abonnement Unibet Coolblue
  Eindredactie Frontpage / Forummod zaterdag 16 juni 2012 @ 19:52:37 #226
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_112977617
Generaal van Uhm: 'Nederland houdt zich voor de gek'

Peter van Uhm, begonnen als 17-jarige cadet, neemt deze maand afscheid als Commandant der Strijdkrachten (CDS). In zijn bijna 40-jarige loopbaan zag hij de wereld onveiliger worden en sneuvelde zijn zoon in Uruzgan. 'Het ene moment ben je de hoogste commandant, het andere lotgenoot en vader.'

'Ik begon als militair in een andere wereld. Oost en West stonden tegenover elkaar. Als een conflict zou uitbreken, zaten we als Europeanen allemaal in hetzelfde schuitje. De wereld is sindsdien onzekerder geworden, onveiliger, instabieler. De internationale afhankelijkheid is groter. Door de globalisering, maar ook door nieuwe dreigingen als terrorisme en cybercrime. Het gevoel dat deze ontwikkelingen ook effect kunnen hebben op Nederland, wordt helaas niet door iedereen beleefd. Terwijl er wel degelijk effecten zijn. Drugs uit Afghanistan komen naar Nederland, mensen die gevlucht zijn óók,' zegt 's lands hoogste militair Peter van Uhm (57).

Meer onveiligheid gaat gepaard met grote bezuinigingen op defensie. De verkiezingsprogramma's beloven nog meer ingrepen. Wat vindt u daarvan?

'Ik begrijp echt wel dat Nederland een financieel-economische crisis doormaakt. En dat defensie niet helemaal buiten schot kan blijven. Maar je moet wel de afweging maken of je geld wilt opbrengen voor de verzekeringspolis die de krijgsmacht is voor Nederland.'

Van Uhm haalt een foto uit een la. Een militair praat met twee kinderen die leunen tegen een hekje voor een Hollands huis. 'Kijk, dit is hoe de Nederlander denkt: veiligheid in zijn eigen tuintje; en een hek dat gevaar kan weghouden. Maar als dat kleine huisje nou Nederland is, en het hek de grens, dan houd je jezelf voor de gek. Mensen willen hun kinderen beschermen, maar zijn niet bereid te investeren in ons internationaal belang; in hun veiligheid op lange termijn. Defensie is een geliefd bezuinigingsobject.'

Ligt dat aan de krijgsmacht, die zijn waarde niet kan aantonen?
'Het rare is: toen ik kapitein was, zeiden mensen op het station 'moordenaar' tegen mij. Als je nu aan Nederlanders vraagt of ze militairen steunen, geeft zo'n 70 procent een positief antwoord. De Nationale Veteranendag is in vier, vijf jaar uitgegroeid tot een fenomeen. Maar de missies krijgen beduidend minder steun. Het blijkt moeilijk deze taken, die toch de reden vormen waarom we op aarde zijn, over het voetlicht te brengen. In de Afghaanse provincie Uruzgan hebben we naar mijn mening fantastisch werk verricht, maar in de media zag ik slecht nieuws geëtaleerd en het goede nieuws niet. Dan is het voor burgers moeilijk een goed beeld te vormen.'

U spreekt de media aan, maar wat te denken van politici die maandenlang ruziën over verlenging van de missie?
'Politieke discussies doen er zeker toe. Als er veel gesproken wordt over een missie - wel of niet blijven in Uruzgan, wel of niet naar Kunduz- zie je dat de steun van de bevolking daalt. Binnenskamers kan ik mijn mening geven, ik was bij het gros van de besprekingen van het kabinet. Niemand snoert me de mond. Als het over missies en bezuinigingen gaat wordt er serieus naar de CDS geluisterd, maar ik moet accepteren dat democratisch gekozen politieke leiders mij niet per se volgen. Als zwaardmacht zijn we het a-politieke middel dat doet wat de politiek van ons vraagt.

De Haagse werkelijkheid botst nogal eens met die 'in het veld'. De politietrainingsmissie in Kunduz moet per se civiel genoemd worden.
'Ja, dat is een beetje semantiek. De missie is neergezet als niet-militair, maar 500 van de 550 uitgezonden mensen zijn militairen. Die doen gewoon hun werk.'

De Kamer eiste dat Afghanen na hun training 'gevolgd' worden om te kijken of ze verkeerde dingen doen. Is dat geen illusie?
'De politieke leiding heeft een besluit genomen en daaraan het verhaal gekoppeld: we moeten die lui gaan volgen. Dat ga ik dan gewoon regelen. We verzamelen biometrische gegevens, bedenken registratiesystemen. Het moet wel uitvoerbaar zijn. En er zijn grenzen voor mij bij elke missie: als we de veiligheid van onze mensen onnodig in gevaar brengen doen we het niet. Dat is in Kunduz niet aan de orde.'

Is de krijgsmacht nog veelzijdig inzetbaar, zoals dat in Den Haag heet, of moeten we onze internationale ambities temperen?
'De krijgsmacht die we nu hebben kan een heleboel. Die is verrekt efficiënt. Ik durf de vergelijking met andere westerse krijgsmachten aan. Toen we in Uruzgan zaten zeiden de Amerikanen: you punch above your weight (jullie zijn boven je macht bezig). Dat vond ik onzin. We hebben, samen met mensen van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking, hoge kwaliteit geleverd als lead nation van een provincie. Kwalitatief kunnen we ons meten met iedereen, maar we kunnen het niet zo lang volhouden als anderen.

'Alleen al doordat de krijgsmacht kleiner wordt kunnen we een langdurige en grootschalige missie als in Uruzgan niet meer aan. We hebben alle tanks afgestoten, we schrappen de Cougar-helikopters. Met minder capaciteiten zijn we minder veelzijdig. Zo simpel is dat.

'Of de bezuinigingen consequenties hebben voor onze internationale ambities? Die zijn niet hard gedefinieerd; je moet zoveel dit en zoveel dat. Maar als je minder hebt kun je óf minder dingen doen óf minder lang. We geven straks 1,2 procent van het nationaal inkomen uit aan defensie. Daarmee voldoen we niet aan de norm en zitten we in de onderste regionen van de NAVO.'

De bezuinigingen van het huidige kabinet leiden tot het verlies van 12 duizend banen. Wat betekent dat voor de mensen die er (nog) werken en voor uzelf?
'Zoveel banen weg... vroeger was dat ondenkbaar. Het doet me absoluut verdriet dat we van zoveel mensen afscheid moeten nemen. Je ziet niet alleen op de werkvloer, maar ook in de Haagse staven dat men worstelt met onzekerheid. Zet een paar mensen bij elkaar, geef ze een bak koffie, en ze praten over het eventuele verlies van hun baan. Thuis vragen kinderen of papa en mama straks nog wel werk hebben.

'We kennen het bezuinigingsbedrag (een miljard euro, red.) dat moet worden omgezet in concrete plannen. In sommige gevallen was het al snel duidelijk: tanks weg, alle mensen die daarbij horen zijn hun baan kwijt. Maar als we eenheden reorganiseren moeten we een heel traject volgen, inclusief overleg met de vakbonden. Mijn stelregel is: negatieve duidelijkheid ('voor u is er geen plek') is beter dan onzekerheid.'

Al een jaar of tien wordt er fors bezuinigd op defensie. Heeft u voor uzelf wel eens een vergelijking gemaakt met de jaren dertig van de vorige eeuw toen er ook alsmaar gesneden werd?

'Jazeker. Dan denk ik aan de ervaring en de levenslange frustratie van mijn vader, een boerenzoon die goed kon schieten. Met het geweer dat hij in 1940 kreeg kon hij de overkant van de rivier niet halen. Maar er is een wereld van verschil tussen de toenmalige situatie en het materieel dat we nu hebben en de professionaliteit van mijn mensen.'

Heeft u wel eens overwogen op te stappen?
'Ik werd wit om m'n neus toen ik hoorde dat er een miljard bezuinigd moest worden. Wat dacht je dan? Ik heb me telkens afgevraagd of ik iets voor m'n rekening kon nemen. Ik zit er nog, en draag mijn functie zoals gepland eind deze maand over. Daaruit blijkt de afweging die ik heb gemaakt.'


+++++++++++++++++


'Die jongens in het peloton moesten toch ook door?'

Op zijn eerste werkdag als Commandant der Strijdkrachten, 18 april 2008, kreeg Peter van Uhm het bericht dat zijn zoon Dennis was gesneuveld. Het voertuig van de 23-jarige luitenant reed in Uruzgan op een bermbom.

'Veel mensen hebben tegen mij gezegd: wat dapper van je. Dat je door bent gegaan na het verlies van je zoon. Dan denk ik: hoezo? Had ik dan alles moeten verloochenen waar ik mijn hele leven in had geloofd? Waar Dennis in geloofde? Ik geef toe, in een eerste opwelling dacht ik ook: jongens, ik kap ermee. Diezelfde avond nog stelde een journalist op tv dat ik moest stoppen. Ik zou niet meer kunnen functioneren. Ik begon na te denken. Mijn gezin en ik zaten in een diep dal. Maar dat gold ook voor mijn soldaten in Afghanistan, voor de jongens van zijn peloton. Die moesten toch ook door? Ik zat in de luxe positie dat ik kon zeggen: ik doe niet meer mee. Dat druist in tegen alles waar je als leidinggevende in deze organisatie in gelooft. Waar mijn zoon in geloofde. Dus eigenlijk had ik geen keus.

Op mijn eerste werkdag als commandant der strijdkrachten liep ik 's ochtends deze kamer binnen. Mijn plaatsvervanger stond mij op te wachten. Dan weet je al, er is iets goed mis. Ga eerst zitten, zei hij, waarna ik hem hoorde vertellen dat er twee slachtoffers waren gevallen: Mark Schouwink en mijn zoon Dennis. Plus twee zwaargewonden.

Er ging van alles door mijn hoofd. Uit ervaring wist ik dat de eerste melding nooit helemaal accuraat is. De slachtoffers zouden in een pantservoertuig hebben gezeten. Dat kon niet kloppen. Ik had met mijn zoon gesproken over hoe je het beste leiding kunt geven als pelotonscommandant. En dat was niet vanonder uit een pantservoertuig. Dus ik zei: of het is mijn zoon niet, of het is een andere wagen. Ga maar terug, want met dit verhaal ga ik niet naar mijn vrouw. Toen wachtte ik af als een dood vogeltje achter mijn bureau. Na een tijdje kwam hij terug met de directeur operatiën. Peter je hebt gelijk, zei die, maar het is wel je zoon. Hij zat in een open terreinwagen.

Het was zo onwerkelijk. Ik reed naar mijn vrouw die in Den Haag was blijven slapen na de overdrachtsceremonie. Mijn dochter en de vriendin van Dennis zaten allebei in het buitenland. Dus die hebben we het over de telefoon moeten vertellen. Toen die meiden terugkwamen, hebben we elkaar maar bij de hand gehouden. Zijn vriendin Lieneke kennen we al sinds de middelbare school. Ze is nu als een dochter voor ons. We zijn dit weekend nog bij haar geweest. Tegen mijn mensen hier heb ik gezegd: maak van mijn probleem niet jullie probleem. Zeg gewoon wat er gezegd moet worden.

Loyaliteit is drie keer nee durven te zeggen tegen je baas. Dat was altijd mijn stelregel. Voor de zekerheid heb ik extra tegenspraak ingebouwd. Ik wist dat ik soms een besluit moest nemen dat hiermee te maken heeft. Moet ik geld steken in schepen, vliegtuigen of in nieuwe spullen tegen bermbommen? Twee officieren die mij goed kennen, kregen dan het dossier mee, met het besluit dat ik van plan was te nemen. Hun opdracht: lees het en vertel me morgen of ik niet door emotie word gedreven. Ik kan mij niet herinneren dat ze ooit hebben gezegd: Peter, je zit er helemaal naast.

Ik kan hier nog steeds geen foto van mijn zoon hebben. Echt niet. Nee, dat trek ik niet, dan ga ik stuk. Ik heb daar mijn manier op gevonden. Kijk, daar op mijn vensterbank ligt een sabel. (Van Uhm staat op en pakt het glimmende wapen met een gouden leeuwenkop op de greep-red). Dit is mijn officierssabel die ik kreeg toen ik afstudeerde aan de KMA (koninklijke militaire academie-red). Toen mijn zoon luitenant werd, ben ik naar de juwelier in het dorp gegaan om mijn naam erin te laten graveren en de datum waarop ik officier was geworden. Daaronder de naam van Dennis en de datum van zijn beëdiging. Dat was zo'n mooi vader en zoon moment. Ik word nog steeds emotioneel als ik daaraan terugdenk.

We waren met zijn tweeën en ik zei dat ik trots op hem was. Ik gaf hem deze sabel met de woorden: hiermee is een traditie geboren. Dennis keek me aan en begon te lachen. Hij begreep de serieuze ondertoon - zorg dat je kinderen krijgt en dat ze militair worden -maar hij wist ook dat ik een geintje maakte. Typisch familie Van Uhm. Nou..., en nu heb ik de sabel weer terug. Dat was natuurlijk nooit de bedoeling. (Van Uhm zet de sabel behoedzaam terug in zijn vensterbank). Dit is dus mijn manier om, ....dit kan ik nog net hebben.

De toekomst zal uitwijzen hoever ik nu ben met de verwerking van ons verlies. Maar het feit dat ik nu alweer emotioneel word, betekent dat ik er nog lang niet ben. Thuis hebben wij een mooie kist met honderden brieven en duizenden kaarten die wij hebben gekregen. Uit heel Nederland, echt. Die hebben wij in een roes gelezen. Ik zou niet meer weten wat erop staat. Die dingen moeten we ooit nog een keer lezen. We hebben er bewust voor gekozen dat niet te doen, zolang ik in functie ben. Dan ben ik gewoon van de leg. En niet voor een dag, vrees ik. Dus nee, we zijn er nog niet. We zijn met z'n vieren, maar ieder verwerkt het op zijn eigen manier. Het is een evenwichtskunst. Je moet elkaar bij de hand houden en de ruimte laten. Soms sta ik voor zijn foto. Ja, daar sta ik dan vijf minuten.

Als commandant heb ik ook veel nabestaanden bezocht. Nadat Dennis een slachtoffer werd is mijn vrouw ook meegegaan op dat soort bezoeken. Dat waren surrealistische ontmoetingen. Op het ene moment ben je de hoogste commandant, op een ander lotgenoot en vader. Dat loopt allemaal door elkaar in die gesprekken. Ik hoop maar dat wij die mensen hebben kunnen helpen. Zij hebben mij niets verweten. Dat heb ik althans nooit bespeurd. Ook niet voordat ik mijn zoon verloor.

Dennis was geen kind voor binnen. Daarom ligt hij nu op de erebegraafplaats bij Loenen. Daar ligt hij buiten in het bos, dat vond hij altijd schitterend. Op de erebegraafplaats komen ook schoolklassen langs die dan ontdekken dat daar niet alleen maar slachtoffers van de Tweede wereldoorlog liggen. Dat ook de hedendaagse jeugd nog bereid is dit soort dingen te doen. Dat vonden wij nog wel waardevol om aan anderen te laten zien.

Ik houd alle ideeën voor nieuwe functies af. Mijn leven bestond afgelopen jaren uit werken en slapen. Vaak was ik alleen in het weekend thuis, maar dan trok ik wel weer twee tassen open. Om de volgende week voor te bereiden. Ik las alleen boeken voor mijn werk, ik sportte als ik kon, niet als ik zin had. Mijn gezin heeft me altijd gesteund en daar ben ik dankbaar voor. Maar er moet nu een andere balans komen in ons leven. Meer tijd voor elkaar. We gaan weer terug naar Nijmegen waar we allebei vandaan komen. Ik ga mijn kop leegmaken. Dennis zal altijd in ons hart zijn. We hebben besloten onze blik vooruit te richten.'

(De Volkskrant, 16 juni 2012)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_112977645
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 19:52 schreef Cobra4 het volgende:
Generaal van Uhm: 'Nederland houdt zich voor de gek'
Peter van Uhm in de Volkskrant van 16 Juni
Zeer indrukwekkend en inspirerend.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 20:09:08 #228
375447 OnweersComplex
DonderDT altijd
pi_112978193
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 juni 2012 19:53 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Zeer indrukwekkend en inspirerend.
Dit dus. Ik heb heel veel respect voor van Uhm.
Op maandag 25 juni 2012 10:06 schreef xaban06 het volgende:
Ik ben noch geen Belg, noch geen Nederlander.
Royal Sadness: Cake mislukt
pi_112997305
Van Uhm is gewoon een ontzettend goed leider. Daar zijn er in NL veel te weinig van, vooral doordat de samenleving steeds softer en softer wordt en er alleen nog maar watjes overblijven. Ik ben benieuwd of de nieuwe CDS in de voetsporen van Van Uhm kan treden.
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 18 juni 2012 @ 06:57:12 #230
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_113038489
Niet iedereen blij met verhuizing marinierskazerne

Mariniers opereren op de scheiding van water en land, van rivierdelta’s en bosgebieden. Een verhuizing van de marinierskazerne van Doorn naar Vlissingen roept vragen op. Doorn heeft geen water, maar Vlissingen geen bos. „Alsof je de Amsterdam ArenA verplaatst naar Rotterdam.”

Een klimtoren steekt hoog uit boven de bossen van Doorn. De stormbaan aan de rand van het kazerneterrein ligt er verlaten bij. Hier tijgeren en klauteren mariniers. Maar vandaag even niet. Een wacht drentelt –ongewapend– heen en weer bij de poort.

Mariniers bevinden zich sinds mensenheugenis in Doorn. Stoere gouden letters op een strakgelakt bord geven de naam van de kazerne weer. ”Van Braam Houckgeestkazerne”. Het Korps Mariniers. ”Sinds 1665”.

Het Mariniers Trainingscommando (MTC) in de bossen van Doorn huisvest twee mariniersbataljons, onderdelen van een gevechtssteunbataljon en een amfibisch logistiek bataljon.

De kazerne telt pakweg 1900 man, militairen met wie niet valt te spotten. „Alle defensieonderdelen vergelijken zich met de mariniers. Nooit andersom”, verklaart marinier Daan Brouwer bij de poort in Doorn. „Dat zegt genoeg.”

Defensie kampt met een probleem. De ‘Van Braam Houckgeest’ is uit z’n jasje gegroeid. De kazerne is te krap, het terrein te klein. Bovendien voldoet de huisvesting niet meer aan de eisen van deze tijd. Ook een ingrijpende renovatie en verbouwing bieden –volgens Defensie– onvoldoende soelaas.

Het kazerneterrein beslaat ruim 48 hectare, waarvan 29 hectare bestaat uit bos. Nee, niet zomaar bos, maar bomen die vallen onder de Ecologische Hoofdstructuur. Uitbreiding, ten koste van beschermd natuurgebied, is daarom lastig. „De kazerne ligt ingeklemd tussen bebouwing en bossen”, licht Robin Middel, hoofd marinevoorlichting, toe.

Minister Hillen van Defensie wil de kazerne daarom over een jaar of vijf verkassen naar Zeeland. De Buitenhaven in Vlissingen biedt –volgens Hillen– uitstekende mogelijkheden voor een kloeke kazerne. De mariniers hebben 70 hectare nodig en, zie daar... de Zeeuwen kunnen precies 70 hectare leveren. Bovendien kunnen de militairen (mede) gebruik maken van (oefen)terreinen in de buurt.

Met de verhuizing zou een eind komen aan de jarenlange, hechte band mariniers-Doorn. „De relatie zit diep”, verklaart Ad Onstein, voorzitter van de twee plaatselijke ondernemersverenigingen. „Doorn zonder mariniers is ondenkbaar.”

Doorn brengt daarom alles in stelling om de militairen te behouden. De gemeente Utrechtse Heuvelrug presenteert lijvige rapporten om aan te tonen dat Doorn toch echt betere papieren heeft dan Vlissingen.

Er is vooralsnog maar één conclusie. Doorn is het goedkoopst. Zonder meer. Ook minister Hillen moet dat toegeven. Renovatie van de huidige kazerne kost zo’n 130 miljoen euro. Nieuwbouw in Zeeland slokt een slordige 190 miljoen op. Hillen hecht –ondanks grootschalige bezuinigingen– op dit moment wat minder aan de goedkoopste optie. Er is volgens hem namelijk meer.

In een brief van medio april aan de Tweede Kamer schrijft hij: „Het feit dat de investeringuitgaven voor de optie ”Vlissingen” (...) hoger zijn dan die voor Doorn, acht ik acceptabel gegeven de betere ontwikkelingsmogelijkheden van een kazerne in Vlissingen.”

Doorn kan –volgens Defensie– namelijk niet „toekomstbestendig” worden verbouwd. „Ook na renovatie blijft de kazerne krap behuisd”, aldus Hillen. Verdere bebouwing van het kazerneterrein is „niet mogelijk” en „niet wenselijk.”

Hillen krijgt de nodige kritiek op zijn keus. „De sluiting is pure kapitaalvernietiging”, klaagt adjudant b. d. Wally Bastiaans, Irak-Unprofor-veteraan, wijzend naar een nieuw complex, net achter de poort.

„Sommige gebouwen zijn nog maar 15 tot 20 jaar oud”, weet Onstein van de ondernemersvereniging. „Anderhalf jaar geleden is er nog voor 1 miljoen euro geïnvesteerd en een parkeerplaats aangelegd.” Het complex is volgens hem na sluiting onverkoopbaar.

De mogelijke leegstand baart Onstein zorgen. „Geen projectontwikkelaar ziet brood in het complex.” Hij begrijpt dan ook „echt niets” van de voorgenomen verhuizing. „Het is alsof je de Amsterdam ArenA verplaatst naar Rotterdam.”

Op de kapitaalvernietiging is wel wat af te dingen, nuanceert luitenant ter zee 1e klasse Bert Kuiper bij de poort. „Dat eerste gebouw daar is inderdaad vrij nieuw. De rest is echt te klein en te oud. Geld voor reparaties ontbreekt.” Hij wijst erop dat Defensie bij nieuwbouw alle accommodaties –kazerne, schietbanen, opstelplaatsen– volledig naar eigen wens kan inrichten.

Rond vieren stroomt de kazerne leeg. Mariniers staan in file voor de poort. Ze reageren met gemengde gevoelens op de voorgenomen verhuizing. Daan Brouwer is er „absoluut niet blij” mee. „Ik heb twee jaar geleden een huis gekocht. Ik ben nu in 25 minuten thuis. Vlissingen ga ik niet trekken.” Bij sluiting van ‘Doorn’ gooit de marinier het bijltje erbij neer. „Dan ga ik naar een arrestatieteam. Of ik word meubelmaker.”

Twee breedgeschouderde vechtjassen –„geen namen”– rijden dagelijks in een witte Seat Ibiza op en neer naar Amsterdam. „Vlissingen is echt te ver. Nu moeten we 70 kilometer, straks 222. Daar word ik niet vrolijk van.”

Reinder uit Groningen noemt de verhuizing „een bezopen” plan. „Ik weet nog niet wat ik ga doen. Vlissingen is vanuit Groningen een wereldreis. Met de auto ben ik vier uur onderweg.” Hij sluit een toekomst buiten defensie niet uit.

Veel mariniers laten de dreigende verhuizing echter gelaten over zich heen komen. Het typeert de nuchtere manschappen. „Het beeld is gemengd. De voorgenomen sluiting van Doorn raakt de een harder dan de ander”, reageert Robin Middel van marinevoorlichting.

Luitenant Kuiper doet niet direct moeilijk. „Dat is inherent aan dit beroep. Als je in dienst bent bij Defensie, weet je dat je ergens te werk gesteld kunt worden.”

Ook de plaatselijke middenstand in Doorn reageert verdeeld. Van de pakweg 1900 gelegerde mariniers wonen er een slordige 800 tot 900 in de directe omgeving. „Ondernemers gaan dit zonder meer voelen”, verklaart ondernemersvoorzitter Onstein.

Exacte cijfers over de economische aderlating heeft de ondernemer niet. „De gemeente heeft een miljoenenverlies berekend.” Middenstanders reageren volgens hem verschillend. „Een kwaliteitsmodezaak verkoopt echt geen kostuum aan Jan Soldaat. Opticiens en supermarkten raken echter klanten kwijt.”

Niet iedere ondernemer ziet de zaak somber in. „Het verlies wordt opgeblazen”, zegt A. Brouwer van de snackbar zonder naam aan de Dorpsstraat. „Dertig jaar geleden bivakkeerden alle mariniers op de kazerne. Nu is iedereen na vijven in de auto vertrokken. Aan hen verdient Doorn geen cent.”

Vooral Albert Heijn voelt het verlies straks, verwacht de cafetariahouder. „Mariniers komen daar voor een hapje en een sapje.” Shoppende militairen zijn, ondanks hun burgerkloffie, altijd duidelijk herkenbaar, zegt Brouwer. „Ze lopen allemaal in trainingspak.”

Janneke van de Weerthof, het winkelmeisje achter de servicebalie bij AH, bevestigt dat mariniers massaal komen shoppen. Ze heeft zo haar eigen redenen om het vertrek van de mariniers te betreuren. „Kan ik geen leuke jongens meer kijken.”

De verhuizing uit Doorn is nog niet definitief. De Tweede Kamer moet de knoop doorhakken over de verhuisplannen van minister Hillen. Op 26 juni spreekt de Kamercommissie van defensie zich uit.

Maandag toonden Kamerleden zich kritisch over rapporten en cijfers van het ministerie, provincies en gemeentebestuur. „Defensie staat niet direct bekend om zijn juiste inschatting van kosten”, sneerde PVV-Kamerlid Hernandez. Niet zonder reden pleit de gemeente Utrechtse Heuvelrug daarom voor een onafhankelijk onderzoek.

Met een kritische Kamer is de verhuizing nog geen gelopen race. Vlissingen gooit hoge ogen. Maar Doorn is ook nog niet buiten beeld. En Den Helder niet te vergeten, ook al houdt Defensie deze optie volledig buiten de plannen.

De marineplaats huisvest de vloot en een aanzienlijk aantal marinemensen. Den Helder is echter in de optiek van Hillen ook te klein. Veel actie onderneemt het gemeentebestuur echter niet om de mariniers alsnog binnen te halen.

Zeeland en Vlissingen lopen zich daarentegen het vuur uit de sloffen. Beide benadrukken nog zeker 27 miljoen euro te kunnen besparen op de kosten van een dikke 190 miljoen. „De mariniers zijn zeer welkom”, aldus commissaris van de Koningin Karla Peijs. „Wij zitten te springen om de mariniers. Ze kunnen hier oefenen op de grens van water en land. En we hebben veel leegstaande sluiscomplexen waar ze op en af kunnen.”

Vlissingen is bovendien de stad van Michel de Ruyter, de oprichter van het Korps Mariniers, benadrukt burgemeester René Roep van Vlissingen. Ook geen onbelangrijk argument, als het om 130 tot 190 miljoen euro gaat.

De mariniers kopen er vooralsnog niets voor. Zij zitten voorlopig nog in onzekerheid.

Bron: http://www.refdag.nl/nieu(...)ierskazerne_1_652791
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  maandag 18 juni 2012 @ 07:43:07 #231
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_113038709
Leegstaande sluiscomplexen..

Oke, ik ben om. ^O^

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  maandag 18 juni 2012 @ 07:43:11 #232
278931 paintmeester
RAMMING SPEED!
pi_113038711
Vraag me af wat Doorn nu echt aan de kazerne verdient? Toen ik er zat ging je alleen inkopen doen bij de AH. Doorn verdient alleen wat aan de boordplaatsers, en iedereen die een beetje bekend is met vbhkaz weet wat voor ontzttende teringzooi die legering is.

Mocht ik ooit weer in doorn geplaatst worden heb ik er iig geen moeite mee om per dag 3 uur in de auto te zitten om er maar niet te hoeven snurken :')
How'd you like to scrape the barnacles off of me rudder?
  Eindredactie Frontpage / Forummod dinsdag 19 juni 2012 @ 08:43:47 #233
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_113086365
Hoogste medaille Afghanistan voor Van Uhm

DEN HAAG - Scheidend commandant der strijdkrachten, generaal Peter van Uhm, is maandag met de hoogste medaille van Afghanistan onderscheiden.

De Mir Masjedi khan Ghazi is hem volgens het ministerie van Defensie toegekend op voordracht van president Hamid Karzai.

Van Uhm krijgt de onderscheiding voor het werk dat het Nederlandse leger in Afghanistan heeft geleverd en zijn bijdrage aan de politietrainingsmissie in Kunduz. Vorige week ontving Van Uhm ook al een hoge onderscheiding in Australië voor zijn getoonde leiderschap tijdens de Nederlandse missie in het Zuid-Afghaanse Uruzgan.

Eind deze maand neemt Van Uhm afscheid. Hij wordt dan als commandant der strijdkrachten opgevolgd door Tom Middendorp.

Bron: http://www.nu.nl/buitenla(...)anistan-van-uhm.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  dinsdag 19 juni 2012 @ 18:59:46 #234
211797 Esses
Splendide mendax
pi_113108646
http://www.nu.nl/binnenla(...)fening-defensie.html
Paniek in natuurgebied door oefening Defensie
ASSEN - Brandweerkorpsen in Drenthe en Friesland zijn dinsdagochtend uitgerukt na meldingen van een grote brand die zou woeden in het natuurgebied Fochteloërveen, op de grens van beide provincies.
Foto: NU.nl/Jos Orleans

De paniek bleek niet nodig: de rookwolken bleken afkomstig van een niet gemelde oefening van Defensie.

Wandelaars hadden de rookwolken gezien en alarmeerden de hulpdiensten. De brandweer rukte met meerdere blusauto's uit. Ook boswachters en medewerkers van Natuurmonumenten trokken vergeefs het gebied in om de brandhaard te vinden.

Scherp

De brandweer staat op scherp na een verwoestende brand in het Fochteloërveen met Pasen vorig jaar. Toen viel een gebied van zo'n 100 hectare ten prooi aan de vlammen en vonden duizenden dieren de dood. In het hoogveengebied nestelen sinds enkele jaren kraanvogels.

Het dier is rond 1750 uit Nederland verdwenen en broedt hier zelden.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 21 juni 2012 @ 23:02:26 #235
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_113214957
Meerderheid Kamer tegen tanks aan Indonesië

DEN HAAG - Een meerderheid in de Tweede Kamer blijft tegen de verkoop van 80 tanks aan Indonesië. Dat bleek donderdag tijdens een debat in de Kamer. De PvdA, SP, PVV, GroenLinks en ChristenUnie lieten weten tegen de levering van de Leopard-tanks te blijven vanwege de mensenrechtenschendingen in de voormalige kolonie.

Defensie moet van het materieel af, omdat het een miljard moet bezuinigen. De opbrengst van circa 200 miljoen wilde het departement gebruiken voor de aanschaf van onbemande vliegtuigjes.

Vorig jaar steunde de Kamer ook al een motie van GroenLinks om de transactie te stoppen. Arjan El Fassed van GroenLinks sprak daarom van een „overbodig debat”. Regeringspartijen VVD en CDA steunen de verkoop van de tanks.

Het kabinet ziet geen bezwaar tegen de deal, omdat die voldoet aan de criteria voor wapenexport van de EU. Bovendien wijst de regering op de verbeterde mensenrechtensituatie in het land. Zowel Nederland als Indonesië willen de banden aanhalen en daarin past de verkoop van tanks, aldus de regering.

Bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)egen_tankdeal__.html
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  vrijdag 22 juni 2012 @ 17:28:32 #236
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_113242907
Holländischer Panzer fällt auf der A 1 vom LKW

Ein Radpanzer der niederländischen Armee ist am Freitagmorgen bei Holdorf von einem Laster gefallen, nachdem er beim Durchfahren einer Baustelle von der Fahrbahn abkam. Der Fahrer ist leicht verletzt.

Auf der A 1 bei Holdorf im Landkreis Vechta ist Freitag ein Radpanzer der niederländischen Armee von einem Laster gefallen. Beim Durchfahren einer Baustelle kam der LKW laut Polizei nach rechts von der Fahrbahn ab, fuhr durch einen Böschungsgraben und kippte auf die rechte Seite.

Dabei fiel auch der geladene Radpanzer vom LKW und landete auf dem Dach im Grünstreifen. Der 22-jährige Lasterfahrer, der sich aus der Dachluke des LKW befreien konnte, wurde bei dem Unfall leicht verletzt.

50.000 Euro Schaden

Es entstand ein Schaden von etwa 50.000 Euro. Die Fahrzeuge sollen am Samstag geborgen werden, da die A 1 dann ohnehin wegen eines Brückenabrisses voll gesperrt ist.

Die Sperrung beginnt um 6 Uhr und dauert bis Sonntagnachmittag, 15 Uhr. Bis dahin wird der Panzer von niederländischen Militärpolizisten bewacht.

welt.de



Ein Vierrad-Panzerspähwagen vom Typ "Fennek" der niederländischen Armee liegt nach einem Unfall am Freitag (22.06.12) auf einem Feld neben der A1 zwischen den Anschlussstellen Holdorf und Neuenkirchen-Vörden und wird von einem Polizisten betrachtet
  vrijdag 22 juni 2012 @ 18:36:02 #237
211797 Esses
Splendide mendax
pi_113245337
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 17:28 schreef AchJa het volgende:
Holländischer Panzer fällt auf der A 1 vom LKW

Ein Radpanzer der niederländischen Armee ist am Freitagmorgen bei Holdorf von einem Laster gefallen, nachdem er beim Durchfahren einer Baustelle von der Fahrbahn abkam. Der Fahrer ist leicht verletzt.

Auf der A 1 bei Holdorf im Landkreis Vechta ist Freitag ein Radpanzer der niederländischen Armee von einem Laster gefallen. Beim Durchfahren einer Baustelle kam der LKW laut Polizei nach rechts von der Fahrbahn ab, fuhr durch einen Böschungsgraben und kippte auf die rechte Seite.

Dabei fiel auch der geladene Radpanzer vom LKW und landete auf dem Dach im Grünstreifen. Der 22-jährige Lasterfahrer, der sich aus der Dachluke des LKW befreien konnte, wurde bei dem Unfall leicht verletzt.

50.000 Euro Schaden

Es entstand ein Schaden von etwa 50.000 Euro. Die Fahrzeuge sollen am Samstag geborgen werden, da die A 1 dann ohnehin wegen eines Brückenabrisses voll gesperrt ist.

Die Sperrung beginnt um 6 Uhr und dauert bis Sonntagnachmittag, 15 Uhr. Bis dahin wird der Panzer von niederländischen Militärpolizisten bewacht.

welt.de

[ afbeelding ]

Ein Vierrad-Panzerspähwagen vom Typ "Fennek" der niederländischen Armee liegt nach einem Unfall am Freitag (22.06.12) auf einem Feld neben der A1 zwischen den Anschlussstellen Holdorf und Neuenkirchen-Vörden und wird von einem Polizisten betrachtet
Dus toch...
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_113245760
Vertaling? Mijn duits is een beetje roestig.
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 18:48:41 #239
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_113246078
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 18:46 schreef Thaboel het volgende:
Vertaling? Mijn duits is een beetje roestig.
Ok dan:
Oplegger met Fennek erop is bij het oprijden van de A1 in Duitsland omgekiept waarbij de bestuurder lichtgewond is geraakt. 50.000 euro schade.
pi_113246274
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 18:48 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ach kom... :')
Jij werkt dan ook praktisch in Duitsland.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 19:36:25 #242
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_113247576
Het was geen oplegger maar een Scania WLS met Fennek erop.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 19:40:38 #243
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_113247749
Dit dus;


Heb 't al vaker zien rijden, en volgens mij geen combinatie waarvoor het eigenlijk gemaakt is. :?
  vrijdag 22 juni 2012 @ 19:56:19 #244
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_113248409
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 19:40 schreef Schild het volgende:
Dit dus;
[ afbeelding ]

Heb 't al vaker zien rijden, en volgens mij geen combinatie waarvoor het eigenlijk gemaakt is. :?
Waarom niet? Die platte laadbak kun je van alles op vastsjorren zolang het binnen de afmetingen en gewicht blijft.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 20:04:21 #245
211797 Esses
Splendide mendax
pi_113248741
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 19:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waarom niet? Die platte laadbak kun je van alles op vastsjorren zolang het binnen de afmetingen en gewicht blijft.
Ik denk dat het bij een van deze drie fout gegaan is.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  vrijdag 22 juni 2012 @ 20:08:39 #246
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_113248909
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 20:04 schreef Esses het volgende:

[..]

Ik denk dat het bij een van deze drie fout gegaan is.
Waarom? Die hele combinatie is op de zijkant gegaan, niet zo vreemd dat die Fennek dan losbreekt van de plaat.

quote:
Beim Durchfahren einer Baustelle kam der LKW laut Polizei nach rechts von der Fahrbahn ab, fuhr durch einen Böschungsgraben und kippte auf die rechte Seite.

Dabei fiel auch der geladene Radpanzer vom LKW und landete auf dem Dach im Grünstreifen. Der 22-jährige Lasterfahrer, der sich aus der Dachluke des LKW befreien konnte.
pi_113249010
Kan gewoon toch...
Op zaterdag 25 augustus 2012 11:03 schreef yvonne het volgende:
Dag kindjes, nu weer braaf met je legerautootjes spelen.
  vrijdag 22 juni 2012 @ 20:16:05 #248
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 22 juni 2012 @ 20:21:52 #249
211797 Esses
Splendide mendax
pi_113249459
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 20:08 schreef AchJa het volgende:

[..]

Waarom? Die hele combinatie is op de zijkant gegaan, niet zo vreemd dat die Fennek dan losbreekt van de plaat.

[..]

Vastsjorren, wat als de fennek gaat schuifen maar aan een kant vast blijft zitten. Wat gebeurd er dan met de combinatie?

Als de afmetingen, ding stond niet in het midden terwijl dat wel hoort. De chauf verwachtte dat niet. Ding gaat hellen.

Zelfde voor gewicht.

Wat gebeurd er dan?
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  vrijdag 22 juni 2012 @ 20:53:06 #250
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_113250944
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 juni 2012 20:21 schreef Esses het volgende:

[..]

Vastsjorren, wat als de fennek gaat schuifen maar aan een kant vast blijft zitten. Wat gebeurd er dan met de combinatie?

Als de afmetingen, ding stond niet in het midden terwijl dat wel hoort. De chauf verwachtte dat niet. Ding gaat hellen.

Zelfde voor gewicht.

Wat gebeurd er dan?
De kmar laat weer van zich horen... :')

In alle vlottigheid worden er alweer allerlei vermeende fouten opgelepeld en is de chauffeur bij voorbaat al schuldig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')