En verder:
Als gezegd, je koopt een compleet huis inclusief de hele binnenboel voor een vaste prijs.
Bij Sleutelovergave hoef je enkel je inboedel er maar in te stouwen.
Je kunt al wel kiezen voor een bepaalde uitvoeringsklasse, standaard, exclusief of topline.
Wij hadden voor Topline gekozen.
Nu klus ik graag, dus had ik me sowieso al voorgenomen enkele zaken zelf te doen.
Echter vanwege tijdgebrek was dit totaalconcept een perfect oplossing voor ons
Na het tekenen van het kontrakt en al meerdere aanvragen van mijn kant werd duidelijk dat bijv de grondwerkzaamheden ik zelf moet regelen. Voor een bouwkraan is een stelpost voorzien, wij hebben er door de lastige inrit 2 kleinere nodig. ook moeten de wanden buiten het dorp overgeladen worden op een kleinere truck.
Dit is een forse extra kostenpost.
Daarna hadden we gezeik over de vergunning omdat hun architekt had lopen kutten. Andere opzet en dit kost ook meer geld. Deze kostenpost schuiven we door naar komend jaar of het jaar erop.
Tegelijkertijd had ik al geprobeerd wat meer financieel inzicht te krijgen, wat mij niet echt lukte. enkel voor het kurk kreeg ik uiteindelijk de totaalprijs (leggen+materiaal)
Toen wist ik zeker dat ik het zelf ging doen.
Daarna werd continue alles vooruitgeschoven tot de "ausstattungstermin" (een week intern daar om alles in en om het huis te definieren en uit te zoeken) en werd er gezegd, "wij kopen groot in, hebben lage prijzen daarom, bla bla bla)
Toen bleek dat er op een aantal zaken een meerprîjs zat en vanuit ons verwachtingspatroon zelfs niet aanwezig waren.
Dus hoppa, weer een smak geld extra.
Echter hier ben ik dus weer dwars gaan liggen.
Doordat ze wat aan het Protokol moesten veranderen, wist ik ineens wat het kostte om een plavuizen vloer te leggen.
Ik wist al dat de meerprijs die zei rekenden omdat ik een tegel wilde die niet in hun standaard colletie zit meer was dan de prijs waar ik de tegels voor kocht "zonder korting!!!!"
Toen ben ik lokaal wat offertes gaan aanvragen en heb ik dus wat werkzaamheden uit het contract laten halen, waar men niet blij mee was.
Jammer voor hun kunnen ze er niet onderuit omdat ons was toegezegd dat we to en met de ausstattungstermin zaken kunnen veranderen.
maar je hebt gelijk, je wordt uitgekleed