Het is lastig om dit zo van een afstand te beoordelen, maar wellicht heeft het te maken dat je tekst een enter bevat. Hierdoor verstuur je wellicht alleen het berichtquote:Op donderdag 24 mei 2012 18:59 schreef mwvrs het volgende:
Hallo,
etc
Iemand enig idee wat er aan de hand is, want het zou super zijn als ik dit werkend krijg! Dank!!
| 1 2 3 4 5 6 | <html> <form action="http:/www.mijnsite.nl/uploadtekst.php" method="post"> <input type="text" name="mijnverhaal"> <input type="submit" name="submit" value="Verstuur"> </form> </html> |
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 | <html> <?php $location = "127.0.0.1"; $username = "snabbi"; $password = "test1234"; $database = "verhalen_database"; $verhaal = $_POST['mijnverhaal']; $conn = mysql_connect("$location","$username","$password"); if (!$conn) die ("Could not connect MySQL"); mysql_select_db($database,$conn) or die ("Could not open database!"); $query = "INSERT INTO `tabel` (`verhaal`) VALUES ($verhaal)"; $results = mysql_query($query,$conn); mysql_close($conn); ?> </html> |
Waarom zet je je spreadsheet niet om naar Access? Als het alleen om je invoer gaat, dan zet je in Excel vervolgens een query naar je access zodat je je access bestand synchroniseert op basis van de input uit excel.quote:Op vrijdag 25 mei 2012 17:02 schreef Individual het volgende:
Een tijdje hier niet meer gepost, maar heeft iemand ervaring met een SQL ODBC link naar Excel?
Een directe link naar een lege sheet heeft ie gedaan in 4 minuten, maar zo snel als er wat formattering/in cell drop downs bij komen kijken duurt het van 30 minuten tot nu al ruim 1,5 uur.
Zelfs copy-pasten van die 4 minuten lege sheet naar de geformatteerde sheet duurde 30 minuten..
Waar zit de memory leak of wie kan me een zoekterm geven om dit veel sneller te laten lopen?
(het gaat om 17,800 rijen en 60 colommen)
quote:Op vrijdag 25 mei 2012 19:45 schreef hendrik2009 het volgende:
@Helly: Vlookup indien iedere datum een keer voor komt
Je zegt:quote:Op zondag 27 mei 2012 08:24 schreef geelkuikentje het volgende:
Mijn datum invoer is in een gesloopt
Voer ik de datum in in een cel: "200412". Dit wordt normaal omgezet naar 20-04-2012. Krijg ik nu:
14-9-2448 als datum terug![]()
Voer ik in "20-04-2012" dan blijft de datum wel staan zoals het hoort. Hoe krijg ik dit weer terug?
Ik heb Excel 2007.
quote:Op zondag 27 mei 2012 09:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik heb in bepaald cellen ingetikt:
- paard
- hond
Excel maakt ervan:
#NAAM?
#NAAM?
Als ik edit (F2) doe dan staat er:
=- paard
=- hond
Hoe krijg ik dit terug?
Moet ik de cellen 1 voor 1 herstellen en de streepjes (die Excel als minteken ziet) vervangen door andere streepjes die excel niet ziet als minteken?
Laat maar. Het is opgelost. Alle foutmeldingen selecteren. Ctrl-H (maw vervangen). De = door een spaties. Was alles maar zo simpel...quote:Op zondag 27 mei 2012 09:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik heb in bepaald cellen ingetikt:
- paard
- hond
Excel maakt ervan:
#NAAM?
#NAAM?
Als ik edit (F2) doe dan staat er:
=- paard
=- hond
Hoe krijg ik dit terug?
Moet ik de cellen 1 voor 1 herstellen en de streepjes (die Excel als minteken ziet) vervangen door andere streepjes, die excel niet voor mintekens ziet?
Wat je nu noemt is eigenlijk de standaard manier hoe Excel het zou moeten verwerken. Dit rekent alles terug naar de eerste dag op 1-1-1900. 200412 dagen na de 0-1-1900 is 14-9-2448.quote:Op zondag 27 mei 2012 08:24 schreef geelkuikentje het volgende:
Mijn datum invoer is in een gesloopt
Voer ik de datum in in een cel: "200412". Dit wordt normaal omgezet naar 20-04-2012. Krijg ik nu:
14-9-2448 als datum terug![]()
Voer ik in "20-04-2012" dan blijft de datum wel staan zoals het hoort. Hoe krijg ik dit weer terug?
Ik heb Excel 2007.
Je vraag is iets te breed op het moment. Wil je iedere beroepsgroep in 1 gratiek hebben of alle beroepsgroepen in 1 grafiek. Moet de vraag van de beroepsgroep en het aanbod in een lijntje worden weergegeven of wil je dat de afstand tussen vraag en aanbod wordt weergegeven. Te veel mogelijkheden!quote:Op zaterdag 26 mei 2012 12:16 schreef AlwaysConnected het volgende:
Ik zoek een mogelijkheid om vanuit dit excel bstand
http://dl.dropbox.com/u/18913775/vraag%20aanbod.xls
Een mooie grafiek te maken waar in je per periode per beroepsgroep de vraag en aanbod kan zien
wie kan mij verder helpen?
Ik ziet het namenlijk nu ff niet
thnx
Dit 'probleem' kun je oplossen via de Excel opties en over te schakelen naar de 1904 datum notatie. Al zal niemand hier over vallen denk ik zo.quote:Op zondag 27 mei 2012 09:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Er is 1 fout bij excel: Ze hebben 29-02-1900 ook meegeteld. En dat moest niet. 1900 is geen schrikkeljaar.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 | Public Sub AutoMerge2() Dim LastRowToMergeTo As Long Dim i As Long Dim LastRow As Long Application.DisplayAlerts = False LastRow = Range("B" & CStr(Rows.Count)).End(xlUp).Row For i = 5 To LastRow LastRowToMergeTo = i On Error Resume Next Do While (Len(Range("A" & CStr(LastRowToMergeTo + 1)).Value) = 0) And (LastRowToMergeTo + LastRow) LastRowToMergeTo = LastRowToMergeTo + 1 On Error Goto 0 Loop With Range("A" & CStr(i) & ":A" & CStr(LastRowToMergeTo)) .Merge .WrapText = True .VerticalAlignment = xlVAlignTop End With i = LastRowToMergeTo Next i Application.DisplayAlerts = True End Sub |
| 1 | Do While (Len(Range("A" & CStr(LastRowToMergeTo + 1)).Value) = 0) And (LastRowToMergeTo + LastRow) |
| 1 | Do While (Len(Range("A" & CStr(LastRowToMergeTo + 1)).Value) = 0) And (LastRowToMergeTo LastRow) |
met een sumif waarschijnlijk? =sumif(A1:A20,"<0") en =sumif(A1:A20,">0")quote:
Dat je het verkeerde programma gebruikt wanneer een cel meer dan 8000 karakters moet bevatten en je er nog steeds bewerkingen mee wilt doen.quote:
Bedankt voor mee denken, we laten het lekker in tabel staan.quote:Op zondag 27 mei 2012 10:43 schreef snabbi het volgende:
[..]
Je vraag is iets te breed op het moment. Wil je iedere beroepsgroep in 1 gratiek hebben of alle beroepsgroepen in 1 grafiek. Moet de vraag van de beroepsgroep en het aanbod in een lijntje worden weergegeven of wil je dat de afstand tussen vraag en aanbod wordt weergegeven. Te veel mogelijkheden!
Als je met je muis klikt in je tabel (willekeurig getal) en kiest voor Invoegen -> Spreiding krijg je de mogelijkheid voor vloeiende lijnen. Excel zal automatisch je beroepsgroep voor vraag en aanbod plotten in dezelfde kleur.
Zo.quote:Op donderdag 31 mei 2012 07:36 schreef Prof_Hoax het volgende:
* Prof_Hoax is inmiddels kaal. Het lukt gewoonweg nietHoerenzooi
![]()
Ik geef het op, het wordt een mailto met het goede adres + cc en subject. De rest vullen ze zelf maar in. Luie mexicanen mogen ook best wat doen
Alsnog erg bedankt voor het meedenken Deetch en Snabbi
Ik ga nu eerst even proberen of ik het ingebouwd krijg in mijn eigen file. Maar qua functionaliteit is het echt precies wat ik zochtquote:Op donderdag 31 mei 2012 13:05 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Zo.
Opgelost nu?
zoja zet ik de source ook even hier neer.
Bijna bijnaquote:
quote:Op vrijdag 1 juni 2012 11:43 schreef wicky2010 het volgende:
Bedankt voor je antwoord, dit was inderdaad precies wat ik bedoelde!
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 | id waarde gemiddelde 1 10 1 15 1 20 1 30 1 90 2 5 2 7 2 20 2 30 3 10 3 40 3 17 |
Nee, plakken speciaal geeft 2 opties. Tekst en Unicode tekst en beide geven het resultaat zonder alinea-einden.quote:
Plak hem dan nogmaals, dan kan je wel transponeren. Of via de transpose functie, wel ff een array functie van maken dan. Zou ik doen via een macro:quote:Op maandag 4 juni 2012 18:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Nee, plakken speciaal geeft 2 opties. Tekst en Unicode tekst en beide geven het resultaat zonder alinea-einden.
http://www.contextures.com/xlDataVal02.htmlquote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:26 schreef gekkie000000 het volgende:
Hallo allemaal ,
Ik heb weer eens een vraagje. Ik heb een nieuwe functie op mijn werk, en onderdeel daarvan is dat ik veel over producten leer.
Iedereen geeft aan dat ik mijzelf de tijd moet gunnen om alles te leren, maar voor mijzelf zou ik het handig vinden om een soort vraag- en antwoord menuutje te hebben.
Ik vind dingen over gegevens – validatie in excel, maar ik wil eigenlijk na vraag 1 weer een nieuwe vraag met antwoord.
Als voorbeeld:
5 producten:
Naam: 1 Afmeting: 20x20 Hoogte: 50 Materiaal : M
Naam: 2 Afmeting: 20x20 Hoogte: 60 Materiaal : M
Naam: 3 Afmeting: 20x20 Hoogte: 80 Materiaal : M
Naam: 4 Afmeting: 30x30 Hoogte: 50 Materiaal : M
Naam: 5 Afmeting: 35x35 Hoogte: 50 Materiaal : G
Als ik dan iets moet opzoeken, of ik ben met een klant aan het bellen zou ik graag een menu hebben waar ik kan aangeven, klant wil die afmeting, dan blijft een x aantal over, klant wil die hoogte, dan blijft een x aantal over, en dat dan uiteindelijk een antwoord komt: naam 1. Is zoiets te maken? En zoja, hoe doe ik dat dan?
http://office.microsoft.c(...)ord-HP010078580.aspxquote:Op dinsdag 5 juni 2012 21:55 schreef chucky1987 het volgende:
Hallo allemaal
Ik heb in exel 2007 een simpel rekenen document gemaakt om het werk wat ik moet doen voor mij en ook collega's wat makkelijker te maken. Nu is het alleen zo dat mijn collega's steeds bewust dan wel onbewust dat reken document vernielen waardoor ik steeds weer opnieuw het bestand moet maken. Dat wordt op ten duur knap vervelend ik wil graag en deel van het excel bestand beveiligen tegen bewerken zodat ze niet aan het deel kunnen komen waar exel de formules berekend. Kan ik op tab 1 en deel van deze tab beveiligen tegen bewerken ?. Ik weet wel hoe je de hele tab kan beveiligen tegen bewerken maar dat is dus niet de bedoeling.
In 2010 in ribbon review eerst de cellen aangeven die de gebruiker mag bewerken.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 22:21 schreef qu63 het volgende:
[..]
http://office.microsoft.c(...)ord-HP010078580.aspx
| 1 2 3 | Dag 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 Product A 10 0 5 10 0 0 1 0 0 0 3 4 0 6 0 Product B 0 0 3 4 6 0 0 0 0 2 1 6 0 0 1 |
Is op zich wel te doen, maar wel bewerkelijk. Ik zie wel een oplossing maar die is weinig charmant. Hoe begrensd is dat aantal productiedagen?quote:Op woensdag 6 juni 2012 13:58 schreef _superboer_ het volgende:
Ik heb van een aantal producten van elke dag de productieaantallen in een rij staan en nu wil ik graag kijken hoeveel tijd er tussen de keren dat er geproduceerd wordt zit.
Voorbeeld:
[ code verwijderd ]
Voor product A wil ik dus als uitkomst krijgen 1;2;3;1;1 en voor product B 2;4;2. Iemand een idee hoe dit kan?
Dat is vanaf 1-1-2010, exclusief de weekenden en zo'n 250 producten. Ik was nu bezig met voor dag x te kijken of daar geproduceerd wordt, en als dat niet gebeurd dan 1 op te tellen bij het aantal dagen dat op dag x-1 niet geproduceerd was. Om vervolgens te kijken wat of het aantal dagen dat bij x niet geproduceerd is hoger is dan bij x-1, en zo dan steeds de laatste dag van een periode van niet produceren te zoeken. Maar volgens mij is dat nogal omslachtig.quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is op zich wel te doen, maar wel bewerkelijk. Ik zie wel een oplossing maar die is weinig charmant. Hoe begrensd is dat aantal productiedagen?
Ik heb het op de beschreven manier gedaan, alleen niet alle waardes in een enkele cel gezet. Met de waardes kon ik kijken hoeveel dagen er gemiddelde tussen de productieshifts zit en de standaardafwijking bepalen. Bedankt voor het meedenkenquote:Op woensdag 6 juni 2012 14:29 schreef Janneke141 het volgende:
Dat was ook wel ongeveer de kant waar ik heenwilde. Per produkt heb je twee hulpregels nodig: de eerste doet wat je beschrijft (geeft productiedagen een 0 en nietproductiedagen oplopend 1, 2, 3 etc.)
Op de tweede regel zet je een als-formule die de cel erboven bekijkt, en de celwaarde-en-een-puntkomma geeft als die celwaarde >0 is en de cel er rechts van 0, en anders een lege cel ("").
Vervolgens concat je de hele regel (maar dat kan dus nogal een peut zijn) en je hebt je gevraagde output.
Verzin even hoe je output eruit zou moeten zien en of het bruikbaar is voor wat je ermee wil. In twee en een half jaar kun je zomaar honderd produktieshifts hebben, dat levert niet echt een bruikbaar/overzichtelijk geheel op volgens mij.
quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:51 schreef _superboer_ het volgende:
[..]
Ik heb het op de beschreven manier gedaan, alleen niet alle waardes in een enkele cel gezet. Met de waardes kon ik kijken hoeveel dagen er gemiddelde tussen de productieshifts zit en de standaardafwijking bepalen. Bedankt voor het meedenken
Aannemen dat je productielijn in B1 begint:quote:Op woensdag 6 juni 2012 14:10 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Is op zich wel te doen, maar wel bewerkelijk. Ik zie wel een oplossing maar die is weinig charmant. Hoe begrensd is dat aantal productiedagen?
Dit is echt voer voor een draaitabel, is echt duidelijk het makkelijkst voor dit soort dingen.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:26 schreef gekkie000000 het volgende:
Hallo allemaal ,
Ik heb weer eens een vraagje. Ik heb een nieuwe functie op mijn werk, en onderdeel daarvan is dat ik veel over producten leer.
Iedereen geeft aan dat ik mijzelf de tijd moet gunnen om alles te leren, maar voor mijzelf zou ik het handig vinden om een soort vraag- en antwoord menuutje te hebben.
Ik vind dingen over gegevens – validatie in excel, maar ik wil eigenlijk na vraag 1 weer een nieuwe vraag met antwoord.
Als voorbeeld:
5 producten:
Naam: 1 Afmeting: 20x20 Hoogte: 50 Materiaal : M
Naam: 2 Afmeting: 20x20 Hoogte: 60 Materiaal : M
Naam: 3 Afmeting: 20x20 Hoogte: 80 Materiaal : M
Naam: 4 Afmeting: 30x30 Hoogte: 50 Materiaal : M
Naam: 5 Afmeting: 35x35 Hoogte: 50 Materiaal : G
Als ik dan iets moet opzoeken, of ik ben met een klant aan het bellen zou ik graag een menu hebben waar ik kan aangeven, klant wil die afmeting, dan blijft een x aantal over, klant wil die hoogte, dan blijft een x aantal over, en dat dan uiteindelijk een antwoord komt: naam 1. Is zoiets te maken? En zoja, hoe doe ik dat dan?
Ik neem aan dat het een hele grote lijst is waar hij puur in wil zoeken. Dan zou ik een filter op de kolomkoppen zetten, filter in A op dit, filter in D op dat en in bijvoorbeeld F blijven alleen de producten over die aan die voorwaarden voldoen.quote:Op dinsdag 5 juni 2012 16:51 schreef qu63 het volgende:
[..]
http://www.contextures.com/xlDataVal02.html
Of google even verder op "excel multiple validation" (en sla de eerste link dan over, die gaf ik je net)
Kan ook ja, komt eigenlijk op t zelfde neerquote:Op vrijdag 8 juni 2012 13:22 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ik neem aan dat het een hele grote lijst is waar hij puur in wil zoeken. Dan zou ik een filter op de kolomkoppen zetten, filter in A op dit, filter in D op dat en in bijvoorbeeld F blijven alleen de producten over die aan die voorwaarden voldoen.
Wat jij zegt is bedoeld voor wanneer je juist een bestand gaat invullen dat aan bepaalde eerder opgegeven voorwaarden moet voldoen.
Grmblquote:=INDEX(INDIRECT("$B$"&3+(AFRONDEN(($A399-$A$364)/30;0)*9)&":$AW$"&9+(AFRONDEN(($A399-$A$364)/30;0))*9);ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-7>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-14>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-21>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-28>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-35>7;NB();WEEKDAG($A399;3)+B$363-35);WEEKDAG($A399;3)+B$363-28);WEEKDAG($A399;3)+B$363-21);WEEKDAG($A399;3)+B$363-14);WEEKDAG($A399;3)+B$363-7);WEEKDAG($A399;3)+B$363);ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-8>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-16>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-24>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-32>8;NB();40);32);24);16);8))
Nope, hij verwijst naar een lege cel. En dit is de hele formule, geen extra zoekmatrix dus.quote:Op zondag 10 juni 2012 18:19 schreef Janneke141 het volgende:
Wat is de fout, #VERW? Want dan zal de verwijzing van je INDEX-formule wel buiten de grenzen van de zoekmatrix vallen.
Waarom een formule met zovaak als( ) erin? Veel te omslachtig en nauwelijks te lezen voor iemand anders. Zou ook wel de fout zijn, aangezien ergens een maximum ligt bij die =als() formule. Doe dit via een zoekfunctie in een matrix, is de lengte ineens 4x zo kortquote:Op zondag 10 juni 2012 18:06 schreef qu63 het volgende:
Dat je je eigen formules niet meer snapt..
[..]
Grmbl
-edit-
Nou ja, ik snap em wel, alleen niet waarom bij de 35 maanden er voor wel goed gaat, maar nu ik de sheet met 5 maanden uit wil breiden hij ineens raar doet
Laat maar zien dan toch? Wat wil je eigenlijk bereiken met die functie qu63?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:43 schreef McGilles het volgende:
[..]
Waarom een formule met zovaak als( ) erin? Veel te omslachtig en nauwelijks te lezen voor iemand anders. Zou ook wel de fout zijn, aangezien ergens een maximum ligt bij die =als() formule. Doe dit via een zoekfunctie in een matrix, is de lengte ineens 4x zo kort
Nope, daar komt de fout niet door..quote:Op dinsdag 12 juni 2012 00:43 schreef McGilles het volgende:
[..]
Waarom een formule met zovaak als( ) erin? Veel te omslachtig en nauwelijks te lezen voor iemand anders. Zou ook wel de fout zijn, aangezien ergens een maximum ligt bij die =als() formule. Doe dit via een zoekfunctie in een matrix, is de lengte ineens 4x zo kort
Ik weet ook al precies waar het fout gaat, alleen niet hoe ik het kan fixen zodat ie voor alle maanden werkt. In alle maanden tot en met juli '12 werkt het nog, maar in augustus '12 en verder niet meer.. Ligt waarschijnlijk aan het feit dat er tussen september '09 en augustus '12 34,xxx maand zit, wat afgerond 35 is..quote:Op dinsdag 12 juni 2012 11:15 schreef Deetch het volgende:
Als je de functie helemaal uit splitst in delen kom je er sneller achter waar de fout zit. Dus alle ALS() functies even apart nemen en kijken waar dat mis gaat.
je denkt toch niet dat ik ga proberen dat te begrijpen hequote:Op zondag 10 juni 2012 18:06 schreef qu63 het volgende:
Dat je je eigen formules niet meer snapt..
[..]
Grmbl
-edit-
Nou ja, ik snap em wel, alleen niet waarom bij de 35 maanden er voor wel goed gaat, maar nu ik de sheet met 5 maanden uit wil breiden hij ineens raar doet
quote:Op dinsdag 12 juni 2012 12:02 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ik weet ook al precies waar het fout gaat, alleen niet hoe ik het kan fixen zodat ie voor alle maanden werkt. In alle maanden tot en met juli '12 werkt het nog, maar in augustus '12 en verder niet meer.. Ligt waarschijnlijk aan het feit dat er tussen september '09 en augustus '12 34,xxx maand zit, wat afgerond 35 is..
Het gaat natuurlijk mis aangezien jij het verschil tussen 2 data deelt door 30 en dan gaat afronden naar 0 decimalen. Deel eens door 30,5 en trek dan de formule door, dan werkt het wel.quote:Op dinsdag 12 juni 2012 10:35 schreef qu63 het volgende:
Eigenlijk wordt A1:AZ361 dynamisch gevuld, maar ik heb nu even kopiëren/plakken speciaal/waarden gedaan.
De functie waar t om gaat staat in B364:CH403, maar alleen in B399:CH403 gaat ie fout
Hier te downloaden (in een .rar omdat m'm server .xlsx niet snapt)
Duur pakket?quote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:39 schreef DaFan het volgende:
Goed bezig
Je weet met alle vragen mag je hier terecht
Tja Office 2010 is natuurlijk wel te verkrijgen via de minder legale manier. Ik vermoed dat niemand m zomaar heeft liggen, het is een duur pakket.
OpenOffice is vergelijkbaar, zeker in de basale functies, maar is toch geen Excel..
Ik weet eigenlijk alleen de zakelijke prijzenquote:Op dinsdag 12 juni 2012 22:51 schreef Jesse_ het volgende:
[..]
Duur pakket?
60 euro heb je al drie licenties toch?
Thanks allen! Het is inderdaad een gedrocht.. Heb het nooit geoptimaliseerd en het bleef maar groeienquote:Op dinsdag 12 juni 2012 20:15 schreef McGilles het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk mis aangezien jij het verschil tussen 2 data deelt door 30 en dan gaat afronden naar 0 decimalen. Deel eens door 30,5 en trek dan de formule door, dan werkt het wel.
Btw: inderdaad een beetje een draakbestand. Het is dat ik lange dagen op werk maak, was ik werkloos dan had ik het bestand wel aangepast en retour gestuurd
Als je Microsoft SkyDrive gebruikt kan je ook gebruik maken van gratis Office Online als ik t goed heb! Dat biedt nagenoeg dezelfde functionaliteit van Office 2010 geloof ik..quote:Op dinsdag 12 juni 2012 23:15 schreef Meike26 het volgende:
Misschien dat ik dat dan idd wel ga aanschaffen, bedankt, ik zag al van die prijzen voorbij komen, maar dacht eigenlijk dat het te mooi was om waar te zijn.
• Wat ik wil bereiken:quote:Op dinsdag 12 juni 2012 14:27 schreef Deetch het volgende:
[..]in welk deel van de formule gaat dit dan fout en waarom?
Is het zinvol om eens opnieuw te proberen?
• Wat wil je bereiken met dit monsterlijke gedrocht
• Wat heb je als input?
• Welke foutmelding krijg je?
Alleen begint niet iedere maand op een maandag, vandaar de ingewikkelde zoekfunctie. Die stelt eerst vast in welke maand er gezocht moet worden, daarna gaat ie op zoek naar de totalen. En dat ziet er dus ingewikkeld uit..quote:Maand
Maandag
Dinsdag
Woensdag
Donderdag
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
Totaal
In B4 staat dit:quote:=ALS(B4="";"";ALS(HORIZ.ZOEKEN($A$2;Projecten!$J$1:$AW$18;18;ONWAAR)/DAG(DATUM(JAAR($A$2);MAAND($A$2)+1;1)-1)=0;"";HORIZ.ZOEKEN($A$2;Projecten!$J$1:$AW$18;18;ONWAAR)/DAG(DATUM(JAAR($A$2);MAAND($A$2)+1;1)-1)))
Die kijk dus welke dagnummer er bij de dag hoort.quote:=ALS(B3="";ALS(WEEKDAG($A$2;2)=2;1;"");ALS(B3+1<=DAG(DATUM(JAAR($A$2);MAAND($A$2)+1;1)-1);B3+1;""))
=COUNT(<range>)-COUNTIF(<range>;<criteria>)quote:Op woensdag 13 juni 2012 04:02 schreef xaban06 het volgende:
Ik heb in de velden B2, C2, D2 t/m AF2 de waarde 00:00 staan, soms wordt het vervangen met bijvoorbeeld 00:10. Ik wil een opsomming hebben van hoeveel van deze velden de waarde 00:00 niet bevat.
Engelse Excel 2007.
Of gewoon: =COUNTIF(B2:AF2;"<>00:00")quote:Op woensdag 13 juni 2012 07:03 schreef McGilles het volgende:
[..]
=COUNT(<range>)-COUNTIF(<range>;<criteria>)
Typ in de excel help het volgende in: "drop down list" of indien NL "keuzelijst"quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:08 schreef draadstalig het volgende:
Ik ben een planning aan het maken in Excel. Nu komen er verschillende personen in deze planning voor, maar ik wil een soort van drop-down bovenin maken, zodat de medewerker zijn naam kan aanklikken en direct ziet welke activiteiten hij wanneer af moet hebben. Ik weet dat het kan, maar weet alleen niet meer hoe..?
Dan kom je dus uit op als()-functies..quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:43 schreef draadstalig het volgende:
Geeft niet het gewenste resultaat. Ik heb nu een drop down gemaakt met de verschillende namen. Dus dat is opzich een stap in de goede richting, echter wil ik nu dat bij die naam de goede activiteiten laat zien en dus niet de totale planning. Ook google biedt tot nu toe geen hulp..
Nee lukt me niet. Wellicht wil ik te ingewikkeld doen hoor. Hierbij even het bestand, misschien kan het gewoon niet wat ik wil (of voor de echte experts onder ons)quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:45 schreef qu63 het volgende:
[..]
Dan kom je dus uit op als()-functies..
Bijvoorbeeld:
=ALS(A1="draadstalig";item 1 in de lijst voor draadstalig;ALS(A1="Deetch";item 1 in de lijst voor Deetch;ALS(A1="qu63";item 1 in de lijst voor qu63;"oeps, naam komt niet in de lijst voor!")))
Dit gaat alleen niet werken als je veel namen hebt..
Absoluut! Dat kan zeker en had ik in eerste instantie ook. Echter vind ik dit:quote:Op woensdag 13 juni 2012 12:48 schreef Meike26 het volgende:
Eehm, even met mijn bijdehante beginners-kennis: Dat kan je toch simpel met filter doen ?
Heb hier gister een hele oefening over zit te maken met een rooster voor scheidsrechters, welke sportvelden en welke tijden ze waar/wat moesten fluiten.
Gebruik bijvoorbeeld een site zoals www.mijnbestand.nlquote:Op donderdag 14 juni 2012 17:12 schreef Meike26 het volgende:
Hoe kan ik een Excel bestand online krijgen ? Photobucket ? Dan kan ik het jullie laten zien.
Stappenplan:quote:Op woensdag 13 juni 2012 11:43 schreef draadstalig het volgende:
Geeft niet het gewenste resultaat. Ik heb nu een drop down gemaakt met de verschillende namen. Dus dat is opzich een stap in de goede richting, echter wil ik nu dat bij die naam de goede activiteiten laat zien en dus niet de totale planning. Ook google biedt tot nu toe geen hulp..
Thanks snabbi, dit is inderdaad de automatische functie voor wat ik tot nu toe handmatig heb gedaan. Echter.. Middels dit rekent hij het maar 1-malig uit.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 01:08 schreef snabbi het volgende:
Onder het menu Gegevens heeft Excel de 'Wat-als'-analyse. Kies hier voor Doelzoeken.
Kies voor Cel Instellen L23
Kies voor Op Waarde 0
Kies voor Door wijzigen van Cel op C5
Mocht het niet helemaal werken, weet ik zeker dat je via de Help functie op Doelzoeker voldoende info kunt vinden om hem wel werkend te krijgen.
ik denk niet dat zoiets mogelijk is in Excel, zelfs als je visual basic in gaat zetten wordt het lastig denk ik.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 00:48 schreef coffeebiscuit1 het volgende:
Pfoe hier kom ik echt niet uit:
Ik zou heel graag iets willen bereiken in de onderstaande sheet... Het betreft hier een netto contante waarde methode, echter ik gebruik hem een beetje andersom.
Normaal is C5 een waarde waarmee je berekent hoe lang de terugverdien tijd is. Dus wanneer in kolom L de waarde positief wordt bij een bepaalde waarde van C5 (en de andere factoren in de linker kolommen). In dit jaar is zijn de onkosten dan terug verdiend.
Nu zou ik het graag anders willen hebben en namelijk willen weten bij welke waarde van C5, er na twintig jaar de waarde 0 is. Met andere woorden, bij welke waarde van C5 is L23 = 0
Nu is het lastige dat C5 zelf ook onderdeel is van de formule waaraan L23 wordt berekend. Handmatig kan ik wel deze "C5 geeft L23 = 0" waarde bepalen aan de hand van trial & error. Maar ik hoop dat hier ook een functie voor is in excel.
[ afbeelding ]
Alvast bedankt!!!
Aangezien je een formule hebt met één onbekende is het in mijn ogen absoluut mogelijk de formule om te keren. Dat zal je wat uitschrijf-tijd kosten. Ik ben eigenlijk te lui om precies je formule na te bootsen wat je nu hebt gemaakt, want ik zag niet 1-2-3 wat je nu precies hebt gedaan om de huuropbrengst te verhogen. Ik wil er best nog een keer een blik op werpen, wanneer je dit tabblad upload naar bijvoorbeeld www.mijnbestand.nl en hier het linkje plaatst. Dat voorkomt dat wij het (foutief) nabouwen.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 01:37 schreef coffeebiscuit1 het volgende:
[..]
Thanks snabbi, dit is inderdaad de automatische functie voor wat ik tot nu toe handmatig heb gedaan. Echter.. Middels dit rekent hij het maar 1-malig uit.
Graag zou ik voor C5 een formule ingeven, zodat deze cel altijd naar de waarde zoekt waarbij L23=0. Ook wanneer ik een van de andere factoren zou aanpassen. Ik heb dit nodig omdat ik in een andere tab naar deze cel wil verwijzen en het dus graag geautomatiseerd wil zien.
Ik heb het geprobeerd door middel van de =BET( formule, maar hier kreeg ik errors mee. Kringverwijzing ... Wat natuurlijk komt omdat de cel C5 zelf ook onderdeel is van de formule...
Via de helpfunctie ben ik er nu na een half uur helaas nog niet achter
Kortom, een in te voeren formule, voor wat middels jou manier direct wordt berekend.
| 1 2 3 4 5 6 7 | Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) 'Target column = 3 is de C kolom en row 5 komt dus uit op Alle wijzigingen in kolom C behalve C5. If Target.Column = 3 And Target.Row <> 5 Then 'Voer vervolgens de doelzoeken uit zoals genoemd. Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Range("C5") End If End Sub |
Pfff ik voel me echt een excel amateur inmiddels. (in VBA had ik tot nu toe ook nog nooit gewerkt)quote:Op zaterdag 16 juni 2012 11:08 schreef snabbi het volgende:
Je 'stoort' me niet hoor
Eigenlijk kan je de Macro zelf aanpassen om het zo te laten werken als je zelf wilt. Als je maar weet welke cel je parameter bevat voor een wijziging. Ik heb nu de hele C kolom gedaan behalve C5 (om te voorkomen dat ie in een loop gaat raken) maar je kan hem zo ver uitbreiden als je zelf wilt.
<> geeft hier aan ongelijk aan.
If (Target.Column = 3 And Target.Row <> 5) OR (Target.Column = 2 and Target.Row = 3) THEN
dat laatste gedeelte voegt nu ook B3 toe. Zo kan je in feite alle cellen op dit tabblad bereiken. Ook wanneer je naar andere tabbladen gaat kan het maar dan moet je de code van die betreffende sheet pakken en bijvoorbeeld zo aanpassen:
Sheets("Blad1").Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Sheets("Blad1").Range("C5")
(let op dat er nu 2 keer de sheetnaam genoemd wordt van de plek waar deze cel zich bevindt. Je kan natuurlijk ook hebben dat je parameter op een andere sheet staat dan je resultaat, maar dat lukt je vast wel om aan te passen.)
(Uiteraard kan je ook dat hele IF er uit slopen zodat hij het bij elke cel doet)
| 1 2 3 4 5 6 7 | Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) 'Target column = 3 is de C kolom en row 5 komt dus uit op Alle wijzigingen in kolom C behalve C5. If (Target.Column = 3 And Target.Row <> 12) Or (Sheets("financiele haalbaarheid").Target.Column = 5 And Target.Row = 6) Then 'Voer vervolgens de doelzoeken uit zoals genoemd. Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Range("C12") End If End Sub |
Ik zou snel stoppen met dat macro gedoe. Als je even de sheet opstuurt (upload) of vertelt hoe de formules zijn opgebouwd dan maak ik het dit weekend wel even in orde voor je met 1 simpele formule.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 00:48 schreef coffeebiscuit1 het volgende:
Pfoe hier kom ik echt niet uit:
Ik zou heel graag iets willen bereiken in de onderstaande sheet... Het betreft hier een netto contante waarde methode, echter ik gebruik hem een beetje andersom.
Normaal is C5 een waarde waarmee je berekent hoe lang de terugverdien tijd is. Dus wanneer in kolom L de waarde positief wordt bij een bepaalde waarde van C5 (en de andere factoren in de linker kolommen). In dit jaar is zijn de onkosten dan terug verdiend.
Nu zou ik het graag anders willen hebben en namelijk willen weten bij welke waarde van C5, er na twintig jaar de waarde 0 is. Met andere woorden, bij welke waarde van C5 is L23 = 0
Nu is het lastige dat C5 zelf ook onderdeel is van de formule waaraan L23 wordt berekend. Handmatig kan ik wel deze "C5 geeft L23 = 0" waarde bepalen aan de hand van trial & error. Maar ik hoop dat hier ook een functie voor is in excel.
[ afbeelding ]
Alvast bedankt!!!
| 1 2 3 4 5 | Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range) If Target.Column = 5 And Target.Row = 6 Then Sheets("Naam van je andere werkblad").Range("L23").GoalSeek Goal:=0, ChangingCell:=Sheets("Naam van je andere werkblad").Range("C12") End If End Sub |
Ik was net bezig met uploaden en begeleidend tekstje schrijven, maar gelukkig kwam snabbi net op tijd met de uitkomst. Toch bedankt voor je aanbodquote:Op zaterdag 16 juni 2012 12:50 schreef McGilles het volgende:
[..]
Ik zou snel stoppen met dat macro gedoe. Als je even de sheet opstuurt (upload) of vertelt hoe de formules zijn opgebouwd dan maak ik het dit weekend wel even in orde voor je met 1 simpele formule.
Top, het werkt !quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:20 schreef snabbi het volgende:
Via een formule is het ook zeker op te lossen, zoals ik al zei het is maar één onbekende dus het moet best anders kunnen.
Voor wat betreft je macro. Hij doet het niet omdat Excel deze code niet over 2 verschillende tabbladen kan maken. Je krijgt dus in het tabblad (aan de linker kant aanklikken) genaamd financiele haalbaarheid de code:
[ code verwijderd ]
Daarnaast heb je dan nog de code in je oude tabblad zoals die eerder gemeld stond.
Macro's is wat mij betreft geen Excel maar gewoon programmeren, dus dat hoort er zeker niet bij. Alleen het doelzoeken en dergelijke is wel een mooie functie van Excel zelf.
Functie aangepast vanquote:Op woensdag 13 juni 2012 00:26 schreef qu63 het volgende:
[..]
• Wat ik wil bereiken:
Al die gekleurde blokjes halen hun data uit andere sheets en staan voor de 6 verschillende onderdelen van mijn studie. Alle onderdelen hebben een looptijd in maanden. In de praktijk komt het er op neer dat 1 dag werk = 1 maand, maar 5 weken werk is ook 1 maand.
Aangezien er per studiepunt 28 uur gewerkt moet worden kan ik terugrekenen hoe lang ik per dag, per onderdeel aan mijn studie zou moeten zitten. Op 1 september 2009 dus 2 uur en 12 minuten aan onderdeel oranje (projecten). Als ik A1 aanpas naar 2010 verandert de hele sheet, omdat de maandindeling dynamisch gedaan wordt.
Dit gebeurt dus allemaal in A2:AZ360.
Op regel 363 staan alle 31 dagen van de maand.
Vanaf 364 wordt alles weer dynamisch gevuld en wordt er in B364 (en verder) gekeken naar het totaal aantal uren en minuten dat ik die dag aan m'n studie zou moeten besteden volgens mijn planning.
De planning per week beslaat 9 rijen:
[..]
Alleen begint niet iedere maand op een maandag, vandaar de ingewikkelde zoekfunctie. Die stelt eerst vast in welke maand er gezocht moet worden, daarna gaat ie op zoek naar de totalen. En dat ziet er dus ingewikkeld uit..
• Input komt dus vanuit een andere planning, deze gegevens kloppen. Die formule ziet er zo uit (voor C4):
[..]
In B4 staat dit:
[..]
Die kijk dus welke dagnummer er bij de dag hoort.
Terug naar de vorige formule:
-Eerste is gewoon een simpele check of de dag + datum aanwezig zijn. Maandag 1 sept 2009 bestaat niet, dus die is leeg. Dinsdag 1 september wel, dus daar wordt de functie wel uitgevoerd.
-Daarna gaat ie op zoek naar de maand + jaar uit A2 in het tabblad projecten om in de 18e rij te kijken naar hoeveel punten ik die maand denk te halen voor het onderdeel projecten.
-Als ik dat getal deel door het aantal dagen in de maand en de uitkomst is 0 dan blijft de cel leeg, anders wordt dat de uitkomst van de formule.
• Welke foutmelding krijg ik:
Ik krijg dus geen foutmelding.. De formule doet wat ie moet doen, alleen krijg ik daarme dus niet de gewenste uitkomst![]()
Ik deel nu, zoals een paar posts terug geopperd werd, door 30,5 ipv 30 en daarmee lijkt het probleem verholpen, alleen zijn er nu heel veel maanden met 31 dagen, dus daar klopt ook nog iets niet. Maar dat is voor morgen, nu eerst slapen
naarquote:=INDEX(INDIRECT("$B$"&3+(AFRONDEN(($A399-$A$364)/30;0)*9)&":$AW$"&9+(AFRONDEN(($A399-$A$364)/30;0))*9);ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-7>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-14>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-21>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-28>7;ALS(WEEKDAG($A399;3)+B$363-35>7;NB();WEEKDAG($A399;3)+B$363-35);WEEKDAG($A399;3)+B$363-28);WEEKDAG($A399;3)+B$363-21);WEEKDAG($A399;3)+B$363-14);WEEKDAG($A399;3)+B$363-7);WEEKDAG($A399;3)+B$363);ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-8>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-16>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-24>8;ALS(WEEKDAG($A399;2)+B$363-32>8;NB();40);32);24);16);8))
De verborgen functie DATUMVERSCHIL() (DATEDIFF()) deed precies wat ik probeerde te doen met dat afronden e.d. Nu doet ie het weer zoals ie het moet doen!quote:=INDEX(INDIRECT("$B$"&3+(DATUMVERSCHIL($A$364;$A364;"m")*9)&":$AW$"&9+(DATUMVERSCHIL($A$364;$A364;"m")*9));ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-7>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-14>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-21>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-28>7;ALS(WEEKDAG($A364;3)+B$363-35>7;NB();WEEKDAG($A364;3)+B$363-35);WEEKDAG($A364;3)+B$363-28);WEEKDAG($A364;3)+B$363-21);WEEKDAG($A364;3)+B$363-14);WEEKDAG($A364;3)+B$363-7);WEEKDAG($A364;3)+B$363);ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363>8;ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363-8>8;ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363-16>8;ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363-24>8;ALS(WEEKDAG($A364;2)+B$363-32>8;NB();40);32);24);16);8))
De gemeenschappelijke factor is WEEKDAG($A364;3)+B$363quote:Op zaterdag 16 juni 2012 14:44 schreef qu63 het volgende:
En al die ALS()-functies die er na komen zijn om te bepalen hoeveel blokken de INDEX()-functie naar rechts moet, dat kan dus niet korter helaas..
Mocht je nog geinteresseerd zijn in de formule dan moet je hem maar uploaden. Via formules vind ik persoonlijk dit soort dingen duidelijker.quote:Op zaterdag 16 juni 2012 13:34 schreef coffeebiscuit1 het volgende:
[..]
Ik was net bezig met uploaden en begeleidend tekstje schrijven, maar gelukkig kwam snabbi net op tijd met de uitkomst. Toch bedankt voor je aanbod
[..]
Top, het werkt !
Hier zou ik zeker nóóit achter zijn gekomen zonder hulp. Dus super bedankt!
In deze formule wel ja, maar in de cel ernaast is het E$363, daarnaast I$363 en ga zo maar doorquote:Op zaterdag 16 juni 2012 17:13 schreef McGilles het volgende:
[..]
De gemeenschappelijke factor is WEEKDAG($A364;3)+B$363
Dus als je nou via verticaal zoeken een tabel maakt met de bijbehorende waarden en als je hem daarin laat zoeken dan ben je klaar. 1 regel i.p.v. de weet ik veel hoeveel nu
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Sub fok() Dim addr As Range Set addr = Application.InputBox("Selecteer de cel met de bnaam voor dit tabblad", Type:=8) If addr.Value <> "" Then ActiveSheet.Name = addr.Value End Sub |
Mijn voorkeur ligt ook bij standaardformules, dat maakt het uitwisselen naar andere systemen vaak makkelijker ivm beveiling etc.quote:Op maandag 18 juni 2012 09:29 schreef Deetch het volgende:
Mooie discussie, met macro's of met hendig sjieke excel formules. Ik heb ook wel eens tijden lopen prutsen in VBA tot een collega zei: "Maar dat kna deze functie toch?"
Daar vond ik em ook ja, deed precies wat ik eerst op een moeilijke manier probeerdequote:Datedif() was er ook zo een: http://www.cpearson.com/excel/datedif.aspx
Let op dat deze functie anders werkt dan datediff in VBA
Dan krijg jequote:Op maandag 18 juni 2012 12:42 schreef xyntarsus het volgende:
thx voor de hulp.
kan dit trouwens ook zonder dat ik het menu krijg (dat ie automatisch cel B2 pakt?)
| 1 2 3 4 5 | Sub fok() If Range("B2").Value <> "" Then ActiveSheet.Name = Range("B2").Value End Sub |
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |