O dat wist ik niet. Heb je een bron?quote:Op vrijdag 18 mei 2012 08:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hij maakt er een werkwoord van. Dat kan.
Beslissingen maken en fouten nemen.quote:Op vrijdag 3 februari 2012 16:53 schreef Kandijfijn het volgende:
Tot nu toe hebben ze nog weinig foute beslissingen gemaakt en de fouten die ze gemaakt hebben snel hersteld. Dus ik heb vertrouwen in dat Facebook wel een blijvertje is.
Heb je daar een bron voor nodig?quote:Op vrijdag 18 mei 2012 08:35 schreef echtwelhe het volgende:
[..]
O dat wist ik niet. Heb je een bron?
http://www.kennislink.nl/(...)ister-het-ook-alweerquote:Nieuwe werkwoorden
Geprullenbakkeerd is natuurlijk afgeleid van prullenbak. Van een zelfstandig naamwoord kunnen we een werkwoord vormen door er iets aan toe te voegen: aan de voorkant ( verwoord, onthaast) of aan de achterkant ( spioneer, pauzeer). Maar ook zijn er veel werkwoorden waarbij er niets aan het zelfstandig naamwoord verandert:
zelfstandig naamwoord werkwoord
douche (ik) douche
winkel (ik) winkel
papegaai (ik) papegaai
Strikt genomen is er wel iets aan het zelfstandig naamwoord veranderd ( douchen heeft tenslotte niet dezelfde vorm als douche), maar aan de eerste persoon enkelvoud is te zien dat er in zulke gevallen geen voor- of achtervoegsel gebruikt is om tot een werkwoord te komen.
Als jij zegt dat bijwoordelijke verbindingen uit het Latijn vernederlandst mogen worden en beweert dat het zo goed gedaan is, is een bron wel handig toch?quote:
http://www.kennislink.nl/(...)ister-het-ook-alweerquote:Op vrijdag 18 mei 2012 08:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Heb je daar een bron voor nodig?
Nou, vooruit maar weer.
[quote]
Nieuwe werkwoorden
Geprullenbakkeerd is natuurlijk afgeleid van prullenbak. Van een zelfstandig naamwoord kunnen we een werkwoord vormen door er iets aan toe te voegen: aan de voorkant ( verwoord, onthaast) of aan de achterkant ( spioneer, pauzeer). Maar ook zijn er veel werkwoorden waarbij er niets aan het zelfstandig naamwoord verandert:
zelfstandig naamwoord werkwoord
douche (ik) douche
winkel (ik) winkel
papegaai (ik) papegaai
Strikt genomen is er wel iets aan het zelfstandig naamwoord veranderd ( douchen heeft tenslotte niet dezelfde vorm als douche), maar aan de eerste persoon enkelvoud is te zien dat er in zulke gevallen geen voor- of achtervoegsel gebruikt is om tot een werkwoord te komen.
Ik vraag me af wat het moet zijn. Omrijden of omreizenquote:Op vrijdag 18 mei 2012 @ 17:23 schreef Chatslet het volgende:
BAM! Zo een boot jonguh!
Omreiden via Alkmaar? Station Kogerveld ligt op loopafstand van station Koog Zaandijk vanwaar je gewoon naar station zaandam kunt.
En vastenzeker is de omgekeerde Engelse ziekte.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 17:58 schreef cookie-monstaa het volgende:
[..]
ze heeft vastenzeker gesnuift, drugspillen geslikt ofzo
5 x meer effecienter? Hij bedoelt ongetwijfeld 5 x zo efficiënt.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 23:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Hang ervanaf af. Zonnepanelen koop je voor meer dan 20 jaar. Als over 5 jaar een type komt wat 5x meer effecienter is, dan sla je jezelf wel voor de kop dat je nog 15 jaar vast zit aan dat inefficiente ding. De voorbeelden die jij aanroept schaf je niet aan voor 20 jaar en die zijn wat goedkoper, waardoor je die eerder vervangt dan zijn fysieke levensduur of economische levensduur.
Zonder woordenquote:Op zaterdag 19 mei 2012 14:10 schreef Paul het volgende:
Mijn linkervoet is wat opzwollen en doet beetje pijn.
Wat kan dit zijn? Kan me niet herrineren dat ik me gestoot heb ofzoiets.
Ik ben bang!!!!!!
Ik zie het bij mijn studenten ook weleens, maar dat is toch een raar gebruik van het woord 'belang'?quote:Op zondag 20 mei 2012 09:13 schreef Angelfrouk het volgende:
Nog belang bij een 4 persoons jacuzzi?
[ afbeelding ]
Ik ken het wel, in die betekenis.quote:Op zondag 20 mei 2012 10:14 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ik zie het bij mijn studenten ook weleens, maar dat is toch een raar gebruik van het woord 'belang'?
Ik vind hem wel origineel. De meest voorkomende -t fout bij vervoegingen op dit forum is 'hij wilt'. Dit is eens wat andersquote:Op zondag 20 mei 2012 11:17 schreef Copycat het volgende:
Ik komt die uitdrukking in dat verband hier (EHV) ook regelmatig tegen. Ergens belang bij hebben kan toch ook op stoffelijke zaken slaan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |