Dit is wel goed dat ze het mes in pretstudies steken van opleidingen waar je toch niks aan hebt.quote:DEN HAAG - Het aantal ’nutteloze’ mbo-opleidingen wordt sterk verminderd. Dat zijn opleidingen die wel populair zijn onder studenten, maar nauwelijks uitzicht bieden op een baan.
Minder studenten moeten populaire beroepsopleidingen tot bijvoorbeeld artiest of mediaontwerper kunnen volgen en kleine technische opleidingen die wel belangrijk zijn voor de economie moeten fuseren, zo staat in de hervormingsplannen voor het mbo die minister Van Bijsterveldt (Onderwijs) vandaag naar de Tweede Kamer stuurt. Ze gaat de touwtjes strakker in handen nemen door slechts een beperkt aantal licenties af te geven voor deze studies.
De afgelopen jaren steeg het aantal mbo-scholieren sterk tot 525.000 in 2010. Mbo-instellingen bedachten steeds meer opleidingen om scholieren en budget binnen te harken, maar inmiddels daalt het aantal scholieren in veel regio’s door de vergrijzing en de populariteit van de havo. Veel opleidingen hebben hierdoor aan kwaliteit ingeboet, terwijl de vraag naar vaklui op de arbeidsmarkt groot blijft.
bron: http://www.telegraaf.nl/b(...)etstudies_mbo__.html
Er zijn overal pretstudiesquote:Op maandag 2 april 2012 07:45 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Dit is wel goed dat ze het mes in pretstudies steken van opleidingen waar je toch niks aan hebt.
Maar dit wordt natuurlijk niet gedaan op het hbo terwijl daar veel meer pretstudies zijn.
vooral die cultuur studiesquote:Op maandag 2 april 2012 07:53 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Er zijn overal pretstudiesmaar van die nutteloze studies, waar niemand naartoe gaat, en baan"garantie" 0,0001% is... is beter om te schrappen. Niet alleen voor de zielepoten die die studie volgen, maar ook voor onze belasting
(geen werk = uitkering bladiebla, you get my drift)
Moeten we wel op andere manier creativiteit gaan stimuleren...quote:Op maandag 2 april 2012 07:59 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Wat dacht je van "kunstenaar" en " artiest"![]()
![]()
Ja, ik geef ze een kwast, een potlood, papier en schaar. Ga maar in je vrije tijd knippen plakken en kleuren. Leer ondertussen voor iets waar je wat meer toekomst mee kan hebben.quote:Op maandag 2 april 2012 08:29 schreef poepeneesje het volgende:
[..]
Moeten we wel op andere manier creativiteit gaan stimuleren...
Zonder creativiteit zou je niets van uitvindingen om je heen hebben en nog steeds in de steentijd leven.quote:Op maandag 2 april 2012 08:30 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Ja, ik geef ze een kwast, een potlood, papier en schaar. Ga maar in je vrije tijd knippen plakken en kleuren. Leer ondertussen voor iets waar je wat meer toekomst mee kan hebben.
Ik weet het, ik overdrijf behoorlijk, maar denk dat het wel de waarheid zou moeten zijn, minder geneuzel en meer toekomstgericht schoolwerk. Creativiteit, prima, doe maar in je eigen tijd...
Een en vergeet bijvoorbeeld niet die 'nutteloze' en 'kleine' kunstenaars die NL in het verleden heeft gehad, die dragen totaal niets bij...quote:Op maandag 2 april 2012 08:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zonder creativiteit zou je niets van uitvindingen om je heen hebben en nog steeds in de steentijd leven.
Weet je wat pas nutteloze studies zijn al die boekhouders die maar meer regels bedenken om elkaar aan het werk te krijgen en nog meer van zulke inporductieve mensen erbij te krijgen.
Half mee eens, ik denk dat uitvindingen er toch wel komen, maar dan bedacht in vrije tijd. Maargoed dat is iets waar je niet over kan oordelen.quote:Op maandag 2 april 2012 08:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zonder creativiteit zou je niets van uitvindingen om je heen hebben en nog steeds in de steentijd leven.
Weet je wat pas nutteloze studies zijn al die boekhouders die maar meer regels bedenken om elkaar aan het werk te krijgen en nog meer van zulke inporductieve mensen erbij te krijgen.
Ik denk dat je het andersom moet zien, waarom zou jij je gek laten maken om iets te behouden wat nagenoeg geen financieel gewin geeft, maar grotere kans op verlies en kosten voor andere?quote:Op maandag 2 april 2012 08:55 schreef Basp1 het volgende:
Dus het conservatorium moet maar helemaal afgeschaft worden gia?
GVD wat gaat er mis in deze wereld dat iedere mongool zich maar helemaal gek laat maken door het marktdenken en gelooft dat alles direct meteen een financieel gewin moet opleveren in de maatschappij.![]()
Er zijn 1 miljoen mensen in de wao/wia weten we wel wat dat kost, ja jij ook gia.
Creativiteit kan je niet leren, dat heb je of dat heb je niet.quote:Op maandag 2 april 2012 08:40 schreef poepeneesje het volgende:
[..]
Een en vergeet bijvoorbeeld niet die 'nutteloze' en 'kleine' kunstenaars die NL in het verleden heeft gehad, die dragen totaal niets bij...
Maar het kan wel gestimuleerd wordenquote:Op maandag 2 april 2012 09:00 schreef Q. het volgende:
[..]
Creativiteit kan je niet leren, dat heb je of dat heb je niet.
Creativiteit moet je wel koesteren, als je deze creatieve mensen dwingt om zich in het keurslijf van de marktdenkers te gaan wringen komt er niets moois meer uit en verwordt kunst in de ruimste zin van het woord tot dezelfde grijze muizen massa waar de boekhouders debet aan zijn.quote:Op maandag 2 april 2012 09:00 schreef Q. het volgende:
[..]
Creativiteit kan je niet leren, dat heb je of dat heb je niet.
Met zo'n opleiding word je anders evengoed in een keurslijf gedwongen.quote:Op maandag 2 april 2012 09:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Creativiteit moet je wel koesteren, als je deze creatieve mensen dwingt om zich in het keurslijf van de marktdenkers te gaan wringen komt er niets moois meer uit en verwordt kunst in de ruimste zin van het woord tot dezelfde grijze muizen massa waar de boekhouders debet aan zijn.
Het gaat hier toch over MBO, of niet?quote:Op maandag 2 april 2012 08:55 schreef Basp1 het volgende:
Dan ga je er wel vanuit dat iedereen die zo'n pretstudie doet, ook daadwerkelijk een creatief mens is.quote:Op maandag 2 april 2012 09:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Creativiteit moet je wel koesteren, als je deze creatieve mensen dwingt om zich in het keurslijf van de marktdenkers te gaan wringen komt er niets moois meer uit en verwordt kunst in de ruimste zin van het woord tot dezelfde grijze muizen massa waar de boekhouders debet aan zijn.
Dan moeten we bij de andere studies die mensen volgen ook vanuit gaan dat ze allemaal hun hart volgen. En dat is absoluut niet het geval kan ik je vertellen.quote:Op maandag 2 april 2012 09:15 schreef Casos het volgende:
[..]
Dan ga je er wel vanuit dat iedereen die zo'n pretstudie doet, ook daadwerkelijk een creatief mens is.
Precies. Degenen die écht creatief zijn en zo'n studie volgen, komen er wel. Degenen die zo'n studie doen, omdat ze niks anders weten om te doen, hebben dan daarna nog de mogelijkheid en middelen om alsnog een andere studie te gaan doen. Op het moment dat ze wel weten wat ze later willen worden.quote:Op maandag 2 april 2012 09:15 schreef Casos het volgende:
[Dan ga je er wel vanuit dat iedereen die zo'n pretstudie doet, ook daadwerkelijk een creatief mens is.
Dat is natuurlijk de grote ironie in deze situatie.quote:Mbo-instellingen bedachten steeds meer opleidingen om scholieren en budget binnen te harken
In hoeverre boekhouden nuttig of nutteloos is daar kun je over discussiëren, al zal uiteindelijk toch de boekhouding wel gedaan moeten worden in de ene of de andere vorm.quote:Op maandag 2 april 2012 08:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je moet in Nederland nou eenmaal een baan hebben die redelijk wat geld oplevert, wil je een beetje normaal kunnen leven. Zo werkt het nou eenmaal, je kunt wel heel idealistisch en creatief zijn, maar je zult toch ergens moeten wonen en leven.quote:Op maandag 2 april 2012 08:55 schreef Basp1 het volgende:
GVD wat gaat er mis in deze wereld dat iedere mongool zich maar helemaal gek laat maken door het marktdenken en gelooft dat alles direct meteen een financieel gewin moet opleveren in de maatschappij.![]()
Er zijn 1 miljoen mensen in de wao/wia weten we wel wat dat kost, ja jij ook gia.
Maar die is alleen nuttig omdat die boekhouders elkaar aan het werk houden en wij maar moeten geloven dat het allemaal noodzakelijk is, Ja tuurlijk is het noodzakelijk maar het is als een gezwel omdat ze zelf de regels maken en deze steeds aanpassen om maar meer van zulke improductieven aan het werk te krijgen.quote:Op maandag 2 april 2012 09:54 schreef Pandorado het volgende:
Maar als studie is boekhouden zonder meer nuttig zolang de studie goed uitzicht op een baan geeft.
MBO boekhouders verzinnen geen regeltjes hoor, die kloppen factuurtjes in en dergelijke.quote:Op maandag 2 april 2012 10:05 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar die is alleen nuttig omdat die boekhouders elkaar aan het werk houden en wij maar moeten geloven dat het allemaal noodzakelijk is, Ja tuurlijk is het noodzakelijk maar het is als een gezwel omdat ze zelf de regels maken en deze steeds aanpassen om maar meer van zulke improductieven aan het werk te krijgen.
Zoals het heden ten dage met dit kabinet werkt begint men onderaan te knabbelen en voor we het weten gaat het opeens over alle opleidingen.quote:Op maandag 2 april 2012 10:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
MBO boekhouders verzinnen geen regeltjes hoor, die kloppen factuurtjes in en dergelijke.
Dat zal het niveau alleen maar omlaag trekken. Idem voor de rekentoets.quote:Op maandag 2 april 2012 10:41 schreef DroogDok het volgende:
Trek dit ook gelijk door naar HBO en WO.
Of begin eigenlijk al op het voortgezetonderwijs, alle pakketten zonder wiskunde op een fatsoenlijk niveau schrappen, dat moet gewoon verplicht zijn.
Volgens mij is het Conservatorium toch echt van een heel andere orde dan zoiets als een MBO-opleiding artiest. Volgens mij kun je niet of nauwelijks leren om "artiest" te worden. Dat heb je in je, of je hebt het niet. Ik vermoed dat je op zo'n MBO-opleiding vooral leert om je te gedragen volgens bepaalde "succesformules", met bar weinig ruimte voor eigenheid. Het idee van music for the masses....quote:Op maandag 2 april 2012 08:55 schreef Basp1 het volgende:
Je komt ook niet zomaar in aanmerking voor het conservatorium. Het is niet zoals bij andere studies enkel een kwestie van inschrijven en eventueel nog voldoen aan bepaalde eisen m.b.t. profiel / vakken op de middelbare school.quote:Op maandag 2 april 2012 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
Volgens mij is het Conservatorium toch echt van een heel andere orde dan zoiets als een MBO-opleiding artiest. Volgens mij kun je niet of nauwelijks leren om "artiest" te worden. Dat heb je in je, of je hebt het niet. Ik vermoed dat je op zo'n MBO-opleiding vooral leert om je te gedragen volgens bepaalde "succesformules", met bar weinig ruimte voor eigenheid. Het idee van music for the masses....
Leerlingen op het Conservatorium zijn echt op een ander (lees: hoger) niveau bezig. Dergelijke muzikale talenten moeten we koesteren, al ziet lang niet iedereen het belang daarvan. Ik ben groot voorstander van een levendige cultuursector, met goede orkesten en dergelijke. En ik heb dan weer veel minder met commerciële studies op MBO-niveau.
Waarom zouden we schooltypes als LTS en LEAO terug willen? Denk je dat ouders dan ineens hun kinderen niet meer liever naar de havo zien gaan? Volgens mij draait het voor zeker 80 procent om prestige en gezichtsverlies. De VMBO als afvoerputje (LTS en LEAO zijn op voorhand hetzelfde lot beschoren). Gaandeweg zijn de eisen die aan havo-leerlingen worden gesteld, steeds verder omlaaggeschroefd.quote:Op maandag 2 april 2012 10:49 schreef stopnaald het volgende:
Achterlijke kut-bezuiniging in een totaal verrot schoolsysteem. Wij volwassenen dwingen kinderen op steeds jongere leeftijd ingrijpende en vooral blijvende keuzes te maken omtrent hun toekomst (als vrijwel enige land in de OESO). Het gevolg is logisch: iedereen wordt maar in een keurslijf gepropt en veel talent gaat verloren. Waarom? Dat achterlijke markt-denken. Dat geen ruimte overlaat voor laatbloeiers, creativiteit afstraft en bovendien gigantisch polariseert. WEG met die achterlijke CITO-eindtoets. WEG met die belachelijke VMBO-vakkenpakketten. Terug met de LHNO, LTS, LEAO etc. En oh ja, WEG met die schoolkollossen. GEEN scholenmolochs van 10000-den leerlingen, maar kleinschaliger en gerichter lesgeven in aparte scholen (een LTS-ser IS geen LEAO-er) van hooguit 1000 leerlingen. DAN pas krijg je wérkelijke en gezóndere marktwerking, want dan is er werkelijk wat te kiezen, zowel voor ouders, als leerlingen.
Waarom willen ouders graag dat hun kids naar de HAVO gaan? Omdat VMBO geen startkwalificatie oplevert. Omdat MBO (zeker de MBO-2/3 opleidingen) één grote grap zijn en nog steeds geen werkelijke startkwalificatie opleveren (hoezeer het ministerie ook zijn best doet met het beweren van wel, ouders én werkgevers weten écht wel beter). En je sowieso veroordeeld wordt tot een onderbetaalde kut-baan. Veelal in de bekende sectoren zorg, politie, horeca etc, waarbij je als werknemer nog net geen slavenstatus hebt.
Ik snap dat er bezuinigd moet worden. Dat moet ook. Maar ga eerst maar eens snijden in die achterlijke bestuurders-salarissen, haal ook maar eens een grote streep door al die miljoenen-kostende overbodige school-nieuwbouwprojecten, bezuinig eens een paar van die volstrekt overbodige managementlagen weg.
En toen heeft men ok maar de eisen op het HBO en de UNI aan het lagere niveau van de vooropleidingen aangepast. Alleen maar voor de farce van een kennis economie te maken.quote:Op maandag 2 april 2012 10:55 schreef Elfletterig het volgende:
Gaandeweg zijn de eisen die aan havo-leerlingen worden gesteld, steeds verder omlaaggeschroefd.
Dit ben ik faliekant NIET met je eens. Tegenwoordig wordt je als 12-jarige gedwongen om te kiezen voor het VO. Hoewel kiezen? Er valt bijna niets te kiezen, want de basisschool, samen met het VO kiezen voor jou. Heb je een klote ib-er op de basisschool (zo'n geitewollensok-figuur, die vooral vind dat je niet te hoog moet inzetten - ik spreek uit ervaring) dan ben je veroordeelt tot het VMBO.quote:Op maandag 2 april 2012 10:49 schreef Elfletterig het volgende:
Pretstudies bestaan bij de gratie van de hoge welvaart in dit land. Vroeger kozen jongeren een vak, omdat ze uiteindelijk een baan moesten vinden, want er moest brood op de plank. Tegenwoordig zijn mensen zo welvarend dat men zich een studie kan permittteren die "leuk" is...
[..]
Iedereen hoogopgeleidquote:Op maandag 2 april 2012 11:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En toen heeft men ok maar de eisen op het HBO en de UNI aan het lagere niveau van de vooropleidingen aangepast. Alleen maar voor de farce van een kennis economie te maken.
Onzin! Een vroegere LTS-ser had wel degelijk een startkwalificatie. Hetzelfde gold ook voor een LEAO-er. Er werd terzake lesgegeven. Geen gelul met 3 vreemde talen voor een knul die automonteur of lasser wilde worden. Geen gekneuter met koken of "gezondheid" voor een meid die op kantoor wilde werken.quote:Op maandag 2 april 2012 10:55 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom zouden we schooltypes als LTS en LEAO terug willen? Denk je dat ouders dan ineens hun kinderen niet meer liever naar de havo zien gaan? Volgens mij draait het voor zeker 80 procent om prestige en gezichtsverlies. De VMBO als afvoerputje (LTS en LEAO zijn op voorhand hetzelfde lot beschoren). Gaandeweg zijn de eisen die aan havo-leerlingen worden gesteld, steeds verder omlaaggeschroefd.
Zou leuk zijn, maar is natuurlijk onmogelijk. Maar het is wel degelijk mogelijk om diegenen die met hun handen willen werken, dat ook mogelijk voor hen te maken. Een toekomstig lasser hoef je wat mij betreft niet lastig te vallen met biologie. Een kok niet met techniek en een verpleegster niet met levo/ckv.quote:
Het verdwijnen van dit soort dstudies is misschien wat overdreven. Maar juist daar zouden ze wel loting kunnen toepassen. En collegegeld verhogen voor pretstudies, evenals verlagen studiekosten aan TU bijvoorbeeld.quote:Op maandag 2 april 2012 09:17 schreef DS4 het volgende:
Zou Culturele antropologie dan ook gaan vedwijnen? Mooi!
Of je snapt even wat ik bedoel.quote:Op maandag 2 april 2012 11:36 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Zou leuk zijn, maar is natuurlijk onmogelijk. Maar het is wel degelijk mogelijk om diegenen die met hun handen willen werken, dat ook mogelijk voor hen te maken. Een toekomstig lasser hoef je wat mij betreft niet lastig te vallen met biologie. Een kok niet met techniek en een verpleegster niet met levo/ckv.
Tegenwoordig? Dat is al decennia zo.quote:Op maandag 2 april 2012 11:05 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Dit ben ik faliekant NIET met je eens. Tegenwoordig wordt je als 12-jarige gedwongen om te kiezen voor het VO. Hoewel kiezen? Er valt bijna niets te kiezen, want de basisschool, samen met het VO kiezen voor jou. Heb je een klote ib-er op de basisschool (zo'n geitewollensok-figuur, die vooral vind dat je niet te hoog moet inzetten - ik spreek uit ervaring) dan ben je veroordeelt tot het VMBO.
Boekhouding is ook heel nuttig voor het beoordelen van de efficiency van bedrijfsprocessen. Een goede boekhouding laat zien welke machines veel materiaalverlies opleveren, of de overheadkosten uit de hand lopen en er misschien wel goederen uit het magazijn verduisterd worden. Dit wordt ook wel de interne verslaggeving genoemd. Waar jij op doelt is denk ik de externe verslaggeving en de fiscale verslaggeving, dáár is het veel interessanter om de grenzen van het creatief boekhouden op te zoeken.quote:Op maandag 2 april 2012 10:05 schreef Basp1 het volgende:
Maar die is alleen nuttig omdat die boekhouders elkaar aan het werk houden en wij maar moeten geloven dat het allemaal noodzakelijk is, Ja tuurlijk is het noodzakelijk maar het is als een gezwel omdat ze zelf de regels maken en deze steeds aanpassen om maar meer van zulke improductieven aan het werk te krijgen.
Wel, het aanbod beperken in directe zin is nooit een goed idee. Verstandiger is het als je meer gaat sturen met bestaande subsidie-instrumenten, dus bijvoorbeeld niet meer aan alle studies subsidie toekennen of de studiefinanciering van studenten (hoe dat op het MBO gaat weet ik niet, maar die zullen wel iets vergelijkbaars als studiefinancieringen krijgen) gerichter inzetten.quote:Op maandag 2 april 2012 11:39 schreef Janneke141 het volgende:
Numerus fixus op basis van arbeidsmarktpotentieel, geen gek idee eigenlijk.
Dat wordt ook wel een planeconomie genoemd.quote:Op maandag 2 april 2012 11:39 schreef Janneke141 het volgende:
Numerus fixus op basis van arbeidsmarktpotentieel, geen gek idee eigenlijk.
Ik snap de opmerking "tegenwoordig word je als 12-jarige gedwongen om te kiezen" totaal niet. Dat is al sinds mensenheugenis het geval. De basisschool loopt af na groep 8 (voorheen klas 6) en leerlingen gaan daarna naar het voortgezet onderwijs. Ik had klasgenoten die destijds naar de LTS gingen, maar uiteindelijk via het MBO een HBO-diploma haalden.quote:Op maandag 2 april 2012 11:05 schreef stopnaald het volgende:
Dit ben ik faliekant NIET met je eens. Tegenwoordig wordt je als 12-jarige gedwongen om te kiezen voor het VO. Hoewel kiezen? Er valt bijna niets te kiezen, want de basisschool, samen met het VO kiezen voor jou. Heb je een klote ib-er op de basisschool (zo'n geitewollensok-figuur, die vooral vind dat je niet te hoog moet inzetten - ik spreek uit ervaring) dan ben je veroordeelt tot het VMBO.
Eenmaal op het VMBO is verdomd moeilijk om nog ophoog te klimmen. Sowieso is na de twee brugjaren (let wel, dan is de leerling nog pas 14 jaar!) absoluut onmogelijk om vanuit BBL/KBL naar TL/MAVO te komen (vanwege verschillende vakkenpakketten, bewust zo besloten door het ministerie). En om van TL/MAVO naar HAVO te komen wordt ook steeds moeilijker gemaakt. Een diploma volstaat niet meer (zoals vroeger, ook weer zo'n "verbetering" vanuit het ministerie), nee, je moet een heel bijspijker-traject volgen, mét natuurlijk weer zo'n allesbepalende eindtoets. Krijg je voor al je inzet als straf 2x examenstress te verduren, want niet geslaagd voor je eindtoets, GEEN HAVO, maar alsnog gedumpt naar het MBO, wat je dus HELEMAAL NIET WILT. En dan nog verbaasd zijn over het gebrek aan motivatie?
Ook het afstraffen van HAVO-ers die via HBO, alsnog naar Uni willen is uitgebreid in allerlei journaals aan de orde geweest.
WIJ als volwassenen (die over het algemeen WEL een deugdelijke opleiding hebben gehad) KIEZEN er bewust voor om deze wantoestanden in stand te houden. Wat ik werkelijk bizar vind, is dat diezelfde volwassenen de gore lef hebben om de mindere prestaties (van het huidige veel ondeugdelijkere onderwijs) op het conto van de leerlingen te schrijven. WERKELIJK ASOCIAAL!!!
Klopt, maar de richtlijnen/eisen worden steeds strenger, met navenante gevolgen voor (het niveau van) de leerlingen.quote:Op maandag 2 april 2012 11:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tegenwoordig? Dat is al decennia zo.
Wij krijgen pas stufi als we 18 zijn dus al zijn we 16 en halen ons vmbo-t diploma draai je gewoon 2 jaar op voor de reiskostenquote:Op maandag 2 april 2012 11:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wel, het aanbod beperken in directe zin is nooit een goed idee. Verstandiger is het als je meer gaat sturen met bestaande subsidie-instrumenten, dus bijvoorbeeld niet meer aan alle studies subsidie toekennen of de studiefinanciering van studenten (hoe dat op het MBO gaat weet ik niet, maar die zullen wel iets vergelijkbaars als studiefinancieringen krijgen) gerichter inzetten.
Dit is het gevolg van het aanbieden van vakken puur voor algemene ontwikkeling, terwijl schoolkeuze daar juist niet van afhangt.quote:Op maandag 2 april 2012 11:33 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Onzin! Een vroegere LTS-ser had wel degelijk een startkwalificatie. Hetzelfde gold ook voor een LEAO-er. Er werd terzake lesgegeven. Geen gelul met 3 vreemde talen voor een knul die automonteur of lasser wilde worden. Geen gekneuter met koken of "gezondheid" voor een meid die op kantoor wilde werken.
Hoe weet ik dat? Ik ben zelf een oud-LEAO-er, vervolgens MAVO en daarop HBO.
Mijn dochter: VMBO-TL, wil naar HAVO (moet zoals ik al zei een heel bijspijker-traject doorlopen mét verplichte eindtoets) en daarna naar HBO.
Ik heb gezien en meegemaakt wat het VMBO is. Kijk maar even met me mee:
Nederlands
Frans/Duits (ene jaar ene taal, andere jaar andere taal. Iedereen krijg dus minimaal 1 jaar Frans en Duits)
Engels
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Wiskunde
Biologie
Gym (veelal spelletjes en cooper-testen, waarbij de lat werkelijk héél laag gelegd wordt, want anders kunnen teveel kinderen het niet aan wegens slechte conditie)
Muziek (geen muziek-theorie, geen notenlezen, geen werkelijke inhoud)
Tekenen (geen theorie, geen perspectief of anderszins inhoudelijke lesstof)
Handarbeid (wat vrijblijvend gekloot met blokjes hout, wat figuurzagen that's it)
Verzorging (gekloot met make-up, nagels en haren en wat koken. Pannekoeken bakken, dat niveau. Dat had ze als welp op de scouting al geleerd).
Techniek (bijna het zelfde als handarbeid, met daarnaast wat simpel gekloot met electriciteit, klein circuitje bouwen).
quote:Informatica (hoe zet ik een pc aan en een beetje Word en Powerpointjes maken. Niets over programmeertaal - welke zijn er, waar dient het voor, werkelijk niets inhoudelijks.
Levensbeschouwelijke vorming (wat geneuzel over cultuur, maatschappijleer en religie. Nee, niets werkelijk interessants als bijv. welke kunstvormen en stromingen zijn er. Nee, dat we in NL een 1e en 2e kamer hebben (en wat vervolgens de functie is, wordt niet verteld). Dat er in NL 3 wereldgodsdiensten zijn (alle overige belangrijke stromingen én het atheïsme werd volstrekt genegeerd) en hun belangrijkste feestdagen (maar niet waarom dat feestdagen waren).
En dan praten we dus over het vakkenpakket van de VMBO-TL
Het is van alles een heleboel oppervlakkig geneuzel en eigenlijk NIETS.
Het verschil in niveau en hoeveelheid van de lesstof tussen onderbouw en bovenbouw is gewoonweg enorm. En vergis je niet, dat is allemaal BEWUST zo gemaakt.
Volgens mij beginnen hier wat dingen door elkaar te lopen. Ik heb nooit beweerd dat mensen met een LEAO- of LTS-opleiding niet over een deugdelijke startkwalificatie beschikken. Ik heb proberen aan te geven dat ouders hun kinderen het liefste op de havo (of hoger) zien terechtkomen, omdat het VMBO een imago heeft als "afvoerputje".quote:Op maandag 2 april 2012 11:33 schreef stopnaald het volgende:
Onzin! Een vroegere LTS-ser had wel degelijk een startkwalificatie. Hetzelfde gold ook voor een LEAO-er. Er werd terzake lesgegeven. Geen gelul met 3 vreemde talen voor een knul die automonteur of lasser wilde worden. Geen gekneuter met koken of "gezondheid" voor een meid die op kantoor wilde werken.
Hoe weet ik dat? Ik ben zelf een oud-LEAO-er, vervolgens MAVO en daarop HBO.
Mijn dochter: VMBO-TL, wil naar HAVO (moet zoals ik al zei een heel bijspijker-traject doorlopen mét verplichte eindtoets) en daarna naar HBO.
Ik heb gezien en meegemaakt wat het VMBO is. Kijk maar even met me mee:
Nederlands
Frans/Duits (ene jaar ene taal, andere jaar andere taal. Iedereen krijg dus minimaal 1 jaar Frans en Duits)
Engels
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Wiskunde
Biologie
Gym (veelal spelletjes en cooper-testen, waarbij de lat werkelijk héél laag gelegd wordt, want anders kunnen teveel kinderen het niet aan wegens slechte conditie)
Muziek (geen muziek-theorie, geen notenlezen, geen werkelijke inhoud)
Tekenen (geen theorie, geen perspectief of anderszins inhoudelijke lesstof)
Handarbeid (wat vrijblijvend gekloot met blokjes hout, wat figuurzagen that's it)
Verzorging (gekloot met make-up, nagels en haren en wat koken. Pannekoeken bakken, dat niveau. Dat had ze als welp op de scouting al geleerd).
Techniek (bijna het zelfde als handarbeid, met daarnaast wat simpel gekloot met electriciteit, klein circuitje bouwen).
Informatica (hoe zet ik een pc aan en een beetje Word en Powerpointjes maken. Niets over programmeertaal - welke zijn er, waar dient het voor, werkelijk niets inhoudelijks.
Levensbeschouwelijke vorming (wat geneuzel over cultuur, maatschappijleer en religie. Nee, niets werkelijk interessants als bijv. welke kunstvormen en stromingen zijn er. Nee, dat we in NL een 1e en 2e kamer hebben (en wat vervolgens de functie is, wordt niet verteld). Dat er in NL 3 wereldgodsdiensten zijn (alle overige belangrijke stromingen én het atheïsme werd volstrekt genegeerd) en hun belangrijkste feestdagen (maar niet waarom dat feestdagen waren).
En dan praten we dus over het vakkenpakket van de VMBO-TL
Het is van alles een heleboel oppervlakkig geneuzel en eigenlijk NIETS.
Het verschil in niveau en hoeveelheid van de lesstof tussen onderbouw en bovenbouw is gewoonweg enorm. En vergis je niet, dat is allemaal BEWUST zo gemaakt.
Dat stapelen van studies wordt dus (BEWUST) steeds moeilijker (en soms zelfs onmogelijk) gemaakt. DAT is het verschil tussen "vroegah" en tegenwoordig. Ik weet heel goed dat de basisschool afloopt na groep 8. Ik weet OOK heel goed het niveau-verschil tussen de vroegere klas 6 en de moderne groep 8.quote:Op maandag 2 april 2012 12:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik snap de opmerking "tegenwoordig word je als 12-jarige gedwongen om te kiezen" totaal niet. Dat is al sinds mensenheugenis het geval. De basisschool loopt af na groep 8 (voorheen klas 6) en leerlingen gaan daarna naar het voortgezet onderwijs. Ik had klasgenoten die destijds naar de LTS gingen, maar uiteindelijk via het MBO een HBO-diploma haalden.
Hoe zou DAT nou toch komen?quote:Het aantal leerlingen dat naar havo of vwo gaat, groeit. Recent was dat nog in het nieuws:
http://www.nu.nl/binnenla(...)gen-havo-en-vwo.html
NEE, dat is dus niet waar. Dat is een heel hardnekkig misverstand wat maar niet wil verdwijnen. Het niveauverschil tussen VMBO en MBO is enorm en ook sluiten vakkenpakketten vaak niet goed op elkaar aan.quote:En dat woord zet ik bewust tussen aanhalingstekens. Mensen doen net of VMBO een schande is, terwijl dat een prima vertrekpunt kan zijn om de juiste startkwalificaties te behalen.
Mijn ervaringen worden ondersteund door de verschillende conclusies in de rapportages van de parlementaire commissie naar het functioneren van het VMBO van een paar jaar geleden.quote:Op maandag 2 april 2012 12:46 schreef Janneke141 het volgende:
Je brengt jouw ervaring als een feit, dat maakt het nogal lastig discussiëren.
Je klacht behelst dus vooral de kwaliteit van het VMBO-onderwijs en de slechte doorstroming richting vervolgonderwijs (mbo of havo). Eigenlijk is dat dus andere materie dan waar dit topic over gaat, of er moet een link zijn? Bijvoorbeeld dat MBO'ers voor een pretstudie kiezen, omdat ze zo'n slechte vooropleiding hebben gehad?quote:
Dat is dus écht geen kwestie van imago, maar van realisme. Als 80% géén MBO-diploma behaald (althans volgens die parlementaire commissie), omdat kennisniveau en vakkenpakketten niet op elkaar aansluiten, dan is VMBO dus toch géén prima start.quote:Op maandag 2 april 2012 12:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Volgens mij beginnen hier wat dingen door elkaar te lopen. Ik heb nooit beweerd dat mensen met een LEAO- of LTS-opleiding niet over een deugdelijke startkwalificatie beschikken. Ik heb proberen aan te geven dat ouders hun kinderen het liefste op de havo (of hoger) zien terechtkomen, omdat het VMBO een imago heeft als "afvoerputje".
Maar omdat zij een BBL/KBL schooladvies meekreeg (ze haatte de ib-juf en werd extreem faalangstig bij haar tijdens de DLE-toetsjes) levert dat haar wel een kostbaar leerjaar vertraging (en extra schoolwerk, het bijspijkertraject gaat door tot aan de zomervakantie) op.quote:Je somt vervolgens een serie tekortkomingen op wat betreft het onderwijs in VMBO-TL. Dat neem ik graag van je aan (is trouwens niet waar dit topic over gaat), maar het bevestigt vooral de onvrede. Je geeft nota bene expliciet aan dat jouw dochter ook naar de havo wil. En daarna naar het HBO. Ik neem aan dat ze die VMBO-TL dan met twee vingers in de neus kan doorstaan.
Als de inhoud van die vakken nog iets zouden voorstellen.....tja, dan kan ik wel een eind met je meegaan. Het trieste feit is, dat het niveau dusdanig laag ligt, dat je beter van bezigheidstherapie kunt spreken ipv kennisoverdracht.quote:Overigens snap ik je klacht ook niet. Ook al is het erg basaal, je dochter krijgt een bredere vorming en krijgt juist wél die vakken waarmee ze de automonteur en de lasser op de LTS vroeger niet lastigvielen. Juist daardoor is er voor haar een mogelijkheid dat ze kan doorstromen naar MBO of Havo. Ik heb de indruk dat het zonder de "breedte" qua vakken een stuk lastiger zou zijn. Komt ze op de havo, krijgt ze ineens Duits, terwijl ze daar nul ervaring in heeft.... - Maar ik proef in jouw betoog een klacht over het feit dat ze Duits en Frans heeft...
Precies. Nu begrijp je beter wat ik bedoel. Veel kinderen worden naar het MBO geprest. Daar aangekomen MOETEN ze iets doen, want thuiszitten mag niet, maar de door hen wél gewenste opleiding kunnen/mogen ze niet doen.quote:Op maandag 2 april 2012 12:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je klacht behelst dus vooral de kwaliteit van het VMBO-onderwijs en de slechte doorstroming richting vervolgonderwijs (mbo of havo). Eigenlijk is dat dus andere materie dan waar dit topic over gaat, of er moet een link zijn? Bijvoorbeeld dat MBO'ers voor een pretstudie kiezen, omdat ze zo'n slechte vooropleiding hebben gehad?
Jij maakt de fout dat je veronderstelt dat de ouders enige zeggenschap hebben in dit hele proces. Nou laat ik je dan even corrigeren. Als ouders heb je uitsluitend de macht om te bepalen welke basisschool jouw kind doorloopt en daar houdt het zo'n beetje mee op. Nee, je hebt geen invloed op het schooladvies (of slechts in heel beperkte mate, indien je bereid bent om een heleboel stennis op school te schoppen), want het oordeel van de ib-er en de uitslag van de eindtoets groep 8 zijn allesbepalend. Iets wat door de VO-scholen ruiterlijk en openlijk wordt toegegeven.quote:Maar waar zijn die ouders als hun kind voor een opleiding "artiest" of "dierverzorging" kiezen, omdat ze dat zo leuk vinden? En kan het ook zo zijn dat ouders hun kinderen meer talenten en vaardigheden toedichten dan die kinderen werkelijk bezitten? En kan het ook zo zijn dat kinderen tegenwoordig minder makkelijk dan vroeger zijn te motiveren voor school? Wat is de rol van andere belangen, zoals uitgaan, vriend(innet)jes, etc?
Wat is er volgens jou dan zo nutteloos aan deze studie? En hoe kom je erbij dat er in de gezondheidszorg (bijna) alleen artsen nodig zijn?quote:Op maandag 2 april 2012 08:33 schreef trigt013 het volgende:
en wat dacht men van "Gezondheidswetenschappen" om de loting medicijnen te omzeilen en alle uitgeloten studenten naar binnen te lokken. Baankansen nihil
Nou ja, Bekende Nederlander kun je best worden, ook als je het nu (nog) niet bent....quote:Op maandag 2 april 2012 13:41 schreef DutchMan0211 het volgende:
Opleiding artiest!
Dat ben je of dat ben je niet.
Dat is net zo debiel als dat er een opleiding 'Bekende Nederlander' zou bestaan.
hoeft niet perséquote:Op maandag 2 april 2012 09:03 schreef Ferdo het volgende:
Een uitstekende zaak, en inderdaad, verdient zeker navolging op het hbo. Studeren doe je voor een toekomstige baan, niet voor een hobby.
Dit is wel heel erg extreem. Een baan krijgen die enigszins op je studie aansluit is natuurlijk van belang,maar zeker op de Universiteit moet er mogelijkheid zijn om theoretische diepgang te verkrijgen. Je moet leren denken als een academicus,dat kan je alleen maar door jezelf te verdiepen in talloze dingen. Vaak hebben die ook niet direct een link met een latere baan,maar het feit dat je een ´ denkraam ´ open hebt gezet,maakt het mogelijk om bekwaam te functioneren in beroepen waar veel denkwerk bij nodig is.quote:Een uitstekende zaak, en inderdaad, verdient zeker navolging op het hbo. Studeren doe je voor een toekomstige baan, niet voor een hobby.
Dus als 80% van die mensen met zo'n opleiding in de bijstand beland is daar niks mis mee? Want lekkur creatief ofzo.quote:Op maandag 2 april 2012 08:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar belandt 80% van die mensen wel in de bijstand? Of krijgt 20% een baan op vakgebied en kom 75% uiteindelijk gewoon in een andere functie terecht? Een functie waar ze niet direct voor geleerd hebben maar wel in terecht konden omdat ze toch enig marginaal denkniveau konden aantonen met hun papiertje.quote:Op maandag 2 april 2012 15:44 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Dus als 80% van die mensen met zo'n opleiding in de bijstand beland is daar niks mis mee? Want lekkur creatief ofzo.
Iedereen een diploma prima, helemaal voor, maar iedereen kan op een zeker basisniveau wiskunde leren. Als je dat niet kan ga je maar aan de slag in de sociale werkplaats.quote:Op maandag 2 april 2012 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zal het niveau alleen maar omlaag trekken. Idem voor de rekentoets.
In Nederland heeft iedereen 'recht' op een diploma, en daar passen we ons niveau op aan.
Dat vind ik ook. Maar op scholen worden de leerlingen vooral geleid in wat ze "leuk" vinden. En zo melden hordes kids zich aan voor het Grafisch Lyceum (zonder over enig werkelijk talent te beschikken), maar ieder kind vindt tekenen wel leuk. En ze spelen ook allemaal graag spelletjes op de pc, dus andere hordes rennen naar een ICT opleiding op het ROC. En daarna, kunnen ze nergens terecht.quote:Op maandag 2 april 2012 23:11 schreef robin007bond het volgende:
Goede maatregel.
Studenten moeten de kansen op de arbeidsmarkt in achting nemen bij het kiezen van een opleiding.
Dat is mooi.quote:Op maandag 2 april 2012 23:23 schreef Tayu het volgende:
[..]
Dat vind ik ook. Maar op scholen worden de leerlingen vooral geleid in wat ze "leuk" vinden. En zo melden hordes kids zich aan voor het Grafisch Lyceum (zonder over enig werkelijk talent te beschikken), maar ieder kind vindt tekenen wel leuk. En ze spelen ook allemaal graag spelletjes op de pc, dus andere hordes rennen naar een ICT opleiding op het ROC. En daarna, kunnen ze nergens terecht.
We hebben best een aantal prachtige opleidingen in Nederland (zelfs voor MBO'ers), waar niemand ooit nog van gehoord lijkt te hebben. Kinderen zijn gevoelig voor groepsdruk, en dus willen ze alles wat andere kinderen ook willen (lekker met zijn allen naar het Grafisch Lyceum of een ICT opleiding).
Je kunt je kind niet dwingen om zich in te schrijven bij een bepaalde opleiding. Maar ik was toch zeer opgelucht (en nog meer verrast) toen mijn kind zich na zich uitermate te hebben verzet tegen mijn adviezen en juist het tegenoverstelde dreigde te gaan doen, zich toch ineens inschreef voor die opleiding waar ik haar het best tot haar recht zag komen (en met de beste toekomstperspectieven).
Soms gaan die adviezen dus niet rechtstreeks het ene oor in en het andere oor uit, soms blijft er halverwege toch ook nog iets hangen
Een heel goede artiest komt ook goed terecht.quote:Op maandag 2 april 2012 23:28 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat is mooi.
Het gaat mij vooral om studies als artiest. Bijna iedereen zou dat wel willen, maar de kansen op de arbeidsmarkt zijn bijna nihil.
Op het grafisch lyceum kunnen ze met een goede mindset ook goed terechtkomen, dus echt een pretstudie vind ik dat niet.
Geen werk = geen ww = geen kosten voor jou. problem?quote:Op maandag 2 april 2012 07:53 schreef Prof_Hoax het volgende:
[..]
Er zijn overal pretstudiesmaar van die nutteloze studies, waar niemand naartoe gaat, en baan"garantie" 0,0001% is... is beter om te schrappen. Niet alleen voor de zielepoten die die studie volgen, maar ook voor onze belasting
(geen werk = uitkering bladiebla, you get my drift)
Hoe is dat anders dan iedere andere opleiding?quote:Op maandag 2 april 2012 23:37 schreef Tayu het volgende:
[..]
Een heel goede artiest komt ook goed terecht.
Maar je moet dan dus wel over uitzonderlijke kwalteiten beschikken die verder gaan dan "dat vind ik wel leuk". Het Grafisch Lyceum is bijzonder populair bij jongeren, want allemaal vinden ze tekenen wel leuk. Een te groot deel van die leerlingen wordt toegelaten uit die enorme toestroom, en daarvan is het uiteindelijk nog maar een heel klein deel wat daar na het afronden van de studie ook werkelijk een beroep van weet te maken en daarmee in zijn/haar onderhoud zal kunnen voorzien.
Wat bedoel je precies?quote:Op maandag 2 april 2012 23:59 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Hoe is dat anders dan iedere andere opleiding?__
Alsof MBO-"studenten" zich interesseren in de toekomst.quote:Op dinsdag 3 april 2012 09:33 schreef Big-Ern het volgende:
Scholen zouden die perspectiefloze studies niet eens aan moeten willen bieden. Als je dit dan toch doet, licht de aankomend student dan even in over zijn of haar toekomstperspectieven na behalen van zo'n studie.
Er zullen dr genoeg zijn die zich wel interesseren in zijn of haar toekomst. Het is jammer dat het bedrijfsleven en de scholen zover uit elkaar staan. Die zouden juist hand in hand moeten gaan.quote:Op dinsdag 3 april 2012 09:39 schreef Q. het volgende:
[..]
Alsof MBO-"studenten" zich interesseren in de toekomst.
Niet op het MBO waar ik heb gezeten, niemand daar keek ook maar één seconde verder dan de huidige dag.quote:Op dinsdag 3 april 2012 09:42 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Er zullen dr genoeg zijn die zich wel interesseren in zijn of haar toekomst.
Pardon? Tijdens mijn SPW4 activiteitenbegeleiding stonden de kranten opeens bol over ontslagen activiteitenbegeleiders. Je wil niet weten hoe snel ik toen overging naar SPW4 woonbegeleiding en daarbij koos voor een stage met veel zorghandelingen. Ik ben niet perfect maar heb dankzij keuzes die ik in het verleden het gemaakt over de toekomst wel werk. Ook kan ik je vertellen dat ik niet de enige was van mijn klas die het zinkend schip genaamd activiteiten begeleiding verliet. Beter nog: de opleiding SCW moest stoppen omdat er in een klas van 20 leerlingen maar 3 overbleven die stom positief genoeg waren die studie te blijven volgen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 09:39 schreef Q. het volgende:
[..]
Jij was dan ook wel een niveau 4-leerling die al wat verder in haar opleiding zat. Dat verschilt nogal van de 16-jarige niveau 2-leerling die moet gaan kiezen wat ze wil op basis van wat open dagen en voorlichtingsfolders.quote:Op dinsdag 3 april 2012 11:01 schreef sweetlady-o het volgende:
[..]
Pardon? Tijdens mijn SPW4 activiteitenbegeleiding stonden de kranten opeens bol over ontslagen activiteitenbegeleiders. Je wil niet weten hoe snel ik toen overging naar SPW4 woonbegeleiding en daarbij koos voor een stage met veel zorghandelingen. Ik ben niet perfect maar heb dankzij keuzes die ik in het verleden het gemaakt over de toekomst wel werk. Ook kan ik je vertellen dat ik niet de enige was van mijn klas die het zinkend schip genaamd activiteiten begeleiding verliet. Beter nog: de opleiding SCW moest stoppen omdat er in een klas van 20 leerlingen maar 3 overbleven die stom positief genoeg waren die studie te blijven volgen.
ik interesseer me er ook inquote:Op dinsdag 3 april 2012 09:39 schreef Q. het volgende:
[..]
ook universiteiten hoor, kijk maar naar gezondheidswetenschappen.quote:Op zondag 8 april 2012 20:09 schreef Outlined het volgende:
dacht dat pretstudies iets was wat voorbehouden was aan het hbo maar de mbo's doen ook vrolijk mee zo te zien
Is in het voortgezet onderwijs inmiddels aangepakt. Er waren scholen die een hoge drempel opwierpen voor VMBO-ers die wilden doorstromen naar 4 HAVO. Sinds kort is vastgelegd dat ze geen hogere drempel mogen opwerpen dan de centraal vastgestelde: http://www.balansdigitaal(...)oorstroom-vmbo-havo/quote:Op maandag 2 april 2012 12:44 schreef stopnaald het volgende:
Dat stapelen van studies wordt dus (BEWUST) steeds moeilijker (en soms zelfs onmogelijk) gemaakt. DAT is het verschil tussen "vroegah" en tegenwoordig.
Ja dat zei je eerder ook al in dit topic. Maar ik neem aan dat je hebt geleerd om te beargumenteren waarom je iets vindt.quote:Op zondag 8 april 2012 20:17 schreef trigt013 het volgende:
[..]
ook universiteiten hoor, kijk maar naar gezondheidswetenschappen.
quote:Op maandag 2 april 2012 13:33 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Wat is er volgens jou dan zo nutteloos aan deze studie? En hoe kom je erbij dat er in de gezondheidszorg (bijna) alleen artsen nodig zijn?
Op HBO en WO heb je inderdaad ook debiele kutstudies, maar daar is het nog enigszins dat je een denkniveau kan bewijzen met je papiertje. Op een MBO denkniveau kan je gewoon niet trots zijn, dan moet je in ieder geval wat kunnen met je geleerde stof.quote:Op zondag 8 april 2012 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Mes mag ook wel in HBO pret en onzin opleidingen, zoals Hvna enzo
de opleiding is ontstaan aan het overvloed aan aanmelding binnen de studie medicijnen en toen konden ze veel studenten die uitgeloot waren overhalen om gezondheidswetenschappen te gaan studeren, alleen zorginstelling stonden/staan niet te wachten op artsen zonder snijbevoegdheid. Dus die studenten komen compleet niet aan de bak.quote:Op zondag 8 april 2012 21:07 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Ja dat zei je eerder ook al in dit topic. Maar ik neem aan dat je hebt geleerd om te beargumenteren waarom je iets vindt.
[..]
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |