Boekhouding is ook heel nuttig voor het beoordelen van de efficiency van bedrijfsprocessen. Een goede boekhouding laat zien welke machines veel materiaalverlies opleveren, of de overheadkosten uit de hand lopen en er misschien wel goederen uit het magazijn verduisterd worden. Dit wordt ook wel de interne verslaggeving genoemd. Waar jij op doelt is denk ik de externe verslaggeving en de fiscale verslaggeving, dáár is het veel interessanter om de grenzen van het creatief boekhouden op te zoeken.quote:Op maandag 2 april 2012 10:05 schreef Basp1 het volgende:
Maar die is alleen nuttig omdat die boekhouders elkaar aan het werk houden en wij maar moeten geloven dat het allemaal noodzakelijk is, Ja tuurlijk is het noodzakelijk maar het is als een gezwel omdat ze zelf de regels maken en deze steeds aanpassen om maar meer van zulke improductieven aan het werk te krijgen.
Wel, het aanbod beperken in directe zin is nooit een goed idee. Verstandiger is het als je meer gaat sturen met bestaande subsidie-instrumenten, dus bijvoorbeeld niet meer aan alle studies subsidie toekennen of de studiefinanciering van studenten (hoe dat op het MBO gaat weet ik niet, maar die zullen wel iets vergelijkbaars als studiefinancieringen krijgen) gerichter inzetten.quote:Op maandag 2 april 2012 11:39 schreef Janneke141 het volgende:
Numerus fixus op basis van arbeidsmarktpotentieel, geen gek idee eigenlijk.
Dat wordt ook wel een planeconomie genoemd.quote:Op maandag 2 april 2012 11:39 schreef Janneke141 het volgende:
Numerus fixus op basis van arbeidsmarktpotentieel, geen gek idee eigenlijk.
Ik snap de opmerking "tegenwoordig word je als 12-jarige gedwongen om te kiezen" totaal niet. Dat is al sinds mensenheugenis het geval. De basisschool loopt af na groep 8 (voorheen klas 6) en leerlingen gaan daarna naar het voortgezet onderwijs. Ik had klasgenoten die destijds naar de LTS gingen, maar uiteindelijk via het MBO een HBO-diploma haalden.quote:Op maandag 2 april 2012 11:05 schreef stopnaald het volgende:
Dit ben ik faliekant NIET met je eens. Tegenwoordig wordt je als 12-jarige gedwongen om te kiezen voor het VO. Hoewel kiezen? Er valt bijna niets te kiezen, want de basisschool, samen met het VO kiezen voor jou. Heb je een klote ib-er op de basisschool (zo'n geitewollensok-figuur, die vooral vind dat je niet te hoog moet inzetten - ik spreek uit ervaring) dan ben je veroordeelt tot het VMBO.
Eenmaal op het VMBO is verdomd moeilijk om nog ophoog te klimmen. Sowieso is na de twee brugjaren (let wel, dan is de leerling nog pas 14 jaar!) absoluut onmogelijk om vanuit BBL/KBL naar TL/MAVO te komen (vanwege verschillende vakkenpakketten, bewust zo besloten door het ministerie). En om van TL/MAVO naar HAVO te komen wordt ook steeds moeilijker gemaakt. Een diploma volstaat niet meer (zoals vroeger, ook weer zo'n "verbetering" vanuit het ministerie), nee, je moet een heel bijspijker-traject volgen, mét natuurlijk weer zo'n allesbepalende eindtoets. Krijg je voor al je inzet als straf 2x examenstress te verduren, want niet geslaagd voor je eindtoets, GEEN HAVO, maar alsnog gedumpt naar het MBO, wat je dus HELEMAAL NIET WILT. En dan nog verbaasd zijn over het gebrek aan motivatie?
Ook het afstraffen van HAVO-ers die via HBO, alsnog naar Uni willen is uitgebreid in allerlei journaals aan de orde geweest.
WIJ als volwassenen (die over het algemeen WEL een deugdelijke opleiding hebben gehad) KIEZEN er bewust voor om deze wantoestanden in stand te houden. Wat ik werkelijk bizar vind, is dat diezelfde volwassenen de gore lef hebben om de mindere prestaties (van het huidige veel ondeugdelijkere onderwijs) op het conto van de leerlingen te schrijven. WERKELIJK ASOCIAAL!!!
Klopt, maar de richtlijnen/eisen worden steeds strenger, met navenante gevolgen voor (het niveau van) de leerlingen.quote:Op maandag 2 april 2012 11:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Tegenwoordig? Dat is al decennia zo.
Wij krijgen pas stufi als we 18 zijn dus al zijn we 16 en halen ons vmbo-t diploma draai je gewoon 2 jaar op voor de reiskostenquote:Op maandag 2 april 2012 11:56 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Wel, het aanbod beperken in directe zin is nooit een goed idee. Verstandiger is het als je meer gaat sturen met bestaande subsidie-instrumenten, dus bijvoorbeeld niet meer aan alle studies subsidie toekennen of de studiefinanciering van studenten (hoe dat op het MBO gaat weet ik niet, maar die zullen wel iets vergelijkbaars als studiefinancieringen krijgen) gerichter inzetten.
Dit is het gevolg van het aanbieden van vakken puur voor algemene ontwikkeling, terwijl schoolkeuze daar juist niet van afhangt.quote:Op maandag 2 april 2012 11:33 schreef stopnaald het volgende:
[..]
Onzin! Een vroegere LTS-ser had wel degelijk een startkwalificatie. Hetzelfde gold ook voor een LEAO-er. Er werd terzake lesgegeven. Geen gelul met 3 vreemde talen voor een knul die automonteur of lasser wilde worden. Geen gekneuter met koken of "gezondheid" voor een meid die op kantoor wilde werken.
Hoe weet ik dat? Ik ben zelf een oud-LEAO-er, vervolgens MAVO en daarop HBO.
Mijn dochter: VMBO-TL, wil naar HAVO (moet zoals ik al zei een heel bijspijker-traject doorlopen mét verplichte eindtoets) en daarna naar HBO.
Ik heb gezien en meegemaakt wat het VMBO is. Kijk maar even met me mee:
Nederlands
Frans/Duits (ene jaar ene taal, andere jaar andere taal. Iedereen krijg dus minimaal 1 jaar Frans en Duits)
Engels
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Wiskunde
Biologie
Gym (veelal spelletjes en cooper-testen, waarbij de lat werkelijk héél laag gelegd wordt, want anders kunnen teveel kinderen het niet aan wegens slechte conditie)
Muziek (geen muziek-theorie, geen notenlezen, geen werkelijke inhoud)
Tekenen (geen theorie, geen perspectief of anderszins inhoudelijke lesstof)
Handarbeid (wat vrijblijvend gekloot met blokjes hout, wat figuurzagen that's it)
Verzorging (gekloot met make-up, nagels en haren en wat koken. Pannekoeken bakken, dat niveau. Dat had ze als welp op de scouting al geleerd).
Techniek (bijna het zelfde als handarbeid, met daarnaast wat simpel gekloot met electriciteit, klein circuitje bouwen).
quote:Informatica (hoe zet ik een pc aan en een beetje Word en Powerpointjes maken. Niets over programmeertaal - welke zijn er, waar dient het voor, werkelijk niets inhoudelijks.
Levensbeschouwelijke vorming (wat geneuzel over cultuur, maatschappijleer en religie. Nee, niets werkelijk interessants als bijv. welke kunstvormen en stromingen zijn er. Nee, dat we in NL een 1e en 2e kamer hebben (en wat vervolgens de functie is, wordt niet verteld). Dat er in NL 3 wereldgodsdiensten zijn (alle overige belangrijke stromingen én het atheïsme werd volstrekt genegeerd) en hun belangrijkste feestdagen (maar niet waarom dat feestdagen waren).
En dan praten we dus over het vakkenpakket van de VMBO-TL
Het is van alles een heleboel oppervlakkig geneuzel en eigenlijk NIETS.
Het verschil in niveau en hoeveelheid van de lesstof tussen onderbouw en bovenbouw is gewoonweg enorm. En vergis je niet, dat is allemaal BEWUST zo gemaakt.
Volgens mij beginnen hier wat dingen door elkaar te lopen. Ik heb nooit beweerd dat mensen met een LEAO- of LTS-opleiding niet over een deugdelijke startkwalificatie beschikken. Ik heb proberen aan te geven dat ouders hun kinderen het liefste op de havo (of hoger) zien terechtkomen, omdat het VMBO een imago heeft als "afvoerputje".quote:Op maandag 2 april 2012 11:33 schreef stopnaald het volgende:
Onzin! Een vroegere LTS-ser had wel degelijk een startkwalificatie. Hetzelfde gold ook voor een LEAO-er. Er werd terzake lesgegeven. Geen gelul met 3 vreemde talen voor een knul die automonteur of lasser wilde worden. Geen gekneuter met koken of "gezondheid" voor een meid die op kantoor wilde werken.
Hoe weet ik dat? Ik ben zelf een oud-LEAO-er, vervolgens MAVO en daarop HBO.
Mijn dochter: VMBO-TL, wil naar HAVO (moet zoals ik al zei een heel bijspijker-traject doorlopen mét verplichte eindtoets) en daarna naar HBO.
Ik heb gezien en meegemaakt wat het VMBO is. Kijk maar even met me mee:
Nederlands
Frans/Duits (ene jaar ene taal, andere jaar andere taal. Iedereen krijg dus minimaal 1 jaar Frans en Duits)
Engels
Geschiedenis
Aardrijkskunde
Wiskunde
Biologie
Gym (veelal spelletjes en cooper-testen, waarbij de lat werkelijk héél laag gelegd wordt, want anders kunnen teveel kinderen het niet aan wegens slechte conditie)
Muziek (geen muziek-theorie, geen notenlezen, geen werkelijke inhoud)
Tekenen (geen theorie, geen perspectief of anderszins inhoudelijke lesstof)
Handarbeid (wat vrijblijvend gekloot met blokjes hout, wat figuurzagen that's it)
Verzorging (gekloot met make-up, nagels en haren en wat koken. Pannekoeken bakken, dat niveau. Dat had ze als welp op de scouting al geleerd).
Techniek (bijna het zelfde als handarbeid, met daarnaast wat simpel gekloot met electriciteit, klein circuitje bouwen).
Informatica (hoe zet ik een pc aan en een beetje Word en Powerpointjes maken. Niets over programmeertaal - welke zijn er, waar dient het voor, werkelijk niets inhoudelijks.
Levensbeschouwelijke vorming (wat geneuzel over cultuur, maatschappijleer en religie. Nee, niets werkelijk interessants als bijv. welke kunstvormen en stromingen zijn er. Nee, dat we in NL een 1e en 2e kamer hebben (en wat vervolgens de functie is, wordt niet verteld). Dat er in NL 3 wereldgodsdiensten zijn (alle overige belangrijke stromingen én het atheïsme werd volstrekt genegeerd) en hun belangrijkste feestdagen (maar niet waarom dat feestdagen waren).
En dan praten we dus over het vakkenpakket van de VMBO-TL
Het is van alles een heleboel oppervlakkig geneuzel en eigenlijk NIETS.
Het verschil in niveau en hoeveelheid van de lesstof tussen onderbouw en bovenbouw is gewoonweg enorm. En vergis je niet, dat is allemaal BEWUST zo gemaakt.
Dat stapelen van studies wordt dus (BEWUST) steeds moeilijker (en soms zelfs onmogelijk) gemaakt. DAT is het verschil tussen "vroegah" en tegenwoordig. Ik weet heel goed dat de basisschool afloopt na groep 8. Ik weet OOK heel goed het niveau-verschil tussen de vroegere klas 6 en de moderne groep 8.quote:Op maandag 2 april 2012 12:06 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik snap de opmerking "tegenwoordig word je als 12-jarige gedwongen om te kiezen" totaal niet. Dat is al sinds mensenheugenis het geval. De basisschool loopt af na groep 8 (voorheen klas 6) en leerlingen gaan daarna naar het voortgezet onderwijs. Ik had klasgenoten die destijds naar de LTS gingen, maar uiteindelijk via het MBO een HBO-diploma haalden.
Hoe zou DAT nou toch komen?quote:Het aantal leerlingen dat naar havo of vwo gaat, groeit. Recent was dat nog in het nieuws:
http://www.nu.nl/binnenla(...)gen-havo-en-vwo.html
NEE, dat is dus niet waar. Dat is een heel hardnekkig misverstand wat maar niet wil verdwijnen. Het niveauverschil tussen VMBO en MBO is enorm en ook sluiten vakkenpakketten vaak niet goed op elkaar aan.quote:En dat woord zet ik bewust tussen aanhalingstekens. Mensen doen net of VMBO een schande is, terwijl dat een prima vertrekpunt kan zijn om de juiste startkwalificaties te behalen.
Mijn ervaringen worden ondersteund door de verschillende conclusies in de rapportages van de parlementaire commissie naar het functioneren van het VMBO van een paar jaar geleden.quote:Op maandag 2 april 2012 12:46 schreef Janneke141 het volgende:
Je brengt jouw ervaring als een feit, dat maakt het nogal lastig discussiëren.
Je klacht behelst dus vooral de kwaliteit van het VMBO-onderwijs en de slechte doorstroming richting vervolgonderwijs (mbo of havo). Eigenlijk is dat dus andere materie dan waar dit topic over gaat, of er moet een link zijn? Bijvoorbeeld dat MBO'ers voor een pretstudie kiezen, omdat ze zo'n slechte vooropleiding hebben gehad?quote:
Dat is dus écht geen kwestie van imago, maar van realisme. Als 80% géén MBO-diploma behaald (althans volgens die parlementaire commissie), omdat kennisniveau en vakkenpakketten niet op elkaar aansluiten, dan is VMBO dus toch géén prima start.quote:Op maandag 2 april 2012 12:16 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Volgens mij beginnen hier wat dingen door elkaar te lopen. Ik heb nooit beweerd dat mensen met een LEAO- of LTS-opleiding niet over een deugdelijke startkwalificatie beschikken. Ik heb proberen aan te geven dat ouders hun kinderen het liefste op de havo (of hoger) zien terechtkomen, omdat het VMBO een imago heeft als "afvoerputje".
Maar omdat zij een BBL/KBL schooladvies meekreeg (ze haatte de ib-juf en werd extreem faalangstig bij haar tijdens de DLE-toetsjes) levert dat haar wel een kostbaar leerjaar vertraging (en extra schoolwerk, het bijspijkertraject gaat door tot aan de zomervakantie) op.quote:Je somt vervolgens een serie tekortkomingen op wat betreft het onderwijs in VMBO-TL. Dat neem ik graag van je aan (is trouwens niet waar dit topic over gaat), maar het bevestigt vooral de onvrede. Je geeft nota bene expliciet aan dat jouw dochter ook naar de havo wil. En daarna naar het HBO. Ik neem aan dat ze die VMBO-TL dan met twee vingers in de neus kan doorstaan.
Als de inhoud van die vakken nog iets zouden voorstellen.....tja, dan kan ik wel een eind met je meegaan. Het trieste feit is, dat het niveau dusdanig laag ligt, dat je beter van bezigheidstherapie kunt spreken ipv kennisoverdracht.quote:Overigens snap ik je klacht ook niet. Ook al is het erg basaal, je dochter krijgt een bredere vorming en krijgt juist wél die vakken waarmee ze de automonteur en de lasser op de LTS vroeger niet lastigvielen. Juist daardoor is er voor haar een mogelijkheid dat ze kan doorstromen naar MBO of Havo. Ik heb de indruk dat het zonder de "breedte" qua vakken een stuk lastiger zou zijn. Komt ze op de havo, krijgt ze ineens Duits, terwijl ze daar nul ervaring in heeft.... - Maar ik proef in jouw betoog een klacht over het feit dat ze Duits en Frans heeft...
Precies. Nu begrijp je beter wat ik bedoel. Veel kinderen worden naar het MBO geprest. Daar aangekomen MOETEN ze iets doen, want thuiszitten mag niet, maar de door hen wél gewenste opleiding kunnen/mogen ze niet doen.quote:Op maandag 2 april 2012 12:50 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je klacht behelst dus vooral de kwaliteit van het VMBO-onderwijs en de slechte doorstroming richting vervolgonderwijs (mbo of havo). Eigenlijk is dat dus andere materie dan waar dit topic over gaat, of er moet een link zijn? Bijvoorbeeld dat MBO'ers voor een pretstudie kiezen, omdat ze zo'n slechte vooropleiding hebben gehad?
Jij maakt de fout dat je veronderstelt dat de ouders enige zeggenschap hebben in dit hele proces. Nou laat ik je dan even corrigeren. Als ouders heb je uitsluitend de macht om te bepalen welke basisschool jouw kind doorloopt en daar houdt het zo'n beetje mee op. Nee, je hebt geen invloed op het schooladvies (of slechts in heel beperkte mate, indien je bereid bent om een heleboel stennis op school te schoppen), want het oordeel van de ib-er en de uitslag van de eindtoets groep 8 zijn allesbepalend. Iets wat door de VO-scholen ruiterlijk en openlijk wordt toegegeven.quote:Maar waar zijn die ouders als hun kind voor een opleiding "artiest" of "dierverzorging" kiezen, omdat ze dat zo leuk vinden? En kan het ook zo zijn dat ouders hun kinderen meer talenten en vaardigheden toedichten dan die kinderen werkelijk bezitten? En kan het ook zo zijn dat kinderen tegenwoordig minder makkelijk dan vroeger zijn te motiveren voor school? Wat is de rol van andere belangen, zoals uitgaan, vriend(innet)jes, etc?
Wat is er volgens jou dan zo nutteloos aan deze studie? En hoe kom je erbij dat er in de gezondheidszorg (bijna) alleen artsen nodig zijn?quote:Op maandag 2 april 2012 08:33 schreef trigt013 het volgende:
en wat dacht men van "Gezondheidswetenschappen" om de loting medicijnen te omzeilen en alle uitgeloten studenten naar binnen te lokken. Baankansen nihil
Nou ja, Bekende Nederlander kun je best worden, ook als je het nu (nog) niet bent....quote:Op maandag 2 april 2012 13:41 schreef DutchMan0211 het volgende:
Opleiding artiest!
Dat ben je of dat ben je niet.
Dat is net zo debiel als dat er een opleiding 'Bekende Nederlander' zou bestaan.
hoeft niet perséquote:Op maandag 2 april 2012 09:03 schreef Ferdo het volgende:
Een uitstekende zaak, en inderdaad, verdient zeker navolging op het hbo. Studeren doe je voor een toekomstige baan, niet voor een hobby.
Dit is wel heel erg extreem. Een baan krijgen die enigszins op je studie aansluit is natuurlijk van belang,maar zeker op de Universiteit moet er mogelijkheid zijn om theoretische diepgang te verkrijgen. Je moet leren denken als een academicus,dat kan je alleen maar door jezelf te verdiepen in talloze dingen. Vaak hebben die ook niet direct een link met een latere baan,maar het feit dat je een ´ denkraam ´ open hebt gezet,maakt het mogelijk om bekwaam te functioneren in beroepen waar veel denkwerk bij nodig is.quote:Een uitstekende zaak, en inderdaad, verdient zeker navolging op het hbo. Studeren doe je voor een toekomstige baan, niet voor een hobby.
Dus als 80% van die mensen met zo'n opleiding in de bijstand beland is daar niks mis mee? Want lekkur creatief ofzo.quote:Op maandag 2 april 2012 08:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Zonder creativiteit zou je niets van uitvindingen om je heen hebben en nog steeds in de steentijd leven.
Weet je wat pas nutteloze studies zijn al die boekhouders die maar meer regels bedenken om elkaar aan het werk te krijgen en nog meer van zulke inporductieve mensen erbij te krijgen.
Maar belandt 80% van die mensen wel in de bijstand? Of krijgt 20% een baan op vakgebied en kom 75% uiteindelijk gewoon in een andere functie terecht? Een functie waar ze niet direct voor geleerd hebben maar wel in terecht konden omdat ze toch enig marginaal denkniveau konden aantonen met hun papiertje.quote:Op maandag 2 april 2012 15:44 schreef TweeGrolsch het volgende:
[..]
Dus als 80% van die mensen met zo'n opleiding in de bijstand beland is daar niks mis mee? Want lekkur creatief ofzo.
Iedereen een diploma prima, helemaal voor, maar iedereen kan op een zeker basisniveau wiskunde leren. Als je dat niet kan ga je maar aan de slag in de sociale werkplaats.quote:Op maandag 2 april 2012 10:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat zal het niveau alleen maar omlaag trekken. Idem voor de rekentoets.
In Nederland heeft iedereen 'recht' op een diploma, en daar passen we ons niveau op aan.
Dat vind ik ook. Maar op scholen worden de leerlingen vooral geleid in wat ze "leuk" vinden. En zo melden hordes kids zich aan voor het Grafisch Lyceum (zonder over enig werkelijk talent te beschikken), maar ieder kind vindt tekenen wel leuk. En ze spelen ook allemaal graag spelletjes op de pc, dus andere hordes rennen naar een ICT opleiding op het ROC. En daarna, kunnen ze nergens terecht.quote:Op maandag 2 april 2012 23:11 schreef robin007bond het volgende:
Goede maatregel.
Studenten moeten de kansen op de arbeidsmarkt in achting nemen bij het kiezen van een opleiding.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |