Ik vind het een zeer interessant idee en ben er in principe voor.
Wat vinden jullie hiervan?
Met DNA kun je VEEEEEL meer doen dan alleen misdaden oplossen. Je kunt allerlei dingen uitvinden over eventuele ziekten/afwijkingen die mensen hebben en ook de kans dat een persoon een bepaalde ziekte krijgt binnen een bepaalde tijd. Als dat in handen van het bedrijfsleven komt dan gaat er geselecteerd worden op "goed DNA" en hebben een enorme hoeveelheid mensen ineens veel minder kansen.
Op dit moment mag een werkgever helemaal niets vragen / gegevens opvragen over de medische toestand van een sollicitant en hem/haar op basis van zoiets beoordelen. Ik hoop van harte dat dat zo blijft. Niet alles gaat zomaar iedereen aan vind ik.
Marco
Als er dan onverhoopt een misdaad wordt gepleegd op een plaats waar jij bent geweest kán je dus als eventuele dader worden opgepakt. En ook al blijkt na verder onderzoek dat je er niets mee te maken had, drukt het toch een stempel op je.
En even ingaande op de vaderschapstesten waar de parasiet het over had. Ik zou dat nogal een inbreuk op de privacy van die mannen vinden.
Ik vind in beide gevallen dat pas ná een duidelijke reden tot verdenking van iemand als zijnde bijvoorbeeld dader of vader er eventueel DNA getest mag worden en níet vooraf.
quote:
Op dit moment mag een werkgever helemaal niets vragen / gegevens opvragen over de medische toestand van een sollicitant en hem/haar op basis van zoiets beoordelen
Maar dat mag met die DNA-database ook niet, dus wat dat betreft verandert er niks. Medische gegevens kunnen ook in verkeerde handen vallen. Ik ben het wel met je eens dat er verkeerde dingen met die database zouden kunnen gebeuren, maar het terecht komen ervan bij een werkgever lijkt me daar niet 1 van. Als het niet mag, dan zal het daar ook niet terecht komen. Een bedrijf zal niet op illegale wijze aan die informatie willen komen. Naja, sommige wel natuurlijk, maar die zullen ook op dit moment al illegaal in andersmans zaken zitten te neuzen.
quote:
op 04-29-2000 om 11:10 PM schreef Arcee het volgende:
Een bedrijf zal niet op illegale wijze aan die informatie willen komen. Naja, sommige wel natuurlijk, maar die zullen ook op dit moment al illegaal in andersmans zaken zitten te neuzen.
Dat werd inderdaad ook in de discussie in het Lagerhuis aangevoerd, maar de gegevens die nu van mij terug te vinden zijn, zijn van mijn persoon, maar niet uniek. En dat is het grote verschil. Op mijn sofinummer kan je een heleboel terug vinden (maar heel makkelijk op frauderen), via mijn diverse klantenkaarten kan je zien welke pindakaas ik vaak koop en mijn finaciële gegevens zijn ook zo na te gaan. Daar kan ik allemaal nog mee leven, maar iets zo persoonlijk als DNA??!!
Ik kijk misschien teveel films, maar ik moet er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren als het in verkeerde handen terecht komt.
lees trouwens ook: http://209.163.248.153/forum/NonCGI/Forum19/HTML/000092.html
Mensen die 'voor"zijn realiseren zich kennelijk niet wat er kan gebeuren als er daadwerkelijk zo'n data-base is.
In de toekomst, uitgesloten worden door verzekeringsmaatschappeijen,geen lening of hyptoheek kunnen krijgen omdatuit je DNA blijkt dat je leven waarschijnlijk voor je 50e ophoud,criminelen die d.m.v het achterlaten van haren van anderen, justitie op een verkeerd spoor brengen.
Nu draaf ik misschien erg door, maar stel dat er in jou familie veel "afwijkingen" voorkomen, zou men dan ook kunnen besluiten d.m.v medisch ingrijpen,om mensen onvruchtbaar te maken?
(zeg niet dat dit niet mogelijk is, want dit gebeurt in sommige landen al jaren o, omdat men daar vind dat mensen met een geestelijke handicap zich niet voort mogen planten)
Ik vind dat in ieder geval iedereen met een strafblad of crimineel verleden in deze DNA-database moet komen. Deze mensen komen toch vaak weer terug in dit circuit.
Zo'n database met alle gegevens van alle mensen moet er NOOIT komen, dit is veel te link !
Er kan inderdaad veel meer gedaan worden met deze gegevens dan het oplossen van misdaden.
quote:
op 04-29-2000 om 10:02 PM schreef Arcee het volgende:
Was vandaag de discussie bij Het Lagerhuis... Ik vond het heel interessant. De vraag was dus of er een DNA-database van alle Nederlanders moet komen. Dan kan wanneer er een misdaad is gepleegd aan de hand van het DNA-materiaal van een verdachte onmiddelijk en met 100% zekerheid de dader aangewezen worden. Perfect dus. Nadeel kan zijn dat die database in verkeerde handen kan komen. Of dat op de plaats van de misdaad materiaal gevonden wordt van iemand anders dan de dader.
Ik vind het een zeer interessant idee en ben er in principe voor.
Wat vinden jullie hiervan?
Zelfs criminelen hebben rechten, er mag niet zomaar bijvoorbeeld wangslijm afgenomen worden. Het zou hetzelfde zijn geweest als dat ze vroeger bijvoorbeeld van iedereen vast vingerafdrukken moesten hebben want stel dat. Is iedereen een potentiele crimineel? Dacht het niet! Plus dat er kerels rondlopen wiens sperma-D.N.A. verschilt van de rest van de lichaams-DNA! Nederland is wat dat betreft nog een groentje op DNA gebied en ik denk dat er over de hele wereld nog betrekkelijk weinig kennis is op DNA gebied.
We hebben wat gevonden 'Goh, een DNA-string, hee iedereen heeft een andere DNA!' maar ik denk dat dat allemaal nog wel mee valt. Hoe zit het bijvoorbeeld met tweelingen, etc?
Ik denk dat ze DNA nog wel wat verder mogen bestuderen voor ze dit soort dingen gaan doen. Sorry, maar ik ben er tegen.
Grtz,
Meerhoerman.
quote:
op 04-30-2000 om 12:56 PM schreef MiRRoRMaN het volgende: Plus dat er kerels rondlopen wiens sperma-D.N.A. verschilt van de rest van de lichaams-DNA!
Grtz, Meerhoerman.
Het zou niet best zijn als sperma DNA exact gelijk is aan lichaams-DNA. Ten eerste is het maar de helft, en ten tweede zou mijn broer dan exact gelijk DNA hebben als ikzelf. De natuur regelt het gelukkig zo dat gameten een wilekeurig gedeelte van het DNA pakken (de helft dus) waarbij zelfs crossings optreden: uitwisseling van je vaders en moeders zijde dus. Trouwens ook een vorm van genetische manipulatie...
Van iedereen die een strafbaar feit heeft gepleegd het DNA vasthouden? Ik weet het niet, niet zolang er geen duidelijke regels zijn wat er mee gebeurt iig.
mijn lichaam is zo'n beetje het enige waar de overheid geen zeggenschap over heeft en dat hou ik graag zo.
Baas in eigen DNA!
Als hier ooit zulke idiote regels worden ingevoerd ben ik hier weg en trek ik me terug in de jungle van Irian-Jaya !
Verder krijg ik het idee dat er al steeds meer controle komt vanuit de regering...Bijvoorbeeld dat de BVD meer mag afluisteren... Nu zijn er voor al die veranderingen wel "rechtvaardigingen" maar in het grote geheel is er geen.
jah.. ik weet het... een beetje pessimistisch..
quote:
op 04-30-2000 om 12:56 PM schreef MiRRoRMaN het volgende:
Hoe zit het bijvoorbeeld met tweelingen, etc?
Ik weet niet of je wel es de serie Prey hebt gezien, ( ik wel, ik kijk trouw elke week ) maar daar hadden ze het vorige week over dat tweelingen verschillen van DNA. Alleen klonen hebben dezelfde DNA...
quote:
op 04-29-2000 om 11:03 PM schreef TheMarco het volgende:
Met DNA kun je VEEEEEL meer doen dan alleen misdaden oplossen.
Ja, een Afrikaanse Voodoomeester kan er soep van koken bijvoorbeeld!
Ik werk zelf bij het NFI (voormalig Gerechtelijk Laboratorium) en hier zijn ze ook bezig met een DNA-database. Op dit moment wordt deze dus alleen nog maar gebruikt voor boeven. Deze database wordt internationaal gelinkt zodat je meteen (internationaal) kan checken of het gevonden genetisch materiaal is van iemand die al eerder een misdaad heeft begaan. Mooi systeem. Het zou alleen nog mooier zijn als je iedereen erin heb staan.
Als je ziet hoe weinig politiezaken er daadwerkelijk opgelost worden, zou je bijna denken dat misdaad wel loont! Daarom denk ik dat deze database wel een goed idee is. Je zou in 70% van de gevallen meteen kunnen zien wiens erfelijk materiaal je hebt gevonden. Dan los je tenminste nog eens wat zaken op!
Tja, en je privacy? Je DNA-gegevens komen niet buiten het lab dus je buren (om maar een voorbeeld te noemen) zullen die dus nooit onder ogen krijgen.
De overheid beheerd wel meer privacy-gevoelige gegevens van jou (belastingdienst, gemeentearchief, enz.), dus waarom niet je DNA? Deze gegevens zullen, omdat ze onder de klasse "STG Geheim" zullen vallen, streng bewaakt worden. Dus zullen ook nooit in handen van derden komen en al helemaal niet gebruikt worden voor verzekeringen of sollicitaties!
Mensen die het nog steeds een eng idee vinden: Wake up! enne ... kijk wat minder naar de X-files of Peter R de Vries (de man zonder bovenlip)
"Zo zie je maar weer, al het goeie komt van Melkunie koeien"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |