abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 april 2012 @ 21:13:58 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_109999213

Waar schulden met schulden worden afgelost.
Waar de banken de vestzak zijn en de EU burger de broekzak is.

10-yr yields

Griekenland (l) en Ierland 9-yr (r)

Portugal (l) en ter vergelijking Duitsland (r)

Italie (l) en Spanje (r)

ECB Securities Market Program (opkopen PIIGS bonds)

In de media:

Vorige delen:
Topicreeks: AEX: Griekenland, Portugal en Ierland uit de Euro
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 6 april 2012 @ 21:47:44 #2
369415 Bendoe
-|||----------|||-
pi_110001199
Oh ja, De Jager about een jaar geleden: het kost ons geen geld, nee, we verdienen er zelfs aan! :') Ik hoor het hem nog zeggen.
Op vrijdag 24 augustus 2012 21:25 schreef LittleBrownie het volgende:
Boks van Bendoe _O_
  vrijdag 6 april 2012 @ 23:14:10 #3
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_110006335
Ik vraag me af op welk niveau Duitsland, Finland en Nederland gaan afhaken, netto zit er nog voor 400 miljard aan garanties in de pot
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_110009695
Mijn paasei was altijd al halfleeg, stiekem uitgehold door familieleden en teruggestopt in de eierhouder. Na de zoveelste keer speelde ik het spel maar mee, lijkt veel op de actuele situatie in de financiele markten....
Thugh life.
  zaterdag 7 april 2012 @ 12:46:24 #5
323876 michaelmoore
pi_110019554
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_110021717
http://www.telegraaf.nl/d(...)lsteun_Europa__.html

Nemen wel geld aan van China maar vinden dat ze de mensenrechten overtreden, hypocrieten.
Alles voor geld, kapitalisme ten top hoezee. -_-
  zaterdag 7 april 2012 @ 14:32:47 #7
323876 michaelmoore
pi_110023263
Daar heb je het al
Zal dan die arme chinees die Zuid-Europeaan moeten gaan voorzien van geld, zodat ie nog luier zal worden??

quote:
za 07 apr 2012, 13:28
'Duitsland draagt niet extra bij aan eurocrisis'
door onze redactie
AMSTERDAM - Duitsland zal financieel niet nog meer bijdragen de aan de redding van zwakke eurolanden.
Dat stelt Duitse minister van Financiën Wolfgang Schauble zaterdag.

,,We hebben nu alles gedaan wat van ons te verwachten is geweest'', zegt Schauble in de Duitse Osnabrucker Zeitung.

Volgens de minister voldoet het reddingspakket, de ingezette bezuinigingen naast de plannen voor een monetaire unie en al afgegeven garanties samen. Ze bieden de markt afdoende zekerheid, stelt Schauble.

,,Het belangrijk dat iedereen nu zijn huiswerk doet en ophouden met telkens nieuwe eisen, geruchten en vragen het zojuist kiemende plantje vertrouwen te verstikken'', zegt hij in het interview.

De hervormingen in Ierland, Portugal en ook Griekenland beginnen te werken, meent hij. Spanje wil zonder hulp van buiten zijn begrotingstekort terugbrengen.

Duitsland draagt komende twee jaar 8,7 miljard euro bij, in 2014 nog eens 4,3 miljard euro. Dat geld kan nu tegen zeer lage rente uit de markt worden gehaald, maar dat rentetarief is op de lange termijn niet houdbaar, zegt Schauble, wat voor Duitsland een onzekerheid wordt.
  zaterdag 7 april 2012 @ 20:48:46 #8
323876 michaelmoore
pi_110035526
Ja marktwerking, daar zijn de Russen goed in, kunnen de Grieken binnenkort houtjes in het bos gaan sprokkelen

quote:
za 07 apr 2012, 17:08
Gazprom wil Griekse gasbedrijf overnemen
MOSKOU - Het Russische energiebedrijf Gazprom heeft interesse in de overname van het Griekse gasbedrijf Depa. „Wij zijn bereid een realistische prijs te bieden, wij zullen niet te veel betalen”, zei bestuurder Alexander Medvedev van Gazprom zaterdag.

Griekenland heeft geïnteresseerde partijen uitgenodigd een bod uit te brengen op Depa. Het land wil deze en andere staatsondernemingen privatiseren om met de opbrengst zijn schuldenlast te verlagen
pi_110040717
Het is een gevaarlijk iets dat je doet Michealmoore, stemmingsmakerij tegen een bepaalde bevolkingsgroep. Vele kleine Michealmoores hebben een grote invloed en daar kunnen nare dingen vanb terechtkomen terwijl de gemiddelde Griek gewoon doorwerkt (en waarschijnlijk harder dan de (raam)ambtenaar Michealmoore die dit soort bewoordingen/stemmingsmakerij maakt)....
Thugh life.
  zondag 8 april 2012 @ 00:31:24 #10
323876 michaelmoore
pi_110044617
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2012 23:00 schreef Baltazar69 het volgende:
Het is een gevaarlijk iets dat je doet Michealmoore, stemmingsmakerij tegen een bepaalde bevolkingsgroep. Vele kleine Michealmoores hebben een grote invloed en daar kunnen nare dingen vanb terechtkomen terwijl de gemiddelde Griek gewoon doorwerkt (en waarschijnlijk harder dan de (raam)ambtenaar Michealmoore die dit soort bewoordingen/stemmingsmakerij maakt)....
Het is zaak om de EU waanzin te stoppen voor het zichzelf stopt

De EEG was zinvol, de EUSA is idoot
pi_110044989
quote:
Dat is een klein beetje overdreven. De stroom aan linkdumps zonder echte commentaren behalve het absolute minimum (en altijd ongeacht wat er in het bericht staat met dezelfde onzinnige boodschap) is wel ergerlijk.
  zondag 8 april 2012 @ 08:30:44 #12
323876 michaelmoore
pi_110049246
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 00:41 schreef HiZ het volgende:

[..]

Dat is een klein beetje overdreven. De stroom aan linkdumps zonder echte commentaren behalve het absolute minimum (en altijd ongeacht wat er in het bericht staat met dezelfde onzinnige boodschap) is wel ergerlijk.
Als het maar meningen zijn die zinvol zijn en hout snijden , dat is een belangrijk criterium
  zondag 8 april 2012 @ 08:31:29 #13
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110049247
Om dit topic wat inhoudelijker te maken herhaal ik nog even mijn post van het vorige topic vlak voordat het dicht ging. Het wordt namelijk wel interessant wat er gaat gebeuren als de PIIGS yields weer blijven oplopen:

quote:
MADRID - De Spaanse obligatiemarkt heeft de slechtste week sinds het begin van dit jaar achter de rug, de risicopremie op Spaanse leningen is weer tot boven de 400 basispunten gestegen.

Daarmee lijkt het effect van de miljardeninjecties van de Europese centrale Bank (ECB), uitgewerkt. Spanje is weer terug bij af. Tegelijk krijgt de Italiaanse premier Mario Monti steeds meer tegengas van de vakbonden.

Nu de rendementen op het schatkistpapier van de zuidelijke eurolanden weer de pan uit rijzen, lijkt de vraag gerechtvaardigd of de Longer Term Refinancing Operation (LTRO), de steunoperatie waarin de ECB in twee tranches zo’n ¤1000 miljard in het Europese financiële stelsel pompte, aan uitwerking inboet.
Dit soort dingen lees ik steeds, maar ik denk dat daarmee de reden voor de LTRO verkeerd wordt geinterpreteerd in een groot deel van de nieuwsgeving. LTRO is geen bailout van failliete landen maar een actie binnen de "lender of last resort" functie voor banken die de ECB heeft binnen het financiële systeem.

Er was feitelijk een credit crunch (a la 2008) aan de gang binnen Europa. Banken met grote hoeveelheden PIIGS bonds/ exposure werden niet meer vertrouwd door andere banken waardoor interbank lending bevroor. En niet alleen dat, ook werd het onmogelijk voor veel banken om hun eigen corporate bonds bij maturity door te rollen naar nieuwe bonds. LTRO zorgt ervoor dat die banken het benodigde geld daarvoor konden lenen bij de ECB.

Er wordt een hoop geblaat over "geld printen" en dergelijke, maar het enige wat nieuw is aan de LTRO is de duur van de leningen (3 jaar) en het feit dat de collateral eisen zijn verlaagd, maar verder is het dus gewoon een klassieke repo. Het is dus geen onconventionele actie zoals die van de Fed die direct allerlei assets opkocht. Bij de LTRO heeft de ECB gewoon de banken als tegenpartij. Het zijn ook de banken die opdraaien voor eventuele verliezen, niet de ECB.

Er is ook veel geschreven over carrytrades die ervoor zouden zorgen dat overheidsschuld via een omweggetje toch worden gemonetariseerd door de ECB. De redenering gaat als volgt: banken kunnen onbeperkt tegen 1% lenen bij de ECB. Met dat geld kopen ze PIIGS bonds met hoge yield (bijvoorbeeld 5%). Het verschil is winst voor de banken, dus die zullen alle beschikbare PIIGS bonds opkopen.

Dit is grotendeels onzin. Waarom? Omdat het risico op default 100% voor de banken is. En dat default risico was nu juist de reden waarom de PIIGS bonds werden gemeden. Er stond al voor de LTRO voor honderden miljarden aan deposits bij de ECB geparkeerd tegen 0,5%. Die werd ook niet in PIIGS bonds gestoken, om die reden neem ik aan. Het beschikbaar stellen van leningen tegen 1% verhoogt dan niet opeens het incentive om die risicos te gaan lopen.

Echter, het is ook niet helemaal onzin omdat met name de banken in de PIIGS landen zelf bonds van hun eigen regering hebben gekocht sinds de LTRO (met dalende yields als gevolg). Waarom zij wel? Ik vermoed omdat voor hun het risico lager is. De Spaanse regering zal minder snel defaulten op bonds die in het bezit zijn van een Spaanse bank dan op die van een Duitse bank. Ook heeft een Spaanse bank minder risico op mismatch tussen assets en liabilities mocht Spanje de euro verlaten: de spaartegoeden worden 1:1 omgezet in pesetas en de bonds ook. Echter een Nederlandse bank heeft een groot probleem als een deel van haar assets worden omgezet in pesetas.

Dus de stelling dat LTRO "aan werking inboet" is imo onzin want het heeft precies gedaan waar het voor bedoeld was: het heeft de stress in interbank lending sterk verlaagd. Maar het is geen oplossing voor de schuldencrisis en ook niet voor zwakke bank balancesheets. Dat kan ook niet want het is puur een liquiditeitsmaatregel, terwijl de huidige crisis een solvabiliteits crisis is. De overheden en banken moeten zelf hun huis op orde krijgen. In de persconferentie van afgelopen week heeft Draghi dit ook nog eens onderstreept: overheden moeten hun begrotingstekort onder controle krijgen en banken moeten deleveragen en dit window van relatieve rust (dankzij LTRO) nu gebruiken om additioneel kapitaal op te halen of anders hun balancesheet te verkleinen.
Mijn reisverslagen
  zondag 8 april 2012 @ 08:32:23 #14
323876 michaelmoore
pi_110049249
quote:
Stemming maken tegen dogmatische Eurofielen ?? Mag dat niet??

Ik heb niets tegen Grieken, eerder meelijden, ik kom er graag,
pi_110062584
quote:
2s.gif Op zondag 8 april 2012 08:31 schreef SeLang het volgende:

Dit soort dingen lees ik steeds, maar ik denk dat daarmee de reden voor de LTRO verkeerd wordt geinterpreteerd in een groot deel van de nieuwsgeving. LTRO is geen bailout van failliete landen maar een actie binnen de "lender of last resort" functie voor banken die de ECB heeft binnen het financiële systeem.
Met dien verstande dat deze liquiditeitsoperatie eraan bijdraagt, dat landen voorlopig geen grote banken meer hoeven te redden. Dat is waarom van de LTRO toch (terecht) gehoopt werd dat het de yields zou verlagen.

quote:
het heeft de stress in interbank lending sterk verlaagd
Is dat echt zo, of heeft het interbank lending overgenomen?
  zondag 8 april 2012 @ 18:12:41 #16
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110064225
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 17:15 schreef dvr het volgende:

[..]

Met dien verstande dat deze liquiditeitsoperatie eraan bijdraagt, dat landen voorlopig geen grote banken meer hoeven te redden. Dat is waarom van de LTRO toch (terecht) gehoopt werd dat het de yields zou verlagen.
Banken zullen minder snel in liquiditeitsproblemen komen, maar LTRO lost geen solvabiliteitsproblemen op. Dus als een bank veel moet afschrijven op (PIIGS) assets dan is er nog steeds gevaar dat de overheid die bank te hulp moet gaan komen.

quote:
[..]

Is dat echt zo, of heeft het interbank lending overgenomen?
Beiden denk ik. Het belangrijkste is dat banken hun eigen corporate bonds nu toch kunnen doorrollen. Dat zorgt er weer voor dat de betreffende bank minder riskant is voor een tegenpartij.
Mijn reisverslagen
  maandag 9 april 2012 @ 20:15:14 #17
323876 michaelmoore
pi_110107230
Geweldig he, Griekenland heeft nog nooit groei gehad maar nu gaat het gebeuren

Ja dus moeten ze meer lenen, want de overheid moet investeren _O- _O- De EUUSR op zijn best
quote:
ma 09 apr 2012, 19:32
ECB-bestuurder voorziet Griekse groei in 2014
BERLIJN - Bestuurder Jörg Asmussen van de Europese Centrale Bank (ECB) verwacht dat de Griekse economie in 2014 weer groei zal laten zien.
Momenteel kampt het land met het vijfde achtereenvolgende jaar van krimp.

De Griekse overheid zou eens goed naar het beleid van Zuid Korea moeten kijken en investeren in betere netwerken en meer mensen online krijgen.
De Griekse overheid zou eens goed naar het beleid van Zuid Korea moeten kijken en investeren in betere netwerken en meer mensen online krijgen.

Asmussen sprak zijn verwachting uit in een interview met de krant Rheinische Post dat dinsdag zal verschijnen. Asmussen zei in het vraaggesprek ook dat de ECB Griekenland in de eurozone wil houden en dat het land geholpen moet worden bij een stapsgewijze terugkeer op de kapitaalmarkt in 2015. „De kosten van een vertrek uit de eurozone zijn niet te becijferen.”
  maandag 9 april 2012 @ 20:53:35 #19
323876 michaelmoore
pi_110109223
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2012 20:16 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
aka propaganda :7
Propaganda, ook al zo een USSR woord

Het is toch niet te geloven hoe al die jongens elkaar verhaaltjes vertellen, dat alles terugkomt met rente, tot Griekenland gaat economische groei krijgen, ze kletsen maar en kletsen maar een eind weg, zonder er op afgerekend te worden

Ondertussen verkwanselen ze het Griekse Gasbedijf aan de Russische Maffia voor een habbekrats , zodat de Grieken straks ook het gas niet kunnen betalen
  dinsdag 10 april 2012 @ 08:59:34 #20
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110125633
Door de interne devaluatie zou men er juist veel meer heen moeten gaan, maar Egypte en Turkije zijn toch goedkoper nog

Of is het de afkeer van de Noordelingen ??

quote:
di 10 apr 2012, 05:30 |lees voor
Griekenland uit de gratie door Paul Eldering
AMSTERDAM - Vakantieland Griekenland heeft afgedaan voor Nederlanders.
De negatieve geluiden over geld en voortdurende stakingsdreiging doen de ooit zo populaire reisbestemming de das om.

„Griekenland heeft nu een slecht imago.
De consument vindt het er even niet zo gezellig en cool meer. Dat vertaalt zich onverbiddelijk in twintig tot dertig procent minder boekingen”, leert navraag bij reisbureaus.
Nivelleren, als je het erg vaak doet, ga je het steeds leuker vinden :)
  dinsdag 10 april 2012 @ 09:16:51 #21
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_110125940
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 08:59 schreef HD9 het volgende:
Door de interne devaluatie zou men er juist veel meer heen moeten gaan, maar Egypte en Turkije zijn toch goedkoper nog

Of is het de afkeer van de Noordelingen ??

[..]

als Griekenland maar goedkoop genoeg wordt, komen de vakantiegangers vanzelf terug, mits het risico op stakingen en rellen in de hand gehouden wordt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 10 april 2012 @ 09:30:06 #22
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110126178
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 09:16 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

als Griekenland maar goedkoop genoeg wordt, komen de vakantiegangers vanzelf terug, mits het risico op stakingen en rellen in de hand gehouden wordt.
men is bang dat de afkeer van Duitsers ook Nederlanders zal treffen, en dat vind ik geen raar idee, ik denk niet dat het om 100 euro verschil gaat .
  dinsdag 10 april 2012 @ 09:40:45 #23
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_110126429
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 09:30 schreef HD9 het volgende:

[..]

men is bang dat de afkeer van Duitsers ook Nederlanders zal treffen, en dat vind ik geen raar idee, ik denk niet dat het om 100 euro verschil gaat .
Griekenland prijst zich nu uit de markt door torenhoge prijzen en stakingen. De avontuurlijke backpack toerist wil best wat risico's voor lief nemen, maar dan moet de prijs er ook naar zijn. families zie ik voorlopig nog wel wegblijven. Die wijken uit naar Kroatie en Turkije. De zuipende chersonissos jongere komt nog wel als de prijs maar laag is.

Volgens mij is de toeristische sector vrij belangrijk in Griekenland (weet iemand precies hoe groot?), ik zie niet in hoe men denkt te groeien op lkorte termijn als alle toeristen wegblijven.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  dinsdag 10 april 2012 @ 09:43:14 #24
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110126485
Gaat weer lekker daar
http://www.telegraaf.nl/d(...)opt_verder_op__.html

quote:
di 10 apr 2012, 10:28
Spaanse rente loopt verder op
MADRID (AFN) - Het lange paasweekeinde heeft geen einde gemaakt aan de zorgen over de financiële toekomst van Spanje.
De rente op Spaanse staatsobligaties steeg op de eerste Europese handelsdag na Pasen stevig door.

Dinsdagochtend klom het rendement op 10-jarige Spaanse staatsleningen tot 5,9 procent. Op donderdag lag de rente op circa 5,8 procent. Ook de rente op vergelijkbare Italiaanse obligaties liep op, tot 5,5 procent. Voor het lange weekeinde lag deze rente op 5,4 procent.

[ Bericht 75% gewijzigd door HD9 op 10-04-2012 11:21:56 ]
pi_110152894

Groot succes sinds de introductie van de euro.
pi_110153260
Gek dat de tekorten van de piigs terugliepen in '08-'09.
Heeft iemand daar een plausibele verklaring voor?
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_110153538
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 20:39 schreef fedsingularity het volgende:
Handelstekort he.

Ze consumeerden natuurlijk minder door de recessie.
  dinsdag 10 april 2012 @ 21:31:11 #28
323876 michaelmoore
pi_110157038
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 20:39 schreef fedsingularity het volgende:
ok

[ Bericht 10% gewijzigd door michaelmoore op 10-04-2012 23:11:00 ]
pi_110160768
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 21:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De economieen kregen een boost door de opgelopen bestedingen in de jaren ervoor, oorzaak: goedkoop lenen met EU garantie
Je verpest het topic met dit soort onzinreacties.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  dinsdag 10 april 2012 @ 22:35:26 #30
323876 michaelmoore
pi_110161313
quote:
13s.gif Op dinsdag 10 april 2012 22:28 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Je verpest het topic met dit soort onzinreacties.
is geen onzin, extra bestedingen veroorzaken een opleving, dat is bekend
Keynes effect
  dinsdag 10 april 2012 @ 23:10:32 #31
323876 michaelmoore
pi_110163702
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 april 2012 21:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ok
  woensdag 11 april 2012 @ 12:42:25 #32
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110176876
Er zal weer ingegrepen moeten worden , anders gaat het mis

quote:
wo 11 apr 2012, 08:52
Spaanse rente weer hoger dan 6 procent
MADRID (AFN) - De onrust op de financiële markten over de toekomst van Spanje neemt voorlopig niet af. Woensdagochtend dreven beleggers de rente op 10-jarige Spaanse obligaties voor het eerst sinds eind november op tot meer dan 6 procent
  woensdag 11 april 2012 @ 13:34:02 #33
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_110178973
Vandaag 1.67% gedaald
Paardelul !!!
  donderdag 12 april 2012 @ 00:02:05 #34
323876 michaelmoore
pi_110212847
Spanje moet nu de lonen sterk verlagen.
Anders gaat het niet goed

http://www.telegraaf.nl/d(...)sico_eurozone__.html

quote:
wo 11 apr 2012, 23:57
Knot: Spanje grootste risico eurozone
door onze redactie
AMSTERDAM - Spanje is momenteel het belangrijkste risico in de eurozone. Dat zei de president van De Nederlansche Bank (DNB) Klaas Knot woensdagavond.

Steun mislukt

Zelfs nadat de Spaanse regering maandag een pakket van 10 miljard euro aan nieuwe bezuinigingen presenteerde, hervatten beleggers de verkoop van Spaanse aandelen en obligaties.

Knot, tevens bestuurder bij de Europese Centrale Bank (ECB), benadrukte in Den Haag volgens persbureau Dow Jones dat hij niet wil speculeren of Spanje financiële hulp nodig heeft. Spanje ziet daar tot nu toe vanaf.
  donderdag 12 april 2012 @ 08:25:49 #35
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110217666
quote:
Spanje is momenteel het belangrijkste risico in de eurozone. Dat zei de president van De Nederlansche Bank (DNB) Klaas Knot woensdagavond.
Captain Obvious. Dat is niet "momenteel" zo maar al sinds het begin van de crisis.
Mijn reisverslagen
pi_110220623
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 00:02 schreef michaelmoore het volgende:
Spanje moet nu de lonen sterk verlagen.
Anders gaat het niet goed
Volgens mij zeiden ze op het nieuws gisteren, dat een van de hervormingsplannen inhoudt dat werkgevers aan werknemers de keuze kunnen voorhouden: loonverlaging of ontslag.
  donderdag 12 april 2012 @ 10:39:41 #37
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110220690
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2012 10:37 schreef Igen het volgende:

[..]

Volgens mij zeiden ze op het nieuws gisteren, dat een van de hervormingsplannen inhoudt dat werkgevers aan werknemers de keuze kunnen voorhouden: loonverlaging of ontslag.
Lijkt wel of ik Colyn hoor praten.

1933 waar ben je??
quote:
Loonsverlagingen zijn een Noodzaak voor het Volk
  donderdag 12 april 2012 @ 12:38:25 #38
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110225067
6 mei verkiezingen in Griekenland. Daarna is het weer chaos want de huidige interim regering is haar steun grotendeels kwijt :')

Edit:
Ow, en de tweede ronde van de Franse presidentsverkiezingen is ook op 6 mei. En die gast die het net overeengekomen bezuinigingsverdrag wil heronderhandelen (Hollande) staat aan kop in de peilingen :+

Dat worden weer uit de pan vliegende yields binnenkort ^O^

[ Bericht 52% gewijzigd door SeLang op 12-04-2012 13:03:40 ]
Mijn reisverslagen
  donderdag 12 april 2012 @ 13:37:33 #39
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110227576
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 12:38 schreef SeLang het volgende:
6 mei verkiezingen in Griekenland. Daarna is het weer chaos want de huidige interim regering is haar steun grotendeels kwijt :')

Edit:
Ow, en de tweede ronde van de Franse presidentsverkiezingen is ook op 6 mei. En die gast die het net overeengekomen bezuinigingsverdrag wil heronderhandelen (Hollande) staat aan kop in de peilingen :+

Dat worden weer uit de pan vliegende yields binnenkort ^O^
ik verwacht de EU het niet op verkiezingen aan laat komen.
Dat gaat gewoon niet door, want dan valt de EU op haar bek
pi_110227748
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:37 schreef HD9 het volgende:

[..]

ik verwacht de EU het niet op verkiezingen aan laat komen.
Dat gaat gewoon niet door, want dan valt de EU op haar bek
Are you kidding? Ik weet dat ze nog maar weinig met democratie op hebben daar in Brussel, maar om het dan maar helemaal de nek om te draaien moet ze toch nog 1 brug te ver zijn.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  donderdag 12 april 2012 @ 13:56:16 #41
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110228426
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:40 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Are you kidding? Ik weet dat ze nog maar weinig met democratie op hebben daar in Brussel, maar om het dan maar helemaal de nek om te draaien moet ze toch nog 1 brug te ver zijn.
Ik denk dat ze heel erg ver zullen gaan, de wisselingen in Italie en Spanje en Griekenland hadden ook niets met democratie te maken
pi_110229935
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2012 13:56 schreef HD9 het volgende:

[..]

Ik denk dat ze heel erg ver zullen gaan, de wisselingen in Italie en Spanje en Griekenland hadden ook niets met democratie te maken
En in Nederland en bij de PvdA trouwens ook niet.
  vrijdag 13 april 2012 @ 09:00:19 #43
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110264678
Uit Der Spiegel, via Google translate

quote:
Welcome back to the crisis!

About one trillion euros, the ECB has pumped into banks to stabilize the situation. But the idea is to buy time so that proves to be illusory. In Spain the situation worse, there is nervousness in financial markets. We are now back to the point where we were before Christmas.

Welcome back to the crisis! It is not long ago, when Germany in Brussels refused to further increase the reserve fund on the grounds that the markets have finally calmed down. Surprisingly this is not. Two weeks ago, Europe was in the all-round optimism. In recent days, the markets collapsed again. What has changed in recent weeks?

There have been two convictions enforced. The first relates to Spain, the second is the European Central Bank . The markets are now expected to Spain later this year needs a bailout. If that happens, just the increased bailout will prove to be too small. In a few months, we are again faced with the choice either to increase the screen again, or risk a rupture of the euro area.

Spain is now where Greece was two years ago

The markets no longer believe in a stabilization of Spain's debt. It is no coincidence that the last panic attack just in the markets a week passes in which the Spanish Prime Minister Mariano Rajoy saving measures announced by ten billion euros in 2012, by "efficiency" in the health sector and in schools. Spain is now where Greece was two years ago.

The second reason for pessimism in the markets is changing perceptions about the policy of the European Central Bank (ECB). In December and February, the ECB pushed good one billion euros of liquidity into the banking sector. The markets reacted initially with euphoria. The idea was that the banks borrow cheap money with a repayment period of three years from the ECB. So it would buy short-term bonds to their governments and thus stabilize the bond market. The ECB was allowed for legal reasons, the bonds do not buy themselves. So they chose to go through the banks.

The ECB policy was like a drug

This theory has a number of hooks, which have now become apparent. The first is that the action proceeds indirectly and therefore expensive. Only a fraction of the money actually flows into the bond purchase.

The ECB's policy has thus apparently solved the banking crisis. In reality, the situation of European banks is as bad as ever. And as in Japan during the nineties, governments have no strategy to solve this problem effectively.

The greatest nonsense was the argument that the liquidity policy of the ECB would give the government time to resolve the crisis. There was a time illusion. It allowed the leaders to deny the reality of another three months and push the issue on the backburner.

One of the recent experiences of this crisis is that banks are less long. We are now back after Easter at the point where we were before Christmas.

http://translate.google.c(...),1518,826868,00.html
Iedereen is nu kennelijk verbaasd dat LTRO het probleem niet heeft opgelost, maar zoals ik al meerdere keren (en ook voor de LTRO) en ook recentelijk hier nog eens had uitgelegd was die uitkomst te verwachten.

Maar het belangrijkste is vooral het onderstreepte stuk: elke actie van de ECB haalt even de druk van de ketel en leidt ertoe dat politici weer net gaan doen of de crisis voorbij is.

Wat ik denk: Mensen die nu opnieuw rekenen op een grootscheepse actie van de ECB zouden weleens teleurgesteld kunnen gaan worden. De LTRO heeft de banken tijdelijk van genoeg liquiditeit voorzien dus als PIIGS yields opnieuw exploderen dan komen de banken minder snel in directe problemen. De ECB kan zich daarom nu permitteren om de yields verder te laten oplopen om druk te zetten op de politici.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 13 april 2012 @ 09:10:56 #44
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110264929
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 09:00 schreef SeLang het volgende:
Uit Der Spiegel, via Google translate

De ECB kan zich daarom nu permitteren om de yields verder te laten oplopen om druk te zetten op de politici.
Dat zou ik een erg gevaarlijke actie vinden , banken en verzekeraars en grote beleggers zouden dan wel eens alle zuidelijke oblies kunen laten vallen voor altijd
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:04:30 #45
181126 MouzurX
Misschien?
pi_110273608
De eurolanden moeten gewoon uit elkaar, je kan er nog jaren omheen gaan draaien maar het maakt het alleen maar erger.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  vrijdag 13 april 2012 @ 13:09:51 #46
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110273885
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:04 schreef MouzurX het volgende:
De eurolanden moeten gewoon uit elkaar, je kan er nog jaren omheen gaan draaien maar het maakt het alleen maar erger.
Denk het ook of samen of apart, op deze manier gaat die muntunie eraan.

De economische verschillen blijven groeien en steeds harder ook

Het beste is als alle landen hun parlement gaan inleveren bij Merkel, maar dat zie ik niet gebeuren
pi_110279513
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 13:04 schreef MouzurX het volgende:
Precies, en dat zou Duitsland (met z'n mini-griekenlandjes waar de andere deelstaten ook niet voor op willen draaien, dus zeg maar een madurodam EU) ook moeten doen...of toch niet?
  vrijdag 13 april 2012 @ 15:45:27 #48
181126 MouzurX
Misschien?
pi_110280373
quote:
7s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:26 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Precies, en dat zou Duitsland (met z'n mini-griekenlandjes waar de andere deelstaten ook niet voor op willen draaien, dus zeg maar een madurodam EU) ook moeten doen...of toch niet?
Wat jij nu voorstelt is elk jaar een lading geld sluizen naar de zuidelijke landen .. ammenooitniet dat de mensen dat accepteren.

Binnen een land is dat meer geaccepteerd.
  vrijdag 13 april 2012 @ 16:11:29 #49
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110281547
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 april 2012 15:45 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Wat jij nu voorstelt is elk jaar een lading geld sluizen naar de zuidelijke landen .. ammenooitniet dat de mensen dat accepteren.

Binnen een land is dat meer geaccepteerd.
wij sluizen jaarlijks van Brabant naar Drente, maar dat gaat via EU van duitsland naar Italie echt niet gebeuren
  vrijdag 13 april 2012 @ 16:37:06 #50
181126 MouzurX
Misschien?
pi_110282570
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 16:11 schreef HD9 het volgende:

[..]

wij sluizen jaarlijks van Brabant naar Drente, maar dat gaat via EU van duitsland naar Italie echt niet gebeuren
Precies.
Het was ook gewoon een grote fout om in deze vorm de euro te implementeren.
  vrijdag 13 april 2012 @ 17:24:51 #51
323876 michaelmoore
pi_110284228
Portugal moet ook weer aankloppen bij het Noorden
quote:
Home » DFT » Nieuws
vr 13 apr 2012, 14:14
Parlement Portugal voor nieuw begrotingspact
LISSABON (AFN) - Het Portugese parlement heeft vrijdag met overweldigende meerderheid ingestemd met een nieuw Europees pact over striktere begrotingsdiscipline. Het voorstel van de regering kreeg de steun van 204 van de 230 afgevaardigden, mede dankzij de voorstemmen van de grootste oppositiepartij.

De meeste EU-landen bereikten eind februari op aandringen van met name Duitsland overeenstemming over strengere begrotingsregels. Die moeten helpen het vertrouwen van investeerders in de euro te herstellen. De parlementen van de afzonderlijke lidstaten moeten de afspraken goedkeuren.

De uitkomst van de stemming weerspiegelt de brede politieke steun in Portugal voor de aanpak van de schuldenproblematiek door de huidige regering.
Desondanks vrezen veel investeerders dat het Zuid-Europese land, dat al eens met noodleningen op de been werd gehouden, uiteindelijk toch nog een keer voor hulp zal moeten aankloppen bij de EU en het IMF.
  vrijdag 13 april 2012 @ 20:45:56 #52
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110291773
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 09:10 schreef HD9 het volgende:

[..]

Dat zou ik een erg gevaarlijke actie vinden , banken en verzekeraars en grote beleggers zouden dan wel eens alle zuidelijke oblies kunen laten vallen voor altijd
Of juist niet. Aankopen door de ECB zorgen ervoor dat andere obligatiehouders steeds verder worden achtergesteld dus aankopen door de ECB zijn niet direct in het voordeel van de huidige obligatiehouders, behalve om obligaties tegen kunstmatig hoge prijzen op de ECB te dumpen.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 13 april 2012 @ 20:47:09 #53
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110291846
quote:
LISSABON (AFN) - Het Portugese parlement heeft vrijdag met overweldigende meerderheid ingestemd met een nieuw Europees pact over striktere begrotingsdiscipline. Het voorstel van de regering kreeg de steun van 204 van de 230 afgevaardigden, mede dankzij de voorstemmen van de grootste oppositiepartij.
Dat lijkt me erg positief, want dan is er kennelijk een breed draagvlak voor ingrijpende bezuiniging en herstructurering.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 13 april 2012 @ 20:50:40 #54
323876 michaelmoore
pi_110292028
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 20:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat lijkt me erg positief, want dan is er kennelijk een breed draagvlak voor ingrijpende bezuiniging en herstructurering.
onder de parlementariers wel, daar heb ik ook geen meelij mee
pi_110293516
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 20:50 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

onder de parlementariers wel, daar heb ik ook geen meelij mee
En ook onder de bevolking, want beide betreffende partijen (of i.i.g. de twee grootste partijen, die beiden hebben ingestemd) staan in de nieuwste opiniepeilingen hoger dan tijdens de laatste verkiezingen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 13-04-2012 21:24:51 ]
pi_110296192
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2012 20:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Daar is bij Portugal nooit echt twijfel over geweest. Iedereen doet wel steeds alsof alle probleemlanden Greece all over zijn, maar feitelijk is er geen enkele reden om dat te denken. Alleen en uitsluitend in Griekenland is er geen enkele soort van nationale consensus te bereiken geweest. (Behalve onder loodzware druk van buitenaf).
pi_110298226
Als de grieken nou hun aanspraken op cyprus verkopen...
pi_110310735
Het is trouwens wel rustig rond het nieuws over Griekenland.

Gaat het dan toch de goede kant op? :o
pi_110311264
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 12:30 schreef Breekfast het volgende:
Het is trouwens wel rustig rond het nieuws over Griekenland.

Gaat het dan toch de goede kant op? :o
Nee, absoluut niet.

Het is meer een stilte voor de storm: op 6 mei zijn er verkiezingen en de kans is groot dat de onlangs gemaakte afspraken daarna geen steun meer genieten van een meerderheid in het Griekse parlement:
quote:
ECB worries about election outcome

European Central Bank Governing Council member Ewald Nowotny said that he sees risk for the European debt crisis in the Greek elections, according to an interview with Vorarlberger Nachrichten on Saturday.

I see risks in the political area, Nowotny, who also heads Austrias central bank, told the paper. Elections are due in early May and Im not sure that there will be a majority that continues the current economic program.

Italy and Spain have carried out reforms and now have to be given time, Nowotny also said, adding that the situation in Portugal and Ireland has improved. The biggest risk is Greece, he told the paper.

Nowotny also said that he sees the announced review of 110 European banks by Moodys Investors Service as potentially unsettling Europe, according to the report.

[Bloomberg]

ekathimerini.com , Saturday April 14, 2012 (11:46)

[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 14-04-2012 12:53:28 ]
pi_110313770
6 mei gaan de euro dus uit elkaar?

Of wachten we tot 12 december.
pi_110319636
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 12:51 schreef Igen het volgende:

[..]

Nee, absoluut niet.

Het is meer een stilte voor de storm: op 6 mei zijn er verkiezingen en de kans is groot dat de onlangs gemaakte afspraken daarna geen steun meer genieten van een meerderheid in het Griekse parlement:

[..]

Nou ja, kijken of ze dan een parlement hebben dat de lef heeft om Griekenland uit de euro te halen en los te snijden van internationale financiering. Kortom, een parlement dat de lef heeft om de Griekse economie in een vrije val te storten.

Op de een of andere manier schat ik in dat ongeacht de uitslag van de verkiezingen dat niet zal gebeuren.
  zaterdag 14 april 2012 @ 20:24:05 #62
323876 michaelmoore
pi_110324585
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 17:51 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nou ja, kijken of ze dan een parlement hebben dat de lef heeft om Griekenland uit de euro te halen en los te snijden van internationale financiering. Kortom, een parlement dat de lef heeft om de Griekse economie in een vrije val te storten.

Op de een of andere manier schat ik in dat ongeacht de uitslag van de verkiezingen dat niet zal gebeuren.
ze blijven al die zuidelijke landen volstoppen met geld van duitsland en nederland
  zaterdag 14 april 2012 @ 20:40:39 #63
323876 michaelmoore
pi_110325355
quote:
6s.gif Op zaterdag 14 april 2012 14:26 schreef MouzurX het volgende:
6 mei gaan de euro dus uit elkaar?

Of wachten we tot 12 december.
wacht tot verkiezingen in portugal
pi_110327974
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 20:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

En dan?
pi_110337934
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 20:40 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Er zijn een maand of 8 geleden in Portugal verkiezingen geweest. Die een forse meerderheid voor hervormingen heeft opgeleverd. Het begint ondertussen wel heel pijnlijk duidelijk te worden dat er tussen jouw mening en de feiten geen enkele relatie bestaat.
pi_110337944
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:36 schreef Igen het volgende:

[..]

En dan?
Dan zitten we in 2014 of zo.
  zondag 15 april 2012 @ 08:24:16 #67
323876 michaelmoore
pi_110340960
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:36 schreef Igen het volgende:

[..]

En dan?
Dat kan een trigger zijn voor het zuiden, Griekenland niet
Ja dat zal nog even duren, maar misschien ook niet
  zondag 15 april 2012 @ 14:28:48 #68
323876 michaelmoore
pi_110349449
Deze Hongaarse Heer legt de vinger op de zere plek, Duitsland zal moeten kiezen of jaarlijks een 200 miljard storten of de Eurozone verlaten om grotere problemen te voorkomen, momenteel is Duitsland de oorzaak van de hoge koers van de Euro van 1,30 dollar , (introductie pariteit met de dollar)

http://www.nu.nl/economie(...)tisch-duitsland.html

quote:
zo 15 apr 2012, 13:27
Miljardair Soros kritisch over Duitsland
FRANKFURT - De Amerikaanse miljardair George Soros is kritisch op de houding van Duitsland bij de aanpak van de Europese schuldencrisis.
Dat stelde Soros in een interview met de Duitse krant Welt am Sonntag. Soros vindt dat de Duitsers moeten kiezen vóór de euro of anders de eurozone verlaten. „
Als ze in de euro willen blijven, moeten ze financiële transfers uitvoeren. Willen ze dat niet, dan moeten ze uit de eurozone stappen.” Hij waarschuwde echter dat de nieuwe Duitse munt zeer sterk zal worden, wat schade zal toebrengen aan de export van Duitsland.

De miljardair vindt dat de Duitse regering te veel nadruk legt op bezuinigingen en prijsstabiliteit. Volgens hem is dat schadelijk voor Europa. Ook is Soros kritisch over het Europese begrotingspact. Hij vindt dat naast straffen voor landen die de begrotingsregels overtreden, er ook beloningen moeten zijn voor landen die wel maatregelen nemen.
  zondag 15 april 2012 @ 20:52:44 #69
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110366755
Cool

Mijn reisverslagen
  zondag 15 april 2012 @ 21:38:27 #70
323876 michaelmoore
pi_110370175
quote:
Hij waarschuwde echter dat de nieuwe Duitse munt zeer sterk zal worden, wat schade zal toebrengen aan de export van Duitsland.
Toch is dit opzienbarend, omdat dit de eerste keer is, dat ik door gerespecteerde economen over een eventuele Neumark hoor, die het zuiden weer concurrentiekracht op zal leveren, deze landen zitten nu gevangen in een economische gevangenis
pi_110370240
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 20:52 schreef SeLang het volgende:
Cool
Zeker! Maar wat zou het mooi zijn in deze grafiek ook Nederland terug te zien.. (hint? :P) En ik vind het jammer dat de rest van de basiseconomie (o.a. bouw, landbouw/visserij) niet meegenomen is, want dit gaat alleen over mijnbouw, energiewinning en industriële productie.

Desalniettemin is duidelijk dat de productie in Duitsland (of 'het Noorden') sinds 2000 flink gegroeid is terwijl het zuiden steeds minder produceerde, en dat Duitsland veel beter hersteld is van de klap in 2008 dan de zuidelijke landen, waarbij met name Griekenland alleen maar zwakker en zwakker geworden is.

De oorzaak lijkt me duidelijk, en is in de bron ook al aangegeven: jarenlange Duitse loonmatiging. En in het zuiden: complete onwil, nog steeds, om soortgelijke maatregelen door te voeren. Plus natuurlijk het monetaire probleem van de uniforme rente, die voor de zuidelijke landen veel te laag was en daar tot potverteren en misinvesteringen geleid heeft.
  zondag 15 april 2012 @ 21:43:09 #72
323876 michaelmoore
pi_110370506
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2012 21:39 schreef dvr het volgende:

[..]

Zeker! Maar wat zou het mooi zijn in deze grafiek ook Nederland terug te zien.. (hint? :P) En ik vind het jammer dat de rest van de basiseconomie (o.a. bouw, landbouw/visserij) niet meegenomen is, want dit gaat alleen over mijnbouw, energiewinning en industriële productie.
Landbouw en visserij kunen niet zonder subsidie , het zou dus waanzin zijn om die mee te nemen, en de bloementeelt die niet gehinderd wordt door inportheffingen vindt steeds meer plaats in somalie en kenia

Maar Duitsland moet nu beslissen want op deze weg doorgaan is de weg naar een rampscenario

Het ploffen van de vorige EU muntunie was duidelijk een voorbeeld voor deze muntunie
  maandag 16 april 2012 @ 10:28:53 #73
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110386984
De krimp in het vorig kwartaal was al onverwacht groot , en nu weer ???
http://www.telegraaf.nl/d(...)nje_neemt_toe__.html

quote:
ma 16 apr 2012, 09:42
Onrust over Spanje neemt toe
MADRID (AFN) - De onrust over de financiële toekomst van Spanje is maandag verder opgelopen. Beleggers vrezen dat de Spaanse staatsschuld onhoudbaar wordt door de aanhoudende economische krimp in het land.

De rente op Spaanse staatsleningen steeg tot het hoogste niveau sinds eind november vorig jaar. Het rendement op 10-jarige Spaanse obligaties klom tot 6,14 procent, tegen bijna 6 procent op vrijdag.

Beleggers reageerden onder meer op uitspraken over de krimp van de Spaanse economie door minister Luis de Guindos (Economische Zaken). Hij gaf in de Spaanse krant El País aan dat de Spaanse economie in het eerste kwartaal even hard achteruit is gegaan als in het vierde kwartaal van vorig jaar.
  maandag 16 april 2012 @ 13:20:08 #74
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110392587
De Italianen zijn nog steeds bang voor de \Euroval

http://www.telegraaf.nl/d(...)r_Zwitserland__.html
quote:
ma 16 apr 2012, 12:10
Italianen verschepen goud naar Zwitserland
ROME (AFN) - Rijke Italianen lijken steeds meer goud naar het veilige Zwitserland over te hevelen. Dat blijkt uit recente cijfers van het Italiaanse bureau voor de statistiek, Instat.

De handelsbalans van Italië, het verschil tussen export en import, is in februari verbeterd, zo meldde Instat. Maar dat is voornamelijk het gevolg van de export van goud naar de noorderburen van Italië. Die nam met 35,6 procent toe ten opzichte van februari vorig jaar.
pi_110392689
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:20 schreef HD9 het volgende:
De Italianen zijn nog steeds bang voor de \Euroval
http://www.telegraaf.nl/d(...)r_Zwitserland__.html

[..]

Eerder bang voor de jacht naar zwart geld.
  maandag 16 april 2012 @ 13:23:36 #76
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110392751
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Eerder bang voor de jacht naar zwart geld.
dat kan ook
pi_110393198
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:23 schreef HD9 het volgende:

[..]

dat kan ook
Ik denk dat hier nogal onderschat wordt wat de meest effectieve manier is van het terugdringen van het begrotingstekort én schuldquote voor mediterane landen: aanpakken van het groteske onofficiele circuit. Het GDP stijgt vanzelf als een deel van de zwarte handel wit wordt, dan hoeven de belastingopbrengsten geeneens te stijgen.
pi_110393322
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:32 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik denk dat hier nogal onderschat wordt wat de meest effectieve manier is van het terugdringen van het begrotingstekort én schuldquote voor mediterane landen: aanpakken van het groteske onofficiele circuit. Het GDP stijgt vanzelf als een deel van de zwarte handel wit wordt, dan hoeven de belastingopbrengsten geeneens te stijgen.
enige tijd terug was er een Italiaanse econoom voor, die had naar eigen zeggen een goede oplossing voor de problemen van Italië. De maffia legaliseren, dan zou Italië in 1 keer 1 van de rijkste landen van Europa zijn volgens de beste man ;)
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_110393421
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:35 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

enige tijd terug was er een Italiaanse econoom voor, die had naar eigen zeggen een goede oplossing voor de problemen van Italië. De maffia legaliseren, dan zou Italië in 1 keer 1 van de rijkste landen van Europa zijn volgens de beste man ;)
Ik ben bang dat ie nog gelijk heeft ook :)
pi_110394567
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:35 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Misschien kan Monti de Mafia een voorstel doen dat ze niet af kunnen slaan ?
Goud kan je niet bijdrukken
pi_110394607
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 13:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik ben bang dat ie nog gelijk heeft ook :)
Mexico en vele landen in midden/ zuid amerika zouden daardoor met de legalisatie van drugs die ermee verbonden zou zijn ook meteen een flink stijging in hun bnp meemaken. :D
  maandag 16 april 2012 @ 14:08:13 #82
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110394746
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 14:04 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mexico en vele landen in midden/ zuid amerika zouden daardoor met de legalisatie van drugs die ermee verbonden zou zijn ook meteen een flink stijging in hun bnp meemaken. :D
En Nederland als ze de weed zouden legaliseren
  maandag 16 april 2012 @ 17:07:01 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110401844
Daar gaan we weer _O-

At the start of April, ECB's Draghi noted, "let's keep in mind that it [the LTRO] is not capital", adding that "if a bank does not have capital, it would be better to raise it now".

:Y
Mijn reisverslagen
pi_110401903
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 17:07 schreef SeLang het volgende:
Daar gaan we weer _O-

[ afbeelding ]

At the start of April, ECB's Draghi noted, "let's keep in mind that it [the LTRO] is not capital", adding that "if a bank does not have capital, it would be better to raise it now".

Hoe is dat berekend, en welke marge zit in 'potential'?
  maandag 16 april 2012 @ 17:11:40 #85
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110402017
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 17:08 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hoe is dat berekend, en welke marge zit in 'potential'?
Geen idee, ik citeer alleen dit:
"As Barclays notes today, the major financials alone look set to need over EUR120 billion in capital to bring their credit risks down to acceptable levels to be able to openly access capital markets once again. This means a median 30% of current equity market capitalization has to be raised."
Mijn reisverslagen
pi_110402064
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 17:11 schreef SeLang het volgende:

[..]

Geen idee, ik citeer alleen dit:
"As Barclays notes today, the major financials alone look set to need over EUR120 billion in capital to bring their credit risks down to acceptable levels to be able to openly access capital markets once again. This means a median 30% of current equity market capitalization has to be raised."
Beetje vaag aangezien een groot aantal van deze banken openlijk hun eigen schuld aan het opkopen zijn, lijkt me?
  maandag 16 april 2012 @ 17:16:33 #87
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110402189
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 17:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Beetje vaag aangezien een groot aantal van deze banken openlijk hun eigen schuld aan het opkopen zijn, lijkt me?
Ja logisch als ze onbeperkt tegen 1% kunnen lenen! Dan koop je schuld met hogere rente voor zover mogelijk natuurlijk terug met dat geld.

Het punt is alleen dat zonder de LTRO niemand ze geld leent tegen een redelijke rente. Vandaar de opmerking van Draghi dat de LTRO liquiditeit levert maar dat de ECB niet voor kapitaal kan zorgen. En dit window van relatieve rust, gecreëerd door de LTRO, zouden ze moeten gebruiken om dat kapitaal op te halen of anders te deleveragen.
Mijn reisverslagen
pi_110402299
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 17:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ja logisch als ze onbeperkt tegen 1% kunnen lenen! Dan koop je leningen met hogere rente voor zover mogelijk natuurlijk terug met dat geld.

Het punt is alleen dat zonder de LTRO niemand ze geld leent tegen een redelijke rente. Vandaar de opmerking van Draghi dat de LTRO liquiditeit levert maar dat de ECB niet voor kapitaal kan zorgen. En dit window van relatieve rust, gecreëerd door de LTRO, zouden ze moeten gebruiken om dat kapitaal op te halen of anders te deleveragen.
Het zijn veelal perpetuele leningen, die ga je niet met drie-jarig geld inkopen, tenzij je levensmoe bent :)

En groot aantal van deze banken heeft gewoon toegang tot de kapitaalsmarkt, lijkt me, alleen de meest linker banken niet (althans alleen met flinke opslag).

Ik zou wel eens willen weten welke vooronderstellingen Barclays dan maakt, want ik begrijp 'm zo niet.
  maandag 16 april 2012 @ 17:35:17 #89
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110402929
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 17:19 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het zijn veelal perpetuele leningen, die ga je niet met drie-jarig geld inkopen, tenzij je levensmoe bent :)
Precies, daarom schreef ik ook: voor zover mogelijk. Bovendien ligt die 1% ook niet vast voor 3 jaar maar kan tussentijds worden aangepast dus helemaal risicovrij is het niet (theoretisch). Bovendien krijgen ze ook gewoon een margincall van de ECB als hun collateral in waarde daalt (*kuch* Spaanse bonds *kuch*)

quote:
En groot aantal van deze banken heeft gewoon toegang tot de kapitaalsmarkt, lijkt me, alleen de meest linker banken niet (althans alleen met flinke opslag).
De banken met oplopende creditspreads vanwege grote hoeveelheden PIIGS bonds. Door de acties van de ECB en de EFSF bailouts zijn de bonds die in het bezit zijn van banken inmiddels zwaar achtergesteld.

quote:
Ik zou wel eens willen weten welke vooronderstellingen Barclays dan maakt, want ik begrijp 'm zo niet.
Het sommetje erachter zou inderdaad interessant zijn maar erg verrassend is dit toch allemaal niet?
Mijn reisverslagen
pi_110403145
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 17:35 schreef SeLang het volgende:

[..]

Precies, daarom schreef ik ook: voor zover mogelijk. Bovendien ligt die 1% ook niet vast voor 3 jaar maar kan tussentijds worden aangepast dus helemaal risicovrij is het niet (theoretisch). Bovendien krijgen ze ook gewoon een margincall van de ECB als hun collateral in waarde daalt (*kuch* Spaanse bonds *kuch*)
plus dat LTRO's preferent zijn aan andere schuld, banken die veel LTRO's aan boord nemen snijden zichzelf _juist_ af van de kapitaalsmarkt.

quote:
Het sommetje erachter zou inderdaad interessant zijn maar erg verrassend is dit toch allemaal niet?
Op de website van BIS zie je hoeveel geld banken nog moeten ophalen onder Basel-III en het vervolg. Dat lijkt veel, maar terecht wordt ook berekend hoeveel winst banken (uitgezonderd de banken ter linkerzijde) maken, en de meeste kunnen dat in het huidige klimaat dan ook met twee vingers in de neus halen door simpelweg hun winsten te stapelen. In hoeverre Barclays daar rekening mee heeft gehouden? Who knows.

Wie op dit lijstje staat _en_ geen winst maakt, heeft een probleem, dat lijkt me redelijk evident.
Maar de meeste banken potten op dit moment hun weg uit de kapitaalszorgen.

Voorbeeld. ING zou 20% van hun huidige marketcap moeten ophalen? Da's 4 mrd. Da's met een beetje mazzel hun winst van dit jaar.
  maandag 16 april 2012 @ 17:50:14 #91
78918 SeLang
Black swans matter
pi_110403550
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 17:40 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

plus dat LTRO's preferent zijn aan andere schuld, banken die veel LTRO's aan boord nemen snijden zichzelf _juist_ af van de kapitaalsmarkt.

Daarom heb je nu ook een tweedeling. Een aantal banken heeft bewust geen gebruik gemaakt van LTRO. Een aantal anderen heeft er wel gebruik van gemaakt maar heeft al aangegeven dit eerder te willen terugbetalen (en dat kan ook, over een jaar). En dan is er de groep die geen keuze heeft omdat ze verder nergens meer terecht kan. Maar voor hun is het inderdaad een zichzelf versterkend probleem. En die moeten dus gewoon deleveragen of kapitaal ophalen.

quote:
Op de website van BIS zie je hoeveel geld banken nog moeten ophalen onder Basel-III en het vervolg. Dat lijkt veel, maar terecht wordt ook berekend hoeveel winst banken (uitgezonderd de banken ter linkerzijde) maken, en de meeste kunnen dat in het huidige klimaat dan ook met twee vingers in de neus halen door simpelweg hun winsten te stapelen. In hoeverre Barclays daar rekening mee heeft gehouden? Who knows.

Wie op dit lijstje staat _en_ geen winst maakt, heeft een probleem, dat lijkt me redelijk evident.
Maar de meeste banken potten op dit moment hun weg uit de kapitaalszorgen.

Voorbeeld. ING zou 20% van hun huidige marketcap moeten ophalen? Da's 4 mrd. Da's met een beetje mazzel hun winst van dit jaar.
In dat geval zal er voor ING geen probleem zijn, als er verder geen dominosteentjes omvallen. Maar ik weet ook niet welke aannames er verder achter zitten.
Mijn reisverslagen
  maandag 16 april 2012 @ 23:19:42 #92
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_110422089
quote:
Daar gaan we weer _O-

[ afbeelding ]

KBC, de laatste grote Belgische bank, staat er volgens die rijtje ook niet best voor. Wat blijft er dan eigenlijk nog over in België? Ben ook wel verrast dat Santander voor BBVA staat.
The more debt, the better
pi_110425354
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2012 23:19 schreef flyguy het volgende:

[..]

KBC, de laatste grote Belgische bank, staat er volgens die rijtje ook niet best voor. Wat blijft er dan eigenlijk nog over in België? Ben ook wel verrast dat Santander voor BBVA staat.
Delhaize
pi_110427058
quote:
Daar gaan we weer _O-

[ afbeelding ]

Ik wist niet dat ING tegenwoordig zo relatief 'gezond' was :D.
  dinsdag 17 april 2012 @ 08:16:57 #95
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110427075
quote:
10s.gif Op dinsdag 17 april 2012 08:15 schreef pberends het volgende:

[..]

Ik wist niet dat ING tegenwoordig zo relatief 'gezond' was :D.
ING heeft een jaar terug al afscheid genomen van al hun zuidelijke oblies, met verlies weliswaar , maar toch goed gedaan

quote:
ING schreef afgelopen kwartaal nog eens 199 miljoen euro af op Griekse obligaties, waardoor in totaal ongeveer 80 procent van de totale waarde van die schuldpapieren uit de boeken is verdwenen. ING bouwde de blootstelling aan Griekse, Italiaanse, Ierse, Portugese en Spaanse obligaties in het vierde kwartaal met 1,8 miljard euro af.
pi_110427105
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 08:16 schreef HD9 het volgende:

[..]

InG heeft een jaar terug al afscheid genomen van al hun zuidelijke oblies, met verlies weliswaar , maar toch goed gedaan

[..]

Ze hebben de balans ook aardig ingekrimpt, het kan dus toch!
pi_110427319
Japan stopt 60 miljard in het IMF.
Kunnen ze dat niet beter in hun eigen land stoppen, in plaats van een paar landen die toch failliet gaan??
pi_110428703
Het lijkt wel of je en topploeg in de tour moet hebben om zo hoog in dat lijstje van banken te klimmen. :D
  dinsdag 17 april 2012 @ 09:40:42 #99
37248 BertV
Klei indiaan
pi_110428728
En nu extra geld uitgeven mensen! De economie komt stil te liggen en dat komt allemaal door jullie.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  dinsdag 17 april 2012 @ 09:41:30 #100
367511 HD9
Nivelleren ;)
pi_110428759
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2012 09:40 schreef BertV het volgende:
En nu extra geld uitgeven mensen! De economie komt stil te liggen en dat komt allemaal door jullie.
moet je het wel hebben, iedereen heeft schulden, door de strop van het zorgkartel, hogere belastingen en kosten van daily life
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')