abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 28 april 2012 @ 16:49:20 #176
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_110901613
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:28 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Op 4 juli 1941, dus een maand na het begin van de Russische veldtocht, schreef SS’er Frederiks:

‘In een dorpje vlakbij Tarnopol haltgehouden voor een uur pauze. In dat uur een mongool en 2 joden erschossen. Alvorens de joden een gat te hebben late graven voor 3 personen. Ze zijn erin gaan liggen om te kijken of ze erin pasten, en toen ’t klaar was zijn ze erschossen en de put was vol en werd dichtgegooid.’

Rond dezelfde tijd schreef SS’er Wiersma:

‘Vandaag heb ik nog te vertellen hoe mooi het was om in Tarnopol een opperrabijn aan de toren van zijn synagoge op te hangen en toen de synagoge in brand te steken’.

http://www.kennislink.nl/(...)ongens-van-nederland

[..]

Doet denken aan sommige gebeurtenissen in Afghanistan en Irak. Ik kan ook youtube filmpjes tevoorschijn toveren waarop Israelische soldaten de Palestijnen beesten noemen. Of dat ze staan te juichen bij bombardementen op Gaza.

Ik weet niet hoeveel honderden of duizenden zich destijds aangemeld hebben maar het meerendeel ging echt niet om het moordende monster uit te hangen. Natuurlijk waren ze ideologisch beinvloed. Of gingen ze voor het avontuur en de eer die hen werd voorgehouden en dergelijke. Allemaal precies dezelfde recruteringsmiddelen als vandaag. Mensen zijn mensen. En eenmaal in de ellende van oorlog weten we dat iedereen in een monster kan veranderen. Daarom ben ik ook zo tegen de huidige.

quote:
Het is juist in de loop der jaren steeds breder geworden.
Daar merk ik weinig van. De nadruk op de jodenvervolging is zo groot dat je de indruk zou krijgen dat de hele 2e WO eruit bestond. Maar misschien heb je gelijk en is het breder geworden. Waarom het niet zo breed maken dat we alle mensen gaan herdenken? Het waren allemaal mensen namelijk.
  zaterdag 28 april 2012 @ 16:54:08 #177
43642 Bayswater
What'sYourFunctionInLife?
pi_110901741
Ben eens op de Duitse begraafplaats (La Cambe) met allemaal sombere kleine kruisjes geweest vlakbij die imposante Amerikaanse in Normandië. Vond deze Duitse begraafplaats net zo indrukwekkend als die Amerikaanse vanwege het feit dat daar 80 % van de graven bestond uit jonge Duitsers tussen de 16 en 19 jaar (laatste lichting die is ingezet). Lagen ook nog veel bloemen van nabestaanden. Die jongens hebben destijds ook geen keus gehad.
Life lies a slow suicide
Orthodox dreams and symbolic myths
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase
  zaterdag 28 april 2012 @ 16:55:45 #178
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_110901770
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:49 schreef NorthernStar het volgende:
Ik weet niet hoeveel honderden of duizenden zich destijds aangemeld hebben
Ik geloof zo'n 24-25000 Nederlanders.
  † In Memoriam † zaterdag 28 april 2012 @ 17:01:29 #179
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_110901904
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:55 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Ik geloof zo'n 24-25000 Nederlanders.
Ik had geen idee dat het zoveel waren.

Maar dus zo'n 50.000 ouders die hun kinderen hebben uitgezwaaid en de meeste nooit terug hebben zien komen.
pi_110902435
Moet kunnen, dit gedicht. Die Joden moeten eens kappen met hun eeuwige gemekker.
pi_110902530
Los van alles vraag ik me stiekem wel eens iets af over die ouders van die jongen, die overigens niets te verwijten valt. Je hebt vier ooms bij het verzet en je noemt hem naar de enige die bij de SS zat?
  zaterdag 28 april 2012 @ 17:26:37 #182
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_110902538
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:49 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Doet denken aan sommige gebeurtenissen in Afghanistan en Irak. Ik kan ook youtube filmpjes tevoorschijn toveren waarop Israelische soldaten de Palestijnen beesten noemen. Of dat ze staan te juichen bij bombardementen op Gaza.
Ik ben blij dat het jou daaraan doet denken, maar daar gaat het niet om.

quote:
Ik weet niet hoeveel honderden of duizenden zich destijds aangemeld hebben maar het meerendeel ging echt niet om het moordende monster uit te hangen.
O, het wordt al minder stellig.

quote:
Natuurlijk waren ze ideologisch beinvloed. Of gingen ze voor het avontuur en de eer die hen werd voorgehouden en dergelijke. Allemaal precies dezelfde recruteringsmiddelen als vandaag. Mensen zijn mensen. En eenmaal in de ellende van oorlog weten we dat iedereen in een monster kan veranderen. Daarom ben ik ook zo tegen de huidige.
Als iedereen in de oorlog in een monster kan veranderen, waarom kom je dan niet met een voorbeeld van oorlogsmisdaden die begaan worden door niet-Westerse mogendheden? Overal is Israel.

quote:
Daar merk ik weinig van. De nadruk op de jodenvervolging is zo groot dat je de indruk zou krijgen dat de hele 2e WO eruit bestond. Maar misschien heb je gelijk en is het breder geworden. Waarom het niet zo breed maken dat we alle mensen gaan herdenken? Het waren allemaal mensen namelijk.
Zouden we dan ook Holleeder moeten herdenken? Die kwam ook uit een groot gezin en hij had het niet breed.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_110902698
Holleeder is geen oorlogsslachtoffer. Nee dus.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 28-04-2012 17:35:11 ]
  zaterdag 28 april 2012 @ 17:37:39 #184
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_110902824
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 april 2012 17:22 schreef J0kkebr0k het volgende:
Moet kunnen, dit gedicht. Die Joden moeten eens kappen met hun eeuwige gemekker.
Zullen we het CIDI en 'de joden' niet als synoniem voor elkaar gebruiken?
pi_110903426
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 april 2012 08:00 schreef Velly het volgende:
Wordt zo moe van het nationaal 'Anne Frank syndroom'. Iedereen is slachtoffer, en als je `t zelf nog niet vindt dan verzinnen we wel een manier om je in de slachtofferrol te krijgen.
Hier in Nedereland in de dader ook best wel een beetje slachtoffer hoor (slechte jeugd gehad, kon niet 2x per jaar op vakantie, werd gepest op school etc.)

Op 4 mei gaan we alle slachtoffers herdenken, ook die van huiselijk geweld, pedo-priesters, tsunami`s etc. En op 5 mei vieren we de 'Algehele Vrijheid' en gaan we natuurlijk heel Nederlands die dag ook stil staan bij de zielige mensjes elders op de wereld, want alleen maar feest op een dag dat kan natuurlijk echt niet.
Door het oprekken van de oorspronkelijke betekenis wordt de waarde langzaam uitgehold en blijft er verdomd weinig van over.

Is Nederland nou het enige land op de wereld waar men zo gek is?
Frankrijk viert op 14 juli nog steeds het onstaan van de republiek, de US independance day op 4 juli, op 11 november in Belgie, Frankrijk en Engeland het einde van WO-I.

Nationalistische gevoelens zijn hier inmiddels al helemaal uit den boze. Een Fransoos, Engelsman en Amerikaan is oprecht trots op zijn/haar land. De Nederlander heeft geen idee meer......
Begin maar een volksinitiatief om Koninkrijksdag te vieren. Dat is vast de dag van toen Willem zoveel op het strand arriveerde.

quote:
2s.gif Op zaterdag 28 april 2012 09:47 schreef mane het volgende:

[..]

Nationalisme in Nederland is voornamelijk een creatie van bovenaf. Staatsnationalisme en slechts beperkt van onderaf. Dus van onderdrukking is geen sprake geweest, eerder van stimulans. Na WOII begrepen we waar agressief nationalisme toe kan leiden. Ik zou de problemen in NL niet toeschrijven aan een gebrek aan nationalisme. Het heeft volgens mij met andere zaken te maken. Wellicht een teloorgang van burgerlijke idealen.
Nederland heeft nooit chauvinisme gekend. Daardoor lijken we helemaal geen nationalisme of vaderlandslievendheid te kennen.

quote:
2s.gif Op zaterdag 28 april 2012 10:02 schreef mane het volgende:
Ik denk dat we dat hele idee van slachtofferschap gewoon maar eens los moeten laten. We herdenken de oorlog en al het leed waarmee die oorlog gepaard ging. Het claimen van slachtofferschap en het bepalen wie daar wel of niet bij mogen horen, is onsmakelijk.
Mij werd de dodenherdenking op school voorschoteld in relatie met "dit mag nooit meer gebeuren". Nog afgezien dat het daarna nog vele malen gebeurd is, zij het niet bij ons thuis in eigen land, er was toen helemaal geen sprake van slachtofferschap van bepaalde groepen. Je had de verzetshelden, je had de vele joden incl. wat er met ze gebeurd was, je had de NSB'ers (kreet die buiten verband getrokken nog steeds als "treffend" scheldwoord gebezigd wordt) en je had het onderdrukte volk.

De slachtofferrol is door instanties ingenomen.
De definitie van de dodenherdenking moet herzien worden, met nadruk op doden tengevolge van de oorlog met onderdrukking van de autochtone bevolking(en). Het is de bevrijdingsdag die herzien moet worden. Hoe kan je "bevrijding van de Duitsers" vieren terwijl je samen in de EU zit, al decennia als het kleine broertje aan Duitsland hangt en het niet de Duitsers maar de Nazi's waren.
Moeilijk ligt het met de politionele acties in Indonesië, die toch hetzelfde karakter en even gewelddadig als WO-II was. En dat in de tijd direct erna en toen dit nooit meer gebeuren mocht.

Die andere oorlogen met overleden blauwhelmen en overige vredestroepen, hebben er voor Nederland dus niets mee te maken. Dat is vervaging van de inhoud, misplaatste politieke correctheid. Het zou naar een streefnaarwereldvrededag moeten.

quote:
7s.gif Op zaterdag 28 april 2012 16:38 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

O, zo. Het klopt inderdaad dat de herdenking veel breder van aard is, maar door het zo breed te maken valt het nauwelijks nog te rijmen met het principe van vijf mei.
Dat de oudoom van de dichter een oorlogsmisdadiger zou zijn geweest is natuurlijk momenteel volstrekt onbewezen: in die zin past het nog net.
Het mooie is dat de oudoom fictief zal zijn. Dit meisje heeft een heel mooi voorbeeld geschreven.
pi_110911891
Ja, geweldig man, waar anders dan in Nederland gaan we begrip vragen voor mannen die dienst namen in de SS om een zeer wrede invasie van Rusland uit te voeren? Met als doel de wereldheerschappij van Duitsland. Ja, tuurlijk ze gingen om een beter inkomen voor hun arme familie te krijgen :') Daar hadden ze ook in NL hun energie in kunnen steken natuurlijk, aangezien ze een vrije keus hadden.

Uiteindelijk zijn het gewoon landverraders, dat werd me laatst in een documentaire over deze lieden nog eens duidelijker (de meesten hadden ook geen spijt). Ik zal daarom 4 mei ook vooral ook even aan Iwan denken die deze knaap aan z'n bajonet geregen heeft. Spasiba!
pi_110914601
Misschien zagen sommige SS-ers, zoals mijn opa, in de Sovjet-Unie en het communisme een gevaar? En Hitler was nogal tegen het communisme. Waarmee ik absoluut niet zeg dat je begrip zou moeten hebben, ik zou niet durven. :) . Het is natuurlijk ook moeilijk te begrijpen, zo achteraf, dat iemand collaboreert met de Duitsers onder meer uit vrees voor de SU en het communisme.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_110919921
En nog steeds wordt het communisme als dreiging gezien. Kijk maar naar de domme reacties van mensen die bij SP automatisch over het communisme jammeren. Natuurlijk niet bij Groenlinks, die een samengaan van diverse partijen, waaronder de Communistische Partij Nederland is.
pi_110919970
quote:
3s.gif Op donderdag 26 april 2012 16:54 schreef Prullenbak6 het volgende:
Hoorde het vandaag op de radio.

"Het is nooit de ambitie of wens geweest de Nationale Herdenking te verbreden door ook daders te herdenken, liet het comité verder weten. Tijdens de Nationale Herdenking worden alle Nederlanders herdacht die slachtoffer zijn geworden van Duitse en Japanse oorlogsterreur."

http://www.telegraaf.nl/b(...)eruggetrokken__.html

:r

Daders van wat? Zijn alle Duitsers en Japanners dus hierbij een misdadiger? En dit plaatst deze mensen eigenlijk weg als 2e rangs slachtoffers? Of je nu vocht voor de Geallieerden of Asmogendheden ze zijn allemaal slachtoffers van deze oorlog. Iedereen vocht voor zijn eigen idealen en opvattingen. Of het nu een Amerikaan was die tegen de Japanners vocht om wraak te nemen voor Pearl Harbor. Of een Duister die vocht om wraak te nemen voor het verdrag van Versailles. Hoe je het ook wendt of keert het zijn allemaal slachtoffers van deze oorlog en horen herdacht te worden.
Juist.

"Het is nooit de ambitie of wens geweest om....." Van wie dan wel? Is dat ooit vastgelegd en waar dan wel?

Was deze man geen slachtoffer van de Duitse terreur en misleiding? Hij is gesneuveld in de strijd tegen het communisme? McCarthy zou hem als held op het schild hebben geheven.

Ik heb het gedicht, dat inderdaad erg niet rijmt, op A3-formaat gerpint en op mijn raam geplakt.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_110920002
Volgens mijn informatie is de schrijver van dit gedicht een jongen.
Ik zie hier verwijzingen naar haar oom of een meisje dat het gedicht zou hebben geschreven.
Slordig.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_110921226
Je zal mij bedoelen. Ik zag ergens meisje staan. Meisjes heten niet zoals de ik in het gedicht.
pi_110922358
Volgens mij kon je als niet-Duitser niet eens bij de Wehrmacht in dienst gaan. Wilde je in dienst, dan werd dat automatisch een SS-eenheid.

Triest dat o.a. het CIDI nog altijd de moeder aller slachtofferrollen opeist, daarmee de geschiedenis naar eigen hand probeert te zetten en daar inmiddels zo ver in gaat dat pubers geen gedicht meer mogen voordragen wanneer dat niet strookt met het beeld dat bijv. het CIDI graag schept over WO II. En daar mag wat mij betreft over gewaakt worden; voor je het weet draait een WO II-herdenking immers alleen nog maar om zes miljoen vermoorde Joden en vergeten we de complexe periode die WO II en de aanloop er naar toe waren...
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_110922390
CIDI is een kankerorganisatie.
  zondag 29 april 2012 @ 10:47:24 #194
235357 TitusPullo
pi_110922764
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 02:33 schreef Kees22 het volgende:
Was deze man geen slachtoffer van de Duitse terreur en misleiding?
Ze hebben hem gedwongen om bij de Waffen-SS te gaan door te dreigen met een bombardement op Rotterdam?

quote:
Hij is gesneuveld in de strijd tegen het communisme? McCarthy zou hem als held op het schild hebben geheven.
Misschien moet jij ook maar bij de Waffen-SS, dan leer je het wel af om met losse flodders te schieten.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_110923017
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 10:47 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ze hebben hem gedwongen om bij de Waffen-SS te gaan door te dreigen met een bombardement op Rotterdam?

[..]

Wilde je als Nederlander in dienst, dan werd dat automatisch een SS-eenheid, als niet-Duitser kon je volgens mij niet eens bij de Wehrmacht in dienst.
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
  zondag 29 april 2012 @ 11:05:33 #196
235357 TitusPullo
pi_110923090
quote:
1s.gif Op zondag 29 april 2012 11:02 schreef DDDDDaaf het volgende:

[..]

Wilde je als Nederlander in dienst, dan werd dat automatisch een SS-eenheid, als niet-Duitser kon je volgens mij niet eens bij de Wehrmacht in dienst.
Ja, maar hoe is hij nu het slachtoffer geworden van Duitse terreur? Misleiding, vooruit, maar terreur?
pi_110923338
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 11:05 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ja, maar hoe is hij nu het slachtoffer geworden van Duitse terreur? Misleiding, vooruit, maar terreur?
Het was zijn eigen keuze, maar sommigen hier willen het framen als een soort dwang middels propaganda.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 29 april 2012 @ 11:35:42 #198
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_110923847
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 10:26 schreef Nielsch het volgende:
CIDI is een kankerorganisatie.
Ik zou het niet met zulke bewoordingen brengen, maar ik ga een end met je mee. Die gasten claimen alle leed van de wereld, en het daarbij stil staan, voor zichzelf. Het toppunt van arrogantie en narcisme. :{

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_110924004
quote:
15s.gif Op zondag 29 april 2012 11:35 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Ik zou het niet met zulke bewoordingen brengen, maar ik ga een end met je mee. Die gasten claimen alle leed van de wereld, en het daarbij stil staan, voor zichzelf. Het toppunt van arrogantie en narcisme. :{

:{²
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 29 april 2012 @ 11:47:05 #200
262 Re
Kiss & Swallow
pi_110924095
quote:
0s.gif Op zondag 29 april 2012 11:05 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

wie weet heeft hij zo wel zijn familie beschermd tegen diezelfde duitsers
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')