Natuurlijk, maar niet 1 religie die meer aahangers heeft. Maar op zich vind ik dit punt van niet zo heel groot belang.quote:Op zaterdag 21 april 2012 19:48 schreef Uitstekelbaars het volgende:
hehe, al mijn pogingen om in mijn prachtige topic een beschaafde discussie te voeren worden op één pagina vernietigd![]()
Voor alle ruziemakers: lees de discussie van mij en Ali_Kannibali nog even op je gemak door en discussieer dan verder op het punt waar wij aanbeland waren. Ik heb namelijk het idee dat wij op een normale manier bij een aantal kernzaken aanbeland waren.
Om nog even verder te gaan:
[..]
Relatief gezien heeft het Christendom een meerderheid, dat is inderdaad waar. Ik bedoelde eigenlijk dat er altijd meer mensen zijn die iets anders of niks geloven dan dat er Christenen zijn. Een absolute meerderheid van andersdenkenden dus.
En tegelijkertijd zijn er veel mensen die uit andere religieuze tradities en spirituele paden tot het christelijk geloof zijn gekomen, en toch hebben ervaren dat het christelijk geloof werkelijk verslossing geeft. Men zoekt omdat men niet vindt wat men zoekt waar men is. Het is juist in die relatie met Jezus Christus dat men vindt wat men zoekt. Ik zeg dus nee, het is niet relatief maar absoluut. Dat sommige (Veel) mensen dat zelf nog niet hebben ondervonden, maakt niet dat het niet waar is. Dat is te wijten aan ongeloof, of onwetendheid. Ik ben zelf niet als christen opgevoed en heb mijn portie spiritualiteit achter de rug. Ik was er zelf ook van overtuigd eerst al de weg gevonden te hebben. Pas achteraf zie ik hoe erg ik er naast zat. En zo is het met ons allemaal tot we tot de waarheid komen. De vruchten van een eerlijk geloof in Jezus zijn zichtbaar, een mensenleven kan opgeschoond worden, de mens totaal positief veranderen en genezen op fysiek, emotioneel, psychologisch, spiritueel niveau. Ik ken geen enkel geloof dat dezelfde vruchten afwerpt bij mensen.quote:Ik snap dat dit een persoonlijke visie is, maar volgens mij ziet en zag elke gelovige van elk geloof dit zo ( behalve dat stukje van Jezus dan ).Waarheid is in dit geval dan toch een zeer relatief begrip?
Ja, maar dat antwoord kan gegeven worden, maar in algemeenheden. Ik kan niet voor situatie X precies beschrijven waarom God doet wat Hij doet, tenzij Hij er zelf kennis over heeft gegeven. Ik weet niet waarom persoon X lijdt zoals ie lijdt. Wat ik wel weet is dat God liefde is, en bepaalde zaken toelaat voor ons eigen bestwil. God wil dat we allemaal vooruitgaan, en soms is daar negativiteit voor nodig om ons de fout van onze weg in te laten zien, of die van anderen. Soms is het gewoon deel van het leven met zijn zonde en dood. Het antwoord blijkt vaak later ook wel, wanneer de situatie achter de rug is. Maar op het moment zelf, in de crisis, is het een kwestie van vertrouwen. Dat is onnatuurlijk en moet je leren. Maar de rust die dat vertrouwen geeft is inderdaad onvergelijkbaar. Je leert te weten en het wordt deel van je karakter en benadering van het leven dat God deze materiele wereld overstijgt, alles is in Zijn handen heeft, Hij kan altijd ingrijpen, elke situatie veranderen. Wanneer dat deel uit begint te maken van je manier van zijn, leer je loslaten in plaats van je eigen wil proberen door te drijven, en die eigen wil is nu juist vaak de bron van kwaad, leed, teleurstellingen voor zelf en anderen. Je leert je leven los te laten en dat in Gods handen te geven. Dan kom je regelmatig in crisissituaties en beproevingen terecht, maar die zijn altijd voor je eigen bestwil, ontdek je later. In de crisis zelf heb je honder miljoen vragen, ik kan met woorden niet beschrijven de enorme frustratie en woede en verdriet die ik soms heb gehad wanneer Jezus besloot om te antwoorden op mijn gebeden, maar niet zoals ik het verwachtte of verlangde, maar zoals het goed voor mij was. Dan lag ineens je hele leven overhoop, alle schijnzekerheid die we voor onszelf maken valt dan uit elkaar, je beseft dat je eigenlijk geen controle hebt over een heleboel dingen waarvan we ons in controle wanen, en dat je leven en welzijn werkelijk in Gods handen is. Maar door vertrouwen, geloof, bidden, en jezelf mee laten gaan in die storm die God je voorschotelt, kom je er als een getransformeerd mens uit. De bijbel beschrijft dit proces als 'goud beproeven in het vuur', waarbij het goud symbool is voor je karakter, en het vuur de Heilige Geest in de crisis die jou transformeert. Dit is uniek. Men kan mij best vertellen dat men dit bij andere religies ook zo meemaakt, maar aan de vruchten die de persoon draagt kun je zien dat dit simpelweg niet waar is. Alleen Gods geest kan een dergelijk effect teweegbrengen, omdat het Gods geest is die de overhand in je begint te nemen in plaats van je egoistische zelf. Geen andere geest via een andere spiritualiteit kan dit doen. Dit maakt het christelijk geloof uniek. Ik zal nu wel weer de woede van velen op de hals halen, maar het zij zo.quote:Ik snap ook dat het rust geeft om te vertrouwen op God. Ik zie namelijk ook weinig gelovigen topics openen zoals de mijne, dat geeft wel aan dat ze 'geleerd' hebben om te zeggen van: 'god zal er vast een reden voor hebben' of 'ik ga me niet overal druk om maken'. Maar toch fascineert dat me juist. Ik bedoel: je bent toch ook nieuwschierig over zaken, los van het eventuele antwoord dat God er vast een hele goede reden voor heeft?
Ja, maar dat is dus een proces wat je dient te leren, maar inderdaad ook er voor de 100% voor gaan. Maar je zult altijd verleid kunnen worden om niet te vertrouwen en situaties weer in je eigen hand te willen nemen. Dat is de menselijke natuur en de duivel speelt daar op alle mogelijke manier op in zodat dat wat God voor je voorbereid heeft, niet gerealiseerd wordt. Dat leidt dus tot een innerlijke strijd, waarin je ontdekt dat dit vertrouwen iets is wat je ontwikkelt door een persoonlijke relatie met Jezus Christus via gebed, studie van de bijbel, aanbidding via zang, communie met medegelovigen die je kunnen inspireren of steunen, enzovoorts. Die persoonlijke relatie is je levenslijn, zonder die relatie is het onmogelijk om God te vertrouwen, maar om uberhaupt die relatie aan te gaan, heb je weer geloof nodig. Dus dan komen we op je volgende punt uit, waar begint dat?quote:Ik zie het zo: vertrouwen helpt dus zeker, maar dan moet het wel oprecht vertrouwen zijn. Menen dat je iemand vertrouwt en diegene dan toch controleren telt niet als vertrouwen. Dus Geloven in God en toch eraan twijfelen telt dan ook niet echt. Je moet er voor de volle 100% voor gaan, aangezien je zelf ook al aangaf dat je op sommige zaken niet echt een antwoord kan geven behalve: ik vertrouw er gewoon op dat het goed komt.
Ik hoop het niet. Maar zowel, zullen ze het volgende antwoord krijgen vrees ik;quote:Of doen gelovigen het zodat ze aan de hemelpoort kunnen zeggen: 'Nou, God, al die Atheisten vroegen me superlastige dingen. Ik wist zelf het antwoord ook niet. Maar weet je wat ik gedaan heb? Ik zei gewoon steeds: 'omdat ik dat nou eenmaal geloof en voel!' en: 'ik vertrouw op God!'. Ziet U nu dat U trouw gebleven ben? Mag ik dan nu naar binnen in de Hemel?
de wet van de kleine getallen he? jij kent het niet dus bestaat het niet...quote:Op zondag 22 april 2012 19:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De vruchten van een eerlijk geloof in Jezus zijn zichtbaar, een mensenleven kan opgeschoond worden, de mens totaal positief veranderen en genezen op fysiek, emotioneel, psychologisch, spiritueel niveau. Ik ken geen enkel geloof dat dezelfde vruchten afwerpt bij mensen.
kijk dan eens naar die prachtige vruchten van het christendom: eeuwenlange onderdrukking, machtsmisbruik, kruistochten, ellende, pedofilie, enzovoort enzovoort....quote:Op zondag 22 april 2012 19:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel beschrijft dit proces als 'goud beproeven in het vuur', waarbij het goud symbool is voor je karakter, en het vuur de Heilige Geest in de crisis die jou transformeert. Dit is uniek. Men kan mij best vertellen dat men dit bij andere religies ook zo meemaakt, maar aan de vruchten die de persoon draagt kun je zien dat dit simpelweg niet waar is.
lol wat een drogreden.... post hoc ergo propter hocquote:Op zondag 22 april 2012 19:13 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Sinds 2 maanden heb ik besloten om zoals gevraagd een tiende van mijn inkomen af te staan. Kort daarna een droom gehad wat wees op zegeningen die uit het betalen daarvan zouden voortkomen. Sindsdien heb ik een ander huis gevonden wat groter is en waar ik minder voor ga betalen, een autoverzekering met dezelfde garanties voor de helft van de prijs, en nog wat dingen die meezitten. Is dat nu allemaal toeval?
Verlossing van verantwoordelijkheid en verlossing van het zoeken naar antwoorden/verklaringen.quote:Op zondag 22 april 2012 19:59 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Maar wat is nou het voordeel van christen zijn? Verlossing? Verlossing van wat?
Ja, wel mee eens inderdaad.quote:Op zondag 22 april 2012 20:08 schreef Scabies het volgende:
[..]
de wet van de kleine getallen he? jij kent het niet dus bestaat het niet...
een mensenleven kan op allerlei manieren opgeschoond worden, spiritualiteit is echt geen voorrecht voor mensen die in jezus geloven..... je ziet dat niet omdat het niet binnen je kader past.... typische denkwijze van iemand die bij een sekte als de zevende dags adventisten zit...
Dit is katholicisme, er is wel een groot onderscheid tussen katholicisme en protestantisme. Binnen het katholicisme is inderdaad die eeuwenlange onderdrukking, machtsmisbruik, kruistochten, ellende, pedofilie etc. voorgekomen. Binnen het protestantisme was er eerder een bevrijdingsbeweging van die eeuwenlange onderdrukking, het machtsmisbruik was veel minder en ik weet niet of dat er daar ook was, kruistochten deden ze sowieso niet aan, pedofilie is wel ook voorgekomen in de protestantse kerk etc. Wat ik dan weer kwalijk vind aan protestantisme is hoe Luther woorden uit de Bijbel verdraaide en hoe hij ook iets ergens bijgeschreven zou hebben. In feite met dat van die vruchten, kun je alles naar het rijk van Satan verwijzen, er is namelijk niets met alleen maar goede vruchten, zelfs Jezus zou een boom ergens de schuld van hebben gegeven, vanwege de tijd van het jaar, terwijl die boom daar niets aan kon doen. Een beetje kinderachtig.quote:kijk dan eens naar die prachtige vruchten van het christendom: eeuwenlange onderdrukking, machtsmisbruik, kruistochten, ellende, pedofilie, enzovoort enzovoort....
ja als je naar de vruchten kijkt dan moet je wel zien dat het van God komt he? je lijdt aan zelfbedrog en oordeelt hierin ook nog eens andere mensen met je hokjesdenken....
wake up.
In feite kan elke cultus of godsdienst die een verbinding met God wil tewerkstellen diepe religieuze gevoelens veroorzaken, waar die vandaan komen is een ander verhaal en misschien niet puur fysiologisch te verklaren. Het probleem is als groepen als Scientology Kerk en Jehova's Getuigen hun leden gaan misbruiken met die religieuze gevoelens.quote:lol wat een drogreden.... post hoc ergo propter hoc
je ervaart dat zo omdat je leven in het teken staat van die sekte...... daarom relateer je alles wat in je leven gebeurt aan die sekte..... psychologisch heel simpel te verklaren.... het is een vorm van hersenspoeling...
je ziet daardoor een oorzakelijk verband dat er niet is: een tiende van je inkomen afstaan aan de sekte waardoor jij ineens "gezegend wordt" en het financieel makkelijker hebt... bullshit dus.
ja gek he, ten tijde van de kruistochten bestond er nog niet eens protestantisme... wat versta jij eigenlijk onder "de protestantse kerk"...? alles wat niet rooms-katholiek is?? dat zijn er nogal wat hoor....quote:Op zondag 22 april 2012 20:18 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Dit is katholicisme, er is wel een groot onderscheid tussen katholicisme en protestantisme. Binnen het katholicisme is inderdaad die eeuwenlange onderdrukking, machtsmisbruik, kruistochten, ellende, pedofilie etc. voorgekomen. Binnen het protestantisme was er eerder een bevrijdingsbeweging van die eeuwenlange onderdrukking, het machtsmisbruik was veel minder en ik weet niet of dat er daar ook was, kruistochten deden ze sowieso niet aan, pedofilie is wel ook voorgekomen in de protestantse kerk etc.
dit heeft niks met religieuze gevoelens te maken, dit heeft te maken met gedachtenpatronen die zo afgestemd zijn op 1 sekte dat je alles in je leven gaat relateren aan die sekte.... het probleem is dat elke groep daarop inspeelt om mensen geld af te troggelen, precies op de manier dat ali kannibali net al aangeeft.....quote:Op zondag 22 april 2012 20:18 schreef MetalIsAwesome het volgende:
In feite kan elke cultus of godsdienst die een verbinding met God wil tewerkstellen diepe religieuze gevoelens veroorzaken, waar die vandaan komen is een ander verhaal en misschien niet puur fysiologisch te verklaren. Het probleem is als groepen als Scientology Kerk en Jehova's Getuigen hun leden gaan misbruiken met die religieuze gevoelens.
Ik zeg ook niet dat spiritualiteit een voorrecht is voor mensen die in Jezus geloven.quote:Op zondag 22 april 2012 20:08 schreef Scabies het volgende:
[..]
de wet van de kleine getallen he? jij kent het niet dus bestaat het niet...
een mensenleven kan op allerlei manieren opgeschoond worden, spiritualiteit is echt geen voorrecht voor mensen die in jezus geloven..... je ziet dat niet omdat het niet binnen je kader past.... typische denkwijze van iemand die bij een sekte als de zevende dags adventisten zit....
De bijbel geeft toch duidelijk aan dat zij die dat soort dingen doen, niet door Gods geest geleid worden.quote:kijk dan eens naar die prachtige vruchten van het christendom: eeuwenlange onderdrukking, machtsmisbruik, kruistochten, ellende, pedofilie, enzovoort enzovoort....
ja als je naar de vruchten kijkt dan moet je wel zien dat het van God komt he? je lijdt aan zelfbedrog en oordeelt hierin ook nog eens andere mensen met je hokjesdenken....
wake up.
Ik vind je animositeit jegens de zda kerk opmerkelijk.quote:lol wat een drogreden.... post hoc ergo propter hoc
je ervaart dat zo omdat je leven in het teken staat van die sekte...... daarom relateer je alles wat in je leven gebeurt aan die sekte..... psychologisch heel simpel te verklaren.... het is een vorm van hersenspoeling...
je ziet daardoor een oorzakelijk verband dat er niet is: een tiende van je inkomen afstaan aan de sekte waardoor jij ineens "gezegend wordt" en het financieel makkelijker hebt... bullshit dus.
en zo heb je een sluitende gedachtengang gemaakt idd..... Gods geest verandert mensen, dat bewijs zie je in veranderde mensen... maar degenen die niet veranderd worden zijn niet geleid door Gods geest...quote:Op zondag 22 april 2012 21:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel geeft toch duidelijk aan dat zij die dat soort dingen doen, niet door Gods geest geleid worden. Het woord 'christendom' is blijkbaar niet gelijk aan 'gelovigen'.
omdat je er lid van bent vind je dat opmerkelijk idd.... spreekt het ook een bepaald gevoel van martelaarschap bij je aan...?quote:Op zondag 22 april 2012 21:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind je animositeit jegens de zda kerk opmerkelijk.
psychologische gevolgen van sektes, op vrijwel iedereen binnen een sekte van toepassing....quote:Op zondag 22 april 2012 21:02 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat je niet gelooft dat God mij op bepaalde manieren zegent, maakt me niet zoveel uit. Dat je me psychologisch door denkt te hebben, vind ik grappig.
Alle Goden hebben zich geopenbaard, daarom accepteer je dat alle Goden bestaan.quote:Op zondag 22 april 2012 18:26 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik ga het proberen...
1: Elke gelovige van elk geloof ooit vond ZIJN geloof het meest bijzondere en de enige ware. Toch heeft nog geen 1 god zich geopenbaard.
2: Waarom schakelen mensen hun kritisch denkvermogen uit? Is het vanwege de sociaal wenselijke denkpatronen binnen de geloofsgemeenschap? Of is het met het oog op de beloning?
Nee, want de Katharen waren ook niet rooms-katholiek. De protestantse kerk bestaat uit alle kerken die voortkwamen uit het gedachtegoed van Maarten Luther en volgensmij ook Johannes Calvijn.quote:Op zondag 22 april 2012 20:39 schreef Scabies het volgende:
[..]
ja gek he, ten tijde van de kruistochten bestond er nog niet eens protestantisme...
Logisch, maar protestantisme is ook christendom, dat wil ik ermee zeggen.
[quote]wat versta jij eigenlijk onder "de protestantse kerk"...? alles wat niet rooms-katholiek is?? dat zijn er nogal wat hoor....
Daar heb ik geen idee over, omdat ik alleen weet van katholieke kerken en moskees waar mensen onderdrukt worden. Van andere religies en van protestantisme ben ik niet op de hoogte, maar de links die je geeft zeggen wel wat als dit bij nog veel meer 7 Dags Adventisten voorkomt. Indien Ali het daar niet mee eens is moet je ook concluderen dat Katholieken die kinderen misbruiken niet satanisch zijn of alleen op onderdrukking uit zijn, het komt tenslotte ook bij 7 Dags Adventisten voor.quote:en waar kwam katholicisme uit voort? de katholieke kerk was toen de "universele" kerk....
pedofilie en machtsmisbruik en mensen schuldgevoelens opleggen en manipulatie, komt echt niet alleen maar voor bij de katholieke kerk http://religiouschildabus(...)ember-convicted.html
http://www.oregonlive.com(...)leges_sex_abuse.html
http://www.oandc.com/medi(...)d-child-sexual-abuse
Ja, mee eens.quote:dat is helaas iets wat voorkomt bij elke groep waarbij men seksuele vrijheid onderdrukt......
Ik snap deze niet helemaal.quote:en als je katholicisme niet ziet als christendom dan werkt het dus blijkbaar niet... dan worden mensen blijkbaar door de boodschap van god en de heilige geest niet zo "omgevormd" als er net beweerd wordt.... anders zouden de katholieken ook wel omgevormd zijn....
of moet je dan weer bij precies de JUISTE kerk zitten om precies de JUISTE heilige geest te ontvangen....? bij de ZDA kerk wellicht?
Ja, en door die gedachtenpatronen die op die sekte zijn afgestemd ga je ook religieuze gevoelens ervaren, het is toch niet vreemd dat er Scientologie kerkgangers zijn die sterk religieuze gevoelens ervaren en ook andere leden van sektes.quote:dit heeft niks met religieuze gevoelens te maken, dit heeft te maken met gedachtenpatronen die zo afgestemd zijn op 1 sekte dat je alles in je leven gaat relateren aan die sekte.... het probleem is dat elke groep daarop inspeelt om mensen geld af te troggelen, precies op de manier dat ali kannibali net al aangeeft.....
"ik sta een tiende van mijn inkomen af aan mijn sekte en ik vind ineens een goedkope autoverzekering! dus MOET het wel waar zijn! hallelujah!"
dus?quote:Op zondag 22 april 2012 22:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Nee, want de Katharen waren ook niet rooms-katholiek. De protestantse kerk bestaat uit alle kerken die voortkwamen uit het gedachtegoed van Maarten Luther en volgensmij ook Johannes Calvijn.
lijkt me logisch dat ie het niet eens is met kindermisbruik, daar gaat het niet om....quote:Op zondag 22 april 2012 22:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Van andere religies en van protestantisme ben ik niet op de hoogte, maar de links die je geeft zeggen wel wat als dit bij nog veel meer 7 Dags Adventisten voorkomt. Indien Ali het daar niet mee eens is moet je ook concluderen dat Katholieken die kinderen misbruiken niet satanisch zijn of alleen op onderdrukking uit zijn, het komt tenslotte ook bij 7 Dags Adventisten voor.
heel makkelijk... hij beweert dat gods geest mensen verandert.... maar dat is dan weer heel specifiek afhankelijk van welke kerk je kiest, welk geloof je aanhangt, enzovoort...quote:
waar zeg ik dat dan?quote:Op zondag 22 april 2012 22:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ja, en door die gedachtenpatronen die op die sekte zijn afgestemd ga je ook religieuze gevoelens ervaren, het is toch niet vreemd dat er Scientologie kerkgangers zijn die sterk religieuze gevoelens ervaren en ook andere leden van sektes.
Nee, kwestie van eerlijkheid.quote:Op zondag 22 april 2012 21:56 schreef Scabies het volgende:
[..]
en zo heb je een sluitende gedachtengang gemaakt idd..... Gods geest verandert mensen, dat bewijs zie je in veranderde mensen... maar degenen die niet veranderd worden zijn niet geleid door Gods geest...
pure drogreden...
Nee ik vind het opmerkelijk omdat zda sowieso niet bekend is onder nederlanders. Ik vraag me dus af waar je het van kent?quote:omdat je er lid van bent vind je dat opmerkelijk idd.... spreekt het ook een bepaald gevoel van martelaarschap bij je aan...?
het is geen animositeit maar een observatie die je wel vaker ziet bij sekteleden.... een jehova getuige zou het ook opvallen als ik commentaar heb op zijn of haar clubje...
ga het nou niet zien als teken van waarheid he!
ZDA is geen sekte is de zin die je bedoelt. Het is een religieuze organisatie die Jezus Christus en de bijbel centraal zet. Ik voel mij daarbij thuis, geloof dat het klopt. Wat ik investeer in de organisatie kies ik zelf voor, zonder druk van bovenaf.quote:psychologische gevolgen van sektes, op vrijwel iedereen binnen een sekte van toepassing....
als je dat ziet als een persoonlijke aanval dan pas je idd precies binnen dat plaatje...
kwestie van zien wat je wilt zien...quote:
je vindt goede daden en het geld investeren voor goede dingen een bewijs dat het "Gods werk" is.... zoveel sektes hebben overkoepelende instanties die aan hulpverlening doen, tot aan de meest beruchte Scientology sekte aan toe... dat is dus geen bewijsvoering... dat jij het ziet als afkraken is omdat je geen tegenargument hebt, het is geen bewijs....quote:Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind het wel animositeit omdat het geen realistisch commentaar is. Zo kraak je het geld ophalen en investeren in ziekenhuizen en biologisch eten af. Ik vind dat beschuldigen om het beschuldigen zonder naar de feiten te kijken.
jij gebruikt je persoonlijke ervaringen zelf als bewijsvoering.... dat is precies waarom je je zo aangevallen voelt nuquote:Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
En in bovenstaande posts meng je mijn persoonlijke ervaringen met de kerk.
^ case in pointquote:Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
ZDA is geen sekte is de zin die je bedoelt. Het is een religieuze organisatie die Jezus Christus en de bijbel centraal zet. Ik voel mij daarbij thuis, geloof dat het klopt. Wat ik investeer in de organisatie kies ik zelf voor, zonder druk van bovenaf.
ja rot voor je, maar ik denk dat je eigen mate van zelfbedrog het probleem is... als je kritiek op je sekte als een persoonlijke aanval ziet dan geeft dat alleen maar aan hoever die sekte je al beinvloed heeft...quote:Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat wat je doet zeker wel persoonlijk is, immers kraak je alles wat ik zeg af op basis van het feit dat ik lid ben van zda. Dus dat is richting mij en de kerk tegelijk.
ja, ja, ja, en nee, als je niet bij een kerk was aangesloten zou je niet eens zo raar redeneren...quote:Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zou je hetzelfde zou doen als ik katholiek was? Of orthodox, of lutheraan, of niet bij een kerk was aangesloten?
kritiek op iets waar jij niet meer objectief over kan nadenken...?quote:Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat is uberhaupt je motivatie om post na post aan kritiek te leveren op iets en iemand die je nauwelijks kent of begrijpt?
zou toch prachtig zijn he?quote:Op zondag 22 april 2012 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je wilt de wereld redden van sektes en sekteleden?
wat waren die oorzaken...?quote:Op maandag 23 april 2012 11:38 schreef Nietvandezewereld het volgende:
De tsunami liet het karma van een werelddeel zien.
Er waren oorzaken.
Hierin komt het Boeddhisme overeen met het Christendom. Het toont aan dat het Boeddhisme een religie is en niet alleen maar een ervaringsleer. Veronderstelde verbanden om de eigen leer recht te breien, over de rug van de slachtoffers. Einde compassie.quote:Op maandag 23 april 2012 11:38 schreef Nietvandezewereld het volgende:
De tsunami liet het karma van een werelddeel zien.
Nee nee nee. JIj stelt bij voorbaat dat een tiende van je inkomen afgeven een idiote daad is, want de gemene sekte gebruikt dat geld toch alleen maar voor zichzelf. De feiten blijken wat mij betreft toch anders. Wil dat automatisch zeggen dat het 'Gods werk is?'. Nee, en dan ben ik het met je eens dat er allerlei groepen zijn die aan liefdadigheid doen, en daarbij is het inderdaad duidelijk dat dit niet door God geinspireerde groepen zijn (beste voorbeeld wat mij betreft zijn groepen als de malta ridders en dergelijke). Maar jouw argument, het feit dat men een tiende van het inkomen (als men wil) afstaat, wil ook niet automatisch zeggen dat die sekte corrupt is.Dat is net zo weinig logisch als het omgekeerde beweren.quote:Op maandag 23 april 2012 01:55 schreef Scabies het volgende:
[..]
kwestie van zien wat je wilt zien...
[..]
je vindt goede daden en het geld investeren voor goede dingen een bewijs dat het "Gods werk" is.... zoveel sektes hebben overkoepelende instanties die aan hulpverlening doen, tot aan de meest beruchte Scientology sekte aan toe... dat is dus geen bewijsvoering... dat jij het ziet als afkraken is omdat je geen tegenargument hebt, het is geen bewijs....
wat verwacht je dan..? dat mensen denken "ja dat moet wel Gods werk zijn want ze doen aan hulpverlening"... komop niet iedereen is zo naief...
Ik voer geen bewijs. Ik geef mijn persoonlijke ervaringen om de topicstarter een betere indruk te geven van hoe ik en anderen het geloof ervaren, in de hoop hem wat duidelijkheid over de gestelde vragen te verschaffen. Jij schiet dat af door het aan mijn kerk te koppelen, het sektarisch denken te noemen. Mijn geloof staat echter meer los van de kerk dan jij voor wilt stellen in je beargumentering.quote:jij gebruikt je persoonlijke ervaringen zelf als bewijsvoering.... dat is precies waarom je je zo aangevallen voelt nu
Ja, dus? Als ik geen moslim ben omdat ik niet in Allah geloof, geef ik geen donaties aan de moskee. Als ik geen katholiek ben omdat ik niet in de paus geloof, niet aan de katholieke kerk. Als ik ZDA ben omdat ik geloof in de leer van de zda kerk, geef ik wel aan de zda kerk.quote:^ case in point
precies... omdat je gelooft dat het klopt.... als dat niet zo zou zijn dan zouden ze geen cent van je krijgen... zo werkt het..
Voor de duidelijkheid, ik voel mij niet aangevallen in de zin dat het me persoonlijk raakt. Ik vind je beargumenteringen echter niet logisch, en stip dat aan. Het zijn wel degelijk aanvallen, omdat ze niet gebaseerd zijn op feiten maar op insinuaties, aantijgingen, verdraaiingen en de onwil om ze te herzien. Wat mij betreft doe je niets meer dan modder gooien zonder redelijke basis.quote:ja rot voor je, maar ik denk dat je eigen mate van zelfbedrog het probleem is... als je kritiek op je sekte als een persoonlijke aanval ziet dan geeft dat alleen maar aan hoever die sekte je al beinvloed heeft...
Raak er dan ook gewend aan dat ik al jouw bullshit ook niet voor zoete koek slik, of rond laat spuien zonder tegengas.quote:ja, ja, ja, en nee, als je niet bij een kerk was aangesloten zou je niet eens zo raar redeneren...
en zo ja, dan zou je ook tegengas krijgen.... niet iedereen slikt al die bullshit voor zoete koek... get used to it.
Waaruit zou blijken dat ik er niet tegen kan? Ik heb al je punten nog beantwoord.quote:kritiek op iets waar jij niet meer objectief over kan nadenken...?
dit is een openbaar forum, als je er niet tegen kan dat anderen het niet eens zijn met je clubje dan heb je denk ik toch echt pech.... en alles als een persoonlijke aanval zien is ook niet helemaal normaal lijkt me....
Niet op jouw manier.quote:zou toch prachtig zijn he?
En dan zeg je het nog netjes. De suggestie dat mensen die een tsunami over zich heen krijgen dat somehow hebben verdiend is natuurlijk net zo walgelijk als het idee dat aids een door god geregelde straf op homoseksualiteit is.quote:Op maandag 23 april 2012 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hierin komt het Boeddhisme overeen met het Christendom. Het toont aan dat het Boeddhisme een religie is en niet alleen maar een ervaringsleer. Veronderstelde verbanden om de eigen leer recht te breien, over de rug van de slachtoffers. Einde compassie.
Maar de bijbel stelt nergens dat je slachtoffers van zo'n ramp geen liefde moet geven omdat het hun eigen schuld is.quote:Op maandag 23 april 2012 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Hierin komt het Boeddhisme overeen met het Christendom. Het toont aan dat het Boeddhisme een religie is en niet alleen maar een ervaringsleer. Veronderstelde verbanden om de eigen leer recht te breien, over de rug van de slachtoffers. Einde compassie.
Niet iedere Boeddhist is het op dit punt eens met Nietvandezewereld. Ik denk zelfs dat deze redenering in het Boeddhisme niet gangbaar is. Maar deze positie was heel gangbaar onder Christenen in de voorbije eeuwen. Ook nu nog komt dit standpunt voor onder Christenen. Er staan ook voorbeelden in het OT waar God straft, op een manier die lijkt op een natuurramp en een hele gemeenschap in één keer straft, alsof het om een collectieve schuld gaat. De zonvloed in Genesis is daarvan het bekenste voorbeeld.quote:Op maandag 23 april 2012 14:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Maar de bijbel stelt nergens dat je slachtoffers van zo'n ramp geen liefde moet geven omdat het hun eigen schuld is.
Jezus kwam zelf ook om te genezen en goed te doen aan zondaars. Jezus kwam niet om te veroordelen en roept zijn volgelingen daar ook niet toe op.
Dit is een wezenlijk verschil met de 'eigen schuld dikke bult' karma leer van het oosten.
waar stel ik dat...? en citeer me ff aub... (lastig, lastig)quote:Op maandag 23 april 2012 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Nee nee nee. JIj stelt bij voorbaat dat een tiende van je inkomen afgeven een idiote daad is, want de gemene sekte gebruikt dat geld toch alleen maar voor zichzelf.
dan spreek je jezelf tegen....quote:Op maandag 23 april 2012 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De feiten blijken wat mij betreft toch anders. Wil dat automatisch zeggen dat het 'Gods werk is?'. Nee, en dan ben ik het met je eens dat er allerlei groepen zijn die aan liefdadigheid doen, en daarbij is het inderdaad duidelijk dat dit niet door God geinspireerde groepen zijn
het is juist sektarisch denken omdat je zelf je persoonlijke ervaringen relateert aan die sekte.... vervolgens schotel je dat voor als "Gods werk" wat je in je leven ziet...je ziet mensen hun levens veranderen... je wordt gezegend met een goedkope verzekering omdat je geld geeft aan je sekte.... blablabla enzovoort... dat koppel je allemaal zelf hoor, hoef ik niet te doen...quote:Op maandag 23 april 2012 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik voer geen bewijs. Ik geef mijn persoonlijke ervaringen om de topicstarter een betere indruk te geven van hoe ik en anderen het geloof ervaren, in de hoop hem wat duidelijkheid over de gestelde vragen te verschaffen. Jij schiet dat af door het aan mijn kerk te koppelen, het sektarisch denken te noemen. Mijn geloof staat echter meer los van de kerk dan jij voor wilt stellen in je beargumentering.
precies! omdat je erin gelooft... door mensen geestelijk te manipuleren krijg je mensen zover om hun geld af te staan...dat was precies m'n punt en je bent er het levende bewijs van....quote:Op maandag 23 april 2012 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ja, dus? Als ik geen moslim ben omdat ik niet in Allah geloof, geef ik geen donaties aan de moskee. Als ik geen katholiek ben omdat ik niet in de paus geloof, niet aan de katholieke kerk. Als ik ZDA ben omdat ik geloof in de leer van de zda kerk, geef ik wel aan de zda kerk.
en in de post hiervoor zeg je "Ik denk dat wat je doet zeker wel persoonlijk is, immers kraak je alles wat ik zeg af op basis van het feit dat ik lid ben van zda. Dus dat is richting mij en de kerk tegelijk."quote:Op maandag 23 april 2012 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Voor de duidelijkheid, ik voel mij niet aangevallen in de zin dat het me persoonlijk raakt.
ik verdraai niks, de feiten kan je niet echt ontkennen.... je bent lid van een sekte en bent daarin zo gemanipuleerd dat je bereid bent je geld af te staan...quote:Op maandag 23 april 2012 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik vind je beargumenteringen echter niet logisch, en stip dat aan. Het zijn wel degelijk aanvallen, omdat ze niet gebaseerd zijn op feiten maar op insinuaties, aantijgingen, verdraaiingen en de onwil om ze te herzien. Wat mij betreft doe je niets meer dan modder gooien zonder redelijke basis.
oh maar dat is prima hoor.... misschien leer je bij je sekte dat je het overal zonder tegengas mee eens moet zijn maar in het echte leven hoeft dat niet joh...quote:Op maandag 23 april 2012 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Raak er dan ook gewend aan dat ik al jouw bullshit ook niet voor zoete koek slik, of rond laat spuien zonder tegengas.
dat was natuurlijk te verwachten, je bent zo beinvloed dat het een blinde vlek is voor je.... waardoor je alle kritiek op je groepje terzijde schuift en persoonlijk als aanval ervaart..quote:Op maandag 23 april 2012 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het stellen dat ik 'niet meer objectief kan nadenken', 'misleid ben', 'identificeer met mijn clubje en me daarom persoonlijk aangevallen voel', enzovoorts kan ik niet als redelijke, onderbouwde en vriendschappelijke beargumentering van je standpunt beschouwen.
dat mag jij allemaal vinden en ik respecteer dat.... gelukkig ga jij daar niet over en jouw sekte ook niet...quote:Op maandag 23 april 2012 13:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je mag dat allemaal geloven en zeggen natuurlijk, ik zal je nergens van proberen te weerhouden, maar wat mij betreft heb je ironisch genoeg zelf je geest gesloten en spreekt uit bevooroordeling en daarmee ook veroordeling.
dat zou idd erg confronterend voor je zijn...quote:
Dat is dus een samenvatting van wat ik zei (of niet dan?).quote:Op maandag 23 april 2012 14:49 schreef Scabies het volgende:
[..]
waar stel ik dat...? en citeer me ff aub... (lastig, lastig)
ik heb gezegd dat sektes net bedrijven zijn.... en door een bepaalde uniekheid in de groepering aan te brengen samen met een verbandenleggende opbouw ervoor zorgen dat iemands gedachtenpatronen geheel sluitend gemaakt worden... ze maken iets geloofwaardig... zó geloofwaardig dat je bereid bent geld af te staan... en dat klopt als een bus!
KUNNEN zijn ja. met andere woorden, moet je het automatisch uitsluiten, ook al investeert men het in ziekenhuizen en derglijke? Ik vind van niet. Het is geen bewijsvoering, maar om je je positie te laten heroverwegen.quote:dan spreek je jezelf tegen....
in een andere topic zeg je letterlijk: "Is het verkeerd om geld te investeren in goede gezondheidszorg en productie en verkoop gezond eten voor mensen? Zou dat niet Gods werk en inspiratie kunnen zijn?"
Ik denk dat je zelf verbanden ziet die er niet zijn, zoals tienden afstaan = zakken vullen door de kerk. Er zijn voorbeelden te geven waarbij dit wel het geval is, maar bij ZDA ben ik nog geen verhalen over miljoenenhuizen en dikke auto's van de leiders tegengekomen, in tegenstelling tot bij veel andere groepen/predikers in de evangelische wereld.quote:om je standpunt kracht bij te zetten.... dat is een drogreden, je ziet een verband dat er niet is.... kun je vervolgens heel boos om worden dat anderen daar misschien iets nuchterder naar kijken en dat niet automatisch als bewijs zien voor jouw sekte maar dat ligt toch echt aan jezelf....
Ik volg je gedachtengang hier, en op basis van 1 voorbeeld ben ik het met je eens dat dit toeval kan zijn. Ik heb echter ook bij dat verhaal toegevoegd dat als je jaar in jaar uit zulke 'toevalligheden' meemaakt, en soms zaken die echt moeilijk met 'toeval' te verklaren zijn, toeval op een gegeven moment geen optie meer is. Dat is voor mij ondertussen het geval. Jij als buitenstaander gelooft dat natuurlijk niet, dat vraag ik je ook niet, maar ik weet zelf wel beter.quote:het is juist sektarisch denken omdat je zelf je persoonlijke ervaringen relateert aan die sekte....vervolgens schotel je dat voor als "Gods werk" wat je in je leven ziet...je ziet mensen hun levens veranderen... je wordt gezegend met een goedkope verzekering omdat je geld geeft aan je sekte.... blablabla enzovoort... dat koppel je allemaal zelf hoor, hoef ik niet te doen...
wat je motivatie is om die toevalligheden te delen doet verder niet ter zake, het gaat erom dat je verbanden ziet die er niet zijn, typisch sektegedrag, de jehova getuige die deze week dubbele velddienst uren heeft gedraaid en ineens opslag krijgt op z'n werk zou dat ook zien als teken van zegening, het zijn drogredenaties, zien wat je wilt zien, en dát kaart ik aan... omdat het juist zo typisch is voor die gedachtengang...
Dan moet je toch echt de bijbel als schuldige aanwijzen aangezien het principe uit de bijbel komt.quote:precies! omdat je erin gelooft... door mensen geestelijk te manipuleren krijg je mensen zover om hun geld af te staan...dat was precies m'n punt en je bent er het levende bewijs van....
Je hebt slechts kritiek op de kerk gegeven? Niet op wat ik zeg, geloof en doe?quote:en in de post hiervoor zeg je "Ik denk dat wat je doet zeker wel persoonlijk is, immers kraak je alles wat ik zeg af op basis van het feit dat ik lid ben van zda. Dus dat is richting mij en de kerk tegelijk."
dus alle kritiek tegen jouw kerk is kritiek tegen jouzelf..... dat is niet echt een zindelijke manier van redeneren imho... maar wel weer heel typerend..
Met liefde.quote:ik verdraai niks, de feiten kan je niet echt ontkennen.... je bent lid van een sekte en bent daarin zo gemanipuleerd dat je bereid bent je geld af te staan...
De bijbel heeft inderdraad grote overtuigingskracht.quote:ik twijfel er niet aan dat je het gelooft, anders zou je het niet doen... maar het is allemaal heel typisch en kenmerkend, daar is jouw sekte echt niet bijzonder of speciaal in... of je nou jehova getuige bent, mormoon, zevendedagsadventist, scientologist, christian scientist, christadelphian, name it.... het is allemaal hetzelfde principe: door verbanden te leggen iets unieks scheppen, mensen erin laten geloven, en mensen zover krijgen dat ze er helemaal achter staan en hun geld weggeven.... that's it..
en nogmaals ik zie heel goed in dat je dat zelf niet beseffen kunt....
Ben je zelf of iemand in je omgeving toevallig lid geweest van een sekte met negatieve gevolgen?quote:oh maar dat is prima hoor.... misschien leer je bij je sekte dat je het overal zonder tegengas mee eens moet zijn maar in het echte leven hoeft dat niet joh...
wat een eye-opener!
Oke.quote:dat was natuurlijk te verwachten, je bent zo beinvloed dat het een blinde vlek is voor je.... waardoor je alle kritiek op je groepje terzijde schuift en persoonlijk als aanval ervaart..
Nee.quote:dat mag jij allemaal vinden en ik respecteer dat.... gelukkig ga jij daar niet over en jouw sekte ook niet...
Het presenteren van valse realiteiten om mijn eigen en andermans daden in een negatief daglicht te stellen is niet confronterend want niet trouw aan de waarheid.quote:dat zou idd erg confronterend voor je zijn...
of niet idd... daarom vroeg ik om een citaat..quote:Op maandag 23 april 2012 15:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat is dus een samenvatting van wat ik zei (of niet dan?).
om me te laten overwegen dat het Gods werk is, terwijl elke sekte het doet... duidelijk ja.. dat slaat dus nergens op...quote:Op maandag 23 april 2012 15:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
KUNNEN zijn ja. met andere woorden, moet je het automatisch uitsluiten, ook al investeert men het in ziekenhuizen en derglijke? Ik vind van niet. Het is geen bewijsvoering, maar om je je positie te laten heroverwegen.
als je het niet bent tegengekomen zal het wel niet zo zijn he... vooral lekker afgebakend blijven denken...quote:Op maandag 23 april 2012 15:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik denk dat je zelf verbanden ziet die er niet zijn, zoals tienden afstaan = zakken vullen door de kerk. Er zijn voorbeelden te geven waarbij dit wel het geval is, maar bij ZDA ben ik nog geen verhalen over miljoenenhuizen en dikke auto's van de leiders tegengekomen, in tegenstelling tot bij veel andere groepen/predikers in de evangelische wereld.
zelfbedrog zal idd na een tijdje wel een tweede natuur worden... wil je nog meer toevalligheden met me delen...? ik ben wel benieuwd hoe ver dat gaat...quote:Op maandag 23 april 2012 15:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik volg je gedachtengang hier, en op basis van 1 voorbeeld ben ik het met je eens dat dit toeval kan zijn. Ik heb echter ook bij dat verhaal toegevoegd dat als je jaar in jaar uit zulke 'toevalligheden' meemaakt, en soms zaken die echt moeilijk met 'toeval' te verklaren zijn, toeval op een gegeven moment geen optie meer is. Dat is voor mij ondertussen het geval. Jij als buitenstaander gelooft dat natuurlijk niet, dat vraag ik je ook niet, maar ik weet zelf wel beter.
precies... want alle andere christelijke sektes gebruiken ook de bijbel en komen tot hele andere conclusies... maar de conclusie van de ZDA kerk moet wel waar zijn! want dat geloof jij tenslotte!quote:Op maandag 23 april 2012 15:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dan moet je toch echt de bijbel als schuldige aanwijzen aangezien het principe uit de bijbel komt.
En wederom het geld wordt geinvesteerd in goede zaken. Als dat niet het geval was zou ik geen cent afstaan.
gaat het wel?quote:Op maandag 23 april 2012 15:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Je hebt slechts kritiek op de kerk gegeven? Niet op wat ik zeg, geloof en doe?
moet je helemaal zelf weten, je wordt bedrogen en misleid... geeft niks, mijn portemonnee heeft er geen last van..quote:
nou idd! vraag maar aan Jehova's Getuigen!quote:Op maandag 23 april 2012 15:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De bijbel heeft inderdraad grote overtuigingskracht.
nee ik ben gelukkig iemand die heel goed zelf kan nadenken... zou je eens moeten proberenquote:Op maandag 23 april 2012 15:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ben je zelf of iemand in je omgeving toevallig lid geweest van een sekte met negatieve gevolgen?
want je geeft geen geld aan je sekte...?quote:Op maandag 23 april 2012 15:16 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het presenteren van valse realiteiten om mijn eigen en andermans daden in een negatief daglicht te stellen is niet confronterend want niet trouw aan de waarheid.
Dus je vindt het niet idioot om geld af te staan aan een sekte? Zoniet, wat vind je het dan wel?quote:Op maandag 23 april 2012 15:30 schreef Scabies het volgende:
[..]
of niet idd... daarom vroeg ik om een citaat..
dat is begrijpelijk, je zit behoorlijk in de rats he...quote:Op maandag 23 april 2012 15:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus je vindt het niet idioot om geld af te staan aan een sekte? Zoniet, wat vind je het dan wel?
De rest heb ik geen zin meer om op te antwoorden.
Zou je antwoord willen geven op mijn vraag ajb?quote:Op maandag 23 april 2012 15:46 schreef Scabies het volgende:
[..]
dat is begrijpelijk, je zit behoorlijk in de rats he...
kinderachtig dat je niet meer durft te antwoorden, maar ook weer typisch sektegedrag... gewoon alle kritiek blijven negeren joh, kom je heel ver mee...!
is dat nodig...? scroll ff naar boven, m'n standpunt is méér dan duidelijk....quote:Op maandag 23 april 2012 15:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zou je antwoord willen geven op mijn vraag ajb?
Nee ik vind het niet duidelijk. Je beschrijft waarom mensen het doen, hoe sektes volgens jou manipuleren. Maar vind je het dan idioot van de persoon om daar naar te handelen of niet?quote:Op maandag 23 april 2012 16:00 schreef Scabies het volgende:
[..]
is dat nodig...? scroll ff naar boven, m'n standpunt is méér dan duidelijk....
ik vind het behoorlijk idioot dat mensen daar nog steeds intrappen ja....quote:Op maandag 23 april 2012 16:01 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee ik vind het niet duidelijk. Je beschrijft waarom mensen het doen, hoe sektes volgens jou manipuleren. Maar vind je het dan idioot van de persoon om daar naar te handelen of niet?
En de mensen idioten?quote:Op maandag 23 april 2012 16:01 schreef Scabies het volgende:
[..]
ik vind het behoorlijk idioot dat mensen daar nog steeds intrappen ja....
dan zou je moeten kijken naar het type persoon voor wie sektes aantrekkelijk zijn.... er is niet echt een stereotype maar het zijn veelal mensen zijn die nogal doelloos leven en zoeken naar waarheid... mensen die zich meestal in een bepaalde existentiele crisis bevinden... die sekte biedt "waarheid" binnen een gesloten systeem, draagt die "waarheid" uit dmv info... en legt dan de basis voor die denkpatronen die je zelf verder uitbouwt.... vaak zijn het mensen die of erg eenzaam zijn, verslavingsproblemen hebben, net een partner verloren, iig mensen die behoefte hebben aan een grote verandering... in die zin kan een sekte zinvol zijn om die verandering teweeg te brengen.. zoals je zegt, je ziet mensen veranderen.. en om die mensen idioot te noemen vind ik dan weer te ver gaan... misleid is denk ik een beter woord? (zal je zelf niet vinden, dat snap ik)quote:
Ik snap wat je bedoelt. Maar dit is wat mij betreft geen sluitende verklaring voor 2000 jaar aan christelijke gelovigen. ZDA, getuigen van Jehovah etc. zijn relatief zo jong. De vroege kerk had een heel andere basis dan deze groepen. Wil je dan alle gelovigen van de hele geschiedenis op 1 hoop gooien als zijnde 'eenzaam, op zoek naar waarheid, net iemand verloren enz. en zodoende gemanipuleerd'? Dat lijkt me toch ook niet realistisch.quote:Op maandag 23 april 2012 16:15 schreef Scabies het volgende:
[..]
dan zou je moeten kijken naar het type persoon voor wie sektes aantrekkelijk zijn.... er is niet echt een stereotype maar het zijn veelal mensen zijn die nogal doelloos leven en zoeken naar waarheid... mensen die zich meestal in een bepaalde existentiele crisis bevinden... die sekte biedt "waarheid" binnen een gesloten systeem, draagt die "waarheid" uit dmv info... en legt dan de basis voor die denkpatronen die je zelf verder uitbouwt.... vaak zijn het mensen die of erg eenzaam zijn, verslavingsproblemen hebben, net een partner verloren, iig mensen die behoefte hebben aan een grote verandering... in die zin kan een sekte zinvol zijn om die verandering teweeg te brengen.. zoals je zegt, je ziet mensen veranderen.. en om die mensen idioot te noemen vind ik dan weer te ver gaan... misleid is denk ik een beter woord? (zal je zelf niet vinden, dat snap ik)
het is als een soort hypnose... als jij heel onzeker bent en iemand jou hypnotiseert en je het gevoel geeft dat je heel veel zelfvertrouwen hebt, en je daardoor je hele leven verandert, dan maakt het voor jou niet uit als 20 jaar later blijkt dat die hypnotiseur een bedrieger was.... want voor jou "werkte" het... je ervaarde het.. in die zin kan een sekte ook werken... snap je wat ik bedoel...? neemt niet weg dat het in feite geestelijke manipulatie is..
nee maar in om het maar even "mainstream" christendom te noemen heb je over het algemeen niet zo'n opbouw.... natuurlijk heeft elk geloof z'n USP's (Unique Selling Points)... zoals bij christendom de bijbel en jezus, islam de koran en mohammed, enzovoort... maar bij sektes is die opbouw veel methodischer..... een sekte beweert altijd de enige juiste leer te hebben... waarbij dat in mainstream christendom vaak niet zo is (uitzonderingen als de katholieke of orthodoxe kerk daargelaten, en die zou je per definitie ook sektes kunnen noemen)... ik bedoel echt de hedendaagse kleinere splintergroeperingen zoals de ZDA, de JG's, de Mormonen, de CS, die allemaal uit een bepaalde tijdsperiode stammen en met precies dezelfde methodes te werk gaan....quote:Op maandag 23 april 2012 16:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoelt. Maar dit is wat mij betreft geen sluitende verklaring voor 2000 jaar aan christelijke gelovigen. ZDA, getuigen van Jehovah etc. zijn relatief zo jong. De vroege kerk had een heel andere basis dan deze groepen. Wil je dan alle gelovigen van de hele geschiedenis op 1 hoop gooien als zijnde 'eenzaam, op zoek naar waarheid, net iemand verloren enz. en zodoende gemanipuleerd'? Dat lijkt me toch ook niet realistisch.
Ik denk dat het logisch is dat dergelijke geloofsgroepen inderdaad aantrekkelijk kunnen zijn voor de categorie mensen die je beschrijft.
Ik ben het echter niet met je eens dat alle mensen die lid zijn, in die categorie vallen. Vrij weinig zelfs. De kerk bestaat voornamelijk uit families, en niet het soort individuen wat je beschrijft.
Vaak komt men uit andere geloofsgroepen of zelfs religies omdat men zich vragen is beginnen te stellen over bijv. de sabbat. Men stapt uit katholicisme en sluit zich bij deze groep aan. Niet omdat men gemanipuleerd is, maar uit overtuiging van de waarheid van de doctrine door de bijbel te lezen. Om het simpel te stellen: men leest de tien geboden in de overtuiging dat dat de christelijke standaard voor moraal is, en zoekt de kerk die ze alle tien onderwijst. Daar is weinig manipulatie aan.
Dus het klinkt allemaal wel aannemelijk wat je beschrijft, het is echter voor zover ik kan beoordelen niet geheel in overeenstemming met de realiteit.
Ik begrijp wederom je standpunt.quote:Op maandag 23 april 2012 16:36 schreef Scabies het volgende:
[..]
nee maar in om het maar even "mainstream" christendom te noemen heb je over het algemeen niet zo'n opbouw.... natuurlijk heeft elk geloof z'n USP's (Unique Selling Points)... zoals bij christendom de bijbel en jezus, islam de koran en mohammed, enzovoort... maar bij sektes is die opbouw veel methodischer..... een sekte beweert altijd de enige juiste leer te hebben... waarbij dat in mainstream christendom vaak niet zo is (uitzonderingen als de katholieke of orthodoxe kerk daargelaten, en die zou je per definitie ook sektes kunnen noemen)... ik bedoel echt de hedendaagse kleinere splintergroeperingen zoals de ZDA, de JG's, de Mormonen, de CS, die allemaal uit een bepaalde tijdsperiode stammen en met precies dezelfde methodes te werk gaan....
ze werken met bepaalde USP's die elke discussie gaan beheersen omdat als men dáár van overtuigd is, de rest vanzelf gaat....
-bij de JG's de drieeenheid, 1914 en armageddon (heb je ook kleinere groepen in, zoals de christadelphians en de bijbelonderzoekers)
-bij de Mormonen het book of mormon en joseph smith (ook weer splintergroeperingen in zoals de gemeente van christus)
-bij de Christian Science mary baker eddy en haar boek (hebben ook kleinere groepjes overgenomen, afsplitsingen van de boston-kerk)
en idd bij de ZDA's Ellen White en de sabbat (zijn ook kleinere kerkjes die de sabbat houden)
maar dat zijn de USP's, en die dingen worden dan voorgelegd, er wordt een wereldbeeld geschetst van verdoemenis, en hoppa... die sekte biedt de oplossing en de enige juiste waarheid... raak je ervan overtuigd dan zal het je geld kosten... tenslotte geloof je erin...
zo werken ze.. is dat iets goeds? nee vind ik niet... ookal geeft zo'n kerk nog zoveel aan liefdadigheid, ik kan dat niet als iets goeds zien en al helemaal niet als "Gods werk"...
ja precies... het wordt zo sluitend gemaakt dat het voor een lid heel moeilijk wordt om daar ooit nog buiten te denken...quote:Op maandag 23 april 2012 16:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Ik ben bij getuigen van Jehovah geweest (heb iemand op straat ontmoet die preekte en ben toen bij een paar van hun bijeenkomsten geweest) en observeerde daar inderdaad wat je hierboven beschrijft, met als klap op de vuurpijl dat ze hun eigen bijbel hebben die al hun standpunten onderstreept waardoor kritiek onmogelijk wordt.
dat aanpassen van doctrines is juist ook heel kenmerkend.... zo hebben JG's heel vaak de datum aangepast van het einde der tijden.... mochten ze vroeger geen orgaantransplantaties... de mormonen lieten geen negers toe in het priesterschap tot 1978..... de christian scientisten mochten vroeger geen bril dragen en nu wel (terwijl mary baker eddy dat zelf deed).... de katholieke kerk beweert ineens na bijna 1500 jaar dat het vagevuur niet bestaat... enzovoort...quote:Op maandag 23 april 2012 16:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Bij ZDA echter zie ik dit niet zo. Omdat de doctrines niet stabiel zijn maar sinds de vinding aan verandering onderhevig zijn, naarmate de tijd vordert. Zo was de sabbat eerst helemaal geen kernpunt, geloofde men in eerste instantie niet in de drie-eenheid, niet in de goddelijkheid van Jezus, lag de nadruk veel meer op legalisme, enzovoorts. Echter men blijft de bijbel bestuderen, en zodoende veranderen ook de doctrines wanneer daar een redelijke basis voor is. Kun je nog over UPS spreken indien ze open staan voor debat en ook veranderd zijn? Of kan men ook gewoon eerlijk op zoek zijn naar wat de bijbel onderwijst? Ik denk van wel.
okee... maar dan is het maar net hoe je kerk ziet... zie je dat als iets wat aansluit op je geloof of is dat juist iets wat jouw geloof gevormd heeft....quote:Op maandag 23 april 2012 16:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Het idee van 'de enige groep zijn' is ook niet wat deel uitmaakt van de officiele leer van de kerk, noch van de geschriften van Ellen White, in tegendeel juist, maar komt soms wel voor onder leden. Dat ligt dan echter wat mij betreft aan die leden, en niet aan de kerk.
ja dit soort opbouw bedoel ik idd.... als je x accepteert kom je automatisch bij y uit...en zul je z ook makkelijker in die context plaatsen en accepteren....quote:Op maandag 23 april 2012 16:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wanneer men Ellen White als profeet accepteert, en aanneemt dat de sabbat deel uitmaakt van Gods geboden, is het geen moeilijke stap om aan te nemen dat de ZDA het fundament vormt voor de 'overigen van haar zaad', een restant dat trouw blijft aan God. Het is geen onbijbels idee, maar dient niet op zo'n manier opgevat te worden dat men zich speciaal voelt, want zo beschrijft de bijbel het niet.
ja en zo zien Jehova's Getuigen de "trouwe en beleidvolle slaaf" weer als teken van de juiste kerk.... ook omdat ze niet het leger in gaan, niet meedoen aan in hun ogen occulte feestdagen... enzovoortquote:Op maandag 23 april 2012 16:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Waarom zou nu juist zda die groep zijn? Omdat men juist die dingen doet, verlossing in Jezus Christus, gehoorzaamheid aan Gods wet en de terugkomst van Jezus Christus verkondigen. De schrift bevestigt dat dit plaats zal vinden, in zoveel verhalen, parabelen, profeten, en brieven.
Over onbeantwoorde vragen gesproken: wat is nou het voordeel van christen zijn? En waarvan biedt het nou precies verlossing?quote:Op maandag 23 april 2012 15:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zou je antwoord willen geven op mijn vraag ajb?
Maar dit zijn geen fundamentele doctrines, afgezien van het vagevuur (is dat nu ontkend? Ik dacht van niet?).quote:Op maandag 23 april 2012 17:15 schreef Scabies het volgende:
[..]
ja precies... het wordt zo sluitend gemaakt dat het voor een lid heel moeilijk wordt om daar ooit nog buiten te denken...
dat aanpassen van doctrines is juist ook heel kenmerkend.... zo hebben JG's heel vaak de datum aangepast van het einde der tijden.... mochten ze vroeger geen orgaantransplantaties... de mormonen lieten geen negers toe in het priesterschap tot 1978..... de christian scientisten mochten vroeger geen bril dragen en nu wel (terwijl mary baker eddy dat zelf deed).... de katholieke kerk beweert ineens na bijna 1500 jaar dat het vagevuur niet bestaat... enzovoort...
ik denk dat dit eerder aangeeft hoe misleid men voorheen was dat men dit wel aannam.... en dat ze nu gedwongen worden om fouten toe te geven...
het is weer niks unieks...
En dat is een wezenlijk verschil wat ik heel de tijd al aan heb proberen te geven.quote:okee... maar dan is het maar net hoe je kerk ziet... zie je dat als iets wat aansluit op je geloof of is dat juist iets wat jouw geloof gevormd heeft....
Zolang men kritisch na blijft denken maakt dat toch niet uit? Je kan toch geen zuiver objectieve informatie verwachten? Ook niet uit de wetenschappelijke wereld. Alles is gekleurd. Zolang er geen sprake is van dwang of manipulatie, is het oke om je eigen geloofsovertuigingen of die van de kerk waar je bij hoort te delen.quote:in de meeste gevallen gaat het om het tweede, en dan kun je je afvragen in hoeverre dat objectief zoeken naar waarheid is......
de meeste mensen denken bij kerk automatisch aan de katholieke kerk en willen daarom niks met geloof te maken hebben (terecht imho)... maar dan komen ze in contact met een groepering die het allemaal veel logischer weet te onderbouwen.... zoals bijv. de JG's of ZDA's... dat spreekt aan... men wil meer info dmv folders, lezingen, studies, allemaal binnen de sekte...
zo wordt automatisch een kader gevormd... is dat objectief...? ik vind van niet..
Ja, maar dat is logisch en geldt toch voor alles bij het vormen van je wereldbeeld? Als je de evolutietheorie accepteert zul je automatisch andere dingen accepteren en je leven daar naar vormen. Als je hedonisme accepteert hetzelfde. Het punt is niet de structuur, aangezien die overal hetzelfde is (tenzij je niets accepteert, maar dan blijf je in eeuwige twijfel, wat ook een structuur is), het punt is of datgene wat je accepteert waar is of niet. Indien wat je accepteert error is, heb je een probleem met alles wat je daarop bouwt. Indien het waarheid is, ben je 1 stap in de goede richting en is de kans groter dat je verdere opbouw ook gebaseerd zal zijn op waarheid, omdat je een juiste referentie hebt.quote:ja dit soort opbouw bedoel ik idd.... als je x accepteert kom je automatisch bij y uit...en zul je z ook makkelijker in die context plaatsen en accepteren....
Ja, en bij zda is het mogelijk dat men het sabbatvieren zo gaat beschouwen, of juist eten, of juist kleden, enz.quote:ja en zo zien Jehova's Getuigen de "trouwe en beleidvolle slaaf" weer als teken van de juiste kerk.... ook omdat ze niet het leger in gaan, niet meedoen aan in hun ogen occulte feestdagen... enzovoort
dit is precies wat ik bedoel met blinde vlek.... je kan er niet over discussieren omdat je alles vanuit het kader van die sekte beredeneert...
Ja ik begrijp wat je wilt zeggen. En dan verwijs ik naar wat ik hierboven al zei: het punt is niet wat je accepteert, maar of wat je accepteert waar is. Het gaat dan bij wat je hier beschrijft om de grondbeginselen van je wereldbeeld. Dat is op de eerste plaats het geloof in God en de schrift. De bijbel zegt dat de profeten een fundament vormen voor dit geloof.quote:je vindt het niet vreemd omdat je er zelf in gelooft.... "ja het staat in de bijbel, iedereen kan dat toetsen, dus wat is het probleem..?" het probleem is dat je dat bij elke sekte kunt doen, alleen is het voor jou dan duidelijk dat het van andere sektes niet klopt omdat je de hele context dan weer beredeneert vanuit het kader van jouw sekte... en andersom zou een Jehova Getuige dat ook doen.. die zegt dan weer "haha 1875 wat een onzin, het is toch duidelijk dat in de bijbel staat dat Jezus al terug is sinds 1914?" enzovoort....en voortbordurend op een totaal andere context dan waar jij dingen in plaatst....
daarom is het belangrijk dat er een heel patroon ontstaat van samenhang... dmv studie binnen de sekte...
anders zou het heel makkelijk zijn, dan haal je een paar teksten tevoorschijn en de ander is overtuigd.... nee het gaat om de hele context die de sekte eraan meegeeft, alle onderlinge verbanden.... en daarin ben jij net zo overtuigd van de ZDA kerk als een Christian Scientist van zijn kerk... discussieren erover heeft weinig zin want het zijn beide sluitende gehelen met een compleet andere context...
Wat is het voordeel van levend zijn ten opzichte van dood zijn?quote:Op maandag 23 april 2012 18:43 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Over onbeantwoorde vragen gesproken: wat is nou het voordeel van christen zijn? En waarvan biedt het nou precies verlossing?
Oeps, als je dát niet weet heb je maar een leeg en zinloos bestaan.quote:Op maandag 23 april 2012 19:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat is het voordeel van levend zijn ten opzichte van dood zijn?
Dat je leven meemaakt, maar dood zijn niet.quote:Op maandag 23 april 2012 19:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Wat is het voordeel van levend zijn ten opzichte van dood zijn?
Uit een ander topic:quote:Op zondag 22 april 2012 20:18 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
er is namelijk niets met alleen maar goede vruchten, zelfs Jezus zou een boom ergens de schuld van hebben gegeven, vanwege de tijd van het jaar, terwijl die boom daar niets aan kon doen. Een beetje kinderachtig.
quote:JEZUS BESTRAFT PETRUS OM ZIJN HAAST
1 Op de morgen nu dat zij van Bethanië kwamen, had Petrus honger, en daar hij in de verte een vijgenboom in blad zag, ging hij er heen om te zien of hij er wellicht vruchten aan kon vinden. En toen hij naderbij kwam, vond hij niets dan alleen bladeren, want de tijd van de vijgen was nog niet gekomen.
2 En Petrus werd toornig en zei tot de boom: “vervloekte boom, niemand zal ooit meer vruchten van u eten.” En enkele discipelen hoorden dit.
3 En de volgende dag, toen Jezus en zijn discipelen langs de vijgenboom kwamen, zei Petrus tot Jezus: “Zie, Meester, de vijgenboom die ik vervloekt heb, is groen en bloeit. Waarom had mijn woord geen gevolg?
4 Jezus zei tot Petrus: “Gij weet niet uit welke geest gij zijt. Waarom vervloekte gij wat God niet vervloekte?” En Petrus zei: “Zie, Heer, ik had honger en toen ik alleen bladeren en geen vruchten vond, werd ik toornig en ik vervloekte de boom.”
5 En Jezus zei: “Zoon van Jonas, wist ge niet, dat het nog niet de tijd voor vijgen is? Zie het graan dat op het veld staat, dat groeit volgens zijn natuur - eerst de groene scheut, dan de stengel, dan de aar – zoud ge boos zijn, als ge kwaamt in de tijd van de tere scheut of van de stengel en geen graan vond in de aar? En zoud ge de boom willen vervloeken, die vol knoppen en bloesem, nog geen rijpe vruchten draagt?
6 Waarlijk, Petrus, Ik zeg u, een van mijn Twaalven zal Mij uit angst en woede met verwensingen driemaal verloochenen en zweren, dat hij Mij niet kent en de anderen zullen Mij voor een tijd verlaten.
7 Maar gij zult berouw hebben en bittere smart, omdat gij Mij in uw hart liefhebt, en gij zult zijn als een altaar van twaalf gehouwen stenen en een getuige voor mijn Naam, en gij zult zijn als de dienaren der dienaren, en Ik zal u de sleutels van de Kerk geven en gij zult mijn schapen en mijn lammeren weiden en gij zult mijn plaatsvervanger op aarde zijn.
8 Doch onder hen die na u komen, zullen mensen opstaan, van wie sommigen Mij liefhebben zoals gij, die heethoofdig en onverstandig en zonder geduld zijnde, hen zullen vervloeken, die God niet vervloekt heeft en hen in hun onwetendheid zullen vervolgen, omdat zij in hen nog niet de vruchten kunnen vinden, die zij zoeken.
9 En anderen die vol eigenliefde zijn, zullen een verbond maken met de koningen en regeerders der wereld, en aardse macht zoeken en rijkdommen, en zij zullen willen heersen en zullen hen die de waarheid zoeken en daarom in waarheid mijn discipelen zijn, door vuur en zwaard doden.
10 En in hun dagen zal Ik, Jezus, opnieuw gekruisigd en openlijk te schande gezet worden, want zij zullen voorwenden, dat zij deze dingen in mijn Naam doen.” En Petrus zei: “Dat zij verre van U, Heer.”
11 En Jezus antwoordde: “Zoals Ik aan het kruis genageld zal worden, zo ook mijn Kerk in die dagen, want zij is mijn bruid en één met Mij. Maar de dag zal komen, dat deze duisternis zal voorbijgaan en het waarachtige Licht schijnen zal.
12 En Eén zal op mijn troon zitten, die een Man der Waarheid, Goedheid en Kracht zal zijn, en hij zal boven alle anderen vervuld worden met liefde en wijsheid en zal mijn Kerk leiden door een viervoudig twaalftal en door tweeënzeventig, zoals van ouds, en slechts dat wat waar is, zal hij leren.
13 En Mijn Kerk zal vervuld zijn van Licht en zal Licht schenken aan alle volkeren der aarde, en daar zal zijn één Hogepriester, die op zijn troon zal zitten als een Koning en een Priester.
14 En mijn Geest zal op hem zijn en zijn troon zal stand houden en niet wankelen, want deze zal gegrondvest zijn op liefde, waarheid en gerechtigheid en Licht zal tot deze troon komen en ervan uitstralen over alle volkeren der aarde, en de Waarheid zal hen vrij maken.
Bedoel je het 'evangelie van de twaalf '? : Dat is nog steeds zoek. Waar heb jij dat gevonden ??quote:Op maandag 23 april 2012 19:52 schreef kleinduimpje3 het volgende:
In een ander boek, het "Evangelie van de Heilige Twaalven", komt een andere lezing voor, met aanzienlijk meer logica:
[..]
Van de dood en de zonde. Dus het voordeel is dat je het ware eeuwige leven ontvangt, in plaats van de zwakke sterfelijke versie die wij in ons sterfelijke lichaam ervaren.quote:Op maandag 23 april 2012 19:50 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Dat je leven meemaakt, maar dood zijn niet.
Maar wat is nou het voordeel van christen zijn? En waarvan biedt het nou precies verlossing?
Nee, het is dit boek:quote:Op maandag 23 april 2012 22:04 schreef ATON het volgende:
[..]
Bedoel je het 'evangelie van de twaalf '? : Dat is nog steeds zoek. Waar heb jij dat gevonden ??
http://www.rozekruispers.com/rkp.cgiquote:Het Evangelie van de Heilige Twaalven zag tegen het einde van de negentiende eeuw in Engeland het licht. Het is een pure vertelling die op evangelische wijze het leven van Jezus tekent als een innerlijk te volgen voorbeeld. De ons bekende evangeliën blijken op sommige cruciale plaatsen, al dan niet opzettelijk, in de loop van de tijd te zijn omgebogen. Meerdere evangeliën werden als ‘apocrief’ beschouwd, dat is ‘onaannemelijk’ of ‘niet authentiek’. En de meeste vroegchristelijke evangeliën van gnostieke oorsprong vielen zelfs geheel buiten beeld omdat ze niet pasten in de heersende overtuigingen van kerk en staat. In Het evangelie van de heilige twaalven klinken gnostieke opvattingen door die in de Bijbel niet meer zijn terug te vinden. Dit evangelie is dan ook een bijzonder welkome aanvulling op de lacunes die in de loop van de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel zijn ontstaan. Het boek getuigt dan ook van de vreugdevolle levensweg die door het bewuste leven van de ziel mogelijk wordt.
Fictie dus. Volstaan de gnostische manuscripten dan niet ?quote:Op maandag 23 april 2012 22:28 schreef kleinduimpje3 het volgende:
Nee, het is dit boek:
[ afbeelding ]
http://www.rozekruispers.com/rkp.cgi
Moet het verhaal in Marcus en Matteüs niet eerder symbolisch worden gelezen, in de zin dat de vijgeboom staat voor een deel van de mensheid dat zijn "vruchten" (geloof, goede werken, of hoe ook te interpreteren) niet aan de Messias "wil" geven omdat het denkt dat de tijd nog niet is gekomen, waardoor het uiteindelijk zijn redding misloopt?quote:Op maandag 23 april 2012 19:52 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Uit een ander topic:
In mijn ogen zit er in dit verhaal ook geen enkele logica, en ik houd het daarom ook niet voor authentiek.
In een ander boek, het "Evangelie van de Heilige Twaalven", komt een andere lezing voor, met aanzienlijk meer logica:
[..]
Maar goed joh, dat heb je gauw door. En probeer dit nu eens met het N.T. Zo gaat die een stuk duidelijker worden.quote:Op maandag 23 april 2012 22:58 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Moet dat niet eerder symbolisch worden gelezen, in de zin dat de vijgeboom staat voor een deel van de mensheid dat zijn "vruchten" (geloof, goede werken, of hoe ook te interpreteren) niet aan de Messias "wil" geven omdat het denkt dat de tijd nog niet is gekomen, waardoor het uiteindelijk zijn redding misloopt?
Ah, ik sprak over het NT, maar ik zie dat dat niet duidelijk is. Aangepast.quote:Op maandag 23 april 2012 23:03 schreef ATON het volgende:
[..]
Maar goed joh, dat heb je gauw door. En probeer dit nu eens met het N.T. Zo gaat die een stuk duidelijker worden.
De ontstaansgeschiedenis is nogal een vaag verhaal.quote:Op maandag 23 april 2012 22:53 schreef ATON het volgende:
[..]
Fictie dus. Volstaan de gnostische manuscripten dan niet ?
http://www.thenazareneway.com/ght_explanatory_preface.htmquote:lnasmuch as this Gospel touches on many questions of vital moment now discussed in this age, and little known in those times, it may well be termed par excellence the prophetic and ethical Gospel, and critics and scholars will remember that the writings of Justin Martyn, Papias and others, distinctly speak of, and quote from, the "Gospel of the Hebrews " known otherwise as "the Gospel of the Twelve Apostles " and the "Gospel of the Nazarites," used then, chiefly in the Church at Jerusalem, and the original of Matthew's Gospel in Hebrew which we have in Greek. This identifies it as the original Gospel from which the others were more or less closely copied, with numerous variations and important omissions by accident, or design, to suit the corrupt taste of the worldly.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |