wow, die van mij gaat veeeeel langzamer. Ik heb hem vanmorgen ververst, en hij is nu wellicht een halve cm. omhoog gekomen.quote:
3 dagen! Zondag gestart....quote:Op woensdag 9 mei 2012 11:03 schreef MaximusTG het volgende:
Hoe oud is ie nou? De reden dat ze die methode met ananassap (of een ander zuur vruchtensap) bedacht hebben is dat je vaak het probleem hebt met het maken van desems dat er een ongewenste bacteriestam, Leuconostoc, in zit die ook gas produceert. Dat geeft de illusie van een mooie desem, maar in feite wil je die bacterie er helemaal niet in hebben. Door vanaf het begin de pH zo aan te passen dat die bacterie niet kan overleven, maar de wilde gist wel heb je sneller resultaat. Als je de oude methode gebruikt, dus gewoon met water, moet je blijven verversen, misschien soms een dagje niet. Dan verzuurt het mengsel vanzelf, gaat de bacterie dood en heb je ook een goede desem.
ik zal er vrijdag of zaterdag er is eentje uitkiezen om te maken ik heb iig weer een pak bloem gehaald. En de rest heb ik sowieso in huis wat ik gezien heb op de recepten.quote:Op dinsdag 8 mei 2012 20:20 schreef _Ophelia_ het volgende:
Ik heb ze nooit geprobeerd maar hier staan er vijf.
Vond het zelf al wat onduidelijk, maar in 'lesson two' staat er nadrukkelijk dat ze het maar één keer laten rijzen voor het vormen in plaats van twee... Maar ik zal de volgende keer eens proberen hoe het met 1 rijs gaat...quote:Knead it for 10 minutes. Cover and set it aside to rise until it doubles in size, approximately 90 minutes. Punch it down and let it rise again. Shape it, either by putting it in a greased loaf pan or by rolling it out into a long loaf and putting it on the back of a cookie sheet.
After it has risen to twice it size again, another hour or so, put the loaf into a preheated oven at 375 degrees. Let it bake for 45 minutes and then pull it out.
En, hoe staat het nu met je starter? Hij is nu meer dan een week oudquote:
Ziet er heerlijk uit! Wat een slim ideequote:Op zaterdag 12 mei 2012 14:22 schreef Paul-89 het volgende:
Zojuist 2 kaas-ui broden gebakken.![]()
[ afbeelding ]
ik ben mijn dezem maar gestaakt, ik ben te onregelmatig van huis om het goed bij te houden de komende tijd. Veel op reis enzo. Na de zomer weer!quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:48 schreef MaximusTG het volgende:
Mocht er trouwens iemand behoefte hebben aan een zuurdesem, als je in de buurt van Enschede woont kun je best een beetje komen ophalen. Ga voor de gein ook eens proberen een deel te drogen.
en hij bubbelt nog steeds vrolijk en groeit.quote:Op vrijdag 11 mei 2012 09:24 schreef DarkElf het volgende:
Mijn zuurdesem starter van spelt begint lekker levend te worden, hoop dat dat doorzet
Ja, als ie nog niet "klaar" is, is het niet echt handig als je steeds van huis bent.quote:Op dinsdag 15 mei 2012 10:52 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
ik ben mijn dezem maar gestaakt, ik ben te onregelmatig van huis om het goed bij te houden de komende tijd. Veel op reis enzo. Na de zomer weer!
Mijn ouders wonen vlak bij Enscehde, dus wellicht maak ik nog eens van je aanbod gebruik!
Hoop dat dit voldoende info is! Ben benieuwd naar jullie reactie...quote:Op dinsdag 15 mei 2012 18:19 schreef MaximusTG het volgende:
- Welk recept precies?
Deze twee: http://www.thefreshloaf.com/lessons/yourfirstloaf en http://www.thefreshloaf.com/lessons/addingmore.
- Welke bloem heb je gebruikt?
'Gewoon' Patent tarwebloem van het Jumbo huismerk.
- Waar heb je ze in laten rijzen, of waren het losse broden?
Heb ze de eerste rijs in een plastic kom gelegd en die afgedekt met huishoudfolie, daarna gevormd en voor de laatste rijs in de broodvorm gelegd waarin ze gebakken zouden worden, afgedekt met een theedoek.
- Rijzen ze helemaal niet, of alleen in de oven niet?
De eerste rijs gaat over het algemeen wel goed, daarna de tweede rijs voordat ze de oven ingaan al minder en als ze eenmaal de oven in gaan, lijkt het alsof ze helemaal niet (of echt maar een heel klein beetje) rijzen.
quote:Op woensdag 16 mei 2012 09:23 schreef MaximusTG het volgende:
Hmm, er kunnen een paar redenen zijn;
- All-Purpose flour wordt idd meestal vertaald met patentbloem, maar volgens mij is het toch niet hetzelfde. NLse patentbloem is veel slechtere kwaliteit, en bevat minder eiwitten (die de glutenstructuur vormen).
Dus vandaag toch maar eens even bij de EkoPlaza gaan kijken voor bloem
- Je laat het brood te lang rijzen; de tijd in het recept is natuurlijk maar een handvat, hoe lang heb je het laten rijzen, en was ie de eerste keer misschien al meer dan verdubbeld? Je gist heeft op een gegeven moment geen 'eten' meer, en produceert geen gas meer.
Dit zou goed kunnen... Bij dat eerste recept was het deeg al verdubbeld na een uur rijzen, maar heb toch anderhalf uur aangehouden. Eens kijken hoe het wil als ik dit beter in de gaten hou.
- Gebrek aan rijzen in de oven kan komen doordat je deeg te snel uitdroogt. De korst wordt dan te snel hard waardoor het brood niet meer kan uitzetten. Brood insnijden helpt daarbij, maar ook stoom in de oven.
Ga dit proberen!
- Welke hoeveelheden in grammen heb je gebruikt?
Bloem zou ongeveer 3x 125 = 375 gram geweest zijn
Vocht totaal minimaal 300 tot max 360 gram. Dat is erg nat deeg! Was het dat bij jou ook?
Ik heb een maatbeker met een verdeling in cups erop. Dit heb ik aangehouden, ook voor het vocht. Het deeg was volgens mij prima: het plakte net niet meer aan de kom en m'n handen vast bij het kneden.
Dank voor de tips! (Wederom...)quote:Op woensdag 16 mei 2012 13:04 schreef MaximusTG het volgende:
Ik wil je toch aanraden om dan af te gaan wegen, of iig losse cups gebruiken die je afstrijkt als je per se volumematen wil gebruiken. Want een maatbeker met cup-verdeling is heel erg onnauwkeurig. Als je er vanuit gaat dat dat deeg bij de minste hoeveelheid water al op 80% hydratatie zit, vind ik het erg onwaarschijnlijk dat het niet meer aan je handen plakte. Hoogstwaarschijnlijk had je dus ook wat meer bloem dan in het recept.
Maar de reden dat ie niet meer rees was waarschijnlijk dan idd dat ie te lang gerezen heeft. In het Engels kennen ze een verschil tussen aan de ene kant de rijs/rijzen voor de laatste rijs en aan de andere kant de laatste rijs.
"First rise, second rise" vs "final proofing"
Een deeg dat te lang gerezen heeft noemen ze "overproofed".
Wat vaak ook wel een vrij onduidelijke aanwijzing is wanneer je brood "klaar" is met rijzen is de bekende "verdubbeld in grootte". Daar is dit een leuke blog over:
http://www.weekendbakery.com/posts/the-myth-of-double-in-size/ (lijkt mij trouwens logisch dat het om verdubbelen in volume gaat).
Hier leggen ze ook de "vingerdruk-test" uit. Als je je deeg indrukt en het komt meteen terug is ie nog niet voldoende gerezen. Komt ie niet meer terug dan heeft ie te lang gerezen. Je wil dat ie langzaam weer terugkomt.
Edit: Kijk in dit filmpje maar, rond 1:00. Dat is een 80% hydratatie deeg.
Oh wauw!quote:Op vrijdag 18 mei 2012 18:38 schreef golfer het volgende:
Vandaag weer een maisbrood de oven uit getoverd:
[ afbeelding ]
Wat is je uurtarief?quote:Op zaterdag 19 mei 2012 10:12 schreef Goudvis87 het volgende:
Beetje irritante vraagik denk dat ik ongeveer een ¤ 1,- aan ingrediënten kwijt ben nu, maar ik kan nog groter inkopen en dan wordt het goedkoper. Maar... Reken je ook de elektriciteit mee die je verbruikt of slijtage van oven of je eigen arbeidsuren, dan wordt het natuurlijk meer. Je moet het vooral doen omdat het leuk is (of allergie hebt) en niet zozeer voor de besparing
Bijzonder fraai weerquote:Op donderdag 17 mei 2012 09:14 schreef MaximusTG het volgende:
@Robertable: Ja, dat is voor die broden het beste ja. Vingerdruk-test en natuurlijk beetje proberen te kijken. En hij is dus goed als ie langzaam weer naar buiten komt.
@fotostarter: bedankt!
Hier nog wat foto's van de binnenkant:
[ link | afbeelding ][ [url=http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/desem4/desem6kl.jpg]afbeelding ]
[/url]
Wil je met me trouwen?quote:Op woensdag 16 mei 2012 19:19 schreef MaximusTG het volgende:
Ja, deeg kan te lang rijzen. Dat zeg ik toevallig nog in de post boven je. Zoals je het nu zegt is het niet te voorspellen of het goed is of niet, omdat we niet weten hoeveel gist je erin doet. Afhankelijk van de hoeveelheid gist, en idd, de temperatuur rijst het sneller of langzamer. Maar ik denk dat het op zich wel moet kunnen. Zou niet te warm water gebruiken dan.
Heb zelf dus net dit brood uit de oven gehaald: http://www.wildyeastblog.(...)-favorite-sourdough/ Deel rogge, groot deel bloem, zuurdesem
Beetje geklooi, want heb geen rijsmandjes voor dit maat brood, dus had een 'couche' gemaakt van bakpapier. Twee kleine broodjes van 500 gram, batards. Naad naar boven, en idee is dan dat je ze 'flipt' op een dun plankje, en dan vandaar op je schieter legt. Ging op zich prima, maar bleef beetje plakken aan papier op sommige plekken. Toch maar eens wat linnen/kaasdoek ergens halen.
Resultaat:
Geweldige ovenrijs gehad, en ruikt heerlijk!
[ link | afbeelding ][ [url=http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/desem4/desem2kl.jpg]afbeelding ]
[/url][ link | afbeelding ][ [url=http://dl.dropbox.com/u/1974016/brood/desem4/desem4kl.jpg]afbeelding ]
[/url]
Oh shoot, dat vergat ikquote:
Maismeel van de molen. 750 gram mengen met 12 gram droge gist. 450 ml lauw water, snufje zout.quote:
quote:
quote:
Super dat je van dat supervers meel kan bekomen. Ik heb zelf al zitten zoeken naar maismeel maar dat blijken ze hier in de wijde omtrek maar niet te verkopen. Zou zelf ook eens graag mijn tortilla's maken (als ze koopt is dat voor de helft met tarwe gemaakt en dan nog wat andere stofjes erbij om 't op mais te laten lijken).quote:Op zaterdag 19 mei 2012 13:51 schreef golfer het volgende:
[..]
Maismeel van de molen. 750 gram mengen met 12 gram droge gist. 450 ml lauw water, snufje zout.
Kneden, kneden, kneden. 1 uur laten rijzen. Weer kneden, kneden, kneden. Weer een uur laten rijzen. Daarna nog een keer kneden, kneden, kneden. In bakblik doen en 1 uur laten rijzen.
Hete luchtoven voorverwarmen op 200 graden. 40 minuten de oven in en daarna nog 5 minuten met de oven uit laten staan in de oven.
Ah kan, heb ze zelf nog niet geproefd, althans niet bewust. Hier zit er overal tarwebloem bij voor zover ik weet.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 11:43 schreef Bleie het volgende:
Maar maistortilla's zijn toch heul niet lekker? Mij kwamen ze na 6 maanden Guatemala in elk geval de keel uit, er zit zo'n typisch smaakje aan.
Volgens mij is t maismeel, water en zout toch? Maar misschien is er inderdaad wel verschil. Ik vind ze met tarwe ieg lekkerder. Wat daar wel weer leuk was, was dat ze ze in kleine dorpjes ook wel van bijv. zwarte mais maken. Ziet er heel gek uit.quote:Op dinsdag 22 mei 2012 16:58 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Ah kan, heb ze zelf nog niet geproefd, althans niet bewust. Hier zit er overal tarwebloem bij voor zover ik weet.
Nu vraag ik mij wel af of je Guatemala en hier zomaar kan vergelijken. Ik denk dat de som van alle ingrediënten daar anders kan smaken dan hier.
OOOOOOHHHH! Die wil ik ook!! Wat een idee!quote:Op dinsdag 22 mei 2012 18:32 schreef Gwywen het volgende:
Prachtige broden, Maximus!
Ik heb laatst bij een middeleeuws festival iets heel lekkers gegeten en dacht: dat kan ik zelf ook.
Hier het resultaat:
[ afbeelding ]
Ik heb het recept voor ciabatta gebruikt, met een schepje mediterrane kruiden erdoor. Het was wel even uitvogelen hoe ik ná de rijs het deeg moest uitrekken/platrollen om met kaas en ham dubbel te kunnen vouwen, zonder alle lucht er weer uit te persen.
Volgende keer neem ik wel oude kaas ipv belegen, dan is 't waarschijnlijk nog lekkerder.
Dat is afhankelijk van de temperatuur van je deeg op het moment dat je het in de koelkast doet, de temperatuur van je koelkast, en de hoeveelheid gist. Maar voor de meeste recepten, ja, dat kan prima. De vraag is alleen of ie in de koelkast dan al veel zal rijzen.quote:Op woensdag 23 mei 2012 13:37 schreef LTCY18 het volgende:
Eigenlijk een vraag die ik eerder gepost heb, maar kan niet terug vinden of er echt op geantwoord was
Als ik mn deeg vanavond kneed, in de koelkast gooit, na 24h eruit haalt, issie dan nog goed?
Kan ik het dan nog vormen en weer laten rijzen?
Of issie al helemaal dood na 24h en rijst 'ie niet meer bij de 2e keer na het vormen?
Ingredients of bread:quote:Op woensdag 23 mei 2012 13:47 schreef MaximusTG het volgende:
[..]
Dat is afhankelijk van de temperatuur van je deeg op het moment dat je het in de koelkast doet, de temperatuur van je koelkast, en de hoeveelheid gist. Maar voor de meeste recepten, ja, dat kan prima. De vraag is alleen of ie in de koelkast dan al veel zal rijzen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |