abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110885924
Dom verhaal van die Amanda, vooral omdat ze het gedicht en de uitleg van de jongen totaal niet begrepen heeft. Tussendoor beledigt ze ook nog wat andere scholieren en een rector die z'n best doet aan alle verhalen van de leerlingen recht te doen. Maar zij heeft wel vaker van die enorme missers, vind ik. Toch jammer, voor een historica.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  zaterdag 28 april 2012 @ 00:04:13 #152
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_110886018
Huillie doen voor de daders kuch uch... pfffff kom op zeg...
Snollebolt
  zaterdag 28 april 2012 @ 00:15:34 #153
241662 Jian
Well, well, well
pi_110886486
Ja joh, de oorlog is voorbij, zand erover, waar lullen we nog over, "let bygones be bygones" we drinken samen een biertje en wellicht was Siebe wel een toffe vent tenslotte, ik schreef het al eerder. En waar zat ie dan wel, bij de Germaanse SS of de Waffen SS of ,.... Who the fuck cares?

Ik zag ooit een Poolse documentaire waarbij een oude, maar verder vitale, gezonde man, 50 jaar na de oorlog, bij het zien van een paar Totenkopf SS-insignes trillend en snikkend van ellende op zijn knieën zakte, waarbij hij volgens mij ook nog in z'n broek piste... en daar gaat het volgens mij om. Ik denk dat die 15 jarige dat gedicht oprecht en vanuit z'n hart heeft geschreven, denkend aan zijn oudoom die foute keuzes heeft gemaakt, maar ook een moeder had die van m hield. En who was wrong en who was right, als het op jonge frontsoldaten aankomt die ook maar gestuurd werden en worden, helemaal mee eens! Maar waarom die oude man (ja ze zijn er nog, ook al worden het er natuurlijk steeds minder) juist op bevrijdingsdag op deze manier confronteren met datgene waar ie z'n hele leven al nachtmerries over heeft, want hij kan het niet vergeten ook al wil ie het nog zo graag! Te vroeg, ook al vinden wij jonkies dat het gewoon moet kunnen!

[ Bericht 0% gewijzigd door Jian op 28-04-2012 00:27:24 ]
  Admin zaterdag 28 april 2012 @ 00:16:00 #154
2589 crew  yvonne
Grijze Dakduif
pi_110886501
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 00:02 schreef mane het volgende:
Dom verhaal van die Amanda, vooral omdat ze het gedicht en de uitleg van de jongen totaal niet begrepen heeft. Tussendoor beledigt ze ook nog wat andere scholieren en een rector die z'n best doet aan alle verhalen van de leerlingen recht te doen. Maar zij heeft wel vaker van die enorme missers, vind ik. Toch jammer, voor een historica.
Zo raak als ze kan zijn zo dom kan ze even goed zijn. Toch lees ik haar graag
Elsevier vloog harder uit de bocht, die titel ook:
Vergoelijkend SS-gedicht is ongepast op 4 mei
http://www.elsevier.nl/we(...)ngepast-op-4-mei.htm
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
pi_110889325
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 00:04 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Huillie doen voor de daders kuch uch... pfffff kom op zeg...
Niet huilen maar gedenken.
Ja, ik zal voortaan bewuster mensen als deze jongen gedenken, die vluchtten voor armoe en andere dreigingen van de oorlog. Die toch min of meer bewuste keuzes probeerden te maken, die hopelijk ergens voor stonden.

Overigens begrijp ik niets van mensen die zelf in een vreemd leger gaan dienen. Ik zou niet weten waarom ik (als ik van toen was) in de Spaanse burgeroorlog of in Rusland zou moeten gaan vechten. Het vreemdelingenlegioen van Marseille is wat duidelijker en dommer, dat lokte avonturiers aan.
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 00:16 schreef yvonne het volgende:

[..]

Zo raak als ze kan zijn zo dom kan ze even goed zijn. Toch lees ik haar graag
Elsevier vloog harder uit de bocht, die titel ook:
Vergoelijkend SS-gedicht is ongepast op 4 mei
http://www.elsevier.nl/we(...)ngepast-op-4-mei.htm
Wat moeten dat meisje en medescholieren zich raar voelen. Hebben zij zelf de zaken min of meer begrepen (een deel van de leerlingen tenminste), gaan de volwassenen de zaken helemaal verdraaien en stampij schoppen.
pi_110891004
Wordt zo moe van het nationaal 'Anne Frank syndroom'. Iedereen is slachtoffer, en als je `t zelf nog niet vindt dan verzinnen we wel een manier om je in de slachtofferrol te krijgen.
Hier in Nedereland in de dader ook best wel een beetje slachtoffer hoor (slechte jeugd gehad, kon niet 2x per jaar op vakantie, werd gepest op school etc.)

Op 4 mei gaan we alle slachtoffers herdenken, ook die van huiselijk geweld, pedo-priesters, tsunami`s etc. En op 5 mei vieren we de 'Algehele Vrijheid' en gaan we natuurlijk heel Nederlands die dag ook stil staan bij de zielige mensjes elders op de wereld, want alleen maar feest op een dag dat kan natuurlijk echt niet.
Door het oprekken van de oorspronkelijke betekenis wordt de waarde langzaam uitgehold en blijft er verdomd weinig van over.

Is Nederland nou het enige land op de wereld waar men zo gek is?
Frankrijk viert op 14 juli nog steeds het onstaan van de republiek, de US independance day op 4 juli, op 11 november in Belgie, Frankrijk en Engeland het einde van WO-I.

Nationalistische gevoelens zijn hier inmiddels al helemaal uit den boze. Een Fransoos, Engelsman en Amerikaan is oprecht trots op zijn/haar land. De Nederlander heeft geen idee meer......
pi_110891218
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 08:00 schreef Velly het volgende:
Nationalistische gevoelens zijn hier inmiddels al helemaal uit den boze. Een Fransoos, Engelsman en Amerikaan is oprecht trots op zijn/haar land. De Nederlander heeft geen idee meer......
Eindelijk een medestander.

Nationalisme moet je nooit onderdrukken, maar het is inmiddels een vies woord met dank aan de gedachtenpolitie. Als je in je eigen nest gaat zitten schijten is het niet vreemd dat de xenofobie toeneemt.
  zaterdag 28 april 2012 @ 09:43:34 #158
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110891865
quote:
9s.gif Op zaterdag 28 april 2012 08:36 schreef Specularium het volgende:

[..]

Nationalisme moet je nooit onderdrukken, maar het is inmiddels een vies woord met dank aan de gedachtenpolitie. Als je in je eigen nest gaat zitten schijten is het niet vreemd dat de xenofobie toeneemt.
90% van de bevolking geniet gewoon van een extra vakantiedag hoor, daar is niets nationalistisch aan
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_110891908
quote:
9s.gif Op zaterdag 28 april 2012 08:36 schreef Specularium het volgende:

[..]

Nationalisme in Nederland is voornamelijk een creatie van bovenaf. Staatsnationalisme en slechts beperkt van onderaf. Dus van onderdrukking is geen sprake geweest, eerder van stimulans. Na WOII begrepen we waar agressief nationalisme toe kan leiden. Ik zou de problemen in NL niet toeschrijven aan een gebrek aan nationalisme. Het heeft volgens mij met andere zaken te maken. Wellicht een teloorgang van burgerlijke idealen.
pi_110892014
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 08:00 schreef Velly het volgende:
Wordt zo moe van het nationaal 'Anne Frank syndroom'. Iedereen is slachtoffer, en als je `t zelf nog niet vindt dan verzinnen we wel een manier om je in de slachtofferrol te krijgen.
Hier in Nedereland in de dader ook best wel een beetje slachtoffer hoor (slechte jeugd gehad, kon niet 2x per jaar op vakantie, werd gepest op school etc.)
Ben het met je eens dat slachtofferschap in NL is doorgeslagen en dat er teveel mensen zijn die zich daar graag in wentelen. Wat mij betreft is dat echter niet gaande rondom dit gedicht. Het is helemaal niet de boodschap van het gedicht of die jongen dat een SS-er als een slachtoffer moet worden gezien. Het heeft er meer mee te maken dat je uitspreekt dat er leed in veel vormen is geweest door de oorlog en dat je daar woorden aan geeft en het eens vanuit een ander gezichtspunt belicht.

quote:
Op 4 mei gaan we alle slachtoffers herdenken, ook die van huiselijk geweld, pedo-priesters, tsunami`s etc. En op 5 mei vieren we de 'Algehele Vrijheid' en gaan we natuurlijk heel Nederlands die dag ook stil staan bij de zielige mensjes elders op de wereld, want alleen maar feest op een dag dat kan natuurlijk echt niet.
Door het oprekken van de oorspronkelijke betekenis wordt de waarde langzaam uitgehold en blijft er verdomd weinig van over.
Dat heeft te maken met het 'politiek correcte denken' in Nederland en en vooral ook met het idee dat wij de moraalridders van de wereld zijn die niet alleen wat WOII betreft weten wat goed en fout is, maar eigenlijk ook menen te weten hoe dat in de rest van de wereld zit. Dit gedicht zou daar juist eens een beetje lucht in brengen.
pi_110892068
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 01:56 schreef Teslynd het volgende:

Wat moeten dat meisje en medescholieren zich raar voelen. Hebben zij zelf de zaken min of meer begrepen (een deel van de leerlingen tenminste), gaan de volwassenen de zaken helemaal verdraaien en stampij schoppen.
Ja precies. Dan heb je ontzettend weinig begrepen van onderwijs, als je zo over scholieren en een school gaat schijven, en ik vind het ver beneden peil. Die scholieren kunnen zich niet verdedigen, - zouden zich niet hoeven verdedigen! - en wat ze zeggen wordt volkomen uit verband gerukt om het te laten passen in een column. Tenenkrommend.
pi_110892085
quote:
, maar wie heeft er bepaald wat de slachtoffers zijn? Zijn alleen de slachtoffers die aan de goede kant vielen de slachtoffers, of dus ook de mensen die voor de SS kozen?
Alleen diegenen die tegen het kwaad vochten worden herdacht, terwijl velen werden gedwongen mee te doen aan die oorlog en alles. Duitsland was totalitair, een imperium, je kon geen dienstplicht weigeren in die tijden.
Diegenen die het voor het zeggen hebben beslissen dit soort dingen. Wie dat zijn weet niemand.
Het ergste is dat wij in een historische tijd die sterke overeenkomsten met die tijd heeft onszelf waarschuwen aan de hand van deze herdenkingen en dagen, en dit gewoon niet in de gaten hebben. Historische tijd is dus dat je ziet dat in Europa de extremen in de politiek aan het toenemen zijn. Dat massa's mensen hun macht afstaan.
pi_110892165
Ik denk dat we dat hele idee van slachtofferschap gewoon maar eens los moeten laten. We herdenken de oorlog en al het leed waarmee die oorlog gepaard ging. Het claimen van slachtofferschap en het bepalen wie daar wel of niet bij mogen horen, is onsmakelijk.
pi_110896704
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 april 2012 10:02 schreef mane het volgende:
Ik denk dat we dat hele idee van slachtofferschap gewoon maar eens los moeten laten. We herdenken de oorlog en al het leed waarmee die oorlog gepaard ging. Het claimen van slachtofferschap en het bepalen wie daar wel of niet bij mogen horen, is onsmakelijk.
Ahja, stel je voor iemand veroordelen op het gedachtegoed dat diegene andere mensen wil uitroeien vanwege hun afkomst of religie, dat zou niet moeten kunnen :|W
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zaterdag 28 april 2012 @ 13:58:00 #165
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_110897055
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 21:07 schreef yvonne het volgende:

[..]

Eens, ik heb het wat laten betijen, maar als het zo verder moet schaf dan 4 mei maar af en maak er joden-herdenking van.
Ja, want de SS heeft alleen joden vermoord. Bevalt het een beetje?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zaterdag 28 april 2012 @ 14:07:17 #166
241662 Jian
Well, well, well
pi_110897308
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2012 23:45 schreef Cobra4 het volgende:
'We leven in een land dat niet weet wat 'zeg maar' goed of 'zeg maar' fout is'

VK OPINIE Of de oudoom van Auke de Leeuw, die zich aansloot bij de Waffen-SS, een slachtoffer was, daar is nu dus in toenemende mate discussie over.

(knip)

Amanda Kluveld is historica en columnist voor vk.nl.

Bron
Goed stukje weer van Amanda trouwens!
  zaterdag 28 april 2012 @ 14:17:02 #167
235357 TitusPullo
pi_110897592
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 09:58 schreef Synthercell het volgende:

[..]

Alleen diegenen die tegen het kwaad vochten worden herdacht, terwijl velen werden gedwongen mee te doen aan die oorlog en alles. Duitsland was totalitair, een imperium, je kon geen dienstplicht weigeren in die tijden.
Diegenen die het voor het zeggen hebben beslissen dit soort dingen. Wie dat zijn weet niemand.
Dus wij weten niet wie er de baas was in die totalitaire staat? Dat is opmerkelijk.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_110899888
Ik snap het krampachtig denken in goed/fout zwart/wit niet. Dat is een te simpele voorstelling van de zaken.
pi_110900231
Sommige mensen , groepen willen altijd weer de hoofdrol in de WO2 verwerking opeisen.

Dit was een mooie gelegenheid geweest om (een verder al doorbroken) taboe ook nu op deze gelegenheid te doorbreken.

Maar nee hoor , weer dat eeuwige comité dat gaat zeiken over hun alleenrecht op lijden.
  † In Memoriam † zaterdag 28 april 2012 @ 16:24:48 #170
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_110900994
De echte smerige figuren gingen zich echt niet bij de Duitse legers aansluiten om naar god mag weten welk front te worden gezoden.

Degene die dienden waren mannen, jonge jongens beter gezegd, veelal uit arme gezinnen. Op zoek naar kansen en soms ook avontuur. Je sloot je aan, kreeg een mooi uniform, had ineens een soort van gezag en aanzien, gewillige meiden niet te vergeten, kan me heel goed voorstellen dat het aantrekkelijk was.

Aan mijn vaders kant hebben mijn grootouders en overgrootouders behoorlijk geleden onder de Duitsers. Iets wat nog lang in onze familie heeft doorgewerkt. Ik zou echter totaal geen moeite hebben om alle slachtoffers te gedenken, van welke kant ook. Achteraf is het zo gemakkelijk oordelen. De keuzes die mensen maken hing toen net als nu grotendeels af van de situatie waarin men zich bevond. Dat binnen hetzelfde gezin sommigen voor het verzet en anderen voor het Duitse leger kozen zegt wel genoeg. Het kwartje kan alle kanten opvallen.

Dat geclaim door cidi en andere joodse organisaties hangt me wel de strot uit. Het is in de loop der jaren al een bijna exclusief herdenken van de joden geworden. Nou ook nog gaan dicteren wie wel en niet herdacht mogen worden? Alsjeblieft.
  zaterdag 28 april 2012 @ 16:28:11 #171
235357 TitusPullo
pi_110901089
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:24 schreef NorthernStar het volgende:
De echte smerige figuren gingen zich echt niet bij de Duitse legers aansluiten om naar god mag weten welk front te worden gezoden.
Op 4 juli 1941, dus een maand na het begin van de Russische veldtocht, schreef SS’er Frederiks:

‘In een dorpje vlakbij Tarnopol haltgehouden voor een uur pauze. In dat uur een mongool en 2 joden erschossen. Alvorens de joden een gat te hebben late graven voor 3 personen. Ze zijn erin gaan liggen om te kijken of ze erin pasten, en toen ’t klaar was zijn ze erschossen en de put was vol en werd dichtgegooid.’

Rond dezelfde tijd schreef SS’er Wiersma:

‘Vandaag heb ik nog te vertellen hoe mooi het was om in Tarnopol een opperrabijn aan de toren van zijn synagoge op te hangen en toen de synagoge in brand te steken’.

http://www.kennislink.nl/(...)ongens-van-nederland

quote:
Dat geclaim door cidi en andere joodse organisaties hangt me wel de strot uit. Het is in de loop der jaren al een bijna exclusief herdenken van de joden geworden. Nou ook nog gaan dictiren wie wel en niet herdacht mogen worden? Alsjeblieft.
Het is juist in de loop der jaren steeds breder geworden.
  zaterdag 28 april 2012 @ 16:30:43 #172
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_110901145
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:28 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Op 4 juli 1941, dus een maand na het begin van de Russische veldtocht, schreef SS’er Frederiks:

‘In een dorpje vlakbij Tarnopol haltgehouden voor een uur pauze. In dat uur een mongool en 2 joden erschossen. Alvorens de joden een gat te hebben late graven voor 3 personen. Ze zijn erin gaan liggen om te kijken of ze erin pasten, en toen ’t klaar was zijn ze erschossen en de put was vol en werd dichtgegooid.’

‘Vandaag heb ik nog te vertellen hoe mooi het was om in Tarnopol een opperrabijn aan de toren van zijn synagoge op te hangen en toen de synagoge in brand te steken’.

Interessant boek is dat, is in C&H ergens nog een topic over geloof ik.
  Admin zaterdag 28 april 2012 @ 16:34:14 #173
2589 crew  yvonne
Grijze Dakduif
pi_110901232
quote:
14s.gif Op zaterdag 28 april 2012 13:58 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ja, want de SS heeft alleen joden vermoord. Bevalt het een beetje?
Je neemt m'n opmerking toch hopelijk niet serieus :D
Het is een reactie op het CIDI die er opeens weer een WO2 herdenking van wil maken, terwijl er al jaren uitgesproken wordt dat het voor alle nederlandse gesneuvelden in krijgsdient is ( of woorden van gelijke strekking)
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:[b]
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.[/b]
pi_110901337
quote:
2s.gif Op zaterdag 28 april 2012 10:02 schreef mane het volgende:
Precies dat.
Het ontlenen van een speciale status aan dat slachtofferschap, het bepalen wie er wel en niet slachtoffer zijn, het irriteert me mateloos.
Die selectiviteit kan het keurig overzichtelijk beperken tot 40-45, en dan nog tot één partij, en daar dan ook nog een deelselectie van.
In feite herdenken die geen oorlogsleed in het algemeen, nee, we herdenken hún. Een groep van zelfbenoemde insiders. Zo bezien geeft dat mij een bijsmaak van exhibitionistische aandachttrekkerij.

Zo hoeven we ons niet af te vragen hoe we dan nu omgaan met slachtoffers van hedendaagse oorlogen, en de manier waarop we ons opstellen tegen sommigen daarvan die in Nederland toevlucht zoeken.
Want dat heeft er immers niets mee te maken..
  zaterdag 28 april 2012 @ 16:38:42 #175
235357 TitusPullo
pi_110901344
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:34 schreef yvonne het volgende:

[..]

Je neemt m'n opmerking toch hopelijk niet serieus :D
Het is een reactie op het CIDI die er opeens weer een WO2 herdenking van wil maken, terwijl er al jaren uitgesproken wordt dat het voor alle nederlandse gesneuvelden in krijgsdient is ( of woorden van gelijke strekking)
O, zo. Het klopt inderdaad dat de herdenking veel breder van aard is, maar door het zo breed te maken valt het nauwelijks nog te rijmen met het principe van vijf mei.
Dat de oudoom van de dichter een oorlogsmisdadiger zou zijn geweest is natuurlijk momenteel volstrekt onbewezen: in die zin past het nog net.
  † In Memoriam † zaterdag 28 april 2012 @ 16:49:20 #176
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_110901613
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:28 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

[..]

Doet denken aan sommige gebeurtenissen in Afghanistan en Irak. Ik kan ook youtube filmpjes tevoorschijn toveren waarop Israelische soldaten de Palestijnen beesten noemen. Of dat ze staan te juichen bij bombardementen op Gaza.

Ik weet niet hoeveel honderden of duizenden zich destijds aangemeld hebben maar het meerendeel ging echt niet om het moordende monster uit te hangen. Natuurlijk waren ze ideologisch beinvloed. Of gingen ze voor het avontuur en de eer die hen werd voorgehouden en dergelijke. Allemaal precies dezelfde recruteringsmiddelen als vandaag. Mensen zijn mensen. En eenmaal in de ellende van oorlog weten we dat iedereen in een monster kan veranderen. Daarom ben ik ook zo tegen de huidige.

quote:
Het is juist in de loop der jaren steeds breder geworden.
Daar merk ik weinig van. De nadruk op de jodenvervolging is zo groot dat je de indruk zou krijgen dat de hele 2e WO eruit bestond. Maar misschien heb je gelijk en is het breder geworden. Waarom het niet zo breed maken dat we alle mensen gaan herdenken? Het waren allemaal mensen namelijk.
  zaterdag 28 april 2012 @ 16:54:08 #177
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_110901741
Ben eens op de Duitse begraafplaats (La Cambe) met allemaal sombere kleine kruisjes geweest vlakbij die imposante Amerikaanse in Normandië. Vond deze Duitse begraafplaats net zo indrukwekkend als die Amerikaanse vanwege het feit dat daar 80 % van de graven bestond uit jonge Duitsers tussen de 16 en 19 jaar (laatste lichting die is ingezet). Lagen ook nog veel bloemen van nabestaanden. Die jongens hebben destijds ook geen keus gehad.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  zaterdag 28 april 2012 @ 16:55:45 #178
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_110901770
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:49 schreef NorthernStar het volgende:
Ik weet niet hoeveel honderden of duizenden zich destijds aangemeld hebben
Ik geloof zo'n 24-25000 Nederlanders.
  † In Memoriam † zaterdag 28 april 2012 @ 17:01:29 #179
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_110901904
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:55 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Ik geloof zo'n 24-25000 Nederlanders.
Ik had geen idee dat het zoveel waren.

Maar dus zo'n 50.000 ouders die hun kinderen hebben uitgezwaaid en de meeste nooit terug hebben zien komen.
pi_110902435
Moet kunnen, dit gedicht. Die Joden moeten eens kappen met hun eeuwige gemekker.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')