Doet denken aan sommige gebeurtenissen in Afghanistan en Irak. Ik kan ook youtube filmpjes tevoorschijn toveren waarop Israelische soldaten de Palestijnen beesten noemen. Of dat ze staan te juichen bij bombardementen op Gaza.quote:Op zaterdag 28 april 2012 16:28 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Op 4 juli 1941, dus een maand na het begin van de Russische veldtocht, schreef SS’er Frederiks:
‘In een dorpje vlakbij Tarnopol haltgehouden voor een uur pauze. In dat uur een mongool en 2 joden erschossen. Alvorens de joden een gat te hebben late graven voor 3 personen. Ze zijn erin gaan liggen om te kijken of ze erin pasten, en toen ’t klaar was zijn ze erschossen en de put was vol en werd dichtgegooid.’
Rond dezelfde tijd schreef SS’er Wiersma:
‘Vandaag heb ik nog te vertellen hoe mooi het was om in Tarnopol een opperrabijn aan de toren van zijn synagoge op te hangen en toen de synagoge in brand te steken’.
http://www.kennislink.nl/(...)ongens-van-nederland
[..]
Daar merk ik weinig van. De nadruk op de jodenvervolging is zo groot dat je de indruk zou krijgen dat de hele 2e WO eruit bestond. Maar misschien heb je gelijk en is het breder geworden. Waarom het niet zo breed maken dat we alle mensen gaan herdenken? Het waren allemaal mensen namelijk.quote:Het is juist in de loop der jaren steeds breder geworden.
Ik geloof zo'n 24-25000 Nederlanders.quote:Op zaterdag 28 april 2012 16:49 schreef NorthernStar het volgende:
Ik weet niet hoeveel honderden of duizenden zich destijds aangemeld hebben
Ik had geen idee dat het zoveel waren.quote:Op zaterdag 28 april 2012 16:55 schreef Nibb-it het volgende:
[..]
Ik geloof zo'n 24-25000 Nederlanders.
Ik ben blij dat het jou daaraan doet denken, maar daar gaat het niet om.quote:Op zaterdag 28 april 2012 16:49 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Doet denken aan sommige gebeurtenissen in Afghanistan en Irak. Ik kan ook youtube filmpjes tevoorschijn toveren waarop Israelische soldaten de Palestijnen beesten noemen. Of dat ze staan te juichen bij bombardementen op Gaza.
O, het wordt al minder stellig.quote:Ik weet niet hoeveel honderden of duizenden zich destijds aangemeld hebben maar het meerendeel ging echt niet om het moordende monster uit te hangen.
Als iedereen in de oorlog in een monster kan veranderen, waarom kom je dan niet met een voorbeeld van oorlogsmisdaden die begaan worden door niet-Westerse mogendheden? Overal is Israel.quote:Natuurlijk waren ze ideologisch beinvloed. Of gingen ze voor het avontuur en de eer die hen werd voorgehouden en dergelijke. Allemaal precies dezelfde recruteringsmiddelen als vandaag. Mensen zijn mensen. En eenmaal in de ellende van oorlog weten we dat iedereen in een monster kan veranderen. Daarom ben ik ook zo tegen de huidige.
Zouden we dan ook Holleeder moeten herdenken? Die kwam ook uit een groot gezin en hij had het niet breed.quote:Daar merk ik weinig van. De nadruk op de jodenvervolging is zo groot dat je de indruk zou krijgen dat de hele 2e WO eruit bestond. Maar misschien heb je gelijk en is het breder geworden. Waarom het niet zo breed maken dat we alle mensen gaan herdenken? Het waren allemaal mensen namelijk.
Zullen we het CIDI en 'de joden' niet als synoniem voor elkaar gebruiken?quote:Op zaterdag 28 april 2012 17:22 schreef J0kkebr0k het volgende:
Moet kunnen, dit gedicht. Die Joden moeten eens kappen met hun eeuwige gemekker.
Begin maar een volksinitiatief om Koninkrijksdag te vieren. Dat is vast de dag van toen Willem zoveel op het strand arriveerde.quote:Op zaterdag 28 april 2012 08:00 schreef Velly het volgende:
Wordt zo moe van het nationaal 'Anne Frank syndroom'. Iedereen is slachtoffer, en als je `t zelf nog niet vindt dan verzinnen we wel een manier om je in de slachtofferrol te krijgen.
Hier in Nedereland in de dader ook best wel een beetje slachtoffer hoor (slechte jeugd gehad, kon niet 2x per jaar op vakantie, werd gepest op school etc.)
Op 4 mei gaan we alle slachtoffers herdenken, ook die van huiselijk geweld, pedo-priesters, tsunami`s etc. En op 5 mei vieren we de 'Algehele Vrijheid' en gaan we natuurlijk heel Nederlands die dag ook stil staan bij de zielige mensjes elders op de wereld, want alleen maar feest op een dag dat kan natuurlijk echt niet.
Door het oprekken van de oorspronkelijke betekenis wordt de waarde langzaam uitgehold en blijft er verdomd weinig van over.
Is Nederland nou het enige land op de wereld waar men zo gek is?
Frankrijk viert op 14 juli nog steeds het onstaan van de republiek, de US independance day op 4 juli, op 11 november in Belgie, Frankrijk en Engeland het einde van WO-I.
Nationalistische gevoelens zijn hier inmiddels al helemaal uit den boze. Een Fransoos, Engelsman en Amerikaan is oprecht trots op zijn/haar land. De Nederlander heeft geen idee meer......
Nederland heeft nooit chauvinisme gekend. Daardoor lijken we helemaal geen nationalisme of vaderlandslievendheid te kennen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 09:47 schreef mane het volgende:
[..]
Nationalisme in Nederland is voornamelijk een creatie van bovenaf. Staatsnationalisme en slechts beperkt van onderaf. Dus van onderdrukking is geen sprake geweest, eerder van stimulans. Na WOII begrepen we waar agressief nationalisme toe kan leiden. Ik zou de problemen in NL niet toeschrijven aan een gebrek aan nationalisme. Het heeft volgens mij met andere zaken te maken. Wellicht een teloorgang van burgerlijke idealen.
Mij werd de dodenherdenking op school voorschoteld in relatie met "dit mag nooit meer gebeuren". Nog afgezien dat het daarna nog vele malen gebeurd is, zij het niet bij ons thuis in eigen land, er was toen helemaal geen sprake van slachtofferschap van bepaalde groepen. Je had de verzetshelden, je had de vele joden incl. wat er met ze gebeurd was, je had de NSB'ers (kreet die buiten verband getrokken nog steeds als "treffend" scheldwoord gebezigd wordt) en je had het onderdrukte volk.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:02 schreef mane het volgende:
Ik denk dat we dat hele idee van slachtofferschap gewoon maar eens los moeten laten. We herdenken de oorlog en al het leed waarmee die oorlog gepaard ging. Het claimen van slachtofferschap en het bepalen wie daar wel of niet bij mogen horen, is onsmakelijk.
Het mooie is dat de oudoom fictief zal zijn. Dit meisje heeft een heel mooi voorbeeld geschreven.quote:Op zaterdag 28 april 2012 16:38 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
O, zo. Het klopt inderdaad dat de herdenking veel breder van aard is, maar door het zo breed te maken valt het nauwelijks nog te rijmen met het principe van vijf mei.
Dat de oudoom van de dichter een oorlogsmisdadiger zou zijn geweest is natuurlijk momenteel volstrekt onbewezen: in die zin past het nog net.
Juist.quote:Op donderdag 26 april 2012 16:54 schreef Prullenbak6 het volgende:
Hoorde het vandaag op de radio.
"Het is nooit de ambitie of wens geweest de Nationale Herdenking te verbreden door ook daders te herdenken, liet het comité verder weten. Tijdens de Nationale Herdenking worden alle Nederlanders herdacht die slachtoffer zijn geworden van Duitse en Japanse oorlogsterreur."
http://www.telegraaf.nl/b(...)eruggetrokken__.html
![]()
Daders van wat? Zijn alle Duitsers en Japanners dus hierbij een misdadiger? En dit plaatst deze mensen eigenlijk weg als 2e rangs slachtoffers? Of je nu vocht voor de Geallieerden of Asmogendheden ze zijn allemaal slachtoffers van deze oorlog. Iedereen vocht voor zijn eigen idealen en opvattingen. Of het nu een Amerikaan was die tegen de Japanners vocht om wraak te nemen voor Pearl Harbor. Of een Duister die vocht om wraak te nemen voor het verdrag van Versailles. Hoe je het ook wendt of keert het zijn allemaal slachtoffers van deze oorlog en horen herdacht te worden.
Ze hebben hem gedwongen om bij de Waffen-SS te gaan door te dreigen met een bombardement op Rotterdam?quote:Op zondag 29 april 2012 02:33 schreef Kees22 het volgende:
Was deze man geen slachtoffer van de Duitse terreur en misleiding?
Misschien moet jij ook maar bij de Waffen-SS, dan leer je het wel af om met losse flodders te schieten.quote:Hij is gesneuveld in de strijd tegen het communisme? McCarthy zou hem als held op het schild hebben geheven.
Wilde je als Nederlander in dienst, dan werd dat automatisch een SS-eenheid, als niet-Duitser kon je volgens mij niet eens bij de Wehrmacht in dienst.quote:Op zondag 29 april 2012 10:47 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Ze hebben hem gedwongen om bij de Waffen-SS te gaan door te dreigen met een bombardement op Rotterdam?
[..]
Ja, maar hoe is hij nu het slachtoffer geworden van Duitse terreur? Misleiding, vooruit, maar terreur?quote:Op zondag 29 april 2012 11:02 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Wilde je als Nederlander in dienst, dan werd dat automatisch een SS-eenheid, als niet-Duitser kon je volgens mij niet eens bij de Wehrmacht in dienst.
Het was zijn eigen keuze, maar sommigen hier willen het framen als een soort dwang middels propaganda.quote:Op zondag 29 april 2012 11:05 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Ja, maar hoe is hij nu het slachtoffer geworden van Duitse terreur? Misleiding, vooruit, maar terreur?
Ik zou het niet met zulke bewoordingen brengen, maar ik ga een end met je mee. Die gasten claimen alle leed van de wereld, en het daarbij stil staan, voor zichzelf. Het toppunt van arrogantie en narcisme.quote:
Wie zonder zonde is werpe de eerste steen.quote:Op zondag 29 april 2012 11:35 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik zou het niet met zulke bewoordingen brengen, maar ik ga een end met je mee. Die gasten claimen alle leed van de wereld, en het daarbij stil staan, voor zichzelf. Het toppunt van arrogantie en narcisme.²
wie weet heeft hij zo wel zijn familie beschermd tegen diezelfde duitsersquote:Op zondag 29 april 2012 11:05 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Ja, maar hoe is hij nu het slachtoffer geworden van Duitse terreur? Misleiding, vooruit, maar terreur?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |