Zo raak als ze kan zijn zo dom kan ze even goed zijn. Toch lees ik haar graagquote:Op zaterdag 28 april 2012 00:02 schreef mane het volgende:
Dom verhaal van die Amanda, vooral omdat ze het gedicht en de uitleg van de jongen totaal niet begrepen heeft. Tussendoor beledigt ze ook nog wat andere scholieren en een rector die z'n best doet aan alle verhalen van de leerlingen recht te doen. Maar zij heeft wel vaker van die enorme missers, vind ik. Toch jammer, voor een historica.
Niet huilen maar gedenken.quote:Op zaterdag 28 april 2012 00:04 schreef Zhe-AnGeL het volgende:
Huillie doen voor de daders kuch uch... pfffff kom op zeg...
Wat moeten dat meisje en medescholieren zich raar voelen. Hebben zij zelf de zaken min of meer begrepen (een deel van de leerlingen tenminste), gaan de volwassenen de zaken helemaal verdraaien en stampij schoppen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 00:16 schreef yvonne het volgende:
[..]
Zo raak als ze kan zijn zo dom kan ze even goed zijn. Toch lees ik haar graag
Elsevier vloog harder uit de bocht, die titel ook:
Vergoelijkend SS-gedicht is ongepast op 4 mei
http://www.elsevier.nl/we(...)ngepast-op-4-mei.htm
Eindelijk een medestander.quote:Op zaterdag 28 april 2012 08:00 schreef Velly het volgende:
Nationalistische gevoelens zijn hier inmiddels al helemaal uit den boze. Een Fransoos, Engelsman en Amerikaan is oprecht trots op zijn/haar land. De Nederlander heeft geen idee meer......
90% van de bevolking geniet gewoon van een extra vakantiedag hoor, daar is niets nationalistisch aanquote:Op zaterdag 28 april 2012 08:36 schreef Specularium het volgende:
[..]
Eindelijk een medestander.
Nationalisme moet je nooit onderdrukken, maar het is inmiddels een vies woord met dank aan de gedachtenpolitie. Als je in je eigen nest gaat zitten schijten is het niet vreemd dat de xenofobie toeneemt.
Nationalisme in Nederland is voornamelijk een creatie van bovenaf. Staatsnationalisme en slechts beperkt van onderaf. Dus van onderdrukking is geen sprake geweest, eerder van stimulans. Na WOII begrepen we waar agressief nationalisme toe kan leiden. Ik zou de problemen in NL niet toeschrijven aan een gebrek aan nationalisme. Het heeft volgens mij met andere zaken te maken. Wellicht een teloorgang van burgerlijke idealen.quote:Op zaterdag 28 april 2012 08:36 schreef Specularium het volgende:
[..]
Eindelijk een medestander.
Nationalisme moet je nooit onderdrukken, maar het is inmiddels een vies woord met dank aan de gedachtenpolitie. Als je in je eigen nest gaat zitten schijten is het niet vreemd dat de xenofobie toeneemt.
Ben het met je eens dat slachtofferschap in NL is doorgeslagen en dat er teveel mensen zijn die zich daar graag in wentelen. Wat mij betreft is dat echter niet gaande rondom dit gedicht. Het is helemaal niet de boodschap van het gedicht of die jongen dat een SS-er als een slachtoffer moet worden gezien. Het heeft er meer mee te maken dat je uitspreekt dat er leed in veel vormen is geweest door de oorlog en dat je daar woorden aan geeft en het eens vanuit een ander gezichtspunt belicht.quote:Op zaterdag 28 april 2012 08:00 schreef Velly het volgende:
Wordt zo moe van het nationaal 'Anne Frank syndroom'. Iedereen is slachtoffer, en als je `t zelf nog niet vindt dan verzinnen we wel een manier om je in de slachtofferrol te krijgen.
Hier in Nedereland in de dader ook best wel een beetje slachtoffer hoor (slechte jeugd gehad, kon niet 2x per jaar op vakantie, werd gepest op school etc.)
Dat heeft te maken met het 'politiek correcte denken' in Nederland en en vooral ook met het idee dat wij de moraalridders van de wereld zijn die niet alleen wat WOII betreft weten wat goed en fout is, maar eigenlijk ook menen te weten hoe dat in de rest van de wereld zit. Dit gedicht zou daar juist eens een beetje lucht in brengen.quote:Op 4 mei gaan we alle slachtoffers herdenken, ook die van huiselijk geweld, pedo-priesters, tsunami`s etc. En op 5 mei vieren we de 'Algehele Vrijheid' en gaan we natuurlijk heel Nederlands die dag ook stil staan bij de zielige mensjes elders op de wereld, want alleen maar feest op een dag dat kan natuurlijk echt niet.
Door het oprekken van de oorspronkelijke betekenis wordt de waarde langzaam uitgehold en blijft er verdomd weinig van over.
Ja precies. Dan heb je ontzettend weinig begrepen van onderwijs, als je zo over scholieren en een school gaat schijven, en ik vind het ver beneden peil. Die scholieren kunnen zich niet verdedigen, - zouden zich niet hoeven verdedigen! - en wat ze zeggen wordt volkomen uit verband gerukt om het te laten passen in een column. Tenenkrommend.quote:Op zaterdag 28 april 2012 01:56 schreef Teslynd het volgende:
Wat moeten dat meisje en medescholieren zich raar voelen. Hebben zij zelf de zaken min of meer begrepen (een deel van de leerlingen tenminste), gaan de volwassenen de zaken helemaal verdraaien en stampij schoppen.
Alleen diegenen die tegen het kwaad vochten worden herdacht, terwijl velen werden gedwongen mee te doen aan die oorlog en alles. Duitsland was totalitair, een imperium, je kon geen dienstplicht weigeren in die tijden.quote:, maar wie heeft er bepaald wat de slachtoffers zijn? Zijn alleen de slachtoffers die aan de goede kant vielen de slachtoffers, of dus ook de mensen die voor de SS kozen?
Ahja, stel je voor iemand veroordelen op het gedachtegoed dat diegene andere mensen wil uitroeien vanwege hun afkomst of religie, dat zou niet moeten kunnenquote:Op zaterdag 28 april 2012 10:02 schreef mane het volgende:
Ik denk dat we dat hele idee van slachtofferschap gewoon maar eens los moeten laten. We herdenken de oorlog en al het leed waarmee die oorlog gepaard ging. Het claimen van slachtofferschap en het bepalen wie daar wel of niet bij mogen horen, is onsmakelijk.
Ja, want de SS heeft alleen joden vermoord. Bevalt het een beetje?quote:Op vrijdag 27 april 2012 21:07 schreef yvonne het volgende:
[..]
Eens, ik heb het wat laten betijen, maar als het zo verder moet schaf dan 4 mei maar af en maak er joden-herdenking van.
Goed stukje weer van Amanda trouwens!quote:Op vrijdag 27 april 2012 23:45 schreef Cobra4 het volgende:
'We leven in een land dat niet weet wat 'zeg maar' goed of 'zeg maar' fout is'
VK OPINIE Of de oudoom van Auke de Leeuw, die zich aansloot bij de Waffen-SS, een slachtoffer was, daar is nu dus in toenemende mate discussie over.
(knip)
Amanda Kluveld is historica en columnist voor vk.nl.
Bron
Dus wij weten niet wie er de baas was in die totalitaire staat? Dat is opmerkelijk.quote:Op zaterdag 28 april 2012 09:58 schreef Synthercell het volgende:
[..]
Alleen diegenen die tegen het kwaad vochten worden herdacht, terwijl velen werden gedwongen mee te doen aan die oorlog en alles. Duitsland was totalitair, een imperium, je kon geen dienstplicht weigeren in die tijden.
Diegenen die het voor het zeggen hebben beslissen dit soort dingen. Wie dat zijn weet niemand.
Op 4 juli 1941, dus een maand na het begin van de Russische veldtocht, schreef SS’er Frederiks:quote:Op zaterdag 28 april 2012 16:24 schreef NorthernStar het volgende:
De echte smerige figuren gingen zich echt niet bij de Duitse legers aansluiten om naar god mag weten welk front te worden gezoden.
Het is juist in de loop der jaren steeds breder geworden.quote:Dat geclaim door cidi en andere joodse organisaties hangt me wel de strot uit. Het is in de loop der jaren al een bijna exclusief herdenken van de joden geworden. Nou ook nog gaan dictiren wie wel en niet herdacht mogen worden? Alsjeblieft.
Interessant boek is dat, is in C&H ergens nog een topic over geloof ik.quote:Op zaterdag 28 april 2012 16:28 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Op 4 juli 1941, dus een maand na het begin van de Russische veldtocht, schreef SS’er Frederiks:
‘In een dorpje vlakbij Tarnopol haltgehouden voor een uur pauze. In dat uur een mongool en 2 joden erschossen. Alvorens de joden een gat te hebben late graven voor 3 personen. Ze zijn erin gaan liggen om te kijken of ze erin pasten, en toen ’t klaar was zijn ze erschossen en de put was vol en werd dichtgegooid.’
Rond dezelfde tijd schreef SS’er Wiersma:
‘Vandaag heb ik nog te vertellen hoe mooi het was om in Tarnopol een opperrabijn aan de toren van zijn synagoge op te hangen en toen de synagoge in brand te steken’.
http://www.kennislink.nl/(...)ongens-van-nederland
Je neemt m'n opmerking toch hopelijk niet serieusquote:Op zaterdag 28 april 2012 13:58 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Ja, want de SS heeft alleen joden vermoord. Bevalt het een beetje?
Precies dat.quote:Op zaterdag 28 april 2012 10:02 schreef mane het volgende:
Ik denk dat we dat hele idee van slachtofferschap gewoon maar eens los moeten laten. We herdenken de oorlog en al het leed waarmee die oorlog gepaard ging. Het claimen van slachtofferschap en het bepalen wie daar wel of niet bij mogen horen, is onsmakelijk.
O, zo. Het klopt inderdaad dat de herdenking veel breder van aard is, maar door het zo breed te maken valt het nauwelijks nog te rijmen met het principe van vijf mei.quote:Op zaterdag 28 april 2012 16:34 schreef yvonne het volgende:
[..]
Je neemt m'n opmerking toch hopelijk niet serieus
Het is een reactie op het CIDI die er opeens weer een WO2 herdenking van wil maken, terwijl er al jaren uitgesproken wordt dat het voor alle nederlandse gesneuvelden in krijgsdient is ( of woorden van gelijke strekking)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |