ik sta logischerwijs meer open voor geallieerde slachtoffers maar het principe blijft hetzelfdequote:Op zaterdag 12 mei 2012 03:36 schreef capricia het volgende:
[..]
Nederlanders in vreemde dienst is altijd lastig. Zeker vanuit militair gezichtspunt.
Wat dat betreft ben ik het met je eens dat het niet anders is of je als NLer dient bij de geallieerden, of bij de Duitsers. Het blijft in vreemde dienst. En wie er wint bepaalt de waarheid.
Princen was foutquote:Poncke Princen is dan ook 'makkelijker' langs de goed of fout meetlat te leggen.
Dat is wat hij zelf stelt in het filmpje. Ze zochten jongens van rond de 1,80 met blond haar en blauwe ogen. En hij zag zichzelf wel in zo'n pakje rondlopen.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 03:28 schreef derp het volgende:
[..]
Een jongen van 17 die er 'min of meer ingeluisd is door mooie posters.' Volgens mij namen ze geen autisten aan bij de SS. Een jongen van 17 die tijdens de oorlog nooit iets van de SS heeft gehoord, niet inzag dat er een oorlog gaande was, deze posters opgehangen waren door mannen die zijn land hebben bezet en al voor miljoenen doden hadden gezorgd, en er nog steeds een wereldwijd conflict gaande was?
Geloof jij dat serieus?
Dat ligt er aan. Van gevangenisstraf tot het vuurpeleton. Was het meervoudige of enkelvoudige coolaboratie? Was het op politieke, economische of militaire gronden of was je alleen een verklikker?quote:
Autisme is pas na de oorlog als stoornis vastgesteld, eerst je research doen, dan pas conclusies trekken. Daarbij komt dat mensen een zeer eenzijdig beeld van de werkelijkheid hadden (geen onafhankelijke pers of internet) en dat populisme in moeilijke tijden een heel efficient middel van communicatie is, dat is nog steeds actueel.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 03:28 schreef derp het volgende:
[..]
Een jongen van 17 die er 'min of meer ingeluisd is door mooie posters.' Volgens mij namen ze geen autisten aan bij de SS. Een jongen van 17 die tijdens de oorlog nooit iets van de SS heeft gehoord, niet inzag dat er een oorlog gaande was, deze posters opgehangen waren door mannen die zijn land hebben bezet en al voor miljoenen doden hadden gezorgd, en er nog steeds een wereldwijd conflict gaande was?
Geloof jij dat serieus?
En dat deed Nederland dus ook. We keken weg toen onze Joodse medemens weggevoerd werd. We kenden ook nog geen Auschwitz. We waren niet goed, niet fout. We waren grijs.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 03:45 schreef Das-Phantom het volgende:
[..]
Via Blitz Krieg was half Europa reeds veroverd en je moet echt niet denken dat half Nederland bij Het Verzet zat.
Volgens mij zolang je je welwillend opstelde en luisterde naar die moffen hoefde je het het niet eens zo slecht te hebben in die tijd van bezetting.
Ik heb ook wel eens horen zeggen dat de duitsers gewoon bevoegd gezag waren. We hebben ons tenslotte over gegeven.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 03:48 schreef Das-Phantom het volgende:
[..]
Dat ligt er aan. Van gevangenisstraf tot het vuurpeleton. Was het meervoudige of enkelvoudige coolaboratie? Was het op politieke, economische of militaire gronden of was je alleen een verklikker?
Als je daar meer over wilt lezen moet je maar eens op je gemak Googlen naar artikel 118bis van het strafwetboek. Is wel zeer complexe materie.
Ik begrijp dat het militair dus heel anders is dan voor burgers. Kennelijk heel andere wetten enzo.quote:
die bevoegdheid had Winkelman nietquote:Op zaterdag 12 mei 2012 03:58 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik heb ook wel eens horen zeggen dat de duitsers gewoon bevoegd gezag waren. We hebben ons tenslotte over gegeven.
Wat houdt het dan in dat we ons over gegeven hebben?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 04:02 schreef sp3c het volgende:
[..]
die bevoegdheid had Winkelman niet
we hebben altijd een officieel erkende eigen regering (in ballingschap) gehad voor zover ik weet want de koningin en zo waren naar Engeland verhuisd
En dat we ons dus onderwierpen aan Duits gezag. Want daar vocht het leger toch tegen?quote:
Kan ik die voorwaarden nog ergens lezen? Best interessant eigenlijk..quote:Op zaterdag 12 mei 2012 04:22 schreef sp3c het volgende:
dat hangt een beetje van de voorwaarden af, de Nederlandse capitulatie was niet onvoorwaardelijk
Wow, was jij er destijds bij ofzo?quote:Op zaterdag 12 mei 2012 03:22 schreef derp het volgende:
Jij probeert nu de keuzes van tienduizenden Nederlandse jongeren te rechtvaardigden, door te zeggen dat zij een 'ander motief' hadden. Feit is dat deze jongeren zich aansloten bij de SS, een elite eenheid, de trots van Adolf Hitler en Heinrich Himmler. Zij sloten zich niet aan om tegen de enge communisten te strijden. Die gevaar was er niet. Dat 'gevaar' werd pas een echt gevaar toen dezelfde mensen, de SS, en miljoenen andere Duitsers/Nazi's, de oorlog verklaarden aan de Sovjet-Unie en een enigszins neutraal land binnenvielen. Het 'gevaar' waar jij het over hebt, is dus gecreëerd door de agressor die jij probeert te verdedigen, namelijk een Oostenrijkse (wannabe-Duitse) Bromsnor, zijn, zoals hijzelf, briljante handlangers en tientallen miljoenen mensen die het de ideologie van de NSDAP eens waren en deze partij op een democratische wijze aan de macht hielpen.
In Vorden liggen alleen Engelsen en Duitsers.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 03:41 schreef sp3c het volgende:
ik sta logischerwijs meer open voor geallieerde slachtoffers maar het principe blijft hetzelfde
het zwaartepunt moet liggen op Nederlandse slachtoffers wat mij betreft, die hebben geen andere dag ... de Duitsers herdenken ze niet en de Amerikanen ook niet en er zijn er meer dan genoeg van om die ene dag in het jaar mee te vullen
Nee, dat is een misverstand:quote:Op zaterdag 12 mei 2012 07:49 schreef Gia het volgende:
[..]
In Vorden liggen alleen Engelsen en Duitsers.
Volgens de definitie van de Nationale dodenherdenking worden op 4 mei ALLEN herdacht die in Nederland of waar ook ter wereld zijn gevallen in oorlogstijd of tijdens vredesoperaties, sinds WO2.
Allen, dus ook Duitsers.
Het gaat dus helemaal niet alleen om Nederlanders en ook allang niet meer alleen om de tweede wereldoorlog.
quote:Tijdens de Dodenherdenking (officieel: de Nationale Herdenking) op 4 mei worden in het hele land om 20.00 uur de Nederlandse slachtoffers herdacht die sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in oorlogssituaties en bij vredesoperaties zijn omgekomen.
(Rijksoverheid)
Het geldt dus zeker niet voor de Nationale Dodenherdenking in het kader waarvan de kranslegging op de Dam plaatsvindt en de vlaggen halfstok gaan.quote:Bij sommigen bestaat onduidelijkheid over de vraag wie er tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei worden herdacht. De officiële tekst van het memorandum, het gedenkschrift voor de Nederlandse dodenherdenking, stelt:
‘Tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei herdenken we allen – burgers en militairen– die in het Koninkrijk der Nederlanden of waar ook ter wereld zijn omgekomen of vermoord sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog, in oorlogssituaties en bij vredesoperaties.’
Verschillende landen herdenken op een vaste dag in het jaar hun landgenoten die als gevolg van oorlog zijn omgekomen. . . . Tijdens de Tweede Wereldoorlog, waar vrijwel alle landen in de wereld bij betrokken waren, kwamen naast militairen grote aantallen burgers om. In Nederland herdenken we op 4 mei alle Nederlandse slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Velen zijn omgekomen omdat zij in verzet kwamen of stierven door oorlogsgeweld of uitputting. Maar bovenal kwamen tallozen om het leven door doelbewuste en systematische vervolging en moord. Onder hen Joden, Sinti en Roma en andere groepen die de nazi’s als minderwaardig beschouwden. Op 4 mei herdenken we ook de Nederlandse slachtoffers van de oorlogssituaties en vredesoperaties die na de Tweede Wereldoorlog hebben plaatsgevonden.
(Comité 4 en 5 Mei)
Omdat we daarvoor geen dodenherdenking hielden.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 07:52 schreef Specularium het volgende:
Alles voor WO2 telt alleen niet mee. Vind ik wel een beetje raar weer.
Waarom is daar die magische grens?
Ik heb het dus over die tekst in dat memorandum.quote:Op zaterdag 12 mei 2012 08:05 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nee, dat is een misverstand:
[..]
[..]
Het geldt dus zeker niet voor de Nationale Dodenherdenking in het kader waarvan de kranslegging op de Dam plaatsvindt en de vlaggen halfstok gaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |