binnen de NAVO hebben we niet de optie om ons te concentreren op defensieve takenquote:Op maandag 17 december 2012 20:32 schreef Radegast het volgende:
We moeten eerst maar eens vast gaan stellen wat we nog willen en kunnen met het luchtwapen bij defensie, Moeten we alles wel willen kunnen? Naast defensieve taken ook offensieve taken? Meedoen in het hoogste geweldsspectrum? Maar daar is Jeanine nu op aan het studeren geloof ik.
speerpunt van F-35 is de verregaande integratie van de verschillende systemen in 1 airframequote:De F-35 heeft punten die voor het toestel spreken, met als meest in het oog springend de stealthcapabiliteiten. Hebben wij wel stealthvliegtuigen nodig? Gaan wij als eerste het luchtruim van Iran binnen als er stront aan de knikker komt? Of in Syrie, nu het nieuwe Russische luchtafweer heeft. Dacht het niet, zelfs niet als we de F-35 wél zouden hebben.
mjah boven Afghanistan deden vooral de oudere Europese toestellen het goed, ik neem aan dat het inmiddels beter is maar Rafale had bv een MirageIII nodig om een doel aan te stralen voor je er een bom op kon gooien die die MirageIII ook af kon werpenquote:Israel had geen stealthvliegtuigen nodig om een nucleaire faciliteit te bombarderen in Syrie, of toen ze afgelopen jaar die wapenfabriek in Sudan bombardeerden. Gebeurde allemaal met F-15's.
De not-so-stealthy Europese kisten presteerden prima boven Libie en Aghanistan.
Maar er zijn ook minpuntjes aan de F-35 naast de kosten. Maar je zult bij alle verschillende opties pro's en con's vinden.
In plaats van te stellen dat we dat niet meer hoeven te kunnen, kun je natuurlijk voor de veerandering ook eens proberen aannemelijk te maken waarom we dat niet meer hoeven te kunnen. En dan graag geen politieke uitleg (want te makkelijk) maar een militaire. Want tot nu toe kunnen we het wel (dat de politieke keus vaak anders is doet er even niet toe, het gaat om capaciteit)quote:Op maandag 17 december 2012 20:32 schreef Radegast het volgende:
We moeten eerst maar eens vast gaan stellen wat we nog willen en kunnen met het luchtwapen bij defensie, Moeten we alles wel willen kunnen? Naast defensieve taken ook offensieve taken? Meedoen in het hoogste geweldsspectrum? Maar daar is Jeanine nu op aan het studeren geloof ik.
Meest in het oog springende argument om het WEL te doen: de twee concurrenten (voor de NAVO) voor schaarse bronnen op de wereld markt, Rusland en China, werken allebei openlijk aan toestellen die de F-35 moeten kunnen aanpakken. Nu kun je dat lezen als "Oh, dan is de F-35 dus nutteloos". Ik lees het echter als "de F-16 is dus totaal nutteloos geworden, de F-35 kan er tenminste nog iets tegen uitrichten." De argumenten die jij aandraagt gingen 35 jaar geleden trouwens ook al op voor de F-16, en 50 jaar geleden voor de F-104. En toch hebben we die gekocht.quote:De F-35 heeft punten die voor het toestel spreken, met als meest in het oog springend de stealthcapabiliteiten. Hebben wij wel stealthvliegtuigen nodig? Gaan wij als eerste het luchtruim van Iran binnen als er stront aan de knikker komt? Of in Syrie, nu het nieuwe Russische luchtafweer heeft. Dacht het niet, zelfs niet als we de F-35 wél zouden hebben.
Als Israel in de lucht is vliegt er geen enkele piloot van een Arabisch land. Dat is al sinds de jaren 80 zo. Zoek maar even naar Bekaa Turkey Shoot. Dus dat is nauwelijks een argument. En de kwaliteit van Europese kisten boven Libië en Afghanistan: dat waren militair gesproken nauwelijks (tot geen) landen van formaat. Da's één. Twee is dat met name de Eurofightere landen nogal wat moeite hadden om bommen op de grond te krijgen daar. Pas sinds dit jaar is de RAF op bescheiden schaal in staat om slimme wapens af te leveren met de Eurofighter bijvoorbeeld. Dat wapensysteem is nog altijd niet op 100% van haar geplande capaciteit. En de Gripen, hoe mooi ik die estetisch ook vindt: het is een F-16 met deltavleugels. Generatie 4.5 op zijn hoogst.quote:Israel had geen stealthvliegtuigen nodig om een nucleaire faciliteit te bombarderen in Syrie, of toen ze afgelopen jaar die wapenfabriek in Sudan bombardeerden. Gebeurde allemaal met F-15's.
De not-so-stealthy Europese kisten presteerden prima boven Libie en Aghanistan.
De F-35 is nog volop in ontwikkeling, hoe kunnen daar geen minpuntjes aan zitten? Dat is bij elk nieuw vliegtuig! Sterker nog: het is bij elk nieuw product, en zeker bij elke nieuwe technologie! De F-16 viel in het begin spontaan uit de lucht, juist door die nieuwe technologie, en toch is het één van de meest succesvolle straaljagers van de laatste 50 jaar!quote:Maar er zijn ook minpuntjes aan de F-35 naast de kosten. Maar je zult bij alle verschillende opties pro's en con's vinden.
Natuurlijk moeten we ons fair share leveren aan het bondsgenootschap. Moeten we een kist hebben die een hoop dingen kan maar niet ergens heel erg uitblinkt of moeten we een kist hebben die niet alles kan maar bepaalde dingen juist uitstekend? De F-35 is bijvoorbeeld niet erg geschikt om dominantie in de lucht te bewerkstelligen (daar heeft de USAF de Raptor voor), en hij is ook niet zo geschikt voor close-air support zoals bijvoorbeeld een A-10 dat nu wel is. Een Typhoon is goed in a2a, maar niet in a2g. Wat vinden we belangrijk?quote:Op maandag 17 december 2012 20:43 schreef sp3c het volgende:
[..]
binnen de NAVO hebben we niet de optie om ons te concentreren op defensieve taken
dat zou een mooi verhaal worden, iedereen aan de Patriots en de cadiwagens terwijl de Amerikanen al de infanterie en al de bodybags moeten leveren ... dan heeft zo'n bondgenootschap niet echt veel zin meer voor hun
Bron? en hebben ze dat nog beargumenteerd?quote:[..]
speerpunt van F-35 is de verregaande integratie van de verschillende systemen in 1 airframe
dat hele Stealthverhaal komt daar nog eens bovenop maar dat is niet wat het toestel speciaal maakt
zonder stealth was het voor de KLu nog steeds de beste keuze
Altijd gedaan? Volgens mij is dat alleen gebeurd in Kosovo. Dat was de laatste keer dat de Nederlandse luchtmacht op dag één van een militaire actie vanaf minuut één meedeed aan een luchtactie. Daar schoot een NL'se F-16 met behulp van een AWACS-vliegtuig een Mig-29 met defecte instrumenten uit de lucht.quote:en waarom zou Nederland niet als eerste het luchtruim van bv Iran binnenvliegen?
hebben we tot nu toe altijd gedaan en met succes ook ... ik zie niet echt een reden om dit te veranderen
Heb je gelijk in, dat was in het begin zo. Maar toen was de Rafale ook nog maar net in gebruik genomen door de Franse luchtmacht. Is echt al heel wat jaren geleden. 2005/06 of misschien zelfs eerder?quote:[..]
mjah boven Afghanistan deden vooral de oudere Europese toestellen het goed, ik neem aan dat het inmiddels beter is maar Rafale had bv een MirageIII nodig om een doel aan te stralen voor je er een bom op kon gooien die die MirageIII ook af kon werpen
De Eurofighter heeft inderdaad niet veel actie gezien, de Britten vertrouwen nog vooral op Tornado's geloof ik. Ook in Libie nog. De Typhoon is dan ook niet zo best in air-to-ground, is niet echt een multirole vliegtuig (tenminste nu nog niet) maar meer een onderscheppingsjager. De Gripen NG bestaat alleen nog maar op papier geloof ik.quote:Eurofighter heeft niet zo veel gedaan geloof ik, Grippens zijn niet ingezet
Effe googlen, kun je best wat interessante informatie over vinden. De Rafale maakte zoveel indruk dat India direct wist welk vliegtuig ze wilden hebben als multirole-aircraft. De Typhoon was niet zo succesvol in Libie, speelde tweede viool na de Tornados maar de Amerikanen waren wel onder de indruk van de Europese wapens (van MBDA) die oa. onder de Typhoon hingen.quote:Libie weet ik niet, ben wel benieuwd naar wat informatie
Ik zeg niet dat ik vind dat we dat we iets niet meer hoeven te kunnen, maar dat daar eens over nagedacht moet worden voordat er een bepaalde keuze gemaakt wordt. De F-35 is geschikt voor bepaalde missies, maar het ligt niet in de lijn der verwachting dat wij ooit voorop zullen lopen/vliegen bij zo'n soort missie. Dan kun je beter investeren in andere zaken die wel van pas zullen komen in missies waarvan de kans veel groter is dat we er wel aan mee zullen doen (oa. close-air support voor grondtroepen, afdwingen no-flyzone etc.)quote:Op maandag 17 december 2012 21:02 schreef RonaldV het volgende:
[..]
In plaats van te stellen dat we dat niet meer hoeven te kunnen, kun je natuurlijk voor de veerandering ook eens proberen aannemelijk te maken waarom we dat niet meer hoeven te kunnen. En dan graag geen politieke uitleg (want te makkelijk) maar een militaire. Want tot nu toe kunnen we het wel (dat de politieke keus vaak anders is doet er even niet toe, het gaat om capaciteit)
Als je je wil kunnen meten met die kisten van de Russen en Chinezen in een luchtgevecht dan moet je een vliegtuig hebben dat zich onderscheidt in de air-to-air rol. (Zoals de F-22, maar die krijg je niet van de US. Japan had 100x liever F-22's gehad dan F-35's). . De F-35 is dan niet het vliegtuig wat je wilt hebben. Dan nog eerder de Typhoon als die ooit nog eens helemaal ontwikkeld is tot z'n volle potentie.quote:[..]
Meest in het oog springende argument om het WEL te doen: de twee concurrenten (voor de NAVO) voor schaarse bronnen op de wereld markt, Rusland en China, werken allebei openlijk aan toestellen die de F-35 moeten kunnen aanpakken. Nu kun je dat lezen als "Oh, dan is de F-35 dus nutteloos". Ik lees het echter als "de F-16 is dus totaal nutteloos geworden, de F-35 kan er tenminste nog iets tegen uitrichten." De argumenten die jij aandraagt gingen 35 jaar geleden trouwens ook al op voor de F-16, en 50 jaar geleden voor de F-104. En toch hebben we die gekocht.
De minpunten zullen er ook nog zijn als 'ie uitontwikkeld is. Het een manusje-van-alles die van alles moet kunnen en omdat hij alles een beetje moet kunnen blinkt hij straks nergens echt in uit. Nou ja, als bommenwerper met beperkte load wel dan.quote:[..]
Als Israel in de lucht is vliegt er geen enkele piloot van een Arabisch land. Dat is al sinds de jaren 80 zo. Zoek maar even naar Bekaa Turkey Shoot. Dus dat is nauwelijks een argument. En de kwaliteit van Europese kisten boven Libië en Afghanistan: dat waren militair gesproken nauwelijks (tot geen) landen van formaat. Da's één. Twee is dat met name de Eurofightere landen nogal wat moeite hadden om bommen op de grond te krijgen daar. Pas sinds dit jaar is de RAF op bescheiden schaal in staat om slimme wapens af te leveren met de Eurofighter bijvoorbeeld. Dat wapensysteem is nog altijd niet op 100% van haar geplande capaciteit. En de Gripen, hoe mooi ik die estetisch ook vindt: het is een F-16 met deltavleugels. Generatie 4.5 op zijn hoogst.
De F-35 is nog volop in ontwikkeling, hoe kunnen daar geen minpuntjes aan zitten? Dat is bij elk nieuw vliegtuig! Sterker nog: het is bij elk nieuw product, en zeker bij elke nieuwe technologie! De F-16 viel in het begin spontaan uit de lucht, juist door die nieuwe technologie, en toch is het één van de meest succesvolle straaljagers van de laatste 50 jaar!
Niet in de lijn der verwachting? En waarom dan precies niet? Afdwingen no-fly zone Bosnië: Nederland vloog voorop. Eigenlijk vloog Nederland in Jopegoslavië de gehele jaren 90 voorop, tot aan Kosovo aan toe. Daar waar we niet voorop vlogen, was dat omdat we er niet bij waren (Golfoorlog wilde ons parlement Koeweit gaan terughalen met onbewapende F-16s! ).quote:Op dinsdag 18 december 2012 02:02 schreef Radegast het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat ik vind dat we dat we iets niet meer hoeven te kunnen, maar dat daar eens over nagedacht moet worden voordat er een bepaalde keuze gemaakt wordt. De F-35 is geschikt voor bepaalde missies, maar het ligt niet in de lijn der verwachting dat wij ooit voorop zullen lopen/vliegen bij zo'n soort missie. Dan kun je beter investeren in andere zaken die wel van pas zullen komen in missies waarvan de kans veel groter is dat we er wel aan mee zullen doen (oa. close-air support voor grondtroepen, afdwingen no-flyzone etc.)
Niet op het niveau dat je het kunt met een F-35 nee. Maar onze F-16s zitten op hetzelfde niveau als die van de USAF en die kunnen het wel. Ik denk dat het meer een kwestie is van willen of zelfs durven.quote:Trouwens, volgens die NL'se F-35 testpiloot in dat Elsevier-artikel kunnen we het nu niet.
Het amusante is dat de Japanners als alternatief voor de F-22 dus gekozen hebben voor de F-35. De hadden de kans om Typhoons te nemen, volgens Eurofighter "een F-22 zonder stealth". Maar de Japanners kiezen voor de F-35. Zij zitten het dichtst op de Chinezen en maken zich (na Zuid-Korea) ook de meeste zorgen over de Chinezen. Blijkbaar is de F-35 WEL het vliegtuig wat je dan wilt hebben, in tegenstelling tot de Typhoon. De Turken hangen diezelfde gedachtengang trouwens aan als je naar Rusland kijkt.quote:[..]
Als je je wil kunnen meten met die kisten van de Russen en Chinezen in een luchtgevecht dan moet je een vliegtuig hebben dat zich onderscheidt in de air-to-air rol. (Zoals de F-22, maar die krijg je niet van de US. Japan had 100x liever F-22's gehad dan F-35's). . De F-35 is dan niet het vliegtuig wat je wilt hebben. Dan nog eerder de Typhoon als die ooit nog eens helemaal ontwikkeld is tot z'n volle potentie.
Oh, deze heb ik echt al zoooo enorm gehoord. Het is gewoon namauwen van wat er al overal beweerd is. Ik leg het gewoon nog een keer uit. Waarom zou je 4 (domme|) Mk84 bommen mee moeten kunnen nemen, als je met 2 stuks slimme munitie (bijvoorbeeld JDAMS, maar lasergeleide bakstenen mogen wat mij betreft ook) een veel beter resultaat haalt? Bij de F-35 gaat het niet meer over de te tillen hoeveelheid in kilos, maar in de te tillen hoeveelheid kinetische kracht op een specifieke plek op de grond. En wat dat Manusje-van-alles betreft: waar is het verschil met de F-104 en de F-16? Dat waren/zijn ook Manusjes-van-alles die nergens echt in uitblonken/uitblinken. Het mooie van al die vliegtuigtypes is dat ze pasten op de ideeën over oorlogsvoerig door de lucht van hun tijd, terwijl ze toch niet de koning van het luchtruim waren. Er was altijd wel iemand met meer snelheid/wendbaarheid/wapenlast/bereik/whatever. Je argument is niet geldig. Je koopt ALTIJD een compromis, want het beste op één gebied betekent achterblijven op een ander gebied.quote:[..]
De minpunten zullen er ook nog zijn als 'ie uitontwikkeld is. Het een manusje-van-alles die van alles moet kunnen en omdat hij alles een beetje moet kunnen blinkt hij straks nergens echt in uit. Nou ja, als bommenwerper met beperkte load wel dan.
De denkfout die iedereen maakt is dat we het niet kunnen betalen. Dat kunnen we best. Sterker nog: onze strijdkrachten kunnen zonder problemen terug naar het uitrustingsniveau van 1995, maar we ontberen politici met genoeg ballen om de grote budgetverslinders (Zorg, sociale zekerheid) van de 21e eeuw aan te pakken. Met een besparing van 5% in één van die twee sectoren kun je het Defensie budget verdubbelen. Niemand durft uit te leggen dat een looprekje best zelf betaald kan worden, desnoods tweedehands.quote:Ik ben geen tegenstander van de F-35, ik vind het alleen niet de énige logische vervanger voor de F-16 (die echt vervangen moet worden) ,zeker als je door de prijs maar een beperkt aantal kisten kan aanschaffen en onderhouden.
okay, my bad dan. Ik dacht dat de eerste keer dat NL z'n F-16's inzette bij het Kosovo-conflict was.quote:Op dinsdag 18 december 2012 15:56 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Niet in de lijn der verwachting? En waarom dan precies niet? Afdwingen no-fly zone Bosnië: Nederland vloog voorop. Eigenlijk vloog Nederland in Jopegoslavië de gehele jaren 90 voorop, tot aan Kosovo aan toe. Daar waar we niet voorop vlogen, was dat omdat we er niet bij waren (Golfoorlog wilde ons parlement Koeweit gaan terughalen met onbewapende F-16s! ).
Ik zal dat artikel nog eens op moeten zoeken, maar ik weet toch vrij zeker dat hij 'niet' zei ipv in mindere mate dan de F-35.quote:[..]
Niet op het niveau dat je het kunt met een F-35 nee. Maar onze F-16s zitten op hetzelfde niveau als die van de USAF en die kunnen het wel. Ik denk dat het meer een kwestie is van willen of zelfs durven.
Hoe het met de Turken zit weet ik niet, maar de Japanners waren toch best enthousiast over de Typhoon, alleen de industrie (die erg op Amerika georienteerd is, zag het niet zo zitten) en ze wilden toch een stealthkist. Japan had veel beter al jaren geleden begonnen met het ontwikkelen van hun eigen stealthfighter, iets waar ze al heel lang van dromen. Maar zelf een wapen ontwikkelen ligt gevoelig in het pacifistische Japan.quote:[..]
Het amusante is dat de Japanners als alternatief voor de F-22 dus gekozen hebben voor de F-35. De hadden de kans om Typhoons te nemen, volgens Eurofighter "een F-22 zonder stealth". Maar de Japanners kiezen voor de F-35. Zij zitten het dichtst op de Chinezen en maken zich (na Zuid-Korea) ook de meeste zorgen over de Chinezen. Blijkbaar is de F-35 WEL het vliegtuig wat je dan wilt hebben, in tegenstelling tot de Typhoon. De Turken hangen diezelfde gedachtengang trouwens aan als je naar Rusland kijkt.
Andere kisten maken ook gebruik van slimme munitie. Tuurlijk koop je altijd een compromis, dat is nou eenmaal zo als je een multirole-toestel wil. Ik vind de F-35 niet echt een multirole-toestel, meer een bomber dan een fighter. Maar dat is slechts mijn mening hé.quote:[..]
Oh, deze heb ik echt al zoooo enorm gehoord. Het is gewoon namauwen van wat er al overal beweerd is. Ik leg het gewoon nog een keer uit. Waarom zou je 4 (domme|) Mk84 bommen mee moeten kunnen nemen, als je met 2 stuks slimme munitie (bijvoorbeeld JDAMS, maar lasergeleide bakstenen mogen wat mij betreft ook) een veel beter resultaat haalt? Bij de F-35 gaat het niet meer over de te tillen hoeveelheid in kilos, maar in de te tillen hoeveelheid kinetische kracht op een specifieke plek op de grond. En wat dat Manusje-van-alles betreft: waar is het verschil met de F-104 en de F-16? Dat waren/zijn ook Manusjes-van-alles die nergens echt in uitblonken/uitblinken. Het mooie van al die vliegtuigtypes is dat ze pasten op de ideeën over oorlogsvoerig door de lucht van hun tijd, terwijl ze toch niet de koning van het luchtruim waren. Er was altijd wel iemand met meer snelheid/wendbaarheid/wapenlast/bereik/whatever. Je argument is niet geldig. Je koopt ALTIJD een compromis, want het beste op één gebied betekent achterblijven op een ander gebied.
[..]
Het is een keuze, tuurlijk. Maar ik ga even uit van het geld dat is gereserveerd voor de vervanging van de F-16 en het budget zoals dat nu jaarlijks naar defensie gaat. We kunnen het niet leuk vinden, dom of zelfs gevaarlijk op langere termijn maar het is de politieke realiteit. Met die nog onbekende maar forse prijs per toestel en fikse kosten voor onderhoud krijg je een luchtmacht met zeer beperkte getallen.quote:De denkfout die iedereen maakt is dat we het niet kunnen betalen. Dat kunnen we best. Sterker nog: onze strijdkrachten kunnen zonder problemen terug naar het uitrustingsniveau van 1995, maar we ontberen politici met genoeg ballen om de grote budgetverslinders (Zorg, sociale zekerheid) van de 21e eeuw aan te pakken. Met een besparing van 5% in één van die twee sectoren kun je het Defensie budget verdubbelen. Niemand durft uit te leggen dat een looprekje best zelf betaald kan worden, desnoods tweedehands.
Beter 20 splinternieuwe F-16's dan helemaal niks. Behalve dan dat je andere landen aan een supermodern vliegtuig helpt.quote:Op maandag 17 december 2012 19:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
zo heel veel geld is dat niet
voor 800 miljoen heb je pak hem beet 20 gloednieuwe up to date F16's zonder spare parts of ondersteuning, meer niet en beter ook niet
de Oostenrijkse Eurofighter deal (15 toestellen) is bv rond de 2 miljard euro waard afaik
Misschien moet je dan even gaan inlezen. De eerste toestellen die boven Joegoslavië actief waren waren twee Nederlandse F-16s, op enkele minuten gevogld door USMC F-18s. De eerste toestellen die bommen afgooiden op Serven waren NL F-16s (tevens strike leaders) tijdens de aanval op Udbina airfield. De enige toestellen die bommen afwierpen op Srebrenica waren NL F-16s (tevens eerste vrouwelijke NAVO jachtvlieger en eerste NAVO vrouw die operationeel met bommen gooide). Nederland was een tijdlang ook de enige die verkenningsvluchten uitvoerde boven Joegoslavië.quote:Op dinsdag 18 december 2012 17:26 schreef Radegast het volgende:
[..]
okay, my bad dan. Ik dacht dat de eerste keer dat NL z'n F-16's inzette bij het Kosovo-conflict was.
Oh, dat geloof ik graag. Ook testpiloten zijn niet ongevoelig voor het maken van politieke statements. Maar plaats hem in perspectief. De feiten zeggen (nationaal en internationaal) iets anders. F-16s zijn ook bij de USAF frontlijn toestellen. Die van ons zitten op een gelijkwaardig uitrustingsniveau. Als de USAF het er mee kan, dan kunnen wij dat ook.quote:[..]
Ik zal dat artikel nog eens op moeten zoeken, maar ik weet toch vrij zeker dat hij 'niet' zei ipv in mindere mate dan de F-35.
Ik denk dat je de ontwikkelingen van de laatste maanden nog even moet doorlopen. De Japanners zijn erg zenuwachtig aan het worden van de ontwikkelingen in China. Daar staan tenminste 2 stealth fighters te testen en oefent de Chinese marine sinds een maand met vliegtuigen op een carrier. Tel daarbij dat de Chinezen zo ongeveer iedereen van zo ongeveer elke klomp steen in de Chinese Zee proberen weg te bluffen, en de Japanse belangstelling voor de F-35 heeft plots weinig meer met de industrie van doen.quote:[..]
Hoe het met de Turken zit weet ik niet, maar de Japanners waren toch best enthousiast over de Typhoon, alleen de industrie (die erg op Amerika georienteerd is, zag het niet zo zitten) en ze wilden toch een stealthkist. Japan had veel beter al jaren geleden begonnen met het ontwikkelen van hun eigen stealthfighter, iets waar ze al heel lang van dromen. Maar zelf een wapen ontwikkelen ligt gevoelig in het pacifistische Japan.
Nogmaals: exact hetzelfde gebeurde bij de F-104 en de F-16. Die zien er meer uit als een fighter, maar waren/zijn in de praktijk vooral een bomb-truck. Toch hebben die nooit het verwijt "Jack of all Trades" gekregen, terwijl de F-35 dat wel krijgt. Een unfaire vergelijking, IMHO.quote:[..]
Andere kisten maken ook gebruik van slimme munitie. Tuurlijk koop je altijd een compromis, dat is nou eenmaal zo als je een multirole-toestel wil. Ik vind de F-35 niet echt een multirole-toestel, meer een bomber dan een fighter. Maar dat is slechts mijn mening hé.
De prijs is niet onbekend. Nou, da's niet helemaal waar en er zit nog een nuance aan. Lockheed heeft met de USAF net een nieuw contract uitonderhandeld, en de prijzen in dat contract komen ZEER dicht in de buurt van de prijzen die steeds genoemd werden. Die onderhandelingen zijn door de USAF hard onderhandeld, en als de KLu de zaken een beetje slim aanpakt, dan kopen ze hun toestellen (net als de F-16 destijds) per USAF-order tegen USAF prijzen. Laat Nederlnd in hemelsnaam niet zelf gaan onderhandelen, want ik weet nog wel wat financiele blunders van de afgelopen 25 jaar die aantonen dat MinDef niet echt handig investeert en onderhandelt.quote:[..]
Het is een keuze, tuurlijk. Maar ik ga even uit van het geld dat is gereserveerd voor de vervanging van de F-16 en het budget zoals dat nu jaarlijks naar defensie gaat. We kunnen het niet leuk vinden, dom of zelfs gevaarlijk op langere termijn maar het is de politieke realiteit. Met die nog onbekende maar forse prijs per toestel en fikse kosten voor onderhoud krijg je een luchtmacht met zeer beperkte getallen.
Ga ik doen. Bedankt voor de tip.quote:Op dinsdag 18 december 2012 20:52 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Misschien moet je dan even gaan inlezen. De eerste toestellen die boven Joegoslavië actief waren waren twee Nederlandse F-16s, op enkele minuten gevogld door USMC F-18s. De eerste toestellen die bommen afgooiden op Serven waren NL F-16s (tevens strike leaders) tijdens de aanval op Udbina airfield. De enige toestellen die bommen afwierpen op Srebrenica waren NL F-16s (tevens eerste vrouwelijke NAVO jachtvlieger en eerste NAVO vrouw die operationeel met bommen gooide). Nederland was een tijdlang ook de enige die verkenningsvluchten uitvoerde boven Joegoslavië.
Probeer "Check the Horizon" ergens te vinden, die gaat over de hele operatie.
Ik weet van de spanningen tussen China en Japan. China is hard bezig met die J-20's en J-31's, al zijn die vliegtuigen nog heel erg in het beginstadium van ontwikkeling. Van de J-31's zijn alleen nog maar een paar prototypes geloof ik. Het zal nog wel enkele jaren duren voordat die kisten in aanzienlijke aantallen operationeel zullen zijn. Maar het zal ook nog flink wat jaren duren voordat Japan die 42 F-35's heeft die ze willen. Zal nog wel lang onrustig blijven daar in Oost-Azie.quote:[..]
Oh, dat geloof ik graag. Ook testpiloten zijn niet ongevoelig voor het maken van politieke statements. Maar plaats hem in perspectief. De feiten zeggen (nationaal en internationaal) iets anders. F-16s zijn ook bij de USAF frontlijn toestellen. Die van ons zitten op een gelijkwaardig uitrustingsniveau. Als de USAF het er mee kan, dan kunnen wij dat ook.
[..]
Ik denk dat je de ontwikkelingen van de laatste maanden nog even moet doorlopen. De Japanners zijn erg zenuwachtig aan het worden van de ontwikkelingen in China. Daar staan tenminste 2 stealth fighters te testen en oefent de Chinese marine sinds een maand met vliegtuigen op een carrier. Tel daarbij dat de Chinezen zo ongeveer iedereen van zo ongeveer elke klomp steen in de Chinese Zee proberen weg te bluffen, en de Japanse belangstelling voor de F-35 heeft plots weinig meer met de industrie van doen.
Komt misschien omdat de F-35 de vervanger wordt van verschillende type vliegtuigen als de Harrier, Hornet, A-10 en F-16.quote:[..]
Nogmaals: exact hetzelfde gebeurde bij de F-104 en de F-16. Die zien er meer uit als een fighter, maar waren/zijn in de praktijk vooral een bomb-truck. Toch hebben die nooit het verwijt "Jack of all Trades" gekregen, terwijl de F-35 dat wel krijgt. Een unfaire vergelijking, IMHO.
Ja, batch vijf: 32 kisten voor 3,8 miljard USD, zonder motoren. Komt in de buurt van 110 miljoen per kist, da's enkele procenten goedkoper dan de vierde batch was. De overheid had Lockheed ook gewaarshuwd meen ik, productie gaat voor profit. Goed onderhandeld.quote:[..]
De prijs is niet onbekend. Nou, da's niet helemaal waar en er zit nog een nuance aan. Lockheed heeft met de USAF net een nieuw contract uitonderhandeld, en de prijzen in dat contract komen ZEER dicht in de buurt van de prijzen die steeds genoemd werden. Die onderhandelingen zijn door de USAF hard onderhandeld, en als de KLu de zaken een beetje slim aanpakt, dan kopen ze hun toestellen (net als de F-16 destijds) per USAF-order tegen USAF prijzen. Laat Nederlnd in hemelsnaam niet zelf gaan onderhandelen, want ik weet nog wel wat financiele blunders van de afgelopen 25 jaar die aantonen dat MinDef niet echt handig investeert en onderhandelt.
En wat de kosten voor onderhoud betreft: ik snap niet waarom dat plots in de vergelijking wordt meegevoerd. Alsof Nederland zich daar druk om maakte bij de aanleg van de Betuwelijn. Of de aankoop van de Fyra. Of de aanleg van de '5e baan' op Schiphol. Of de aanschaf van autos voor Rijkswaterstaat.
De F-16 is ontwikkeld als Lightweight Fighter. De F-15 was kort daarvoor ontworpen als ADF. Pas in later stadium is het project omgevormd tot een 'air combat fighter' met als doel de F-15 te complementeren. Daardoor is t.o.v. onder andere de YF-16 (het prototype) de romp langer geworden en een radar in de neus geplaatst.quote:Op woensdag 19 december 2012 00:21 schreef Radegast het volgende:
[..]
Komt misschien omdat de F-35 de vervanger wordt van verschillende type vliegtuigen als de Harrier, Hornet, A-10 en F-16.
De F-16 werd ontwikkeld als air dominance fighter, naast al die andere types vliegtuigen en is later geevolueerd tot een multirole. Dat is toch anders.
Batch 5 zijn nog steeds LRIP kisten, Low-Rate Initial Production. In het begin zou ook de 6e batch nog LRIP zijn. Met het terugsschroeven van de aantallen in de eerste batches is de verwachting dat vanaf 2019 er echt Full-Rate gebouwd wordt.quote:[..]
Ja, batch vijf: 32 kisten voor 3,8 miljard USD, zonder motoren. Komt in de buurt van 110 miljoen per kist, da's enkele procenten goedkoper dan de vierde batch was. De overheid had Lockheed ook gewaarshuwd meen ik, productie gaat voor profit. Goed onderhandeld.
Japan betaald voor 4 F-35's iets van 127 miljoen USD per stuk. Zou dat dan in fly-away conditie zijn?
Dat die kosten voor onderhoud opeens overal meegerekend worden, komt voort uit de ervaringen met de F-22 denk ik. Mega uit de hand gelopen. En aangezien de F-35 toch het kleine broertje is...
Met de kanttekening dat 'Air Dominance' niet bestaat. Het is 'Air Supremacy' (luchtoverwicht). De enige overtreffende trap die daarop bestaat is 'Command of the Air'. Dat zal in de praktijk nooit gegeven worden, want je hebt nooit waterdicht 100% controle over het luchtruim, met dank aan lichtgewicht MANPADS.quote:Op woensdag 19 december 2012 18:10 schreef M5 het volgende:
[..]
De F-16 is ontwikkeld als Lightweight Fighter. De F-15 was kort daarvoor ontworpen als ADF. Pas in later stadium is het project omgevormd tot een 'air combat fighter' met als doel de F-15 te complementeren. Daardoor is t.o.v. onder andere de YF-16 (het prototype) de romp langer geworden en een radar in de neus geplaatst.
Air dominance of Air supremacy fighters zijn bijv: F-14, F-15, F-22 en in de Sovjet Unie destijds de Su-27. Over het algeemeen aanzienlijk zwaardere kisten dan de F-16 met meestal geen Air-to-ground mogelijkheden. Alhoewel die sinds de opkomst van het Multi-Role concept vaak later wel toegevoegd zijn, of soms zelfs doorontwikkeld tot een nieuwe variant (F-15E, Su-30 bijvoorbeeld)
[..]
http://www.defensenews.co(...)s%7Ctext%7CFRONTPAGEquote:ANKARA — Turkey said Jan. 11 it has postponed an order to purchase its first two U.S.-made F-35 fighter jets due to technical problems and rising costs, but said it still intends to buy 100 more in the long run.
“Due to the current state of the JSF (Joint Strike Fighter) ... and the rising cost ... it was decided to postpone the order placed on Jan 5, 2012, for the two aircraft,” the Undersecretariat for Defence Industry (SSM) said in a statement.
The SSM, the public body responsible for Turkey’s arms purchases, said the decision was taken because the technical capabilities of the aircraft were ”not at the desired level yet.”
After the initial purchase of the two jets, Turkey plans to order 100 units of the stealth fighter to replace its current fleet consisting mainly of F-4 Phantoms and F-16 Falcons, according to the statement.
Als de prijs tijdens 30% van de testen al bijna verdubbeld is, wat mag hij dan kosten zodra hij helemaal klaar is? Het zes-voudige van de eerste geschatte begroting? Want vergeet niet dat door alle landen die hem annuleren, de kosten alleen maar sneller zullen stijgen.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:56 schreef RonaldV het volgende:
Ik blijf me verbazen over het continue negatief uitleggen van het testprogramma. Iedereen die verstand heeft van luchtvaart en/of IT weet dat dit normale issues zijn die je bij elk project tegenkomt. Het testen is pas op 30%! Ik zou me zorgen gaan maken als ze GEEN problemen tegen kwamen, want dat zou betekenen dat ze niet goed testen. Ga eens een cursus project-management, procesmanagement en service management doen, lees de rapporten dan nog eens, en vertel dan of er een probleem is.
Testen doe je om te zien of alles werkt zoals voorspeld. In dit project is er met computermodellen meer voorspeld dan ooit tevoren. Dat betekent automatisch dat er ook meer moet worden geverifieerd. Dit vliegtuig gebruikt ook meer software dan ooit tevoren. Dat betekent dat er HEEL veel software moet worden getest. En het is heel simpel: hoe meer software je schrijft, hoe meer je moet testen, en hoe meer kans op fouten.
Zoals Lockheed al stelt: er is nog altijd vooruitgang en ze liggen op nagenoeg schema. En dat is geen koud kunstje, gegeven de (door de politiek bepaalde) eis om een vliegtuig te bouwen dat aan eisen moet voldoen van 3 soorten gebruikers die eigenlijk niet verenigbaar zijn.
(Noot: Ik zeg niet dat er GEEN problemen zijn, ik stel dat de focus te veel ligt op wat er nog niet zonder problemen werkt, en te weinig op wat er al bereikt is.)
Nee, opzich niet uniek nee. Maar tot nu toe "nog maar" 5 jaar vertraging hè. Ik las net in de post boven mij dat ze nog maar op 30% van de testen zitten.quote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:26 schreef Cobra4 het volgende:
5 jaar vertraging is toch niet echt uniek. Was bv ook het geval bij de ontwikkeling/bouw van onze Walrusklasse.
Reactie LM op Pentagon's Director of Operational Test Evaluation (DOT&E) report.quote:Op zondag 13 januari 2013 15:56 schreef RonaldV het volgende:
Ik blijf me verbazen over het continue negatief uitleggen van het testprogramma. Iedereen die verstand heeft van luchtvaart en/of IT weet dat dit normale issues zijn die je bij elk project tegenkomt. Het testen is pas op 30%! Ik zou me zorgen gaan maken als ze GEEN problemen tegen kwamen, want dat zou betekenen dat ze niet goed testen. Ga eens een cursus project-management, procesmanagement en service management doen, lees de rapporten dan nog eens, en vertel dan of er een probleem is.
Testen doe je om te zien of alles werkt zoals voorspeld. In dit project is er met computermodellen meer voorspeld dan ooit tevoren. Dat betekent automatisch dat er ook meer moet worden geverifieerd. Dit vliegtuig gebruikt ook meer software dan ooit tevoren. Dat betekent dat er HEEL veel software moet worden getest. En het is heel simpel: hoe meer software je schrijft, hoe meer je moet testen, en hoe meer kans op fouten.
Zoals Lockheed al stelt: er is nog altijd vooruitgang en ze liggen op nagenoeg schema. En dat is geen koud kunstje, gegeven de (door de politiek bepaalde) eis om een vliegtuig te bouwen dat aan eisen moet voldoen van 3 soorten gebruikers die eigenlijk niet verenigbaar zijn.
(Noot: Ik zeg niet dat er GEEN problemen zijn, ik stel dat de focus te veel ligt op wat er nog niet zonder problemen werkt, en te weinig op wat er al bereikt is.)
quote:F-35B Flights Suspended Following Fueldraulic Failure
Jan. 18, 2013 - 03:32PM
The DoD office in charge of the Joint Strike Fighter suspended flight operations on the F-35B (STOVL) variant Friday for precautionary reasons after a problem was discovered with the fueldraulic system in the jet, officials confirmed for Defense News.
All STOVL variant aircraft operating at Eglin Air Force base, Fla., Marine Air Station Yuma, Ariz., and Lockheed’s production factory in Fort Worth, Texas, have been grounded while engineer teams review data on the jet.
The office made the decision after a 10:00 a.m. CST test flight at Eglin was aborted by the pilot during a conventional takeoff roll. There were no injuries to the pilot or the crew.
The abort occurred because of a failure to a propulsion fueldraulic line, which enables movement in the actuators for the STOVL’s exhaust system.
The F-35A (conventional) and F-35C (carrier) variants are unaffected.
“Implementing a precautionary suspension of flight operations is a prudent response until F-35B engineering, technical and system safety teams fully understand the cause of the failure,” wrote JPO spokesman Joe DellaVedova in an emailed statement.
“Once the causal and contributing factors are understood, a determination will be made when to lift the suspension and reinstate F-35B flight operations,” DellaVedova wrote. He added that impact on flight test operations are being assessed, and ground operations on the F-35B will continue.
A spokesman for Lockheed Martin, the prime contractor on the 5th generation fighter, directed questions to Pratt & Whitney, which designed the engine on the JSF. Pratt & Whitney has delivered 87 F-35 engines, including 40 of the STOVL variety.
“An initial inspection discovered a detached fueldraulic line in the aft portion of the engine compartment near the bearing swivel module,” spokesman Matthew Bates wrote in an emailed statement. “This component is not used in the CTOL or CV variant aircraft. A team of Pratt & Whitney and Rolls-Royce engineers is investigating the cause of the incident and working closely with Lockheed Martin and the F-35 Joint Program Office to resolve the matter.”
Bates also noted that P&W engines have successfully completed almost 25,000 hours of testing, including 4,270 flight hours.
The fueldraulic system was highlighted as a potential issue in the annual report to Congress released this week by the Pentagon’s Operational Test and Evaluation office (OT&E). The report noted that part of the fueldraulic system was removed in 2008 to save 9 pounds.
The testers warned that the fueldraulic system leaves open the chance of a sustained fire if exposed, but noted that the program office “is accepting the increased vulnerability associated with the fueldraulic system and is currently not considering reinstating the fueldraulic fuses in the production aircraft configuration.”
er is nog geen enkel land dat zijn bestelling geannuleerd heeftquote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:03 schreef BlikkenS het volgende:
[..]
Want vergeet niet dat door alle landen die hem annuleren, de kosten alleen maar sneller zullen stijgen.
Daar heb jij weer gelijk in, geen enkel land heeft hem compleet geannuleerd. Echter hebben Italië, Nederland, Noorwegen, UK, en Australië al laten weten dat dat aantal zeker/misschien terug zal lopen.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 02:44 schreef sp3c het volgende:
[..]
er is nog geen enkel land dat zijn bestelling geannuleerd heeft
omdat dat het het enige feitelijke punt is dat je maaktequote:Op zaterdag 19 januari 2013 11:43 schreef BlikkenS het volgende:
[..]
Daar heb jij weer gelijk in, geen enkel land heeft hem compleet geannuleerd. Echter hebben Italië, Nederland, Noorwegen, UK, en Australië al laten weten dat dat aantal zeker/misschien terug zal lopen.
En waarom pak je nou net dat ene zinnetje eruit? De rest ben je het dus wel mee eens, dat dit project niet op technologisch vlak maar op economisch vlak een ramp word?
Hier bega je een rekenfout. je kunt niet stellen dat de prijs verdubbeld is op 30%, dus hij zal wel verzesvoudigds zijn op 100%. Daarbij gaan zowel Lockheed als het Pentagon nog steeds uit van de prijs die de F-35 gemiddeld zal kosten, en niet van de stuksprijs op dit moment (die voor de pre-productie serie inderdaad een stuk hoger ligt)quote:Op vrijdag 18 januari 2013 22:03 schreef BlikkenS het volgende:
[..]
Als de prijs tijdens 30% van de testen al bijna verdubbeld is, wat mag hij dan kosten zodra hij helemaal klaar is? Het zes-voudige van de eerste geschatte begroting? Want vergeet niet dat door alle landen die hem annuleren, de kosten alleen maar sneller zullen stijgen.
ALS dat gebeurt, dan is het om toch de oorspronkelijk gewenste aantallen te halen, die dan binnen een paar jaar middels upgrades op internationaal niveau zullen worden gebracht. Maar ik zie eerder gebeuren dat we slechts een minieme hoeveelheid reserve onderdelen kopen, zodat we twee jaar na introductie kunnen roepen dat "die kut-kist alweer in onderhoud staat" en "die klote leverancier geen onderdelen op tijd kan leveren". Want zo gaat het standaard.quote:Ik zie het erop aan komen dat we straks alsnog met de F-35 opgescheept zitten (wat een goed vliegtuig lijkt te worden), echter dan compleet uitgeklede versies die niet voldoen om maar op de kosten te kunnen besparen.
Oh, ik kan het nog wel een tandje erger maken hoor: de kist is niet 5, maar 20 jaar te laat. Toen de F-16 werd ingevoerd werd er al gesproken over een opvolger die midden jaren 90 moest vliegen. Begin jaren 90 had Clinton het nog over eind jaren 90. Zijn regering maakte er de 3-in-1 oplossing van waar we nu mee zitten te kloten richting 2020. Maar die beslissingen zijn allemaal gepasseerde stations.quote:5 jaar vertraging wil ik trouwens ook niet echt "op schema" noemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |