quote:Is God gebaseerd op blind geloof of is het bestaan van God toch een zekerheid?
Hieronder een paar interessante discussie tussen William Lane Craig en anderen over deze fascinerende vraag.
Wat denken jullie zelf na het bekijken van de clips?
Is het bestaan van God toch aannemelijker dan je eerst gedacht had?
Vind je dat onze huidige ideeën over het wel of niet bestaan van God aangepast moeten worden?
Tot hoeverre kunnen we aannemen dat een universum kan bestaan met of zonder God?
(Omdat mijn vragen betrekking hebben tot de bovenstaande clips, wil ik jullie vragen om hierop alleen antwoord te geven als jullie ten minste een van de youtube videos bekeken hebben).
edit: En hou het beleefd/beschaafd aub![]()
Dat slaat alsnog nergens op. Wij zijn allen geboren met andere waarden vanwege verschillend DNA en opvoeding. Sommige van ons worden geboren met een intellect dat zich onmogelijk aan de botte concepten van de bijbel kan conformeren.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:12 schreef man1986 het volgende:
[..]
Babies ervaren wel de gevolgen van zonde, maar ze zullen niet veroordeelt worden door God, omdat hun verstand/intellect nog niet ontwikkeld/volgroeid is om God's Woord te begrijpen/bestuderen.
Babies hebben nog geen keuze en zullen direct naar de hemel gaan.
Maar wij zullen wel beoordeelt worden, omdat ons verstand/intellect wel ontwikkeld/volgroeid is om God's Woord te begrijpen/bestuderen.
Wij hebben wel een keuze en zullen dus moeten kiezen of we Jezus wel of niet te accepteren als de Offer voor onze zonden.
Als ik Pietje hoor zeggen: "Henk Bleker ligt in het ziekenhuis want hij heeft een auto-ongeluk gehad in China."quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar dan kun je andere externe bronnen per definitie niet als maatstaf gebruiken zoals jij beweert.
Dan nog ervaren die babies dus de gevolgen van de zondeval zonder zelf gezondigd te hebben, lijkt me nog steeds niet rechtvaardig.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:12 schreef man1986 het volgende:
[..]
Babies ervaren wel de gevolgen van zonde, maar ze zullen niet veroordeelt worden door God, omdat hun verstand/intellect nog niet ontwikkeld/volgroeid is om God's Woord te begrijpen/bestuderen.
Babies hebben nog geen keuze en zullen direct naar de hemel gaan.
Maar wij zullen wel beoordeelt worden, omdat ons verstand/intellect wel ontwikkeld/volgroeid is om God's Woord te begrijpen/bestuderen.
Wij hebben wel een keuze en zullen dus moeten kiezen of we Jezus wel of niet te accepteren als de Offer voor onze zonden.
Jij. Daar denken wij gelovigen anders over.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 17:21 schreef MrGuma het volgende:
Ik krijg er toch altijd maar een raar gevoel bij wanneer mensen zeggen dat ze een God aanbidden. Simpelweg omdat ik niet begrijp waarom er een God nodig is in deze wereld. Tot nu toe is alles heel mooi verklaard door middel van oorzakelijkheid. (waar ik overigens ook aanhanger van ben)
Waarom zouden wij (gelovigen) zelf dingen gaan verzinnen over God als Hij ons alles al verteld heeft wat we moeten weten over hem? Zou jij over een vriend/vriendin dingen gaan vertellen aan anderen terwijl je dat nooit geverifieerd hebt bij hem/haar? Dat zou gewoon laster zijn.quote:Daarnaast wordt er geregeld gerefereerd naar een vrije wil maar het is nog maar de vraag of dit daadwerkelijk bestaat. Met de bekende argumenten die daarbij horen natuurlijk.
Daarnaast wordt er relatief vaak verwezen naar de Bijbel, is dit nu daadwerkelijk de enige houvast die gelovigen hebben? Los van het zweverige gevoel dat ze voelen dat God, of de zoon van God in je zit?
Hij spreekt de polytheisten aan en wil duidelijk maken dat Hij de Schepper is van het universum (niet een of andere stuk steenquote:En waarom wordt altijd alles zo hypocriet behandelt betreffende de bijbel. Het ene moment wordt er gezegd dat je niet alles letterlijk moet nemen (over oorlogen en dergelijk) en er zelf een draai/interpretatie aan moet geven en het volgende moment, als het diegene uitkomt moet je ineens wel letterlijk het woord voor woord aannemen.
Neem die een aantal posts terug:
'Vereer naast Mij geen andere goden. '
Je mag dus niet andere Goden vereren maar dit geeft wel aan dat de afwezigheid van andere Goden niet wordt uitgesloten. Dit houdt in dat God dus niet de enige almachtige is. (Allah enzo dus ook)
Evenbeeld wil niet zeggen dat we gelijk zijn aan hem. We hebben bepaalde eigenschappen van Hem; maar we zijn niet volledig/perfect zoals Hem.quote:Maar we zijn toch het evenbeeld van God? Heb ik ook nooit begrepen. We mensen zijn slecht/kunnen slecht zijn/sommige zijn altijd slecht en dergelijke maar toch zijn we het evenbeeld van God. En toch is er zoveel diversiteit in de wereld.
Nee, vergiffenis staat juist los van je aangeboren eigenschappen.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:20 schreef dustbrain het volgende:
[..]
Dat slaat alsnog nergens op. Wij zijn allen geboren met andere waarden vanwege verschillend DNA en opvoeding. Sommige van ons worden geboren met een intellect dat zich onmogelijk aan de botte concepten van de bijbel kan conformeren.
Iemand met bijvoorbeeld asperger is meestal erg intelligent met cijfers en spraak en heeft dus het linkerdeel van zijn brein sterker ontwikkelt. Andere mensen worden geboren met het rechterdeel ster ontwikkelt. Iemand die handelt vanuit zijn rechterhersenhelft heeft veel sneller de neiging om op gevoel af te gaan. Iemand die hersentrauma ondergaat met het gevolg dat emoties en rationeel denken wegvalt zal zich nooit meer binnen gods morele kader kunnen bevinden.
We worden dus per definitie niet geboren met gelijke kansen. Volgens jouw redenatie zijn sommige individuen dus al verdoemt tot een eeuwige separatie van god.
Je vergeet hierbij de vrije wil.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:20 schreef dustbrain het volgende:
Het enigste wat je hierop zou kunnen zeggen is dat door de zondeval het allemaal niet 'perfect' meer is. Dat slaat echter helemaal nergens op aangezien dat direct impliceert dat god totaal geen controle had over de effecten van de zondeval. Het had dus net zo goed kunnen zijn dat iedereen stopte met geloven en in een pinguïn veranderde.
Dat is volgens man86 een keuze...quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:35 schreef Klauz het volgende:
Ik heb nog steeds geen overtuigend bewijs voor God gehoord.
Maar je hebt dus ook geen reden om aan te nemen dat beiden fout zijn.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:22 schreef Klauz het volgende:
[..]
Als ik Pietje hoor zeggen: "Henk Bleker ligt in het ziekenhuis want hij heeft een auto-ongeluk gehad in China."
En als ik Marietje hoor zeggen: "Henk Bleker ligt in het ziekenhuis want hij is neergeschoten in Peru."
Dan weet ik zeker dat minstens 1 van de 2 verklaringen niet klopt.
Als ik vervolgens geeneens bewijs heb dat Henk Bleker in het ziekenhuis ligt, heb ik geen redenen om aan te nemen dat 1 van de 2 überhaupt de waarheid spreekt.
Niet alleen babies hoor, maar het gehele universum ervaart de gevolgen van zonde.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:26 schreef Alfje het volgende:
[..]
Dan nog ervaren die babies dus de gevolgen van de zondeval zonder zelf gezondigd te hebben, lijkt me nog steeds niet rechtvaardig.
Klopt. Op de vraag of een stelling waar of niet waar is, zijn de volgende antwoorden mogelijk:quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:38 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar je hebt dus ook geen reden om aan te nemen dat beiden fout zijn.
Als God de wereld zo lief heeft vergeeft hij om niet... als hij het bij baby's doet staat niets meer in de weg.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:38 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Niet alleen babies hoor, maar het gehele universum ervaart de gevolgen van zonde.
En sinds Adam heeft iedere mens gezondigd, zelfs jij en ik. Ben je bereid om vergiffenis te vragen?
Want Jezus is bereidt jou wel te vergeven:
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Johannes 3:16
Ik geloof niet in die onzin, maar je hebt nog steeds niet beantwoord wat er rechtvaardig is aan dat babies en het hele universum de gevolgen van de zondeval ervaren terwijl ze daar zelf niet schuldig aan zijn.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:38 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
Niet alleen babies hoor, maar het gehele universum ervaart de gevolgen van zonde.
En sinds Adam heeft iedere mens gezondigd, zelfs jij en ik. Ben je bereid om vergiffenis te vragen?
Want Jezus is bereidt jou wel te vergeven:
Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Johannes 3:16
Babies gaan naar de hemel.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:41 schreef Eventjes-dan het volgende:
[..]
Als God de wereld zo lief heeft vergeeft hij om niet... als hij het bij baby's doet staat niets meer in de weg.
Vrije wil is hier geen argument...want de baby heeft geen vrije wil om gered te worden of niet en dat respecteert God in dat geval ook niet
God heeft van tevoren sinds dag 6 van de schepping aan de gehele mensheid verklaart wat zonde is en wat de gevolgen van zonde zijn.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:43 schreef Alfje het volgende:
[..]
Ik geloof niet in die onzin, maar je hebt nog steeds niet beantwoord wat er rechtvaardig is aan dat babies en het hele universum de gevolgen van de zondeval ervaren terwijl ze daar zelf niet schuldig aan zijn.
Bekijk de clips zou ik zeggen voordat je je one liners typt.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:46 schreef BasOne het volgende:
Er is evenveel bewijs voor het bestaan van God als er is voor Panspermia of de 'Primordial soup', dat wil zeggen, Geen.
Jij vindt gewoon dat het niet in tegenstrijd is met god. Dat is het echter wel! Mensen met een IQ boven de 130 of misschien zelfs 120 zijn veel minder snel geneigd in een god te geloven aangezien ze niet goed op gevoel af kunnen gaan. D.m.v voelen ervaar je god toch? Ervan uitgaan dat alles gerechtelijk gaat vanwege de vrije wil is een simplistische kijk op de wrede concepten van god en de bijbel.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:30 schreef man1986 het volgende:
[..]
Nee, vergiffenis staat juist los van je aangeboren eigenschappen.
Wie verstandelijk beperkt is zal niet dezelfde veroordeling van God ontvangen als iemand zonder die beperking.
En niemand wordt geboren met een IQ dat in tegenstrijd is met het Woord van God, dit is weer zo'n aanname. Je IQ staat juist los van je vergiffenis!
Niemand wordt trouwens geboren met gelijke kansen. Waar haal je dit vandaan?
[..]
Je vergeet hierbij de vrije wil.
Mafkees.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 21:46 schreef BasOne het volgende:
Er is evenveel bewijs voor het bestaan van God als er is voor Panspermia of de 'Primordial soup', dat wil zeggen, Geen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |