Vogelaar die weg moest omdat ze ruzie had met ene meneer Castricum. Een minister Leers die een transcriptie van een opname van een gesprek in de Kamer voorleest om vervolgens te ontkennen dat hij dat heeft gezegd.quote:
Die was ook wel hilarisch jaquote:Op woensdag 4 april 2012 15:35 schreef Sloggi het volgende:
Een minister Leers die een transcriptie van een opname van een gesprek in de Kamer voorleest om vervolgens te ontkennen dat hij dat heeft gezegd.
Minderheidskabinetten zijn in het geheel niet zo vreemd, en passen prima binnen het Nederlands staatsbestel.quote:
Dan lijkt het me handiger voor de coalitiepartijen om Leers 'vrijwillig' op te laten stappen. Hij is CDA'er genoeg om dat in het belang van het voortbestaan van het kabinet wel te doen denk ik. Dan kan je hem altijd zelf een mooie reden laten bedenken voor het waarom.quote:Op woensdag 4 april 2012 15:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Een motie van wantrouwen van de oppositie waar de PVV meestemt zou voldoende zijn natuurlijk.
Dat zijn ze wel. Ik heb ze voor dit gedrocht alleen nog maar in demissionaire vorm meegemaakt.quote:Op woensdag 4 april 2012 15:38 schreef Reya het volgende:
[..]
Minderheidskabinetten zijn in het geheel niet zo vreemd, en passen prima binnen het Nederlands staatsbestel.
Maar dat maakt het niet 'gek'. Nog nooit eerder was er een kabinet met de ChristenUnie, maar dat maakte Balkenende-IV niet 'gek'.quote:Op woensdag 4 april 2012 15:40 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat zijn ze wel. Ik heb ze voor dit gedrocht alleen nog maar in demissionaire vorm meegemaakt.
Volgens mij heeft er nog nooit eerder een minderheidskabinet bij de vorst op het bordes gestaan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Colijn_Vquote:Op woensdag 4 april 2012 15:40 schreef remlof het volgende:
[..]
Dat zijn ze wel. Ik heb ze voor dit gedrocht alleen nog maar in demissionaire vorm meegemaakt.
Volgens mij heeft er nog nooit eerder een minderheidskabinet bij de vorst op het bordes gestaan.
Ik vind een minderheidskabinet in een parlementaire democratie veel gekker dan een meerderheidskabinet waar een partij aan mee doet die nog nooit eerder regeringsverantwoordelijkheid heeft gedragen.quote:Op woensdag 4 april 2012 15:42 schreef Reya het volgende:
[..]
Maar dat maakt het niet 'gek'. Nog nooit eerder was er een kabinet met de ChristenUnie, maar dat maakte Balkenende-IV niet 'gek'.
Dat kabinet heb ik niet meegemaakt. Het heeft ook maar twee dagen(!) gezeten en is dus nooit aan regeren toegekomen.quote:Op woensdag 4 april 2012 15:45 schreef Sloggi het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabinet-Colijn_V
Pardon, we hebben het hier over een deal, de PVV is zoals altijd vrij om te doen wat ze willen. Het gaat er hier specifiek om dat de PVV zou willen dat CDA en VVD dit prima vinden. Je draait om de hete brij heen, zo'n deal is politieke zelfmoord.quote:Op woensdag 4 april 2012 15:30 schreef remlof het volgende:
[..]
Hoeveel zetels hadden VVD en CDA ook alweer samen?
Minderheidskabinetten zijn geen uitzonderingen in parlementaire democratieën. In Noorwegen, toch bezwaarlijk een bananenrepubliek te noemen, is het decennialang de norm geweest, en ook in Zweden en Denemarken bestaat er ruime ervaring mee.quote:Op woensdag 4 april 2012 15:54 schreef remlof het volgende:
[..]
Ik vind een minderheidskabinet in een parlementaire democratie veel gekker dan een meerderheidskabinet waar een partij aan mee doet die nog nooit eerder regeringsverantwoordelijkheid heeft gedragen.
Maar dat zal wel aan mij liggen.
Als de PVV Leers weg wil hebben en ze kunnen de oppositie aan een meerderheid helpen bij een motie van wantrouwen, dan zou dat toch een mooie manier zijn om van Leers af te komen voor ze?quote:Op woensdag 4 april 2012 15:58 schreef kingmob het volgende:
[..]
Pardon, we hebben het hier over een deal, de PVV is zoals altijd vrij om te doen wat ze willen. Het gaat er hier specifiek om dat de PVV zou willen dat CDA en VVD dit prima vinden. Je draait om de hete brij heen, zo'n deal is politieke zelfmoord.
Moeten wetten altijd uitgevoerd worden, ook wanneer je niemand benadeelt met het niet uitvoeren van de wet?quote:Dit heeft natuurlijk allemaal te maken met het naleven van wetten die door de tweede kamer zijn goedgekeurd. Nu komen er een paar zaken met een zieligheidsfactor in de media en dan zouden deze wetten overboord gegooid moeten worden. Beetje vreemd allemaal, als een minister op de vingers getikt wordt omdat hij de wetten uitvoerd.
Dan hebben de eerste en tweede kamer gefaald toen de wet werd behandeld. Dat kun je niet op het bord van de minister leggen.quote:Op woensdag 4 april 2012 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Moeten wetten altijd uitgevoerd worden, ook wanneer je niemand benadeelt met het niet uitvoeren van de wet?
Het is best mogelijk om te constateren dat de wet niet zorgvuldig is geformuleerd, tijdelijk te gedogen (desnoods doordat de minister voor elk gedooggeval zijn bevoegdheden gebruikt) en ondertussen de wet te herschrijven.
Het is natuurlijk van de zotten dat een kind wat hier al zolang woont en wat notabene is geadopteerd het land moet verlaten, enkel omdat zijn ouders hem naar hier hebben meegenomen.
Als iemand hier op vierjarige leeftijd komt dan kan je het misschien nog maken om hem een jaar later uit te zetten, maar zoveel later...
Het zit hem niet zozeer in dat het niet zou kunnen, maar meer in dat het niet wenselijk wordt geacht af te wijken van het staande beleid.quote:Op woensdag 4 april 2012 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Moeten wetten altijd uitgevoerd worden, ook wanneer je niemand benadeelt met het niet uitvoeren van de wet?
Het is best mogelijk om te constateren dat de wet niet zorgvuldig is geformuleerd, tijdelijk te gedogen (desnoods doordat de minister voor elk gedooggeval zijn bevoegdheden gebruikt) en ondertussen de wet te herschrijven.
Het is natuurlijk van de zotten dat een kind wat hier al zolang woont en wat notabene is geadopteerd het land moet verlaten, enkel omdat zijn ouders hem naar hier hebben meegenomen.
Als iemand hier op vierjarige leeftijd komt dan kan je het misschien nog maken om hem een jaar later uit te zetten, maar zoveel later...
De vraag is natuurlijk of de oppositie Leers wel weg wil. Zo'n splijtzwam ga je natuurlijk niet wegsturen. Sowieso zou de PVV in een moeilij paret komen als ze een motie van wantrouwen zouden steunen die geen meerderheid haalt omdat oppositiepartijen die niet steunen.quote:Op woensdag 4 april 2012 16:04 schreef remlof het volgende:
[..]
Als de PVV Leers weg wil hebben en ze kunnen de oppositie aan een meerderheid helpen bij een motie van wantrouwen, dan zou dat toch een mooie manier zijn om van Leers af te komen voor ze?
Het zal de PVV inderdaad niet in dank worden afgenomen door de regeringspartijen, maar de vraag is hoeveel Wilders dat kan schelen.
Ik denk dat de PVV sowieso in een lastig parket zou komen.quote:Op woensdag 4 april 2012 16:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De vraag is natuurlijk of de oppositie Leers wel weg wil. Zo'n splijtzwam ga je natuurlijk niet wegsturen. Sowieso zou de PVV in een moeilij paret komen als ze een motie van wantrouwen zouden steunen die geen meerderheid haalt omdat oppositiepartijen die niet steunen.
De wetgevende macht? Leers is onderdeel van de uitvoerende macht. Trias politica enzo.quote:Op woensdag 4 april 2012 16:50 schreef Hexagon het volgende:
Het punt is dat er een persoon in Nederland zich niet achter de wet kan verschuilen en dat is degene die die wetten maakt.
Dat klopt niet.quote:Op woensdag 4 april 2012 17:02 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
[..]
De wetgevende macht? Leers is onderdeel van de uitvoerende macht. Trias politica enzo.
Maar de wetgevende macht heeft wel de 'macht' om zelf te bepalen welke wetten ze nodig achten, en als ze dat niet nodig achten in Den Haag dan hoeft er ook geen nieuwe wet te komen.quote:Op woensdag 4 april 2012 16:50 schreef Hexagon het volgende:
Het punt is dat er een persoon in Nederland zich niet achter de wet kan verschuilen en dat is degene die die wetten maakt.
Of Rutte liegt tegen de Kamer, of De Volkskrant zit fout.quote:Rutte meldt Kamer in zes regels: positie Leers niet besproken
Premier Mark Rutte heeft vandaag benadrukt dat 'noch in het Catshuis, noch in een andere setting buiten het Catshuis' de positie van minister Gerd Leers (Asiel en Immigratie) onderwerp van gesprek is geweest.
http://www.volkskrant.nl/(...)niet-besproken.dhtml
Ik leg het liever op het bord van de minister dan op het bord van deze kinderen.quote:Dan hebben de eerste en tweede kamer gefaald toen de wet werd behandeld. Dat kun je niet op het bord van de minister leggen.
Het zal best besproken zijn, maar dan in een situatie die Rutte later als "off the record" kan bestempelen. In de tuin met Geert bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 4 april 2012 17:11 schreef Sloggi het volgende:
Nu wordt het interessant:
[..]
Of Rutte liegt tegen de Kamer, of De Volkskrant zit fout.
Wie lekt de notulen van het Catshuisberaad even?
Precies, in dit geval hoort een minister gewoon zijn discretionaire bevoegdheid te gebruiken. Dat zou ook altijd gebeurd zijn en er had geen haan naar gekraaid. Maar nu hebben we een minderheidsregering met een xenofobe gedoogpartner en nu durft deze minister dat niet meer, terwijl de wet die hij uitvoert wel uitgaat van de mogelijkheid uitzonderingen te maken.quote:Op woensdag 4 april 2012 17:19 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Als er een wet zou komen die moslims verbiedt om in bioscopen, parken, zwembaden enzovoorts te komen zou die dan uitgevoerd moeten worden?
Ik neem bewust even een extreem voorbeeld (niet zonder precedent) om duidelijk te krijgen waar de grens ligt en waardoor die grens wordt bepaald.
Ik snap dat je niet zomaar van een wet kan afwijken maar op zijn minst zou Leers kunnen wachten met die uitzetting en ondertussen aan een voorstel tot wetswijziging kunnen (laten) werken. Misschien tot die tijd via een koninklijk besluit formaliseren dat schrijnende gevallen niet worden uitgezet totdat in het parlement is besloten of dat de wet wordt gewijzigd.
Ik heb niets met Mauro (eerder gevallen, Pasic en dat Bosnische meisje, deden mij meer om de een of andere reden), het gaat om het principe dat je niet kinderen jong hier laat komen en ze 10-15 jaar later alsnog uitzet. Dat is simpelweg onfatsoenlijk. De Nederlandse overheid is er zelf verantwoordelijk voor dat die procedure zo lang heeft geduurd, dan moet zij daar nu ook maar de consequenties van aanvaarden. En zeg nou zelf, een jongen die hier in een ogenschijnlijk stabiel adoptiegezin is opgegroeid zal vast een nuttige bijdrage kunnen leveren aan ons landje.
[..]
Ik leg het liever op het bord van de minister dan op het bord van deze kinderen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |