Wat ik niet snap is waarom je hier vrijwillig aan zou meewerken? Stel dat het DNA van de moordenaar voor 99,9% met dat van jou overeenkomt, maar je bent de moordenaar niet en weet inmiddels ook niet meer waar je die bewuste dag was? Ik zou het risico niet willen nemen moet ik zeggen.quote:Bij ruim 8000 mannen in Noord-Friesland valt deze week een brief op de deurmat met daarin de oproep om wangslijm af te staan voor een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek.
Politie en justitie hopen 13 jaar na dato via een familielid de moordenaar van Marianne Vaatstra op het spoor te komen. Het is voor het eerst dat zo'n onderzoek in Nederland wordt uitgevoerd.
Het Openbaar Ministerie (OM) in Leeuwarden meldt dat de 8080 brieven maandag op de bus gaan en dinsdag worden bezorgd. Behalve de oproep krijgen de ontvangers ook een brochure met tekst en uitleg over het DNA-onderzoek.
Het gaat om alle mannen die op 1 mei 1999, de dag waarop Marianne dood en verkracht in een weiland bij Veenklooster werd gevonden, tussen de 16 en 60 jaar waren en op maximaal 5 kilometer afstand van het weiland woonden. Justitie gaat ervan uit dat de dader een man van Europese afkomst is. Hij zou ten tijde van de moord in de Noord-Friese regio hebben gewoond en een bekende zijn geweest van het slachtoffer.
Maatwerk
Op 29 september wordt op 11 plaatsen in drie Friese gemeenten (Achtkarspelen, Dantumadiel en Kolummerland) begonnen met het het afnemen van DNA. Dat gebeurt op vrijwillige basis. Het OM heeft daar 2 weken voor uitgetrokken. Mannen die in die periode niet kunnen maar wel willen meedoen, kunnen via de politie een afspraak maken. ''Maatwerk is mogelijk'', aldus een woordvoerster van het OM.
Het DNA wordt de daaropvolgende maanden door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) bestudeerd en vergeleken met het genetisch materiaal van de moordenaar van Marianne. Op het lichaam van Marianne en een aansteker in haar tas is DNA van de dader gevonden. Het NFI verwacht minstens 5 maanden nodig te hebben.
Koninginnedag
Marianne Vaatstra fietste 's avonds op Koninginnedag 1999 alleen naar haar ouderlijk huis in Zwaagwesteinde. Daar kwam ze nooit aan. De volgende dag werd ze in het weiland bij Veenklooster gevonden. De speurtocht naar de dader is een van de langstlopende en meest intensieve politieonderzoeken ooit. Volgens het OM is het verwantschapsonderzoek de ultieme poging om de dader nog te achterhalen.
Mariannes vader Bauke Vaatstra zei kort geleden dat dit ''het laatste redmiddel is om de moordenaar te vinden''. Hij deed toen ook een dringende oproep aan alle mannen in Noord-Friesland om mee te werken.
Justitie benadrukt dat het afgestane DNA alleen voor dit onderzoek wordt gebruikt. Het wordt niet opgeslagen in de DNA-databank, maar na het onderzoek vernietigd.
Bron
Kloptquote:Op zondag 16 september 2012 11:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
99.9% kan niet, dan ben je gewoon de moordenaar.
Het gaat erom om familieleden van de dader te vinden. De dader zelf zal natuurlijk niet meewerken of woont allang niet meer in de regio.quote:Op zondag 16 september 2012 11:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Maar ik zou eerder zeggen, als je weet dat je het gedaan hebt waarom zou je meewerken?
Nee dat is niet waar. 99.9% zegt het al, het is niet 100% zeker.quote:Op zondag 16 september 2012 11:47 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
99.9% kan niet, dan ben je gewoon de moordenaar.
Maar ik zou eerder zeggen, als je weet dat je het gedaan hebt waarom zou je meewerken?
Zulke onderzoeken werken alleen onder dwang en dat zal gelukkig of jammerlijk, afhangend van je standpunten, niet zo gauw gebeuren.
Nou ja dan is ieder geval de groep van mensen die nog eens goed onderzocht moeten alweer behoorlijk geslonken.quote:Op zondag 16 september 2012 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:
De grote vraag is: hoe wordt onderzoek gedaan naar iedereen die weigert? Want de deelnemers zijn snel uit te sluiten, als er 100 niet meedoen en er een kans is dat de moordenaar daarbij zit, hoe gaan ze die 100 personen dan "aanpakken"?
Dit probleem zou mij serieus zo'n onderzoek doen weigeren.quote:Op zondag 16 september 2012 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:
Groot probleem blijft natuurlijk dat de overheid keer op keer bewezen heeft niet met vertrouwelijke gegevens te kunnen omgaan...
Dat is zo goed als 100%.quote:Op zondag 16 september 2012 11:50 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Nee dat is niet waar. 99.9% zegt het al, het is niet 100% zeker.
En verder zou ik ook denken; tsja als je de dader bent ga je natuurlijk niet meedoen, maar goed de dader denkt wellicht ook zo en kan dat mooi als excuus gebruiken "ja het komt misschien wel overeen maar waarom zou ik vrijwillig meedoen als ik de moordenaar ben?".
Ik denk dat ze weigeraars nog eens goed onder de loep nemen of het een bekende kon zijn van het meisje.quote:Op zondag 16 september 2012 11:49 schreef RemcoDelft het volgende:
De grote vraag is: hoe wordt onderzoek gedaan naar iedereen die weigert? Want de deelnemers zijn snel uit te sluiten, als er 100 niet meedoen en er een kans is dat de moordenaar daarbij zit, hoe gaan ze die 100 personen dan "aanpakken"?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.the master quiz
Ze hebben al eerder zo'n onderzoek gedaan en die gegevens zijn er ook niet meer. Vandaar ook dat het nog een keer moet.quote:Op zondag 16 september 2012 11:40 schreef kwiwi het volgende:
Buiten dat heb ik zo m'n twijfels over of alle gegevens en monsters wel echt vernietigd worden na het onderzoek.
zou mooi zijn ja, al is er nog de kans dat de hele familie 'fout' is en dat ze allemaal weigeren omdat ze wel weten dat die foute neef het heeft gedaan, maar ja, vandaar ook dat ze je wat extra natrekken als je weigertquote:Op zondag 16 september 2012 11:55 schreef Hicham. het volgende:
Bij dit onderzoek wordt met het dna ook gekeken of de dna gever een bloedlijn heeft met de dader. Je kunt als dader dan wel weigeren, maar als je vader, broer, zoon of neef..ect.. wel geeft dan komen ze alsnog bij je uit. Ik denk dat de dader nu wel angstzweet heeft als we ervan uitgaan dat er tenminste nog familie daar woont. Maar goed we zullen wel zien op het iets oplevert. Zal mooi zijn als de dader nu in het net loopt.
Maar dat was niet zo grootschaligquote:Op zondag 16 september 2012 12:02 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ze hebben al eerder zo'n onderzoek gedaan en die gegevens zijn er ook niet meer. Vandaar ook dat het nog een keer moet.
Okee, maar het is er niet meer, dus zorg van TS ongegrond.quote:
Puntquote:Op zondag 16 september 2012 12:04 schreef Arcee het volgende:
[..]
Okee, maar het is er niet meer, dus zorg van TS ongegrond.
Het zal natuurlijk niet de eerste keer zijn dat er onzorgvuldig om wordt gegaan met vertrouwelijke gegevens bij de overheid.quote:Op zondag 16 september 2012 12:02 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ze hebben al eerder zo'n onderzoek gedaan en die gegevens zijn er ook niet meer. Vandaar ook dat het nog een keer moet.
Het klinkt cliché, maar als je niks te verbergen hebt...quote:Op zondag 16 september 2012 12:05 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Het zal natuurlijk niet de eerste keer zijn dat er onzorgvuldig om wordt gegaan met vertrouwelijke gegevens bij de overheid.
Al met al zou ik het risico in ieder geval niet willen lopen.
Ik denk zo: ik heb niks te verbergen, niks met de moord te maken, dus voor mij persoonlijk kunnen er behalve geen gevolgen verder alleen maar negatieve gevolgen uit voortvloeien.quote:Op zondag 16 september 2012 12:07 schreef The_Dean het volgende:
[..]
Het klinkt cliché, maar als je niks te verbergen hebt...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |