en waar kan ik die aanvragen?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:51 schreef Sjaakmat het volgende:
Een bijstandsuitkering van ¤1700 netto, is dat nieuw ofzo?
Maar uitkeringen boven minimumloon zijn in ieder geval geen werkprikkel. Dat mag dus wel duidelijk zijn!quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:49 schreef TNA het volgende:
De grens tussen 'passende uitkering' en 'teveel zodat de werkprikkel weg is' is enorm moeilijk te bepalen.
quote:Ook dankzij heffingskortingen en belastingtoeslagen lukt het Gerber het hoofd financieel boven water te houden. Die leveren haar per maand meer dan 400 euro op. Ook weet ze de gemeentelijke potjes voor minima goed te vinden. ‘Ik krijg kwijtschelding van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen en een paar jaar geleden kreeg ik bijzondere bijstand voor het betalen van fysiotherapie. Ik kan ook bijzondere bijstand aanvragen als mijn koelkast of wasmachine het begeeft.’ Gerber gaat met haar kinderen gratis naar musea, theatervoorstellingen, de stadsspeeltuin, de bioscoop en het zwembad. Ze krijgt per maand een bijdrage van 30 euro voor sportcontributie. ‘Ik vind het fijn dat mijn kinderen een leven kunnen leiden als ieder ander. Ze hebben weinig te klagen.’
Niet iedereen heeft het vermogen al deze extra’s te benutten. ‘Je moet goed op de hoogte zijn van alle regelingen en je moet kunnen omgaan met bureaucratische rompslomp. Hoe hoger je opleidings- en denkniveau, hoe makkelijker dat vaak gaat’, zegt hoogleraar Engbersen. Volgens hem zouden veel meer bijstandsgerechtigden makkelijker kunnen rondkomen als de voorzieningen automatisch werden toegekend of in ieder geval eenvoudiger konden worden aangevraagd.
‘Zet ik alle inkomsten onder elkaar, dan kom ik op ongeveer 1.700 euro netto per maand.
Neuh.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar uitkeringen boven minimumloon zijn in ieder geval geen werkprikkel. Dat mag dus wel duidelijk zijn!
Dat is de uitkering ook niet, als ze een minimumloon zouden hebben dan zouden ze nog steeds de belastingtoeslagen en kinderbijslag ontvangen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar uitkeringen boven minimumloon zijn in ieder geval geen werkprikkel. Dat mag dus wel duidelijk zijn!
Waarom?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:03 schreef sigme het volgende:
En ik eet liever droog brood dan ooit nog weer in de bijstand te belanden. Al wás het 1700,-.
Sommige gemeentes houden er nogal KGB-methodes op na, ook als je alles kloppend hebt ingevuld.quote:
quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is de uitkering ook niet, als ze een minimumloon zouden hebben dan zouden ze nog steeds de belastingtoeslagen en kinderbijslag ontvangen.
quote:‘Ik krijg kwijtschelding van gemeentelijke- en waterschapsbelastingen en een paar jaar geleden kreeg ik bijzondere bijstand voor het betalen van fysiotherapie. Ik kan ook bijzondere bijstand aanvragen als mijn koelkast of wasmachine het begeeft.’ Gerber gaat met haar kinderen gratis naar musea, theatervoorstellingen, de stadsspeeltuin, de bioscoop en het zwembad. Ze krijgt per maand een bijdrage van 30 euro voor sportcontributie. ‘Ik vind het fijn dat mijn kinderen een leven kunnen leiden als ieder ander. Ze hebben weinig te klagen.’
Ja, maar 1700 euro plus vrijstelling van allerlei belastingen, dat is ruim meer dan ook veel mensen boven het minimumloon verdienen. En die krijgen al die toeslagen niet!quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:03 schreef sigme het volgende:
[..]
Voor dit soort alleenstaande moeders heb ik het geld wel over. Maar eigenlijk vind ik dat de bijstand geschrapt zou moeten worden (en in plaats ervan een basisinkomen voor iedereen). Voor veruit de meeste mensen is geld alléén niet voldoende motiverend om te (gaan) werken.
En ik eet liever droog brood dan ooit nog weer in de bijstand te belanden. Al wás het 1700,-.
Agree, werkgevers zouden eens wat grove loonsverhogingen moeten doorvoerenquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:51 schreef draaijer het volgende:
Agree. Er zou een aanzienlijk grotere stimulans moeten zijn om te werken.
Dus jij hebt liever dat ze er hypocriet over doet?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:11 schreef shmoopy het volgende:
Er is niks mis met haar,ze kan werken en ze geeft schaamteloos toe dat ze niet wil.
Ja, vooral in het zonnetje zetten, dit soort idioten.
Knap, heur.
Geld vangen en nog eisen stellen ook?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Sommige gemeentes houden er nogal KGB-methodes op na, ook als je alles kloppend hebt ingevuld.
Dat was voor mij 12 jaar geleden reden om te zeggen dat ze m'n aanvraag daar konden stoppen waar de zon niet schijnt.
Ik heb liever dat ze aan het werk gaat en haar eigen broek ophoudt,quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:13 schreef Marble het volgende:
[..]
Dus jij hebt liever dat ze er hypocriet over doet?
Het resultaat blijft hetzelfde.
Wanneer er weer bezuinigingen in de WAO doorgevoerd worden, komen veel mensen die niet in staat zijn om te werken vanuit de WAO in de bijstand terecht. Om daar voor altijd in te blijven hangen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:15 schreef shmoopy het volgende:
[..]
Ik heb liever dat ze aan het werk gaat en haar eigen broek ophoudt,
De bijstand is voor mensen die kunnen werken maar tijdelijk niets hebben, geen probeem mee om daar premies voor af te dragen. Het is een vangnet, geen hangmat waar je jarenlang lekker in kunt blijven liggen.
Ik geloof ook niet dat dat helemaal correct is, 1400 komt eerst dacht ik.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:51 schreef Sjaakmat het volgende:
Dan vervang je enkele warme maaltijden door een boterham met gebakken ei of pannenkoeken. En koop je je kleding 2e hands en schuif je kleding vanuit je sociale netwerk aan elkaar door.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:18 schreef Sapstengel het volgende:
270 euro per maand aan eten, voor vier personen. Knap, daar zit ik bijna aan in m'n eentje. En 50 euro aan kleding, hoe krijgt ze dat voor elkaar?
Tja, als je het vakantiegeld, bijzondere bijstand en langdurigheidstoeslag door 12 deelt en de kinderbijslag door 3, en net als huur/zorgtoeslag, kindgebonden budget etc optelt bij de maandelijkse inkomsten krijg je die sommen ..quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:51 schreef Sjaakmat het volgende:
Een bijstandsuitkering voor een alleenstaande ouder bedraagt 853,76 euro. Die 1700 euro is volkomen uit de lucht gegrepen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:22 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet dat dat helemaal correct is, 1400 komt eerst dacht ik.
En waarheen is die dan vertrokken in jouw optiek?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:24 schreef RemcoDelft het volgende:
Klopt. Hoe meer kinderen je hebt, hoe aantrekkelijker het is om vooral helemaal niet meer te werken... Slechte zaak als land! Dit werd eerst betaald van de aardgasbaten, nu nog even van de Staatsschuld, en over een paar jaar blijkt het land failliet omdat de laatste werkende vertrokken is.
Neem aan dat die 1700 inclusief zorgtoeslag, huursubsidie, kinderbijslag, bijzondere bijstand etc is.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:25 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Een bijstandsuitkering voor een alleenstaande ouder bedraagt 853,76 euro. Die 1700 euro is volkomen uit de lucht gegrepen.
Oh, dan valt het wel mee toch. Met zijn vieren leven van 1700 lijkt me nou ook niet echt een vetpot. Ik denk dat er weinig mensen zijn die dan nog 345 over hebben aan het einde van de maand.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:25 schreef moussie het volgende:
[..]
Tja, als je het vakantiegeld, bijzondere bijstand en langdurigheidstoeslag door 12 deelt en de kinderbijslag door 3, en net als huur/zorgtoeslag, kindgebonden budget etc optelt bij de maandelijkse inkomsten krijg je die sommen ..
dat is dus eigenlijk een vertekend beeld, wil je dat kunnen vergelijken met het minimuminkomen van een werkend persoon zou je bij diegene dit soort toeslagen er ook bij op moeten tellen .. die krijgt immers ook vakantiegeld, kinderbijslag, kindgebonden budget, zorgtoeslag, en kan daarnaast net als een uitkeringsgerechtigde in aanmerking komen voor huurtoeslag, bijzondere bijstand (sport- en cultuurbijdrage)
Er is van alles bij elkaar opgeteld, doe je dat bij andere mensen tevens, blijken die ineens allemaal op giga inkomsten te zittenquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:27 schreef TGVkopper het volgende:
[..]
Neem aan dat die 1700 inclusief zorgtoeslag, huursubsidie, kinderbijslag, bijzondere bijstand etc is.
Ik had het over gezinnen, niet over alleenstaande ouders. En met toeslagen word die 853 die jij noemt alsnog opgekrikt naar ruwweg 1100.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:25 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
Een bijstandsuitkering voor een alleenstaande ouder bedraagt 853,76 euro. Die 1700 euro is volkomen uit de lucht gegrepen.
http://www.fiscanet.nl/tarieven.nsf/wg?openform&pc=tarieven&jaar=2009&sm=Uitkeringen
Het artikel wat in de op werd gepost en waar die 1700 euro betrekking heeft, betreft een alleenstaande moeder met 3 kinderen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik had het over gezinnen, niet over alleenstaande ouders. En met toeslagen word die 853 die jij noemt alsnog opgekrikt naar ruwweg 1100.
Het is bijstand plus langdurigheidstoeslag, plus huurtoeslag, plus zorgtoeslag, plus kinderbijslag, plus kindertoeslag, plus allerlei regelingen voor onverwachte kosten, sport, kranten etc.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:22 schreef Hathor het volgende:
[..]
Ik geloof ook niet dat dat helemaal correct is, 1400 komt eerst dacht ik.
In het artikel uit de OP staat de berekening - er komt nog een hele zwik andere uitkeringen bovenop, zoals huur- zorgtoeslag en kinderbijslag. Maar dan nog, of misschien juist daarom is het een fucking schande. Al dat geld komt uiteindelijk van dezelfde bron.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:25 schreef Banjerkanjer het volgende:
[..]
http://www.fiscanet.nl/tarieven.nsf/wg?openform&pc=tarieven&jaar=2009&sm=Uitkeringen
Ja, maar die mensen die dan net teveel verdienen om al die toeslagen te krijgen? (net onder modaal ongeveer?) Hun bestedingsruimte is óók ongeveer dat bedrag!quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 13:25 schreef moussie het volgende:
[..]
Tja, als je het vakantiegeld, bijzondere bijstand en langdurigheidstoeslag door 12 deelt en de kinderbijslag door 3, en net als huur/zorgtoeslag, kindgebonden budget etc optelt bij de maandelijkse inkomsten krijg je die sommen ..
dat is dus eigenlijk een vertekend beeld, wil je dat kunnen vergelijken met het minimuminkomen van een werkend persoon zou je bij diegene dit soort toeslagen er ook bij op moeten tellen .. die krijgt immers ook vakantiegeld, kinderbijslag, kindgebonden budget, zorgtoeslag, en kan daarnaast net als een uitkeringsgerechtigde in aanmerking komen voor huurtoeslag, bijzondere bijstand (sport- en cultuurbijdrage)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |