abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_112833263
Het maakt nogal wat uit wat voor post het is. Gebouwen behandel je heel anders dan debiteuren.

Eigenlijk zijn er 2 dingen belangrijk:
1) Je kijkt naar het proces hoe boekingen tot stand komen, bijvoorbeeld je debiteuren. Wanneer wordt daar op geboekt en ook wanneer wordt er op afgeboekt. Je hebt immers niks aan een debiteurenpost van iemand waarvan je weet dat je naar je centen kunt fluiten.

2) Je kijkt naar de omvang van een post in de jaarrekening. Voor deze post kan je afhankelijk van het risico op fouten in dit bedrag bijvoorbeeld kiezen om het te vergelijken met vorig jaar (en een verklaring zoeken voor de afwijking), danwel dat je een drill-down opvraagt om te zien hoe dit bedrag tot stand is gekomen. Zijn het een paar grote bedragen dan vraag je extra bewijs om te zien of je die bedragen kunt volgen. Tot slot zijn er manieren om te kijken of is wel in de juiste periode is geboekt en hiermee wil je ook vaststellen dat alle relevante boekingen mee zijn genomen in het totstand komen van zo'n post.

Wat ik nog niet heb genoemd is dat een accountant gebruik maakt van een geaccepteerde foutmarge. De gedachte hierbij is dat het voor een investeerder bijvoorbeeld niet veel uitmaakt dat de post debiteuren nu staat op 1 miljoen of 1,01 miljoen (ondanks dat 10.000 euro wel veel geld is, is dat een best geaccepteerde fout).
pi_112835781
quote:
0s.gif Op woensdag 13 juni 2012 12:36 schreef PWSteal.Ldpinch.D het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld hoe een post wordt gecheckt?
Ik denk dat daar hele boekwerken over geschreven kunnen worden. Het is een samenvatting van een aantal vaktechnische aspecten, waaronder bedrijfsadministratie (dit is de basis van alles), administratieve organisatie en controleleer tezamen met externe verslaggeving.

Je moet het vooral zien als een risico inschatting van de eventuele fouten, daarop testen uitvoeren (Door facturen door te zoeken) en alle gevonden informatie te bundelen in een dossier ter onderbouwing van jouw oordeel. Daar komt dus nog een enorme vastlegging per balanspost bij, hierin leg je tot op de laatste detail vast wat je doet, waarom je dit doet, hoe je het hebt gedaan en wat de gedachten hierachter zijn t.o.v. de risico's die je zijn aangemerkt. Om een beetje gevoel hierbij te krijgen, dien je ook wat informatie in te winnen over de vakken van de accountantsopleiding vrees ik ;)
pi_113389144
-

[ Bericht 100% gewijzigd door tissues4myissues op 25-06-2012 22:35:19 ]
pi_113390778
Goede post!
pi_113754762
Ik begin in September bij PwC als Associate in de audit.
Ik sta op het punt om mijn lease-auto te bestellen, maar ik kom er totaal niet uit met het aantal kilometers, iemand die me daarmee kan helpen?
Ik weet dat je max 20.000 als prive mag gebruiken en dat je zelf het aantal kilometers moet inschatten en aan de hand daarvan een diesel of benzine auto moet kiezen. Ook heb ik gelezen dat je een boete kan krijgen indien je niet aan het aantal kilometers toekomt en een foute inschatting hebt gemaakt Nou denk ik dat ik max 6-7 duizend km als prive zal gebruiken en aangezien ik in Amsterdam woon zal er voor werk ook niet kilometers gemaakt worden, ervan uitgaande dat een groot deel van de klanten in/rondom Amsterdam is.
Hoeveel kilometers kunnen jullie mij aanraden? Zelf dacht ik aan een benzine auto en 30.000 km per jaar, of is dat ook te veel van het goede? Iemand met meer info/tips hierover?
pi_113756938
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 11:57 schreef Eagle00 het volgende:
Ik begin in September bij PwC als Associate in de audit.
Ik sta op het punt om mijn lease-auto te bestellen, maar ik kom er totaal niet uit met het aantal kilometers, iemand die me daarmee kan helpen?
Ik weet dat je max 20.000 als prive mag gebruiken en dat je zelf het aantal kilometers moet inschatten en aan de hand daarvan een diesel of benzine auto moet kiezen. Ook heb ik gelezen dat je een boete kan krijgen indien je niet aan het aantal kilometers toekomt en een foute inschatting hebt gemaakt Nou denk ik dat ik max 6-7 duizend km als prive zal gebruiken en aangezien ik in Amsterdam woon zal er voor werk ook niet kilometers gemaakt worden, ervan uitgaande dat een groot deel van de klanten in/rondom Amsterdam is.
Hoeveel kilometers kunnen jullie mij aanraden? Zelf dacht ik aan een benzine auto en 30.000 km per jaar, of is dat ook te veel van het goede? Iemand met meer info/tips hierover?
Je moet in Fleet agent gewoon 30.000 (ik heb 29.999 ingevuld dacht ik) per jaar opgeven, dit is ook gelijk het omslagpunt voor de leaseregeling van PwC voor Benzine en Diesel. Vervolgens kies je een auto en bestel je deze. Indien je aan het einde van het jaar maar 15.000 km heb gereden, is er niets aan de hand. Als je meer dan 20.000 privé rijdt, betaal je een eigen bijdrage per kilometer (jaarlijks achteraf). Geen boete of iets dergelijks dus!

Indien de leasemaatschappij merkt dat je veel meer rijdt dan wenselijk, kunnen ze het contract vroegtijdig stopzetten en jou verplichten een nieuwe (Diesel) auto te laten kiezen. Geen straf toch?
pi_113762155
Thnx voor je snelle antwoord. Op welk kantoor/afdeling zit jij btw?

Ik heb net de leaseregeling erbij gepakt; "Werknemer is verplicht een zo zorgvuldug mogelijke inschatting te maken van maken van het jaarkilometrage. PwC behoudt zicht bij twijfel in alle gevallen het recht voor om een afwijkend kilometrage vast te stellen. Jaarlijks zal PwC het door werknemer opgegeven jaarkilometrage vergelijken met het werkelijke jaarkilometrage zoals afgeleid uit kilometerstanden bij reparatie, onderhoud en tankbeurten. PwC behoudt zich het recht voor om eventuele meerkosten die het gevolg zijn van onjuiste brandstofsoort aan werknemer door te belasten".

Ik had als volgt geredeneerd; een jaarkilometrage van 10.000 en 30.000 heeft uiteraard een ander leasebedrag. Als jij 30.000 kiest en je rijdt maar 12.000 per jaar heb je dus onnodig een hoger leasebedrag in beslag genomen, waarvan PwC een groot deel betaalt, dus door jouw foute inschatting betalen zij meer. Dat is hoe ik heb geredeneerd. Ik ben sowieso van plan om nu 30.000 km en een benzine auto te nemen, afijn.

Nu we toch bezig zijn; Ik heb een flink dure auto op het oog, de nieuwe Hyundai I30 I-Catcher, dat is zo'n beetje de duurste variant incl. stoelverwarming en leder interieur etc. Nou kan ik me voorstellen dat dat in principe niet bij de functie Associate past. Ik kom dan ook bij een 3-jarige benzine variant uit op 140 euro eigen bijdrage en 260 euro maandlasten. Nou weet ik dat de fiscus hiervan een probleem had gemaakt (zie artikel onderaan) aangezien je de eigen bijdrage mag aftrekken van de bijtelling en zo minder inkomstenbelasting betalen. Een aangezien ik een flink dure (onnodige) auto rij, zou dit dan problemen kunnen opleveren?
Ik zag wel het volgende staan in mijn contract:"Financieert werknemer de overschrijding door een eigen bijdrage, dan wordt maandelijks de overschrijding in mindering gebracht op de fiscale bijtelling auto van de zaak. Dit omdat de eigen bijdrage een bijdrage voor prive-gebruik (zie artikel 19) betreft. De in aftrek te brengen eigen bijdrage kan echter niet meer bedragen dan het autokostenforfait. Het autokostenforfait verminderd met de eigen bijdrage kan op jaarbasis dus niet negatief zijn."
Iemand anders die in een flink duurdere auto rijdt en weet hoe het hiermee zit?

http://www.autoblog.nl/ar(...)2009-niet-aftrekbaar
pi_113764414
Ik doe zowel voor Assurance als Compliance (R'dam) werkzaamheden, mooie combi denk ik zo.

Je denkt iets teveel pessimistisch met de regelingen die je nu noemt, ik zal stuk voor stuk even uitleggen waarom het niet klopt ;)

1. Je moet niet redeneren dat een lager kilometrage extra kosten met zich mee kan brengen, PwC heeft namelijk per type auto de tarieven al lang vast gezet met de leasemaatschappij. Het enige dat de prijs verhoog/verlaagt is de duur van het leasecontract. Dit kilometrage is slechts bedoeld om ervoor te zorgen dat je niet de gehele waarde van de auto in 1x afschrijft als achteraf blijkt dat je 60.000 per jaar rijdt. Ze kunnen dan dus je auto ontnemen en een diesel auto verplichten. Vul gewoon 30.000 in en vergeet dat kilometrage verhaal lekker.

2. Flink dure auto? Dit valt mijn inziens nog mee. Hier rijdt een associate/consultant een Guilietta en een Focus met een bijdrage van bijna EUR 200. De enige die je hiermee hebt, is jezelf! Hoe duurder, hoe minder geld je over hebt. En ik kan uit ervaring vertellen dat het leuk is om dit het 1e jaar te rijden als je thuis woont, maar zodra je een huisje wilt kopen ga je op je bek met je maandlasten. Ik heb nu m'n 2e auto en betaalde voorheen meer dan EUR 100 bij, nu maar 2 tientjes. Dat geld kan je goed gebruiken in deze tijd kan ik je vertellen...

Als je goed leest kan de fiscus hier geen probleem van maken. Als associate zal je dit soort fiscale zaken ook niet tegen komen gelukkig ;). De fiscus maakt er pas een probleem van als de bijtelling 'negatief' wordt.

Rekenvoorbeeldje:
Bijdrage van de zaak is EUR 200
Maandelijkse eigen bijdrage is EUR 300
Autokostenforfait => EUR 100 negatief, dit kan dus niet omdat je zo'n EUR 390 vergoed krijgt van de zaak en de auto een bijtelling heeft van zo'n 300/400 euro per maand schat ik.

Je kan het bij PwC nooit zo bont maken omdat je maar een overschrijding van 50% van het leasebedrag hebt als Associate. In de toekomst zal het hof echter nog moeten bepalen of de aftrekbaarheid van de eigen bijdrage kan blijven bestaan, maar ga er vanuit dat je dit voorlopig niet gaat merken.

[ Bericht 0% gewijzigd door FinManeo op 04-07-2012 16:12:20 ]
pi_113769077
Hehe, dat dacht ik ook al, maar wou toch zeker zijn van mijn zaak. Ik heb best vaak dat ik iets niet goed onderzoek of over het hoofd zie wat me later duur komt te staan.

Ik wist niet eens dat een Guiletta kon, dat is ook wel flink voor een Associate dan. Ik heb in mijn kringetjes grotendeels Corsa's, Peugeot's en Polo's gezien, weinig mensen met een iets duurdere bak, een Associate met een Audi A1 ken ik dan nog wel, dat was het max.

Ik ben niet van plan de komende 3-4 jaar een huis te kopen, flink doorsparen hoeft ook niet wat mij betreft. Ik betaal nu geen huur dus financieel heb ik het sowieso wel ok, die 250 euro per maand kan er makkelijk af wat mij betreft voor een mooie auto. Over 3 jaar zie ik dan wel weer...:)
pi_113810404
Goedemiddag!

Ik heb onlangs besloten te gaan beginnen aan de opleiding accountancy.
Zit met een paar vragen, maar eerst dan even wat over mezelf.

Ik ben net 27 jaar geworden. Heb ooit al een paar jaar gestudeerd, dus bijna geen recht meer op ov stufi etc.. Woon in een koophuis, dus moet wel iets verdienen :)

Ik heb nu echt een paar dagen lang dit forum en andere sites doorgelezen om een beetje een plan te kunnen maken...

-Met name de opleidingen via Nyenrode spreken mij erg aan. Ik zou hier dus graag willen studeren, maar zover ik weet kan ik hier alleen met vwo/propedeuse binnenkomen... Klopt dit? (Ik heb Havo)

-Zo ja, dan zat ik er aan te denken om eerst mijn propedeuse te halen bij de HVA. Ik wilde dit doen door de duaal AD accountancy te gaan studeren. Vervolgens mij dus in te schrijven bij Nyenrode en hier mijn bachelor, master en post master te gaan doen. (Is dit een traject wat logisch is? Of bv beter eerst heel mn HBO en vanuit daar verder kijken?)

-Ben ik volgend jaar met mijn 28 dan niet "te oud" (voor zowel nyenrode als werk bij de grote 4)
Ik zelf zie dit niet als een probleem aangezien ik gewoon duaal kan studeren, maar hoe kijken de verschillende bedrijven hier tegenaan?

-Laatste vraag: Nog aanraders wat betreft werken bij mn eerste jaar hbo? Ik heb al contact gehad met een paar kleinere bureaus, maar deze willen alleen maar mensen vanaf minimaal derde jaar...
Van wat ik nu gezien heb wil ik waarschijnlijk Audit kant op, maar op dit moment ben ik met alles blij en wil ik me met name vanaf volgens jaar pas specifieker richten.

Hoop op een paar goede tips, want sept komt snel dichterbij :)
pi_113839479
quote:
0s.gif Op donderdag 5 juli 2012 16:08 schreef heyhello het volgende:
Goedemiddag!

Ik heb onlangs besloten te gaan beginnen aan de opleiding accountancy.
Zit met een paar vragen, maar eerst dan even wat over mezelf.

Ik ben net 27 jaar geworden. Heb ooit al een paar jaar gestudeerd, dus bijna geen recht meer op ov stufi etc.. Woon in een koophuis, dus moet wel iets verdienen :)

Ik heb nu echt een paar dagen lang dit forum en andere sites doorgelezen om een beetje een plan te kunnen maken...

-Met name de opleidingen via Nyenrode spreken mij erg aan. Ik zou hier dus graag willen studeren, maar zover ik weet kan ik hier alleen met vwo/propedeuse binnenkomen... Klopt dit? (Ik heb Havo)

-Zo ja, dan zat ik er aan te denken om eerst mijn propedeuse te halen bij de HVA. Ik wilde dit doen door de duaal AD accountancy te gaan studeren. Vervolgens mij dus in te schrijven bij Nyenrode en hier mijn bachelor, master en post master te gaan doen. (Is dit een traject wat logisch is? Of bv beter eerst heel mn HBO en vanuit daar verder kijken?)

-Ben ik volgend jaar met mijn 28 dan niet "te oud" (voor zowel nyenrode als werk bij de grote 4)
Ik zelf zie dit niet als een probleem aangezien ik gewoon duaal kan studeren, maar hoe kijken de verschillende bedrijven hier tegenaan?

-Laatste vraag: Nog aanraders wat betreft werken bij mn eerste jaar hbo? Ik heb al contact gehad met een paar kleinere bureaus, maar deze willen alleen maar mensen vanaf minimaal derde jaar...
Van wat ik nu gezien heb wil ik waarschijnlijk Audit kant op, maar op dit moment ben ik met alles blij en wil ik me met name vanaf volgens jaar pas specifieker richten.

Hoop op een paar goede tips, want sept komt snel dichterbij :)
Ik zal je vragen vanuit mijn eigen ervaring beantwoorden, wellicht niet geheel representatief maar zo ervaar ik het wel;
1. Nyenrode kom je alleen in met een HBO propedeuse of VWO;
2. Het is een logisch traject als je een koophuis hebt. Ik ben zelf voorstander van zo lang mogelijk voltijd studeren (in ieder geval je bachelor) en dan verder kijken. In jouw situatie lijkt me dat niet geheel handig :)
3. Ik zie wel dat mensen op leeftijd worden afgewezen tegenwoordig, want de gemiddelde instroom ligt tussen de 21-25 jaar bij de Big4-kantoren zie ik om me heen. Dit zou je echter niet moeten weerhouden van een poging. Mijn advies is om bij een kleiner kantoor te kijken gezien jouw leefsituatie. Je hebt een huis, een sociaal leven, wellicht een gezin?. Dit zijn dingen waar je (ik spreek uit ervaring) slecht aan toe komt als je het Nyenrode traject in stapt bij een big4. Normaliter wordt aangegeven dat je studie altijd voor gaat, totdat het druk wordt en je collega's het niet af krijgen. Dan kan je het werk mooi komen afmaken voor ze ten koste van je studie. Ik merk om mij heen dat juist de regionale accountantskantoren niet naar leeftijd kijken, maar big4-kantoren juist wel. Dit is natuurlijk niet overal zo, maar het is wel de indruk die ik op het moment krijg. Een kennis van mij was net zo oud als jij en kreeg bij de big4 geen baan, hij is nu 30 en bijna klaar met z'n master (werkend bij een regionaal kantoor van 40/50 man). Je dient sowieso eerst te solliciteren voordat je je inschrijft bij Nyenrode/HVA, anders draai je zelf op voor de studiekosten bij het niet vinden van een baan.
4. Je moet werken bij een bedrijf waarbij je een goed gevoel hebt (niet vanwege de naam of de status). Dit geldt ookt voor de keuze tussen audit en mkb, ga het lekker beide proberen en kies later waar je verder in wilt. Kijk eens in je regio op google Maps of er accountants-/advieskantoren zijn met een vergunning voor wettelijke controles. Bij dit soort kantoren kan je gemakkelijk de ene week bezig zijn met een audit en een week later een samenstelopdracht uitvoeren. Bij big4-kantoren is dat niet zo makkelijk meer op het moment helaas.

Mag ik trouwens vragen wat je nu doet? Het is nogal wat om op jouw leeftijd met een koopwoning je gehele carrière om te gooien voor de accountancy ;)
pi_113839547
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juli 2012 17:49 schreef Eagle00 het volgende:
Hehe, dat dacht ik ook al, maar wou toch zeker zijn van mijn zaak. Ik heb best vaak dat ik iets niet goed onderzoek of over het hoofd zie wat me later duur komt te staan.

Ik wist niet eens dat een Guiletta kon, dat is ook wel flink voor een Associate dan. Ik heb in mijn kringetjes grotendeels Corsa's, Peugeot's en Polo's gezien, weinig mensen met een iets duurdere bak, een Associate met een Audi A1 ken ik dan nog wel, dat was het max.

Ik ben niet van plan de komende 3-4 jaar een huis te kopen, flink doorsparen hoeft ook niet wat mij betreft. Ik betaal nu geen huur dus financieel heb ik het sowieso wel ok, die 250 euro per maand kan er makkelijk af wat mij betreft voor een mooie auto. Over 3 jaar zie ik dan wel weer...:)
Je hebt gelijk hoor, maar het zijn altijd je eigen centen :) Een Giulietta kan ook gewoon, maar verwacht een flinke inhouding op je salaris. Ik vind het zonde omdat je gewoon heel weinig van PwC vergoed krijgt en je nooit meer iets terug ziet van je inleg. Ik heb ook na 3 jaar werken bij PwC een huisje gekocht, dan merk je pas hoe duur een lease auto kan zijn als je gewoon gelijk de meest uitgebreide versie neemt ;) De nieuwe associates/consultants rijden hier trouwens in Giulietta's, A1, Ford Focus en Polo R-lines tegen fikse bedragen..
pi_113867691
Hi mede-Fokkers,

Heb een paar vragen over Pwc (IT) Advisory:
1. Wat is de reguliere periode per stap als je binnenkomt? (hoelang Analyst en daarna Advisor etc)
2. Startsalaris 2012 voor Analyst? Salarisrange voor Advisor en Senior advisor?
3. Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden voor een startende Analyst? (lease, tel etc)
4. Opleidingsmogelijkheden? Fixed budget? Of afhankelijk van behoefte/prestatie?
5. Wordt er netjes omgegaan met overuren? Netjes voor tijd, of alleen als het extreem wordt (structureel 50-60+)

Ben benaderd door iemand bij Advisory om er wellicht te starten over een paar maanden. Deze informatie is dus heel waardevol.
pi_113868190
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 21:09 schreef obl het volgende:
Hi mede-Fokkers,

Heb een paar vragen over Pwc (IT) Advisory:
1. Wat is de reguliere periode per stap als je binnenkomt? (hoelang Analyst en daarna Advisor etc)
2. Startsalaris 2012 voor Analyst? Salarisrange voor Advisor en Senior advisor?
3. Wat zijn de secundaire arbeidsvoorwaarden voor een startende Analyst? (lease, tel etc)
4. Opleidingsmogelijkheden? Fixed budget? Of afhankelijk van behoefte/prestatie?
5. Wordt er netjes omgegaan met overuren? Netjes voor tijd, of alleen als het extreem wordt (structureel 50-60+)

Ben benaderd door iemand bij Advisory om er wellicht te starten over een paar maanden. Deze informatie is dus heel waardevol.
Ik werk niet bij PWC, dus ik kan maar een deel beantwoorden.

3. Bij alle kantoren krijg je de vaste meuk van telefoon, laptop, leasebak etc. De dingen die in dit topic voor accountants zijn besproken zijn ook grotendeels voor jou van toepassing.
4. Opleiding is eigenlijk ook bij alle kantoren wel een vaste koers die je vaart. Veel cursussen aanwezig (vooral in de opdrachten waar ze je jou verwachten in te zetten), maar ook op communicatieve vaardigheden. Daarnaast zal de RE studie extern worden 'aangeraden/verplicht'.
5. PWC heeft een policy ingevoerd waarbij de eerste 5 overuren per week niet betaald worden. Restant wel.

Mijn belangrijkste advies is om meerdere van de Big 4 te benaderen en op die manier te vergelijken. Kijk hierbij ook vooral naar waar je jezelf thuis voelt want de verschillende kantoren lopen niet gek ver uit elkaar.
pi_113871005
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 21:19 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik werk niet bij PWC, dus ik kan maar een deel beantwoorden.

3. Bij alle kantoren krijg je de vaste meuk van telefoon, laptop, leasebak etc. De dingen die in dit topic voor accountants zijn besproken zijn ook grotendeels voor jou van toepassing.
4. Opleiding is eigenlijk ook bij alle kantoren wel een vaste koers die je vaart. Veel cursussen aanwezig (vooral in de opdrachten waar ze je jou verwachten in te zetten), maar ook op communicatieve vaardigheden. Daarnaast zal de RE studie extern worden 'aangeraden/verplicht'.
5. PWC heeft een policy ingevoerd waarbij de eerste 5 overuren per week niet betaald worden. Restant wel.

Mijn belangrijkste advies is om meerdere van de Big 4 te benaderen en op die manier te vergelijken. Kijk hierbij ook vooral naar waar je jezelf thuis voelt want de verschillende kantoren lopen niet gek ver uit elkaar.
Dank voor je snelle reply!

3. Ik snap dat je die zaken krijgt, maar was benieuwd naar de huidige stand van zaken wb tel-regeling, lease etc.

4. Externe post-master/MBA wordt in de regel vergoed?

5. Dat is een redelijke regeling. Dus als je 55 uur zou werken, dan kan je toch 10 uur aan tijd terug krijgen? Vraag me af hoe dit in de praktijk aan toe gaat. Of dat het sociaal niet wenselijk is om overuren te boeken.
pi_113872990
Ik wil een van m'n 2 masterstages (5 maanden) bij een van de big 4 lopen, weet alleen nog niet welke en waarom, want ze zitten allemaal in de healthcare/life science sector. Zijn er mensen die bij een van deze stage hebben gelopen en of ze goed begeleiden? Zijn ze erg prat op potentiele toekomstige werknemers onder stagiairs?
pi_113873516
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 22:15 schreef obl het volgende:

[..]

Dank voor je snelle reply!

3. Ik snap dat je die zaken krijgt, maar was benieuwd naar de huidige stand van zaken wb tel-regeling, lease etc.

4. Externe post-master/MBA wordt in de regel vergoed?

5. Dat is een redelijke regeling. Dus als je 55 uur zou werken, dan kan je toch 10 uur aan tijd terug krijgen? Vraag me af hoe dit in de praktijk aan toe gaat. Of dat het sociaal niet wenselijk is om overuren te boeken.
Tja in de regel worden de externe postmasters vergoed. Ik ken de exacte regels van PWC niet, maar bij KPMG krijg je het bijvoorbeeld geheel vergoed en de helft van de tijd uitbetaald. Bij EY krijg je ook de helft van de uren uitbetaald en teken je een studieovereenkomst waarbij de schuld over 3 jaar wordt kwijtgescholden.

Voor wat betreft de overuren, volgens mij is PWC de enige op het moment die dit heeft. De andere kantoren vergoeden alle overuren tijd voor tijd of uitbetaald. Wel zijn zover ik weet een aantal kantoren bezig te kijken wat ze met de OR kunnen afspreken hierover.
pi_113873748
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 22:55 schreef vincm het volgende:
Ik wil een van m'n 2 masterstages (5 maanden) bij een van de big 4 lopen, weet alleen nog niet welke en waarom, want ze zitten allemaal in de healthcare/life science sector. Zijn er mensen die bij een van deze stage hebben gelopen en of ze goed begeleiden? Zijn ze erg prat op potentiele toekomstige werknemers onder stagiairs?
Heel bot gezegd hebben bijna alle bedrijven (big-4 niet uitgezonderd) een houding waarbij stagairs een goedkope manier van personeel werven is. Je krijgt altijd de normale faciliteiten tot je beschikking en je kunt makkelijk op kennis van collega's inhaken.

Een eventuele publicatie in een vakblad wordt zeer gewaardeerd, maar snel afstuderen ook :)
pi_113899647
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 juli 2012 23:04 schreef snabbi het volgende:

[..]

Tja in de regel worden de externe postmasters vergoed. Ik ken de exacte regels van PWC niet, maar bij KPMG krijg je het bijvoorbeeld geheel vergoed en de helft van de tijd uitbetaald. Bij EY krijg je ook de helft van de uren uitbetaald en teken je een studieovereenkomst waarbij de schuld over 3 jaar wordt kwijtgescholden.

Voor wat betreft de overuren, volgens mij is PWC de enige op het moment die dit heeft. De andere kantoren vergoeden alle overuren tijd voor tijd of uitbetaald. Wel zijn zover ik weet een aantal kantoren bezig te kijken wat ze met de OR kunnen afspreken hierover.
Goed om te weten over helft van de tijd uitbetaald krijgen.

Ik heb het idee dat Pwc de slechtste arbeidsvoorwaarden heeft van de Big Four (met name Advisory)? Salaris springen ze niet in uit, leasevergoeding, wat dan wel qua arbeidsvoorwaarden?
Vakantiedagen eventueel? 29 ipv 25-26?
pi_115081856
Weet iemand hoe het zit met opzeggen in de proeftijd?

Moet je dan eventueel gemaakte kosten terugbetalen?
Bv studiekosten etc. İk dacht namelijk aan beginnen bij de big 4 en dan kijken of het mij bevalt.

Maar ik wil dus niet met eventuele kosten komen te zitten.
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 10:05:48 #121
238709 Elkafila
I spy with my little eye..
pi_115087458
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 augustus 2012 01:04 schreef superman1221 het volgende:
Weet iemand hoe het zit met opzeggen in de proeftijd?

Moet je dan eventueel gemaakte kosten terugbetalen?
Bv studiekosten etc. İk dacht namelijk aan beginnen bij de big 4 en dan kijken of het mij bevalt.

Maar ik wil dus niet met eventuele kosten komen te zitten.
Persoonlijk vind ik dat een proeftijd niet is bedoeld om 'even te kijken of het mij bevalt'...

Voorgaande betekent dat een werkgever in beginsel niets kan ondernemen tegen opzegging door de medewerker gedurende de proeftijd. Zelfs als de opzegging voor de werkgever onredelijk uitpakt, zal hij van de medewerker geen schadevergoeding krijgen. De werkgever kan vrijwel niet aannemelijk maken dat de medewerker de proeftijd anders gebruikt dan deze is bedoeld. Een schadevergoeding is de medewerker wel verschuldigd als de werkgever aantoont dat de medewerker de proeftijd doelbewust misbruikt. Denk aan een medewerker die eigenlijk niet van plan is om meerdere jaren in dienst te blijven, net op tijd opzegt na bijna twee maanden proeftijd, nadat hij de nodige trainingen en dergelijke heeft ontvangen. Deze medewerker handelt in strijd met het goed werknemerschap (art 7:611 BW) of begaat een onrechtmatige daad (7.). Bedacht moet worden dat er nog discussie gaande is over de onredelijke opzegging door de medewerker tijdens de proeftijd, waarover rechters verschillend kunnen denken.
pi_115090737
Een proeftijd is toch juist bevalt om te kijken of er een match is tussen werkgever en werknemer?

Want als jij niet goed genoeg presteert (volgens de maatstaven van de werkgever) wordt je contract ook ontbonden.

Andersom moet dit ook gelden volgens mijn redenatie. Als het cultuur je niet bevalt, het werk toch anders uitpakt dan je dacht, werkdruk hoger ligt dan eigenlijk is verteld, etc etc. Er zijn genoeg redenen waardoor je nieuwe baan je toch niet bevalt.

Als het allemaal bevalt blijf ik natuurlijk voor een langere tijd bij deze werkgever (iig totdat ik mijn RA heb). Dat is dan al gauw zon jaar of 4
  zaterdag 4 augustus 2012 @ 15:54:00 #123
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_115097781
Ik vind niet dat je rekening moet gaan houden met je proeftijd, als je ergens aangenomen wordt (of solliciteert).
Proeftijd is m.i. bedoeld voor als er echt iets enorm tegenvalt. Niet dat je ergens gaat solliciteren en dan op gesprek komt en denkt: Ach ik speel maar mooi weer. Als het niks is, heb ik altijd mijn "proeftijd" nog.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_116278692
Bij welke afdelingen heb je een aanzienlijke mogelijkheid om bijv. naar een ander kantoor in het buitenland te gaan, want bij Tax is deze kans vrij klein, aangezien bijv. de studies hier (Fiscaal Recht/Fiscale Economie) vooral gericht zijn op het Nederlandse Belastingstelsel of zie ik dit helemaal verkeerd?
pi_116279085
Tax heb ik geen zicht op, maar zowel audit als advisory ken ik genoeg mensen die dit hebben gedaan. Zowel voor een specifieke opdracht van een x aantal maanden, als uitwisselingen voor meerdere jaren.
pi_116279938
Als je een scriptiestage wilt lopen in het najaar van 2013 (vanaf ongeveer Maart).

Wanneer is het dan handig om te beginnen met solliciteren? Ik wilde eigenlijk wachten tot na de big4 inhousedagen in Oktober, maar ik ben dan bang dat ik te laat ben.
Op zondag 20 mei 2012 01:05 schreef waaromniet1988 het volgende:
JAAAAAA EINDELIJK wint Chelsea de CL!!!!!
pi_116623625
Alvast een voorschot op morgen. Ik vermoed dat de accountantswet er zonder problemen doorheen komt, al ben ik het niet eens met de inhoud.
pi_116624191
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 september 2012 20:06 schreef waaromniet1988 het volgende:
Als je een scriptiestage wilt lopen in het najaar van 2013 (vanaf ongeveer Maart).

Wanneer is het dan handig om te beginnen met solliciteren? Ik wilde eigenlijk wachten tot na de big4 inhousedagen in Oktober, maar ik ben dan bang dat ik te laat ben.
Nu direct. Veel plekken zullen nu al bezet zijn denk ik.
pi_116624564
quote:
1s.gif Op maandag 10 september 2012 22:24 schreef ejfaar het volgende:

[..]

Nu direct. Veel plekken zullen nu al bezet zijn denk ik.
Oké, bedankt
pi_116914886
Ik werk niet bij kpmg, maar bij Meijburg B-)
pi_117240167
Even voor een paar medestudenten van me, heb ze zelf vorig jaar gedaan; weet iemand of er nog Inhousedagen komen? Heb er nog niets over gehoord, wel al over alle businesscourses. Vond het een beetje vreemd, gezien normaal rond deze tijd wel de inhousedagen waren.
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_117240522
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 17:38 schreef destrovel het volgende:
Even voor een paar medestudenten van me, heb ze zelf vorig jaar gedaan; weet iemand of er nog Inhousedagen komen? Heb er nog niets over gehoord, wel al over alle businesscourses. Vond het een beetje vreemd, gezien normaal rond deze tijd wel de inhousedagen waren.
Morgen is die van KPMG. Maar dat is geregeld via een studentenvereniging van Erasmus Universiteit.

Dus ik weet niet of die nationaal is
pi_117241700
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 17:38 schreef destrovel het volgende:
Bel gewoon een recruiter..
pi_117241813
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:20 schreef xminator het volgende:

[..]

Bel gewoon een recruiter..
Voor de meeste dingen die hier gevraagd worden kun je een recruiter bellen ja.
Maar ik gok erop dat ze dat om half 6 niet leuk vinden :P
Daarbij, tis niet voor mij zoals ik al zei :)
Mijn UI is:
verFEEst, geZOMbificeerd, verROLluikt en verEKt!
pi_117242112
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 18:22 schreef destrovel het volgende:

[..]

Voor de meeste dingen die hier gevraagd worden kun je een recruiter bellen ja.
Maar ik gok erop dat ze dat om half 6 niet leuk vinden :P
Daarbij, tis niet voor mij zoals ik al zei :)
Vinden ze hartstikke leuk joh! Alleen dan niet om half 6, nee.
pi_117256953
Hoi allemaal,

Ik zit op dit moment in mijn laatste jaar HBO Small Business & Retail Management. Heb na mijn VWO verschillende opleidingen geprobeerd tot ik hier ben beland. Inmiddels ben ik net 23 geworden. Toen ik SBRM ging studeren kwam ik erachter dat ik een sterke voorkeur voor financiële vakken had. Het laagste wat ik heb gehaald voor een van de financiële vakken is een 8,8 op mijn cijferlijst. Hierdoor kwam ik al snel tot de conclusie dat ik hier erg veel talent in heb en het gewoon leuk vind om te doen. Voor toetsen hoef ik niet te leren, met alleen opletten in de les onthoud ik alles gewoon. Toch maak ik alle opdrachten omdat ik het gewoon leuk vind om urenlang in de cijfers te zitten. Ik ben zelfs gevraagd om tutor te worden op de Hogeschool voor financiële vakken.
Nu was de link met accountancy snel gelegd, maar ik wil eigenlijk helemaal vanaf het begin starten om zoveel mogelijk kennis op te doen. Ik heb een goede vriend die dat bij Nyenrode heeft gedaan en bij KPMG heeft gewerkt. Hoe hij erover vertelde klonk het als ideaal voor mij, ik ben een echte workaholic en vindt het geweldig om uren bezig te zijn met mijn werk.
Nu vraag ik mij af hoe groot mijn kansen zijn? Ik zit er de hele tijd mee in m'n hoofd dat ik waarschijnlijk te oud ben. Ook zou ik totaal niet weten waar ik moet beginnen. Die vriend van mij had een kennis die bij KPMG werkte en hierdoor is hij binnen gekomen. Moet ik hiervoor gewoon recruiter bellen?
pi_117257275
Ja, gewoon bellen en eventueel een afspraak maken om hier even rustig over te praten. Je moet wel duidelijk weten wat accountancy inhoudt (AA/RA?). Alleen 'ik vind financiële vakken makkelijk en leuk' is niet goed genoeg.
pi_117257692
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 september 2012 23:19 schreef ejfaar het volgende:
Ja, gewoon bellen en eventueel een afspraak maken om hier even rustig over te praten. Je moet wel duidelijk weten wat accountancy inhoudt (AA/RA?). Alleen 'ik vind financiële vakken makkelijk en leuk' is niet goed genoeg.
Ik ben inmiddels al bijna een jaar allemaal research aan het doen. Het is nu een beetje krom uitgelegd, maar ik weet wel wat het allemaal inhoudt. M'n vader heeft bijvoorbeeld een eigen onderneming en ik heb alle contact met zijn accountant overgenomen om erachter te komen wat een accountant precies allemaal doet. Dus ook een aantal keer daar op kantoor langs geweest.
pi_117257819
Eerst even op een rijtje zetten wat je nou echt wilt, vervolgens opendagen van de opleiding accountancy bezoeken. Verdiepen in de opleiding zodat je weet welke route je kunt nemen indien je verder wilt met accountancy (zullen ze ook geheid vragen bij een eventuele sollicitatiegesprek). Uiteraard verder inlezen over wat een accountant doet ed (dus oude topics van hier lezen, erg handig!)

Daarna kan je een inhousedag volgen en van daaruit kan er misschien gevraagd worden of je wilt komen solliciteren. Motivatie is enorm belangrijk! Ik zelf ken meerdere mensen die van een totaal verschillende vooropleiding zijn overgestapt naar accountancy (denk aan hotelopleiding, communicatie e.d.)
pi_117258163
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 september 2012 23:31 schreef xminator het volgende:
Eerst even op een rijtje zetten wat je nou echt wilt, vervolgens opendagen van de opleiding accountancy bezoeken. Verdiepen in de opleiding zodat je weet welke route je kunt nemen indien je verder wilt met accountancy (zullen ze ook geheid vragen bij een eventuele sollicitatiegesprek). Uiteraard verder inlezen over wat een accountant doet ed (dus oude topics van hier lezen, erg handig!)

Daarna kan je een inhousedag volgen en van daaruit kan er misschien gevraagd worden of je wilt komen solliciteren. Motivatie is enorm belangrijk! Ik zelf ken meerdere mensen die van een totaal verschillende vooropleiding zijn overgestapt naar accountancy (denk aan hotelopleiding, communicatie e.d.)
Ik zou erg graag overstappen, het enige probleem is dat ik dan met een studieschuld zit van zo'n 30.000 euro. Zelf wil ik bij Nyenrode een deeltijdstudie te doen en dan door te studeren tot ik een RA titel heb. Het liefst bij de Big 4, heb van alle 4 de websites al compleet uitgepluisd en denk ik dat KPMG het beste bij me past. Ik ben zelf heel competitief en dominant aangelegd en de verhalen die ik van veel mensen heb gehoord over de gigantische concurrentie onderling klinken mij geweldig in de oren.
pi_117258380
Maak maar eerst je HBO af dan... En de vraag is of ze tegenwoordig nog wel zo veel geld voor nyenrode willen lappen.
pi_117264798
Inderdaad. Volgens mij doen niet alle big4's dat meer.
pi_117849205
Is het waar dat als je bij de big4 werkt je echt superveel moet werken? Met superveel bedoel ik dagelijks van 9 tot 18:30 ofzo.. Dus iig een stuk meer dan 9 uur beginnen en 5 uur huiswaarts keren...
pi_117849807
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 12:29 schreef SOG het volgende:
Is het waar dat als je bij de big4 werkt je echt superveel moet werken? Met superveel bedoel ik dagelijks van 9 tot 18:30 ofzo.. Dus iig een stuk meer dan 9 uur beginnen en 5 uur huiswaarts keren...
Lol, ik denk dat dat voor iedere baan wel geldt waar je een beetje verdient. Vriend van mij die KPMG heeft gewerkt was het eerder van 8:00 op de zaak en rond een uur of 21:00 naar huis wanneer de jaarverslagen werden opgemaakt.
pi_117850836
quote:
als je van 9 tot 5 als normaal ziet zou ik er maar wegblijven. Anders kom je er achter dat die 9.5 uur die je noemt absoluut niet 'superveel' is.

quote:
Lol, ik denk dat dat voor iedere baan wel geldt waar je een beetje verdient. Vriend van mij die KPMG heeft gewerkt was het eerder van 8:00 op de zaak en rond een uur of 21:00 naar huis wanneer de jaarverslagen werden opgemaakt.
Maar laten we wel wezen, dat zijn wel de pieken. Dat is niet standaard. Reistijd is echter een heel ander verhaal.
pi_117852738
quote:
9,5 uur incl. pauze is "superveel"?

:')
pi_117863173
quote:
9 tot 18:30 zijn de normale tijden, oftewel in de weken dat er geen grote projecten lopen. Superveel is dat dus zeker nog niet. Dat zijn idd de dagen/weken met forse projecten waar je iedere avond met het team aan de bezorgpizza zit.

Oftewel: als je die 9,5 uur veel vindt kun je beter iets anders zoeken, bij een kleiner bedrijf bijvoorbeeld.
pi_117873720
Reken er gewoon op dat je tussen 7 uur en half 7 van huis vertrek (ik kreeg geregeld op mijn kop als ik om 9 uur binnen kom) en dat je rond 8 uur thuis bent. Dat zijn zeg maar je normale werktijden. Daarnaast heb je ook nog rustige en drukke periodes. Sinds ik uit de accountacy ben, bepaal ik zelf mijn tijden. Soms kom ik pas om 10 uur op het kantoor en als ik echt geen zin heb ga ik om 4 uur naar huis.
pi_117876413
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 21:48 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Reken er gewoon op dat je tussen 7 uur en half 7 van huis vertrek (ik kreeg geregeld op mijn kop als ik om 9 uur binnen kom) en dat je rond 8 uur thuis bent. Dat zijn zeg maar je normale werktijden. Daarnaast heb je ook nog rustige en drukke periodes. Sinds ik uit de accountacy ben, bepaal ik zelf mijn tijden. Soms kom ik pas om 10 uur op het kantoor en als ik echt geen zin heb ga ik om 4 uur naar huis.
Moet je op dat tijdstip op kantoor zijn of bij de klant?
pi_117876543
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 22:33 schreef waaromniet1988 het volgende:

[..]

Moet je op dat tijdstip op kantoor zijn of bij de klant?
Waarom zou je eerst naar kantoor gaan dan?
Wanneer je kantoorwerk hebt, kan je grotendeels ook wel thuiswerken en is het dus niet zo belangrijk waar je werkt en hoe laat je er aan begint. Wanneer je bij de klant zit is dat natuurlijk wel anders.
pi_117876910
quote:
1s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 21:48 schreef DarkerThanBlack het volgende:
hebben jullie een verplicht aantal minimumuren dat je moet verantwoorden?
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 07:16:04 #152
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_117883097
Voordat jullie iedereen afschrikken:
Ik werk dus ook bij een BIG4 en heb niet zulke werktijden.
Werk van 8.15 tot 17.30 in de rustige tijden, excl reistijden. :)
pi_117886395
quote:
0s.gif Op donderdag 11 oktober 2012 22:42 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

hebben jullie een verplicht aantal minimumuren dat je moet verantwoorden?
Op het accountantskantoor? Ze willen je wijs maken van niet, maar in praktijk moet je een bepaald percentage declarabele uren maken. Als het uit komt mag je op een ac-kantoor best wel eerder weg, maar in praktijk komt dat bijna nooit uit, tenzij je in de rustige periodes zit.

Bij mijn huidige werk (geen ac-kantoor) zijn we heel gefocust op prestatie. Zo lang ik mijn werk af heb, zal mijn baas er niks van zeggen. Op het werk wordt in beginsel overwerk als een gunst gezien (hoewel het eigenlijks in mijn functie zit). Maar om redelijk te zijn, is het voor ons geven en nemen. Wij hebben geen bezwaar om over te werken indien dat nodig is, daartegenover vindt de baas het prima als wij eerder weg gaan indien het toelaat. Het is een soort van tijd-voor-tijd, maar zo strikt is het niet. Uiteindelijk zit je per saldo op 40-45 uur per week, over het gehele jaar gezien. Het is alleen zo dat je heel veel vrijheid krijgt.
pi_117900185
Ik hoorde trouwens dat bij EY de eerste 100 overuren voor jezelf gaan zijn
pi_117914204
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 10:41 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Wij hebben geen bezwaar om over te werken indien dat nodig is, daartegenover vindt de baas het prima als wij eerder weg gaan indien het toelaat. Het is een soort van tijd-voor-tijd, maar zo strikt is het niet. Uiteindelijk zit je per saldo op 40-45 uur per week, over het gehele jaar gezien. Het is alleen zo dat je heel veel vrijheid krijgt.
Ideale situatie :Y
pi_117919235
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 10:41 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Op het accountantskantoor? Ze willen je wijs maken van niet, maar in praktijk moet je een bepaald percentage declarabele uren maken. Als het uit komt mag je op een ac-kantoor best wel eerder weg, maar in praktijk komt dat bijna nooit uit, tenzij je in de rustige periodes zit.

Bij mijn huidige werk (geen ac-kantoor) zijn we heel gefocust op prestatie. Zo lang ik mijn werk af heb, zal mijn baas er niks van zeggen. Op het werk wordt in beginsel overwerk als een gunst gezien (hoewel het eigenlijks in mijn functie zit). Maar om redelijk te zijn, is het voor ons geven en nemen. Wij hebben geen bezwaar om over te werken indien dat nodig is, daartegenover vindt de baas het prima als wij eerder weg gaan indien het toelaat. Het is een soort van tijd-voor-tijd, maar zo strikt is het niet. Uiteindelijk zit je per saldo op 40-45 uur per week, over het gehele jaar gezien. Het is alleen zo dat je heel veel vrijheid krijgt.
Het aantal declarabele uren wordt absoluut op gestuurd, maar bij ons maakt het echt geen reet uit of je de uren thuis 's nachts maakt of overdrag op kantoor. Het is wel eens handig om je gezicht te laten zien, maar je kan zo een maand wegblijven als dat zo uitkomt.
pi_118782356
Heeft iemand goede manieren om je voor te bereiden op de assessmenttests van Big 4?
E&Y is anders dan de andere hoorde ik, en KPMG/PWC/Deloitte redelijk hetzelfde.
pi_119758026
Goedenavond,

Ook ik ben geïnteresseerd in een startjob bij de big 4 in de (internationale) audit. Op dit moment ben ik mij aan het oriënteren, en ben ik vooral benieuwd naar de cultuurverschillen tussen de big 4 (als deze bestaan). Zijn er kantoren die er om bekend staan veel 'koorballen' af te nemen (waar ik érg weinig mee heb ;) )? Zijn er verschillen tussen formeel/informeel tussen de vier kantoren. Graag hoor ik het van de ervaringsdeskundige zelf hier!
  vrijdag 30 november 2012 @ 15:05:07 #159
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_119781426
Misschien een idee om een keer een meeloopdag te volgen of een andere kennismaking met de bedrijven te maken? Dan krijg je echt een sfeer van dat kantoor (elk kantoor kan wat verschillen) en hun cultuur in plaats van wat wat onbekenden hier zouden zeggen.
Daarnaast is dit deel 8 van de 'big 4'-reeks, dus waarschijnlijk kan je wel redelijk wat vinden hier.

Toch ben ik ook wel benieuwd naar het antwoord, informatie samengevat is altijd handig :P.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_119790745
Uiteindelijk kan de sfeer onder elke partner anders zijn, dus wat mij betreft is het niet zo makkelijk als kantoor of stad dat een algemeen beeld geeft.
pi_119792583
EY Groningen is anders dan EY Rotterdam. Als je eens zegt in welke stad je wilt werken, dan kan je misschien een beter antwoord krijgen.
pi_119863151
Heeft iemand van jullie een idee hoeveel voordeel je hebt als je bilingual bent? Zeg NL en Duits (en natuurlijk Engels..) in de audit/risk/IT(strategy)/consultancy sectoren. Hoe zien recruiters van de big-4 dit?
pi_119863783
Het is een voordeel. Ik zie regelmatig opdrachten voorbij komen waar een andere taal wordt gevraagd zoals Duits, Spaans, Frans. Ik denk niet dat je het kunt kwantificeren in geld.
pi_119865795
Heb je een idee of recruiters daarop selecteren?
pi_119870445
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 00:56 schreef starter1122 het volgende:
Heb je een idee of recruiters daarop selecteren?
Binnen de accountancy is het meer een nice to have. Daarbuiten wordt er soms wel op geselecteerd.
pi_119874165
Goedemiddag,

Vanuit school (hbo accountancy, 2e jaars) heb ik de mogelijkheid gekregen om praktijkervaring op te doen bij Deloitte. Dit traject houdt voor mij in dat ik 1 jaar bij Deloitte kan gaan werken.
4 dagen in de week werken en nog 1 dag les op school.

Heeft een van jullie hier ervaring mee?
Ik ben vooral benieuwd naar de werkdruk, de inhoud van de werkzaamheden en de sfeer binnen het bedrijf.
pi_119875450
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 11:46 schreef vivi91 het volgende:
Goedemiddag,

Vanuit school (hbo accountancy, 2e jaars) heb ik de mogelijkheid gekregen om praktijkervaring op te doen bij Deloitte. Dit traject houdt voor mij in dat ik 1 jaar bij Deloitte kan gaan werken.

Ik ben vooral benieuwd naar de werkdruk, de inhoud van de werkzaamheden en de sfeer binnen het bedrijf.
Je kan het dus zien als een duaal traject, maar dan voor één jaar?

Ik ken wel iemand die haar gehele studie duaal heeft uitgevoerd. Ik moet zeggen dat dat ook wel voordelen heeft:
- Veel praktijkervaring;
- Je krijgt betaald;
- Je hebt alvast werkervaring.

Mocht het hun bevallen, dan heb je ook nog kans dat ze je een baantje aanbieden.

Met Deloitte zelf heb ik verder weinig. Het trekt mij niet zo erg.
pi_119876913
quote:
Goedemiddag,

Ik zal het doen als ik jouw was. Van de klasgenoten die ik ken hebben de meesten een achterstand van een half jaar opgelopen. Klinkt misschien veel, maar is het niet. De voordelen wegen in ieder geval zwaarder op dan een achterstand van een half jaar. Overigens zit er ook iemand bij die een jaar achterstand heeft gelopen, maar de persoon kennende zal ik zeggen dat die ook een achterstand zal hebben als die niet in dit traject zat.
pi_119878983
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 november 2012 20:46 schreef DarkerThanBlack het volgende:
EY Groningen is anders dan EY Rotterdam. Als je eens zegt in welke stad je wilt werken, dan kan je misschien een beter antwoord krijgen.
Het zou mijn gaan om Rotterdam. Wat betreft de meeloopdagen heb ik het idee daar hier een te gemaakt beeld wordt neergezet (van wat ik heb gezien). Ik heb juist hier gepost omdat ik benieuwd was naar de mening van medewerkers zelf.

Ik zou graag de plussen en minnen tussen de big 4 (dus bijv ook arbeidsvoorwaarden technisch) zoals die worden ervaren door de forum gebruikers hier horen. Ik kan het wellicht meenemen in m'n afweging, maar het is hoe dan ook leuk om wat verschillende ervaringen naast elkaar te zien. Dus ik hoor het graag hier! zo'n overzicht is wellicht ook voor anderen handig :)
  maandag 3 december 2012 @ 20:59:04 #170
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_119895716
quote:
Goedemiddag,

Dat is echt een mooie kans die ik zeker zou nemen, na 1,5/2 jaar theorie meteen het toepassen ervan en praktijkervaring krijgen lijkt me echt handig, ook weer voordelig voor de rest van je studie en latere sollicitaties.
Het enige nadeel is dat het teruggaan naar voltijd school wat vervelend kan zijn, geld weg en weer lang bezig om hetzelfde te gaan doen wat je eerst deed.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_119905353
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2012 14:13 schreef Auditor het volgende:

[..]

Het zou mijn gaan om Rotterdam. Wat betreft de meeloopdagen heb ik het idee daar hier een te gemaakt beeld wordt neergezet (van wat ik heb gezien). Ik heb juist hier gepost omdat ik benieuwd was naar de mening van medewerkers zelf.

Ik zou graag de plussen en minnen tussen de big 4 (dus bijv ook arbeidsvoorwaarden technisch) zoals die worden ervaren door de forum gebruikers hier horen. Ik kan het wellicht meenemen in m'n afweging, maar het is hoe dan ook leuk om wat verschillende ervaringen naast elkaar te zien. Dus ik hoor het graag hier! zo'n overzicht is wellicht ook voor anderen handig :)
Tja in mijn ogen kan je altijd nog 'overal' solliciteren en op basis van het gesprek beoordelen wat het beste gevoel geeft. Ik vind de 'rancune' (negatief of positief) van een gebruiker ook niet echt representatief en past mogelijk totaal niet in jouw visie.

Verder arbeidsvoorwaarden verschillen misschien wel iets, maar het plusje hier en het minnetje daar brengt grosso modo geen significante verschillen.
pi_120188203
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 00:22 schreef snabbi het volgende:

[..]

Tja in mijn ogen kan je altijd nog 'overal' solliciteren en op basis van het gesprek beoordelen wat het beste gevoel geeft. Ik vind de 'rancune' (negatief of positief) van een gebruiker ook niet echt representatief en past mogelijk totaal niet in jouw visie.

Verder arbeidsvoorwaarden verschillen misschien wel iets, maar het plusje hier en het minnetje daar brengt grosso modo geen significante verschillen.
Dank voor de reactie.

Wat betreft arbeidsvoorwaarden, ik heb begrepen dat brutolonen weinig tot niet verschillen tussen de kantoren. Op dit moment spreekt Deloitte mij het meest aan. Zijn er hier Deloitters die mij wat meer kunnen vertellen over secundaire arbeidsvoorwaarden zoals bijvoorbeeld de mobiliteitsregeling (wat voor auto kun je kiezen als wo audit starter) en overurencompensatie? Reacties van werknemers van andere kantoren zijn uiteraard ook welkom!
  dinsdag 11 december 2012 @ 15:17:38 #173
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_120192106
Deloitte heeft qua startsalaris inderdaad praktisch hetzelfde als andere BIG4-kantoren, maar loopt na een paar jaar wel wat achter, als ik de verhalen op kantoor begrijp. (Ik begon zelf vanaf het VWO, maar loop nu ook achter op mensen van studie, die bij andere kantoren werken).

Auto: je zal het eerste jaar denk ik een Fiat Punto Evo krijgen, als voorloopauto. Krijg je na een jaar een contract voor onbepaalde tijd, dan kan je zelf een auto kiezen.
pi_120206086
Uiteraard is het nieuws van vandaag: eerste kamer neemt nieuwe accountantswet aan

Met als belangrijkste punt:
quote:
Motie Postema

In de vandaag door de Eerste Kamer aangenomen motie Postema wordt de regering verzocht vast te stellen voor de wetsgeschiedenis van het wetsvoorstel, dat onder de genoemde ‘assurance’ moet worden verstaan ‘controlediensten gericht op het verstrekken van zekerheid over de door de controlecliënt verstrekte informatie ten behoeve van externe gebruikers van deze informatie alsook ten behoeve van de Raad van Commissarissen’, zoals die bedoeld in de genoemde verslagen.
Hierdoor worden de werkzaamheden rondom (minder ver) advieswerkzaamheden beperkt, maar niemand weet tot hoever.
pi_120216826
Toevalligerweis heb ik begin Januari een interview bij 1 van deze 4. Heb er al wel vaker interviews gehad en van die testjes maar heb destijds altijd de vlag afgehouden. Heb nu misschien wel meer interesse :)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_120226732
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:17 schreef KaBuf het volgende:
Deloitte heeft qua startsalaris inderdaad praktisch hetzelfde als andere BIG4-kantoren, maar loopt na een paar jaar wel wat achter, als ik de verhalen op kantoor begrijp. (Ik begon zelf vanaf het VWO, maar loop nu ook achter op mensen van studie, die bij andere kantoren werken).

Auto: je zal het eerste jaar denk ik een Fiat Punto Evo krijgen, als voorloopauto. Krijg je na een jaar een contract voor onbepaalde tijd, dan kan je zelf een auto kiezen.
Bedankt voor de informatie erg bruikbaar.
Zijn er meer Deloitters die dit achterblijven in salaris ervaren ten opzichte van collega's? Het lijkt me dat ze dit op een andere manier compenseren en dat het ook erg afhankelijk is van persoonlijke ontwikkeling en de markt waarin je actief bent (International vs national vs public). Hoe zitten de concurrentiebedingen eigenlijk in elkaar bij de big 4, is het zomaar mogelijk om over te stappen?
pi_120229781
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 01:24 schreef sitting_elfling het volgende:
Toevalligerweis heb ik begin Januari een interview bij 1 van deze 4. Heb er al wel vaker interviews gehad en van die testjes maar heb destijds altijd de vlag afgehouden. Heb nu misschien meer interesse :)
:N
pi_120230019
quote:
1s.gif Op woensdag 12 december 2012 14:55 schreef ejfaar het volgende:

[..]

:D :D :D
pi_120233509
Nadat jij je CV en motivatiebrief opstuurt, kun je een telefoontje verwachten.

Wat kan je verwachten van dit telefoontje en waarom doen ze dit?
  woensdag 12 december 2012 @ 16:27:59 #180
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_120233581
quote:

[..]

:D :'(
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_120234057
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 16:26 schreef waaromniet1988 het volgende:
Nadat jij je CV en motivatiebrief opstuurt, kun je een telefoontje verwachten.

Wat kan je verwachten van dit telefoontje en waarom doen ze dit?
Ik neem aan dat dit telefoontje twee kanten op kan:
1. Hoi. We willen je graag uitnodigen voor een test en/of sollicicatiegesprek.
2. Hoi. Sorry maar we willen je niet.

Of snap ik je vraag nou zo verkeerd? :P
pi_120234164
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 16:26 schreef waaromniet1988 het volgende:
waarom doen ze dit?
Omdat ze weinig te doen hebben :D
pi_120234207
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 16:40 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Ik neem aan dat dit telefoontje twee kanten op kan:
1. Hoi. We willen je graag uitnodigen voor een test en/of sollicicatiegesprek.
2. Hoi. Sorry maar we willen je niet.

Of snap ik je vraag nou zo verkeerd? :P
Ik ben gebeld, maar er werd gevraagd naar mijn motivatie en een paar losse inhoudelijke vragen. Echter ze hebben niet medegedeeld over testen die ik moet maken
pi_120234243
quote:

[..]

Nederlandse spelling is inderdaad niet mijn sterkste kant plus dat ik niet specifiek op een positie had gesolliciteerd maar een telefoontje heb gekregen of ik interesse had.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_120234249
Komt nog wel, mits ze je niet direct afwijzen
pi_120310842
vroeg me af wat de meeste antwoorden op de volgende sollicitatie vraag:
Wat is je grootste passie?
Ik neem aan dat de recruiter graag iets wilt horen wat aansluiting heeft met het kantoor of vergis ik me nu?
pi_120315995
Voetbal :Y
pi_120325122
Zo'n vraag kan om heel veel redenen gesteld worden in mijn ogen. Als je zenuwachtig bent is het meestal een goede manier om iemand wat tot rust te brengen, je kan er uit halen of je meer een einselganger bent of in groepen wilt leven, je kan het verschil horen tussen waar je werkelijk passie voor hebt en waar je sociaal gewenste antwoorden geeft etc.
pi_120464400
Heeft iemand enig idee hoe de huidige overuren compensatie van KPMG nu in elkaar zit, na het eerder afschaffen van de betaalde compensatie? (zie:http://www.accountant.nl/(...)eren+en+schrapt.aspx)

Is daar nu ook een zogenaamde tijd-voor-tijd regeling zoals bijv. Deloitte en Pwc hanteren? En hoe zitten ze daar qua vakantiedagen? Pwc zit erg ruim met 30, Deloitte toch een stuk krapper met 26 maar daar krijg je wel alle overuren terug in tijd, bij PwC zijn de eerste 5 uren p. week voor jezelf. Iemand die me hier meer over kan vertellen?
pi_120857794
- Ernst & Young zijn de eerste 100 uur p/j eigen tijd.

- KPMG is naar beneden bijgesteld. Het aantal overuren dat je hier maakt (en niet meer krijgt) zou worden meegenomen bij je salarisverhoging. Dit wordt niet heel serieus genomen door het personeel (is mijn ervaring).

- PWC betaalt inderdaad de eerste 5 uur p/w niet. Ik ben dan altijd benieuwd hoe het zit met de mensen die 3x 40 uur p/w maken en dan vervolgens 1x 60 uur p/w (op papier dan, door hun overuren te 'sparen').

[ Bericht 30% gewijzigd door Dr.Cooper op 28-12-2012 13:00:53 ]
  vrijdag 28 december 2012 @ 15:22:27 #191
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_120864460
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 12:21 schreef Dr.Cooper het volgende:
- Ernst & Young zijn de eerste 100 uur p/j eigen tijd.

- KPMG is naar beneden bijgesteld. Het aantal overuren dat je hier maakt (en niet meer krijgt) zou worden meegenomen bij je salarisverhoging. Dit wordt niet heel serieus genomen door het personeel (is mijn ervaring).

- PWC betaalt inderdaad de eerste 5 uur p/w niet. Ik ben dan altijd benieuwd hoe het zit met de mensen die 3x 40 uur p/w maken en dan vervolgens 1x 60 uur p/w (op papier dan, door hun overuren te 'sparen').
En Deloitte:

Deloitte heeft nu een 35/45 regeling. In het voorjaar 10 weken standaard 45 uur werken, in het najaar 10 wekend standaard 35 uur. Eventuele overschrijding van de 35 of 45 uur, krijg je gewoon als verlof terug.
pi_120872085
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 december 2012 15:22 schreef KaBuf het volgende:

[..]

En Deloitte:

Deloitte heeft nu een 35/45 regeling. In het voorjaar 10 weken standaard 45 uur werken, in het najaar 10 wekend standaard 35 uur. Eventuele overschrijding van de 35 of 45 uur, krijg je gewoon als verlof terug.
Goede regeling. Is het mogelijk om 4 x 9 (-1) te doen? Ik hoop dat zoiets wordt opgepakt door andere kantoren.

De enige opmerking is, hoe combineer je dit met de studie? Een groot aantal big 4 (junior) mensen zal één dag per week aan de opleiding spenderen (RA of RE bijvoorbeeld).
  vrijdag 28 december 2012 @ 20:38:05 #193
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_120879602
In SAP staat gewoon vijf maal 7 of 9 uur.
Voor ons kantoor is afgesproken dat studie ook gewoon voor de hele dag, dus 7 en 9 uur geschreven mag worden. Uiteindelijk dus gewoon 8 uur.

En je mag meestal zelf wel kiezen hoe je je uren maakt, als je maar aan het totaal komt. Afhankelijk van de manager of course.
pi_121087181
Ook nog ideeën over mobiliteitsregeling verschillen tussen de kantoren? Deloitte lijkt er qua (sec.) arbeidsvoorwaarden dus goed uit te komen, er vanuit gaande dat salarissen ongeveer gelijk zijn.
pi_121092351
Al ben ik absoluut van mening dat het belangrijk is om naar de arbeidsvoorwaarden te kijken, denk ik zelf dat je eventuele korte termijn meest gunstige voorwaarde je op de lange termijn niet gelukkiger maakt. Ik verwacht dat de echte verschillen heel klein zijn en je beter kunt kijken naar hoe je gesprekken vind gaan bij deze bedrijven om dan te kijken waar je jezelf het beste vindt passen.

Als je op korte termijn geld wil verdienen kan je beter bij een internal audit bij een financial aan de slag (als ze je al aannemen zonder ervaring). Zelf vind ik over het algemeen een paar jaar Big-4 ervaring wel een betere stap voor een carriere.
pi_121097552
Voor de arbeidsvoorwaarden zou ik nooit bij een big-four aan de slag gaan. Toen ik begon waren de andere aanbiedingen die ik had financieel allemaal veel aantrekkelijker, en doe hoef je ook nog eens minder uur te werken. Bij de big-four ga je wat mij betreft omdat jij wilt investeren in jezelf en zo snel mogelijk in een breed kader ervaring wilt opdoen. Denk aan vaktechnische kennis, specifieke kennis van de verschillende sectoren, ervaring in werken onder hoge druk en strikte deadlines etc. etc. Allemaal dingen die later in je carriere door toekomstige werkgevers zal worden gewaardeerd. Bijkomend voordeel is dat de kantoren in mijn ervaring heel makkelijk zijn in het faciliteren van al je wensen met betrekking tot externe opleidingen en cursussen.
  maandag 7 januari 2013 @ 20:28:49 #197
386047 SarsaEd
Work hard, play hard.
pi_121284463
quote:
0s.gif Op donderdag 3 januari 2013 01:24 schreef Ravvie het volgende:
Voor de arbeidsvoorwaarden zou ik nooit bij een big-four aan de slag gaan. Toen ik begon waren de andere aanbiedingen die ik had financieel allemaal veel aantrekkelijker, en doe hoef je ook nog eens minder uur te werken. Bij de big-four ga je wat mij betreft omdat jij wilt investeren in jezelf en zo snel mogelijk in een breed kader ervaring wilt opdoen. Denk aan vaktechnische kennis, specifieke kennis van de verschillende sectoren, ervaring in werken onder hoge druk en strikte deadlines etc. etc. Allemaal dingen die later in je carriere door toekomstige werkgevers zal worden gewaardeerd. Bijkomend voordeel is dat de kantoren in mijn ervaring heel makkelijk zijn in het faciliteren van al je wensen met betrekking tot externe opleidingen en cursussen.
Ik moet zeggen dat de arbeidsvoorwaarden voor iemand die rechtstreeks uit school komt niet verkeerd zijn hoor. Ik kan me wel voorstellen dat je na een paar jaar werkervaring wel iets anders zou willen..
pi_121319132
Dat gaat lekker. Bij 2 kantoren van de Big 4 afgewezen voor een Master afstudeerstage.

Echt klote :(

Het is deels mijn schuld aangezien ik pas in December ging solliciteren, maar ik had toch meer verwacht. Ik had beide kantoren leren kennen via inhousedagen, maar het mocht niet baten.

Wat raden jullie mij nu aan?

Proberen via de andere kantoren of is het te laat.

Ik zag de stage als een manier om uiteindelijk een contract te krijgen bij hun. Zijn er andere manieren om toch aan dit contract te komen?
pi_121319643
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 17:48 schreef waaromniet1988 het volgende:
Dat gaat lekker. Bij 2 kantoren van de Big 4 afgewezen voor een Master afstudeerstage.

Echt klote :(

Het is deels mijn schuld aangezien ik pas in December ging solliciteren, maar ik had toch meer verwacht. Ik had beide kantoren leren kennen via inhousedagen, maar het mocht niet baten.

Wat raden jullie mij nu aan?

Proberen via de andere kantoren of is het te laat.

Ik zag de stage als een manier om uiteindelijk een contract te krijgen bij hun. Zijn er andere manieren om toch aan dit contract te komen?
Solliciteren na behalen van diploma.
Solliciteren na een inhoudedag.
Solliciteren na een business course.

Begrijp niet waarom je niet meteen in hebt gesolliciteerd bij de andere big 4? En je kan het altijd proberen, dus doen!
pi_121319939
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2013 18:01 schreef xminator het volgende:

[..]

Solliciteren na behalen van diploma.
Solliciteren na een inhoudedag.
Solliciteren na een business course.

Begrijp niet waarom je niet meteen in hebt gesolliciteerd bij de andere big 4? En je kan het altijd proberen, dus doen!
Ik heb niet gesolliciteerd bij de andere 2, omdat ze mij niet kennen.
Ik heb gehoord dat het vereist is dat ze je eerder hebben gezien bij bijvoorbeeld een inhousedag of tijdens een business course.

Als ik al niet wordt toegelaten om een assessment te maken bij een kantoor die ik heb leren kennen tijdens een inhousedag, hoe moet het dan met de kantoren die nog nooit eerder van mij gehoord hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')