abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109800395
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 12:46 schreef Janneke141 het volgende:
Je brengt jouw ervaring als een feit, dat maakt het nogal lastig discussiëren.
Mijn ervaringen worden ondersteund door de verschillende conclusies in de rapportages van de parlementaire commissie naar het functioneren van het VMBO van een paar jaar geleden.
Neem dat maar eens mee in de discussie.
pi_109800458
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 12:44 schreef stopnaald het volgende:
<knip>
Je klacht behelst dus vooral de kwaliteit van het VMBO-onderwijs en de slechte doorstroming richting vervolgonderwijs (mbo of havo). Eigenlijk is dat dus andere materie dan waar dit topic over gaat, of er moet een link zijn? Bijvoorbeeld dat MBO'ers voor een pretstudie kiezen, omdat ze zo'n slechte vooropleiding hebben gehad?

Maar waar zijn die ouders als hun kind voor een opleiding "artiest" of "dierverzorging" kiezen, omdat ze dat zo leuk vinden? En kan het ook zo zijn dat ouders hun kinderen meer talenten en vaardigheden toedichten dan die kinderen werkelijk bezitten? En kan het ook zo zijn dat kinderen tegenwoordig minder makkelijk dan vroeger zijn te motiveren voor school? Wat is de rol van andere belangen, zoals uitgaan, vriend(innet)jes, etc?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 02-04-2012 12:51:07 ]
pi_109800984
quote:
15s.gif Op maandag 2 april 2012 12:16 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Volgens mij beginnen hier wat dingen door elkaar te lopen. Ik heb nooit beweerd dat mensen met een LEAO- of LTS-opleiding niet over een deugdelijke startkwalificatie beschikken. Ik heb proberen aan te geven dat ouders hun kinderen het liefste op de havo (of hoger) zien terechtkomen, omdat het VMBO een imago heeft als "afvoerputje".
Dat is dus écht geen kwestie van imago, maar van realisme. Als 80% géén MBO-diploma behaald (althans volgens die parlementaire commissie), omdat kennisniveau en vakkenpakketten niet op elkaar aansluiten, dan is VMBO dus toch géén prima start.

Als het stapelen van opleidingen steeds moeilijker wordt gemaakt (want aanvullende eisen, opnieuw niet aansluitende vakkenpakketten/lesniveaus en als klap op de vuurpijl de langstudeerboete), dan is het niet meer dan logisch dat ouders én leerlingen met ambitie het startpunt zo hoog mogelijk leggen.

quote:
Je somt vervolgens een serie tekortkomingen op wat betreft het onderwijs in VMBO-TL. Dat neem ik graag van je aan (is trouwens niet waar dit topic over gaat), maar het bevestigt vooral de onvrede. Je geeft nota bene expliciet aan dat jouw dochter ook naar de havo wil. En daarna naar het HBO. Ik neem aan dat ze die VMBO-TL dan met twee vingers in de neus kan doorstaan.
Maar omdat zij een BBL/KBL schooladvies meekreeg (ze haatte de ib-juf en werd extreem faalangstig bij haar tijdens de DLE-toetsjes) levert dat haar wel een kostbaar leerjaar vertraging (en extra schoolwerk, het bijspijkertraject gaat door tot aan de zomervakantie) op.

Doorstromen van MAVO naar HAVO is ook veel lastiger. Opnieuw verschillen in lesniveau en vakkenpakketten (wat nogmaals een zeer bewuste keuze van het ministerie is). En om deze ambitieuze scholieren extra te motiveren, was het tot dit jaar voor MAVO-overstappers verboden om in HAVO-4 te doubleren. Waardoor je dus alsnog gedwongen naar het MBO gestuurd werd.

Ook nu is het nog zo, dat als je voor je eindlijst niet gemiddeld een 7 of hoger haalt, dat je niet mag doubleren (wel 1 her doen), maar gewoon met je MAVO-diploma ongewild naar het MBO gedumpt wordt.

quote:
Overigens snap ik je klacht ook niet. Ook al is het erg basaal, je dochter krijgt een bredere vorming en krijgt juist wél die vakken waarmee ze de automonteur en de lasser op de LTS vroeger niet lastigvielen. Juist daardoor is er voor haar een mogelijkheid dat ze kan doorstromen naar MBO of Havo. Ik heb de indruk dat het zonder de "breedte" qua vakken een stuk lastiger zou zijn. Komt ze op de havo, krijgt ze ineens Duits, terwijl ze daar nul ervaring in heeft.... - Maar ik proef in jouw betoog een klacht over het feit dat ze Duits en Frans heeft...
Als de inhoud van die vakken nog iets zouden voorstellen.....tja, dan kan ik wel een eind met je meegaan. Het trieste feit is, dat het niveau dusdanig laag ligt, dat je beter van bezigheidstherapie kunt spreken ipv kennisoverdracht.
pi_109801421
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 12:50 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je klacht behelst dus vooral de kwaliteit van het VMBO-onderwijs en de slechte doorstroming richting vervolgonderwijs (mbo of havo). Eigenlijk is dat dus andere materie dan waar dit topic over gaat, of er moet een link zijn? Bijvoorbeeld dat MBO'ers voor een pretstudie kiezen, omdat ze zo'n slechte vooropleiding hebben gehad?
Precies. Nu begrijp je beter wat ik bedoel. Veel kinderen worden naar het MBO geprest. Daar aangekomen MOETEN ze iets doen, want thuiszitten mag niet, maar de door hen wél gewenste opleiding kunnen/mogen ze niet doen.

Veel leerlingen besluiten dan maar een flut MBO te doen, om daarmee tijd te creëren waarin zij kunnen nadenken over een alternatieve carrière. Bedenk wel, dat de voorlichting aan VO-ers ook notoir en structureel onder de maat is. Veel MBO-scholen houden de VMBO-examenkandidaten een vette worst voor (baangarantie bijv), om hen maar binnen te halen, die later op lucht gebaseerd is. Maar ook de voorlichting van HBO/uni richting havisten is bar slecht.

En ook dit zuig ik niet uit mijn duim, maar is uitgebreid in het journaal aan de orde geweest bij, jawel deze zelfde minister Van Bijsterveld. Zij WEET hoe het zit, maar grijpt tot dusverre niet in.

En zelfs al heb je na al die tegenwerking, toch je motivatie weten te behouden, dan wordt je vanzelf afgestraft met de langstudeerboete, want je komt studiejaren tekort om de HBO af te ronden. Dat maakt het stapelen dus wel een theoretische mogelijkheid, maar ligt de praktijk dus heel anders. Leve de kennis-economie en de ambitieuze student.

quote:
Maar waar zijn die ouders als hun kind voor een opleiding "artiest" of "dierverzorging" kiezen, omdat ze dat zo leuk vinden? En kan het ook zo zijn dat ouders hun kinderen meer talenten en vaardigheden toedichten dan die kinderen werkelijk bezitten? En kan het ook zo zijn dat kinderen tegenwoordig minder makkelijk dan vroeger zijn te motiveren voor school? Wat is de rol van andere belangen, zoals uitgaan, vriend(innet)jes, etc?
Jij maakt de fout dat je veronderstelt dat de ouders enige zeggenschap hebben in dit hele proces. Nou laat ik je dan even corrigeren. Als ouders heb je uitsluitend de macht om te bepalen welke basisschool jouw kind doorloopt en daar houdt het zo'n beetje mee op. Nee, je hebt geen invloed op het schooladvies (of slechts in heel beperkte mate, indien je bereid bent om een heleboel stennis op school te schoppen), want het oordeel van de ib-er en de uitslag van de eindtoets groep 8 zijn allesbepalend. Iets wat door de VO-scholen ruiterlijk en openlijk wordt toegegeven.

Zodra je kind naar het voortgezet gaat, heb je geluk als er meerdere scholen in de omgeving van jouw woonplaats zijn, want dat geeft je nog enigszins een keuze-mogelijkheid. Maar vooral op het platteland zul je het gewoon met die ene scholengemeenschap (lees: leerfabriek) moeten doen, omdat de reistijd van andere scholen in praktische zin geen haalbare optie is (tenzij jij zelf in de mogelijkheid bent om elke dag taxi-chauffeur te spelen).

Ja, je bent verantwoordelijk en aansprakelijk voor je kind tot zijn/haar 18e, maar nee, veel invloed heb je niet, want dat blijft beperkt tot 3x 10 min. per jaar. Voor het overige ben je overgeleverd aan de welwillendheid van de mentor.

Vakkenpakketten? Er zijn 4 smaken. Of je het nou over sectoren in het VMBO/MAVO hebt, of over HAVO/VWO met zijn 4 profielen. Dat zijn de keuzes waar je het als ouders/leerlingen mee hebt te doen. Pretpakketten? Die bestaan dus niet meer. Dat is al lang geleden afgeschaft.
Binnen de verschillende sectoren/profielen zit ook een gedeelte dat voor iedereen verplicht is en daar zit oa nederlands en engels in. Van de 4 profielen is er slechts 1 zonder wiskunde, maar dan wel verplicht economie en 3 vreemde talen.

[ Bericht 23% gewijzigd door stopnaald op 02-04-2012 13:40:18 ]
  maandag 2 april 2012 @ 13:33:27 #65
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_109801944
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 08:33 schreef trigt013 het volgende:
en wat dacht men van "Gezondheidswetenschappen" om de loting medicijnen te omzeilen en alle uitgeloten studenten naar binnen te lokken. Baankansen nihil
Wat is er volgens jou dan zo nutteloos aan deze studie? En hoe kom je erbij dat er in de gezondheidszorg (bijna) alleen artsen nodig zijn?
Krekker is de bom!
pi_109802268
Opleiding artiest :')!
Dat ben je of dat ben je niet.

Dat is net zo debiel als dat er een opleiding 'Bekende Nederlander' zou bestaan.
pi_109805096
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 13:41 schreef DutchMan0211 het volgende:
Opleiding artiest :')!
Dat ben je of dat ben je niet.

Dat is net zo debiel als dat er een opleiding 'Bekende Nederlander' zou bestaan.
Nou ja, Bekende Nederlander kun je best worden, ook als je het nu (nog) niet bent....
pi_109805878
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_109806360
quote:
14s.gif Op maandag 2 april 2012 09:03 schreef Ferdo het volgende:
Een uitstekende zaak, en inderdaad, verdient zeker navolging op het hbo. Studeren doe je voor een toekomstige baan, niet voor een hobby.
hoeft niet persé
Nosce te ipsum.
pi_109806802
quote:
Een uitstekende zaak, en inderdaad, verdient zeker navolging op het hbo. Studeren doe je voor een toekomstige baan, niet voor een hobby.
Dit is wel heel erg extreem. Een baan krijgen die enigszins op je studie aansluit is natuurlijk van belang,maar zeker op de Universiteit moet er mogelijkheid zijn om theoretische diepgang te verkrijgen. Je moet leren denken als een academicus,dat kan je alleen maar door jezelf te verdiepen in talloze dingen. Vaak hebben die ook niet direct een link met een latere baan,maar het feit dat je een ´ denkraam ´ open hebt gezet,maakt het mogelijk om bekwaam te functioneren in beroepen waar veel denkwerk bij nodig is.
  maandag 2 april 2012 @ 15:44:37 #71
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_109806944
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 08:33 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Zonder creativiteit zou je niets van uitvindingen om je heen hebben en nog steeds in de steentijd leven.

Weet je wat pas nutteloze studies zijn al die boekhouders die maar meer regels bedenken om elkaar aan het werk te krijgen en nog meer van zulke inporductieve mensen erbij te krijgen. :D
Dus als 80% van die mensen met zo'n opleiding in de bijstand beland is daar niks mis mee? Want lekkur creatief ofzo.
  maandag 2 april 2012 @ 16:34:25 #72
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_109809080
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 15:44 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Dus als 80% van die mensen met zo'n opleiding in de bijstand beland is daar niks mis mee? Want lekkur creatief ofzo.
Maar belandt 80% van die mensen wel in de bijstand? Of krijgt 20% een baan op vakgebied en kom 75% uiteindelijk gewoon in een andere functie terecht? Een functie waar ze niet direct voor geleerd hebben maar wel in terecht konden omdat ze toch enig marginaal denkniveau konden aantonen met hun papiertje.
Krekker is de bom!
  maandag 2 april 2012 @ 22:39:30 #73
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_109829385
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 10:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat zal het niveau alleen maar omlaag trekken. Idem voor de rekentoets.

In Nederland heeft iedereen 'recht' op een diploma, en daar passen we ons niveau op aan.
Iedereen een diploma prima, helemaal voor, maar iedereen kan op een zeker basisniveau wiskunde leren. Als je dat niet kan ga je maar aan de slag in de sociale werkplaats.
Of je leert een vak, er is voldoende vraag naar lager opgeleid personeel voor productie werk of de technische sector, maar daar voelt menigeen zich te goed voor. Dan maar een studie communicatie.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_109831091
Goede maatregel.

Studenten moeten de kansen op de arbeidsmarkt in achting nemen bij het kiezen van een opleiding.
pi_109831596
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:11 schreef robin007bond het volgende:
Goede maatregel.

Studenten moeten de kansen op de arbeidsmarkt in achting nemen bij het kiezen van een opleiding.
Dat vind ik ook. Maar op scholen worden de leerlingen vooral geleid in wat ze "leuk" vinden. En zo melden hordes kids zich aan voor het Grafisch Lyceum (zonder over enig werkelijk talent te beschikken), maar ieder kind vindt tekenen wel leuk. En ze spelen ook allemaal graag spelletjes op de pc, dus andere hordes rennen naar een ICT opleiding op het ROC. En daarna, kunnen ze nergens terecht.

We hebben best een aantal prachtige opleidingen in Nederland (zelfs voor MBO'ers), waar niemand ooit nog van gehoord lijkt te hebben. Kinderen zijn gevoelig voor groepsdruk, en dus willen ze alles wat andere kinderen ook willen (lekker met zijn allen naar het Grafisch Lyceum of een ICT opleiding).

Je kunt je kind niet dwingen om zich in te schrijven bij een bepaalde opleiding. Maar ik was toch zeer opgelucht (en nog meer verrast) toen mijn kind zich na zich uitermate te hebben verzet tegen mijn adviezen en juist het tegenoverstelde dreigde te gaan doen, zich toch ineens inschreef voor die opleiding waar ik haar het best tot haar recht zag komen (en met de beste toekomstperspectieven).

Soms gaan die adviezen dus niet rechtstreeks het ene oor in en het andere oor uit, soms blijft er halverwege toch ook nog iets hangen :D
pi_109831788
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:23 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat vind ik ook. Maar op scholen worden de leerlingen vooral geleid in wat ze "leuk" vinden. En zo melden hordes kids zich aan voor het Grafisch Lyceum (zonder over enig werkelijk talent te beschikken), maar ieder kind vindt tekenen wel leuk. En ze spelen ook allemaal graag spelletjes op de pc, dus andere hordes rennen naar een ICT opleiding op het ROC. En daarna, kunnen ze nergens terecht.

We hebben best een aantal prachtige opleidingen in Nederland (zelfs voor MBO'ers), waar niemand ooit nog van gehoord lijkt te hebben. Kinderen zijn gevoelig voor groepsdruk, en dus willen ze alles wat andere kinderen ook willen (lekker met zijn allen naar het Grafisch Lyceum of een ICT opleiding).

Je kunt je kind niet dwingen om zich in te schrijven bij een bepaalde opleiding. Maar ik was toch zeer opgelucht (en nog meer verrast) toen mijn kind zich na zich uitermate te hebben verzet tegen mijn adviezen en juist het tegenoverstelde dreigde te gaan doen, zich toch ineens inschreef voor die opleiding waar ik haar het best tot haar recht zag komen (en met de beste toekomstperspectieven).

Soms gaan die adviezen dus niet rechtstreeks het ene oor in en het andere oor uit, soms blijft er halverwege toch ook nog iets hangen :D
Dat is mooi.

Het gaat mij vooral om studies als artiest. Bijna iedereen zou dat wel willen, maar de kansen op de arbeidsmarkt zijn bijna nihil.

Op het grafisch lyceum kunnen ze met een goede mindset ook goed terechtkomen, dus echt een pretstudie vind ik dat niet.
pi_109832121
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2012 23:28 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Dat is mooi.

Het gaat mij vooral om studies als artiest. Bijna iedereen zou dat wel willen, maar de kansen op de arbeidsmarkt zijn bijna nihil.

Op het grafisch lyceum kunnen ze met een goede mindset ook goed terechtkomen, dus echt een pretstudie vind ik dat niet.
Een heel goede artiest komt ook goed terecht.

Maar je moet dan dus wel over uitzonderlijke kwalteiten beschikken die verder gaan dan "dat vind ik wel leuk". Het Grafisch Lyceum is bijzonder populair bij jongeren, want allemaal vinden ze tekenen wel leuk. Een te groot deel van die leerlingen wordt toegelaten uit die enorme toestroom, en daarvan is het uiteindelijk nog maar een heel klein deel wat daar na het afronden van de studie ook werkelijk een beroep van weet te maken en daarmee in zijn/haar onderhoud zal kunnen voorzien.
  maandag 2 april 2012 @ 23:59:07 #78
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_109832938
quote:
99s.gif Op maandag 2 april 2012 07:53 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Er zijn overal pretstudies :') maar van die nutteloze studies, waar niemand naartoe gaat, en baan"garantie" 0,0001% is... is beter om te schrappen. Niet alleen voor de zielepoten die die studie volgen, maar ook voor onze belasting :') (geen werk = uitkering bladiebla, you get my drift)
Geen werk = geen ww = geen kosten voor jou. problem?
  maandag 2 april 2012 @ 23:59:46 #79
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_109832965
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:37 schreef Tayu het volgende:

[..]

Een heel goede artiest komt ook goed terecht.

Maar je moet dan dus wel over uitzonderlijke kwalteiten beschikken die verder gaan dan "dat vind ik wel leuk". Het Grafisch Lyceum is bijzonder populair bij jongeren, want allemaal vinden ze tekenen wel leuk. Een te groot deel van die leerlingen wordt toegelaten uit die enorme toestroom, en daarvan is het uiteindelijk nog maar een heel klein deel wat daar na het afronden van de studie ook werkelijk een beroep van weet te maken en daarmee in zijn/haar onderhoud zal kunnen voorzien.
Hoe is dat anders dan iedere andere opleiding? :') __
pi_109833019
Ik zou best wel mbo voetballer nivo 3 willen doen.
pi_109833119
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2012 23:59 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

Hoe is dat anders dan iedere andere opleiding? :') __
Wat bedoel je precies?
pi_109838787
Scholen zouden die perspectiefloze studies niet eens aan moeten willen bieden. Als je dit dan toch doet, licht de aankomend student dan even in over zijn of haar toekomstperspectieven na behalen van zo'n studie.
  dinsdag 3 april 2012 @ 09:39:13 #83
141482 Q.
JurassiQ
pi_109838924
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:33 schreef Big-Ern het volgende:
Scholen zouden die perspectiefloze studies niet eens aan moeten willen bieden. Als je dit dan toch doet, licht de aankomend student dan even in over zijn of haar toekomstperspectieven na behalen van zo'n studie.
Alsof MBO-"studenten" zich interesseren in de toekomst. :')
For great justice!
pi_109839016
quote:
10s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:39 schreef Q. het volgende:

[..]

Er zullen dr genoeg zijn die zich wel interesseren in zijn of haar toekomst. Het is jammer dat het bedrijfsleven en de scholen zover uit elkaar staan. Die zouden juist hand in hand moeten gaan.
  dinsdag 3 april 2012 @ 09:44:09 #85
141482 Q.
JurassiQ
pi_109839048
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 09:42 schreef Big-Ern het volgende:

[..]

Er zullen dr genoeg zijn die zich wel interesseren in zijn of haar toekomst.
Niet op het MBO waar ik heb gezeten, niemand daar keek ook maar één seconde verder dan de huidige dag.
For great justice!
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:01:20 #86
191398 sweetlady-o
Beroepslurker
pi_109841357
quote:

[..]

Pardon? Tijdens mijn SPW4 activiteitenbegeleiding stonden de kranten opeens bol over ontslagen activiteitenbegeleiders. Je wil niet weten hoe snel ik toen overging naar SPW4 woonbegeleiding en daarbij koos voor een stage met veel zorghandelingen. Ik ben niet perfect maar heb dankzij keuzes die ik in het verleden het gemaakt over de toekomst wel werk. Ook kan ik je vertellen dat ik niet de enige was van mijn klas die het zinkend schip genaamd activiteiten begeleiding verliet. Beter nog: de opleiding SCW moest stoppen omdat er in een klas van 20 leerlingen maar 3 overbleven die stom positief genoeg waren die studie te blijven volgen.
Gefeliciteerd ik heb in je topic gepost.
  dinsdag 3 april 2012 @ 11:46:58 #87
3542 Gia
User under construction
pi_109843253
Onze jongste wilde na het VMBO (horeca), graag naar de muzikantenopleiding. Het leek hem geweldig!! We zijn dan ook gaan kijken en hebben hem heel duidelijk gemaakt dat slechts enkelen het ook echt gaan maken als muzikant. Daarnaast kun je dan nog les gaan geven, maar dat was iets wat hij niet zag zitten.

Gelukkig was hij zo verstandig om toch door te gaan op zijn eerder ingeslagen weg, het koksvak.
En hij vindt het nu helemaal geweldig. Hij maakt in zijn stage lange dagen, maar komt met enthousiaste verhalen thuis. Zeker als 'de chef' hem een compliment heeft gegeven.

En muzikant? Dat is ie toch eigenlijk al. Hij is drummer. Kan daar altijd nog wat mee gaan doen, in zijn vrije tijd.
pi_109845195
Ik zie veel meer in een beter begeleidingstraject voor de jongeren waarin ze goede keuzes leren maken (en dat moet dus verder gaan dan 'vind ik leuk') dan simpelweg snijden in opleidingen. Dan kunnen zulke opleidingen blijven bestaan, maar zonder een enorm overschot aan leerlingen. En dan niet alleen op het vmbo, maar ook de havo en het vwo. Maar goed, het zijn natuurlijk tijden van bezuinigingen.
I reject reality and substitute my own
  dinsdag 3 april 2012 @ 12:46:16 #89
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_109845617
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 april 2012 11:01 schreef sweetlady-o het volgende:

[..]

Pardon? Tijdens mijn SPW4 activiteitenbegeleiding stonden de kranten opeens bol over ontslagen activiteitenbegeleiders. Je wil niet weten hoe snel ik toen overging naar SPW4 woonbegeleiding en daarbij koos voor een stage met veel zorghandelingen. Ik ben niet perfect maar heb dankzij keuzes die ik in het verleden het gemaakt over de toekomst wel werk. Ook kan ik je vertellen dat ik niet de enige was van mijn klas die het zinkend schip genaamd activiteiten begeleiding verliet. Beter nog: de opleiding SCW moest stoppen omdat er in een klas van 20 leerlingen maar 3 overbleven die stom positief genoeg waren die studie te blijven volgen.
Jij was dan ook wel een niveau 4-leerling die al wat verder in haar opleiding zat. Dat verschilt nogal van de 16-jarige niveau 2-leerling die moet gaan kiezen wat ze wil op basis van wat open dagen en voorlichtingsfolders.

Ik kon zulke keuzes in ieder geval echt niet maken op m'n 16e hoor. Ben blij dat ik dat pas op m'n 18e hoefde te doen.
  dinsdag 3 april 2012 @ 13:55:55 #90
356357 De_Dakgoot
Yane no kishi
pi_109848289
quote:

[..]

ik interesseer me er ook in
/A/non's with his waifu, all's right in the world.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')