Je spreekt eerst over kanker en vervolgens over hartaanvallen? Appels ende peren!quote:Op maandag 7 mei 2012 00:18 schreef dinosteen het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook twee mensen verloren aan kanker die op een leeftijd van 45 zijn overleden. En nog twee mensen waarvan een in de 60 en de ander in de 80. En nee een gezonde levenstijl zegt niet alles, maar iedereen weet ook dat bijvoorbeeld mensen die roken meer kans hebben op longkanker en dat hetzelfde geld voor voeding is toch wel redelijk logisch.
Daarnaast zijn er bijvoorbeeld in Japan zijn drie keer zo weinig hartaanvallen als hier in Nederland. Ipv dat we gaan kijken hoe dat komt kiezen we als oplossing om zoveel mogelijk AED's te plaatsen.
En nee kanker is geen keuze dat snap ik ook...
Ja klopt slecht voorbeeld inderdaad. Goed ander voorbeeld Jappaners roken meer en hebben toch in het algemeen minder longkanker.quote:Op maandag 7 mei 2012 00:24 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Je spreekt eerst over kanker en vervolgens over hartaanvallen? Appels ende peren!
kan aan de dna zijn, of zijn leefomgeving zijn. En of combinaties van diverse dingen.quote:Op maandag 7 mei 2012 00:27 schreef dinosteen het volgende:
[..]
Ja klopt slecht voorbeeld inderdaad. Goed ander voorbeeld Jappaners roken meer en hebben toch in het algemeen minder longkanker.
Nee inderdaad. Vind het alleen gewoon triest dat niemand wat geeft om die oorzaken zoals milieu of voeding. Of in ieder geval dat die voortgang gewoon heel langzaam gaat. In sommige gevallen gaat het zelfs steeds slechter.quote:Op maandag 7 mei 2012 00:29 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
kan aan de dna zijn, of zijn leefomgeving zijn. En of combinaties van diverse dingen.
het is allemaal ingewikkeld.
zoals ik al eerder zei, er is geen hoofdoorzaak van ontstaan aan kanker.
QFTquote:Op zaterdag 5 mei 2012 22:28 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Zolang het steeds terugkomt win je een slag, niet de oorlog. De analogie met strijd vind ik sowieso lastig. Je kan met de beste kansen ten onder gaan en met de minste kansen winnen. Daar komt mijns inziens geen wil om te strijden bij kijken, eerder geluk of pech.
Zo kan het ook helaas. Jammer want op die manier maakt ze het voor iedereen een stuk moeilijker. Het laatste wat je wilt is een slaande ruzie maar ik kan me voorstellen dat je van binnen duidelijk wilt maken dat ook aan haar gedrag een grens zit.quote:Op maandag 7 mei 2012 02:31 schreef Mishu het volgende:
Mijn zus heeft kanker maar ze lijkt sommige familieleden die volgens haar 'niet genoeg om haar geven' van haar af te slaan. Het is heel moeilijk om daar mee om te gaan omdat ze echt heel onredelijk en raar is soms. En bij anderen heeft ze het weer niet
Wat sommige mensen hier beschrijven heeft zij juist niet. Dat je je niet kankerpatient wilt voelen. Ze heeft kanker en gaat dood en dat is vanaf het begin het enige geweest wat er dan nog toe doet. En als jouw leven doorgaat, wat soms gewoon moet, dan geef je niet om haar ofzo. En je mag er niks van zeggen, ook niks buiten de ziekte om want zij heeft kanker en jij niet.
Het lijkt wel alsof ik steeds verder verwijderd van haar raak.. En ik kan er niks aan doen.
Tja, dat ios haar manier van reageren op de situatie. Je zou haar kunnen proberen duidelijk te maken dat je echt wel genoeg om haar geeft maar dat je nou eenmaal ook verplichtingen hebt in het leven en je je eigen leven niet helemaal stop kunt zetten i.v.m. haar situatie. Hopelijk begrijpt ze het en zo niet...tja.quote:Op maandag 7 mei 2012 02:31 schreef Mishu het volgende:
Mijn zus heeft kanker maar ze lijkt sommige familieleden die volgens haar 'niet genoeg om haar geven' van haar af te slaan. Het is heel moeilijk om daar mee om te gaan omdat ze echt heel onredelijk en raar is soms. En bij anderen heeft ze het weer niet
Wat sommige mensen hier beschrijven heeft zij juist niet. Dat je je niet kankerpatient wilt voelen. Ze heeft kanker en gaat dood en dat is vanaf het begin het enige geweest wat er dan nog toe doet. En als jouw leven doorgaat, wat soms gewoon moet, dan geef je niet om haar ofzo. En je mag er niks van zeggen, ook niks buiten de ziekte om want zij heeft kanker en jij niet.
Het lijkt wel alsof ik steeds verder verwijderd van haar raak.. En ik kan er niks aan doen.
Erg jammer.quote:Op maandag 7 mei 2012 12:02 schreef .Neovo. het volgende:
Mijn moeder heeft dus bijna de hele behandeling van borstkanker achter de rug, maar erg veel hadden we niet aan onze familie. Wel even snel zeggen: "wat erg" maar verder nooit een keer langskomen om te kijken hoe het ging.
Nou hebben wij toch al weinig contact met de familie, we zien elkaar alleen op nieuwjaarsdag. Praten doen we amper.
Ik noem dat gewoon ronduit kansloos.quote:
Ik snap het wel. Als er al nauwelijks contact is en er nauwelijks een band is, waarom zou je dan als iemand ziek is wel ineens wekelijks langsgaan...quote:Op maandag 7 mei 2012 14:59 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik noem dat gewoon ronduit kansloos.
het lijkt me ook wel veel te verwerken in korte tijd, maar nog altijd beter dan dat je lang op een wachtlijst staat terwijl je het idee hebt dat die tumor maar aan het groeien is.quote:Op maandag 7 mei 2012 14:57 schreef Fuszy het volgende:
Bij mijn moeder is 4 weken geleden longkanker geconstateerd.
Het ging allemaal zo snel, maar ik ben enorm blij dat het goed is afgelopen. Wel is er een longkwab bij haar weggehaald en is ze nu herstellende.
Misschien dat dat juist een zeer goede aanleiding is om de banden goed en stevig aan te halen.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:02 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Ik snap het wel. Als er al nauwelijks contact is en er nauwelijks een band is, waarom zou je dan als iemand ziek is wel ineens wekelijks langsgaan...
Misschien wel; maar lijkt me niet raar als het niet gebeurt... In deze tijden zijn bloedbanden gewoon minder belangrijk...quote:Op maandag 7 mei 2012 15:07 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Misschien dat dat juist een zeer goede aanleiding is om de banden goed en stevig aan te halen.
M'n ouwe heeft een tia gehad en z'n vrouw een hersentumor.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:08 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Misschien wel; maar lijkt me niet raar als het niet gebeurt... In deze tijden zijn bloedbanden gewoon minder belangrijk...
Pff, en in de middeleeuwen, voor het bestaan van tandpasta, deo, sigaretten en uitlaatgassen gingen ook al mensen dood aan kanker.quote:Op zondag 6 mei 2012 23:57 schreef DrDentz het volgende:
Maarja van gewoon buiten lopen kun je het ook krijgen door al die uitlaatgassen tegenwoordig. Dan moet je je eigenlijk compleet isoleren van de buitenwereld om helemaal kankerproof te blijven.
Je gaat je alleen maar zieker voelen wanneer je lang moet wachten, terwijl er dan snel iets aan gedaan kan worden.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:04 schreef computergirl het volgende:
[..]
het lijkt me ook wel veel te verwerken in korte tijd, maar nog altijd beter dan dat je lang op een wachtlijst staat terwijl je het idee hebt dat die tumor maar aan het groeien is.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan als iemand bijv. heel onredelijk of onaardig gaat doen, wellicht beinvloed door de ziekte, of iemand was altijd al zo.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:10 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
M'n ouwe heeft een tia gehad en z'n vrouw een hersentumor.
Ik moest dat horen via m'n zussen welke ik al tien jaar niet gezien of gesproken had....
Was/ben woest op 'm/ze.
Op dat soort momenten moet je familie er gewoon voor diegene zijn, onvoorwaardelijk.
Ongeacht of er ruzie is of wat dan ook.
Als ze aan de andere kant van de wereld wonen wordt het wat lastig, maar dan heb je skype enzo nog.
Ik ken ook de keerzijde.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:33 schreef Mishu het volgende:
[..]
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan als iemand bijv. heel onredelijk of onaardig gaat doen, wellicht beinvloed door de ziekte, of iemand was altijd al zo.
Het is als naaste juist heel moeilijk om er mee om te gaan dat je van iemand houd maar dat je tegelijkertijd een geschiedenis met iemand hebt en dat je dus niet zomaar iemand kan gaan aanbidden terwijl zo iemand op een bepaalde manier naar jou toe is geweest wat niet acceptabel is.
Moet je dan je hele leven maar stop zetten omdat iemand ziek is? En dus zelf je leven verpesten omdat iemand boos is dat hij/zij doodgaat? Op dit moment voelen wij ons soms gegijzeld door de ziekte en door mijn zus. Omdat je niks kan zeggen omdat ze kanker heeft en dus ziek is.
Iemand met kanker blijft toch een mens en ook die persoon moet zich aan bepaalde fatsoensregels houden. Een onaardig iemand die bijv. opeens kanker heeft en onaardig blijft, sta je daar ook onvoorwaardelijk voor klaar? Ook al wordt je steeds vernederd en niet gewaardeerd als je er bent?
Ik denk dat veel mensen daar pas over kunnen meepraten als ze in zo'n situatie zitten..
Ja dat is niet goed. Ik heb het wel geprobeerd maar het contact bleek niet mogelijk te zijn.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:36 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Ik ken ook de keerzijde.
Dus dat men naderhand zichzelf voor hun hoofd slaan, terecht overigs, dat ze geen contact hebben gezocht.
Als je het hebt geprobeerd en de andere partij wil niet, dan kan je niet meer doen.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:43 schreef Mishu het volgende:
[..]
Ja dat is niet goed. Ik heb het wel geprobeerd maar het contact bleek niet mogelijk te zijn.
Maarja, banden aanhalen, tja.. Ja dat vind ik ook maar onderdeel van 'een band hebben' is dat je op dat moment eerlijk tegen elkaar kan zijn, een band hebben is een connectie voelen. En als een band hebben betekent dat je alleen maar eenzijdig meeleeft en nog even afscheid neemt maar verder geen 'contact' maakt met die persoon in de vorm van samen kunnen lachen om dingen, elkaars pijn voelen, meeleven met elkaar, het samen beleven van de ziekte op een positieve manier dan is het ook niet echt een band meer. Dan is het het laatste wat je kan doen, bandloos eigenlijk laten merken dat je het heel erg vind voor diegene, ongeacht dat je te verschillend bent om elkaar echt te vinden.
Soms kiest diegene ervoor om alleen te zijn in zijn / haar verdriet. Mijn tante wilt geen contact en dat accepteren we. Als zij gelukkiger is om haar verdriet alleen te dragen moeten we haar laten weten dat we aan haar denken en daar respect voor hebben.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:45 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Als je het hebt geprobeerd en de andere partij wil niet, dan kan je niet meer doen.
Dat snap ik.
Ik zou persoonlijk nooit iemand alleen laten in zo'n ingrijpende situatie.
Ik kan me het ook niet voorstellen dat iemand dat wel zou doen en ja, ik ken voorbeelden van zeer dichtbij helaas.
Als iemand dat aangeeft wel ja.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:51 schreef Wolken het volgende:
[..]
Soms kiest diegene ervoor om alleen te zijn in zijn / haar verdriet. Mijn tante wilt geen contact en dat accepteren we. Als zij gelukkiger is om haar verdriet alleen te dragen moeten we haar laten weten dat we aan haar denken en daar respect voor hebben.
Dat sowieso. Kan het me eigenlijk niet voorstellen dat je je als vriend van dat meisje dan nog recht in de spiegel aan kan kijken.quote:Op maandag 7 mei 2012 15:53 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Als iemand dat aangeeft wel ja.
Maar in het geval van bv Ratel hierboven vind ik het echt te kansloos voor woorden dat haar vriend 'm peert en haar familie bijna geen poot uitsteekt.
dit is wel klaar zo, dit is hier niet de plek voor deze discussie.quote:Op maandag 7 mei 2012 00:27 schreef dinosteen het volgende:
[..]
Ja klopt slecht voorbeeld inderdaad. Goed ander voorbeeld Jappaners roken meer en hebben toch in het algemeen minder longkanker.
Damn, wel heftigquote:Op zaterdag 5 mei 2012 20:00 schreef Gesplit het volgende:
Weet het even niet meer.........
Dat is mijn moeder.
Zo, dat is mooi klote. Sterkte.quote:Op maandag 7 mei 2012 17:39 schreef TC_Artemis het volgende:
Ik ben 21 en heb zelf 1.5 maand geleden te horen gekregen dat ik lymfeklierkanker heb, eerste chemo afgelopen week gehad. Voor chemo moet ik elke twee weken, en tussendoor af en to controles. Ik heb astma, dus longen worden goed gemonitord ook.
KUT! Sterkte!quote:Op maandag 7 mei 2012 17:39 schreef TC_Artemis het volgende:
Ik ben 21 en heb zelf 1.5 maand geleden te horen gekregen dat ik lymfeklierkanker heb, eerste chemo afgelopen week gehad. Voor chemo moet ik elke twee weken, en tussendoor af en to controles. Ik heb astma, dus longen worden goed gemonitord ook.
quote:Op maandag 7 mei 2012 17:39 schreef TC_Artemis het volgende:
Ik kan moeilijk oordelen over deze ziekte, maar ik kan wel zeggen dat ik geraakt bent door het geciteerde onderwerp. Mijn gedachten en oprechte medeleven over het vreselijke verloop. Ver weg is nooit zo dichtbij geweest op het internet en een virtuele ziekte nog nooit zo'n afschuwelijke realiteit.quote:Op zaterdag 5 mei 2012 20:00 schreef Gesplit het volgende:
Weet het even niet meer.........
Dat is mijn moeder.
Ja, laat alsjeblieft weten hoe het gaat en blijf positief, want uit onderzoek blijkt dat een optimistische levenshouding en een goed sociaal netwerk de kans op een goede afloop vergroot!quote:Op maandag 7 mei 2012 18:40 schreef TC_Artemis het volgende:
Als iemand trouwens iets wilt weten ofzo, danwel per pm: i'm an open book! (nav eerste post)
Hoe komt dat eigenlijk? We weten toch al heel goed wat het is? Kun je niet gewoon een virus injecteren dat het zelfmoordgen terugplaatst in defecte cellen?quote:Op maandag 7 mei 2012 18:41 schreef Shivo het volgende:
Ik werk in een kankerziekenhuis en ben onder andere betrokken bij klinische trials waarin patienten die uitbehandeld zijn, op experimentele behandelingen worden gezet om te kijken of dat nog kan helpen. Vaak hebben de patienten in de trials er niet heel veel baat bij, maar patienten die na hen komen wel.
Al met al is het enorm motiverend om voortdurend omringd te zijn door patienten met mondkapjes, kale kinderen en slecht uitziende terminale patienten. Maar het is ook teleurstellend om te merken dat we eigenlijk weinig vooruitgang boeken in het verbeteren van behandelingen.
Ik ben gelukkig de grootste optimist die ik kenquote:Op maandag 7 mei 2012 18:42 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Ja, laat alsjeblieft weten hoe het gaat en blijf positief, want uit onderzoek blijkt dat een optimistische levenshouding en een goed sociaal netwerk de kans op een goede afloop vergroot!
Nee, zo simpel werkt dat helaas niet.quote:Op maandag 7 mei 2012 18:45 schreef LavenderTown het volgende:
[..]
Hoe komt dat eigenlijk? We weten toch al heel goed wat het is? Kun je niet gewoon een virus injecteren dat het zelfmoordgen terugplaatst in defecte cellen?
Petje af trouwens voor je werk. Geen idee wat je motiveert of hoe je 's nachts slaapt, maar je doet wel iets met heel veel betekenis.
Waar had je last van voordat je het wist? Hoe ben je bij de dokter terecht gekomen?quote:Op maandag 7 mei 2012 18:46 schreef TC_Artemis het volgende:
[..]
Ik ben gelukkig de grootste optimist die ik ken
Was je daar 1x voor bij de dokter geweest of een paar keer en werd het steeds duidelijker? Werd je wakker alsof iemand je in een zwembad had geduwd?quote:Op maandag 7 mei 2012 18:55 schreef TC_Artemis het volgende:
Het begon met een kuchje, werd een longontsteking en had last van nachtzweten en enoooorme moeheid, kon niet meer voor 12en mn bed uit enzo. Toen een thoraxfoto laten maken waar meteen van alles op te zien was (hodgkinmassa)
Paar keer, eerste kuchje in januari en definitieve diagnose met stagering kreeg ik pas 3 weken terug, het werd na eindelijk die foto te krijgen heel snel duidelijk ja. Toen not wat andere onderzoeken ook ghad. Ct, pet, beenmergbiopt ed.quote:Op maandag 7 mei 2012 18:57 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Was je daar 1x voor bij de dokter geweest of een paar keer en werd het steeds duidelijker? Werd je wakker alsof iemand je in een zwembad had geduwd?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |