Een vriendin van mij is op haar 37e overleden aan een uitgezaaide baarmoederkanker (let wel, dat is iets anders dan baarmoederHALSkanker wat, algemeen gesproken, een vrij goede prognose heeft als je er maar op tijd bij bent). Het werd op haar 32e ontdekt toen ze in België naar het ziekenhuis ging voor een IVF behandeling (omdat ze dat als alleenstaande wilde met anoniem donorzaad, wat dus in NL niet meer kan) - en in plaats van een zwangerschap kreeg ze héél iets anders...
" 'Alles eruitgehaald' en misschien nog één jaar te leven..."
Dat 'ene jaar' werden er uiteindelijk vijf. Heel lang heeft ze ondanks de chemo's en alle andere ellende nog een vrij normaal leven kunnen leiden, ze ging door met haar studie en haar baan en zo. Iedere x-maanden chemokuur, waar ze heel erg moe van werd, en ze probeerde zich maar zo min mogelijk iets aan te trekken van de idioten die achter haar rug om lachten om haar kale hoofd. (ja sommige mensen hebben echt het IQ van een UI!). Helaas werkte de chemo op een gegeven moment niet meer, toen bleek ze ook nog uitzaaiingen in haar lever en longen te hebben en heeft ze zich nog een tijdje overgeleverd aan experimentele behandelingen die soms meer kwaad deden dan goed.
Uiteindelijk heeft ze zelf besloten om maar met de behandelingen te stoppen, want niks hielp meer en de artsen gaven toe dat ze eigenlijk niks meer voor haar konden doen - 'uitbehandeld, u krijgt alleen nog maar palliatieve zorg...'
Eén maand voordat ze overleed kreeg ik een berichtje, terwijl ik op vakantie was, dat 'het niet goed meer ging met C.'. Uiteraard heb ik zodra ik weer thuis was haar opgezocht en we hebben met een hele groep vrienden (ze was gebrouilleerd met haar familie vanwege een mishandelingsverleden, ja sommige mensen zijn echt voor het geluk geboren!

) nog een aantal weken voor haar gezorgd, eten gekookt, schoonmaken, enz.
En toen kwam op een gegeven moment het moment dat ze eigenlijk 24 uur per dag verzorging nodig had. Dat was voor ons onmogelijk om vol te houden (banen, kinderen, enz.) en we hebben toen geregeld dat ze naar een Bijna Thuis-huis kon, en wel eentje die geen problemen had met euthanasie want daar had C. dus om gevraagd. Ze wist heel goed dat het einde nabij was en sprak daar ook met ons over.
Uiteindelijk is ze daar al binnen een paar dagen overleden, heel rustig zoals ik toen hoorde - ik was er zelf niet bij, maar een paar goede vrienden van mij wel.
Een heel verdrietig verhaal.
Het laat weer hard tot je doordringen hoe groot je geluk is als je gewoon gezond bent. Veel mensen nemen dat maar voor kennisgeving aan, maar zulk een rotziekte is echt een ramp en het slaat de bodem uit je bestaan - voor zolang dat nog duurt bij de echte pechvogels.
Het enige dat ik kan zeggen hier: HEEL VEEL STERKTE aan iedereen die er mee te maken krijgt, hetzij als patient, maar ook als vriend/familie/verzorgende.
[ Bericht 0% gewijzigd door HetKlusKonijn op 05-05-2012 22:10:29 ]
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"