abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109831788
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:23 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat vind ik ook. Maar op scholen worden de leerlingen vooral geleid in wat ze "leuk" vinden. En zo melden hordes kids zich aan voor het Grafisch Lyceum (zonder over enig werkelijk talent te beschikken), maar ieder kind vindt tekenen wel leuk. En ze spelen ook allemaal graag spelletjes op de pc, dus andere hordes rennen naar een ICT opleiding op het ROC. En daarna, kunnen ze nergens terecht.

We hebben best een aantal prachtige opleidingen in Nederland (zelfs voor MBO'ers), waar niemand ooit nog van gehoord lijkt te hebben. Kinderen zijn gevoelig voor groepsdruk, en dus willen ze alles wat andere kinderen ook willen (lekker met zijn allen naar het Grafisch Lyceum of een ICT opleiding).

Je kunt je kind niet dwingen om zich in te schrijven bij een bepaalde opleiding. Maar ik was toch zeer opgelucht (en nog meer verrast) toen mijn kind zich na zich uitermate te hebben verzet tegen mijn adviezen en juist het tegenoverstelde dreigde te gaan doen, zich toch ineens inschreef voor die opleiding waar ik haar het best tot haar recht zag komen (en met de beste toekomstperspectieven).

Soms gaan die adviezen dus niet rechtstreeks het ene oor in en het andere oor uit, soms blijft er halverwege toch ook nog iets hangen :D
Dat is mooi.

Het gaat mij vooral om studies als artiest. Bijna iedereen zou dat wel willen, maar de kansen op de arbeidsmarkt zijn bijna nihil.

Op het grafisch lyceum kunnen ze met een goede mindset ook goed terechtkomen, dus echt een pretstudie vind ik dat niet.
pi_109832121
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 23:28 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat is mooi.

Het gaat mij vooral om studies als artiest. Bijna iedereen zou dat wel willen, maar de kansen op de arbeidsmarkt zijn bijna nihil.

Op het grafisch lyceum kunnen ze met een goede mindset ook goed terechtkomen, dus echt een pretstudie vind ik dat niet.
Een heel goede artiest komt ook goed terecht.

Maar je moet dan dus wel over uitzonderlijke kwalteiten beschikken die verder gaan dan "dat vind ik wel leuk". Het Grafisch Lyceum is bijzonder populair bij jongeren, want allemaal vinden ze tekenen wel leuk. Een te groot deel van die leerlingen wordt toegelaten uit die enorme toestroom, en daarvan is het uiteindelijk nog maar een heel klein deel wat daar na het afronden van de studie ook werkelijk een beroep van weet te maken en daarmee in zijn/haar onderhoud zal kunnen voorzien.
  maandag 2 april 2012 @ 23:59:07 #78
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_109832938
quote:
99s.gif Op maandag 2 april 2012 07:53 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Er zijn overal pretstudies :') maar van die nutteloze studies, waar niemand naartoe gaat, en baan"garantie" 0,0001% is... is beter om te schrappen. Niet alleen voor de zielepoten die die studie volgen, maar ook voor onze belasting :') (geen werk = uitkering bladiebla, you get my drift)
Geen werk = geen ww = geen kosten voor jou. problem?
  maandag 2 april 2012 @ 23:59:46 #79
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_109832965
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:37 schreef Tayu het volgende:

[..]

Een heel goede artiest komt ook goed terecht.

Maar je moet dan dus wel over uitzonderlijke kwalteiten beschikken die verder gaan dan "dat vind ik wel leuk". Het Grafisch Lyceum is bijzonder populair bij jongeren, want allemaal vinden ze tekenen wel leuk. Een te groot deel van die leerlingen wordt toegelaten uit die enorme toestroom, en daarvan is het uiteindelijk nog maar een heel klein deel wat daar na het afronden van de studie ook werkelijk een beroep van weet te maken en daarmee in zijn/haar onderhoud zal kunnen voorzien.
Hoe is dat anders dan iedere andere opleiding? :') __
pi_109833019
Ik zou best wel mbo voetballer nivo 3 willen doen.
pi_109833119
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:59 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Hoe is dat anders dan iedere andere opleiding? :') __
Wat bedoel je precies?
pi_109838787
Scholen zouden die perspectiefloze studies niet eens aan moeten willen bieden. Als je dit dan toch doet, licht de aankomend student dan even in over zijn of haar toekomstperspectieven na behalen van zo'n studie.
  dinsdag 3 april 2012 @ 09:39:13 #83
141482 Q.
JurassiQ
pi_109838924
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:33 schreef Big-Ern het volgende:
Scholen zouden die perspectiefloze studies niet eens aan moeten willen bieden. Als je dit dan toch doet, licht de aankomend student dan even in over zijn of haar toekomstperspectieven na behalen van zo'n studie.
Alsof MBO-"studenten" zich interesseren in de toekomst. :')
For great justice!
pi_109839016
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:39 schreef Q. het volgende:

[..]

Er zullen dr genoeg zijn die zich wel interesseren in zijn of haar toekomst. Het is jammer dat het bedrijfsleven en de scholen zover uit elkaar staan. Die zouden juist hand in hand moeten gaan.
  dinsdag 3 april 2012 @ 09:44:09 #85
141482 Q.
JurassiQ
pi_109839048
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:42 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Er zullen dr genoeg zijn die zich wel interesseren in zijn of haar toekomst.
Niet op het MBO waar ik heb gezeten, niemand daar keek ook maar één seconde verder dan de huidige dag.
For great justice!
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:01:20 #86
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_109841357
quote:

[..]

Pardon? Tijdens mijn SPW4 activiteitenbegeleiding stonden de kranten opeens bol over ontslagen activiteitenbegeleiders. Je wil niet weten hoe snel ik toen overging naar SPW4 woonbegeleiding en daarbij koos voor een stage met veel zorghandelingen. Ik ben niet perfect maar heb dankzij keuzes die ik in het verleden het gemaakt over de toekomst wel werk. Ook kan ik je vertellen dat ik niet de enige was van mijn klas die het zinkend schip genaamd activiteiten begeleiding verliet. Beter nog: de opleiding SCW moest stoppen omdat er in een klas van 20 leerlingen maar 3 overbleven die stom positief genoeg waren die studie te blijven volgen.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:46:58 #87
3542 Gia
User under construction
pi_109843253
Onze jongste wilde na het VMBO (horeca), graag naar de muzikantenopleiding. Het leek hem geweldig!! We zijn dan ook gaan kijken en hebben hem heel duidelijk gemaakt dat slechts enkelen het ook echt gaan maken als muzikant. Daarnaast kun je dan nog les gaan geven, maar dat was iets wat hij niet zag zitten.

Gelukkig was hij zo verstandig om toch door te gaan op zijn eerder ingeslagen weg, het koksvak.
En hij vindt het nu helemaal geweldig. Hij maakt in zijn stage lange dagen, maar komt met enthousiaste verhalen thuis. Zeker als 'de chef' hem een compliment heeft gegeven.

En muzikant? Dat is ie toch eigenlijk al. Hij is drummer. Kan daar altijd nog wat mee gaan doen, in zijn vrije tijd.
pi_109845195
Ik zie veel meer in een beter begeleidingstraject voor de jongeren waarin ze goede keuzes leren maken (en dat moet dus verder gaan dan 'vind ik leuk') dan simpelweg snijden in opleidingen. Dan kunnen zulke opleidingen blijven bestaan, maar zonder een enorm overschot aan leerlingen. En dan niet alleen op het vmbo, maar ook de havo en het vwo. Maar goed, het zijn natuurlijk tijden van bezuinigingen.
I reject reality and substitute my own
  dinsdag 3 april 2012 @ 12:46:16 #89
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_109845617
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:01 schreef sweetlady-o het volgende:

[..]

Pardon? Tijdens mijn SPW4 activiteitenbegeleiding stonden de kranten opeens bol over ontslagen activiteitenbegeleiders. Je wil niet weten hoe snel ik toen overging naar SPW4 woonbegeleiding en daarbij koos voor een stage met veel zorghandelingen. Ik ben niet perfect maar heb dankzij keuzes die ik in het verleden het gemaakt over de toekomst wel werk. Ook kan ik je vertellen dat ik niet de enige was van mijn klas die het zinkend schip genaamd activiteiten begeleiding verliet. Beter nog: de opleiding SCW moest stoppen omdat er in een klas van 20 leerlingen maar 3 overbleven die stom positief genoeg waren die studie te blijven volgen.
Jij was dan ook wel een niveau 4-leerling die al wat verder in haar opleiding zat. Dat verschilt nogal van de 16-jarige niveau 2-leerling die moet gaan kiezen wat ze wil op basis van wat open dagen en voorlichtingsfolders.

Ik kon zulke keuzes in ieder geval echt niet maken op m'n 16e hoor. Ben blij dat ik dat pas op m'n 18e hoefde te doen.
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:55:55 #90
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_109848289
quote:

[..]

ik interesseer me er ook in
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:58:03 #91
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_109848366
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 april 2012 13:55 schreef De_Dakgoot het volgende:

[..]

ik interesseer me er ook in
Dan ben je klaar voor het HBO
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
pi_110028955
MBO sucks.
<?php echo ' hallo??? '; ?>
  zondag 8 april 2012 @ 10:20:51 #93
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_110050254
Mes mag ook wel in HBO pret en onzin opleidingen, zoals Hvna enzo
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_110068346
HBO moet je wel af blijven!! :Y
<?php echo ' hallo??? '; ?>
  zondag 8 april 2012 @ 20:09:15 #95
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_110068671
dacht dat pretstudies iets was wat voorbehouden was aan het hbo maar de mbo's doen ook vrolijk mee zo te zien
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  zondag 8 april 2012 @ 20:17:28 #96
34974 trigt013
pi_110069042
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:09 schreef Outlined het volgende:
dacht dat pretstudies iets was wat voorbehouden was aan het hbo maar de mbo's doen ook vrolijk mee zo te zien
ook universiteiten hoor, kijk maar naar gezondheidswetenschappen.
pi_110071623
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 12:44 schreef stopnaald het volgende:
Dat stapelen van studies wordt dus (BEWUST) steeds moeilijker (en soms zelfs onmogelijk) gemaakt. DAT is het verschil tussen "vroegah" en tegenwoordig.
Is in het voortgezet onderwijs inmiddels aangepakt. Er waren scholen die een hoge drempel opwierpen voor VMBO-ers die wilden doorstromen naar 4 HAVO. Sinds kort is vastgelegd dat ze geen hogere drempel mogen opwerpen dan de centraal vastgestelde: http://www.balansdigitaal(...)oorstroom-vmbo-havo/

In het hoger onderwijs is sowieso minder sprake van een doorstroomdrempel, omdat HBO's dolgraag zoveel mogelijk studenten willen binnenhalen en dus MBO-ers vaak met open armen verwelkomen.

Wat het topic zelf betreft: ik zou liever zien dat de minister zich eens ging bezighouden met de kwaliteit van het onderwijs. Het is niet alsof je op MBO-opleidingen die nuttiger lijken dan de opleiding 'Artiest' nou zo schokkend veel leert, momenteel, namelijk. Ik vrees dat het weinig uitmaakt welke studie je nou precies hebt gedaan, bedrijven moeten je alsnog zowat alles in de praktijk leren en als ze in Brabant zitten prefereren ze jongeren die hun opleiding in Belgie hebben gevolgd.

[ Bericht 17% gewijzigd door ShadyLane op 08-04-2012 21:09:48 ]
  zondag 8 april 2012 @ 21:07:11 #98
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_110071792
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 20:17 schreef trigt013 het volgende:

[..]

ook universiteiten hoor, kijk maar naar gezondheidswetenschappen.
Ja dat zei je eerder ook al in dit topic. Maar ik neem aan dat je hebt geleerd om te beargumenteren waarom je iets vindt.

quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 13:33 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Wat is er volgens jou dan zo nutteloos aan deze studie? En hoe kom je erbij dat er in de gezondheidszorg (bijna) alleen artsen nodig zijn?
Krekker is de bom!
pi_110072127
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 10:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Mes mag ook wel in HBO pret en onzin opleidingen, zoals Hvna enzo
Op HBO en WO heb je inderdaad ook debiele kutstudies, maar daar is het nog enigszins dat je een denkniveau kan bewijzen met je papiertje. Op een MBO denkniveau kan je gewoon niet trots zijn, dan moet je in ieder geval wat kunnen met je geleerde stof.
  zondag 8 april 2012 @ 21:50:48 #100
34974 trigt013
pi_110074328
quote:
0s.gif Op zondag 8 april 2012 21:07 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Ja dat zei je eerder ook al in dit topic. Maar ik neem aan dat je hebt geleerd om te beargumenteren waarom je iets vindt.

[..]

de opleiding is ontstaan aan het overvloed aan aanmelding binnen de studie medicijnen en toen konden ze veel studenten die uitgeloot waren overhalen om gezondheidswetenschappen te gaan studeren, alleen zorginstelling stonden/staan niet te wachten op artsen zonder snijbevoegdheid. Dus die studenten komen compleet niet aan de bak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')