quote:vr 06 apr 2012, 07:51 | 269 reacties
|
Veel meer mensen naar de voedselbank
ROTTERDAM - Het aantal mensen dat zich in de eerste drie maanden van 2012 bij Voedselbanken Nederland heeft aangemeld, is schrikbarend.
Volgens Clara Sies van de Stichting Voedselbanken Nederland zijn er in het eerste kwartaal al net zoveel aanmelding als in heel 2011. Dat zei ze vrijdag in het Radio 1 Journaal.
Alleen al in Rotterdam zijn er dit jaar 500 nieuwe aanmeldingen binnengekomen. „Ongetwijfeld komt dat door de economische crisis. Mensen hebben meer kosten zoals hogere eigen bijdragen, hogere energierekeningen”, aldus Sies.
Tegelijk neemt de toevoer van voedsel aan de voedselbank af. Dat is een trend die vorig jaar ook al zichtbaar was. „Er zijn genoeg overschotten, maar die komen niet naar ons toe”, zei Sies.
waar zeg ik dat, ik heb mijn mening nog niet gegeven over de voedselbankbezoeker, of vindt even terug waar ik daar een mening over heb///quote:Op maandag 9 april 2012 11:06 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
jouw stelling is blijkbaar dat mensen die naar de voedselbank gaan een bepaald recht hebben op gratis voedsel en het nodig hebben. onderbouw dat eerst maar eens, want ik zeg je, het zijn aannames waar geen hol van klopt.
Ik denk dat men hier de noodzaak niet ziet van 'creatief zijn', omdat men toch wel verzorgd wordtquote:Op maandag 9 april 2012 11:10 schreef Oud_student het volgende:
Kernvraag blijft natuurlijk:
Waarom gaan de "clienten" van de voedselbank niet hetzelfde doen als de vrijwilligers die de voedselbank runnen?
Kijk eens in echt arme landen, hoe mensen zonder ontwikkelingshulp bijzonder creatief blijken te zijn om te overleven
Mwah, linkse omroepen doen niet aan populisme? Ik vind het juist typisch links om zoveel mogelijk 'zielige gevallen 'in beeld te brengen en níet de mensen die verder een prima zelfstandig leven hebben met een beetje hulp.quote:Op maandag 9 april 2012 10:53 schreef Mylene het volgende:
Het is toch wel veelzeggend dat notabene de linkse omroepen het niet lukt om mensen in de bijstand te vinden die niet voldoen aan het bekende plaatje. Het bevestigt juist keer op keer het beeld. Als SBS dergelijke documentaires zou uitzenden, dan krijg het verwijt dat men aan populisme doet. Kortom, het is nu eenmaal een bepaalde slag volk dat in de bijstand zit. Op uitzonderingen daargelaten vind ik dat toch van die tokkie figuren.
nee man. laat ze maar werk zoeken, heb je geen auto voor nodig.quote:Op maandag 9 april 2012 11:16 schreef BansheeBoy het volgende:
Je zou je druk moeten maken om het feit dat mensen (lang) bijstandsbehoeftig zijn. Het feit dat ze proviand en vleesnat ophalen bij de voedselbank kost ons belastingbetalers geen cent.
Ik zeg dus, laat ze die bolide houden. Want dat vergroot hun kansen om uit die situatie te geraken. Worden we dus allemaal beter van. Ja.
Dat roken ben ik inmiddels met jullie eens. Daar moeten ze sowieso mee stoppen.²
Maakt het een stuk makkelijk om te zoeken naar een baan en een stuk interessanter voor een potentiële werkgever om je aan te nemen.quote:Op maandag 9 april 2012 11:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nee man. laat ze maar werk zoeken, heb je geen auto voor nodig.
Ik wist niet dat je met niets doen zoveel kon verdienenquote:
Daar heb ik ook geen probleem mee, ze gaan hun gang maar.quote:Op maandag 9 april 2012 11:16 schreef BansheeBoy het volgende:
Je zou je druk moeten maken om het feit dat mensen (lang) bijstandsbehoeftig zijn. Het feit dat ze proviand en vleesnat ophalen bij de voedselbank kost ons belastingbetalers geen cent.
Dat is weer een heel ander probleem; dat heet de armoedeval. Als je net op een bepaalde inkomstengrens komt, dan vervalt je recht op allerlei kortingen en extraatjes en zit je dus 'opeens' op het niveau van iemand die er niet voor werkt. Daarom zou de bijstand omlaag moeten en het minimumloon omhoog. Let wel: in het voorbeeld zijn er twee kinderenquote:Op maandag 9 april 2012 11:19 schreef Oud_student het volgende:
[..]
Ik wist niet dat je met niets doen zoveel kon verdienen![]()
Een agent verdient ook zoiets in die orde?
nee man. mensen in de bijstand met een auto zijn gewoon dubbel luiquote:Op maandag 9 april 2012 11:18 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Maakt het een stuk makkelijk om te zoeken naar een baan en een stuk interessanter voor een potentiële werkgever om je aan te nemen.
Jawel girl.²
Het vergroot je kansen wel. Er zijn zelfs werkgevers die eisen dat iemand de beschikking heeft over een auto ivm bereikbaarheid werkplek.quote:Op maandag 9 april 2012 11:17 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nee man. laat ze maar werk zoeken, heb je geen auto voor nodig.
Laten we eerlijk zijn, er wordt hier voornamelijk populistisch gepost en meningen gebaseerd op onderbuikgevoelens en aannames. Ik ga uit van de goedheid van de mens en weet vrijwel zeker dat het merendeel van de voedselbankbezoekers echt wel oprecht is. En wanneer dit het geval is vind ik politiek ingrijpen geen probleem. Want, vergeet niet, ook mensen met een inkomen komen bij de voedselbank.quote:Op maandag 9 april 2012 11:19 schreef detulp050 het volgende:
Maar dan wil ik ook geen gezeur van Voedselbanken of politieke bewegingen dat de politiek moet ingrijpen of iets dergelijks. De bijstand is steun genoeg.
quote:Ook dankzij heffingskortingen en belastingtoeslagen lukt het Gerber het hoofd financieel boven water te houden. Die leveren haar per maand meer dan 400 euro op. Ook weet ze de gemeentelijke potjes voor minima goed te vinden. ‘Ik krijg kwijtschelding van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen en een paar jaar geleden kreeg ik bijzondere bijstand voor het betalen van fysiotherapie. Ik kan ook bijzondere bijstand aanvragen als mijn koelkast of wasmachine het begeeft.’ Gerber gaat met haar kinderen gratis naar musea, theatervoorstellingen, de stadsspeeltuin, de bioscoop en het zwembad. Ze krijgt per maand een bijdrage van 30 euro voor sportcontributie. ‘Ik vind het fijn dat mijn kinderen een leven kunnen leiden als ieder ander. Ze hebben weinig te klagen.’
Niet iedereen heeft het vermogen al deze extra’s te benutten. ‘Je moet goed op de hoogte zijn van alle regelingen en je moet kunnen omgaan met bureaucratische rompslomp. Hoe hoger je opleidings- en denkniveau, hoe makkelijker dat vaak gaat’, zegt hoogleraar Engbersen. Volgens hem zouden veel meer bijstandsgerechtigden makkelijker kunnen rondkomen als de voorzieningen automatisch werden toegekend of in ieder geval eenvoudiger konden worden aangevraagd.
‘Zet ik alle inkomsten onder elkaar, dan kom ik op ongeveer 1.700 euro netto per maand.
Das natuurlijk gelul. Het kan een werkgever echt weinig interesseren hoe jij op je werk komt. Het komt dan ook niet ter sprake tijdens een sollicitatie ronde of je toevallig een auto bezit hoor.quote:Op maandag 9 april 2012 11:18 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Maakt het een stuk makkelijk om te zoeken naar een baan en een stuk interessanter voor een potentiële werkgever om je aan te nemen.
Jawel girl.²
Nee joh, appels zijn helemaal niet lekker, meloenen bevatten veel vitamine c.quote:Op maandag 9 april 2012 11:22 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
nee man. mensen in de bijstand met een auto zijn gewoon dubbel lui
Jouw stelling komt net zo goed voort uit een onderbuigevoel en aannames. Hoe weet jij dat het merendeel oprecht is?quote:Op maandag 9 april 2012 11:22 schreef BansheeBoy het volgende:
Laten we eerlijk zijn, er wordt hier voornamelijk populistisch gepost en meningen gebaseerd op onderbuikgevoelens en aannames. Ik ga uit van de goedheid van de mens en weet vrijwel zeker dat het merendeel van de voedselbankbezoekers echt wel oprecht is. En wanneer dit het geval is vind ik politiek ingrijpen geen probleem. Want, vergeet niet, ook mensen met een inkomen komen bij de voedselbank. :
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |