quote:ma 14 mei 2012, 06:54
Israël sloopte door EU betaalde gebouwen
JERUZALEM - Tientallen Palestijnse huizen, watertanks en boerderijen die met Europees geld waren gebouwd zijn vernietigd door Israël. Dat meldde de VN-organisatie voor Humanitaire Zaken (OCHA) zondag.
In totaal zijn in 2011 62 gebouwen en objecten op de Westelijke Jordaanoever gesloopt, nog eens 110 andere projecten lopen datzelfde risico. Het Israëlische leger zegt dat de gebouwen zonder vergunning waren neergezet en daarom gesloopt moesten worden.
De projecten zijn gefinancierd door Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Polen, Ierland en de Europese Commissie.
Jodenquote:Op maandag 14 mei 2012 09:14 schreef wuuht het volgende:
[..]
ja maak lekker een palestijnen tegen joden ruzie van dit topic
oja sorry dat mag ik niet zeggen (ookal is 80 procent joods)quote:Op maandag 14 mei 2012 09:15 schreef BorisDeLul het volgende:
[..]
Joden
Moslims tegen Joden of Palestijnen tegen Israëli.
Israël sloopt al jaren, en staat bebouwing in Palestijnse gebieden gewoon toe. Voor de buitenwereld tekenen ze dan gewoon wat verdragen dat ze dat niet zullen doen en wapperen daarmee als iemand kritiek heeft. Niks nieuws onder de zon.quote:Op maandag 14 mei 2012 09:15 schreef BorisDeLul het volgende:
Weet er al iemand wat meer? Hier staat alleen dat Israël gebouwen sloopte, maar niet waarom.
Ja, dat vergunningenverhaal. Maar dat dat de enige reden is lijkt me sterk, hier moet meer achter zitten. Bovendien, hoe zit dat met die vergunningen? Lijkt me niet dat Israël bepaalt wat er op andermans land gebeurt, tenzij het in een strategische bufferzone is, vlakbij de grens bijvoorbeeld.
Van wie mag jij dat niet zeggen? En kom nou niet met "de joden" aan, want dan hebben ze gelijk en ben jij een antisemiet. Oh sorry, dat mag ik niet zeggen.quote:Op maandag 14 mei 2012 09:21 schreef wuuht het volgende:
I
[..]
oja sorry dat mag ik niet zeggen (ookal is 80 procent joods)
Waarom geven de VS een veelvoud van die hulp jaarlijks aan Israël?quote:Op maandag 14 mei 2012 13:00 schreef waht het volgende:
[..]
Omdat het vaak in het nieuws komt, en ze zijn zielig.
Ik vermoed een aantal oorzaken waaronder steun voor Israël onder het Amerikaanse volk, strategisch belang van de regio, belangen van de wapenindustrie en culturele overeenkomsten.quote:Op maandag 14 mei 2012 13:11 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Waarom geven de VS een veelvoud van die hulp jaarlijks aan Israël?
Omdat ze zielig zijn en t vaak in het nieuws komt dus inderdaad.quote:Op maandag 14 mei 2012 13:15 schreef waht het volgende:
[..]
Ik vermoed een aantal oorzaken waaronder steun voor Israël onder het Amerikaanse volk, strategisch belang van de regio, belangen van de wapenindustrie en culturele overeenkomsten.
Dit vind ik niet kunnen.quote:Op maandag 14 mei 2012 13:17 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Omdat ze zielig zijn en t vaak in het nieuws komt dus inderdaad.
Want de holocaust!quote:Op maandag 14 mei 2012 13:11 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
quote:Op maandag 14 mei 2012 09:08 schreef RichardDawkins het volgende:
Als ik iemand een kado geef en ze maken het kapot dan weet ik simpelweg dat ik dat niet meer hoef te doen. Ik ga niet als een klein kind zitten janken dat omdat ik het betaald heb ik bepaal wat er mee gedaan moet worden.
die combinatie is vrij makkelijkquote:Op maandag 14 mei 2012 09:10 schreef Jarno het volgende:
Dit is een lastige voor Wilders denk ik. Vaart -ie de anti-Arabieren koers, trekt -ie de anti-Europa kaart of gaat hij voor de pro-Israel opmerking? Of weet hij ze alle drie te combineren? Ben benieuwd!
Die ze die het cadeau kapot maken zijn niet de ze aan wie het cadeau gegeven is.quote:Op maandag 14 mei 2012 09:08 schreef RichardDawkins het volgende:
Als ik iemand een kado geef en ze maken het kapot dan weet ik simpelweg dat ik dat niet meer hoef te doen. Ik ga niet als een klein kind zitten janken dat omdat ik het betaald heb ik bepaal wat er mee gedaan moet worden.
Hij joh, karakteriseer is niet zo, dat zal je broertje ook niet leuk vindenquote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:57 schreef Nielsch het volgende:
Zo zie je maar weer hoe misselijkmakend die mongolen uit Israel zijn. Zelfs water gunnen ze de Palestijnen niet. Hoe fucking treurig.
Hier is echt geen touw aan vast te knopenquote:Op donderdag 17 mei 2012 16:19 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die ze die het cadeau kapot maken zijn niet de ze aan wie het cadeau gegeven is.
Donaties gefinancierd door de EU? Zonde van het geld zeg.quote:Op maandag 14 mei 2012 08:53 schreef HD9 het volgende:
Israel sloopt de gebouwen die door de EU zijn gebouwd en geschonken in Palestijnse gebieden
http://www.telegraaf.nl/b(...)e_EU-gebouwen__.html
[..]
Dus als ik jou een cadeau geef omdat je het nodig hebt en zelf niet kunt betalen, en je neefje gaat er vervolgens op staan stampen, dan hoef ik jou geen cadeau meer te geven omdat je neefje het kapot maakt?quote:Op maandag 14 mei 2012 09:08 schreef RichardDawkins het volgende:
De joodse lobby is vrij machtig in de USA. God bless...quote:Op maandag 14 mei 2012 13:11 schreef De_Guidance het volgende:
[..]
Precies wat ik me ook afvraag.quote:Op maandag 14 mei 2012 09:00 schreef speknek het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom de EU ergens buiten Europa huizen gaat financieren
Ja, dan moet je even teruglezen.quote:Op donderdag 17 mei 2012 17:03 schreef Nest het volgende:
[..]
Hier is echt geen touw aan vast te knopen
quote:Op vrijdag 18 mei 2012 08:08 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dus als ik jou een cadeau geef omdat je het nodig hebt en zelf niet kunt betalen, en je neefje gaat er vervolgens op staan stampen, dan hoef ik jou geen cadeau meer te geven omdat je neefje het kapot maakt?
Ah, de oorspronkelijke bewoners zijn terroristen? En de indringers zijn dan de eerzame burgers?quote:Op vrijdag 18 mei 2012 02:25 schreef computerprobleem het volgende:
Eigen schuld, dikke bult. Je gaat geen huizen bouwen voor terroristen en verwachten dat Israël ze zomaar laat staan.
Misschien wel ter compensatie van de overvloedige steun die Israel krijgt.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 17:06 schreef Pharmacist het volgende:
[..]
Precies wat ik me ook afvraag.
Dit zou liefdadigheid moeten zijn en op vrijwillige basis, niet via belastinggelden.
quote:Op vrijdag 18 mei 2012 21:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ah, de oorspronkelijke bewoners zijn terroristen? En de indringers zijn dan de eerzame burgers?
Wtfquote:Op donderdag 17 mei 2012 16:19 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Die ze die het cadeau kapot maken zijn niet de ze aan wie het cadeau gegeven is.
De oorspronkelijke bewoners zijn de Joden. De Palestijnen zijn een verzonnen volk door de Arabische wereld om het land van de Joden te stelen. Ze gebruiken terrorisme om het leven van de oorspronkelijke bevolking (de Joden) ondraaglijk te maken. De Palestijnen hebben keuze uit een stuk of 30 Woestijnstaten. Ze gaan daar maar heen, het is toch allemaal familie van elkaar.quote:Op vrijdag 18 mei 2012 21:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ah, de oorspronkelijke bewoners zijn terroristen? En de indringers zijn dan de eerzame burgers?
Nee hoor. Iedere keer dat de joden daar kwamen woonden er al andere mensen, zelfs de eerste keer.quote:Op zaterdag 19 mei 2012 14:22 schreef computerprobleem het volgende:
[..]
De oorspronkelijke bewoners zijn de Joden. De Palestijnen zijn een verzonnen volk door de Arabische wereld om het land van de Joden te stelen. Ze gebruiken terrorisme om het leven van de oorspronkelijke bevolking (de Joden) ondraaglijk te maken. De Palestijnen hebben keuze uit een stuk of 30 Woestijnstaten. Ze gaan daar maar heen, het is toch allemaal familie van elkaar.
quote:Op vrijdag 18 mei 2012 02:25 schreef computerprobleem het volgende:
Eigen schuld, dikke bult. Je gaat geen huizen bouwen voor terroristen en verwachten dat Israël ze zomaar laat staan.
Ben je nu echt zo dom of doe je maar alsof? De EU heeft die gebouwen geschonken aan Palestina, en Israël heeft ze vernield, niet de Palestijnen zelf.quote:Op maandag 14 mei 2012 09:08 schreef RichardDawkins het volgende:
Zolang het maar met bij ons gekochte bulldozers is gebeurd is er toch weinig aan de hand?quote:Op maandag 14 mei 2012 09:00 schreef speknek het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom de EU ergens buiten Europa huizen gaat financieren, maar goed als ze eenmaal gebouwd zijn moeten we zoiets natuurlijk niet over onze kant laten gaan, en schadevergoeding eisen of (dreigen met) een handelsbarriere instellen.
Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat Israel niet zomaar EU spullen gaat bulldozeren.
Maakt toch niet uit, Kees? Vrijwel geen enkel land stelt vragen omtrent de 'oorspronkelijke bewoners', waarom maakt het zoveel uit in Israel?quote:Op vrijdag 18 mei 2012 21:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Goede vraag. Echt!quote:Op dinsdag 22 mei 2012 13:31 schreef waht het volgende:
[..]
Maakt toch niet uit, Kees? Vrijwel geen enkel land stelt vragen omtrent de 'oorspronkelijke bewoners', waarom maakt het zoveel uit in Israel?
Niet alleen in Israel.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 13:31 schreef waht het volgende:
[..]
Maakt toch niet uit, Kees? Vrijwel geen enkel land stelt vragen omtrent de 'oorspronkelijke bewoners', waarom maakt het zoveel uit in Israel?
quote:Op zaterdag 19 mei 2012 16:58 schreef PKRChamp het volgende:
[..]_!
Je bent zelf een terrorist met je ongefundeerde posts.
Dus de Palestijnen zijn niet echt? Ze zijn een uitermate realistische luchtspiegeling?quote:Op zaterdag 19 mei 2012 14:22 schreef computerprobleem het volgende:
[..]
De oorspronkelijke bewoners zijn de Joden. De Palestijnen zijn een verzonnen volk door de Arabische wereld om het land van de Joden te stelen. Ze gebruiken terrorisme om het leven van de oorspronkelijke bevolking (de Joden) ondraaglijk te maken. De Palestijnen hebben keuze uit een stuk of 30 Woestijnstaten. Ze gaan daar maar heen, het is toch allemaal familie van elkaar.
Laat het gaan deze user spoort niet.quote:Op woensdag 23 mei 2012 01:40 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Dus de Palestijnen zijn niet echt? Ze zijn een uitermate realistische luchtspiegeling?
Overigens is het conform jouw redenatie ook heel redelijk om jou Nederland uit te flikkeren. Je gaat maar naar Polen, Litouwen of iets in die trant. Nederland, Estland, Wit-Rusland, het is toch allemaal één pot nat.
In Nederland mag je niet ilegaal bouwen . in Israel mag je niet ilegaal bouwen ,, nu het Isael is is het erg als Nederland het doe is het ok.quote:Op maandag 14 mei 2012 09:06 schreef gunk77 het volgende:
Dat is al jaren aan de gang.
Kan me herinneren dat ze jaren geleden een Palestijnse havenstad, die voor een heel groot deel door Nederland gefinancieerd was, helemaal platgebombardeerd hadden. En NL of Europa blijft het maar oké vinden.
quote:Op woensdag 23 mei 2012 07:16 schreef C_S het volgende:
[..]
In Nederland mag je niet ilegaal bouwen . in Israel mag je niet ilegaal bouwen ,, nu het Isael is is het erg als Nederland het doe is het ok.
In Israel krijgen de gevangenen studie's goed eeten etc etc in thailand en vele anderen landen krijgen ze shit , dat is ok, maar omdat het Israel is zijn zelfs de studies niet goed genoeg .
quote van een turkse journalist
in Israel lijken de gevangenissen vergeleken turkij'e op hotels .
ik bedoel het is Israel en dan is het bij voorbaad niet goed.
by the way die grote haven stad waar jij over spreekt is er nooit geweest dat geld zit in arafath zijn vrouw haar zak . en die bommetjes die op een schuur vielen wat een havenstad had moeten zijn was een rede voor .
any way ik was C_N en kom weer eens kijken wel leuk hoe ver jullie zijn gekomen in die tussen tijd .![]()
Waarom is het illegaal om op je eigen land te bouwen, hoe raar is het dat je buurman zegt dat het illegaal is en het dan maar sloopt?quote:Op woensdag 23 mei 2012 07:16 schreef C_S het volgende:
[..]
In Nederland mag je niet ilegaal bouwen . in Israel mag je niet ilegaal bouwen ,, nu het Isael is is het erg als Nederland het doe is het ok.
In Israel krijgen de gevangenen studie's goed eeten etc etc in thailand en vele anderen landen krijgen ze shit , dat is ok, maar omdat het Israel is zijn zelfs de studies niet goed genoeg .
by the way die grote haven stad waar jij over spreekt is er nooit geweest dat geld zit in arafath zijn vrouw haar zak . en die bommetjes die op een schuur vielen wat een havenstad had moeten zijn was een rede voor .
any way ik was C_N en kom weer eens kijken wel leuk hoe ver jullie zijn gekomen in die tussen tijd .![]()
Welkom terug.quote:Op woensdag 23 mei 2012 07:16 schreef C_S het volgende:
[..]
zolang je geen bouw vergunning heb .... Ja .quote:Op woensdag 23 mei 2012 11:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Waarom is het illegaal om op je eigen land te bouwen, hoe raar is het dat je buurman zegt dat het illegaal is en het dan maar sloopt?
Dus als ik geld krijg van de buurtvereniging om een schuurtje in mijn tuin te bouwen dan mag mijn buurman beslissen dat dat illegaal is en mijn tuin inkomen om dat schuurtje te slopen?
Zoals gebruikelijk slaat je verhaal weer eens niet op de post waar je op lijkt te reageren.quote:Op woensdag 23 mei 2012 07:16 schreef C_S het volgende:
[..]
Smoesjes, zoals gebruikelijk.quote:Op woensdag 23 mei 2012 12:49 schreef C_S het volgende:
[..]
zolang je geen bouw vergunning heb .... Ja .
denk je dat ik zomaar een huis kan planten wat de eu of een vriend aan mij geef ???
als dat in Nederland kan zeg het mij even![]()
zoals gebruikelijk verdraai je weer .quote:Op donderdag 24 mei 2012 00:43 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Smoesjes, zoals gebruikelijk.
En nu omdraaien: kolonistenhuizen zonder vergunning? Worden die ook gesloopt? Waar dan?
Ik denk niet dat personen als Kees overtuigd kunnen worden door voorbeelden of fotomateriaal...quote:Op donderdag 24 mei 2012 08:06 schreef C_S het volgende:
[..]
zoals gebruikelijk verdraai je weer .
ja de huizen van de kolonisten in de Shomron worden ook gesloopt weet je dit nu nog niet dan ben je voor mij erg eenzijdig of je hou het nieuws niet erg goed bij .Ik hou het op allebij .
voorbeeld Migron dat is nu als een militaire zone verklaard om dat ze steets kwamen om the bouwen wat het leger gesloopt heeft .dat is een voorbeeld . wil je er meer hebben dat kan en zelfs met foto materiaal .
zelfs met eigen oogen zien kan dat nog nietquote:Op donderdag 24 mei 2012 08:13 schreef BorisDeLul het volgende:
[..]
Ik denk niet dat personen als Kees overtuigd kunnen worden door voorbeelden of fotomateriaal...
Van al die voorbeelden staan de joden dan nog het meest in hun recht gezien het onrecht dat hen ten deel viel vlak voor de stichting van de staat. Maar daarnaast hebben in de moderniteit altijd joden in dat gebied gewoond, dus ook al waren het niet de oorspronkelijke bewoners, het waren ook weer niet totale vreemdelingen zoals Europeanen die begonnen met koloniseren.quote:Op woensdag 23 mei 2012 01:27 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Goede vraag. Echt!
Mijn eerste reactie is: Omdat de joden zelf claimen dat ze de oorspronkelijke bewoners zijn.
In de VSvA en in Australië en Nieuw-Zeeland en zelfs in Liberia is wel duidelijk dat de nieuwe bewoners de oorspronkelijke bewoners verdreven hebben. Dat wordt wel ontkend en genegeerd in het dagelijks leven en de onderwezen geschiedenis op school. Maar uiteindelijk is het niet te ontkennen dat in die landen (oh ja: en in Zuid-Afrika) gewoon door geweld en overmacht de oorspronkelijke bevolking verdreven is. (oh ja: heel Amerika, niet alleen de VSvA).
Maar Israel claimt dat het terecht de lokale bevolking verjaagd heeft en onderdrukt. En het claimt bovendien dat het een voorpost is van de westerse, democratische beschaving. (Wat je met bovenstaande voorbeelden nog moet beamen ook!!)
De hypocrisie van de zionisten maakt het verschil.
Nou inderdaad! Kutzoeloes! Geef het land terug aan de oorspronkelijke Boerbevolking.quote:Op woensdag 23 mei 2012 01:27 schreef Kees22 het volgende:
Maar uiteindelijk is het niet te ontkennen dat in die landen (oh ja: en in Zuid-Afrika) gewoon door geweld en overmacht de oorspronkelijke bevolking verdreven is.
Ik begrijp niet wat het onrecht dat hen in Europa ten deel viel te maken heeft met het recht op bezetten van land in het Midden-Oosten. Bovendien waren de eerste golven al veel eerder, zelfs nog voor de Eerste Wereldoorlog.quote:Op donderdag 24 mei 2012 10:24 schreef waht het volgende:
[..]
Van al die voorbeelden staan de joden dan nog het meest in hun recht gezien het onrecht dat hen ten deel viel vlak voor de stichting van de staat. Maar daarnaast hebben in de moderniteit altijd joden in dat gebied gewoond, dus ook al waren het niet de oorspronkelijke bewoners, het waren ook weer niet totale vreemdelingen zoals Europeanen die begonnen met koloniseren.
Nee, niet zonder meer nee.quote:Op donderdag 24 mei 2012 08:13 schreef BorisDeLul het volgende:
[..]
Ik denk niet dat personen als Kees overtuigd kunnen worden door voorbeelden of fotomateriaal...
Vind jij het ook zo erg dat Terre Blanche niet meer leeft? Dat was pas een verstandige Leider!quote:Op donderdag 24 mei 2012 10:59 schreef speknek het volgende:
[..]
Nou inderdaad! Kutzoeloes! Geef het land terug aan de oorspronkelijke Boerbevolking.
Wel, als een bepaalde groep bijna uitgemoord wordt in een bepaald continent dan voelen leden van die groep dat ze zich beter moeten verdedigen. Geen enkel ander middel is zo krachtig als het zijn/hebben van een soeverein land, inclusief eigen krijgsmacht. Aldus geschiedde.quote:Op donderdag 24 mei 2012 12:02 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik begrijp niet wat het onrecht dat hen in Europa ten deel viel te maken heeft met het recht op bezetten van land in het Midden-Oosten. Bovendien waren de eerste golven al veel eerder, zelfs nog voor de Eerste Wereldoorlog.
Met de joden die er altijd al woonden waren er ook geen problemen. Voor mij was het verhaal over de rellen in Hebron verhelderend: de Arabieren waren op zoek naar een clubje joden dat uit Europa was gekomen en zich erg opdringerig opstelde. De joden die daar al generaties woonden werden betrekkelijk met rust gelaten en zelfs geholpen door hun buren.
Dus ik vind je argumenten zwak ter verdediging van de staat Israel.
Dan nog, als jij geen vergunning hebt en belgie komt jouw schuurtje slopen is dat toch nogal vreemd te noemen.quote:Op woensdag 23 mei 2012 12:49 schreef C_S het volgende:
[..]
zolang je geen bouw vergunning heb .... Ja .
denk je dat ik zomaar een huis kan planten wat de eu of een vriend aan mij geef ???
als dat in Nederland kan zeg het mij even![]()
Ondertussen heeft het bestaan van Israël ertoe geleid dat Joden buiten het land steeds meer het mikpunt zijn van antipathie en soms ook geweld. Israël maakt zich onmogelijk, zelfs bij andere minderheden die natuurlijke bondgenoten in de regio zouden kunnen zijn (Arabische christenen bijvoorbeeld).quote:Op donderdag 24 mei 2012 15:18 schreef waht het volgende:
[..]
Wel, als een bepaalde groep bijna uitgemoord wordt in een bepaald continent dan voelen leden van die groep dat ze zich beter moeten verdedigen. Geen enkel ander middel is zo krachtig als het zijn/hebben van een soeverein land, inclusief eigen krijgsmacht. Aldus geschiedde.
voor belgie inderdaad ja .quote:Op donderdag 24 mei 2012 15:28 schreef erodome het volgende:
[..]
Dan nog, als jij geen vergunning hebt en belgie komt jouw schuurtje slopen is dat toch nogal vreemd te noemen.
ook daar moeten ze zich aan de regels houden .quote:Waar gebouwd is is palestijns grondgebied,
hij weet heel veel zelfs dingen die niet in het stukje staan geplaats .wat ik mij afvraag en jij dat weetquote:als de palestijnze overheid nu had gezegd slopen die boel is het wat anders dan wanneer het buurland dat even ongevraagd komt doen omdat zij menen dat de vergunning ontbreekt of niet klopt.
Belgie, cowboys and palestijns grondgebied >>quote:Als ze al bezwaar zouden hebben zouden ze dat via officiele wegen moeten doen en niet zomaar op de cowboy tour gaan en zelf maar gaan slopen zo even.
Maar je argument klopt niet met de volgorde ven de gebeurtenissen, behalve dan dat het uitroepen van de staat Israel na de holocaust gebeurde. De invasie van joden in Palestina kwam al ver voor de oprichting van de nazi-partij op gang. De problemen die dat in Palestina veroorzaakte lopen dan ook aardig parallel met de problemen die de nazi's in Duitsland veroorzaakten.quote:Op donderdag 24 mei 2012 15:18 schreef waht het volgende:
[..]
Wel, als een bepaalde groep bijna uitgemoord wordt in een bepaald continent dan voelen leden van die groep dat ze zich beter moeten verdedigen. Geen enkel ander middel is zo krachtig als het zijn/hebben van een soeverein land, inclusief eigen krijgsmacht. Aldus geschiedde.
Ja klopt, totaal onterecht uiteraard. Spijtig genoeg doen we heel weinig tegen kleingeestig tuig dat anderen puur op basis van dergelijke eigenschappen lastig moet vallen.quote:Op donderdag 24 mei 2012 15:53 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Ondertussen heeft het bestaan van Israël ertoe geleid dat Joden buiten het land steeds meer het mikpunt zijn van antipathie en soms ook geweld. Israël maakt zich onmogelijk, zelfs bij andere minderheden die natuurlijke bondgenoten in de regio zouden kunnen zijn (Arabische christenen bijvoorbeeld).
Goed, dat geldt zeker niet voor alle joden. Ik ben ervan overtuigd dat de overgrote meerderheid niets dan vrede wil. Praktische uitwerking is lastig en de geschiedenis spreekt voor zich, maar dat is wel het doel.quote:Een Joodse staat is misschien niet zo'n gek concept, maar de manier waarop die staat gestalte heeft gekregen heeft de Joden niet bepaald geholpen. Israël zou een veilige haven zijn waar Joden geen last hebben van antisemitisme, maar ironisch genoeg wordt door velen in de Israëlische maatschappij van oudsher juist op semieten neergekeken - op islamitische en christelijke Palestijnen, maar ook op de Mizrahim (Joden uit het Midden-Oosten). Joden die tegen Israël protesteren worden weleens self hating Jews genoemd, maar dat is de omgekeerde wereld. Het zijn juist die Joden die denken dat ze verheven zijn boven Jemeniet, Irakees en Syriër die hun semitische roots verloochenen.
Maar de holocaust was wel de druppel. Zonder hadden de grootmachten destijds niet hetzelfde gedaan. Ik ga kwalijke zaken niet goedpraten maar erken simpelweg dat dit normale politiek is. Israel kan (en moet!) altijd meer doen om de situatie van de Palestijnen te verbeteren, maar de vergelijkingen die vaak langskomen zijn dermate overdreven dat het lachwekkend is.quote:Op donderdag 24 mei 2012 16:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Maar je argument klopt niet met de volgorde ven de gebeurtenissen, behalve dan dat het uitroepen van de staat Israel na de holocaust gebeurde. De invasie van joden in Palestina kwam al ver voor de oprichting van de nazi-partij op gang. De problemen die dat in Palestina veroorzaakte lopen dan ook aardig parallel met de problemen die de nazi's in Duitsland veroorzaakten.
Het uitroepen van de staat Israel was een sluitstuk van de invasie, niet van de holocaust.
Dat weet ik nog niet zo zeker. Het lijkt me dat veel Koerden inmiddels wel onder het juk van Bagdad uit willen komen. En dat veel Tibetanen hetzelfde willen met betrekking tot Beijing.quote:En het willen hebben van een soeverein land is nog voorstelbaar, dat willen de Koerden en Tibetanen ook. Maar om dan dat land van anderen af te pakken is een heel ander verhaal. Dat willen de Koerden en Tibetanen niet.
Dat het gedrag van de staat Israel grote weerstand oproept, vind ik niet onterecht. Deze staat gedraagt zich als een aso, een Tokkie ten opzichte van de buren.quote:Op donderdag 24 mei 2012 18:01 schreef waht het volgende:
[..]
Ja klopt, totaal onterecht uiteraard. Spijtig genoeg doen we heel weinig tegen kleingeestig tuig dat anderen puur op basis van dergelijke eigenschappen lastig moet vallen.
Ja, dat geloof ik nog wel. Maar als Israel een democratische staat is, zou dat wat meer tot uiting mogen komen in parlement en regering.quote:[..]
Goed, dat geldt zeker niet voor alle joden. Ik ben ervan overtuigd dat de overgrote meerderheid niets dan vrede wil. Praktische uitwerking is lastig en de geschiedenis spreekt voor zich, maar dat is wel het doel.
Ik heb Macchiavelli ook gelezen.quote:[..]
Maar de holocaust was wel de druppel. Zonder hadden de grootmachten destijds niet hetzelfde gedaan. Ik ga kwalijke zaken niet goedpraten maar erken simpelweg dat dit normale politiek is. Israel kan (en moet!) altijd meer doen om de situatie van de Palestijnen te verbeteren, maar de vergelijkingen die vaak langskomen zijn dermate overdreven dat het lachwekkend is.
Nou, daar geloof ik niks van, dat de oplossing gevonden kan worden in een staat waarin joden en Palestijnen samen leven. Alle Palestijnen uit Gaza en de bezette Westoever met alle bewoners van het huidige Israel in de staat Palestina? En dan de verdreven Palestijnen? Komen die ook terug?quote:Het enige wat dit tot acceptabel einde zal brengen is economische assimilatie van de Palestijnen. Een tweede staat zal er nooit op vredige wijze komen. Beide kanten moeten hiervoor veel offers maken en tevens incasseren, maar dat proces is al decennia aan de gang.
(Ik had dat argument al verwacht!) Jawel. Maar die wonen er al. Ze willen soevereiniteit over een gebied waar ze al wonen. De joden wilden soevereiniteit over een gebied waar ze nog niet woonden.quote:[..]
Dat weet ik nog niet zo zeker. Het lijkt me dat veel Koerden inmiddels wel onder het juk van Bagdad uit willen komen. En dat veel Tibetanen hetzelfde willen met betrekking tot Beijing.
Allicht, maar niet als regelrechte misdadiger zoals de meerderheid van andere staten.quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:48 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat het gedrag van de staat Israel grote weerstand oproept, vind ik niet onterecht. Deze staat gedraagt zich als een aso, een Tokkie ten opzichte van de buren.
Er zitten Arabische Israëliërs in de Knesset. Politieke assimilatie van Palestina lijkt me een stap te ver. Zeker gezien de huidige verschillen.quote:[..]
Ja, dat geloof ik nog wel. Maar als Israel een democratische staat is, zou dat wat meer tot uiting mogen komen in parlement en regering.
Dat soort zaken inderdaad, totaal zinloos en foutief.quote:[..]
Ik heb Macchiavelli ook gelezen.
Wat betreft die vergelijkingen: het is me niet duidelijk waar je op doelt.
Als je doelt op overeenkomsten tussen het nazisme en het zionisme: dat lijkt me een nutteloze zijweg in de discussie. Inderdaad.
Gaza zal veel later pas kunnen assimileren dan de Westelijke Jordaanoever. De verdrevenen kunnen eventueel op termijn terugkomen. Want geef toe: miljoenen kansarmen in een land toelaten is een garantie op falen. Dit moet stapsgewijs verlopen.quote:[..]
Nou, daar geloof ik niks van, dat de oplossing gevonden kan worden in een staat waarin joden en Palestijnen samen leven. Alle Palestijnen uit Gaza en de bezette Westoever met alle bewoners van het huidige Israel in de staat Palestina? En dan de verdreven Palestijnen? Komen die ook terug?
Oké, maar de joden wonen er nu in groten getale. Al meer dan zestig jaar.quote:[..]
(Ik had dat argument al verwacht!) Jawel. Maar die wonen er al. Ze willen soevereiniteit over een gebied waar ze al wonen. De joden wilden soevereiniteit over een gebied waar ze nog niet woonden.
Ik vind het platbombarderen van een buurman toch wel misdadig.quote:Op donderdag 24 mei 2012 23:55 schreef waht het volgende:
[..]
Allicht, maar niet als regelrechte misdadiger zoals de meerderheid van andere staten.
Ja, he worden die behandeld? Als een Turkse minister door de PVV? Die assimilatie is toch een voorwaarde voor de een-staat-oplossing.quote:[..]
Er zitten Arabische Israëliërs in de Knesset. Politieke assimilatie van Palestina lijkt me een stap te ver. Zeker gezien de huidige verschillen.
De vergelijking kwam in me op tijdens het typen. En er zijn ook wel parallellen. Maar uitwerken is te veel moeite, niet interessant en leidt tot niets.quote:[..]
Dat soort zaken inderdaad, totaal zinloos en foutief.
Ik snap niet hoe je dit voor je ziet.quote:[..]
Gaza zal veel later pas kunnen assimileren dan de Westelijke Jordaanoever. De verdrevenen kunnen eventueel op termijn terugkomen. Want geef toe: miljoenen kansarmen in een land toelaten is een garantie op falen. Dit moet stapsgewijs verlopen.
Ah, het probleem van het water. Ik heb al eens eerder een helicopterpiloot aangehaald, die een scherpe scheiding zag tussen een groen Israel en een grauwe Westoever. Ik as verbaasd dat hij zich niet realiseerde dat het instandhouden van zo'n scherpe grens mateloos veel energie kost. Op dit moment steelt Israel water uit de Jordaan voor eigen gebruik, ten nadele van de bewoners van de bezette Westoever. Hoe praat je dat goed?quote:En uiteraard de basis hiervan is dat de Israëliërs de macht over de Jordaan nooit uit handen zullen geven. Enkel door oorlog of (onwaarschijnlijk) als een betrouwbare bondgenoot die controle overneemt.
Nou ja, ze staan erop dat Israel de joodse staat Israel genoemd wordt. Net zoals Iran de Islamitische staat Iran heet.quote:Verder zal het voor velen onwennig zijn om als joden niet meer de absolute meerderheid te hebben. De tijd zal leren of ze dit willen of niet. Ik zou het niet weten.
Ja, maar dat is grotendeels import.quote:[..]
Oké, maar de joden wonen er nu in groten getale. Al meer dan zestig jaar.
Dan moet eerst bekeken worden als reactie waarop dat gebeurt en hoe dat bombarderen plaatsvindt. Hetgeen beide acceptabel is. Het is een reactie op aanhoudende aanvallen en gebeurt met precisie, voor zover dat mogelijk is als de strijders zich verschuilen achter burgers.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 00:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik vind het platbombarderen van een buurman toch wel misdadig.
Die worden behandeld als medemensen. Dat lijkt me vrij logisch.quote:[..]
Ja, he worden die behandeld? Als een Turkse minister door de PVV? Die assimilatie is toch een voorwaarde voor de een-staat-oplossing.
Ja klopt, maar de hoeveelheid joden is erg beperkt. De instroom van joden op dit moment is een fractie van de totale populatie in Israël. Alle Palestijnen tezamen in Palestina en Jordanië komt op ongeveer zes en half miljoen. Dat is te veel om in één keer een plek te geven in een bestaande economie van iets meer dan zeven miljoen.quote:[..]
De vergelijking kwam in me op tijdens het typen. En er zijn ook wel parallellen. Maar uitwerken is te veel moeite, niet interessant en leidt tot niets.
[..]
Ik snap niet hoe je dit voor je ziet.
En wat die kansarmen toelaten betreft: hebben niet alle joden uit de hele wereld automatisch het recht om in Israel te gaan wonen? De kansarmen uit de Sovjet-Unie, om maar eens een groep te noemen.
Op welke termijn moeten de Palestijnen uit Gaza dan opgenomen worden?
Het gebruik door Israël is niet laakbaar, het wordt immers gebruikt voor landbouw en andere nuttige zaken. Maar vanzelfsprekend moet het ook beschikbaar worden gesteld aan de inwoners van Palestina, daar ga ik niets tegenin brengen.quote:[..]
Ah, het probleem van het water. Ik heb al eens eerder een helicopterpiloot aangehaald, die een scherpe scheiding zag tussen een groen Israel en een grauwe Westoever. Ik as verbaasd dat hij zich niet realiseerde dat het instandhouden van zo'n scherpe grens mateloos veel energie kost. Op dit moment steelt Israel water uit de Jordaan voor eigen gebruik, ten nadele van de bewoners van de bezette Westoever. Hoe praat je dat goed?
Zoals het er nu uitziet wel ja. Maar goed, als dat zo moet blijven, en de Jordaan wordt nooit opgegeven, dan blijft enkel de optie voor een sterk verkleind Palestina over.quote:[..]
Nou ja, ze staan erop dat Israel de joodse staat Israel genoemd wordt. Net zoals Iran de Islamitische staat Iran heet.
Ik kan je wel voorspellen hoe dat zal gaan.
Dan komen we weer bij het eerste punt waarover we begonnen: alle volkeren ter wereld hebben wel iets dergelijks op hun kerfstok, niemand heeft recht op een stuk land op basis van 'er altijd hebben gewoond'. Dus dan an sich vind ik geen reden om de Israëliërs te veroordelen.quote:[..]
Ja, maar dat is grotendeels import.
Ik zag cijfers van 2005 en toen was ongeveer 1/3 eerste generatie allochtoon, 1/3 tweede generatie allochtoon (die zouden door Wilders teruggestuurd worden!) en slechts 1/3 was geboren op het grondgebied van de huidige staat Israel, dus in Palestina.
En dan daarbij: de joden hebben zich verspreid over gebieden waar ze niks te zoeken hadden, ook niet volgens hun eigen wetten.
Peace, piece by piece.
Dat is niet voor niks verboden volgens de VN-regels.
Dit is inmiddels een lange ketting geworden van wederzijdse beschuldigingen en pesterijen. De laatste keer dat er iemand naar keek, werd die meteen beschuldigd van anti-semitisme. Waardoor die reactie meer zei dan het rapport.quote:Op zaterdag 26 mei 2012 11:09 schreef waht het volgende:
[..]
Dan moet eerst bekeken worden als reactie waarop dat gebeurt en hoe dat bombarderen plaatsvindt. Hetgeen beide acceptabel is. Het is een reactie op aanhoudende aanvallen en gebeurt met precisie, voor zover dat mogelijk is als de strijders zich verschuilen achter burgers.
Maar wel bij voorbaat verdacht, althans door sommige scherpslijpers.quote:[..]
Die worden behandeld als medemensen. Dat lijkt me vrij logisch.
Je laat buiten beschouwing dat de zes en een half miljoen Palestijnen ook een economie hebben, of zouden kunnen hebben als hen dat toegestaan werd. Maar de getalsverhoudingen laten wel meteen zien dat er dan geen sprake meer kan zijn van een joodse staat, hoogstens van een gedeelde joodse staat.quote:[..]
Ja klopt, maar de hoeveelheid joden is erg beperkt. De instroom van joden op dit moment is een fractie van de totale populatie in Israël. Alle Palestijnen tezamen in Palestina en Jordanië komt op ongeveer zes en half miljoen. Dat is te veel om in één keer een plek te geven in een bestaande economie van iets meer dan zeven miljoen.
Een helicopterpiloot was het opgevallen dat het aan de ene kant van de grens groen was en aan de andere kant bruingrijs. En niet alleen als gevolg van irrigatie van landbouwgewassen.quote:[..]
Het gebruik door Israël is niet laakbaar, het wordt immers gebruikt voor landbouw en andere nuttige zaken. Maar vanzelfsprekend moet het ook beschikbaar worden gesteld aan de inwoners van Palestina, daar ga ik niets tegenin brengen.
Ik zie niet waarom het een sterk verkleind Palestina moet zijn. Een levensvatbaar Palestina lijkt me veel beter, ook voor Israel.quote:[..]
Zoals het er nu uitziet wel ja. Maar goed, als dat zo moet blijven, en de Jordaan wordt nooit opgegeven, dan blijft enkel de optie voor een sterk verkleind Palestina over.
Nou, dat is in Nederland toch wel een van de bases onder het recht om ergens te mogen wonen: dat de grond je eigendom is of dat je die huurt van de eigenaar. En om meteen het verweer van nomaden te ondervangen: zeker tegenwoordig worden de rechten van semi-nomadische groepen op gebruik van de gronden geëerbiedigd, althans op papier.quote:[..]
Dan komen we weer bij het eerste punt waarover we begonnen: alle volkeren ter wereld hebben wel iets dergelijks op hun kerfstok, niemand heeft recht op een stuk land op basis van 'er altijd hebben gewoond'. Dus dan an sich vind ik geen reden om de Israëliërs te veroordelen.
Vergeleken met voorgaande millennia, jawel. Vergeleken met de voorgaande decennia niet. Het land is diverse keren veroordeeld door de VN en niet lang geleden nog door het Internationaal Hof.quote:Wel veroordeel ik ze om het nog steeds verdrijven van Palestijnen in bepaalde gebieden. Maar laat wel even duidelijk zijn dat Israël als bezetter een lichtend voorbeeld is vergeleken met bezetters in de voorgaande millennia. Natuurlijk is het niet perfect en blijft er altijd ruimte voor verbetering maar het is een begin, dus moet er niet gedaan worden alsof dit een duivelse regime is. Dat is klinkklare nonsens. Alle argumenten die stellen dat het nu nog niet perfect is wuif ik weg met het tegenargument 'het is een lopend proces'.
OK, ga ik ondertussen even wat anders doen. Boodschappen of zo.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |