abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 juni 2012 @ 20:55:44 #251
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_113159742
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 18:00 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Een vaak gehoorde/gelezen opmerking is "what's the harm in believing in phenomenon X". De website (whatstheharm.net) verzamelt verhalen van mensen die overlijden, gewond raken of financieel lijden doordat mensen in onbewijsbare/onbewezen zaken geloofden; de link brengt je gelijk bij een lijst met verhalen over exorcisme waarbij er veel mensen (opvallend veel kinderen) overlijden/gewond zijn geraakt.
Per jaar overlijden iets van 3000 mensen door medische fouten , het ligt niet aan het geloof in een richting , overal waar mensen zijn worden fouten gemaakt of zijn er geen serieuze mensen of denken alleen aan geld of sporen gewoon niet .

[ Bericht 1% gewijzigd door Summers op 20-06-2012 21:01:42 ]
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_113161452
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 18:03 schreef Cockwhale het volgende:
Denk persoonlijk ook niet dat DMT daadwerkelijk voor uittreding zorgt. Het zal ongetwijfeld een interessante trip zijn, een die mij ook wel interesseert, maar waarschijnlijk niet meer dan een trip door de eigen gedachten wereld zoals deze zich ook voordoet tijdens het dromen. De simpele opbouw van het DMT molecuul, die tevens een basis vormt voor stoffen die dagelijks geconsumeerd worden of in het lichaam voorkomen, is wel enigszins interessant.

Betreft geesten, zijn er ook andere interessante theorieën. Wat ik zelf wel een plausibele verklaring vind, is dat het brein in staat is de herinneringen/gedachten van een overleden persoon, voorgaand opgeslagen in diegene zijn eigen brein (die vrijkomen tijdens het overlijden of in ieder geval in een periode na het sterven van het lichaam, maar net als elke vorm van materie/energie op een bepaalde wijze blijven bestaan volgens de wet van behoud), kan ontvangen. Deze opgevangen deeltjes worden in het brein geïnterpreteerd, zoals een TV of radio dat ook doet met signalen die vervolgens omgezet worden naar beeld/geluid en bij de mens dus mogelijk in elke vorm van de 5 zintuigen waarover men beschikt. Op dit moment is het helaas nog niet geheel duidelijk wat een herinnering feitelijk is. (denkend aan een vorm van energie)
Extra interessant is natuurlijk de intensiteit van een herinnering. Logischerwijs zou je verwachten dat een intense herinnering een sterker signaal afgeeft, mits een herinnering daadwerkelijk in de vorm van een energiedeeltje wordt opgeslagen. Beweerde ''ghost sightings'' worden immers meestal gedaan van in het verleden getraumatiseerde (voornamelijk plaatsgevonden vlak voor de dood zelf) personen.
Een sterke theorie, geheugen is bij mijn weten gewoon een aaneenkoppeling van geladen neurotransmitters. De hersenen werken op elektrische signalen, en dat deze "draadloos" zijn is helemaal niet vergezocht. Sterker nog, er zijn veel interessante onderzoeken geweest naar telepathie die wel degelijk lieten zien dat de testpersonen die in één ruimte waren met een persoon die afbeeldingen kregen te zien meer afbeeldingen goed konden raden dan mensen die dat niet zaten. Echter komt er altijd nog het fenomeen kans om de hoek kijken, en is een dergelijk onderzoek niet een keiharde fundatie voor een wetenschappelijke theorie.

Maar het is niet vergezocht dat gedachtes, of andere hersenactiviteiten, kunnen worden opgepikt door andere mensen. Een leuke praktische methode is het volgende.

Voor de mensen met een auto met centrale deurvergrendeling op afstand, loop zover van de auto af tot de auto niet meer reageert op de knoppen op de sleutel. Loop een stukje verder weg, de auto zal nu niet meer van het slot gaan. Houd de sleutel tegen je hoofd(ergens tegen je slaap) en voíla, de auto gaat weer van het slot. Door de afstandsbediening tegen je hoofd te houden vergroot je de radius.
  woensdag 20 juni 2012 @ 21:39:18 #253
241970 R0N1N
Live free or die trying
pi_113162174
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 20:20 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Op die site worden ook de excessen breed uitgemeten. Ik twijfel er niet aan dat mensen baat kunnen hebben bij de behandeling door een sjamaan, een geestelijke, whatever..
Of niet, maar uiteindelijk boeit dat niet. Men kiest ZELF voor die behandeling. Eigen schuld als het niet werkt. Een kwakzalver en/of oplichter is niets meer dan een goede verkoper ( == onbetrouwbare oplichter :P Die z'n "producten aanprijst" als ware een appel gelijk een klomp goud)

Het is uiteraard niet ethisch en een kwalijke zaak om zo te handelen, maar het is uiteindelijk de eigen verantwoordelijkheid van de "klant", om op te blijven letten en achter je keuzes te staan.
Dus ook niet achteraf naar de kwakzalver wijzen. Er wijzen dan, terecht, nog altijd 3 vingers naar je zelf :P

quote:
Ik definieer kwakzalverij als gepruts door mensen die niet weten wat ze doen of erger nog: mensen bewust in gevaar brengen voor eigen gewin.
Ja, ik ook. Overigens ook mensen die denken het wel te weten en mensen die het zouden moeten weten. :P
The truth may be out there, but the lies are in your head.
pi_113162745
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:39 schreef R0N1N het volgende:

[..]

Of niet, maar uiteindelijk boeit dat niet. Men kiest ZELF voor die behandeling. Eigen schuld als het niet werkt. Een kwakzalver en/of oplichter is niets meer dan een goede verkoper ( == onbetrouwbare oplichter :P Die z'n "producten aanprijst" als ware een appel gelijk een klomp goud)

Het is uiteraard niet ethisch en een kwalijke zaak om zo te handelen, maar het is uiteindelijk de eigen verantwoordelijkheid van de "klant", om op te blijven letten en achter je keuzes te staan.
Dus ook niet achteraf naar de kwakzalver wijzen. Er wijzen dan, terecht, nog altijd 3 vingers naar je zelf :P

[..]

Ja, ik ook. Overigens ook mensen die denken het wel te weten en mensen die het zouden moeten weten. :P
Wat ik erg vind, is dat mensen, kinderen vaak nog, komen te overlijden als gevolg van belachelijke stupiditeiten, volgens die site althans.. Een klein kind doodslaan, vergif laten drinken, whatever. Dat is geen exorcisme meer, maar wrede mishandeling met de dood tot gevolg.
pi_113175606
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:48 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Wat ik erg vind, is dat mensen, kinderen vaak nog, komen te overlijden als gevolg van belachelijke stupiditeiten, volgens die site althans.. Een klein kind doodslaan, vergif laten drinken, whatever. Dat is geen exorcisme meer, maar wrede mishandeling met de dood tot gevolg.
Probleem is wel dat zij daadwerkelijk geloofden in demonen/geesten. Zeg eens eerlijk, had jij deze mensen niet liever naar een psycholoog/psychiater zien gaan en desnoods medicijnen zien gebruiken? (Medicijn gebruik voor psychische klachten wordt overigens vaak gezien als een zwakte, iets waar je je voor moet schamen of als iets wat de geest doet afsterven. Niet is minder waar. Het kan immers een onevenwichtig balans van essentiële stofjes in het lichaam herstellen, naar mijn mening de oorzaak van vele psychische aandoeningen die vaak genetisch bepaald zijn)

Het is een beetje slap om alleen de slechte verhalen af te doen als psychische stoornissen/waanbeelden, maar alle goede/neutrale verhalen daar in tegen te interpreteren als daadwerkelijk contact met geesten/demonen.
pi_113175613
quote:
0s.gif Op woensdag 20 juni 2012 21:26 schreef TPOD het volgende:

[..]

Een sterke theorie, geheugen is bij mijn weten gewoon een aaneenkoppeling van geladen neurotransmitters. De hersenen werken op elektrische signalen, en dat deze "draadloos" zijn is helemaal niet vergezocht. Sterker nog, er zijn veel interessante onderzoeken geweest naar telepathie die wel degelijk lieten zien dat de testpersonen die in één ruimte waren met een persoon die afbeeldingen kregen te zien meer afbeeldingen goed konden raden dan mensen die dat niet zaten. Echter komt er altijd nog het fenomeen kans om de hoek kijken, en is een dergelijk onderzoek niet een keiharde fundatie voor een wetenschappelijke theorie.

Maar het is niet vergezocht dat gedachtes, of andere hersenactiviteiten, kunnen worden opgepikt door andere mensen.
Ik weet overigens niet of de theorie buiten mij om in verband is gebracht met geestverschijningen, maar ik neem aan van wel, ondanks dat ik het voor mijzelf - zelf gevormd heb en niet gekopieerd van een website/boek.
pi_113175676
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 05:39 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Probleem is wel dat zij daadwerkelijk geloofden in demonen/geesten.
Jij vindt dat mensen niet zelf verantwoordelijkheid dragen?
pi_113179001
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 05:42 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ik weet overigens niet of de theorie buiten mij om in verband is gebracht met geestverschijningen, maar ik neem aan van wel, ondanks dat ik het voor mijzelf - zelf gevormd heb en niet gekopieerd van een website/boek.
Deze theorie is in wetenschappelijke kringen alleen gebruikt voor het fenomeen telepathie. Veel wetenschappers denken dat dat de oorzaak is van vele "geestesverschijningen".
pi_113179105
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 06:15 schreef lezzer het volgende:

[..]

Jij vindt dat mensen niet zelf verantwoordelijkheid dragen?
Moeilijk verhaal, het feit dat de ouders gelovig zijn en hun zieke kind willen laten genezen door een priester/shamaan o.i.d. is een vrije keuze. Dat deze vervolgens de kinderen dood slaat, of een watervergiftiging geeft of gif laat drinken kan ik niet begrijpen.... Wat is er gebeurt met de ouderwetse exorcisme zoals in films :P, met een bijbel, weiwater en een kruis? :)
pi_113179267
Jeumig, er is wel een verschil tussen zelf een keuze maken voor iets en iemand opzettelijk letsel toebrengen hè :{
pi_113180439
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 05:39 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Probleem is wel dat zij daadwerkelijk geloofden in demonen/geesten. Zeg eens eerlijk, had jij deze mensen niet liever naar een psycholoog/psychiater zien gaan en desnoods medicijnen zien gebruiken? (Medicijn gebruik voor psychische klachten wordt overigens vaak gezien als een zwakte, iets waar je je voor moet schamen of als iets wat de geest doet afsterven. Niet is minder waar. Het kan immers een onevenwichtig balans van essentiële stofjes in het lichaam herstellen, naar mijn mening de oorzaak van vele psychische aandoeningen die vaak genetisch bepaald zijn)

Het is een beetje slap om alleen de slechte verhalen af te doen als psychische stoornissen/waanbeelden, maar alle goede/neutrale verhalen daar in tegen te interpreteren als daadwerkelijk contact met geesten/demonen.
Met je eerste bewering ben ik het niet eens. Het probleem is de absurde mishandeling. Niet hun geloof. Ik zie ze net zo graag naar de psycholoog gaan en medicijnen gebruiken. Maar als het geloof in geesten, en dus ook in de uitdrijving daarvan helpt, of in ieder geval verlichting geeft en/of een gevoel van veiligheid, waarom zou dat dan verkeerd zijn?

Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat ik alle slechte verhalen als stoornissen af zou doen. Ik heb ook nooit iets beweerd over daadwerkelijk contact met demonen oid.
  donderdag 21 juni 2012 @ 11:14:13 #262
8372 Bastard
Persona non grata
pi_113180680
Lastig vraagstuk en doet mij denken aan Jomanda/Millecam en daarin ben ik toch ook voor eigen verantwoording. Maw niet de fout van Jomanda dat Millecam geen reguliere zorg nam.
Maar ok, dan heb je reguliere zorg, denk je dat je dan veilig bent? Ook daar overlijden mensen door inschattingsfouten, verkeerde of te lange behandelingen, ook kinderen!
The truth was in here.
pi_113181384
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 11:06 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:

[..]

Met je eerste bewering ben ik het niet eens. Het probleem is de absurde mishandeling. Niet hun geloof. Ik zie ze net zo graag naar de psycholoog gaan en medicijnen gebruiken. Maar als het geloof in geesten, en dus ook in de uitdrijving daarvan helpt, of in ieder geval verlichting geeft en/of een gevoel van veiligheid, waarom zou dat dan verkeerd zijn?

Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat ik alle slechte verhalen als stoornissen af zou doen. Ik heb ook nooit iets beweerd over daadwerkelijk contact met demonen oid.
Ik denk dat als de persoon gelooft dat een uitdrijving hem helpt, ongeacht het wel of niet bestaan van geesten/demonen, deze uitdrijving ook echt gaat helpen. Het "placebo" effect dus. En DAT is al voldoende om de persoon in kwestie naar een exorcist te laten gaan.

Medicijnen etc. is ook allemaal geen wondermiddel. Het onderdrukt vaak alleen maar de hersenen en kent vaak vele ongewenste neveneffecten. Verslaving, vermoeidheid, gemoeds veranderingen, nier/lever schade etc. etc.

Je doet voorkomen alsof medicijnen, en dan met name voor psychologische aandoeningen, wondermiddelen zijn. Dat zijn ze absoluut niet.
pi_113183373
Ik doe het niet overkomen als een wondermiddel, maar alleen al uit de reacties hier, maar ook in de ''buitenwereld'' rust er een grote schaamte (als zwakte) op het medicijngebruik en er worden veel onwaarheden over verspreid. Er zijn minstens zoveel mensen die er baat bij hebben zonder deze neveneffecten, met name bij een genetisch geërfd onbalans.
pi_113183450
Vind het overigens jammer dat er verder niemand ingaat op andere theorieen betreft het fenomeen ''geesten'', er zelf mee komen of er over discussiëren.
  Moderator donderdag 21 juni 2012 @ 12:30:47 #266
249559 crew  Lavenderr
pi_113183570
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 12:25 schreef Cockwhale het volgende:
Ik doe het niet overkomen als een wondermiddel, maar alleen al uit de reacties hier, maar ook in de ''buitenwereld'' rust er een grote schaamte (als zwakte) op het medicijngebruik en er worden veel onwaarheden over verspreid. Er zijn minstens zoveel mensen die er baat bij hebben zonder deze neveneffecten, met name bij een genetisch geërfd onbalans.
Dat is zeker zo.
  Moderator donderdag 21 juni 2012 @ 12:33:41 #267
249559 crew  Lavenderr
pi_113183662
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 12:27 schreef Cockwhale het volgende:
Vind het overigens jammer dat er verder niemand ingaat op andere theorieen betreft het fenomeen ''geesten'', er zelf mee komen of er over discussiëren.
Geesten is voor mij ook een onbekend gebied, dus kan er niet over discussieren.
pi_113183706
en degenen die er wel bekend mee zijn willen er denk ik niet over discussiëren ;)
pi_113183890
quote:
Tja, er lijken maar 2 kampen te zijn...
pi_113184045
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 12:35 schreef lezzer het volgende:
en degenen die er wel bekend mee zijn willen er denk ik niet over discussiëren ;)
Dat vind ik nogal slap. Waarom zou je je compleet willen focussen op een interpretatie? Angst voor de dood? Doet me een beetje denken aan sommige Christenen die per definitie niets te maken willen hebben met evolutietheorie, klaarblijkelijk puur uit angst voor het verlies van hun geloof in God.
  donderdag 21 juni 2012 @ 12:52:18 #271
8372 Bastard
Persona non grata
pi_113184418
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 12:35 schreef lezzer het volgende:
Er is geen discussie nodig wat mij betreft. Zoals jij heb ik ook voldoende houvast en overtuiging gekregen. Ik hoef wat dat betreft niet in discussie verwikkelt te raken, maar hoop met heel mn hart dat iedereen deze overtuiging mag gaan krijgen.
Aan iedereen: vraag eens in jezelf, of hardop "Geef mij een teken wat mij vertrouwen zal geven in het bestaan van een geestenwereld" .
De uitkomst is voor iedereen verschillend, ik zal niet verklappen wat mij die dag overkwam. ;)
The truth was in here.
pi_113184641
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 12:43 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Dat vind ik nogal slap.
Dat mag, maar ik zit er eigenlijk niks mee.
Bastard legt dat in de post hierboven heel mooi uit waarom.

Je maakt een vergelijking met Chrisenen, maar zo werkt het voor mij in ieder geval toch niet.
Christen leven naar wat een ander ze voorgeschreven heeft. Ik leef naar wat ik zelf ervaren heb. Door die ervaringen ben ik er eigenlijk pas over gaan lezen. Doordat mijn angst weg ging, kreeg ik meer ervaringen.
pi_113184715
quote:
Het fenomeen geesten is ook moeilijk over te discussiëren. Je hebt mensen die erin geloven, je hebt mensen die er niet in geloven en je hebt mensen die ertussen zweven. De eerste groep heeft vaak iets meegemaakt wat niet te verklaren valt, de tweede groep heeft nooit iets meegemaakt, en de derde groep houdt alle opties open en hebben wellicht wel eens iets aparts meegemaakt.

Hoe is hierover een discussie te vormen? De mensen die er niet in geloven, die weigeren pertinent ook maar iets te geloven en doen alles af als onzin, wanneer dat een ervaring betreft van iemand, heb je meteen heibel. Mensen houden er niet van om voor dwaas o.i.d. uit te worden gemaakt of de les te worden gelezen over iets waarvan de andere persoon totaal geen kennis heeft. Maar ook voor de mensen die er wel in geloven, en dus meestal iets hebben meegemaakt, is het moeilijk om over te praten. Want is de geestenwereld niet per definitie iets wat niet te verklaren is? Het enigste waar je zou over kunnen discussiëren is de toedracht van een voorval. Hoe zou het wellicht wel te verklaren zijn? Maar de getuigen hebben dat zelf allang gezocht en zitten daar dus niet op te wachten.
pi_113185517
Eigenlijk klopt het wel wat je zegt TOPD. Het is ook moeilijk om over te discussiëren, vooral omdat het niet iets tastbaars is. Je kan niet zeggen 'hier, een geest'. Nee, het is altijd iets op het eerste gezicht onverklaarbaar. Ga je het verklaren, worden er altijd eerst dingen uitgesloten. Als het niet te verklaren valt op een tastbare wijze, word vaak naar het paranormale gewezen.

Enige vorm van discussie is door samen iets te proberen verklaren, dus een situatie pakken, die gefilmd is bijvoorbeeld, en uit gaan zoeken wat het kan zijn, vanuit de kant van de sceptische mens, en vanuit de kant van de 'believer'. Af gaan strepen en samen tot een conclusie komen. Maar goed, dat lijkt me niet echt een haalbare optie met de verschillende users ;)
pi_113186319
Punt is alleen, dat als je geesten ziet of waarneemt, je niet iets gaat proberen te verklaren, maar dat je weet wat het is. Dat is het hele "issue" in de bewijsvoering.
De waarnemer weet wat het is.
pi_113186857
Sceptisch zijn is goed. Heel goed zelfs vind ik. Maar op moment dat je anderen belachelijk gaat maken omdat zij iets paranormaals hebben gezien, ben je in mijn ogen slecht bezig.

Als je een geest ziet of hoort, dan zie je of hoor je er gewoon één. Er zijn zoveel dingen die wij mensen nog niet begrijpen of kennen of kunnen verklaren. Dat heeft verschillende redenen...waaronder ons gebrek aan zintuigen. En de zintuigen die we wel hebben zijn beperkt.
youtube --> iamclanhq :')
pi_113187032
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 13:38 schreef lezzer het volgende:
Punt is alleen, dat als je geesten ziet of waarneemt, je niet iets gaat proberen te verklaren, maar dat je weet wat het is. Dat is het hele "issue" in de bewijsvoering.
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 13:51 schreef deVerdeler het volgende:
Als je een geest ziet of hoort, dan zie je of hoor je er gewoon één. Er zijn zoveel dingen die wij mensen nog niet begrijpen of kennen of kunnen verklaren. Dat heeft verschillende redenen...waaronder ons gebrek aan zintuigen. En de zintuigen die we wel hebben zijn beperkt.
Vergelijk de laatste zin eens met de rest die jullie zeggen?
pi_113187187
Wie is "jullie"?
Niet doen hè, iedereen op één hoop gooien ;)
pi_113187873
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 14:25 schreef t4rt4rus het volgende:
Mensen die drugs gebruiken nemen deze dingen inderdaad vaker waar.
Drugs zijn niet de schuld van de illusies maar stimuleren deze wel.

Zelf heb ik nog nooit drugs gebruikt en ik heb nooit illusies.
oké oké, ik droom wel eens.

Maar je hersenen kunnen een leuk spelletje spelen als je onder invloed bent, maar ook als je vermoeid bent.
Dan zijn het waanbeelden? Ik denk niet dat drugs je openheid naar geesten open maakt? Zou misschien met hasj oid wel kunnen..
pi_113187914
quote:
Sceptisch zijn is goed. Heel goed zelfs vind ik. Maar op moment dat je anderen belachelijk gaat maken omdat zij iets paranormaals hebben gezien, ben je in mijn ogen slecht bezig.

Niemand wordt belachelijk gemaakt, maar wanneer er getwijfeld wordt of er een andere mogelijke verklaring wordt gegeven is men meteen beledigd. Als je iets hoort of ziet, twijfel ik zelf niet aan het feit dat je dat hoort of ziet. De vraag is, waardoor zie je wat je ziet? Geesten, opgevangen herinneringen, hallucinaties of zelfs een scheur in tijd/dimensies. Het gaat om het feit dat er meerdere verklaringen mogelijk zijn.
pi_113187987
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 14:14 schreef Cockwhale het volgende:
is men meteen beledigd.
Ik lees dat toch anders :)
pi_113188062
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 13:58 schreef lezzer het volgende:
Wie is "jullie"?
Niet doen hè, iedereen op één hoop gooien ;)
Ik heb het over die twee quotes.
  Moderator donderdag 21 juni 2012 @ 14:21:40 #283
249559 crew  Lavenderr
pi_113188231
quote:

Zo denk ik er ook over.
Dus vandaar ook TRU. Hier kun je je ervaringen over dit soort dingen kwijt. Mooi toch?
pi_113190102
quote:
1s.gif Op donderdag 21 juni 2012 14:14 schreef wekky het volgende:

[..]

Dan zijn het waanbeelden? Ik denk niet dat drugs je openheid naar geesten open maakt? Zou misschien met hasj oid wel kunnen..
Drugs kunnen wel voor hallucinaties, waanbeelden e.d. zorgen. Ook een overmatige hoeveelheid alcohol. Omdat je hersenen worden verdoofd/afgestompt(connectie tussen neurotransmitters verminderd) ontbreekt er een gedeelte van het beeld dat je hersenen binnen zouden moeten krijgen van de zintuigen. Het ontbrekende gedeelte wordt vaak aangevuld als ware een "hallucinatie".

Ervaringen onder invloed van drugs zijn dus wel te verklaren. Al wil dat niet zeggen dat je dan niet meer een "echte ervaring" kan hebben, maar de kans dat het een illusie is, is vele malen groter.
  donderdag 21 juni 2012 @ 15:09:59 #285
8372 Bastard
Persona non grata
pi_113190172
quote:

. De vraag is, waardoor zie je wat je ziet? Geesten, opgevangen herinneringen, hallucinaties of zelfs een scheur in tijd/dimensies. Het gaat om het feit dat er meerdere verklaringen mogelijk zijn.
Dat ligt aan de gebeurtenis(sen) en hoe je ze wilt interpreteren misschien.
Als je een schim ziet, een boodschap doorkrijgt, een onzichtbare hand voelt, plotselinge koude windvlaag, een 'plots weten' zonder de woorden te hebben, of vaak een combinatie van die dingen, wat word het dan?
The truth was in here.
pi_113190535
quote:

[..]

Niemand wordt belachelijk gemaakt, maar wanneer er getwijfeld wordt of er een andere mogelijke verklaring wordt gegeven is men meteen beledigd. Als je iets hoort of ziet, twijfel ik zelf niet aan het feit dat je dat hoort of ziet. De vraag is, waardoor zie je wat je ziet? Geesten, opgevangen herinneringen, hallucinaties of zelfs een scheur in tijd/dimensies. Het gaat om het feit dat er meerdere verklaringen mogelijk zijn.
Een gezond persoon heeft nuchter geen last van hallucinaties. En het nare is vaak dat je je eigen ervaring erg moeilijk, duidelijk, onder woorden kan brengen. Hoe goed je het ook verteld, het verhaal speelt zich af in je gedachtes precies zoals je het destijds zag, en een ander willekeurig persoon die dat verhaal leest heeft een compleet ander beeld van wat er gebeurde. Op basis van zon verhaal zou iemand die het niet heeft gezien dus nooit een verklaring kunnen geven. En ik neem aan dat iedereen wel sceptisch blijft denken. Anders zou je alles wel op geesten kunnen afschuiven.
pi_113190970
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 14:18 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ik heb het over die twee quotes.
Laat dan duidelijk zijn dat ik wat anders bedoel dan in de andere quote :)
pi_113191111
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 15:18 schreef TPOD het volgende:

[..]

Een gezond persoon heeft nuchter geen last van hallucinaties. En het nare is vaak dat je je eigen ervaring erg moeilijk, duidelijk, onder woorden kan brengen. Hoe goed je het ook verteld, het verhaal speelt zich af in je gedachtes precies zoals je het destijds zag, en een ander willekeurig persoon die dat verhaal leest heeft een compleet ander beeld van wat er gebeurde. Op basis van zon verhaal zou iemand die het niet heeft gezien dus nooit een verklaring kunnen geven. En ik neem aan dat iedereen wel sceptisch blijft denken. Anders zou je alles wel op geesten kunnen afschuiven.
Heb jij een bron voor dat eerste?
pi_113191501
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 15:33 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Heb jij een bron voor dat eerste?

Jawel, een waterbron.
pi_113191597

[ Bericht 100% gewijzigd door TPOD op 21-06-2012 15:45:27 ]
pi_113191904
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 15:42 schreef TPOD het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Jawel, een waterbron.
Wat weer een goede reactie...
pi_113192170
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 15:51 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Wat weer een goede reactie...
Je hebt voor mij al bewezen dat ik met jouw nooit een fatsoenlijk gesprek ga krijgen. Ik houd niet zo van een monoloog, en voer persoonlijk liever een dialoog. Dus ik denk ik zeg toch wat, een grapje tussendoor is ook nooit verkeerd.
  donderdag 21 juni 2012 @ 16:40:07 #293
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_113194083
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 13:38 schreef lezzer het volgende:
Hoe weet je dat het 'fenomeen' dat je hebt waargenomen een geest is?

En niet een reflectie/moerasgas( ;) )/mindtrick/prank/etc.?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_113194441
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 16:40 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Omdat het "wetenschappelijk" niet te verklaren is, en de "geest" in dit geval een niet definieerbaar iets betreft. Je moet het wat ruimer zien, en bij een geest niet meteen denken aan caspertje het vriendelijke spook o.i.d. Beschouw een geestesverschijning als een voorval dat in de huidige wetenschap nog geen verklaring kent.
pi_113194487
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 16:40 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Goeie vragen, dat weet de buitenstaander natuurlijk nooit. Als iemand tegen jou zegt dat zij een geest heeft gezien kan het natuurlijk vanalles zijn geweest, terwijl de persoon die het heeft gezien er 100% van overtuigt is.

lezzer ziet dat anders, en dat mag. Ik ben iemand die wat meer 'out of the box' probeert te denken dan vele anderen die het allemaal afdoen als onzin, maar ik tracht wel een zo rationeel mogelijke verklaring te geven, en als die er niet is, dan word het mysterieus en kan het paranormaal zijn. Zoals EVP's bijvoorbeeld.

Wat ik ook een mooi voorbeeld vind is dit:

Nu gaan er heel veel roepen; is TV. Is entertainment, en al die onzin. Oke, zou allemaal kunnen. Maar, ga er voor jezelf vanuit dat wat je ziet echt is. Dat die steen echt door de kamer vloog, dat er echt geen trigger was om die steen te doen laten vliegen. Als je vanuit dat opzicht denkt, kan ik er geen verklaring voor vinden, en dus gebeurt daar iets mysterieus, en alles in ogenschouw nemend wat hun doel daar is, is mijn meest 'logische' verklaring dat het paranormaal is wat daar gebeurde.
pi_113194785
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 16:49 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Goeie vragen, dat weet de buitenstaander natuurlijk nooit. Als iemand tegen jou zegt dat zij een geest heeft gezien kan het natuurlijk vanalles zijn geweest, terwijl de persoon die het heeft gezien er 100% van overtuigt is.

lezzer ziet dat anders, en dat mag. Ik ben iemand die wat meer 'out of the box' probeert te denken dan vele anderen die het allemaal afdoen als onzin, maar ik tracht wel een zo rationeel mogelijke verklaring te geven, en als die er niet is, dan word het mysterieus en kan het paranormaal zijn. Zoals EVP's bijvoorbeeld.

Wat ik ook een mooi voorbeeld vind is dit:

Nu gaan er heel veel roepen; is TV. Is entertainment, en al die onzin. Oke, zou allemaal kunnen. Maar, ga er voor jezelf vanuit dat wat je ziet echt is. Dat die steen echt door de kamer vloog, dat er echt geen trigger was om die steen te doen laten vliegen. Als je vanuit dat opzicht denkt, kan ik er geen verklaring voor vinden, en dus gebeurt daar iets mysterieus, en alles in ogenschouw nemend wat hun doel daar is, is mijn meest 'logische' verklaring dat het paranormaal is wat daar gebeurde.
Machtige serie, wel echt Amerikaans, ik heb daar behoorlijk wat afleveringen van gezien.
pi_113194916
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 16:57 schreef TPOD het volgende:

[..]

Machtige serie, wel echt Amerikaans, ik heb daar behoorlijk wat afleveringen van gezien.
Idd. Je moet door het 'show' gehalte heen prikken. Ik krijg nog steeds de kriebels van het Linda Vista Hospital in LA.
  donderdag 21 juni 2012 @ 17:07:08 #298
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_113195180
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 16:48 schreef TPOD het volgende:

[..]

Omdat het "wetenschappelijk" niet te verklaren is, en de "geest" in dit geval een niet definieerbaar iets betreft. Je moet het wat ruimer zien, en bij een geest niet meteen denken aan caspertje het vriendelijke spook o.i.d. Beschouw een geestesverschijning als een voorval dat in de huidige wetenschap nog geen verklaring kent.
Maar als "geest" een niet definieerbaar begrip is, kun je toch ook niet zeggen dat je er een gezien hebt? Je hebt namelijk geen definitie om je waarneming mee te vergelijken c.q aan te toetsen..?

En als het iets is waar de wetenschap (nog) geen verklaring voor heeft, waar zegt iemand dan niet: "ik heb iets gezien, maar ik weet niet wat het was"?Als je dan toch stelt dat het een geest was, wordt er eigenlijk gezegd: "ik heb iets gezien, maar ik weet niet wat het was. Het was een geest"
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_113195616
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 17:07 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]

Maar als "geest" een niet definieerbaar begrip is, kun je toch ook niet zeggen dat je er een gezien hebt? Je hebt namelijk geen definitie om je waarneming mee te vergelijken c.q aan te toetsen..?

En als het iets is waar de wetenschap (nog) geen verklaring voor heeft, waar zegt iemand dan niet: "ik heb iets gezien, maar ik weet niet wat het was"?Als je dan toch stelt dat het een geest was, wordt er eigenlijk gezegd: "ik heb iets gezien, maar ik weet niet wat het was. Het was een geest"
Omdat ieder zijn ervaring verschilt is het een moeilijk definieerbaar begrip. De één ziet een schim de ander ziet een kleurenveld weer een ander ziet een wolk en weer een ander ziet iets bewegen, en weer een ander hoort iets op een opname. Hoe is dat allemaal te verklaren tot één, tastbaar, "iets"?
  donderdag 21 juni 2012 @ 17:22:11 #300
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_113195829
quote:
0s.gif Op donderdag 21 juni 2012 17:17 schreef TPOD het volgende:

[..]

Omdat ieder zijn ervaring verschilt is het een moeilijk definieerbaar begrip. De één ziet een schim de ander ziet een kleurenveld weer een ander ziet een wolk en weer een ander ziet iets bewegen, en weer een ander hoort iets op een opname. Hoe is dat allemaal te verklaren tot één, tastbaar, "iets"?
Wie zegt dat het persé verklaarbaar tot één enkel iets is? :)

Even aangenomen dat het objectieve verschijnselen zijn, misschien zijn het wel losstaande verschijnselen die niets met elkaar te maken hebben...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')