abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111920509
12% van de Nederlandse bevolking heeft op dit moment een uitkering.
Dit betekent dat meer dan 1 miljoen Nederlanders een bijstandsuitkering, werkloosheidsuitkering of arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen.
In dit blog wil ik het graag hebben over de bijstandsuitkering.

Een groot gedeelte van de mensen die een bijstandsuitkering ontvangt, krijgt dit naar mijn idee onterecht.
Veel mensen zijn gewoon te lui om te werken, krijgen alle subsidies en kunnen doen en laten waar ze zin in hebben. Dit vinden ze wel prima. Dat andere mensen hard moeten werken voor hun geld zal hun een zorg zijn, als zij hun geld maar lekker makkelijk binnen krijgen.

Voor gezinnen die een uitkering ontvangen wordt het hier in Nederland allemaal nog even gemakkelijker gemaakt. De gemeente heeft allerlei potjes en subsidies. Kinderen kunnen gratis op een sport, overal is korting op en zelfs de kinderopvang (die zij nauwelijks nodig zijn) wordt bijna compleet vergoed. Ze wonen vaak in de grootste huurwoningen met de meeste huursubsidie. Mensen die onterecht een uitkering ontvangen maken misbruik van de voorzieningen die de staat biedt en zorgen er voor dat andere mensen hier de dupe van worden.
De sollicitatieplicht die in het leven geroepen is voor mensen met een uitkering, levert ook niet veel op. Eerder solliciteerden de mensen met een uitkering op functies die zij toch niet konden bemachtigen om zo hun uitkering aan te houden.
Nu dit strenger gecontroleerd wordt is dit niet meer mogelijk. Maar dat maakt het uitkering trekken nog steeds niet onmogelijk, want een sollicitatie verpesten ze ook met gemak en bij een gesprekje met iemand die over de uitkering gaat zetten ze een zielig masker op.
Ik vind dat aanvragen voor een uitkering stopgezet zouden moeten worden en iedereen die een uitkering moet zorgen dat hij/zij een baan krijgt. Het zij tuintjes schoffelen of schoonmaakwerk, hoe dan ook er is altijd wel werk te vinden als je maar wil!

Er moet meer druk uitgeoefend worden op mensen die een uitkering ontvangen en zich niet 100% inzetten om een baan te bemachtigen.

Schrijnend is vooral dat sommige hardwerkende mensen/gezinnen, minder geld te besteden hebben dan mensen met een uitkering.
  woensdag 23 mei 2012 @ 12:14:42 #2
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_111920812
Je leeft blijkbaar in een roze gekleurd VVD-wolkje.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  Moderator woensdag 23 mei 2012 @ 12:16:28 #3
9859 crew  Karina
Woman
pi_111920896
Ik lees heel veel aannames, maar geen bronnen...
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_111920910
Loesjes, graag actief mee gaan discussieren. We krijgen hier de laatste dagen nogal wat betoogjes waarna degene die ze gepost heeft zich niet meer laat zien. Dat is niet de bedoeling.
pi_111920922
Saai. De zoveelste met een zeer beperkt perspectief en kennis van zaken die zijn daaruit voortkomende kant noch wal rakende mening moet spuien.
Wat is dat toch. Hebben die mensen echt niet in de gaten hoe weinig ze van iets afweten of hoe beperkt hun perspectief is?
Als ik weet dat ik ergens niet genoeg vanaf weet of het grote plaatje niet goed genoeg ken dan hou ik mijn bek dicht zodat er ook geen verbale diarree uitkomt. Is deze houding niet populair meer tegenwoordig of is ie dat nooit geweest? Denk dat ik stiekem het antwoord al weet helaas....
pi_111920924
Te radicaal,

Iedereen met een uitkering zou verplicht moeten werken, desnoods vrijwilligers werk.
Maarja, zag laatste een reportage. Was een experiment, maar een paar mensen kwamen van de duizenden. Gadverdamme
  woensdag 23 mei 2012 @ 12:17:22 #7
26597 peasant
Vanneuh...Oh ja
pi_111920934
hoeveel mensen in de bijstand ken jij? of heb je gesproken voordat je tot dit inzicht kwam.
Tuurlijk zijn er mensen die er misbruik van maken. En die moeten aangepakt worden.
Alles is toxisch, het hangt af van de dosis.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 23 mei 2012 @ 12:17:24 #8
2057 Tokus
whale oil beef hooked
pi_111920936
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:07 schreef Loesjes het volgende:
12% van de Nederlandse bevolking heeft op dit moment een uitkering.

Een groot gedeelte van de mensen die een bijstandsuitkering ontvangt, krijgt dit naar mijn idee onterecht.
Veel mensen zijn gewoon te lui om te werken, krijgen alle subsidies en kunnen doen en laten waar ze zin in hebben.
ok, als je dit claimt, dan wil ik ook cijfers horen. Hoeveel procent is "te lui om te werken" ? Wat is "een groot gedeelte" ?
Nothing lasts forever but the certainty of change
  woensdag 23 mei 2012 @ 12:18:01 #9
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_111920964
Bijstand afschaffen en alle bijstandtrekkers zich voor 100% in laten zetten aan een baan te komen zijn 2 hele verschillende dingen.
Ok stelletje hokboeren
pi_111921227
erger is de top die miljoenen opstrijkt, onder het mom van marktconform salaris. maar ja, dat is niet echt populair onder de vvd.
en die miljoenensalarissen en bonussen merk je wel degelijk als werkend burger.

Oh ja, vergeet de prestigeprojecten van de ministers en ambtenaren niet, dat kost helemaal miljarden.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_111921232
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:16 schreef 99.999 het volgende:
Loesjes, graag actief mee gaan discussieren. We krijgen hier de laatste dagen nogal wat betoogjes waarna degene die ze gepost heeft zich niet meer laat zien. Dat is niet de bedoeling.
Vergelijk het gebruik van het woord "blog" bij W.Wiebel.
Zelfde sociale academie werkgroepje als W.Wiebel, vermoed ik. Wrs proberen ze te achterhalen in hoeverre er een draagvlak is (onder jongeren) voor uiterst utilitair gedachtegoed, hoewel ze het zelf zo niet zullen noemen. Ik schat een beetje in dat hun docent maatschappij leer verteld heeft dat de jeugd van tegenwoordig aardig aan het verrechtsen is oid.
I´m back.
pi_111921395
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:23 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Vergelijk het gebruik van het woord "blog" bij W.Wiebel.
Zelfde sociale academie werkgroepje als W.Wiebel, vermoed ik. Wrs proberen ze te achterhalen in hoeverre er een draagvlak is (onder jongeren) voor uiterst utilitair gedachtegoed, hoewel ze het zelf zo niet zullen noemen. Ik schat een beetje in dat hun docent maatschappij leer verteld heeft dat de jeugd van tegenwoordig aardig aan het verrechtsen is oid.
Wiebel heeft ons enige uitleg gegeven en doet ook leuk mee in discussies, dan is het prima. Maar enkel wat droppen en dan weer verdwijnen is niet de boedeling :P.
pi_111921549
De stelling doet me denken aan deze parodie van Hans Teeuwen:

Overigens moet TS niet vergeten dat een groot deel van de mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering (deels) gewoon werken.

Bovendien worden er tegenwoordig strenge eisen gesteld bij het ontvangen van een WWB-uitkering. Zoals sollicitatieplicht en veelal ook verplichte reintegratie en/of leer- werktrajecten.

Bij onvoldoende inzet worden mensen onverbiddelijk gekort op de uitkering.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_111921558
quote:
11s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:27 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Wiebel heeft ons enige uitleg gegeven en doet ook leuk mee in discussies, dan is het prima. Maar enkel wat droppen en dan weer verdwijnen is niet de boedeling :P.
Zelfde modus operandi, bespeur ik nochtans. Zou me niet verbazen indien gaatwel ook tot de club behoort.
I´m back.
pi_111921698
Mijn god wat een onderbuikgevoelens weer. Ik stel voor dat we de AOW afschaffen. Dat gaat nog veel meer opleveren. Laat onze ouders maar doodverhongeren ofzo
pi_111921711
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zelfde modus operandi, bespeur ik nochtans. Zou me niet verbazen indien gaatwel ook tot de club behoort.
Oh, zeker. Komt voort uit een opdracht bij een Hogeschool.
  woensdag 23 mei 2012 @ 12:38:53 #17
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_111921830
Ja, ik denk dat je een veel prettigere maatschappij krijgt als je de bijstand af ga schaffen. Die mensen gaan dan natuurlijk netjes werken, want tja werkgevers zitten echt te wachten op ongemotiveerd personeel, dus die mensen worden met bosjes tegelijkertijd aangenomen, dat lijkt me duidelijk. Criminaliteits cijfers zullen wonderbaarlijk in één storten verwacht ik...waarom? Geen idee, gewoon omdat de bijstand niet meer bestaat. Nederland zal spontaan veranderen in een zonovergoten paradijs waar iedereen hand in hand en zingend over straat gaat.

Of zo iets dan. :')

Wellicht moeten mensen die denken dat het afschaffen van de bijstand hun (belasting)geld gaat besparen eens wat harder over het onderwerp na gaan denken.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
pi_111921957
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:07 schreef Loesjes het volgende:
88% van de Nederlandse bevolking heeft op dit moment geen uitkering.
Dit betekent dat meer dan 1 ongeveer 9 miljoen Nederlanders een werken bijstandsuitkering, werkloosheidsuitkering of arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangen.
In dit blog wil ik het graag hebben over mensen die werken. de bijstandsuitkering.

Een groot gedeelte van de mensen die een bijstandsuitkering ontvangt, krijgt dit naar mijn idee onterecht, omdat ze niet kunnen werken, tussen banen zitten of omdat ze te oud zijn.
Veel Sommige mensen zijn gewoon te lui om te werken, krijgen alle subsidies en kunnen doen en laten waar ze zin in hebben omdat ze anders niet kunnen rondkomen. Dit vinden ze wel prima ze verschrikkelijk omdat ze zich de ganze dag vervelen. Dat andere mensen hard moeten werken voor hun geld zal hun een zorg zijn, als zij hun geld maar lekker makkelijk binnen krijgen.

Ik heb de je eerste alinea een klein beetje gewijzigd. Wellicht komt de rest nog :)

Maar wat is nu eigenlijk je punt behalve je eigen verzonnen mening hier neerkwakken?
Verder ben ik het wel met je eens hoor dat je mensen die KUNNEN werken geen permanente uitkering moet geven. Maar wil dit een kans van slagen krijgen in NL dan moeten er echt ontzettend veel dingen veranderen, zoals ontslagrecht, huizenmarkt, belastingen, etc.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_111922021
Zeg dat tegen mijn schoonvader die op zijn 58e nergens meer aan de bak komt, en maar vrijwilligerswerk doet om in ieder geval bezig te blijven.
  woensdag 23 mei 2012 @ 12:44:29 #20
120887 padlarf
dagdag33 achtig
pi_111922029
Ik meen me te herinneren van mijn economielessen op de middelbare dat 0% werkeloosheid helemaal niet goed is voor de economie.
Ok stelletje hokboeren
pi_111922069
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:44 schreef padlarf het volgende:
Ik meen me te herinneren van mijn economielessen op de middelbare dat 0% werkeloosheid helemaal niet goed is voor de economie.
Klopt is ook zo. Want bij 0% werkloosheid is er per definitie een ontzettende schaarste aan mensen die dan alles kunnen eisen wat ze willen als beloning.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  woensdag 23 mei 2012 @ 12:55:11 #22
33189 RM-rf
1/998001
pi_111922458
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:44 schreef padlarf het volgende:
klopt, tot 2%-3% noemt men 'frictiewerkloosheid' en is een teken van een gezonde economische 'verandring' waarbij ook werknemers met enige regelmaat wisselen van baan, niet hardnekkig vast blijven zitten in een baan die hen niet bevalt omdat het economische risico van werkloosheid té groot is...

Een sociaal vangnet biedt zeer veel voordelen, juist ook voor bedrijven en werkenden; die des te meer van de stabiliteit profiteren die kan ontstaan door ook een lager 'economisch risico' bij burgers.

het grootste probleem echter van uitkeringen kan de 'uitkeringsval' zijn.... mensen die op een gegeven moment weinig meer te winnen hebben of zelfs voor werkgevers tot een groot 'bedrijfsrisico' worden wegens mogelijk mogelijk hogere premies als ze zulke mensen in dienst nemen (of als ze bv mensen met een arbeidsongeschiktheis-verleden in dienst nemen die misschien weer ziek worden, en weer in de WAO terechtkomen; dat kan ook voor werkgevers tot een boete leidden)...

Bij uitkeringen is volgens mij niet ens enkel de 'hoogte' hiervan het grootste probleem,
maar vooral een ingewikkeld en uitgebreid bureuacratisch systeem eromheen, wat soms ook niet als doel heeft die mensen wérkelijk weer aan het werk te helpen, maar liever hen 'hulpbehoevend' houdt (zeker bv van die ellenlange 'reintegratie-projecten hebben vaak meer eigenschap van 'bezighoudstherapie').
Een tweede probleem kan zijn dat mensen die een uitkering ontvangen, én daarnaast wel degelijk zelf aan de slag willen, mogelijk meer voordelen én inkomsten verliezen, bv als ze parttime aan het werk gaan om als zelfstandige aan de slag gaan...
de meerwaarde van activiteit kan dan laag zijn en juist zulke mensen die wel wilen, demotiveren (of aanzetten tot zwartwerk)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_111923169
TS weet van toeten noch blazen.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 23 mei 2012 @ 13:13:20 #24
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_111923350
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:09 schreef okiokinl het volgende:
TS weet van toeten noch blazen.
Hoop dat ze nog wat zich laat horen.
Zou goed zijn voor haar account.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:17:16 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_111923533
Weer een pubertje dat wel even zal vertellen hoe de wereld in elkaar steekt?
Gebaseerd op het roze-bril-leventje bij papa en mama thuis die klagen dat ze 52% belasting moeten betalen en dat ze nou verdorie door de crisis het aantal skivakanties dit jaar moet beperkten tot één?

Je bent wel heel naïef en blind als je denkt dat iedereen in de bijstand aan het werk kan, al even afgezien van het feit dat er geen banen zijn om al die werklozen aan het werk te krijgen, zitten er ook nogal wat arbeidsongeschikten in de bijstand.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')