abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111916771
DEN HAAG - De btw op kunst- en verzamelobjecten gaat omlaag. Dat staat in het Lenteakkoord, maar was tot nog toe niet naar buiten gebracht.

Bronnen in Den Haag bevestigen woensdag berichtgeving in De Telegraaf hierover.
VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie kwamen ook overeen andere bezuinigingen op de cultuursector te schrappen.
Zo gaat onder meer de btw op theaterkaartjes weer naar het lage tarief van 6 procent. Die maatregel was wel al bekend.
Het inmiddels demissionaire kabinet van VVD en CDA had, gesteund door gedoogpartner PVV, de btw op de kaartjes en kunst omhoog gegooid. Dit leidde tot veel verzet uit de sector.

Door: ANP
pi_111916832
8)7
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:26:27 #3
308208 Bisamrat
komt wel goed schatje
pi_111916927
Wat een onzin, al het btw op 1 lijn zetten. Heb je gelijk minder regeltjes nodig en dat scheelt weer in de administratie kosten.
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:27:53 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_111916972
Ouderenentertainment wordt gesubsidieerd. Volledig zinloos natuurlijk om meer belasting te heffen op eerste levensbehoeften (een huis, water, etc.) dan op een opdringerige hobby.
censuur :O
pi_111917013
Belachelijk, heel de kunst sector bestaat uit subsidie en ze kunnen er best op bezuinigen. Waarom een laag tarief BTW voor kunst? Ik het niet beter om gewoon een normaal tarief te hanteren en de koopkracht te verbeteren door geen 20% BTW te rekenen maar 19%. Op die manier is er ook een goede balans gok ik plus het is gewoon beter. Het lijkt erop alsof kunst al voor de elite was maar nu blijft de elite bevooroordeeld.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_111917091
Nog meer uit het akkoord...

quote:
In de zorg lekte de belangrijkste afspraak over de verhoging van het eigen risico naar 350 euro eerder al uit.
Opmerkelijk zijn daarnaast twee afspraken die voornamelijk de ouderen zullen raken: de rollator zal uit het basispakket verdwijnen en voor gehoortoestellen moet een eigen bijdrage van 25 procent worden betaald.
Dit kan je toch niet verantwoorden. Zorg > kunst en amusement zou je denken toch.
pi_111917266
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:31 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Dit kan je toch niet verantwoorden. Zorg > kunst en amusement zou je denken toch.
Gekken en dwazen schrijven hun namen op deuren en glazen. Wellicht hebben ze dat in Den Haag wat té letterlijk genomen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_111917300
Ik heb hier een serieuze vraag over:

Wanneer is iets 'kunst'en mag het lage tarief gebruikt worden?
Valt een zelfgebouwde computer onder 'kunst' te scharen?
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:39:01 #9
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_111917304
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:29 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Belachelijk, heel de kunst sector bestaat uit subsidie en ze kunnen er best op bezuinigen. Waarom een laag tarief BTW voor kunst? Ik het niet beter om gewoon een normaal tarief te hanteren en de koopkracht te verbeteren door geen 20% BTW te rekenen maar 19%. Op die manier is er ook een goede balans gok ik plus het is gewoon beter. Het lijkt erop alsof kunst al voor de elite was maar nu blijft de elite bevooroordeeld.
Dat staat echt in geen verhouding tot elkaar. Als je het tarief op de kunsten verhoogt kan je het algemene btw-tarief misschien met 0,05% verlagen ofzo.
pi_111917320
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:38 schreef Automatisch het volgende:

Videospellen bijvoorbeeld. Inderdaad. Een beetje vaag.
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:41:26 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_111917374
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:31 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Die rollator uit het pakket is alleen maar goed, er zou veel meer uit het pakket moeten. Het voorkomt dat mensen hem nemen "omdat-ie toch gratis is". Daarbij kost een rollator bij de Aldi 50 euro, bij een "zorgverlener" heb ik ze voor bijna 500 euro gezien... Dat is wat "gratis" doet met prijzen.
censuur :O
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:42:25 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_111917401
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:38 schreef Automatisch het volgende:

Ik vind de productie van brandstof kunst.
  woensdag 23 mei 2012 @ 10:43:38 #13
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_111917429
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die rollator uit het pakket is alleen maar goed, er zou veel meer uit het pakket moeten. Het voorkomt dat mensen hem nemen "omdat-ie toch gratis is". Daarbij kost een rollator bij de Aldi 50 euro, bij een "zorgverlener" heb ik ze voor bijna 500 euro gezien... Dat is wat "gratis" doet met prijzen.
Bovendien vind ik het eigenlijk gewoon iets wat bij een bepaalde levensfase hoort. Als je ouder wordt moet je af en toe zulke producten aanschaffen, dat hoort bij de leeftijd. We vergoeden luiers toch ook niet?
pi_111917532
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:43 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Bovendien vind ik het eigenlijk gewoon iets wat bij een bepaalde levensfase hoort. Als je ouder wordt moet je af en toe zulke producten aanschaffen, dat hoort bij de leeftijd. We vergoeden luiers toch ook niet?
Nee, maar om dan de kunst wel lekker te spekken. :?
pi_111917533
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:29 schreef AlfredJKwak5 het volgende:
Belachelijk, heel de kunst sector bestaat uit subsidie en ze kunnen er best op bezuinigen. Waarom een laag tarief BTW voor kunst? [...] Het lijkt erop alsof kunst al voor de elite was maar nu blijft de elite bevooroordeeld.
Hier vallen bijvoorbeeld concerten en festivals vziw ook onder, wat hebben die met eliten te maken? Da's vnl studenten.

En de belasting op kaartjes voor voetbalwedstrijden, waarom ging die niet omhoog? Ws omdat Wilders bang was door hooligans in elkaar geslagen te worden? :')
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_111917911
Het lijkt me wel goed omdat de combinatie van het hakken in subsidies, met de botte bijl, en de BTW-verhoging, een poging was van de cultuurhaters om de cultuursector om zeep te helpen.

Voor de toekomst zou ik pleiten voor in principe geen subsidie, maar dan juist een laag of nultarief qua BTW om het commercieel uitventen van kunst en cultuur te stimuleren in het algemeen belang. BTW is namelijk een drempel, en het lijkt me dat de overheidstaak zich beperkt tot het laag houden van de drempel.

Ja, kunst en cultuur is belangrijk. Maar is het belangrijk dat de overheid dat regelt? Meestal niet. Bovendien is staatskunst slechte kunst.

Wel zou ik wat uitzonderingen voor subsidies willen maken tav instituten die van algemeen of nationaal belang zijn. Een soort voorhoede die een sector levend houdt. Een paar belangrijke musea, een nationaal orkest enzo. Ik vind ook dat kinderen toegang moeten hebben tot kunst, dan kunnen ze later beslissen of ze daar zelf de knip voor trekken. Hoort gewoon bij de ontwikkeling. Als je de volgende generaties iets kunt meegeven moet je dat niet laten uit een of andere krenterigheid. Idem voor muziekscholen e.d..
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 23 mei 2012 @ 11:00:08 #17
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_111917930
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:46 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Nee, maar om dan de kunst wel lekker te spekken. :?
Spekken? In de kunst vallen hardere klappen dan waar dan ook, ook zonder die btw-verhoging.
pi_111918086
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:00 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Spekken? In de kunst vallen hardere klappen dan waar dan ook, ook zonder die btw-verhoging.
Gossie toch. Wat een verlies hé.
  woensdag 23 mei 2012 @ 11:11:52 #19
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_111918334
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:05 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Gossie toch. Wat een verlies hé.
Klopt ja, voor een grijpstuiver je culturele sector nekken, daar spreekt nou niet meteen een lange-termijnvisie voor Nederland uit. Bezuinigen is prima, maar klap op klap op klap stapelen is gewoon een doelbewuste poging om je culturele sector om zeep te helpen.
pi_111918501
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:11 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Klopt ja, voor een grijpstuiver je culturele sector nekken, daar spreekt nou niet meteen een lange-termijnvisie voor Nederland uit. Bezuinigen is prima, maar klap op klap op klap stapelen is gewoon een doelbewuste poging om je culturele sector om zeep te helpen.
Mensen kunnen niet vreten van een doek met verf erop. Klaar. Dan gaat de sector maar kapot. Als het beter gaat bloeit de sector ook weer op. Trouwens de sector gaat niet kapot hoor want ze verdienen gewoon klauwen met geld. Ja, die gesubsidieerde koortjes en 'theatergroepjes' waar niemand een fuck om geeft misschien boe, fucking hoe.
  woensdag 23 mei 2012 @ 11:22:07 #21
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_111918683
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:16 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Mensen kunnen niet vreten van een doek met verf erop. Klaar. Dan gaat de sector maar kapot. Als het beter gaat bloeit de sector ook weer op. Trouwens de sector gaat niet kapot hoor want ze verdienen gewoon klauwen met geld. Ja, die gesubsidieerde koortjes en 'theatergroepjes' waar niemand een fuck om geeft misschien boe, fucking hoe.
Ze verdienen klauwen met geld? Hoeveel dan ongeveer? Hoeft niet op de euro precies, maar kan je globaal iets van winstcijfers geven?
pi_111919029
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:43 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Incontinentiemateriaal wordt gewoon vergoed hoor? :) Terecht imo. omdat ouderen niet per definitie incontinent raken, en incontinentie ook niet per definitie leeftijdsgebonden is. Ik vind het dus onzin om te suggereren dat men hier dus op moet anticiperen.

Maar verder vind ik het wel van de zotte dat (waarschijnlijk onder druk van GroenLinks) het btw-tarief wordt verlaagd voor kunst, terwijl aan de andere kant er fors bezuinigd wordt op alles wat los en vast zit. Dan lijkt de cultuursector mij toch van ondergeschikt belang.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_111919061
Dan ga ik voortaan maar kunst kopen. :{
pi_111919142
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:22 schreef -Datdus- het volgende:
DEN HAAG - De btw op kunst- en verzamelobjecten gaat omlaag. Dat staat in het Lenteakkoord, maar was tot nog toe niet naar buiten gebracht.

Bronnen in Den Haag bevestigen woensdag berichtgeving in De Telegraaf hierover.
VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie kwamen ook overeen andere bezuinigingen op de cultuursector te schrappen.
Zo gaat onder meer de btw op theaterkaartjes weer naar het lage tarief van 6 procent. Die maatregel was wel al bekend.
Het inmiddels demissionaire kabinet van VVD en CDA had, gesteund door gedoogpartner PVV, de btw op de kaartjes en kunst omhoog gegooid. Dit leidde tot veel verzet uit de sector.

Door: ANP
Dat vind ik dus echt stom, ik vond het stom om alleen kunst en cultuur hoger te gaan belasten dan de rest, maar ik vind het net zo stom om alleen kunst en cultuur lager te gaan belasten.
Gewoon alles op 1 lijn, alle tarieven verhogen of niets verhogen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_111919143
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:22 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ze verdienen klauwen met geld? Hoeveel dan ongeveer? Hoeft niet op de euro precies, maar kan je globaal iets van winstcijfers geven?
Dat is niet te meten. Maar een feit is dat de sector flink veel subsidie een voordeeltjes krijgt. Plus dat je als consument ook wel kan zien dat er flink wat gevraagd wordt voor 'kunst'. Ze liggen niet aan de geeuwhonger.
pi_111919435
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:59 schreef Weltschmerz het volgende:
Het lijkt me wel goed omdat de combinatie van het hakken in subsidies, met de botte bijl, en de BTW-verhoging, een poging was van de cultuurhaters om de cultuursector om zeep te helpen.
Dit dus. Het had niets met bezuinigen te maken, het was simpelweg kunst wegzetten als een elitaire hobby voor een linkse kerk. Of de grachtengordel. Of wat toevallig de term van de week was.
  woensdag 23 mei 2012 @ 11:46:06 #27
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111919611
wie kunst kan kopen mag daar best goed voor betalen, gewone mensen hebben hun eigen kunsten nodig om het eind van de maand te halen

Die gaan echt niet naar het concertgebouw als het een euro of twee minder kost

maar de rollator kost dus gewoon de volle mik met 21 % BTW erover he, ja logisch allemaal hoor
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
pi_111919863
Dus de meeste reiskosten gaan wel met 100 euro omhoog, maar je kan wel tegen laag BTW tarief naar een concert (waar de kaartjes uberhaupt al ~20 euro) waren.

Goede prioriteiten :')14.gif
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_111920085
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 10:27 schreef RemcoDelft het volgende:
Ouderenentertainment wordt gesubsidieerd. Volledig zinloos natuurlijk om meer belasting te heffen op eerste levensbehoeften (een huis, water, etc.) dan op een opdringerige hobby.
Het is gewoon van de pot gerukt dat cultuur een lager BTW tarief krijgt als eerste levensbehoeften. het zou juist gehaal andersom moeten zijn.

ach alle prijzen gaan omhoog maar we kunnen wel gesubsidieerd naar het theater :') :') :')
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_111920135
De voorgenomen btw-verhoging op kunst was rancuneuze rechtse symboolpolitiek. Financieel gezien gaat het om gerommel in de marge, terwijl rechtse partijen échte ingrepen mijden.

Kunst is een soort luxeproduct; het is geen primaire levensbehoefte. Bezoekersaantallen staan nu al onder druk, mensen zijn erg voorzichtig met geld besteden. Zou je de btw hebben verhoogd naar 19 (en daarna automatisch 21) procent, dan waren kaartjes veel kostbaarder geworden.

Door dit wanbeleid terug te draaien, houd je kunst betaalbaar en zorg je dat meer mensen er geld aan uitgeven. En dat is weer beter voor de economie.
pi_111920195
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:58 schreef Elfletterig het volgende:
De voorgenomen btw-verhoging op kunst was rancuneuze rechtse symboolpolitiek. Financieel gezien gaat het om gerommel in de marge, terwijl rechtse partijen échte ingrepen mijden.

Kunst is een soort luxeproduct; het is geen primaire levensbehoefte. Bezoekersaantallen staan nu al onder druk, mensen zijn erg voorzichtig met geld besteden. Zou je de btw hebben verhoogd naar 19 (en daarna automatisch 21) procent, dan waren kaartjes veel kostbaarder geworden.

Door dit wanbeleid terug te draaien, houd je kunst betaalbaar en zorg je dat meer mensen er geld aan uitgeven. En dat is weer beter voor de economie.
Ik zie liever een laag BTW tarief op eerste levensbehoeften en een hoog BTW tarief op alle luxe. En kunst is geen eerste levensbehoefte.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_111920303
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:57 schreef Boris_Karloff het volgende:

Het is gewoon van de pot gerukt dat cultuur een lager BTW tarief krijgt als eerste levensbehoeften. het zou juist gehaal andersom moeten zijn.

ach alle prijzen gaan omhoog maar we kunnen wel gesubsidieerd naar het theater :') :') :')
Je maakt de verkeerde vergelijking en ageert tegen de verkeerde dingen. Dat er voor bepaalde zaken een laag btw-tarief geldt, is om de 'consumptie' ervan te stimuleren. Hoe meer mensen naar het theater gaan, des te meer mensen gaan vooraf een hapje eten in het restaurant ernaast, enzovoort. Een laag btw-tarief stimuleert de economie op dat punt.

Je kunt je beter opwinden over de verhoging van het hoge btw-tarief van 19 naar 21 procent, terwijl de lasten ook anders hadden kunnen worden verdeeld. Bijvoorbeeld door eindelijk eens een begin te maken met beperking van de hypotheekrenteaftrek. Mensen met kasten van villa's en torenhoge schulden ontvangen soms wel meer dan 1.000 euro HRA per maand.

En dan zit jij je op te winden over de prijs van een concertkaartje, die een paar euro meer of minder is? Leer prioriteiten stellen...
pi_111920518
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:00 schreef Boris_Karloff het volgende:
Ik zie liever een laag BTW tarief op eerste levensbehoeften en een hoog BTW tarief op alle luxe. En kunst is geen eerste levensbehoefte.
Een laag btw-tarief hanteer je voor zaken die je wilt stimuleren. Net zoals je bepaalde zaken nog eens extra ontmoedigt door accijnzen te heffen.

Het nuttigen van eerste levensbehoeften hoeft niet fiscaal gestimuleerd te worden. Het is niet zo dat jij ineens drie in plaats van twee broden gaat kopen als de prijs van een brood een dubbeltje zakt. Sterker nog: we consumeren zo veel dat er heel wat mensen leiden aan overgewicht. Het is dus eerder zinvol om na te denken over zaken als een vettax, dan over btw-verlaging op levensmiddelen.

Overigens zou een laag btw-tarief op levensmiddelen enorme financiële gevolgen hebben; het zou de staat vele, vele miljarden schelen. En die moeten dan weer ergens anders vandaan komen. Dus het is lood om oud ijzer.
pi_111920557
Eh, Elfletterig, op levensmiddelen is het lage tarief van toepassing. Met als reden dat het bij de eerste levensbehoeften behoort.
  woensdag 23 mei 2012 @ 12:08:57 #35
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111920562
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:02 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je maakt de verkeerde vergelijking en ageert tegen de verkeerde dingen. Dat er voor bepaalde zaken een laag btw-tarief geldt, is om de 'consumptie' ervan te stimuleren. Hoe meer mensen naar het theater gaan, des te meer mensen gaan vooraf een hapje eten in het restaurant ernaast, enzovoort. Een laag btw-tarief stimuleert de economie op dat punt.
Wie zegt dat er voor 2 euro meer , de elite meer naar het theater gaat ??
Dat geloof ik niet zo

Overigens moet de overheid eens stoppen met stimuleren en subsidieren
Al die musea krijgen al miljoenen subsidie en dan ook nog lage BTW tarief, ik vind het overdreven

[ Bericht 2% gewijzigd door HD9 op 23-05-2012 12:15:08 ]
pi_111921065
Theater :')

Nog altijd vreemd dat ze dat kunst noemen.
Conscience do cost.
  woensdag 23 mei 2012 @ 12:28:32 #37
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111921441
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:20 schreef ems. het volgende:
Theater :')

Nog altijd vreemd dat ze dat kunst noemen.
degene die miljoenen naar de "kunst" smijten hebbe het altijd over marktwerking
pi_111922893
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:58 schreef Elfletterig het volgende:

Cool story bro. Maar als ik al bijna geen geld heb voor mijn boodschappen dan kan ik niet naar een museum of theaterstuk. Denk je trouwens nou echt dat nu alle festivals (bijvoorbeeld) alle prijzen weer gaan verlagen? Laat me niet lachen. :')
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:29:23 #39
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_111924106
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 11:34 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Dat is niet te meten. Maar een feit is dat de sector flink veel subsidie een voordeeltjes krijgt. Plus dat je als consument ook wel kan zien dat er flink wat gevraagd wordt voor 'kunst'. Ze liggen niet aan de geeuwhonger.
Kortom, het was gewoon een lulverhaal dat je ophing, over dat er klauwen met geld werd binnengehaald.
pi_111924229
quote:
13s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:29 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Kortom, het was gewoon een lulverhaal dat je ophing, over dat er klauwen met geld werd binnengehaald.
Laat jij eens wat cijfers zien anders ben benieuwd.
pi_111924310
'kunstenaars' in deze tijd :')
Het zijn vaak halve social media groupies zonder enig talent.
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:36:16 #42
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_111924435
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:32 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Laat jij eens wat cijfers zien anders ben benieuwd.
Ja kom, jij komt met de bewering, dan mag je het ook zelf onderbouwen
pi_111924605
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:03 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Cool story bro. Maar als ik al bijna geen geld heb voor mijn boodschappen dan kan ik niet naar een museum of theaterstuk.
Door het duurder te maken wordt dat natuurlijk wel een stuk aantrekkelijker.
pi_111924609
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:36 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ja kom, jij komt met de bewering, dan mag je het ook zelf onderbouwen
Subsidie en een laag belasting tarief. Daarom verdienen ze klauwen met geld. Nu jij mij vertellen waarom kunst boven bijvoorbeeld het onderwijs of de zorg moet gaan. Kunnen zangers op eens niet meer zingen? Kunnen schilders opeens niet meer schilderen? Als mensen je werken niet willen dan moet je niet je handje op gaan houden bij de regering.
pi_111924622
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:08 schreef Igen het volgende:
Eh, Elfletterig, op levensmiddelen is het lage tarief van toepassing. Met als reden dat het bij de eerste levensbehoeften behoort.
:@ Dat is ook wat ik in m'n achterhoofd had zitten, maar ik liet me te veel meesleuren door de suggestie dat het niet niet geval zou zijn. I stand corrected.

Het doet verder trouwens niks af aan het verhaal over stimuleren, ecnomie draaiende houden, etc.
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:41:28 #46
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111924683
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:33 schreef Seam het volgende:
maar wel met hele goed connecties bij Groen-Rechts en VVD
pi_111924832
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 12:08 schreef HD9 het volgende:
Wie zegt dat er voor 2 euro meer , de elite meer naar het theater gaat ??
Dat geloof ik niet zo

Overigens moet de overheid eens stoppen met stimuleren en subsidieren
Al die musea krijgen al miljoenen subsidie en dan ook nog lage BTW tarief, ik vind het overdreven
Dat kunst alleen iets is voor de elite, is een argument dat altijd afkomt van egoïstische mensen. Mensen die denken dat een kleinere overheid leidt tot minder belastingen en een betere economie. Het blijkt echt nergens uit.

Stimuleren en ontmoedigen zijn juist kerntaken van de overheid. Het is een bewuste keuze om bepaalde zaken te bevorderen of juist tegen te gaan. En dat heeft alles te maken met de schadelijkheid of juist de voordelen van bepaald gedrag.
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:45:25 #48
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_111924865
quote:
7s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:33 schreef Seam het volgende:
Of getalenteerde violisten, die 40 uur per week oefenen voor het salaris van de gemiddelde schoonmaker.
pi_111924898
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:45 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Of getalenteerde violisten, die 40 uur per week oefenen voor het salaris van de gemiddelde schoonmaker.
Kiezen ze zelf voor. Mensen willen ze blijkbaar niet horen anders hadden ze er wel meer voor over gehad.
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:47:17 #50
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111924939
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:45 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

is ook hun hobbie he, die avond uitvoeringen
mijn buurman zit in de fanfare en krijgt er niets voor en die is ook heel getalenteerd als met het dweilorkest meedoet en dat is gratis kunst
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:50:50 #51
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_111925091
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:47 schreef HD9 het volgende:

[..]

is ook hun hobbie he, die avond uitvoeringen
mijn buurman zit in de fanfare en krijgt er niets voor
Ik bedoel maar te zeggen dat bij 'kunstenaar' vaak meteen gedacht wordt aan een blowende alto met zwartgerande bril, die zo af en toe eens een schilderij in elkaar flanst. Terwijl de werkelijkheid eerder is dat het hardwerkende mensen zijn die maar net kunnen rondkomen.

Niet erg inderdaad, want kunst hoeft ook geen vetpot te zijn. Maar als mensen ze dan wegzetten als niksnutten die wel klauwen met geld binnen halen, dan is dat gewoon bullshit.
pi_111925128
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:50 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Ik bedoel maar te zeggen dat bij 'kunstenaar' vaak meteen gedacht wordt aan een blowende alto met zwartgerande bril, die zo af en toe eens een schilderij in elkaar flanst. Terwijl de werkelijkheid eerder is dat het hardwerkende mensen zijn die maar net kunnen rondkomen.

Niet erg inderdaad, want kunst hoeft ook geen vetpot te zijn. Maar als mensen ze dan wegzetten als niksnutten die wel klauwen met geld binnen halen, dan is dat gewoon bullshit.
Ze werken hard hoor. Kijk ze blazen op die trompet. poehoe. :')
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:52:42 #53
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111925170
quote:

Ik verdien ook niet veel

Maar meeste mensen doen die muziek erbij en krijgen er niet extra voor betaald, net als zingen in het koor.

Ik vind dat die orkesten gewoon allemaal vrijwilligers werk moet zijn
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:53:51 #54
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111925219
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:51 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

de meeste trompet blazers krijgen geen stuiver en moeten hun eigen trompet betalen net als ik mijn piano
pi_111925261
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:53 schreef HD9 het volgende:

[..]

de meeste trompet blazers krijgen geen stuiver en moeten hun eigen trompet betalen net als ik mijn piano
Ja, dat is toch eerlijk? En als er mensen zijn die willen betalen om je te horen spelen kan je een mooiere trompet kopen. Vraag en aanbod en zo.
  woensdag 23 mei 2012 @ 13:58:49 #56
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111925421
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:54 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Ja, dat is toch eerlijk? En als er mensen zijn die willen betalen om je te horen spelen kan je een mooiere trompet kopen. Vraag en aanbod en zo.
dus hoeft dat niet extra gestimuleerd te worden met subsidie en laag tarief belastingen, ik betaalde die piano ook zelf met hoog tarief BTW
pi_111925433
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:58 schreef HD9 het volgende:

[..]

dus hoeft dat niet extra gestimuleerd te worden met subsidie en laag tarief belastingen
Juist.
pi_111925454
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:51 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Hoe kom je er precies bij dat muzikanten een luizenleventje leiden?
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:00:47 #59
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111925520
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:59 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

nou de meesten doen een uitvoering en oefenen sávonds, en werken er gewoon bij, ik vind dat mensen muziek maken voor hun plezier en niet via subsidies van ons, mij dus
pi_111925701
quote:
1s.gif Op woensdag 23 mei 2012 13:59 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat ze een luizenleven leiden. Ik zeg dat het niet hard werken is. Je doet zoiets voor je plezier en als je goed genoeg bent kan je er geld mee verdienen. Zelfde als met alle beroepen. Je kan wel beslissen "Ik ga 40 uur in een trompet blazen" maar ja als je er geen fluit van kan zul je weinig verdienen.
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:05:03 #61
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111925725
dit past hier wel
http://www.telegraaf.nl/b(...)oor_1_31_euro__.html
De gewone mensen zijn het zat die geldsmijterij door ambtenaren aan "kunst" terwijl ze zelf moeten beknibbelen

quote:
wo 23 mei 2012, 13:59 | 0 reacties |lees voor
Inwoners in de rij voor 1,31 euro

Beverwijk - Ondanks de hitte buiten zijn er woensdag tóch inwoners van Beverwijk en Wijk aan Zee verschenen aan het gemeenteloket. Zij komen daar 1,31 euro ophalen omdat ze niet willen meebetalen aan een nieuw te verschijnen kunstwerk in het gemeentehuis.

De gemeente Beverwijk heeft 52.000 euro beschikbaar gesteld voor het maken van het kunstwerk. Dat is 1,31 euro per inwoner. Van het muntgeld dat van 23 tot en met 25 mei niet wordt opgehaald, smeedt het kunstenaarsduo KapersvanderWorm een kunstwerk.

Bewoners die woensdag hun geld op komen halen, klagen dat er al voldoende kunst zou hangen in Beverwijk en Wijk aan Zee. Ook willen zij liever zelf beslissen waar zij hun geld aan uitgeven. RTV NH heeft een interview met de ontevreden inwoners online gezet.

Het kunstproject '131 warme centen' is volgens de kunstenaars een zoektocht naar de ziel van Beverwijk. Ze willen met de donateurs in gesprek over waarden en verlangens van de burgers van de gemeente. Hun ervaringen en ontmoetingen met bewoners zullen het uiteindelijke kunstwerk bepalen.
pi_111926474
De fuck. Dit kan niet door de beugel in deze tijden van extreme bezuinigingen.
pi_111926928
quote:
99s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:23 schreef DonJoris het volgende:
De fuck. Dit kan niet door de beugel in deze tijden van extreme bezuinigingen.
Tja, niet iedereen kan rationeel nadenken.
pi_111927024
quote:

[..]

Klauwen met geld zeker niet, maar niksnutten zitten er wel degelijk bij, gelukkig moeten ze er tegenwoordig een baantje naast nemen om rond te komen.

Het is wel zo dat de beeldende kunstenaars het vaak moeten hebben van de aankleding van rijksgebouwen en andere door de overheid betaalde kunst. Dat zijn vaak de krenten in de pap. Het probleem daarmee is dat de overheid geen impulsaankoop kan doen, die moeten zorgvuldig tot een keuze komen. Dat lijkt op zich terecht natuurlijk, maar zo'n commissie moet dan dus wel wat hebben om mee te werken, en aangezien hun werk uit praten bestaat moet de kunstenaar hen dus iets geven om over te praten.

Daar krijg je dus vanzelf een bepaald soort kunst van. Het gaat niet 100% op, maar 'gewoon mooi' is niet iets waar de overheid veel mee kan. Kunst met een lulverhaal erbij is kansrijker omdat een overheid meer kan met tekst. Als de overheid dan de grootste opdrachtgever is van beeldende kunstenaars, vormt de overheid de Nederlandse kunst, en in mijn optiek niet in positieve zin.

Dus alleen al vanwege de kwaliteit van beeldende kust ben ik tegen de huidige staatskunst.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:52:31 #65
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_111927554
quote:
12s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:35 schreef -Datdus- het volgende:

[..]

Tja, niet iedereen kan rationeel nadenken.
Gemeenteambtenaren zeker niet, maar de burger heeft niets te zeggen over het geld strooien
  woensdag 23 mei 2012 @ 14:54:35 #66
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_111927623
Iedere dag een frisse wind

:') :{
pi_111927729
Ik snap echt niet met welke gedachte dit wordt doorgevoerd...
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_111945922
quote:
15s.gif Op woensdag 23 mei 2012 14:57 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
Ik snap echt niet met welke gedachte dit wordt doorgevoerd...
> Wij hebben gewonnen links rules

Zoiets.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')