en waar kan ik die aanvragen?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:51 schreef Sjaakmat het volgende:
Een bijstandsuitkering van ¤1700 netto, is dat nieuw ofzo?
Maar uitkeringen boven minimumloon zijn in ieder geval geen werkprikkel. Dat mag dus wel duidelijk zijn!quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:49 schreef TNA het volgende:
De grens tussen 'passende uitkering' en 'teveel zodat de werkprikkel weg is' is enorm moeilijk te bepalen.
quote:Ook dankzij heffingskortingen en belastingtoeslagen lukt het Gerber het hoofd financieel boven water te houden. Die leveren haar per maand meer dan 400 euro op. Ook weet ze de gemeentelijke potjes voor minima goed te vinden. ‘Ik krijg kwijtschelding van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen en een paar jaar geleden kreeg ik bijzondere bijstand voor het betalen van fysiotherapie. Ik kan ook bijzondere bijstand aanvragen als mijn koelkast of wasmachine het begeeft.’ Gerber gaat met haar kinderen gratis naar musea, theatervoorstellingen, de stadsspeeltuin, de bioscoop en het zwembad. Ze krijgt per maand een bijdrage van 30 euro voor sportcontributie. ‘Ik vind het fijn dat mijn kinderen een leven kunnen leiden als ieder ander. Ze hebben weinig te klagen.’
Niet iedereen heeft het vermogen al deze extra’s te benutten. ‘Je moet goed op de hoogte zijn van alle regelingen en je moet kunnen omgaan met bureaucratische rompslomp. Hoe hoger je opleidings- en denkniveau, hoe makkelijker dat vaak gaat’, zegt hoogleraar Engbersen. Volgens hem zouden veel meer bijstandsgerechtigden makkelijker kunnen rondkomen als de voorzieningen automatisch werden toegekend of in ieder geval eenvoudiger konden worden aangevraagd.
‘Zet ik alle inkomsten onder elkaar, dan kom ik op ongeveer 1.700 euro netto per maand.
Neuh.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar uitkeringen boven minimumloon zijn in ieder geval geen werkprikkel. Dat mag dus wel duidelijk zijn!
Dat is de uitkering ook niet, als ze een minimumloon zouden hebben dan zouden ze nog steeds de belastingtoeslagen en kinderbijslag ontvangen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar uitkeringen boven minimumloon zijn in ieder geval geen werkprikkel. Dat mag dus wel duidelijk zijn!
Waarom?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:03 schreef sigme het volgende:
En ik eet liever droog brood dan ooit nog weer in de bijstand te belanden. Al wás het 1700,-.
Sommige gemeentes houden er nogal KGB-methodes op na, ook als je alles kloppend hebt ingevuld.quote:
quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is de uitkering ook niet, als ze een minimumloon zouden hebben dan zouden ze nog steeds de belastingtoeslagen en kinderbijslag ontvangen.
quote:‘Ik krijg kwijtschelding van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen en een paar jaar geleden kreeg ik bijzondere bijstand voor het betalen van fysiotherapie. Ik kan ook bijzondere bijstand aanvragen als mijn koelkast of wasmachine het begeeft.’ Gerber gaat met haar kinderen gratis naar musea, theatervoorstellingen, de stadsspeeltuin, de bioscoop en het zwembad. Ze krijgt per maand een bijdrage van 30 euro voor sportcontributie. ‘Ik vind het fijn dat mijn kinderen een leven kunnen leiden als ieder ander. Ze hebben weinig te klagen.’
Ja, maar 1700 euro plus vrijstelling van allerlei belastingen, dat is ruim meer dan ook veel mensen boven het minimumloon verdienen. En die krijgen al die toeslagen niet!quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:03 schreef sigme het volgende:
[..]
Voor dit soort alleenstaande moeders heb ik het geld wel over. Maar eigenlijk vind ik dat de bijstand geschrapt zou moeten worden (en in plaats ervan een basisinkomen voor iedereen). Voor veruit de meeste mensen is geld alléén niet voldoende motiverend om te (gaan) werken.
En ik eet liever droog brood dan ooit nog weer in de bijstand te belanden. Al wás het 1700,-.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |