Een heel interessant topic waar helaas een tweestrijd is begonnen.
Ik denk dat religie een soort sekte is, het voldoet niet aan alle regels maar als buitenstaander weet je er dan ook weinig van af en mijn mening is ook dat je er niet meer van krijgt te weten of je moet dezelfde overtuiging aan gaan. Ik vind het vooral naar dat mensen je iets proberen op te dringen, iets proberen te laten geloven terwijl ik of wij dat andersom ook niet doen. Ik zou er niet aan moeten denken om de straat op te gaan en andere mensen te moeten bewijzen dat de evolutietheorie 'waarheid' is. Ik zou me kapot generen omdat ik andere mensen lastig val in hun vrije tijd over iets wat alleen ik of ik met mijn clubje vind dat andere mensen ook moeten geloven.
En dat stoort mij. Het zijn wellicht vriendelijk en aardige mensen, maar ik vind niet dat je aan de deur moet komen. Dat is van iemands privé omgeving en ik vind dat dat eigenlijk verboden zou moeten worden. Waarom niet gewoon op internet, via lezingen waar iedereen zomaar bij kan komen, via een boek of gedicht. Nee, het moet verplicht op straat of aan de deur en alleen daarom al zal ik nooit geloven in iets wat via mensen op die manier verder gebracht moet worden. Ik bedoel; als er een God was of iets in die trant dan had hij dat zelf wel gedaan he?
Kortom, met een wikipedia quote vind ik iets nog niet een echte sekte. Ik vind het een sekte wanneer ik er een eng gevoel bij krijg en ze op geheime plaatsen dingen bespreken waar je ook niet zomaar toegelaten of vrijgelaten word. In Ede/Bennekom staat een groot gebouw waar tientallen mensen bijeenkomen. Als ik naar dat gebouw zoek op google krijg ik niks...
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya