abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_111210457
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 16:22 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Zijnde?
Dat ik me wel schaam voor Joran en dat ik me daar wel graag van distantieer. Jij doet dat niet, omdat jij dat (kennelijk) niet nodig vind. Ik denk daar dus anders over en dat maakt dus het verschil.

quote:
[..]

Nee dat verzin je geheel zelf.

Ik geef aan dat het aan genoeg zaken kan liggen buiten een verotte opvoeding :)
Ik zet mijn reactie even bij je andere post.
  zondag 6 mei 2012 @ 16:56:52 #202
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111210527
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 16:55 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Dat ik me wel schaam voor Joran en dat ik me daar wel graag van distantieer. Jij doet dat niet, omdat jij dat (kennelijk) niet nodig vind. Ik denk daar dus anders over en dat maakt dus het verschil.
Het verschil is het verschil.

Bedankt voor dit stukje inzicht.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
pi_111210797
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 16:55 schreef stopnaald het volgende:
Maar je schaamt je niet voor het feit dat je Nederlander bent toch? In dat kader kan ik niet helemaal plaatsen waarom je de reactie van Jelle zo goed vindt.
  zondag 6 mei 2012 @ 17:10:17 #204
3542 Gia
User under construction
pi_111211127
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 16:47 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Leer mij de ouders van deze lieden kennen. Uitzonderingen daargelaten, maar de meeste ouders hebben geen enkele inhoudelijke betrokkenheid bij de opvoeding van hun koters. Dat heeft ook te maken met de beperkte sociale controle die wij hier kennen in Nederland - iets wat in Marokko geheel anders is. Als je daar dit soort zaken flikt dan hang je de volgende de dag zelf aan de hoogste boom. Die ouders kunnen niet omgaan met dat verschil (en dat is wat mij betreft te wijten aan een vorm van incompetentie, aangezien er genoeg ouders aan te wijzen zijn die wél met dat verschil om kunnen gaan).
Zou daar nu niet wat aan gedaan kunnen worden vanuit de Marokkaanse gemeenschap?
Misschien via de moskee.

Wij hebben hier het consultatieburo waar a.s. en nieuwe moeders advies en zorg krijgen. Die kunnen echter niet de jonge Marokkaanse moeders voorlichten over de opvoeding, omdat er vaak een taalprobleem is. Veel van die vrouwen komen pas uit Marokko en zijn die cultuur gewend. Gevolg, ook de volgende generatie blijft met dit probleem zitten.

Heel vervelend voor Nederland, maar niet minder voor deze ouders en desastreus voor die kinderen.
pi_111211253
Zijn die ratten al een keer gepakt? Kunnen ze mooi 15 jaar de cel in en linea recta terug naar Marokko.
Beneath the gold, the bitter steel
  zondag 6 mei 2012 @ 17:14:44 #206
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111211322
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:13 schreef Kirov het volgende:
Zijn die ratten al een keer gepakt? Kunnen ze mooi 15 jaar de cel in en linea recta terug naar Marokko.
Dat laatste verraadt weer een mond die veel groter is dan het verstand. Blijft toch jammer.
pi_111211369
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:10 schreef Gia het volgende:

[..]

Zou daar nu niet wat aan gedaan kunnen worden vanuit de Marokkaanse gemeenschap?
Misschien via de moskee.

Wij hebben hier het consultatieburo waar a.s. en nieuwe moeders advies en zorg krijgen. Die kunnen echter niet de jonge Marokkaanse moeders voorlichten, omdat er vaak een taalprobleem is. Veel van die vrouwen komen pas uit Marokko en zijn die cultuur gewend. Gevolg, ook de volgende generatie blijft met dit probleem zitten.

Heel vervelend voor Nederland, maar niet minder voor deze ouders en desastreus voor die kinderen.
Het aantal Marokkaanse importbruiden heden ten dage is minimaal, zeker ten opzichte van een aantal decennia terug. Het taalprobleem zal zich dus hopelijk vanzelf oplossen. De moskee zit niet net zoals de kerk vroeger "in de woonkamer" - neemt niet weg dat ze inderdaad een rol kunnen spelen bij de voorlichting of integratie van dit soort ouders. De Marokkaanse gemeenschap is ruwweg te verdelen tussen een 1e generatie die wel een educatie in land van herkomst heeft gehad (die ouders kunnen vaak lezen, schrijven, spreken bijv. Frans, Spaans veelal). In de praktijk doen die het heel erg goed in Nederland, kunnen goed meekomen spreken ook wel de NL taal redelijk (begrijpen het en kunnen zich verstaanbaar maken, plus ze weten hoe de maatschappij in elkaar steekt). Daarnaast is er een 1e generatie ouders die geen enkele educatie heeft gehad. De echte fabrieks/landbouwarbeiders van vroeger. Kunnen niet lezen, schrijven. Daar zit doorgaans de kern van het probleem. Die hebben geen idee wat hun kinderen flikken buiten het huis om en ze nemen ook niet de verantwoordelijkheid om hun kinderen op het rechte pad te brengen.
pi_111211570
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:14 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Dat laatste verraadt weer een mond die veel groter is dan het verstand. Blijft toch jammer.
Deze jongeren zijn niet meer te redden en als ze er zo trots op Marokko zijn dan mogen ze van mij daar naar toe gaan en daar blijven.
Het is jammer dat jonge recidivisten niet hard aangepakt worden in dit land. Ze moeten maar de ouders het voogdij ontnemen en die kinderen in een internaat pleuren tot ze een MBO opleiding hebben gehaald.
  zondag 6 mei 2012 @ 17:22:07 #209
353861 ElviraKlapmuts
stelt graag vragen...
pi_111211616
Ik was eens getuige van een groepje Nederlandse jongens die een jongen in elkaar sloegen op het station, omdat hij een bepaald sjaaltje van een bepaalde voetbalclub droeg en laat dat nou net niet de voetbalclub geweest zijn waar zij supporters van waren :'( ...
Die jongen maar roepen: what are u talking about?
Hij was maar toerist, begreep er niks van, Amerikaan of Engelse jongen die het sjaaltje van iemand had gekregen...
De politie was gelukkig in de buurt en snel ter plaatse, waardoor het allemaal nog goed af liep.
Volgens mij heb je dit in allerlei soorten en maten.
wannabe Yi-Long zijn grootste fan!
  zondag 6 mei 2012 @ 17:23:50 #210
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111211680
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:21 schreef Kirov het volgende:

[..]

Deze jongeren zijn niet meer te redden en als ze er zo trots op Marokko zijn dan mogen ze van mij daar naar toe gaan en daar blijven.
Kan.

Maar ze erheen sturen kun je wel vergeten.

quote:
Het is jammer dat jonge recidivisten niet hard aangepakt worden in dit land. Ze moeten maar de ouders het voogdij ontnemen en die kinderen in een internaat pleuren tot ze een MBO opleiding hebben gehaald.
Ja, internaten zijn inderdaad een geweldige plek voor jongeren.
pi_111211822
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:23 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Ja, internaten zijn inderdaad een geweldige plek voor jongeren.
Mja desnoods een pleeggezin of een andere oplossing, dan hebben ze in ieder geval kans op een toekomst.
  zondag 6 mei 2012 @ 17:30:59 #212
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111211997
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:26 schreef Kirov het volgende:

[..]

Mja desnoods een pleeggezin of een andere oplossing, dan hebben ze in ieder geval kans op een toekomst.
Ben met je eens dat er een gerichte aanpak nodig is en niet alleen straf.
pi_111212061
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:30 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Ben met je eens dat er een gerichte aanpak nodig is en niet alleen straf.
Vooral omdat, zoals Mutant aangeeft, de ouders niet eens hun kinderen op kunnen voeden.
pi_111212264
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:22 schreef ElviraKlapmuts het volgende:
Ik was eens getuige van een groepje Nederlandse jongens die een jongen in elkaar sloegen op het station, omdat hij een bepaald sjaaltje van een bepaalde voetbalclub droeg en laat dat nou net niet de voetbalclub geweest zijn waar zij supporters van waren :'( ...
Die jongen maar roepen: what are u talking about?
Hij was maar toerist, begreep er niks van, Amerikaan of Engelse jongen die het sjaaltje van iemand had gekregen...
De politie was gelukkig in de buurt en snel ter plaatse, waardoor het allemaal nog goed af liep.
Volgens mij heb je dit in allerlei soorten en maten.
wat een idiote kleremakers weer :N trieste laffe sukkels
gelukkig was de politie er :7
pi_111212371
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:38 schreef .Masturbatron. het volgende:

[..]

wat een idiote kleremakers weer :N trieste laffe sukkels
gelukkig was de politie er :7
De oorzaak zal bij de cultuur en de religie liggen en de Hollandse gemeenschap moet er wat aan doen, of niet?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111212530
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De oorzaak zal bij de cultuur en de religie liggen en de Hollandse gemeenschap moet er wat aan doen, of niet?
weet niet of hooligan gedrag verweten kan worden aan religie :N
pi_111212595
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:45 schreef .Masturbatron. het volgende:

[..]

weet niet of hooligan gedrag verweten kan worden aan religie, maar aan cultuur wel :7
En wat ga jij daaraan doen dan? Het is toch jouw cultuur?
pi_111212625
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

heus niet :( kuthooligans
pi_111212686
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:02 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Maar je schaamt je niet voor het feit dat je Nederlander bent toch? In dat kader kan ik niet helemaal plaatsen waarom je de reactie van Jelle zo goed vindt.
Dat zal je dus verbazen. Ik schaam me wel degelijk voor het feit dat ik mijn nationaliteit deel met een monster als Joran. Hoewel ik me op geen enkele manier verantwoordelijk voel voor zijn daden.

Ik heb het zo goed mogelijk proberen uit te leggen door aan te geven wat het verschil is tussen rationeel kader en emotioneel kader. Iets of iemand kan rationeel gezien nog zo gelijk hebben, maar ondertussen emotioneel helemaal fout zitten. Zoiets. Kan het verder niet goed onder woorden brengen.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het enorm waardeer als iemand op zo'n manier over zijn/haar eigen schaduw heen kan springen. Dat vergt lef en een zekere mate van geestelijke/emotionele groei. Ik kan me nog heel goed een dergelijke situatie herinneren. Het was net na de bomaanslagen in Madrid. Toen zag ik ook een post/priksel van een marokkaanse prikker, waarin hij vertelde erg ontdaan te zijn en zich enorm te schamen dat deze terroristen van marokkaanse afkomst waren. Hij werd daarop van alle kanten daarop aangesproken. Veel namen het hem zijn woorden erg kwalijk en sommigen beschuldigden hem bijna van verraad. In ieder geval werd de benamig nestbevuiler regelmatig gebruikt.

Ik snap(te) dat niet en vond het niet terecht. Ik was nou juist heel erg ontroerd door zijn gebaar. Net zoals ik het gebaar van Jelle erg waardeer. Geen moment wordt dit door mij (of door anderen denk ik) opgevat als een erkenning/ontkenning van verantwoordelijkheid. Veeleer wordt dit (iig door mij) opgepakt als een uiting van empathie en sympathie. Iets waar nog niemand ooit slechter van geworden is. En hoewel het Jelle geen cent gekost heeft, heeft hij daarmee toch een kostbaar geschenk gegeven.

Dat jij dat niet kunt begrijpen is jammer, maar maakt verder niet uit.
pi_111212688
quote:

[..]

sleutelwoord is weer, ZOALS ALTIJD: kuddegedrag :r kuddegedrag in haar puurste vorm
binnensluiting is buitensluiting is kleremakerij
pi_111212970
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:41 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ja inderdaad! De voetbalhooligans zijn inderdaad (ook) een gevolg/resultaat van de nederlandse cultuur. En ja, de nederlandse gemeenschap (maar de betreffende ouders voorop) moet daar wat aan doen. Dat kan varieren van taakstraf, uit huis plaatsing, training/hulpverlening tot aan gevangenis. Wat maar passend is en helpt om de samenleving als geheel te beschermen.
pi_111213007
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:45 schreef .Masturbatron. het volgende:

[..]

weet niet of hooligan gedrag verweten kan worden aan religie :N
De verering van sommige voetballers danwel clubs kan anders aardig religieuze vormen aannemen...
  zondag 6 mei 2012 @ 17:56:41 #223
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111213058
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:55 schreef stopnaald het volgende:

[..]

De verering van sommige voetballers danwel clubs kan anders aardig religieuze vormen aannemen...
Die overdreven verering van voetballers staat over het algemeen juist haaks op de hooligancultuur.

quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:54 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Ja inderdaad! De voetbalhooligans zijn inderdaad (ook) een gevolg/resultaat van de nederlandse cultuur.
Kun je hier iets meer over vertellen?
pi_111213164
quote:

[..]

Ik kom niet uit het westen dus het is mijn cultuur niet :P
pi_111213586
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:47 schreef .Masturbatron. het volgende:

[..]

heus niet :( kuthooligans
Ik snap je niet, je hoort bij dezelfde groep genaamd autochtone Nederlanders? Waarom loop je weg voor je verantwoordelijkheid?
pi_111214064
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik snap je niet, je hoort bij dezelfde groep genaamd autochtone Nederlanders? Waarom loop je weg voor je verantwoordelijkheid?
Niet huilen autistische Oost-Groninger. Als er miljoenen NLers geemigreerd waren naar bv China en daar bekend stonden om hun vervelende en criminele gedrag dan zou ik last hebben van plaatsvervangende schaamte ja.

Maar ja, normale emotionele gevoelens zijn voor autisten vrij lastig te bevatten, dat weet ik.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_111214421
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:21 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Niet huilen autistische Oost-Groninger. Als er miljoenen NLers geemigreerd waren naar bv China en daar bekend stonden om hun vervelende en criminele gedrag dan zou ik last hebben van plaatsvervangende schaamte ja.
Dan kun je vast je lol op met Nederlandse toeristen in elke vakantieperiode. En wat ga je eraan doen, schaamte is gratis, je bent toch verantwoordelijk voor je eigen groep?

quote:
Maar ja, normale emotionele gevoelens zijn voor autisten vrij lastig te bevatten, dat weet ik.
Andere deskundigheid dan ervaringsdeskundigheid lijkt me jou ook niet gegeven, op geen enkel vlak.
pi_111214481
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dan kun je vast je lol op met Nederlandse toeristen in elke vakantieperiode. En wat ga je eraan doen, schaamte is gratis, je bent toch verantwoordelijk voor je eigen groep?

Toeristen die, net zoals zovele andere toeristen, zich 2 weken volzuipen en zich daar misdragen EN en hoop geld in het laatje brengen vergelijken met structureel criminele immigranten en hun nazaten :') Only in a autists mind _O-

quote:
Andere deskundigheid dan ervaringsdeskundigheid lijkt me jou ook niet gegeven, op geen enkel vlak.
Ik ben tenminste in staat met mensen om te gaan, dat is voor jou al je hele leven teveel gevraagd.
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_111214602
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 16:20 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Aangezien ik zelf toch een jaar of 6, 7 in een groep heb meegelopen waar verschillende lieden de krant van hebben gehaald (met naam en toenaam) de laatste jaren durf ik wel te stellen dat ik een beetje weet hoe dingen soms werken.
Ik heb je post even in stukjes geknipt, zodat ik makkelijker kan reageren. Ik ga er vanuit dat je dat niet erg vind.

quote:
Sommige jongens hebben alles mee, maar voelen zich niet goed over zichzelf. Ze zoeken iets om hun fragiele identiteit mee te verstevigen en ze zoeken vriendschap en acceptatie. Dat is nog een vrij onschuldig zaadje.
Volgens mij zoeken alle pubers/adolecenten vriendschap en acceptatie. De manier waarop verschilt echter en is een kwestie van eigen verantwoordelijkheid en keuze. Iedereen is vrij om zijn eigen vrienden te kiezen. Met vrijheid komt ook verantwoordelijkheid vind ik.

quote:
Maar als je dat bewatert met andere lieden die bijvoorbeeld psychische stoornissen of ontwikkelingsstoornissen hebben en daardoor gevaarlijk zijn,
Psychische of onwikkelingsstoornissen moeten passend worden aangepakt. Ik ben in dit kader (zeker als het gaat om gevaarlijke personen) voor gedwongen opname in een gesloten inrichting. Dat is beter voor de persoon zelf, maar ik vind ook dat de samenleving het recht heeft om beschermd te worden.

quote:
crimineel zijn of gefrustreerd omdat ze 'het' niet voor elkaar krijgen in het leven, etc, etc.
Criminelen horen in de gevangenis. Ook hiervoor geldt dat de samenleving het recht heeft om tegen hen beschermd te worden. Wat de gefrustreerden betreft...tja, wat kan ik zeggen. Met inzet, discipline en hard werken kun je een heel eind komen. Met luiheid en gemakzucht een heel stuk minder, maar wiens schuld is dat? Een stukje zelfreflectie en inzicht is geen overbodige luxe in dit geval. Maar ook de ouders hebben daar een aandeel in. Zij horen als eerste die reflectie en inzichten te bieden. En als dat niet voldoende is, horen zij de hulpverlening in te schakelen.

quote:
Jongens onder elkaar. Stoere jongens. De lat gaat steeds een stukje verder omhoog, geweld wordt normaal, het verwordt tot de standaard, het is wat jij en je vrienden doen en je komt steeds meer in contact met schimmige figuren en groepen en op een dag als alle anderen loopt het een keer echt heel erg fout. Sommigen komen tijdig tot inkeer. Anderen niet.
Iedereen heeft de vrijheid en verantwoordelijkheid over zijn eigen gedrag. Als jij geweld normaal vind, dan mankeert er nogal wat aan jouw morele kompas. Als het fout gaat, ben jij en niemand anders verantwoordelijk.

quote:
Ken een jongen, echt een superzachte. Inmiddels verhuisd naar het platteland om zn oude leven te ontlopen. Maar die had zomaar iemand kunnen vermoorden. En dan zou iedereen zeggen "wat een monster". Maar dat is ie niet.
En zo krijg je dus van die uitspraken: "hij was zo'n lieve jongen". Iets wat richting zijn familie/vrienden gerust waar zal zijn, maar wat het monsterachtige richting zijn slachtoffer dus niet teniet doet.

Jij kijkt naar zijn karakter/intenties, ik beoordeel hem op zijn daden. Zijn daden zijn dusdanig ernstig dat dat voor mij veel zwaarder weegt.

quote:
En z'n ouders? Die zaten al die tijd met hun handen in het haar. Wat ga je doen? Het beste wat je kunt doen is hulp zoeken voor zo'n kind, want er zit gewoon iets niet goed waar die persoon zelf niet uitkomt.
Allereerst begint de opvoeding van een kind al op de eerste dag na zijn/haar geboorte. Het bijbrengen van moraal is niet iets wat vanzelf "opeens" ontstaat of wat ophoudt na een bepaalde datum/leeftijd.

Als de ouders met hun handen in het haar zaten, komt dat omdat zij ervoor KIEZEN om met hun handen in het haar te zitten. Passief toekijken is namelijk ook een keuze. Persoonlijk zou ik - als al het andere faalt - zo'n zoon afleveren bij familie in Marokko voor een jaartje. Met het verzoek hem dagelijk hard aan de arbeid te zetten. Eens zien of hij dan nog zo'n grote bek heeft een jaar later. Zie het maar als een werkvakantie.

Alles bij elkaar geef je diverse verklaringen voor het wangedrag. Wat ontbreekt is de reden WAAROM. En dat is veel belangrijker, want daarmee kunnen we (als samenleving) werken naar een oplossing.

Vooralsnog (hoewel dat dus geenzins een onveranderlijk standpunt is) zie ik slechts 1 motief. Namelijk "omdat het kan". Niemand corrigeert die jongens. Niemand houd ze kort. En door het teveel aan vrijheid draaien ze door. Dat is de verantwoordelijkheid van vele mensen. Als eerste die van de jongens zelf. Dan die van de ouders, dan die van de kring (familie/gemeenschap) daar omheen en uiteindelijk ook die van de samenleving als geheel.

Ik denk dat de oplossing te vinden is in al deze groepen. De jongere zelf moet (leren) meer verantwordelijkheid voor zijn eigen leven/daden te nemen, de ouders dienen meer verantwoordelijk gedrag van hun zonen te eisen (en zo nodig dit af te dwingen), de familie/gemeenschap daar omheen dient het wangedrag van de zonen bij de ouders te melden ipv de andere kant op te kijken en indien gepast medewerking te verlenen aan politie en justitie. Die laatsten dienen harder en consequenter op te treden, waarbij het niet zo kan zijn, dat draaideur-crimineeltjes voor de zoveelste keer met een taakstrafje wegkomen.
pi_111214670
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:09 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

autochtone Nederlanders = kuthooligans?
en trouwens, heb ik die sukkels opgevoed? nee. niet mijn verantwoordelijkheid.
het zijn sukkels die hun voetbalclub als een (surrogaat-)religie zien
ik hou van mijn favo hockeyclub maar ik ga me niet als een (cokesnuivende pillenslikkende mentaliteit hebbende) baviaan gedragen omdat iemand anders niet van mn club houdt en een ander sjaaltje draagt

[ Bericht 3% gewijzigd door .Masturbatron. op 06-05-2012 18:46:36 ]
pi_111214857
quote:
10s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:35 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Toeristen die, net zoals zovele andere toeristen, zich 2 weken volzuipen en zich daar misdragen EN en hoop geld in het laatje brengen vergelijken met structureel criminele immigranten en hun nazaten :') Only in a autists mind _O-
Je voelt je verantwoordelijk voor je groep waar je door anderen bij wordt ingedeeld of niet natuurlijk. Als je dan de ene Nederlander van Marokkaanse komaf verantwoordelijkheid houdt voor de daden van de ander, waarom hou je jezelf dan niet verantwoordelijk voor de daden van andere autochtonen?

quote:
Ik ben tenminste in staat met mensen om te gaan, dat is voor jou al je hele leven teveel gevraagd.
En dat normale omgaan wilde je met bovenstaande posts illustreren? Jij was diegene die niet naar de markt durft omdat je er hoofddoekjes tegenkomt?
pi_111214890
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:41 schreef .Masturbatron. het volgende:

[..]

ik hou van mijn favo hockeyclub maar ik ga me niet als een (cokesnuivende pillenslikkende mentaliteit hebbende) baviaan gedragen omdat iemand anders niet van mn club houdt en een ander sjaaltje draagt
Dus je vindt het niet prettig om verantwoordelijk gehouden te worden voor de daden van een ander?
pi_111214937
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 17:56 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Die overdreven verering van voetballers staat over het algemeen juist haaks op de hooligancultuur.

[..]
Volgens jouw beleving dus. Mijn beleving is anders. Ik kom anders weinig hooligans tegen in bijv. de ruitersport of onder schakers.

quote:
Kun je hier iets meer over vertellen?
Voetbal is een onderdeel (ik zou bijna zeggen onlosmakelijk onderdeel) van (o.a.) de nederlandse cultuur. Net zoals het levenslied dat is of de elfstedentocht. Niet alle delen van de nederlandse cultuur is iets waar ik trots op ben. Sommige dingen (zoals bijv. de alcoholcultuur) vind ik ronduit verwerpelijk. Desondanks ben ik trots op andere onderdelen van de nederlandse cultuur. Dingen als bijv. Sint Maarten, het koningshuis en drop, om maar een paar dwarsstraten te noemen.
pi_111214993
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:46 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je voelt je verantwoordelijk voor je groep waar je door anderen bij wordt ingedeeld of niet natuurlijk. Als je dan de ene Nederlander van Marokkaanse komaf verantwoordelijkheid houdt voor de daden van de ander, waarom hou je jezelf dan niet verantwoordelijk voor de daden van andere autochtonen?

[..]

En dat normale omgaan wilde je met bovenstaande posts illustreren? Jij was diegene die niet naar de markt durft omdat je er hoofddoekjes tegenkomt?
Hekel hebben aan gelijk stellen aan durven. Het is echt een zware vorm van autisme he? Hoe lang ben je al alleen?
pi_111215103
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:47 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dus je vindt het niet prettig om verantwoordelijk gehouden te worden voor de daden van een ander?
hangt er van af. wie is die "ander"?
mijn zoon? mijn schuld.
niet mijn zoon? niet mijn schuld.

klinkt allemaal heel simpel en kortaf, maar ik denk er niet teveel over na bij zulke zaken
als ik een zoon/dochter heb ben ik er 24/7 voor hem/haar (niet letterlijk natuurlijk, maar je begrijpt wat ik bedoel)
als er ergens iets misgaat zou ik mij zeer verantwoordelijk voelen

als mijn zoon een zwangere vrouw voor negerhoer uitscheld (wat ik van mn leven nooit zo zou ver zou laten komen) zou ik me kapot schamen. kapot. wie weet wat ik zou doen. en het zou niet leuk zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door .Masturbatron. op 06-05-2012 19:01:33 ]
pi_111215367
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:33 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

[..]
.
Ik was jaren geleden op vakantie op kreta. Op een dag ging ik mee met zo'n excursie naar dat melaatseneiland. Op de boot was nog vriendelijk verzocht om geen rommel achter te laten. Tijdens het wandelen zag ik dus voor mij een paar nederlanders (ik hoorde ze onderling nederlands praten) en die gooiden lege waterflesjes op de grond. Ik heb de lege fles opgepakt, ben vervolgens naar ze toegelopen, heb ze de fles laten zien en vertelt dat ik hen de fles had zien weggooien. Vervolgens vertelde ik hen dat ik me plaatsvervangend voor ze schaamde en dat ik het walgelijk vond dat ze zich zo slecht gedroegen en dat ze het niet in hun hoofd zouden halen om zoiets in hun eigen huis te doen. Er werd wat gesputterd, maar uiteindelijk hebben ze de fles wel van mij aangepakt en vervolgens in een langs de kant van het pad staande vuilnisbak gegooid.

Ik (1.55 m) moet toegeven dat ik me veilig genoeg voelde voor deze actie, omdat mijn man (1.95 m) bij me was, maar als dat niet het geval was, zou mijn gevoel/emotie niet anders geweest zijn.

Het grappige was, dat verschillende andere nederlanders (de excursie bestond vrijwel uitsluitend uit nederlanders) zich ook gelijk beter gingen gedragen (ik heb nl. nogal een harde stem en we trokken nogal wat bekijks) en ik ook door anderen werd gecomplimenteerd. De griekse excursieleidster stond tijdens de scene te glimlachen en bedankte me achteraf voor de hulp.

Waar het op neerkomt: als je iets kan doen, moet je het ook doen. Of het nou kwajongens zijn die een kauwgomballenautomaat aan het slopen zijn of straatratten die voorbijgangers terroriseren.
Da's een kwestie van fatsoen vind ik.
pi_111215444
stopnaald _O_ ownt dit hele topic links rechts midden
pi_111215459
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 18:41 schreef .Masturbatron. het volgende:

[..]

Ik ben geen voetballiefhebber en voel me in geen enkel opzicht verantwoordelijk voor hun gedrag. Dat neemt niet weg, dat ik als fatsoenlijke nederlander een hooligan wel degelijk op zijn wangedrag zou aanspreken als dat mogelijk is en dat ik me ook plaatsvervangend diep schaam voor het wangedrag van hooligans, zowel hier als in het buitenland.
pi_111215521
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:03 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Ik ben geen voetballiefhebber en voel me in geen enkel opzicht verantwoordelijk voor hun gedrag. Dat neemt niet weg, dat ik als fatsoenlijke nederlander een hooligan wel degelijk op zijn wangedrag zou aanspreken als dat mogelijk is en dat ik me ook plaatsvervangend diep schaam voor het wangedrag van hooligans, zowel hier als in het buitenland.
ja aanspreken sowieso. als ik daar ter plekke was had ik ze uit elkaar gehaald natuurlijk
maar voor hun opvoeding ben ik niet verantwoordelijk
pi_111215555
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:03 schreef .Masturbatron. het volgende:
stopnaald _O_ ownt dit hele topic links rechts midden
Dankjewel voor je compliment. Ik ga er bijna van blozen. Maar waarom precies? Waar ben je het wél en waar ben je het níet met mij eens? Ben ik benieuwd naar.
pi_111215591
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:05 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Dankjewel voor je compliment. Ik ga er bijna van blozen. Maar waarom precies? Waar ben je het wél en waar ben je het níet met mij eens? Ben ik benieuwd naar.
er zullen zeker wel mensen zijn die het er niet mee eens maar ik kan mij in al jouw reacties en uitspraken vinden :) hoe je ze stuk voor stuk zinnig behandelt
pi_111215716
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:05 schreef .Masturbatron. het volgende:

[..]

ja aanspreken sowieso. als ik daar ter plekke was had ik ze uit elkaar gehaald natuurlijk
maar voor hun opvoeding ben ik niet verantwoordelijk
Ik ben een aziatische (en dus kleine) vrouw. Ik geef ook onmiddelijk toe dat ik bepaald geen heldin ben. Ik hou niet van geweld en zou niet weten hoe ik geweld zou moeten gebruiken, maar ik hoop wel een zekere mate van fatsoen te bezitten en dat betekent ook dat ik misstanden en wangedrag niet oogluikend laat gebeuren.

Ik ben niet verantwoordelijk voor hun opvoeding (behalve die van mijn dochter, ik heb geen zoon). Dat is zonder meer waar. Maar ik geloof oprecht in de slogan: de maatschappij dat ben jij. En als zodanig ben ik dus ook verantwoordelijk voor jou. Jij bent OOK onderdeel van onze maatschappij, onze samenleving. Ik weet het, da's best oubollig, maar goed, ik heb nou eenmaal ouderwetse normen (in sommige opzichten dan).
  zondag 6 mei 2012 @ 19:16:30 #243
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111215915
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:11 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Ik ben een aziatische (en dus kleine) vrouw. Ik geef ook onmiddelijk toe dat ik bepaald geen heldin ben. Ik hou niet van geweld en zou niet weten hoe ik geweld zou moeten gebruiken, maar ik hoop wel een zekere mate van fatsoen te bezitten en dat betekent ook dat ik misstanden en wangedrag niet oogluikend laat gebeuren.

Ik ben niet verantwoordelijk voor hun opvoeding (behalve die van mijn dochter, ik heb geen zoon). Dat is zonder meer waar. Maar ik geloof oprecht in de slogan: de maatschappij dat ben jij. En als zodanig ben ik dus ook verantwoordelijk voor jou. Jij bent OOK onderdeel van onze maatschappij, onze samenleving. Ik weet het, da's best oubollig, maar goed, ik heb nou eenmaal ouderwetse normen (in sommige opzichten dan).
Dat is een mooie gedachte waar ik persoonlijk al lang niet meer in geloof.
pi_111215997
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:16 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Dat vind ik dan heel erg jammer. Niet alleen voor jou persoonlijk, vanwege de verarming, het cynisme, maar ook voor de samenleving, want hoe je het ook wend of keert, we moeten het wel samen doen.

Maar vertel me eens, hoe komt het dat je daar niet meer in gelooft? Hoe is dat gekomen en denk je dat dat ooit nog veranderen kan?
pi_111216110
ik ben tegenstander #1 van cynisme en pessimisme :(
ja we leven in een rotwereld maar het is ook een mooie wereld en we moeten er wat van maken
pi_111216153
ik weet nog steeds niet of er nou omstanders aanwezig waren bij dit gebeuren of niet
ik had hun nek uitgewrongen
  zondag 6 mei 2012 @ 19:24:32 #247
370681 Prins_Eerlijk
Burchtblijver
pi_111216186
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:18 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Dat vind ik dan heel erg jammer. Niet alleen voor jou persoonlijk, vanwege de verarming, het cynisme, maar ook voor de samenleving, want hoe je het ook wend of keert, we moeten het wel samen doen.

Maar vertel me eens, hoe komt het dat je daar niet meer in gelooft? Hoe is dat gekomen en denk je dat dat ooit nog veranderen kan?
Omdat voor veel mensen het niets meer betekent dan "ik kijk niet naar jou om, maar ik wil absoluut geen last van je hebben".
  zondag 6 mei 2012 @ 19:27:47 #248
373754 mossad_agent
Ha-Mossad le-Modiin ule-Tafkid
pi_111216317
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:16 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Kijk.... dus dan leg je jezelf neer bij de huidige verloedering. Staat je netjes. Dat is ook het verschil in het gegeven dat sommige hier blijven bagatelliseren en anderen gewoon voor hard optreden tegen KUT Marokkanen is (zo was het beter toch, het benoemen?)
pi_111216449
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:23 schreef .Masturbatron. het volgende:
ik weet nog steeds niet of er nou omstanders aanwezig waren bij dit gebeuren of niet
ik had hun nek uitgewrongen
Natuurlijk waren er omstanders, het is een drukbezochte straat. Zoals in bijna alle gevallen, gaat de Nederlandse man of vrouw zijn/haar ogen meteen strak naar de grond richten, net doen alsof ze niks horen, of kijken ze sneaky de andere kant op.

Om naderhand op intenet tekeer te gaan op de kut-Marokkanen.

Dit is de cynische rotwereld waarin jij leeft.
pi_111216535
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2012 19:24 schreef Prins_Eerlijk het volgende:

[..]

Omdat voor veel mensen het niets meer betekent dan "ik kijk niet naar jou om, maar ik wil absoluut geen last van je hebben".
Ik denk dat je uit mijn vorige post redelijk hebt kunnen vaststellen hoe ik daarover denk.

Ja, ik geef onmiddelijk toe dat ik geen last van je (of wie dan ook) wil hebben. Da's nogal logisch. Jouw vrijheid stopt, waar mijn vrijheid begint. Zonder dat principe bestaat er geen vrijheid.

In hoeverre dat ook betekent dat ik niet naar jou omkijk weet ik niet, vertel het me maar. Waarom vind je dat ik naar jou moet omkijken en dat ik jou iets verschuldigd ben? Zo klink je namelijk wel. Ik bedoel het niet persoonlijk hoor en ik hoop niet dat je je beledigd of aangevallen voelt, maar ik ben wel oprecht nieuwsgierig hoe je dit ziet/beleefd.

Verder denk ik dat we allemaal uiteindelijk toch een keuze zullen moeten maken. Wel of geen (onder)deel van deze samenleving (willen!!!) uitmaken. Ook jij zult ooit oud en kwetsbaar worden. Ook jij zal dan de support van anderen nodig hebben. Als er maar genoeg tijd verstreken is, zullen we allemaal milder en genuanceerder oordelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')