abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111727339
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 23:57 schreef Ulx het volgende:

[..]

Wacht nog effe is een slecht advies. Koop geen Galaxy S3 van de S4 ligt op de tekentafel. Koop geen nieuwe Golf want er komt wel een nieuw model aan over een paar jaar. Etc. Daarmee schiet je niks op.
Hang ervanaf af. Zonnepanelen koop je voor meer dan 20 jaar. Als over 5 jaar een type komt wat 5x meer effecienter is, dan sla je jezelf wel voor de kop dat je nog 15 jaar vast zit aan dat inefficiente ding. De voorbeelden die jij aanroept schaf je niet aan voor 20 jaar en die zijn wat goedkoper, waardoor je die eerder vervangt dan zijn fysieke levensduur of economische levensduur.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_111727413
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 23:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hang ervanaf af. Zonnepanelen koop je voor meer dan 20 jaar. Als over 5 jaar een type komt wat 5x meer effecienter is, dan sla je jezelf wel voor de kop dat je nog 15 jaar vast zit aan dat inefficiente ding. De voorbeelden die jij aanroept schaf je niet aan voor 20 jaar.
Maar ja, twee jaar uitloop van het project en je zit nog zeven jaar vast aan de NUON. En dan? En wat als het werkt maar nog amper rendabel te produceren is?
pi_111727462
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 00:00 schreef Ulx het volgende:

[..]

Maar ja, twee jaar uitloop van het project en je zit nog zeven jaar vast aan de NUON. En dan? En wat als het werkt maar nog amper rendabel te produceren is?
Dat is een kwestie van tijd. 20 jaar geleden waren de huidige zonnepanelen ook alleen nog op de tekentafel te bewonderen.

Ben jij zonnecel leverancier ofzo?
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_111727472
En inefficient wil alleen maar zeggen dat je gehele dak vol ligt met die dingen.
pi_111727508
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 00:01 schreef Ulx het volgende:
En inefficient wil alleen maar zeggen dat je gehele dak vol ligt met die dingen.
Hoezo? De huidige panelen hebben met geluk 15-20% rendement. ALs je datzelfde oppervlakte gebruikt met de nieuwe panelen dan zit je tussen de 50-90% rendement voor hetzelfde oppervlakte. Ik zou trouwens de gehele zonnenergie vergeten en me richten op fusie reactoren. Maar goed, dat duurt nog even (>30 jaar).
pi_111727553
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 00:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hoezo? De huidige panelen hebben met geluk 15-20% rendement. ALs je datzelfde oppervlakte gebruikt met de nieuwe panelen dan zit je tussen de 50-90% rendement voor hetzelfde oppervlakte.
Waarom zou je dat doen?
pi_111727883
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 00:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

Ben jij zonnecel leverancier ofzo?
Neuh. Maar ik vind het argument: "Koop maar niets nieuws want het klinkt nu wel leuk en goed maar over 10/20/30 jaar heb je misschien wel iets veel beters" zo'n enorme flauwekul.

Misschien landen er voor die tijd wel marsmannetjes en geven die de mensheid een machine waarmee je een kilo aardappels en drie lege bierblikjes kan omzetten in genoeg energie om de hele planeet van stroom te voorzien, misschien ook niet. Misschien neemt mijn vader een aapje voor me mee, misschien ook niet. Maar om daarvoor nou allemaal zaken te laten.....
pi_111728266
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 23:53 schreef sjorsie1982 het volgende:
Alsdeze lage rendementen al rendabel zijn, kan je nagaan wat voor winst je kan behalen als er over een paar jaar panelen komen met een rendement tussen de 50-90%.
De huidige panelen werken op chemische basis, terwijl nieuwe, nu nog experimentele panelen op een andere manier werken. Sommige vangen via kleine antenne de elektromagnetische velden op van licht, waardoor rendementen haalbaar zijn van meer dan 50%.

Ik zou zeggen, wacht nog even, met de nieuwe panelen haal je meerdere faktoren meer winst.
Ik zet trouwens mijn geld op fusie reactoren, zoals de ITER. Dan kan je gewoon met wat flessen zee- of regenwater genoeg energie krijgen voor een huishouden voor 1 jaar.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 23:56 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Altijd mooi zulke reacties van mensen die er echt niks vanaf weten.
Zeg dat wel!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111729234
Tja, ITER. Ik hoop dat het lukt.

quote:
French Nobel laureate in physics, Pierre-Gilles de Gennes said of nuclear fusion, "We say that we will put the sun into a box. The idea is pretty. The problem is, we don't know how to make the box."
pi_111730048
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 23:58 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hang ervanaf af. Zonnepanelen koop je voor meer dan 20 jaar. Als over 5 jaar een type komt wat 5x meer effecienter is, dan sla je jezelf wel voor de kop dat je nog 15 jaar vast zit aan dat inefficiente ding. De voorbeelden die jij aanroept schaf je niet aan voor 20 jaar en die zijn wat goedkoper, waardoor je die eerder vervangt dan zijn fysieke levensduur of economische levensduur.
Ook geplaatst op Originele taal- en spelfouten op FOK! #61
5 x meer effecienter? Je bedoelt 5 maal zo efficiënt.

Maar dan nog blijft je argument mager. Een goede waarschuwing om achter elke nieuwe oprisping aan te lopen, maar een belemmering om een goede verbetering te accepteren.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_111734380
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 00:03 schreef Ulx het volgende:

[..]

Waarom zou je dat doen?
Levert meer geld op met hetzelfde oppervlakte?
pi_111734404
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 00:46 schreef Ulx het volgende:
Tja, ITER. Ik hoop dat het lukt.

[..]

Tja, er is altijd wel iemand te vinden die een nieuwe ontdekking onzin vind :)
Ik heb me voor mijn studie en afstudeerrichting helemaal verdiept in fusie reactoren.
pi_111734428
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 00:11 schreef Ulx het volgende:

[..]

Neuh. Maar ik vind het argument: "Koop maar niets nieuws want het klinkt nu wel leuk en goed maar over 10/20/30 jaar heb je misschien wel iets veel beters" zo'n enorme flauwekul.

Misschien landen er voor die tijd wel marsmannetjes en geven die de mensheid een machine waarmee je een kilo aardappels en drie lege bierblikjes kan omzetten in genoeg energie om de hele planeet van stroom te voorzien, misschien ook niet. Misschien neemt mijn vader een aapje voor me mee, misschien ook niet. Maar om daarvoor nou allemaal zaken te laten.....
Hangt ervan af. Ik vind 5x meer efficient wel de moeite waard om op te wachten. Helemaal als je de prijzen ziet en dat je zo'n ding pas na 10 jaar (zeggen ze, maar geloof ik niet) eruit hebt. Dan pas maar je winst en na 10 jaar is het rendement van de nieuwere panelen echt wel hoger.
pi_111734455
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 01:10 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ook geplaatst op Originele taal- en spelfouten op FOK! #61
5 x meer effecienter? Je bedoelt 5 maal zo efficiënt.

Maar dan nog blijft je argument mager. Een goede waarschuwing om achter elke nieuwe oprisping aan te lopen, maar een belemmering om een goede verbetering te accepteren.
Ik werk niet voor nieuwere ontwikkelingen hoor. Wellicht jij wel, maar ik niet. Het leven is al duur genoeg.
Over die spelfouten: ik type gewoon snel en aangezien dit geen officieel forum is waarbij je wordt afgerekend op je typefouten, boeit het me niet (erge typefouten verbeter is altijd achteraf).
pi_111734477
Dat je pas na 10 jaar winst maakt houdt mij wel tegen ze te kopen nu. Ik heb er nogsteeds goede hoop op dat ik met een jaar of 5 wel verhuis naar een groter stuk eigen land.

Ik hoop eigenlijk dat het opgepakt wordt bij nieuwbouw en gestimuleerd wordt voor bedrijven.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_111734511
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 10:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Tja, er is altijd wel iemand te vinden die een nieuwe ontdekking onzin vind :)
Ik heb me voor mijn studie en afstudeerrichting helemaal verdiept in fusie reactoren.
Nou ja, iemand. Op zich denk ik dat iemand die de nobelprijs voor natuurkinde op zak heeft wel recht van spreken heeft hoor. Maar ITER is een experimentele reactor, en het zal eerst bekeken moeten worden hoe/wat/wanneer/ het gaat werken. Ik denk niet dat er voor 2050 een hele zooi fusiereactors zijn neergezet.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 10:41:32 #67
132605 kawotski
Il Dottore
pi_111734514
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 mei 2012 23:23 schreef Ulx het volgende:

[..]

Die inefficientie van turbines was een sprookje verzonnen door een of andere knakker een jaar of twaalf terug. Die dingen hebben de kosten aan energie nodig om ze te bouwen er meestal binnen een jaartje uit.
Ze moeten ze even aansluiten op de NS en ziekenhuizen, kijken hoe efficient en rendabel ze zijn. Denemarken met alle windturbines is electriciteit het duurst overigens, is dat ook verzonnen?
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_111734528
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 10:39 schreef erodome het volgende:
Dat je pas na 10 jaar winst maakt houdt mij wel tegen ze te kopen nu. Ik heb er nogsteeds goede hoop op dat ik met een jaar of 5 wel verhuis naar een groter stuk eigen land.

Ik hoop eigenlijk dat het opgepakt wordt bij nieuwbouw en gestimuleerd wordt voor bedrijven.
Break-even lag toch tussen de 5 en 7 jaar tegenwoordig?
pi_111734664
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 10:41 schreef kawotski het volgende:

Denemarken met alle windturbines is electriciteit het duurst overigens, is dat ook verzonnen?
Volgens de Denen zelf lijkt het er inderdaad op dat dat verzonnen is.

quote:
In 2009, the Institute for Energy Research commissioned the Danish think-tank CEPOS (Centre for Political Studies) to report on electricity exports from Denmark and the economic impact of the Danish wind industry. This report[28] states that Danes pay the highest residential electricity rates in the European Union (partly to subsidize wind power), and that the cost of saving a ton of carbon dioxide between 2001 and 2008 has averaged 647 DKK (¤ 87, US$ 124). It also estimated that 90% of wind industry jobs were transferred from other technology industries, and states that as a result Danish GDP is 1.8 billion DKK (US$ 270 million) lower than it would have been without wind industry subsidies. The report was later heavily criticised. Firstly Danish paper Ingeniøren claimed that the report was ordered and paid for by the American oil and coal lobby. Later, several Danish researchers and professors from all technical universities in Denmark, wrote a joint response to the report, refuting it[29]. The report from CEPOS was even brought to Government level, where minister of Climate and Energy Lykke Friis discredited the work done by CEPOS and the report[30].
pi_111738200
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 00:02 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]. richten op fusie reactoren. Maar goed, dat duurt nog even (>30 jaar).
Ja, dat zei mijn leraar natuurkunde ook al, 30 jaar geleden. En hij zei er toen ook bij dat ze dat ook tegen hem gezegd hadden op de middelbare school.
pi_111738224
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 10:39 schreef erodome het volgende:

Dan kies je een type dat je gewoon mee kunt nemen.
pi_111739423
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 10:38 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ik werk niet voor nieuwere ontwikkelingen hoor. Wellicht jij wel, maar ik niet. Het leven is al duur genoeg.
Over die spelfouten: ik type gewoon snel en aangezien dit geen officieel forum is waarbij je wordt afgerekend op je typefouten, boeit het me niet (erge typefouten verbeter is altijd achteraf).
5 x meer efficiënt is geen spelfout, maar een rekenfout.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 13:59:08 #73
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_111739684
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 10:49 schreef Ulx het volgende:

[..]

Volgens de Denen zelf lijkt het er inderdaad op dat dat verzonnen is.

[..]

Behalve een "nietes" hebben die Denen er niets tegenin weten te brengen.
pi_111740069
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 13:59 schreef Nobu het volgende:

[..]

Behalve een "nietes" hebben die Denen er niets tegenin weten te brengen.
Tegn het rapport van de kolen- en olielobby? Behalve "nietes" zullen ze ook wel iets over WC-Eend hebben gezegd.
  zaterdag 19 mei 2012 @ 14:17:39 #75
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_111740260
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 mei 2012 13:06 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ja, dat zei mijn leraar natuurkunde ook al, 30 jaar geleden. En hij zei er toen ook bij dat ze dat ook tegen hem gezegd hadden op de middelbare school.
Over drie jaar hebben we toch allemaal dit ding thuis staan:

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')