomen bekijken en lezen.[quote]
moet, moet moet? mag mag mag! Je hoeft er niet per se 2x te zijn. Er is niets verplichts aan studieprogramma's. Ook niet met de tijdschriften verplicht bestuderen, dat klopt gewoon niet.
.
[quote]Er zijn geen grijswaarden meer. Of je bent JG, of je bent werelds en van Satan.
Haha? Wat is dat nou weer voor onzin? Als dat al slechte omgang is...quote:Als je niet minimaal 10 uur per maand langs de deuren gaat, krijg je geen voorrechten in de gemeente, dan mag je bijvoorbeeld niet helpen met de geluidsinstallatie. Men ziet je dan ook als slechte omgang. Als een gezin bijvoorbeeld weinig van deur tot deur gaat kan het zijn dat kinderen uit andere gezinnen niet meer met die kinderen mogen spelen..
Wat ben ik dapper he! Zo wat een moedig persoon he...quote:Het is ook bijzonder dat Bianconeri hier komt, want normale JG's zijn bang van wereldse mensen, dat zijn namelijk allemaal leugenaars, moordenaars, verkrachters en als je met ze praat en ze overtuigen je dat God niet bestaat dan... gaat Jehovah je vermoorden tijdens Armageddon.
Als je als normaal persoon redeneert word je juist JG!quote:De enige manier waarop een JG zichzelf kan ontketenen is door net als ik uit het standpunt van een normaal persoon te denken of door bijvoorbeeld andere hersenspoelende sektes zoals scientology te onderzoeken en daarna parallelen proberen te trekken. De leerstellingen discussieren op internet is eigenlijk nutteloos, hij zal koste wat kost de leerstellingen verdedigen. Als het genootschap zegt dat de lucht paars is in plaats van blauw dan zal een JG hier op dit forum ons komen vertellen dat de lucht paars is.
http://nl.wikipedia.org/w(...)bewijs_voor_evolutiequote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:58 schreef bianconeri het volgende:
Als je als normaal persoon redeneert word je juist JG!
Er valt heel goed te discusseren over de leerstellingen.
Als je met feiten aan komt zetten kan ik niet anders dan dat te accepteren.
Ook al zegt de organisatie iets anders.
Als evolutie bewezen wordt dan ga ik in evolutie geloven.
De organisatie onderwijst juist dat we ZELF moeten denken en onderzoeken. Zeer uitgebreid.
Dat begrijp ik, maar het was even een eyeopener. Zij zijn ook maar mensen, met dezelfde existentiële angsten als ik en jij. Alleen gaan zij er heel anders mee om.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:22 schreef falling_away het volgende:
[..]
Op zich een goed idee, maar actieve JG's zullen dat nooit toegeven natuurlijk.
En sommigen denken dat het gevoel ook normaal is. De bijbel geeft hier ook de voedingsbodem voor. Ik herinner me dat als ik twijfels had ik dacht aan het gedeelte in de bijbel waar een hele groep mensen Jezus verliet na wat uitspraken van hem (ik weet niet meer precies waarom). Jezus keek naar zijn apostelen en zei iets als 'Gaan jullie ook niet?' waarop de apostelen reageerden: Waarheen zullen wij dan gaan? U heeft woorden van eeuwig leven.
Zo dacht ik dus ook.. ik twijfel, maar waar moet ik dan naar toe? Het genootschap heeft woorden van eeuwig leven (hoop op het paradijs).
Juist... De ene sekte is de andere niet hè.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:34 schreef michaelservet het volgende:
Ik ben blij dat de meesten de mening zijn toegedaan dat Jehovah's Getuigen een sekte zijn. De christenen in de eerste eeuw werden ook een sekte genoemd. Zie Handelingen der Apostelen, hfdst 24:5, 14. In hfdst 28:22 werden ze een "sekte die overal tegenspraak ondervond" genoemd.
Voor mij de zoveelste aanwijzing dat Jehovah's Geuigen in onze tijd de echte ware Christenen zijn.
Dus scientology is ook een ware christelijke kerk, en de 7 Dags Adventisten ook, omdat ze een sekte genoemd worden? Scientology is niet eens christelijk.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:34 schreef michaelservet het volgende:
Ik ben blij dat de meesten de mening zijn toegedaan dat Jehovah's Getuigen een sekte zijn. De christenen in de eerste eeuw werden ook een sekte genoemd. Zie Handelingen der Apostelen, hfdst 24:5, 14. In hfdst 28:22 werden ze een "sekte die overal tegenspraak ondervond" genoemd.
Voor mij de zoveelste aanwijzing dat Jehovah's Geuigen in onze tijd de echte ware Christenen zijn.
Oh god, ik krijg een flashback naar Kingdom34. Die riep ook voortdurend dat hij al tientallen bewijzen gegeven had zonder dat iemand die ooit heeft gelezen.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:35 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Had ik daarvoor ja al gedaan?
Ennuh leg jij maar eens uit waarom ze wel correct zouden zijn dan.
Als het niet door mensen is verzonnen, hoe kan het dan verkeerd zijn? De Bijbel verandert niet, zeker die van jullie niet: die is al 2000 jaar hetzelfde, zoals je zelf zegt. Hoe kan het dan dat doctrines toch veranderen?quote:[..]
Alles wat wij geloven gaat vanuit de Bijbel. Als iets in de Bijbel geleerd wordt wat iets anders is, nieuw licht is, wordt dat inderdaad aangepast. Het is niet iets door mensen verzonnen...
Er zijn verschillende mates van afzondering. Zelfs een kluizenaar moet af en toe brood gaan halen.quote:[..]
Elke ouder leert zijn kinderen op te passen met welke contacten je zoekt.
Afzondering is dat je je afzondert, dus geen contact zou zoeken.
Dat is bij ons simpelweg niet het geval.
Er zijn nog wat meer rangen boven ouderling. Hoeveel niet-gezalfden zitten er in het besturend lichaam?quote:[..]
Nee hoor? Genoeg gezalfden die geen ouderling zijn en niet-gezalfden die ouderling bv zijn.
Jeremiah 25:11 spreekt over "naties". Hoe is dat te rijmen? Daarnaast staat er in het Hebreeuws het woordje "le", voor "te" in "te Babylon", terwijl dat gewoonlijk "voor" betekent. Dat verandert de hele betekenis, nietwaar?quote:[..]
Aan de deur zou ik aanbieden later terug te komen omdat wij zo ineens in het veld echt niet alle medische termen en alles weten.
607 zie bv dit stukje:
Uiteindelijk kwamen de joden in 537 v.G.T. terug in het Beloofde Land. Jehovah's Getuigen zien hierin een bevestiging van het jaar 607 v.G.T., omdat de periode tussen 607 v.G.T. en 537 v.G.T. (70 jaar) worden gezien als vervulling van Jeremia 29:10: "Want dit heeft Jehovah gezegd: 'In overeenstemming met de vervulling van zeventig jaar te Babylon zal ik mijn aandacht op ulieden richten, en ik wil jegens u mijn goede woord bevestigen, door u naar deze plaats terug te brengen".
Dat is geen bewijs dat bloedloze operaties veiliger zijn, dat geeft slechts de alternatieven. Daarnaast komt dat alles uit een Watchtower publicatie, zonder enige wetenschappelijke bron. Ik kan zo ook claimen dat meditatie werkt, en dan een boeddhistische bron geven. Maar ik heb zo'n idee dat je dat niet zult accepteren. Ik wil op z'n minst een onafhankelijke bron, en het liefst een wetenschappelijke bron.quote:
Dan zul je nu wel blij zijn, nu ik je een hele post vol onderbouwingen heb gegeven.quote:En nog veel meer.
Wees blij dat ik wel zo goed ben om dit te doen.
Ook al weiger jij zelf onderbouwingen te geven. Ik ben wel weer zo gek dat wel te doen.
Maar dan ook alleen voor jou.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:34 schreef michaelservet het volgende:
Ik heb nog een watchtower library cdrom. ik kan je zijn antwoord alvast opzoekenquote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:57 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Maar dan ook alleen voor jou.
Overigens, hoe weet je zo zeker dat "αιρεσεως" dezelfde betekenis heeft als het moderne "sekte"? Zover ik weet betekent het slechts "religieuze partij". Als je wilt zoek ik het maandag of dinsdag even op, om te bevestigen.
Nou me ouders zijn echt wel JG hoor.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Iemand die wel volledig de leer heeft geaccepteerd(gedoopt is) en als die dan uitgesloten wordt(na een heel langduring proces) dan mag je geen contact meer met die persoon hebben.
Dat is de enige reden waarvoor je geen contact meer mag hebben.
Zoals 2 Joh:10,11 zegt: ''Een ieder die vooruitdringt en niet blijft in de leer van de Christus[...]ontvangt hem nimmer in uw huis en richt ook geen groet tot hem.''
[..]
1. Ja natuurlijk leggen we ons geloof uit aan de hand van de Bijbel?
Het zou juist erg zijn als ze bij je vragen niet uit de Bijbel het tonen.
2. Het spreekt elkaar niet tegen. En het is niet zo zwart-wit als jij wilt doen geloven.
Hand 24:15 ''Opstanding van rechtvaardigen als de onrechtvaardigen''.
Zijn ook echt niet alleen JG die eeuwig in paradijs leven.
[..]
Zoals ik al de hele tijd zeg:
Wij bepalen ZELF wat we doen, maken ZELF keuzes. Dat wordt door niemand voor ons gedaan.
We zijn geen gehersenspoelde zombies. Of zoals jij het zei: Blind volgen op wat gezegd wordt.
Als je er niet mee eens bent dan ga je toch gewoon lekker weg, je wordt dan niet doodgeschoten ofzo hoor. Er wordt heel erg aangeraden om WEL zelf te denken.
[..]
Nogmaals JIGZOZ leer eens lezen.
Dit is precies wat ik al de hele tijd gezegd heb!!
Wij zijn totaal niet extreem, we verstoten helemaal niemand. Zelfs een uitgesloten kind zal voor gezorgd worden.
Dat extreme beeld is een typisch vooroordeel over ons wat grote onzin is.
[..]
Ongelofelijk....
Lees jij ook wel 1 ding wat er hier gezegd wordt?
Wij mogen geen contact hebben met UITGESLOTENEN!!!! EX-JGERS.
Met elke andere persoon WEL.
[..]
Tralalalalalla....
Als jouw ouders werkelijk Jehovah's Getuigen zouden zijn dan zou je niets zo'n opmerking maken.
Jij weet zelf ook heel goed hoeveel archeologische en wetenschappelijke dingen bij ons worden aangehaald. Dat er keihard op gehamerd wordt om zelf te denken en zelf te onderzoeken en niet blind op de Bijbel en de organisatie te gaan.
Dit gaat over van te voren geplande operaties. Maar wat doen we nu als een getuige wordt aangereden? Dan is een transfusie soms onvermijdelijk om niet te overlijden...quote:Op zaterdag 2 juni 2012 01:12 schreef michaelservet het volgende:
Ser_Ciappelletto vraagt om "een onafhankelijke wetenschappelijke bron" die aantoont dat bloedloze operaties veiliger zijn. Hier volgt één van de velen.
Het AMC Magazine citeert uit een proefschrift van Bektas Atasever over de microcirculatie na hartchirirgie. Hij zegt: 'Het verwachte bloedverlies bij hartchirurgie beinvloedt de uiteindelijke behoefte aan bloedtransfusiebloed. Daarom zijn Jehovah's Getuigen beter af. Notoir bloederige ingrepen worden zo ingekleed dat het bloedverlies tot een minimum beperkt blijft. Zo liggen JG bij hartklepoperaties in beginsel niet aan de gebruikelijke hart-longmachine, maar aan een kleinere pomp. Die verdunt het bloed minder, waardoor de hoeveelheid rode bloedcellen beter op peil blijft. Ook het handwerk wordt aangepast. 'De chirurg doet sommige dingentjes net even anders, net wat bedachtzamer vaak. En de anesthesist kan een belangrijke bijdrage leveren door minder bloed af te nemen en minder infusievloeistof te gebruiken' Al die kleine beetjes helpen niet alleen transfusies voorkomen, ontdekte Atasever, ZE BEVORDEREN OOK AANTOONBAAR DE WEEFSELDOORBLOEDING - EN DAARMEE HET HERSTEL Hij zegt: 'Tijdens een operatie blijven de haarvaatjes bij Jehovah's Getuigen beter doorbloed dan bij andere patiënten. En omdat ze geen vreemd bloed krijgen, zullen Jehovah's Getuigen sowieso geen last hebben van transfusiegerelateerde complicaties zoals SIRS, het beruchte systemic inflammatory response syndrome. Ingewikkelder dan gewone hartchirurgie hoeven bloedbesparende operaties volgens hem niet te zijn, en meer dan de gangbare tijd is een vakbekwaam chirurg er niet aan kwijt.' Hij beluit: 'Het is puur een kwestie van chirurgen goed opleiden en ze voldoende ervaring laten opdoen. Tot alle ziekenhuizen zo ver zijn blijft het natuurlijk nog even behelpen. AMC Magazine zelf besluit: 'Een welgemeende tip daarom voor hen die binnenkort onder het mes moeten: zeg dat je Getuige bent! Gaan ze echt niet natrekken.'"
Children of God/The Family is een sekte, en die zijn groot fan van liefde. Je hebt wel veel concurrentie zeg.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 00:19 schreef michaelservet het volgende:
[..]
Ik schreef 'de zoveelste' aanwijzing.
Nog belangrijker voor mij zijn Jezus woorden in het evangelie van Johannes 13:35: "Hieraan zullen allen weten dat gij mijn discipellen zijt, indien gij liefde onder elkaar hebt"
Jehovah's Getuigen hebben nooit deelgenomen aan oorlogen. Ze hebben zelfs geen opleiding om te doden willen volgen en verkozen de gevangenis door militaire dienst te weigeren.
Dat kan niet van de door u genoemde groepen worden gezegd.
Ik ben ook zéér blij omdat je deze verzen aanhaald :quote:Op vrijdag 1 juni 2012 23:34 schreef michaelservet het volgende:
Niet meteen weer zo agressief doen.quote:
Dit stukje heb ik even een paar keer opnieuw moeten lezen: zelfs voor een uitgestoten kind wordt gezorgd... Kinderen worden dus uitgestoten (wat ziek is) en daarbij gebruik je het woord 'zelfs'. Alsof het iets heel bijzonders is dat er zelfs voor die verdorvenen nog enige verantwoordelijkheid gevoeld wordt. "Wij zijn zo goed, zelfs als onze kinderen een andere mening hebben dan wij zelf, zelfs dan zorgen we nog voor ze". Bij normale mensen heet dat vanzelfsprekend, maar bij jullie heet dat bijzonder. Ik vind dat best veelzeggend.quote:Dit is precies wat ik al de hele tijd gezegd heb!!
Wij zijn totaal niet extreem, we verstoten helemaal niemand. Zelfs een uitgesloten kind zal voor gezorgd worden.
Even zien...quote:Dat extreme beeld is een typisch vooroordeel over ons wat grote onzin is.
Nog een keer? Oké:quote:een uitgesloten kind
En wanneer is dat? Als hij niet meer bij de sekte wil horen. Afstand doen van je kinderen, omdat ze een andere mening hebben. Maar gelukkig zijn jullie niet zo extreem. Dat zijn vooroordelen.quote:een uitgesloten kind
Ja. Kinderen kunnen toch ex-JG zijn?quote:Ongelofelijk....
Lees jij ook wel 1 ding wat er hier gezegd wordt?
enquote:Wij mogen geen contact hebben met UITGESLOTENEN!!!! EX-JGERS.
enquote:Wij zijn totaal niet extreem
.quote:een uitgesloten kind
Jezus en zijn apostelen waren er anders helemaal niet vies van hoor.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 00:19 schreef michaelservet het volgende:
Jehovah's Getuigen hebben nooit deelgenomen aan oorlogen. Ze hebben zelfs geen opleiding om te doden willen volgen en verkozen de gevangenis door militaire dienst te weigeren.
Zonder in te gaan op de geloofwaardigheid van je citaat, toch even dit voorbeeld:quote:Op zaterdag 2 juni 2012 01:12 schreef michaelservet het volgende:
Ser_Ciappelletto vraagt om "een onafhankelijke wetenschappelijke bron" die aantoont dat bloedloze operaties veiliger zijn. Hier volgt één van de velen.
Het AMC Magazine citeert uit een proefschrift van Bektas Atasever over de microcirculatie na hartchirirgie. Hij zegt: 'Het verwachte bloedverlies bij hartchirurgie beinvloedt de uiteindelijke behoefte aan bloedtransfusiebloed. Daarom zijn Jehovah's Getuigen beter af. Notoir bloederige ingrepen worden zo ingekleed dat het bloedverlies tot een minimum beperkt blijft. Zo liggen JG bij hartklepoperaties in beginsel niet aan de gebruikelijke hart-longmachine, maar aan een kleinere pomp. Die verdunt het bloed minder, waardoor de hoeveelheid rode bloedcellen beter op peil blijft. Ook het handwerk wordt aangepast. 'De chirurg doet sommige dingentjes net even anders, net wat bedachtzamer vaak. En de anesthesist kan een belangrijke bijdrage leveren door minder bloed af te nemen en minder infusievloeistof te gebruiken' Al die kleine beetjes helpen niet alleen transfusies voorkomen, ontdekte Atasever, ZE BEVORDEREN OOK AANTOONBAAR DE WEEFSELDOORBLOEDING - EN DAARMEE HET HERSTEL Hij zegt: 'Tijdens een operatie blijven de haarvaatjes bij Jehovah's Getuigen beter doorbloed dan bij andere patiënten. En omdat ze geen vreemd bloed krijgen, zullen Jehovah's Getuigen sowieso geen last hebben van transfusiegerelateerde complicaties zoals SIRS, het beruchte systemic inflammatory response syndrome. Ingewikkelder dan gewone hartchirurgie hoeven bloedbesparende operaties volgens hem niet te zijn, en meer dan de gangbare tijd is een vakbekwaam chirurg er niet aan kwijt.' Hij beluit: 'Het is puur een kwestie van chirurgen goed opleiden en ze voldoende ervaring laten opdoen. Tot alle ziekenhuizen zo ver zijn blijft het natuurlijk nog even behelpen. AMC Magazine zelf besluit: 'Een welgemeende tip daarom voor hen die binnenkort onder het mes moeten: zeg dat je Getuige bent! Gaan ze echt niet natrekken.'"
Toch even bij de les blijven. Uw opmerking ging niet over ongevallen maar over 'bloedloze operaties' die volgens u niet veiliger zijn.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 06:19 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dit gaat over van te voren geplande operaties. Maar wat doen we nu als een getuige wordt aangereden? Dan is een transfusie soms onvermijdelijk om niet te overlijden...
Maar met MichaelServet heb je nu best intensief contact. Je gaat in op zijn argumenten en quote hem zelfs. Dat gaat nog verder dan een groet op straat.quote:Op vrijdag 1 juni 2012 22:47 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Iemand die wel volledig de leer heeft geaccepteerd(gedoopt is) en als die dan uitgesloten wordt(na een heel langduring proces) dan mag je geen contact meer met die persoon hebben.
Dat is de enige reden waarvoor je geen contact meer mag hebben.
Begrijp ik. Maar hopelijk begrijp jij dat mijn punt niet beperkt is tot operaties, maar dat het gaat over medische ingrepen in het algemeen. Als dat je niet duidelijk was, mijn excuses.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 08:30 schreef michaelservet het volgende:
[..]
Toch even bij de les blijven. Uw opmerking ging niet over ongevallen maar over 'bloedloze operaties' die volgens u niet veiliger zijn.
Zo maak je er wel mooie logica van. Op die manier zou je ook geen kip moeten eten, want het zou kunnen dat je daar een salmonellavergiftiging aan overhoudt. Ook zou je geen rauwe groenten moeten eten, want daar kan ehec op zitten. In veel vis zitten teveel zware metalen, dus die mag je ook niet eten. Dat is allemaal wetenschappelijk aangetoond.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 08:30 schreef michaelservet het volgende:
[..]
Toch even bij de les blijven. Uw opmerking ging niet over ongevallen maar over 'bloedloze operaties' die volgens u niet veiliger zijn.
Mag wel onder geloofsgenoten en is misschien ook de reden waarom MS niet wil reageren op mijn laatste postings.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 08:31 schreef -Spring het volgende:
Maar met MichaelServet heb je nu best intensief contact. Je gaat in op zijn argumenten en quote hem zelfs. Dat gaat nog verder dan een groet op straat.
Mag het via Internet wel?
Ben jij ook ex-Jehovah's getuige?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Mag wel onder geloofsgenoten en is misschien ook de reden waarom MS niet wil reageren op mijn laatste postings.
Misschien denkt MS dit ook wel.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ben jij ook ex-Jehovah's getuige?
Maar zo te zien gaan die pipo's het steeds op een loop zetten als er moeilijke vragen op hen af komen.quote:Overigens heeft Bianconeri wel gecommuniceerd met de verschoppeling falling_away. Betekent dat nu ook verstoting voor hem?
Ze kennen hun Wittgenstein goed: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen."quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:05 schreef ATON het volgende:
[..]
Misschien denkt MS dit ook wel.
[..]
Maar zo te zien gaan die pipo's het steeds op een loop zetten als er moeilijke vragen op hen af komen.
quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:09 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ze kennen hun Wittgenstein goed: "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen."
Heb je ook een naam, of ergens waar ik het niet hoef te downloaden?quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:22 schreef falling_away het volgende:
Vers van de pers!! Het genootschap van de JG's heeft nu zelfs tekenfilms gemaakt voor kinderen om ze al op hele jonge leeftijd het schuldgevoel in te prenten. Dit is echt creepy level 10!
let op: Dit is zo nieuw dat veruit de meeste JG's het nog niet eens gezien hebben
http://tinyurl.com/d442bwc
En nee het is geen spam. Sommige JG's op een ander forum dachten zelfs dat dit het werk van 'afvalligen' was, maar het is echt door het genootschap gemaakt.
En dit voorbeeld is NIET overdreven. Wat je in deze tekenfilm ziet gebeurt dagelijks.
Sorry, die bedoelde ik idd.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 09:58 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Ben jij ook ex-Jehovah's getuige?
Overigens heeft Bianconeri wel gecommuniceerd met de verschoppeling falling_away. Betekent dat nu ook verstoting voor hem?
Dit is gewoon eng.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:28 schreef falling_away het volgende:
iemand had ze op youtube gezet maar daar zijn ze verwijderd. Eerlijk gezegd heb ik ook niet de behoefte om ze daar op te zetten.
Dit is de hoes van de tekenfilms
[ afbeelding ]
Ik heb op mijn pc een virus scanner en Malwarebytes pro draaien en er zit echt geen virus in.
Je moet echt de video kijken, dan lopen de rillingen over je rug. Het is zo jammer dat kinderen wereldwijd zo veel angst wordt ingeprent om een sprookje.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:38 schreef ATON het volgende:
[..]
Zo zie je maar weer hoever zo'n sekte durft te gaan.
Grappig dat ze dat van Youtube afhalen omdat het hun auteursrechten schendt. Zij willen toch zoveel mogelijk mensen bereiken? Dat gaat veel effectiever via Youtube dan via dvd's die mensen bij hen moeten bestellen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:28 schreef falling_away het volgende:
iemand had ze op youtube gezet maar daar zijn ze verwijderd. Eerlijk gezegd heb ik ook niet de behoefte om ze daar op te zetten.
Dit is de hoes van de tekenfilms
[ afbeelding ]
Ik heb op mijn pc een virus scanner en Malwarebytes pro draaien en er zit echt geen virus in.
Nee zo ver ik kan zien gaat het nooit om geld. Alles wordt gefinancierd met vrijwillige bijdragen en ik weet van vrij kortbij dat het niet altijd even makkelijk is om rond te komen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Grappig dat ze dat van Youtube afhalen omdat het hun auteursrechten schendt. Zij willen toch zoveel mogelijk mensen bereiken? Dat gaat veel effectiever via Youtube dan via dvd's die mensen bij hen moeten bestellen.
Of zou het toch om geld gaan...?
Het feit dat de leiders in Brooklyn gevestigd zijn, terwijl sommige takken amper rondkomen, maakt mij al wantrouwig.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:42 schreef falling_away het volgende:
[..]
Nee zo ver ik kan zien gaat het nooit om geld. Alles wordt gefinancierd met vrijwillige bijdragen en ik weet van vrij kortbij dat het niet altijd even makkelijk is om rond te komen.
Ze hebben wel vrij veel kapitaal in de vorm van hun gebouwen in Brooklyn maar van wat ik heb gehoord kost het werk wereldwijd ook veel geld. In elk land zijn er bijkantoren waar veel mensen werken, die krijgen een vergoeding en kost en inwoning.
Maar goed, echte inzicht in de finanien krijg je niet.
Goede raad : Indien je deze video's wil bestellen, laat geen adres achter. Voor de JG's ben je een lid of een geïnteresseerde. Kunnen ze zo gerichter aan mailing of huisbezoek doen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:39 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Grappig dat ze dat van Youtube afhalen omdat het hun auteursrechten schendt. Zij willen toch zoveel mogelijk mensen bereiken? Dat gaat veel effectiever via Youtube dan via dvd's die mensen bij hen moeten bestellen.
Of zou het toch om geld gaan...?
De panden in Brooklyn zijn lang geleden gekocht toen ze lang niet de waarde hadden dan die ze nu hebben. Ze zitten dus op het geld maar kunnen er niks mee tot ze de panden verkopen.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:47 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Het feit dat de leiders in Brooklyn gevestigd zijn, terwijl sommige takken amper rondkomen, maakt mij al wantrouwig.
Ik heb de video overigens eens gekeken, maar ik vond het eerder angstaanjagend dan indoctrinerend. Het was zo ver over de top, dat neemt toch niemand serieus?
Ik mocht vroeger ook nooit Pokemon kijken, want dat was te gewelddadigquote:Op zaterdag 2 juni 2012 10:54 schreef falling_away het volgende:
[..]
De panden in Brooklyn zijn lang geleden gekocht toen ze lang niet de waarde hadden dan die ze nu hebben. Ze zitten dus op het geld maar kunnen er niks mee tot ze de panden verkopen.
En wat je in de video ziet gebeurt wel echt. Mijn vrouw mocht vroeger bijv. niet naar de kleine zeemeermin kijken omdat het Griekse mythologie was. Dat was wel redelijk extreem maar er zijn talloze voorbeelden. Dit verhaal lijkt over the top maar zo gaat het dagelijks. Meteen wordt er een boek bijgehaald waar een verhaal uit de bijbel staat. Het plaatje van Adam en Eva uit de tekenfilm komt uit een echt kinderboek van de JG's.
Voor de kindjes vind ik het ook echt heel zielig, gaat de hele klas naar een verjaardagsfeestje! Mag hij/zij niet. Sinterklaas, Kerst etc, kindje word echt wel gepest.quote:Op zaterdag 2 juni 2012 11:29 schreef -Spring het volgende:
Het is echt een soort parallel omniversum waarin ze leven, hè? Met eigen opgelegde waarheden.
Ik begin echt medelijden te krijgen met JG's.Als ze de volgende keer (vaak met een kind erbij) aan de deur komen, laat ik ze binnen en zal ik ze proberen gerust te stellen door oa te vertellen dat er meer is dan angst en schuldgevoel. En dat ik ze wel wil helpen als ze eruit willen stappen. Mss valt dat kind nog te redden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |