Dat kan best ja. Maar ik bedoel dit kwaad, omdat daar in eerste instantie geen mensen bij komen kijken, maar het juist voor heel veel leed zorgt.quote:Op maandag 16 april 2012 00:12 schreef Boca_Raton het volgende:
Wordt niet misschien het kwaad vanuit de méns bedoeld?
Ik word er inderdaad soms ook moe van hoor! En ik lijd zeker mijn leven zoals ik wil, maar soms vraag ik me iets af en wil ik graag een antwoord erop weten. Maar als niemand het weet is dat ook niet ergquote:Op maandag 16 april 2012 00:13 schreef Wootism het volgende:
Damn, dat jullie niet ontzettend moe worden van dit soort topics....![]()
Leef gewoon je leven zoals jij denkt dat het goed is, en verspil geen tijd met dit soort onnozele vraagstukken.
quote:The point I am concerned with is that, if you are quite sure there is a difference between right and wrong, then you are in this situation: Is that difference due to God's fiat or is it not? If it is due to God's fiat, then for God himself there is no difference between right and wrong, and it is no longer a significant statement to say that God is good. If you are going to say, as theologians do, that God is good, you must then say that right and wrong have some meaning which is independent of God's fiat, because God's fiats are good and not bad independently of the mere fact that he made them. If you are going to say that, you will then have to say that it is not only through God that right and wrong came into being, but that they are in their essence logically anterior to God.
Ja dit.quote:Op maandag 16 april 2012 00:13 schreef Wootism het volgende:
Damn, dat jullie niet ontzettend moe worden van dit soort topics....![]()
Leef gewoon je leven zoals jij denkt dat het goed is, en verspil geen tijd met dit soort onnozele vraagstukken.
God bestaat volgens mij niet, en dan is de bovengenoemde relatie er ook niet.quote:Op maandag 16 april 2012 00:06 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik vraag me nou al een poosje zaken af over het lijden en het kwaad in de wereld in relatie tot God.
Dat klopt volgens mij wel.quote:Ik had hier een artikel over gelezen en het kwam erop neer dat je liefde moest geven als remedie tegen het kwaad.
Dat lijkt me een serieus probleem.quote:Daar kon ik vrij weinig mee.
De combinatie algoed, almachtig en alwetend is:quote:Op maandag 16 april 2012 09:12 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ja ach, je moet wat op een saaie zondag! Toch hoop ik dat er nog een christen of islamiet of joods iemand langs komt waaien om zn visie te geven...
een tsunami of aardbeving vallen niet onder het kwaad.quote:Op maandag 16 april 2012 00:06 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik weet dat het topic 'vragen aan christenen' bestaat maar ik wilde die discussies niet door de war gooien en bovendien is mijn vraag anders van inhoud.
Ik vraag me nou al een poosje zaken af over het lijden en het kwaad in de wereld in relatie tot God. Ik had hier een artikel over gelezen en het kwam erop neer dat je liefde moest geven als remedie tegen het kwaad. Daar kon ik vrij weinig mee dus ik plaatste daar een reactie.
Maar ik heb nog niks van hun gehoord dus ik dacht: ik plaats hem ook in mijn geliefde fok! daar komt ie:
Hallo. Ik hoop dat de schrijver of iemand anders mij een antwoord kan geven op mijn volgende vragen. In het artikel wordt gesteld dat liefde geven de ( of in ieder geval een ) oplossing is tegen het kwaad. Maar hoe moet ik het voor me zien bij bijvoorbeeld een tsunami of aarbeving?
quote:Liefde geven aan de bron van dat kwaad kan niet want dat is de natuurramp zelf. Je zou kunnen zeggen dat iemand een ander bijvoorbeeld zou kunnen verplegen. Los van de vraag of dat niet tegen de wil van God is, die immers de aarbeving en de gewonden veroorzaakt of toegestaan heeft, is er dan ook een conflict met de vrije wil. Want God gebruikt dan het lijden van de ene persoon om de andere in staat te stellen voor het goede te kiezen. Dit lijkt mij al helemaal oneerlijk als je er ook vanuit mag gaan dat God alwetend is, want dan hoeft hij iemand niet echt te laten lijden om erachter te komen of een ander hem al dan niet zou helpen. Als iemand mij dit uit kan leggen, graag!
Dat hangt af van je definitie van kwaad.quote:Op maandag 16 april 2012 13:13 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
een tsunami of aardbeving vallen niet onder het kwaad.
misschien dat je er de pracht van de natuur in kan zien maar kwaad is het niet
Kwaad is alleen kwaad als er een intentie achterzit.quote:Op maandag 16 april 2012 14:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat hangt af van je definitie van kwaad.
Kwaad veroorzaakt schade (definitie van kwaad)
Een tsunami of aardbeving veroorzaakt schade (feit)
Ergo: Een tsunami of aardbeving is kwaad
Affirming the consequentquote:Op maandag 16 april 2012 14:41 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat hangt af van je definitie van kwaad.
Kwaad veroorzaakt schade (definitie van kwaad)
Een tsunami of aardbeving veroorzaakt schade (feit)
Ergo: Een tsunami of aardbeving is kwaad
Hangt af van je definitie van kwaad. Jij koppelt het begrip aan een specifieke oorzaak en ik koppel het aan het gevolg.quote:Op maandag 16 april 2012 14:46 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Kwaad is alleen kwaad als er een intentie achterzit.
De mens is daardoor zo'n beetje de enige soort op deze aardkloot die kwaad kan doen
Iemand die een paar mensen vermoord voor geld kan je zien als kwaad.
een tsunami die vele duizenden mensen om het leven brengt is een geval van "shit happens"
Een tsunami of een aardbeving is een speciaal geval van een algemene definitie.quote:
Aardbevingen zijn een integraal deel van het systeem wat complex leven mogelijk maakt op aarde. Het brengt dus niet alleen lijden voort maar ook levenquote:Op maandag 16 april 2012 16:10 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik zie het als kwaad, omdat het inderdaad lijden toebrengt. En vooral als God er iets aan zou kunnen doen of het zelfs bewust veroorzaakt. shit happens is de atheistische interpreratie.
Dat geldt ook voor veel intentioneel kwaad. De één zijn dood is de ander zijn brood.quote:Op maandag 16 april 2012 16:57 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Aardbevingen zijn een integraal deel van het systeem wat complex leven mogelijk maakt op aarde. Het brengt dus niet alleen lijden voort maar ook leven
bestaat er dan wel iets als "het kwaad"?quote:Op maandag 16 april 2012 16:59 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat geldt ook voor veel intentioneel kwaad. De één zijn dood is de ander zijn brood.
Goed (gedefinieerd als floreren) en kwaad (gedefinieerd als schade) bestaan. Maar zoals Leibniz al aangeeft, zijn er logische redenen waarom goed en kwaad hand in hand gaan. Er is hooguit een bepaald optimum te definieren, als je een interpersoonlijk vergelijk mogelijk is (utilitarisme). Het is ook denkbaar om te streven naar verbetering als je het leven geen nul-som spel is.quote:Op maandag 16 april 2012 17:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
bestaat er dan wel iets als "het kwaad"?
Ik denk van niet. 'Goed' en 'kwaad' zijn dingen die door mensen gecreëerd zijn, om aangename ervaringen van minder aangename ervaringen te onderscheiden. Dit is puur menselijke beleving van zaken.quote:Op maandag 16 april 2012 17:01 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
bestaat er dan wel iets als "het kwaad"?
Zonder kwaad kan er geen goed zijn. Dus God geeft ons inderdaad de mogelijkheid om er voor elkaar te zijn, door middel van het kwaad te scheppen. Zonder kwaad in de wereld zouden we maar een apathisch bestaan hebben.quote:Op maandag 16 april 2012 00:06 schreef Uitstekelbaars het volgende:
In het artikel wordt gesteld dat liefde geven de ( of in ieder geval een ) oplossing is tegen het kwaad. Maar hoe moet ik het voor me zien bij bijvoorbeeld een tsunami of aarbeving?
Alsof dat niet relevant is.quote:Op maandag 16 april 2012 18:28 schreef Philosophia het volgende:
[..]
Ik denk van niet. 'Goed' en 'kwaad' zijn dingen die door mensen gecreëerd zijn, om aangename ervaringen van minder aangename ervaringen te onderscheiden. Dit is puur menselijke beleving van zaken.
De wereldbevolking is aan het stabiliseren ook al duurt dat nog enkele decennia. Er is geen goede reden om mensen natuurrampen, ziektes of oorlogen te verwelkomen.quote:Op de vraag of God dan slecht is wanneer hij aardbevingen veroorzaakt, moet ik dan ook 'nee' antwoorden. God doet dit waarschijnlijk met een reden, die wij als mensen niet kunnen bevatten.
Wat een reden zou kunnen zijn, is dat natuurrampen en ziektes nodig zijn om de populatie in balans te houden.
Echter, door alle hulpverlening en medici is het geboortecijfer in de wereld veel hoger dan het sterftecijfer. Hierdoor groeit de bevolking veel te hard, wat uiteindelijk zal uitlopen op overbevolking van de continenten. Ik denk dat het goed is als er zo nu en dan wat mensen overlijden, om de populatie binnen de perken te houden, maar wij als mensen beschermen onze eigen soort te veel en de natuur/kosmos te weinig.
Alles ontstaat uit strijd?quote:Om even op het hoofdonderwerp van dit topic terug te komen:
Zonder kwaad kan er geen goed zijn. Dus God geeft ons inderdaad de mogelijkheid om er voor elkaar te zijn, door middel van het kwaad te scheppen. Zonder kwaad in de wereld zouden we maar een apathisch bestaan hebben.
Scherp!quote:Op maandag 16 april 2012 00:06 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Want God gebruikt dan het lijden van de ene persoon om de andere in staat te stellen voor het goede te kiezen. Dit lijkt mij al helemaal oneerlijk als je er ook vanuit mag gaan dat God alwetend is, want dan hoeft hij iemand niet echt te laten lijden om erachter te komen of een ander hem al dan niet zou helpen. Als iemand mij dit uit kan leggen, graag!
Je schrijft het alsof God ons een gunst doet door mensen vrije wil te geven. Maar in Genesis leerde de mens als straf het verschil tussen goed en kwaad kennen. Dat is toch op zijn minst tegenstrijdig te noemen.quote:Op maandag 16 april 2012 20:23 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De mens speelt een sleutelrol in dit conflict. De mens, gemaakt in Gods evenbeeld, met vrije wil, kan ervaren wat het is om zonder God te leven, en Hem te ongehoorzamen, zichzelf en anderen daarmee bloot te stellen aan 'kwaad' (niet-liefde, onrecht, zelfdestructie, enz), of om te geloven, gehoorzamen, te communiceren met God en die in zijn leven te laten ingrijpen. De mens kan dus zelf ervaren wat beter is: met of zonder God leven.
Mensen kunnen daardoor getuigen zijn van Gods liefde, en van de kwaadaardigheid van goddeloosheid. Gods karakter wordt dus door mensen die Hem opnieuw leren kennen, als wel degelijk goed en liefdevol beschreven, en niet als een dictator.
Het gaat er niet om of God wel of niet weet of iemand goed zal doen of niet, maar of die mens een keuze heeft gehad om goed te doen of niet, en heeft ervaren dat goed doen (gehoorzaamheid) beter is dan kwaad doen/onverschilligheid/goddeloosheid. Het is voor ons dat God dit soort dingen toelaat, opdat we allemaal een helderder beeld kunnen krijgen van wat beter voor ons is en wat niet. En dan blijkt het dat gehoorzaamheid aan Gods wet (heb God en je naasten lief met heel je hart, verstand, kracht, lichaam), positief is voor ons als mensheid, en dat ongehoorzamen aan Gods wet, wat de duivel ons steeds probeert te laten doen, alleen maar tot meer leed leidt.
Hier ben ik het deels mee eens. Niet ieder mens heeft gelijke kansen op rijkdom en gezondheid, maar wél op een gelukkig leven. Want ook als je kinderkanker hebt, of heel erg arm bent, kun je gelukkig zijn. Ook als je misbruikt wordt door je vader, kun je een gelukkig leven lijden. Het is - simpelweg - maar net wat je er zelf van maakt.quote:Op maandag 16 april 2012 20:53 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Tnx voor de reactie.
Dit is precies hetgene wat me tegen de borst stuit. Ieder mens een keuze? Ik heb bij mijn geboorte geen kans gehad om te kiezen of ik op Haïti, in Ethiopië of in Nederland geboren wilde worden, noch heb ik de keuze gehad om daarna geteisterd te worden door bijv. kinderkanker. Niemand begint dus met gelijke kansen.
Je zegt dat je kan kiezen voor een goed leven en leven na de dood. Als je dood geboren wordt heb je dus al vantevoren een verkeerde keuze gemaakt? Of wordt je nog steeds ( zeer onrechtvaardig en willekeurig ) gestraft voor de zondeval?
Ik denk dat je hier een vertekent beeld hebt, het zijn net zo vaak atheïsten die getroffen worden door natuurrampen als gelovigen. Anderzijds, misschien gunt God de getroffen Christenen wel een mooi bestaan in de hemel in plaats van op deze kille planeet.quote:Je stelt: de mens speelt een sleutelrol, maar bijvoorbeeld bij de aardbeving van 1755 in Lissabon kwamen alleen maar Christenen om. Bij de meeste rampen lijken gelovigen de klos, en kunnen de atheïsten er warmpjes bij blijven zitten in hun ontwikkelde, veilige landen.
Klopt, maar bedenk wel dat wij geen goden zijn en dus ook nooit zullen begrijpen wie of wat God is, laat staan dat wij zijn motieven begrijpen voor de dingen die hij laat gebeuren op aarde.quote:Vragen, vragen.. Al het bovenstaande kan verklaard worden door te stellen dat God niet bestaat, mensen slechte dingen kunnen doen en drijvende tektonische platen nou eenmaal de neiging hebben om ergens eens lekker te botsen...toch?
Bron?quote:Op maandag 16 april 2012 21:51 schreef Philosophia het volgende:
[..]
Niet ieder mens heeft gelijke kansen op rijkdom en gezondheid, maar wél op een gelukkig leven. Want ook als je kinderkanker hebt, of heel erg arm bent, kun je gelukkig zijn. Ook als je misbruikt wordt door je vader, kun je een gelukkig leven lijden. Het is - simpelweg - maar net wat je er zelf van maakt.
Glad you askedquote:
Dat de wereldbevolking stabiliseert is nog maar de vraag. Dat is alleen het geval wanneer het patroon van afname in het vruchtbaarheidscijfer hetzelfde blijft. Maar wie zegt dat dat het geval is? En wat gebeurt er als de wereldbevolking stabiliseert? Blijft die dan voor eeuwig op dat punt hangen?quote:Op maandag 16 april 2012 19:01 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wereldbevolking is aan het stabiliseren ook al duurt dat nog enkele decennia. Er is geen goede reden om mensen natuurrampen, ziektes of oorlogen te verwelkomen.
Een stelling waarin ik geen verband zie met mijn verhaal. Maar nee, niet alles ontstaat uit strijd. Ik bedoelde in mijn stuk dat de mens geen goed kan ervaren zonder dat hij weet wat kwaad is. Zou je niet weten dat er ziektes in de wereld zijn, zou je toch ook niet blij zijn dat je gezond bent? Dat zou je dan normaal vinden. Zou je niet weten dat er armoede is in de wereld, zou je toch ook niet blij zijn dat je rijk bent? Als iedereen rijk is, geeft het geen geluk meer.quote:Alles ontstaat uit strijd?
De demografische transitie is nog niet overal voltooid, maar landen lijken overal dezelfde trend te volgen naar een stabilisering en zelfs daling van de bevolkingaantallen.quote:Op maandag 16 april 2012 22:47 schreef Philosophia het volgende:
Om nog even te reageren op je bericht op de vorige pagina:
[..]
Dat de wereldbevolking stabiliseert is nog maar de vraag. Dat is alleen het geval wanneer het patroon van afname in het vruchtbaarheidscijfer hetzelfde blijft. Maar wie zegt dat dat het geval is? En wat gebeurt er als de wereldbevolking stabiliseert? Blijft die dan voor eeuwig op dat punt hangen?
Als geluk bestaat uit de betere kant van een contrast (zoals hierboven), hoe kan dan iedereen gelukkig zijn (zoals hieronder)?quote:Ik bedoelde in mijn stuk dat de mens geen goed kan ervaren zonder dat hij weet wat kwaad is. Zou je niet weten dat er ziektes in de wereld zijn, zou je toch ook niet blij zijn dat je gezond bent? Dat zou je dan normaal vinden. Zou je niet weten dat er armoede is in de wereld, zou je toch ook niet blij zijn dat je rijk bent? Als iedereen rijk is, geeft het geen geluk meer.
quote:Op maandag 16 april 2012 21:51 schreef Philosophia het volgende:
Niet ieder mens heeft gelijke kansen op rijkdom en gezondheid, maar wél op een gelukkig leven. Want ook als je kinderkanker hebt, of heel erg arm bent, kun je gelukkig zijn. Ook als je misbruikt wordt door je vader, kun je een gelukkig leven lijden. Het is - simpelweg - maar net wat je er zelf van maakt.
Trends komen en gaan.quote:Op dinsdag 17 april 2012 00:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De demografische transitie is nog niet overal voltooid, maar landen lijken overal dezelfde trend te volgen naar een stabilisering en zelfs daling van de bevolkingaantallen.
Het één sluit het ander niet uit. Het vult elkaar juist aan: je kunt zelf ziek worden en alsnog gelukkig zijn; adaptief geluk. Blij zijn met wat je wél hebt, bijvoorbeeld veel familie. Een ander is weer gelukkig omdat hij gezond is, maar heeft weinig familie. Nu weten beide partijen dat er ook minder leuke dingen kunnen plaatsvinden in een mensenleven. Maar door blij te zijn met wat zij hebben, zijn ze toch gelukkig.quote:[..]
Als geluk bestaat uit de betere kant van een contrast (zoals hierboven), hoe kan dan iedereen gelukkig zijn (zoals hieronder)?
[..]
Dat argument wijst geen enkele kant op en is dus geen ondersteuning voor jouw stelling.quote:
Niet in Nederland. Hier gebruiken we bewuste geboorteplanning mbv voorbehoedsmiddelen.quote:Ik blijf erbij: de natuur houdt zichzelf (of God de wereld) in balans, mede door natuurrampen, ziektes en moord (voedselketen)
Je gelooft gewoon wat je beste uitkomt. Daarom ga jij ook naar de hemel na je dood.quote:Het één sluit het ander niet uit. Het vult elkaar juist aan: je kunt zelf ziek worden en alsnog gelukkig zijn; adaptief geluk. Blij zijn met wat je wél hebt, bijvoorbeeld veel familie. Een ander is weer gelukkig omdat hij gezond is, maar heeft weinig familie. Nu weten beide partijen dat er ook minder leuke dingen kunnen plaatsvinden in een mensenleven. Maar door blij te zijn met wat zij hebben, zijn ze toch gelukkig.
Bovendien zal een mens niet constant gelukkig zijn. Ieder mens maakt wel dingen mee die hij of zij als minder gelukzalig ervaart. Maar op die manier is diegene weer erg blij als dingen voorspoedig gaan.
Het argument wijst op mijn eerdere stelling; dat de huidige afname van het vruchtbaarheidscijfer niet per definitie standhoud.quote:Op dinsdag 17 april 2012 01:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat argument wijst geen enkele kant op en is dus geen ondersteuning voor jouw stelling.
Hiermee geef je aan dat we in Nederland het vruchtbaarheidscijfer manipuleren en aanpassen aan onze behoeften en luxe. Maar zodra we gemiddeld meer dan twee kinderen per twee ouders krijgen, blijft de bevolking groeien. De kans op overlijden is immers zeer klein in Nederland. Dan heb je dus wél andere overlijdingsfactoren nodig.quote:Niet in Nederland. Hier gebruiken we bewuste geboorteplanning mbv voorbehoedsmiddelen.
Ik begrijp niet wat je hier duidelijk wil maken.quote:Je gelooft gewoon wat je beste uitkomt. Daarom ga jij ook naar de hemel na je dood.
ga je nou echt elke topic volspammen met dit soort onsamenhangend geratel?quote:Op dinsdag 17 april 2012 09:09 schreef declassering het volgende:
Wees welkom Philosophia
Uw kortstondige bezoek in deze terra incognita van de Nederlandse Leeuw wordt hooggeacht.
(''An urban legend claims that cartographers labelled such regions with "Here be dragons". Although cartographers did claim that fantastic beasts (including large serpents) existed in remote corners of the world and depicted such as decoration on their maps, only one known surviving map, the Lenox Globe, in the collection of the New York Public Library,[1] actually says "Here be dragons" (using the Latin form "HIC SVNT DRACONES").[2] However, ancient Roman and Medieval cartographers did use the phrase HIC SVNT LEONES (literally, Here are lions) when denoting unknown territories on '')
Natuurlijk doet God ons een gunst door ons vrije wil te geven. Vrije wil is een voorwaarde voor liefde. Indien jouw partner geprogrammeerd is om elke dag tegen je te zeggen 'ik hou van je', zijn die woorden waardeloos. Kiest hij/zij er zelf voor, is dat waardevol. Een zinvolle relatie impliceert vrije wil, Ook de relatie tussen God en mens.quote:Op maandag 16 april 2012 21:51 schreef Philosophia het volgende:
[..]
Je schrijft het alsof God ons een gunst doet door mensen vrije wil te geven. Maar in Genesis leerde de mens als straf het verschil tussen goed en kwaad kennen. Dat is toch op zijn minst tegenstrijdig te noemen.
Een prima stuk verder, overigens!
Nu heb ik hier al ontzettend veel onzin gelezen, maar dit steekt er toch met kop en schouder bovenuit !!quote:Op dinsdag 17 april 2012 12:25 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Dat ze zouden sterven is een logisch gevolg van het feit dat wanneer je het leven (God) de rug toekeert, je dood gaat. Dat is als een universele natuurwet die niet omzeild kan worden,
'Vrije keuze' wil niet zeggen 'leven als een god met totale controle over alle factoren van je eigen leven'. Natuurlijk ben je gebonden aan bepaalde factoren en gegevens. Echter dwingt God niemand om Hem te gehoorzamen binnen deze wereld. Dat is waar het geciteerde deel over gaat. Niet om of je kan kiezen een man of vrouw te zijn, knap of lelijk, een amerikaan of europeaan etc.quote:Op maandag 16 april 2012 20:53 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Tnx voor de reactie.
Je stelt dat: '' of die mens een keuze heeft gehad om goed te doen of niet, en heeft ervaren dat goed doen (gehoorzaamheid) beter is dan kwaad''. De rest zie ik als oorzaak en gevolg van die kernzin dus vandaar dat ik alleen dit quote.
Dit is precies hetgene wat me tegen de borst stuit. Ieder mens een keuze? Ik heb bij mijn geboorte geen kans gehad om te kiezen of ik op Haïti, in Ethiopië of in Nederland geboren wilde worden, noch heb ik de keuze gehad om daarna geteisterd te worden door bijv. kinderkanker. Niemand begint dus met gelijke kansen.
De dood is een gevolg van de zonde.quote:Je zegt dat je kan kiezen voor een goed leven en leven na de dood. Als je dood geboren wordt heb je dus al vantevoren een verkeerde keuze gemaakt? Of wordt je nog steeds ( zeer onrechtvaardig en willekeurig ) gestraft voor de zondeval?
Zie hierboven. Christen zijn impliceert niet geen leed ervaren, en andersom ook niet.quote:''Het is voor ons dat God dit soort dingen toelaat, opdat we allemaal een helderder beeld kunnen krijgen van wat beter voor ons is en wat niet''.
Je stelt: de mens speelt een sleutelrol, maar bijvoorbeeld bij de aardbeving van 1755 in Lissabon kwamen alleen maar Christenen om. Bij de meeste rampen lijken gelovigen de klos, en kunnen de atheïsten er warmpjes bij blijven zitten in hun ontwikkelde, veilige landen.
Ik volg het Nederlandse nieuws niet dus ben niet bekend met deze specifieke gevallen.quote:En dan de vrije wil. Hadden de kinderen op het eiland Utoya een keuze om voor het goede te gaan? Of heeft Anders Breivik bewust voor het slechte gekozen en geeft hem dat het recht om de vrije wil van de goeden te doorbreken? Waar is God's respect voor hun vrije wil om niet afgeschoten te worden?
Dat kan. Maar dan zit ik nog met een hele lading bewijs voor het feit dat God bestaat, en dus wordt jouw verklaring nutteloos.quote:Vragen, vragen.. Al het bovenstaande kan verklaard worden door te stellen dat God niet bestaat, mensen slechte dingen kunnen doen en drijvende tektonische platen nou eenmaal de neiging hebben om ergens eens lekker te botsen...toch?
Niet per definitie. Maar jij predikt dood een verderf als een noodzakelijkheid. Arbeiders in Engeland in de 19e eeuw waren gedoemd op het bestaansminimum te leven, volgens David Ricardo, op grond van deze redenering (gebaseerd op de leer van Robert Malthus). Daarom waren de armenwetten tevergeefs en werden ze jarenlang tegengehouden. Onterecht, zoals blijkt uit de latere ontwikkelingen.quote:Op dinsdag 17 april 2012 01:33 schreef Philosophia het volgende:
[..]
Het argument wijst op mijn eerdere stelling; dat de huidige afname van het vruchtbaarheidscijfer niet per definitie standhoud.
Is dat een Godsbewijs?quote:Hiermee geef je aan dat we in Nederland het vruchtbaarheidscijfer manipuleren en aanpassen aan onze behoeften en luxe. Maar zodra we gemiddeld meer dan twee kinderen per twee ouders krijgen, blijft de bevolking groeien. De kans op overlijden is immers zeer klein in Nederland. Dan heb je dus wél andere overlijdingsfactoren nodig.
Maar gelukkig konden we stellen dat het vruchtbaarheidscijfer in Nederland niet heel hoog is. En gelukkig het aantal natuurrampen ook niet. Misschien heeft God zich er dan tóch mee bemoeid?
Dan klets je gewoon zinloos wat heen en weer.quote:Ik begrijp niet wat je hier duidelijk wil maken.
Maar ik denk dat je pas naar de hemel gaat wanneer je Christen bent. En dat ben ik niet.
Dus je wordt niet gestraft als je atheist blijft, en niet beloond als je gelovig wordt of bent? Want belonen en straffen is een vorm van dwang, Zeker als de straf uit een pijnlijke dood of pijnlijk leven of eeuwig branden in de hel bestaat. Dus God geeft mij het leven, zonder dat ik daarom vraag, en als ik zijn plannen niet uitvoer wordt ik voor eeuwig gestraft. Wat een toonbeeld van vrije wil en geen dwang.quote:Echter dwingt God niemand om Hem te gehoorzamen binnen deze wereld.
Aha. Dus als ik geboren wordt in Darfur mag ik niet proberen een vliegticket te bemachtigen om naar Nderland te gaan want dat is 'onvolwassen' en 'zondig'?quote:Je kan de situatie ook niet accepteren, je ertegen willen verzetten (wat vechten tegen de bierkaai is), wat tot meer zonde zal leiden.
is in tegenspraak met:quote:Om niet dezelfde fouten te maken als onze voorouders, en in plaats daarvan Hem te gehoorzamen
Net zoals die mensen deden die met Pasen in de kerk zaten in Lissabon in 1755? Het is inderdaad een flinke daad om zomaar een aarbeving of tsunami te veroorzaken of toe te staan met als doel anderen schrik aan te jagen. Klink heel erg vredelievend in de oren. Denk dat die mensen die bij die aardbeving bedolven werden onder een stuk kerkdak daar zich ook wel in konden vinden.quote:Christen zijn impliceert niet geen leed ervaren, en andersom ook niet.
maarquote:Hij heeft voor ieder een missie, en wil ieder individu met zijn eigen unieke eigenschappen, levenservaring, karakter enz. gebruiken om Zijn naam, Zijn daden, Zijn plan van verlossing en Zijn beloften voor het eeuwige leven kenbaar te maken
Aha. Dus God heeft voor iedereen een plan, maar als dat plan gedwarsboomd wordt door een kogel of een bom is het teveel moeite om in te grijpen. Hij kan wel een universum maken van 13 miljard lichtjaar in doorsnee maar een oorlog laten stoppen is absurd. Of was het Gods bedoeling dat kinderen in Zimbabwe en Rwanda elkaar zo zouden verminken met scheermessen in het gezicht dat zelfs hun eigen moeder ze niet meer herkende? Nee, dat klinkt als iets totaal niet absurds waarin grijpen echt totaal overbodig zou zijn. Help ons westerlingen dan tegelijkertijd met de juiste steun en begeleiding als we twijfelen welke auto we moeten kopen of welke baan we moeten nemen.quote:Het zou volslagen absurd zijn als in een oorlog elke kogel en elke bom op bovennatuurlijke wijze door God tegengehouden wordt
In de bijbel staat heel duidelijk dat het goede èn het kwade van God komt.quote:Op maandag 16 april 2012 00:12 schreef Boca_Raton het volgende:
Wordt niet misschien het kwaad vanuit de méns bedoeld?
Graag gedaan.quote:Op dinsdag 17 april 2012 15:26 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Wederom dank voor het lezen en de reactie.
Wat is geloven? De duivel gelooft in God, maar die is al veroordeeld en zal uiteindelijk vernietigd worden. Geloven op zich is niets. Gehoorzaamheid wel. Word je gezegend indien je ernaar streeft om God te gehoorzamen? De bijbel zegt van wel. Die zegeningen komen automatisch omdat gehoorzaamheid aan God tot een constructievere leefstijl leidt, plus, omdat je je leven in dienst van anderen stelt, zal God je in al je benodigdheden en meer voorzien, tot je diepste verlangens vervullen, die alleen God kent, want Hij kent je door en door. Is dat nu oneerlijk? Waarom zou God niet de mensen mogen zegenen die Hem willen gehoorzamen?quote:Dus je wordt niet gestraft als je atheist blijft, en niet beloond als je gelovig wordt of bent? Want belonen en straffen is een vorm van dwang, Zeker als de straf uit een pijnlijke dood of pijnlijk leven of eeuwig branden in de hel bestaat. Dus God geeft mij het leven, zonder dat ik daarom vraag, en als ik zijn plannen niet uitvoer wordt ik voor eeuwig gestraft. Wat een toonbeeld van vrije wil en geen dwang.
Dat mag je wel degelijk. En wellicht zal God je erbij helpen. Wat ik bedoel is een algemene mindset, die de realiteit niet wil accepteren. De persoon in Darfur kan steen en been klagen en boos op God zijn, en niets doen. Hij kan ook tegen zichzelf zeggen dat hij wil vertrekken en er alles aan doen om dat mogelijk te maken, en uiteraard God bidden om hulp. Dat zijn 2 verschillende reacties in eenzelfde situatie.quote:Aha. Dus als ik geboren wordt in Darfur mag ik niet proberen een vliegticket te bemachtigen om naar Nderland te gaan want dat is 'onvolwassen' en 'zondig'?
Ik begrijp niet wat je wil zeggen?quote:is in tegenspraak met:
Jij interpreteert het nu als 'schrik aanjagen'. Ik neem aan dat je God gesproken hebt en die vertelde je dat Hij schrik aan wilde jagen?quote:Net zoals die mensen deden die met Pasen in de kerk zaten in Lissabon in 1755? Het is inderdaad een flinke daad om zomaar een aarbeving of tsunami te veroorzaken of toe te staan met als doel anderen schrik aan te jagen. Klink heel erg vredelievend in de oren. Denk dat die mensen die bij die aardbeving bedolven werden onder een stuk kerkdak daar zich ook wel in konden vinden.
Dit zijn de werken van mensen en ik voeg daaraan toe de duivel via zijn grip op mensen.quote:Aha. Dus God heeft voor iedereen een plan, maar als dat plan gedwarsboomd wordt door een kogel of een bom is het teveel moeite om in te grijpen. Hij kan wel een universum maken van 13 miljard lichtjaar in doorsnee maar een oorlog laten stoppen is absurd. Of was het Gods bedoeling dat kinderen in Zimbabwe en Rwanda elkaar zo zouden verminken met scheermessen in het gezicht dat zelfs hun eigen moeder ze niet meer herkende? Nee, dat klinkt als iets totaal niet absurds waarin grijpen echt totaal overbodig zou zijn. Help ons westerlingen dan tegelijkertijd met de juiste steun en begeleiding als we twijfelen welke auto we moeten kopen of welke baan we moeten nemen.
Uiteraard. God heeft ons geschapen om samen in harmonie met elkaar en Hemzelf te leven, en niet ieder voor zich. Om vrijheid en blijheid te garanderen binnen zo'n maatschappij, heb je wetten en kaders nodig, zoals die ook in elk land zijn. Gods overheid wordt nu niet gerespecteerd, het resultaat is jammerlijk. Indien iedereen volgens de geboden van God zou leven, zou er werkelijk vrijheid, blijheid, vrede zijn. Maar God wil dat we hier zelf voor kiezen, en dit niet aan ons opdwingen.quote:Op woensdag 18 april 2012 00:17 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik kan je betoog een heel eind volgen. Je eigen visie over vertrouwen op God begrijp ik ook, en natuurlijk is het goed om mensen op hun verantwoordelijkheid te wijzen mbt oorlogen. Maar dat zou ik sowieso wel doen want ik geloof niet in God, dus achterover leunen en wachten op goddelijke interventie zat er al niet in voor mij.
Ik denk dat we ook redelijk bij de kern aanbelanden, want je stelt een zeer terechte vraag: waarom vertrouw je op een goede reden achter al dit lijden en deze chaos?
Je vond het zelf moeilijk om daar een concreet antwoord op te geven, toch is dit vrij cruiaal imho. Lees trouwens ook het stukje aub wat ik schreef over de onzin van redenen zoeken achter aardbevingen.
Ik denk dat de kernwaarden van geloof in het sociale gebeuren liggen, zo'n nadruk las ik ook erg sterk tussen de regels van je betoog door, in de zin van: leven volgens de geboden.
Ik snap dat je Richard Dawkins hebt gelezen?quote:Als iedereen geboren zou worden in een atheistisch gezin, zou er geen Christendom bestaan. Vrij makkelijk is het sprongetje dan te maken naar dat er dan ook geen Christelijke god is. Als we allemaal in een Noors mythologisch gezin opgroeien vereren we Thor enzo en hetzelfde geldt voor de culturen van de oude grieken, de hindoeisten, de mayas, naja je snapt me wel...
In sommige gevallen wel, en in andere gevallen niet. Je punt geldt voor mij persoonlijk in ieder geval niet.quote:Het wordt dus eigenlijk in het geheel bepaald door je achtergrond.
Maar de kern van het christelijke geloof is niet of Jezus over water liep of niet. Dit is wat mij betreft een inferieur punt.quote:We kunnen eeuwig doorgaan met onlogische verschijnselen ontleden, maar ik heb laatst een stelling bedacht die ik veel liever nog even naar voren breng. En dat is: geloof is mode. Jawel haha!
Als ik soms een modeblad lees staat er: 'de kleur van deze zomer is groen; weg met dat lelijke paars van afgelopen seizoen!'
En als ik de mode zie van de jaren 80 moet ik alleen maar lachen ( ik ben van het gezegende jaar 1991 AD ) Maar het punt is: die mensen voelden zich toen echt cool en hip! Sterker nog: ze waren dat ook!
Nu het geloof: Zeus is uit, en niet hip. Niemand gelooft meer in hem ( ah gossie ). De rivier de stix is niet meer de place to be! Quetzalquotl is ook niet meer in trek. Net als al die prachtige Noorse goden. Het zijn meer sociale golfbewegingen lijkt mij. Sinds 2000 jaar is jezus nu hip, maar over 2000 zullen we waarschijnlijk een flauwe doch meelevende glimlach op onze gezichteb toveren als we horen dat er toen veel mensen geloofden in een man die over water liep. Net zoals wij in 2012 glimlachen bij het idee dat griekenland ontstaan is door de neergestorte Icarus. Dit is echt hoe ik het zie.
Ja, maar waarom raakten ze uit? Dat is dan van belang. In west europa kwam het door het verklaren van rooms katholicisme als de staatsreligie doordat de monarchien rooms katholiek waren. Later kwamen daar scheuringen in door profestantisme. Dus ja ze zijn 'uit' geraakt, maar dat kwam niet door 'mode of geen mode'. In andere gevallen kan dat dan weer wel (new age bijv.).quote:Op donderdag 19 april 2012 00:15 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Wat ik bedoelde met het modieuze is dat mensen vroeger massaal in de Grieks/Romeinse goden of de Germaanse of Noorse goden geloofden en dat niemand daar nu nog in gelooft. Het Christendom bestond in het grootste deel van die periode nog helemaal niet. Dus kunnen religies totaal uit raken, en zo sneuvelen.
Wat is dit nu voor berekening... dus als christelijk geloof 1,5 miljard aanhangers heeft, en 20 andere religies tezamen 2 miljard, is het christelijk geloof niet het 'populairst' van de geloven?quote:Dat jezus onovertroffen in zijn populairiteit was lijkt me stug. Wereldwijd zijn de Christenen altijd een minderheid geweest aangezien er meer andersdenkenden in totaal zijn geweest met andere religies en leefwijzen in deze wereld.
Nu draai je mijn argument om. Ik zeg niet dat omdat veel mensen erin geloven het de waarheid is, maar dat veel mensen erin geloven omdat het de waarheid is ipv modieus. Ik spreek nu over verlossing in Jezus Christus, en niet over middeleeuwse bijzaken.quote:Daarnaast vind ik het geen sterk punt om te zeggen dat je daar je vertrouwen vandaan haalt dat jezus de waarheid is. Dus wat voor de meeste mensen ( in West Europa ) tijdens de middeleeuwen een populair idee was moet wel kloppen? Net als dat je van de rand van de aarde af kan vallen, heksen bestonden, de zon om de aarde draaide en je dieren prima voor de rechter kan brengen na een 'misdaad'? Dat waren de afgelopen 2000 jaar ook zeer populaire standpunten. En daarom dus waar?
Dat is ook niet zo verwonderlijk in onze wereld vandaag de dag.quote:We hebben dus al gezien dat bij de oude religies, het hele geloof kan verdwijnen. Gisteren las ik een onderzoek waarin staat dat wereldwijd het Christendom terrein verliest, dus ook dit geloof is aan de golfbewegingen onderhevig.
http://www.nu.nl/buitenla(...)ijd-langzaam-af.html
Naar mijn bescheiden mening is Richard Dawkins echter niet het beste gezelschap wat betreft filosofie, theologie en spiritualiteit. Hij gebruikt in zijn boek 'the god delusion' dezelfde drogreden.quote:Richard Dawkins zegt me vaag iets maar ik heb zijn boek niet gelezen, anders had ik het vast nog geweten. Maar wel goed om te horen dat ik niet alleen sta in mijn standpunten.
Precies! Het enige wat er hoeft te gebeuren is een machtswissel en de mensen stappen over en het is gedaan met die religie. Ik zeg ook niet dat het door mode komt, maar dat het lijkt op mode. Jaren 70: bruin en oranje is het helemaal, 2012: dat is echt spuuglelijk. Hetzelfde geldt voor geloof: vroeger openbaarde Zeus zich aan de mensen, of de plaatselijke populaire god( en ). Maar er hoeft maar één invloedrijke gebeurtenis ervoor te zorgen dat die religie niet meer de gangbare variant is, en alle openbaringen en getuigenissen houden meteen op. Ik hoor tegenwoordig nooit dat men 'Zeus' gevonden heeft, of 'Odin'.. toeval? Oftewel: wat als waarheid ( of mooi en hip ) wordt gezien, verandert net als de mode, dat is alles wat ik met die metafoor wilde zeggen. Als illustratie ( een stukje van ) het Noors mythologische scheppingsverhaal:quote:Ja, maar waarom raakten ze uit?
Haha ik las het inderdaad verkeerd. Oepsie!quote:Nu draai je mijn argument om.
Zolang 2 miljard meer is dan 1,5 miljard, lijkt dit me inderdaad volkomen logisch. Dit geeft aan dat het allemaal toch niet zo overtuigend is, anders had Jezus inmiddels wel een meerderheid onder de bevolking behaald, hij heeft er immers 2000 jaar de tijd voor gehad ( en 9 kruistochten, ok die was flauw sorry haha ) maar zoals het artikel over het onderzoek ook aangaf: de populariteit daalt alleen maar.quote:Wat is dit nu voor berekening... dus als christelijk geloof 1,5 miljard aanhangers heeft, en 20 andere religies tezamen 2 miljard, is het christelijk geloof niet het 'populairst' van de geloven?
Dat klopt. Het zou betekenen dat alles altijd goed gaat ongeacht wat je doet of laat. Het zou als ons handelen overbodig maken.quote:Op vrijdag 20 april 2012 01:58 schreef ZodiaX het volgende:
Heb hier wel eens over nagedacht, al ben ik niet echt gelovig.
Ten eerste denk ik dat 'kwaad' nodig is op de wereld, een wereld zonder kwaad lijkt me bijna niet mogelijk, het zou gewoon te saai zijn.
Er is geen direct verband tussen wat mensen zijn of doen en de uitkomst. Het kwaad is o.a. dat goede mensen verkeert terecht komen en slechte mensen goed terecht komen. Mensen verdelen in goede en slechte mensen is veel te simpel. Het veronderstelt dat het onderscheidt tussen het goede en slechte vanzelfsprekend bestaat en dat mensen ervoor kiezen zich daar meer of minder naar gedragen. En dat is niet echt zo.quote:De duivel, hoe kan die nou echt slecht zijn als hij de slechte mensen straft? Volgens mij is het eerder een knechtje van god.
Dat klopt. Maar het kwaad bestaat vooral in het feit dat het ook niet klopt. Er gaan ook kinderen dood zonder dat ze iets verkeerd doen. Wat goed is en wat verkeerd, is overigens nog nooit helemaal duidelijk geworden.quote:Waarom kinderen sterven? Denk eens in wat het gevolg zou zijn als ze nooit sterven. Ze kunnen alles doen wat ze willen ipv dat ze leren omgaan met gevaren, hetzelfde geld voor volwassenen als alleen slechte mensen sterven dan kunnen de goede niet dood, dan leren ze niets over het leven, leren ze geen gevaar herkennen.
Ik wil puntje 1 nuanceren:quote:Op maandag 16 april 2012 00:23 schreef speknek het volgende:
Het zoeken naar de oplossing van dit probleem wordt theodicee genoemd. Er zijn een aantal, mijns inziens, steekhoudende antwoorden op te geven (cf. http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_evil)
1. (de meest logische conclusie) God is niet alwetend of niet algoed
2. Dit is de best mogelijke van alle werelden. Als de natuur niet haar beloop heeft, dan heeft de mens geen echt vrije wil. Mensen kiezen ervoor om in de ring van vuur te wonen, waar veel aardbevingen en tsunami's zijn, dus kiezen ze ook voor het risico om dood te gaan. God is dus grosso modo goed, want hij laat ons mens zijn en brengt ons uiteindelijk naar het goede.
3. Er bestaat geen goed of slecht anders dan dat God's acties goed zijn. Dat betekent wel dat god zelf niet goed is. Zoals Bertrand Russell het zegt:
[..]
Misschien is de wereld dan ook te complex om de toekomst te kunnen voorspellen.quote:Op vrijdag 20 april 2012 20:15 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
Ik wil puntje 1 nuanceren:
- Mensen zijn geneigd om alle schuld op God af te schuiven. Wellicht is de wereld te complex om te zeggen: God is almachtig en perfect, waarom is er dan kwaad in de wereld?
In de bijbel staat ergens dat er, tot de eindtijd en nieuwe wereld, een strijd is tussen goed en kwaad. Lucifer (de gevallen engel) heeft erg veel macht over de wereld op dit moment. Pas als de eindtijd aanbreekt zal God overwinnen en lucifer verslagen worden. Op dit moment is dat niet zo. Op dit moment leven we in een tijd die te vergelijken is met de dagen voor D-day: De verlossing is er nog niet en er is kwaad in de wereld.
Ja, het klinkt allemaal zeer logisch, en toch geloof ik dat het christelijk geloof een speciale plaats inneemt. Door de bevestiging van de waarheid van de schrift in het werkelijke leven, en ook het persoonlijke leven. Iemand die persoonlijke verlossing meemaakt door Jezus Christus, nu vandaag dat leven ontvang, weet dat dit de waarheid is. Het blijft dus niet slechts bij een geloof zonder weten of ervaring, maar wordt bevestigd. En zolang als er gelovigen zijn, zal er gepredikt worden, en zal er geloofd worden. De liefde van en voor God pusht de gelovige om zijn geloof te delen, en dat is heel wat anders dan dat het vanaf boven op een volk geforceerd wordt. Het is eerder andersom: christenen die prediken worden vervolgd voor hun geloof. Maar Jezus ging tot de dood, en de trouwe christen gaat ook tot de dood.quote:Op vrijdag 20 april 2012 00:10 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Precies! Het enige wat er hoeft te gebeuren is een machtswissel en de mensen stappen over en het is gedaan met die religie. Ik zeg ook niet dat het door mode komt, maar dat het lijkt op mode. Jaren 70: bruin en oranje is het helemaal, 2012: dat is echt spuuglelijk. Hetzelfde geldt voor geloof: vroeger openbaarde Zeus zich aan de mensen, of de plaatselijke populaire god( en ). Maar er hoeft maar één invloedrijke gebeurtenis ervoor te zorgen dat die religie niet meer de gangbare variant is, en alle openbaringen en getuigenissen houden meteen op. Ik hoor tegenwoordig nooit dat men 'Zeus' gevonden heeft, of 'Odin'.. toeval? Oftewel: wat als waarheid ( of mooi en hip ) wordt gezien, verandert net als de mode, dat is alles wat ik met die metafoor wilde zeggen. Als illustratie ( een stukje van ) het Noors mythologische scheppingsverhaal:
In dat ijselijk gedeelte leefde een oerkoe, Audhumbla genaamd. Zij likte steeds aan het ijs, haar bron van voedsel. Door het ijs te likken bevrijdde ze de ijsreus Ymir, die door Audhumbla ook meteen voedsel had, namelijk haar melk. Als hij iets pittigers wilde, ging hij naar de rand van de kloof, stak zijn hand omhoog zodat het roet van de vuurwereld erop bleef hangen en likte dit af.Audhumbla likte ook nog een andere reus, Búri, vrij uit het ijs
Aha, dus een koe likte aan een ijsblok enz enz... Klinkt heeeel plausibel. Dit bedoelde ik met dat we er nu wel een beetje om kunnen lachen. Maar die mensen geloofden dit toen voor de volle 100%!
Daarom zei ik dat we ( als die dalende trend zich door blijft zetten ) over 2000 jaar op dezelfde manier zullen kijken naar alle miraculeuze zaken die kenmerkend zijn voor het Christendom ( wederopstanding, lopen over water, alle wonderen die elkaar in hoog tempo opvolgen in de Bijbel ).
Oke.quote:Haha ik las het inderdaad verkeerd. Oepsie!
Volgens mij begrijp je 'meerderheid' niet helemaal, in een situatie van 1 tegen 20.quote:Zolang 2 miljard meer is dan 1,5 miljard, lijkt dit me inderdaad volkomen logisch. Dit geeft aan dat het allemaal toch niet zo overtuigend is, anders had Jezus inmiddels wel een meerderheid onder de bevolking behaald, hij heeft er immers 2000 jaar de tijd voor gehad ( en 9 kruistochten, ok die was flauw sorry haha ) maar zoals het artikel over het onderzoek ook aangaf: de populariteit daalt alleen maar.
Maar wat heb je aan alleen kritisch zijn? Ik zie meer waarde in het zoeken naar antwoorden op die kritiek. Alleen het bijbelgebaseerde christelijke geloof, volgens de interpretaties van de kerk waar ik deel van uitmaak heeft mij tot nog toe altijd bevredigende antwoorden gegeven op een zeer groot aantal vragen die ik had en heb. Dat in combinatie met mijn eigen persoonlijke ervaringen met God, maakt de kritiek die jij levert voor mij geen probleem, terwijl ie dat voor jou wel is. Maar dat komt zoals ik al zei doordat ik zelf bevestiging heb ervaren heb door geloof, en jij niet door ongeloof. Punten die voor jou een reden ter verwerping zijn, zijn voor mij juist een bevestiging van de waarheid van de schrift.quote:Kijk, als er 1000 religies zijn, wijs ik er 1000 af. Ik kan me er helemaal niks bij voorstellen. Maar jij wijst er 999 af. Als je net zo kritisch zou zijn tegenover je eigen religie als tegenover alle anderen, is het toch vrij duidelijk wat er gebeurt? Mensen volgen (onbewust ) één van de gangbare religies, en als niemand er meer in gelooft verdwijnt die God inclusief alle verhalen met stille trom naar de geschiedenisboeken, totdat het volgende verhaal weer opduikt.
Voor ons mensen wel ja.quote:Op vrijdag 20 april 2012 21:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Misschien is de wereld dan ook te complex om de toekomst te kunnen voorspellen.
Dat denk ik ook.quote:
Eens.quote:Op vrijdag 20 april 2012 20:15 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
Ik wil puntje 1 nuanceren:
- Mensen zijn geneigd om alle schuld op God af te schuiven. Wellicht is de wereld te complex om te zeggen: God is almachtig en perfect, waarom is er dan kwaad in de wereld?
En dit is ook naief.quote:In de bijbel staat ergens dat er, tot de eindtijd en nieuwe wereld, een strijd is tussen goed en kwaad. Lucifer (de gevallen engel) heeft erg veel macht over de wereld op dit moment. Pas als de eindtijd aanbreekt zal God overwinnen en lucifer verslagen worden. Op dit moment is dat niet zo. Op dit moment leven we in een tijd die te vergelijken is met de dagen voor D-day: De verlossing is er nog niet en er is kwaad in de wereld.
Misschien helpt het als je een natuurramp niet als een kwaad ziet, maar als een gebeurtenis. Wel een met consequenties die veel verdriet oproepen bij veel mensen natuurlijk.quote:Op maandag 16 april 2012 00:20 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Dat kan best ja. Maar ik bedoel dit kwaad, omdat daar in eerste instantie geen mensen bij komen kijken, maar het juist voor heel veel leed zorgt.
Jij vindt het naief omdat je niet gelooftquote:Op zaterdag 21 april 2012 12:15 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.
[..]
Eens.
[..]
En dit is ook naief.
Omgekeerd (ongelovig omdat ik het geloof naief vind).quote:Op zaterdag 21 april 2012 12:31 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
Jij vindt het naief omdat je niet gelooft
Ik snap niet wat je probeert te zeggen. Jij vindt mij naief omdat je het geloof naief vindt.. Maar ik sta toch niet gelijk aan "het geloof" ?quote:Op zaterdag 21 april 2012 12:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Omgekeerd (ongelovig omdat ik het geloof naief vind).
Als atheisme een "geloof" is dan heb jij meer dan 1 "geloven", je gelooft in de god van de bijbel (als ik het goed heb), je gelooft niet in Zeus, je gelooft niet in het Vliegende Spaghettimonster etc. etc.quote:Op zaterdag 21 april 2012 15:20 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je probeert te zeggen. Jij vindt mij naief omdat je het geloof naief vindt.. Maar ik sta toch niet gelijk aan "het geloof" ?
Wat mijn punt was: Je kunt nog zoveel argumenten erbij halen om iemand proberen te overtuigen van een geloof, maar een geloof is een geloof en kan per definities niet wetenschappelijk bewezen worden. Daarom heet het "geloof".
Eigenlijk is atheisme ook een soort "geloof": Je gelooft dat er geen god is, maar hoe kun je dit weten? Je weet immers niet 100% zeker hoe de aarde ontstaan is, je weet niet wat er in dit universum is en je zintuigen gaan maar tot een bepaalde hoogte. Wij weten niet alles, dus proberen we gaten in te vullen met onze eigen overtuigingen.
Ok.. ik snap wat je bedoelt.quote:Op zaterdag 21 april 2012 15:58 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Als atheisme een "geloof" is dan heb jij meer dan 1 "geloven", je gelooft in de god van de bijbel (als ik het goed heb), je gelooft niet in Zeus, je gelooft niet in het Vliegende Spaghettimonster etc. etc.
Zoals je ziet is dat een vrij bizarre en nutteloze redenatie.
Een gebrek aan verklaringen is geen goede reden om zomaar de meest rare shit aan te nemen als waarheid. "Ik begrijp quantum mechanica niet, dus moet Harry Potter wel bestaan"
Als we wel als verklaring bij alles wat we (nog) niet weten god gaan invullen, welke god hebben we het dan over en waarom specifiek die god?
Niks oneerlijks aan, als je enige inbreng is dat geloof niet wetenschappelijk te onderbouwen is en verder ook geen argumenten hebt dan heb je vrij weinig in een discussie te zoeken.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:07 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
Ok.. ik snap wat je bedoelt.
Geloof valt nu eenmaal niet op wetenschappelijke wijze te bewijzen. Dat is nu eenmaal zo. Ik vind dat jammer, want het geloof brengt zoveel mooie dingen met zich mee. En misschien is dat een emotioneel argument, maar je moet het zelf ervaren. Ik denk dat mensen die zich overgeven aan een geloof, hun rationele kant en twijfels aan de kant kunnen zetten omdat ze voelen dat God er is, niet dom zijn. Ik vind dat mooi, en ik denk dat er zoveel meer is in het leven dan alles wat wij mensen kunnen zien. Maar hey, dat is mijn mening.
Ik vind het alleen oneerlijk dat in dit soort discussies geloof heel vaak keihard onderuit wordt gehaald met wetenschappelijke argumenten, terwijl geloof per definitie niet wetenschappelijk is.
Hmm.. dat is jouw mening.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:12 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Niks oneerlijks aan, als je enige inbreng is dat geloof niet wetenschappelijk te onderbouwen is en verder ook geen argumenten hebt dan heb je vrij weinig in een discussie te zoeken.
Jij: God bestaat
Ik: Waarom denk je dat?
Jij: Nou gewoon... dat voel ik zo en geloof ik nou eenmaal
Ik: Oh maar ik voel dat niet en geloof dat niet.
Beiden:
Jij claimt dat god bestaat en hebt daar geen argumenten voor en dus verwerp ik die claim.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:20 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
Hmm.. dat is jouw mening.
Ok, als je het zo wilt spelen:
Hoe is de wereld ontstaan?
Jij claimt dat god niet bestaat, dus wat is jouw verklaring van het ontstaan van leven en de aarde?quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:22 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Jij claimt dat god bestaat en hebt daar geen argumenten voor en dus verwerp ik die claim.
Hoe de wereld ontstaan is is daarbij compleet irrelevant.
1: Over welke God heb je het over? De God van de Bijbel of de God van de Koran?quote:Op maandag 16 april 2012 00:23 schreef speknek het volgende:
Het zoeken naar de oplossing van dit probleem wordt theodicee genoemd. Er zijn een aantal, mijns inziens, steekhoudende antwoorden op te geven (cf. http://en.wikipedia.org/wiki/Problem_of_evil)
1. (de meest logische conclusie) God is niet alwetend of niet algoed
2. Dit is de best mogelijke van alle werelden. Als de natuur niet haar beloop heeft, dan heeft de mens geen echt vrije wil. Mensen kiezen ervoor om in de ring van vuur te wonen, waar veel aardbevingen en tsunami's zijn, dus kiezen ze ook voor het risico om dood te gaan. God is dus grosso modo goed, want hij laat ons mens zijn en brengt ons uiteindelijk naar het goede.
3. Er bestaat geen goed of slecht anders dan dat God's acties goed zijn. Dat betekent wel dat god zelf niet goed is. Zoals Bertrand Russell het zegt:
[..]
Ik claim niks, ik verwerp alleen de claim dat god bestaat op basis van de argumenten die er zijn gegeven en het complete gebrek aan bewijs.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:34 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
Jij claimt dat god niet bestaat, dus wat is jouw verklaring van het ontstaan van leven en de aarde?
Hoe is leven ontstaan, deze vraag stel ik keer op keer maar kreeg niets.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:39 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik claim niks, ik verwerp alleen de claim dat god bestaat op basis van de argumenten die er zijn gegeven en het complete gebrek aan bewijs.
Of ik wel of niet een verklaring heb voor het ontstaan van leven en de aarde blijft daarbij volledig irrelevant hoe vaak je die vraag ook gaat stellen.
Juist ja. Als ik iets niet kan beantwoorden, omdat geloof geloof is en geen wetenschap en je zowel het NIET BESTAAN van geloof als het WEL BESTAAN van geloof niet kunt bewijzen, dan vindt jij dat ik eigenlijk nutteloze argumenten heb bij "gebrek aan bewijs", maar als ik je dan een wedervraag stel, lul je er constant omheen.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:39 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik claim niks, ik verwerp alleen de claim dat god bestaat op basis van de argumenten die er zijn gegeven en het complete gebrek aan bewijs.
Of ik wel of niet een verklaring heb voor het ontstaan van leven en de aarde blijft daarbij volledig irrelevant hoe vaak je die vraag ook gaat stellen.
Achja en jij gelooft in het niet bestaan van Zeus, toon maar eens aan dat Zeus niet bestaat en verdedig dat.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:48 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
Juist ja. Als ik iets niet kan beantwoorden, omdat geloof geloof is en geen wetenschap en je zowel het NIET BESTAAN van geloof als het WEL BESTAAN van geloof niet kunt bewijzen, dan vindt jij dat ik eigenlijk nutteloze argumenten heb bij "gebrek aan bewijs", maar als ik je dan een wedervraag stel, lul je er constant omheen.
Je gelooft ergens in (namelijk dat er geen god is), maar je kunt het niet verdedigen. Je kunt enkel verdedigen dat je ergens niet in gelooft. Maar waar geloof je dan wel in? Je moet toch wel hebben nagedacht over het ontstaan en het doel van jouw leven?
Sorry dat ik even tussen komt, dat heb ik ook altijd met Atheïsten.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:48 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
Juist ja. Als ik iets niet kan beantwoorden, omdat geloof geloof is en geen wetenschap en je zowel het NIET BESTAAN van geloof als het WEL BESTAAN van geloof niet kunt bewijzen, dan vindt jij dat ik eigenlijk nutteloze argumenten heb bij "gebrek aan bewijs", maar als ik je dan een wedervraag stel, lul je er constant omheen.
Je gelooft ergens in (namelijk dat er geen god is), maar je kunt het niet verdedigen. Je kunt enkel verdedigen dat je ergens niet in gelooft. Maar waar geloof je dan wel in? Je moet toch wel hebben nagedacht over het ontstaan en het doel van jouw leven?
Toon jij maar eens aan dat God niet bestaat, hoe is leven ontstaan?quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:50 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Achja en jij gelooft in het niet bestaan van Zeus, toon maar eens aan dat Zeus niet bestaat en verdedig dat.
JE LULT OM MIJN VRAGEN HEEN!!!!!!! nu doe je het alweer!quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:50 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Achja en jij gelooft in het niet bestaan van Zeus, toon maar eens aan dat Zeus niet bestaat en verdedig dat.
Ik geloof in geen enkele religie, ik weet niet hoe het leven ontstaan is en dat interesseert me ook vrij weinig, het leven heeft geen doel.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:52 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
JE LULT OM MIJN VRAGEN HEEN!!!!!!! nu doe je het alweer!
Ik: ik ben geschapen uit Gods aanzicht, staat in de Bijbelquote:Op zaterdag 21 april 2012 16:12 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Niks oneerlijks aan, als je enige inbreng is dat geloof niet wetenschappelijk te onderbouwen is en verder ook geen argumenten hebt dan heb je vrij weinig in een discussie te zoeken.
Jij: God bestaat
Ik: Waarom denk je dat?
Jij: Nou gewoon... dat voel ik zo en geloof ik nou eenmaal
Ik: Oh maar ik voel dat niet en geloof dat niet.
Beiden:
Jij geloofd in de Evolutie theorie, heerlijk dat Atheïsten die dat steeds hardnekkig ontkennen dat het een religie isquote:Op zaterdag 21 april 2012 16:56 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik geloof in geen enkele religie, ik weet niet hoe het leven ontstaan is en dat interesseert me ook vrij weinig, het leven heeft geen doel.
Voor de rest is dat volledig irrelevant en zegt dat 0,0 over het waarheidsgehalte van de claim die jij doet.
net zomin dat het 0,0 % over het waarheidsgehalte van jouw claim zegt.quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:56 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Ik geloof in geen enkele religie, ik weet niet hoe het leven ontstaan is en dat interesseert me ook vrij weinig, het leven heeft geen doel.
Voor de rest is dat volledig irrelevant en zegt dat 0,0 over het waarheidsgehalte van de claim die jij doet.
de bijbel is niet geschreven door God, maar door profeten die geinspireerd zijn door God (indirect dus wel geschreven door God, maar niet direct).quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:56 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik: ik ben geschapen uit Gods aanzicht, staat in de Bijbel
Jij: Ik ben van een Aap geëvolueerd (wat nooit is waargenomen)
Ik: Omdat het in de Bijbel is geschreven door God zelf.
Jij: Omdat ik in de evolutie geloofd dat wij van een Aap afstammen.
Beter zo?
Jezus op een pogostick nog aan toe, ik doe helemaal geen claim, ik verwerp alleen jouw claim!quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:58 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
net zomin dat het 0,0 % over het waarheidsgehalte van jouw claim zegt.
Waarom leef je dan nog als het leven geen doel heeft?
ik vind het erg naief dat het ontstaan van het leven jouw helemaal niets interesseert. Wel apart dat je dan wel in L&F leest, het moet je ergens dus wel iets interesseren.
Atheïsme is 100% religie, dus om geloven dat God niet bestaat moet men ook bewijzen vinden dat God niet bestaat.quote:Op zaterdag 21 april 2012 15:20 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
Ik snap niet wat je probeert te zeggen. Jij vindt mij naief omdat je het geloof naief vindt.. Maar ik sta toch niet gelijk aan "het geloof" ?
Wat mijn punt was: Je kunt nog zoveel argumenten erbij halen om iemand proberen te overtuigen van een geloof, maar een geloof is een geloof en kan per definities niet wetenschappelijk bewezen worden. Daarom heet het "geloof".
Eigenlijk is atheisme ook een soort "geloof": Je gelooft dat er geen god is, maar hoe kun je dit weten? Je weet immers niet 100% zeker hoe de aarde ontstaan is, je weet niet wat er in dit universum is en je zintuigen gaan maar tot een bepaalde hoogte. Wij weten niet alles, dus proberen we gaten in te vullen met onze eigen overtuigingen.
Pfffffffffffffffffffff.. Je snapt mijn hele punt niet. Leef jij soms niet? Is jouw lichaam uit de lucht komen vallen ? Jij bent toch ook een mens? Waarom denk je niet kritisch na als je een claim verwerpt? immers, je kunt enkel een claim verwerpen als je een tegen-claim hebt. Anders kun je net zogoed niks zeggen.quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:02 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Jezus op een pogostick nog aan toe, ik doe helemaal geen claim, ik verwerp alleen jouw claim!
Ongeloof een geloof noemen is als niet-postzegel-verzamelen een hobby noemen.
Natuurlijk heeft God niet de hele Bijbel geschreven, maar wel Genesis 1 T/M Genesis 2:3quote:Op zaterdag 21 april 2012 16:59 schreef Snuisterijen het volgende:
[..]
de bijbel is niet geschreven door God, maar door profeten die geinspireerd zijn door God (indirect dus wel geschreven door God, maar niet direct).
overigens is het Darwinisme ook een theorie met veel aanhangers, terwijl het een theorie is en geen bewijs, het is dus te vergelijken met een geloof.
hoe dan?quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:05 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft God niet de hele Bijbel geschreven, maar wel Genesis 1 T/M Genesis 2:3
Want er was niemand die kon schrijvenAdam nam het over na Genesis 2:3
Dat kan je duidelijk zien qua schrijfstijl.
Ik was er niet bij, maar dat is waar ik in geloof en zeker ook een logica is.quote:
Kijk, hier heb je de Bijbel in het Nederlands. Misschien snap je 'm dan wel.quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:10 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Ik was er niet bij, maar dat is waar ik in geloof en zeker ook een logica is.
Ik plaats even het geschriften
Genesis 2:4 These are the generations of the heavens and of the earth when they were created, in the day that the LORD God made the earth and the heavens,
5 And every plant of the field before it was in the earth, and every herb of the field before it grew: for the LORD God had not caused it to rain upon the earth, and there was not a man to till the ground.
6 But there went up a mist from the earth, and watered the whole face of the ground.
7 And the LORD God formed man of the dust of the ground, and breathed into his nostrils the breath of life; and man became a living soul.
8 And the LORD God planted a garden eastward in Eden; and there he put the man whom he had formed.
9 And out of the ground made the LORD God to grow every tree that is pleasant to the sight, and good for food; the tree of life also in the midst of the garden, and the tree of knowledge of good and evil.
Als je goed ziet dan lees je LORD GOD, Adam was getuigen van creatie van God zelf in het Hof van Eden. Eva heeft nooit gezien of getuigen van creatie van God en zij geloofd in God, daarom heeft satan Eva misleid
quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:10 schreef Kingdom34 het volgende:
Ik zie dat TerryStone zijn maatje heeft opgeroepen, de rest komt straks wel denk ik
Ik snapte ook niet precies waarom het in het Engels moest, het is niet alsof dat dichter bij de grondtekst ligt ofzoquote:Op zaterdag 21 april 2012 17:13 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Kijk, hier heb je de Bijbel in het Nederlands. Misschien snap je 'm dan wel.
Maar ik denk het niet...
Ik moet zeggen dat dat "LORD GOD" wel lekkerder bekt dan "de HEERE". Lekker schreeuwerig.quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:25 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik snapte ook niet precies waarom het in het Engels moest, het is niet alsof dat dichter bij de grondtekst ligt ofzo
Juist dichter van het manuscript het gaat vooral met de nieuwe testament.quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:25 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik snapte ook niet precies waarom het in het Engels moest, het is niet alsof dat dichter bij de grondtekst ligt ofzo
Naar enige ondersteuning van die nonsens hoeft zeker niet gevraagd te worden?quote:Op zaterdag 21 april 2012 17:31 schreef Kingdom34 het volgende:
[..]
Juist dichter van het manuscript het gaat vooral met de nieuwe testament.
En een ander punt, het is duidelijker en betrouwbaarder.
Relatief gezien heeft het Christendom een meerderheid, dat is inderdaad waar. Ik bedoelde eigenlijk dat er altijd meer mensen zijn die iets anders of niks geloven dan dat er Christenen zijn. Een absolute meerderheid van andersdenkenden dus.quote:Volgens mij begrijp je 'meerderheid' niet helemaal, in een situatie van 1 tegen 20.
Ik snap dat dit een persoonlijke visie is, maar volgens mij ziet en zag elke gelovige van elk geloof dit zo ( behalve dat stukje van Jezus dan ).Waarheid is in dit geval dan toch een zeer relatief begrip?quote:Door de bevestiging van de waarheid van de schrift in het werkelijke leven, en ook het persoonlijke leven. Iemand die persoonlijke verlossing meemaakt door Jezus Christus, nu vandaag dat leven ontvang, weet dat dit de waarheid is.
Er zijn paar die ruzie maken, maar daar wordt niets over gedaan er is een Moderator die partijdig is.quote:Op zaterdag 21 april 2012 19:48 schreef Uitstekelbaars het volgende:
hehe, al mijn pogingen om in mijn prachtige topic een beschaafde discussie te voeren worden op één pagina vernietigd![]()
Voor alle ruziemakers: lees de discussie van mij en Ali_Kannibali nog even op je gemak door en discussieer dan verder op het punt waar wij aanbeland waren. Ik heb namelijk het idee dat wij op een normale manier bij een aantal kernzaken aanbeland waren.
Om nog even verder te gaan:
[..]
Relatief gezien heeft het Christendom een meerderheid, dat is inderdaad waar. Ik bedoelde eigenlijk dat er altijd meer mensen zijn die iets anders of niks geloven dan dat er Christenen zijn. Een absolute meerderheid van andersdenkenden dus.
[..]
Ik snap dat dit een persoonlijke visie is, maar volgens mij ziet en zag elke gelovige van elk geloof dit zo ( behalve dat stukje van Jezus dan ).Waarheid is in dit geval dan toch een zeer relatief begrip?
Ik snap ook dat het rust geeft om te vertrouwen op God. Ik zie namelijk ook weinig gelovigen topics openen zoals de mijne, dat geeft wel aan dat ze 'geleerd' hebben om te zeggen van: 'god zal er vast een reden voor hebben' of 'ik ga me niet overal druk om maken'. Maar toch fascineert dat me juist. Ik bedoel: je bent toch ook nieuwschierig over zaken, los van het eventuele antwoord dat God er vast een hele goede reden voor heeft?
Ik zie het zo: vertrouwen helpt dus zeker, maar dan moet het wel oprecht vertrouwen zijn. Menen dat je iemand vertrouwt en diegene dan toch controleren telt niet als vertrouwen. Dus Geloven in God en toch eraan twijfelen telt dan ook niet echt. Je moet er voor de volle 100% voor gaan, aangezien je zelf ook al aangaf dat je op sommige zaken niet echt een antwoord kan geven behalve: ik vertrouw er gewoon op dat het goed komt.
Maar vertrouwen moet wel verdiend worden. Hoe komen Gelovige mensen dan in die toestand? Ik bedoel: als ik vraag: 'hoe zit dit of dit dan in de Christelijke visie?' Krijg ik vaak een antwoord van:'Geen idee, daar vertrouw ik God in'. Maar dat vertrouwen in God moet toch ergens op gebaseerd zijn? Dat heeft toch een oorzaak en een reden? Anders zou elke religie je mee kunnen krijgen door je te instrueren met: 'als die Atheisten vragen: 'hoe zit dit en dat dan', geef je als antwoord: 'ik vertrouw er gewoon op, klaar! Makkelijk toch? Succes ermee!'.
Het lijkt mij namelijk vreselijk om mijn nieuwschierigheid in te laten perken door zulke denkpatronen.
Als een religie een offer van mij vraagt in de vorm van mijn ziel ( en mijn tijd in de vorm van elke zondag in de kerk) Moeten ze mij ook antwoord kunnen geven op al mijn vragen. Als ik geen antwoord zou krijgen, zou ik mezelf immers toch ook voor de gek houden door te doen alsof ik Geloofde terwijl ik het eigenlijk helemaal niet meen omdat ik twijfel op bepaalde punten?
Of doen gelovigen het zodat ze aan de hemelpoort kunnen zeggen: 'Nou, God, al die Atheisten vroegen me superlastige dingen. Ik wist zelf het antwoord ook niet. Maar weet je wat ik gedaan heb? Ik zei gewoon steeds: 'omdat ik dat nou eenmaal geloof en voel!' en: 'ik vertrouw op God!'. Ziet U nu dat U trouw gebleven ben? Mag ik dan nu naar binnen in de Hemel?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |