Hero Brinkman zet zich in voor een groep onderzoekers. Hij deed dit al eerder.quote:Op vrijdag 28 september 2012 08:29 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Ik snap deze vragen niet..
http://www.hartvannederla(...)-onderzoek-vaatstra/quote:Kamervragen over onderzoek Vaatstra
Tweede Kamerlid Hero Brinkman heeft Kamervragen gesteld over het onderzoek naar de moord op Marianne Vaatstra in 1999. Uit de vragen komt een beeld naar voren van nalatigheid en plichtsverzuim bij justitie.
Brinkman baseert zich op informatie vanuit onafhankelijk onderzoek, die door justitie niet bekend is gemaakt. Zo zou een Irakese asielzoeker uit Kollum binnen twee dagen het land zijn uitgezet. Een daarmee bevriende asielzoeker die Marianne met de dood had bedreigd, zou betrokkenheid bij de moord hebben erkend en getuigen met de dood hebben bedreigd om hun mond te houden. Met de aangifte daarvan zou door justitie niets gedaan zijn. Het Openbaar Ministerie bracht vorig jaar een rapport uit waarin benadrukt werd dat er geen fouten zijn gemaakt, maar Brinkman ziet grote hiaten in dat rapport.
In een reactie zegt de moeder van Marianne, Maaike Terpstra: “De vragen verwoorden precies wat ik al die jaren heb gedacht. Ik heb vanaf het begin af aan geen vertrouwen in het onderzoek gehad. Dit hebben Bauke en ik ook meerdere malen laten weten. Er zijn veel dingen verzwegen, verdraaid of niet onderzocht, vooral over de asielzoekers.” Terpstra gelooft niets van het nieuwe scenario dat Peter R. de Vries in zijn programma presenteert. “Als moeder weet ik dat Marianne nooit in het donker alleen naar huis zou fietsen, en zeker niet voor een geheim afspraakje met iemand waar ik niets van wist. Het verhaal van Spencer en Wietze heb ik nooit geloofd. Die jongen heeft mij nog toegezegd dat hij de taxi voor Marianne zou betalen. Dit hele onderzoek is begonnen met een leugen, die blijkbaar volgehouden moet worden.”
De vragen zijn te lezen op de website van Brinkmans nieuwe Onafhankelijke Burger Partij: http://onafhankelijkeburgerpartij.nl/2de-kamer-activiteiten
Ok, nu snap ik het wel. Ik dacht namelijk dat de pijlen zich gericht hadden op dat grootschalige dna-kapen, maar die andere zaken/vragen spelen dus nog steeds.quote:Op vrijdag 28 september 2012 09:35 schreef lexgauw007 het volgende:
[..]
Hero Brinkman zet zich in voor een groep onderzoekers. Hij deed dit al eerder.
[..]
http://www.hartvannederla(...)-onderzoek-vaatstra/
Voor die mensen speelt de zaak nog steeds. Met enkele mannen was geen DNA-match maar dat maakt de onderzoekers niet zoveel uit. Gewoon doordonderen op de ingeslagen weg lijkt het motto.quote:Op vrijdag 28 september 2012 09:44 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
[..]
Ok, nu snap ik het wel. Ik dacht namelijk dat de pijlen zich gericht hadden op dat grootschalige dna-kapen, maar die andere zaken/vragen spelen dus nog steeds.
quote:Op vrijdag 28 september 2012 11:11 schreef my2cents het volgende:
Was overigens altijd overtuigd dat het een buitenlander moet zijn geweest (Ja, heb toen ook staan rellen bij de sporthal en met eieren gegooid) en dat het AZC dicht moest.
Laatste tijd twijfel ik daaraan, omdat ik steeds vaker verhalen lees waarin Nederlanders, westerlingen, in staat blijken te zijn vrouwen te wurgen, snijden etc etc.
quote:2300 mannen laten al DNA afnemen
DNA-afname zaak Vaatstra succes
Kwart uitgenodigde mannen laat al wangslijm afnemen
WAAGWESTEINDE - Op de eerste dag van het grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek in de zaak Marianne Vaatstra hebben zaterdag bijna 2300 mannen wangslijm laten afnemen. Dit maakte het Openbaar Ministerie zaterdag bekend.
Dit betekent dat al meer dan een kwart van alle 8080 uitgenodigde mannen DNA heeft afgestaan. Volgens het OM is de dag goed verlopen. „We merken dat veel mannen met veel enthousiasme naar de afnamepunten komen”, aldus een woordvoerder van het OM. Tussen twaalf uur en half 1 was er een piek in de opkomst. Dit zorgde er voor dat er bij sommige punten even moest worden gewacht.
Politie en justitie hopen met het DNA-onderzoek 13 jaar na de moord op Marianne Vaatstra een familielid van de dader op het spoor te komen. Op de eerste dag zijn 2400 mannen opgeroepen. Medewerking aan het onderzoek is op vrijwillige basis.
Het gaat om alle mannen die op 1 mei 1999, de dag waarop Marianne dood en verkracht in een weiland bij Veenklooster werd gevonden, tussen de 16 en 60 jaar waren en op maximaal 5 kilometer afstand woonden. Er zijn in totaal 8080 mannen aangeschreven.
Het OM heeft 2 weken uitgetrokken voor de afname van het wangslijm. Het DNA wordt de daaropvolgende maanden door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) bestudeerd en vergeleken met het genetisch materiaal van de moordenaar van Marianne, dat op haar lichaam en een aansteker is gevonden. Het NFI verwacht minstens 5 maanden nodig te hebben.
Ja hoezo kan dat niet? Heel veel mannen daar zijn blij dat ze kunnen bijdragen aan het onderzoek. Het is geen crematie waar ze heen gaan.quote:Op zaterdag 29 september 2012 19:10 schreef Samson het volgende:
"We merken dat veel mannen met veel enthousiasme naar de afnamepunten komen”, aldus een woordvoerder van het OM"
Huh? met enthousiasme?
Dat was dit topic, maar de titel is veranderd..quote:Op zaterdag 29 september 2012 21:37 schreef Strani het volgende:
Blijft toch een hele lastige discussie, dat DNA afstaan. Is daar geen eigen topic voor? Ik zou er zeer gemengde gevoelens bij hebben.
Enthousiasme lijkt mij ook het juiste woord niet. Ik zou er zelf in elk geval al helemaal niet vrolijk van worden.quote:Op zaterdag 29 september 2012 22:43 schreef alors het volgende:
[..]
Ja hoezo kan dat niet? Heel veel mannen daar zijn blij dat ze kunnen bijdragen aan het onderzoek. Het is geen crematie waar ze heen gaan.
Ach so, dank jequote:Op zaterdag 29 september 2012 23:13 schreef ejiraM het volgende:
[..]
Dat was dit topic, maar de titel is veranderd..
Enthousiast betekent dan ook niet (enkel) vrolijk, maar hartstochtelijk, bezield, fanatiek, geestdriftig, gemotiveerd, etc.quote:Op zaterdag 29 september 2012 23:20 schreef Strani het volgende:
[..]
Enthousiasme lijkt mij ook het juiste woord niet. Ik zou er zelf in elk geval al helemaal niet vrolijk van worden.
Ik zou geen van al die dingen zijn vrees ik.quote:Op zaterdag 29 september 2012 23:26 schreef alors het volgende:
[..]
Enthousiast betekent dan ook niet (enkel) vrolijk, maar hartstochtelijk, bezield, fanatiek, geestdriftig, gemotiveerd, etc.
Alles KAN maar of het waarschijnlijk isquote:Op maandag 24 september 2012 22:22 schreef BabeWatcher het volgende:
[..]
Een test over de rug van personen. We hebben genoeg gerechtelijke dwalingen gehad. Misschien is Marianne verkracht (of heeft ze vrijwillig seks gehad) en is ze daarna slachtoffer geworden van een roofmoord (andere dader).
Ja hoor, 12 jaar geleden al: Iedere Nederlander moet DNA inleverenquote:Op zaterdag 29 september 2012 21:37 schreef Strani het volgende:
Blijft toch een hele lastige discussie, dat DNA afstaan. Is daar geen eigen topic voor?
Waaromquote:Op zondag 30 september 2012 07:17 schreef Synthercell het volgende:
Lijkt dit massale DNA onderzoek niet vooral meer op een test om te zien hoeveel man men in beweging krijgt dan een werkelijk onderzoek?
Bronquote:De wet met betrekking tot DNA-verwantschapsonderzoek is op 1 april 2012 in werking getreden en biedt mogelijkheden om via familieleden de dader van een misdrijf op te sporen.
Ik ook niet. Ik zou niet enthousiast worden van het feit dat ik een potentiële verdachte zou zijn. Ik blijf er trouwens bij dat ik dit soort onderzoeken echt nutteloos vind. Je krijgt er de vermoorde persoon niet mee terug, het kost de samenleving klauwen met geld en het enige dat je er mee bereikt is (heel eventueel ook nog) berusting bij de familie. Die vind ik dan wel erg duur betaald. Ik heb het specifiek over cold cases, niet over net gebeurde moordenquote:Op zaterdag 29 september 2012 23:27 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik zou geen van al die dingen zijn vrees ik.
Potentiële verdachte?quote:Op zondag 30 september 2012 09:20 schreef Samson het volgende:
[..]
Ik ook niet. Ik zou niet enthousiast worden van het feit dat ik een potentiële verdachte zou zijn. Ik blijf er trouwens bij dat ik dit soort onderzoeken echt nutteloos vind. Je krijgt er de vermoorde persoon niet mee terug, het kost de samenleving klauwen met geld en het enige dat je er mee bereikt is (heel eventueel ook nog) berusting bij de familie. Die vind ik dan wel erg duur betaald. Ik heb het specifiek over cold cases, niet over net gebeurde moorden
Ja, tenminste dat werd gezegd in de uitzending van Peter R. de Vries.quote:Op zondag 30 september 2012 10:21 schreef JohnDDD het volgende:
Sorry maar zijn die Spencer en Wietze wel eens onderzocht? (Op DNA)
Je voorkomt eventueel toekomstige slachtoffers.quote:Op zondag 30 september 2012 09:20 schreef Samson het volgende:
[..]
Je krijgt er de vermoorde persoon niet mee terug, het kost de samenleving klauwen met geld
Klopt maar wat is het alternatief? Niets doen?quote:Op zondag 30 september 2012 11:30 schreef alors het volgende:
Zo'n onderzoek werkt ook alleen maar in specifieke gevallen. Als zoals hier 95% komt opdagen dan kun je nog eens kijken naar die paar honderd mensen die zich niet melden.
Maar in heel veel andere zaken in grotere samenlevingen en steden zal er nooit zo'n hoge opkomst zijn en zullen de percentages denk ik eerder omgekeerd zijn waarbij het geen doen is om al die mensen die zich niet melden nog even na te lopen.
Je zegt het al, eventueel, ik vind dat die verwachting de kosten die gemoeid zijn met zo'n grootschalig onderzoek niet rechtvaardigt. Met een fractie van dit geld red je zat andere mensen. Kwestie van prioriteiten stellen.quote:Op zondag 30 september 2012 11:20 schreef Buster24 het volgende:
[..]
Ja, tenminste dat werd gezegd in de uitzending van Peter R. de Vries.
[..]
Je voorkomt eventueel toekomstige slachtoffers.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |