Of je gaat in fileverkeer gewoon zo veel mogelijk links rijden als je op de linkerstrook zit cq rechts op de rechterstrook. Zoals het hoort.quote:Op maandag 16 april 2012 16:34 schreef MrKikker het volgende:
[..]
kwam vanochtend nog zo'n moeilijk ventje tegen op de A7, stond in de file beetje dicht tegen de middenlijn aan, had niet eens in de gaten dattie eraan kwam, staat nog niet eens stil of geeft volgas met toeteren erbij, kapot stoer joh
Dat hoeft niet eens, maar iig wel in het middenquote:Op maandag 16 april 2012 16:56 schreef OEM het volgende:
[..]
Of je gaat in fileverkeer gewoon zo veel mogelijk links rijden als je op de linkerstrook zit cq rechts op de rechterstrook. Zoals het hoort.
Of je blijft gewoon in je baan, mafketelquote:Op maandag 16 april 2012 16:34 schreef MrKikker het volgende:
[..]
kwam vanochtend nog zo'n moeilijk ventje tegen op de A7, stond in de file beetje dicht tegen de middenlijn aan, had niet eens in de gaten dattie eraan kwam, staat nog niet eens stil of geeft volgas met toeteren erbij, kapot stoer joh
Volgens mij zit je gewoon op je baan hoor, als je tussen de lijnen staat. Wat ik begrijp is dat hij wel op z'n baan stond, maar wat meer naar rechts ipv in het midden. Je mag de hele breedte van je baan gebruiken...quote:Op maandag 16 april 2012 18:24 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Of je blijft gewoon in je baan, mafketel
ditquote:Op dinsdag 17 april 2012 07:34 schreef Sweetpea8472 het volgende:
[..]
Volgens mij zit je gewoon op je baan hoor, als je tussen de lijnen staat. Wat ik begrijp is dat hij wel op z'n baan stond, maar wat meer naar rechts ipv in het midden. Je mag de hele breedte van je baan gebruiken...
Het is inderdaad niet wettelijk bepaald, het is een gedragscode met bijbehorende gedragsregels (http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm)quote:Op dinsdag 17 april 2012 09:19 schreef MrKikker het volgende:
[..]
ditstond gewoon in m'n eigen rijstrook, maar kennelijk iets te dicht bij de scheidingslijn
daarnaast, waarom MOET ik in een file zo dicht mogelijk bij de zijkant van de linker cq rechterbaan gaan rijden? is het wettelijk bepaald dat motoren vrij baan moeten hebben in een file? dacht nog altijd dat dat fatsoen was.
fatsoen waar ik me aan hou, daar niet van. ik geef motorrijders altijd de ruimte, de enkele zure keer dat ik dat niet doe (niet expres) krijg ik gelijk zo'n opgefokte boomklever over me heen.
Ik ga er als motorrijder altijd van uit dat een automobilist me niet ziet als ik tussen de file door rij.quote:Op maandag 16 april 2012 16:34 schreef MrKikker het volgende:
[..]
Vandaar dat je het er nu nog over hebt.quote:Op dinsdag 17 april 2012 09:31 schreef MrKikker het volgende:
tuurlijk! kon er daarna ook geen seconde mee zitten maar viel me wel op dat de motorrijder zich meteen benadeeld voelt.
Het is gewoon bij wet toegestaan dus gewoon ruimte geven. Dat gedoe over gunst. Je zou andere mensen ruimte geven zeg. Overigens rijd ik geen motor.quote:Op dinsdag 17 april 2012 12:05 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Vandaar dat je het er nu nog over hebt.![]()
Maare...je hebt niets verkeerd gedaan dus die motorrijder moet niet miepen.
Het is een gunst dat ze tussen de auto's door mogen en geen eis.
Nadenken valt niet mee zie ik al.quote:Op dinsdag 17 april 2012 12:53 schreef Panthera. het volgende:
Het is gewoon bij wet toegestaan dus gewoon ruimte geven. Dat gedoe over gunst. Je zou andere mensen ruimte geven zeg. Overigens rijd ik geen motor.
het is toch niet volgens de wit toegestaan? Het is gedoogd naar mijn weten. Maar damn wat een nutteloze discussiequote:Op dinsdag 17 april 2012 12:59 schreef klaaskippegaas het volgende:
[..]
Nadenken valt niet mee zie ik al.
Die mensen laat ik er vaak ook niet al te vlug tussen met de auto, en weet je waarom?quote:Op zondag 15 april 2012 22:03 schreef Matty___ het volgende:
of nog beter mensen die je bij het ritsen niet tussen laten omdat je tot aan de streept rijdt en niet als de rest al 250m eerder. Het stuk asfalt ligt er niet voor niets.
Beter nog, er staat helemaal niks over in de wet. Dit is al in 1991 aangepast, dus ik weet niet hoelang geleden jij je rijlessen hebt gehaald..quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:03 schreef resque het volgende:
[..]
het is toch niet volgens de wit toegestaan? Het is gedoogd naar mijn weten. Maar damn wat een nutteloze discussie
Mjah, er stond in de wet, dat je niet met meer dan één voertuig gebruik mocht maken van dezelfde rijstrook, waardoor het dus eigenlijk verboden was. Dat regeltje hebben ze er in 1991 uit gehaald, waardoor het dus nu mogelijk is om tussen de file door te rijden, dit is dus inderdaad toegestaan (omdat het niet verboden is) maar er staat nergens in de wet dat motorrijders récht hebben om ertussendoor te rijden, dus als er een flapdrol niet aan de kant gaat, heb je geen poot om op te staan.quote:
Klopt, echter zijn er dus wel zaken geweest waarbij de automobilist in de file van rijbaan wisselde waardoor de motorrijder ten val kwam.quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:28 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, er stond in de wet, dat je niet met meer dan één voertuig gebruik mocht maken van dezelfde rijstrook, waardoor het dus eigenlijk verboden was. Dat regeltje hebben ze er in 1991 uit gehaald, waardoor het dus nu mogelijk is om tussen de file door te rijden, dit is dus inderdaad toegestaan (omdat het niet verboden is) maar er staat nergens in de wet dat motorrijders récht hebben om ertussendoor te rijden, dus als er een flapdrol niet aan de kant gaat, heb je geen poot om op te staan.
Het recht is krom in Nerderland
Jep, als je je aan de filerichtlijn houdt, ben je redelijk zeker van het winnen van een zaak tegen een van rijbaan veranderende blikker, domweg omdat hij een speciale verrichting doet, en zich ervan dient te vergewissen of dat kan..quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:31 schreef lipjes het volgende:
[..]
Klopt, echter zijn er dus wel zaken geweest waarbij de automobilist in de file van rijbaan wisselde waardoor de motorrijder ten val kwam.
De motorrijder werd hierbij als zwakke verkeersdeelnemer gezien en won uiteindelijk de rechtszaak, zal eens kijken of ik dit nog kan vinden, stond geloof ik op de site van MAG
correctie, stond ook op motorplatform
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/file1.pdf
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/file2.pdf
http://www.motorplatform.nl/samenindefile/file3.pdf
Ja, als je als motorrijder je aan de richtlijnen houdt, kan de bestuurder van die auto ook anticiperen... Het probleem blijft altijd de schrik reactie. Als ik ineens iemand naast me zie die ik helemaal niet verwacht had te zien (als ik stil, of bijna stil sta, in de file, kijk ik niet elke 5 seconden in m'n linker spiegel, vreemd genoeg...), kan ik ineens een rare beweging maken...quote:Op dinsdag 17 april 2012 13:53 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Jep, als je je aan de filerichtlijn houdt, ben je redelijk zeker van het winnen van een zaak tegen een van rijbaan veranderende blikker, domweg omdat hij een speciale verrichting doet, en zich ervan dient te vergewissen of dat kan..
Die mensen maken gewoon optimaal gebruik van het asfaltquote:Op dinsdag 17 april 2012 13:06 schreef lipjes het volgende:
[..]
Die mensen laat ik er vaak ook niet al te vlug tussen met de auto, en weet je waarom?
Het zijn dezelfde mensen die mij 1km eerder al bumperklevend wilde inhalen.
Het bord ritsen vanaf hier staat daar niet voor niks, tenzij je niet anders kan snelheid aanpassen en rustig ertussen komen.
Maar niet expres tot het einde doorrijden onder het mom van: dan moet ik er tussen dus dan heeft de rest ook maar voor MIJ aan de kant te gaan.
Gaat me meer om de spitstroken op de linkerbaan zoals op de A27.quote:Op dinsdag 17 april 2012 15:01 schreef H-D het volgende:
[..]
Die mensen maken gewoon optimaal gebruik van het asfalt
Waarom zou je meteen bij ritsen vanaf hier al naar links gaan? Het is toch ook 'vanaf' ..je kan net zo goed gewoon stukje doorrijden. Schiet ook lekker op.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |