Bosbeetle | woensdag 21 maart 2012 @ 12:14 |
Ik ben niet gelovig, maar wel gelovig (gereformeerd) opgevoed. En dan blijven je wel eens dingen bij. Zo is daar de 'gouden regel' maar die is al wat ouder is als de bijbel "wat gij niet wilt dat u geschied doe dat ook een ander niet" maar ook vergelijkingen als "je ziet wel de splinter in iemands anders oog maar niet de balk in je eigen" zijn toch wel dingen die mij vaak door het hoofd vliegen en eigenlijk prima maatstaven zijn om naar te leven. Daarom dacht ik dat het misschien leuk zou zijn om hier wat quotes uit de bijbel te verzamelen die ook buiten de godsdienstige context nog hout snijden. | |
BasEnAad | woensdag 21 maart 2012 @ 12:16 |
Men vergeet ook heel vaak dat veel normen en waarden die voor ons normaal zijn en de samenleving in goede banen leiden, gebaseerd zijn op onze Christelijk geschiedenis. | |
SpecialK | woensdag 21 maart 2012 @ 12:18 |
Men vergeet ook heel vaak dat veel normen en waarden door christenen gekaapt en ingelijfd in hun eigen curriculum zijn en de samenleving in goede banen leiden, doch gebaseerd zijn op een veel oudere menselijke traditie van moraliteit. | |
Bosbeetle | woensdag 21 maart 2012 @ 12:19 |
Van de tien geboden zijn (in de joodse telling) 6 en 8 t/m 10 ook wel okay ![]() Gij zult niet moorden. Gij zult niet stelen. Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste. Gij zult niets begeren dat van uw naaste is. | |
Bosbeetle | woensdag 21 maart 2012 @ 12:20 |
Ik deel deze mening ![]() | |
SpecialK | woensdag 21 maart 2012 @ 12:20 |
Really? Je mag niet begeren? Thoughtcrime? Waarom vind jij dit een goede regel? Bijna alle menselijke vooruitgang komt voort uit een vorm van begeerte. | |
Bosbeetle | woensdag 21 maart 2012 @ 12:21 |
Ik zal wel ouderwets zijn maar ik jaloezie kwalijk, en ik was het liever niet. | |
SpecialK | woensdag 21 maart 2012 @ 12:22 |
Begeerte is niet per se hetzelfde als jaloezie, he. Je kan die mooie grasmaaier van de buurman begeren. En gemotiveerd raken om er zelf een te gaan kopen. Doodzonde? Als het gaat over vrouwen vind ik het nog vreemder. Alsof een vrouw een bezitting is. | |
Bosbeetle | woensdag 21 maart 2012 @ 12:23 |
Als je er zelf een gaat kopen dan begeer je de grasmaaier van je buurman niet dan begeer je een andere. Ik heb althans altijd de regel beschouwd als iemand iets misgunnen, als in ik gun de buurman die grasmaaier niet ik wil hem zelf. Maar je hebt een punt. | |
Haushofer | woensdag 21 maart 2012 @ 12:24 |
Het boek waarvan ik denk dat het niet-gelovigen erg kan aanspreken, is het boek Prediker ![]() | |
SpecialK | woensdag 21 maart 2012 @ 12:25 |
Het start met het begeren van de spullen van je buurman. het drijft je uiteindelijk om zelf actie te ondernemen en dat is of stelen of kopen. Oh en dan nog de gouden regel. Een vrijbrief voor sadomasochisten (en die bestaan) om anderen pijn te doen. | |
Haushofer | woensdag 21 maart 2012 @ 12:25 |
Men vergeet ook wel es dat het Christendom ook daadwerkelijk nieuwe normen en waarden naar voren heeft geschoven, die we tegenwoordig als vanzelfsprekend zien ![]() | |
Haushofer | woensdag 21 maart 2012 @ 12:28 |
Regels moet je lezen in de context. Als er iets is wat Jezus in het evangelie predikt, dan is het dat wel. Werkbare ethiek valt onmogelijk in 1 regeltje te samenvatten ![]() | |
SpecialK | woensdag 21 maart 2012 @ 12:28 |
Interessant. Heb je een voorbeeld van een originele christelijke gedachte uit het boek? | |
MisterSqueaky | woensdag 21 maart 2012 @ 12:30 |
Volgens de Bijbel is jaloezie juist een goede eigenschap. Zelfs God, het summum van moraliteit voor Christenen, is immers een jaloers type - dat zegt hij zelf. | |
Haushofer | woensdag 21 maart 2012 @ 12:31 |
Het universalisme wat Paulus predikt in zijn brieven. Dat is ook de kerngedachte van het boek ![]() Ik snap de kritiek van sommige mensen dat het Christendom ideeën heeft geleend nooit zo goed. Maakt dat ze minder waardevol? Of het nou origineel was of niet, Paulus heeft er een vuist voor gemaakt en zijn ideologie in daden omgezet. Of dat nou deels, gedeeltelijk of niet voortborduurt op oude ideeën vind ik alleen vanuit historisch perspectief interessant. En dan nog ten dele, want je kunt je afvragen hoeveel ideeën nou echt "origineel" zijn. In Starks Rise of Christianity kun je lezen waarom circa 70% van de vroege Christenen vrouwelijk waren: omdat het Christendom een ethiek en moraal naar voren schoof die voor vrouwen in de Romeinse en Griekse cultuur nogal wat voordelen opleverde. Dat met de komst van de kerk veel van die voordelen ook weer zijn vervlogen, is uitermate treurig ![]() -edit: iemand had Prediker al gequote, zie ik ![]() [ Bericht 7% gewijzigd door Haushofer op 21-03-2012 13:31:34 ] | |
DeZoektocht | woensdag 21 maart 2012 @ 12:32 |
Maar zijn er niet meerdere vormen van jaloezie? ik bedoel je hebt de negatieve variant in de zin dat je en ander het licht in de ogen niet gunt, afgunst dus. maar je hebt ook jaloezie in de zin van dat je bewonderend naar een ander kunt kijken en denken 'dat wil ik ook' daar lijkt me niets mis mee ![]() even mijn eigen toevoeging uit Prediker: nou klink dat redelijk depressief, alhoewel ik vind dat er ook grote waarheid in schuilt. Maar prediker kan ook heel positief zijn: en die betekenisloosheid die tegelijkertijd ook heel bevrijdend kan zijn, is wat mij zo aanspreekt in Prediker ![]() | |
Haushofer | woensdag 21 maart 2012 @ 12:33 |
Hij zegt dat hij een "eel kana' " is, een "ijverig God". Dat wordt vaak met "jaloers" vertaald, maar dat benadrukt vooral de negatieve connotatie. Dat de oudtestamentische God nogal grillige trekken vertoont hoor je me trouwens niet ontkennen ![]() | |
DeZoektocht | woensdag 21 maart 2012 @ 12:37 |
idd, en daarom verschilt het ook zo ongelovelijk veel welke vertaling je pakt. ik heb bijvoorbeeld altijd gedacht bij 'ijdelheid der ijdelheiden' aan verwaande mensen. maar nu ik wat research deed voor dit topic kom ik op een hele andere betekenis:
| |
Bosbeetle | woensdag 21 maart 2012 @ 12:37 |
ik vind beide vormen kwalijk oeh en die quote is eng, dat men dat toen al dacht, ik denk het nu en kende dat stuk niet... (althans het eerste gedeelte het tweede gedeelte vind ik dan weer vrij onzinnig om daar god bij te betrekken) | |
HaerdenC | woensdag 21 maart 2012 @ 12:39 |
geen idee wat je er in de praktijk mee bent maar ... staat letterlijk in OT | |
DeZoektocht | woensdag 21 maart 2012 @ 12:39 |
vind je het dan niet goed om te willen wat anderen ook hebben? of vind je het uberhaupt niet goed om te willen? dus dat je het puur hebt over de begeerte van iets wat je op dat moment nog niet bezit. | |
DeZoektocht | woensdag 21 maart 2012 @ 12:40 |
heb je een bijbelvers? heb dit nog nog nooit gelezen, dus ben wel benieuwd nu haha ![]() | |
Bosbeetle | woensdag 21 maart 2012 @ 12:42 |
Dat eerste als ik iemand zie en dan denk ''dat wil ik ook' dat vind ik een verschrikkelijke gedachte... ![]() En misschien ook wel een beetje het laatste, je hebt wat je hebt en het is onzinnig om meer te willen. ![]() ![]() | |
HaerdenC | woensdag 21 maart 2012 @ 12:51 |
zoek maar eens op bevruchting trommelvlies maria Dat soort pikante details haalden het nieuwe testament niet ... ah neen want daar moest andere onzin in die er initieel helemaal niet was ... bv http://www.pg-elst.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=484%3Aop-weg-naar-het-wonder-verkondiging-4-december&Itemid=114 http://bijbels.seniorennet.be/middagdienst/page96.html exacte vers heb ik niet of zo ... ik heb het boek ook nooit gelezen ... geef geen ene f... om geloof vind persoonlijk dat mensen het geloof moeten gebruiken als een goede moraal en leidraad niet van kom we gaan met zijn alle op zondag wat samen een toneeltje spelen en kritiek hebben op iedereen die niet mee doet ![]() | |
Bosbeetle | woensdag 21 maart 2012 @ 12:52 |
Ik vind dat niemand ook maar iets moet gebruiken als hij of zij dat niet wil. | |
Bosbeetle | woensdag 21 maart 2012 @ 12:56 |
Ikzelf hanteer de regel ook wel eens op een negatieve manier... Als ikzelf iets niet fijn vind dan zal ik dat niet bij een andere doen, ookal vind die ander dat wel fijn en vraagt hij/zij erom. Daarom is deze regel ook meer een leidraad als het even niet duidelijk is welke actie wenselijk is, je even verplaatsen in de andere en dan alsnog een beslissing nemen aan de hand van je eigen gevoel. | |
DeZoektocht | woensdag 21 maart 2012 @ 12:58 |
Ik ben ook gereformeerd opgevoed, dus heb ook geleerd dat begeerte naar materiele zaken niet goed is. Maar ik heb geen probleem met begeerte naar immateriele zaken zoals liefde wijsheid en moed. maar ontopic, ik vond nog een hele mooie leefregel: vind die wel heel mooi, als je helpt doe je dat omdat je wil helpen niet om er zelf eer voor te claimen want dan doe je het dus alleen maar voor jezelf. | |
DeZoektocht | woensdag 21 maart 2012 @ 13:07 |
hmmm kan het echt nergens vinden in de bijbel. de links die je geeft, geven ook niet aan waar het dan in de bijbel zou staan. als je zoekt op google dan zijn de 1e 2 resultaten van fok dat zegt ook al genoeg lijkt me. Wat mijn houding tegenover het geloof betreft, ik ben gereformeerd opgevoed maar ben zoekende en inmiddels er van overtuigd dat ik mijn hele leven zoekende zal bijven hehe ![]() voor mij is het zoals jouw ondertitel zegt: Minds are like parachutes, they work best when open! | |
Bosbeetle | woensdag 21 maart 2012 @ 13:22 |
Ik heb dat onderscheid niet zo.... ik ken de begeerte wel maar voel me daar niet goed bij. | |
Haushofer | woensdag 21 maart 2012 @ 13:46 |
Havel haveliem, hakol havel ![]() Misschien ken je deze van Aart Schippers: ![]() Kun je ook prima lezen zonder kennis van het Hebreeuws, mochten mensen dat een belemmering vinden. | |
DeZoektocht | woensdag 21 maart 2012 @ 14:04 |
ja ken geen Hebreeuws dus ![]() Bedankt voor de tip ![]() | |
Iblardi | woensdag 21 maart 2012 @ 14:43 |
Dat staat inderdaad niet in de bijbel. Het is een opvatting van latere theologen gebaseerd op het idee dat Jezus het "vleesgeworden Woord" van God is; vandaar dat de "bevruchting" plaatsvindt op het moment dat Gabriël tot Maria spreekt. Het is dus niet helemaal wat het lijkt, van een penetratie in seksuele zin is hier geen sprake. | |
MetalIsAwesome | donderdag 22 maart 2012 @ 21:15 |
Ja, en dit is dus afkomstig uit het Egyptische dodenboek en niet uit de Bijbel, Mozes heeft dat alleen maar overgenomen uit een bepaald specifieke lijst van regels om naar te leven, voordat men naar het hiernamaals zou gaan in het oude Egypte. | |
Bosbeetle | donderdag 22 maart 2012 @ 21:19 |
En daarom staat het niet meer in de bijbel ![]() Het maakt me niet uit waar het oorspronkelijk instaat en wie wat bedacht heeft, dit topic ging over sommige handige wetmatigheden die in de bijbel staan... Ik ben niet opgevoed met het egyptische dodenboek maar wel met de bijbel... dus vandaar dat ik stukjes bijbel eerder parraat heb dan die uit het egyptische dodenboek ![]() | |
MetalIsAwesome | donderdag 22 maart 2012 @ 21:25 |
Nee sorry, schrijffout van mij, het staat natuurlijk wel in de bijbel, maar de oorsprong ligt dus niet in de bijbel of in het christendom. | |
Iblardi | donderdag 22 maart 2012 @ 21:26 |
Zo geniaal zijn die verboden nu ook weer niet, natuurlijk. | |
Mr.44 | donderdag 22 maart 2012 @ 21:27 |
maar er is alleen zo weinig aan te doen de gedachte komt wel als een ander iets heeft wat voor jouw begeerlijk is. Het is enkel hoe je er mee omgaat, dat een deel van je onderbewustzijn met die gedachte aankomt kan je bewuste en daardoor jouw verantwoordelijke deel van je bewustzijn weer niks aan doen.
| |
Iblardi | donderdag 22 maart 2012 @ 22:00 |
Serieus, dat klinkt als nogal twijfelachtige speculatie... Naar wat ik altijd heb begrepen wordt zelfs de historiciteit van de Mozesfiguur betwijfeld, laat staan dat men zou weten waar hij zijn geboden vandaan haalde. Waar heb je die informatie vandaan, als ik vragen mag? | |
MetalIsAwesome | donderdag 22 maart 2012 @ 22:06 |
De user ATON die hier op dit subforum actief is, hij gaf mij een link waar toch wel zeer sterke overeenkomsten te zien waren tussen de 10 geboden en een passage uit het Egyptische dodenboek. | |
MisterSqueaky | donderdag 22 maart 2012 @ 22:11 |
Ach, het verhaal van Mozes in zijn mandje op de Nijl heeft ook waarschijnlijk enige inspiratie geput uit het verhaal van Horus in zijn mandje op de Nijl ![]() | |
Iblardi | donderdag 22 maart 2012 @ 23:00 |
Maar in hoeverre is dat verhaal gebaseerd op een authentieke Egyptische mythe? Ik kan hier in elk geval niets over een mandje op de Nijl terugvinden. Het verhaal van Sargon van Akkad, die door zijn moeder in een mandje wordt gelegd en aan de Eufraat wordt toevertrouwd, is beter te verifiëren (bron). Dit verhaal lijkt sterk op dat van Mozes, maar het komt uit Mesopotamië, niet Egypte. | |
Iblardi | donderdag 22 maart 2012 @ 23:02 |
Oké, ik zal eens zien of ik die link kan vinden. | |
ATON | vrijdag 23 maart 2012 @ 10:22 |
Ik dacht reeds deze " Ontkennende biecht " van 42 vragen ergens gedeponeerd te hebben. Deze ontkennende biecht is te vergelijken met de 10 geboden uit de Bijbel en afkomstig uit het boek ' Reu Nu Pert Em Hru ( Boek van het overdag verschijnen ) Gij zult niet moorden.: 4 Ik heb geen moord gepleegd; ik heb niemand gedeerd. Gij zult niet stelen.: 3 Ik heb niet gestolen. Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste.: 13 Ik heb niet gelasterd ( tegen iemand ). 8 Ik heb geen onwaarheden gesproken. Gij zult niets begeren dat van uw naaste is.: 20 Ik heb andermans vrouw niet bezoedeld. En wat Mozes betreft: Dit is een fictief personage waar men memorabele feiten heeft onder gebracht, beginnende met Ahmose ( 1570-1550 v.C.) met de vlucht van de Hyksos door de rietzee en eindigd met Horemheb (1348-1335bv.C.) en met de hoofdpersonage Amenhotep IV ( Achnaton 1367-1361 v.C.) Bij deze laatste hebben ze het rietenmandjes-verhaal aan verbonden van Sargon van Akkad na de ballingschap in Babylon. Er zitten wel meerdere zulke ' vondelingen ' in de geschiedenis en de truc bij uitstek om een herkomst te maskeren, zoals bij Sargon. Ook dit Mozes-epos en zijn geschiedkundige reconstructie heb ik hier ook al ergens uitgeschreven en ga dit daarom niet meer herhalen. | |
hoatzin | vrijdag 23 maart 2012 @ 11:04 |
Goed punt! Vrouwen zijn (in de bijbel)ook bezit van mannen en lager in rang. Minder rechten. | |
Iblardi | vrijdag 23 maart 2012 @ 11:12 |
Dus omdat ook de Egyptenaren niet mochten stelen, doden of overspel plegen zou Mozes zijn Tien Geboden uit Egypte hebben overgenomen? Dat zijn nogal algemeen klinkende bepalingen, niet? En de andere volkeren van die tijd, mochten die al die dingen dan wel doen? Het lijkt erop dat we hier weer eens te maken hebben met een heleboel speculatie op basis van wat oppervlakkige overeenkomsten. | |
hoatzin | vrijdag 23 maart 2012 @ 11:20 |
De volgorde is wel ongeveer hetzelfde als in de 10 geboden.... | |
ATON | vrijdag 23 maart 2012 @ 11:36 |
En ook wel héél toevallig dat " Mozes " een Egyptenaar was. Ach, ik laat ze maar verder neuzelen. | |
Iblardi | vrijdag 23 maart 2012 @ 12:02 |
Het verbod op stelen komt in het Dodenboek in elk geval voor het verbod op moorden. En is het werkelijk zo verbluffend dat er in een lange lijst van (negatief geformuleerde) voorschriften enkele overeenkomsten met de Tien Geboden te vinden zijn? Ter vergelijking: 1. Tien Geboden: 2. Egyptische Dodenboek, versie 1: 3. Egyptische Dodenboek, versie 2:
| |
Iblardi | vrijdag 23 maart 2012 @ 12:05 |
Een beetje skepsis kan geen kwaad. | |
Bosbeetle | vrijdag 23 maart 2012 @ 12:07 |
Dat hadden ze in de bijbel moeten zetten ![]() | |
ATON | vrijdag 23 maart 2012 @ 12:14 |
En dan zijn er ( zoals ik ) ook nog die beweren dat Mozes ( enkelvoud ) nooit bestaan heeft,... Een beetje skepsis kan geen kwaad. | |
Iblardi | vrijdag 23 maart 2012 @ 12:52 |
Jij twijfelt niet, jij denkt zeker te weten. Dat is geen skepsis. | |
ATON | vrijdag 23 maart 2012 @ 13:07 |
Zoals ik schreef; hier wordt zeer veel geneuzeld. | |
Haushofer | vrijdag 23 maart 2012 @ 13:48 |
Da's vaak een verschil tussen hobbyisten en academici. Die eerste hebben door gebrek aan peer-review de luxe om zeker te weten. | |
hoatzin | vrijdag 23 maart 2012 @ 14:15 |
Er zijn nochthans een hoop academici die (denken) zeker te weten dat God bestaat in wat voor uitvoering dan ook. | |
Bosbeetle | vrijdag 23 maart 2012 @ 14:17 |
Theologen ![]() | |
Haushofer | vrijdag 23 maart 2012 @ 14:57 |
In welke zin "weten ze dat zeker"? In een geloof kun je niet "zeker weten". Geloven is in veel bijbelse context meer een synoniem voor "vertrouwen". Maar ik begrijp überhaupt niet waarom deze opmerking relevant is ![]() | |
Comp_Lex | vrijdag 23 maart 2012 @ 15:05 |
Naar mijn mening weet je in de context van religie nooit iets, maar geloof je het. "Denken zeker te weten" = geloof | |
hoatzin | vrijdag 23 maart 2012 @ 15:43 |
Tuurlijk, dat is een discussie waar (met gelovigen iig) niet uit te komen is. Ze komen dan met: Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen die men niet ziet (hebreeën of zo..) Een nietszeggend zinnetje overigens. | |
ATON | vrijdag 23 maart 2012 @ 16:16 |
En wat die zelfverklaarde academici zeker niet willen beseffen is dat geloof en religie-geschiedenis, twee totaal verschillende zaken zijn. Maar wat ze wél goed kunnen is er over te neuzelen als volleerde letterknechtjes. | |
Haushofer | vrijdag 23 maart 2012 @ 17:13 |
Kun je trouwens een paar van dit soort academici aanstippen, en quoten waaruit zou blijken dat ze deze overtuiging hebben? Ik ken diverse academici die "diepgelovig" zijn, maar ik hoor ze eigenlijk nooit over "zeker weten" spreken. | |
declassering | zondag 25 maart 2012 @ 00:55 |
Mijn uitvoering is dat dit heel erg ruikt naar de uitvoering van Cartesius e.a. die Hoatzin daaraan geeft, en wel in het gebruik van woorden dat van Hem wordt gemaakt. Cartesius had God wel nodig om vanuit de zekerheid van hemzelf naar de bedriegelijke wereld te gaan, maar God was daarin zelf allerminst zekergesteld, die kon ook de bedrieger zijn. Hoe dan ook, onder academici, schijnt alleen al zo'n begrip als 'bestaan' alleen al tot de grootst mogelijke controverses te voeren, alleen al de vraag of het wel een begrip is, en zo ja of daar dan weer bestaan aan moet worden toegekend. Ik snap er allemaal niks van, maar ik weet wel dat het onder academici bibliotheken vol met problemen oplevert en inderdaad zeker geen zekerheden, maar ook dat is in het geval van geloof natuurlijk niet zeker. Want echt geloof kan ook een zeker geloof zijn, maar dan draait de zekerheid een andere kant op. Dan heeft het meer te maken met 'een zekere gang' daar zit dan vertrouwen op een goede afloop in etc. die ook kan blijken uit onverschrokken gedrag. In het algemeen kan de volgende stelregel gevolgd worden: het zekerstellen van God is het Kaltstellen van het probleem. Want uit de eis zeker te stellen volgt het niet bestaan. Dus hoatzin bestaat niet (voor God) | |
hoatzin | maandag 26 maart 2012 @ 10:50 |
Ja ik kan wel met namen komen maar wat zeggen die jou? Een kennis van mij, professor-doctor in de wis- en scheikunde is naast zijn maatschappelijke loopbaan een echte christelijk gereformeerde broeder, die zijn logica en rationalisme faliekant opzij zet als het om geloof gaat. | |
hoatzin | maandag 26 maart 2012 @ 10:52 |
ach..gelukkig is hoatzin gedoopt in het (enige) waarachtige geloof ![]() | |
ATON | maandag 26 maart 2012 @ 19:10 |
Kan ik best begrijpen. Het is niet omdat je prof-doctor bent in wis-en scheikunde, dat je daarom ook van religie iets af weet. Misschien heeft die zich daar verder nooit vragen rond gesteld. | |
hoatzin | dinsdag 27 maart 2012 @ 10:04 |
Als christelijk gereformeerde jongeling ben (was) je min of meer gedwongen om aan bijbelstudie te doen. Verder ging je naar catechisatie en bezocht je de jeugdvereniging van de kerk. Daar werd "behoorlijk" gediscussieerd. | |
Bosbeetle | dinsdag 27 maart 2012 @ 10:39 |
Ik moet altijd zo lachen om een bepaalde aflevering van 'showroom' de oude jaren 80 serie, daarin zit een vrouw die heilig geloofd in kabouters en kabolten, haar man is profesor in de wiskunde. Het commentaar dat de man geeft is echt geweldig, "ja ik zie ze niet maar zij wel dus.." de hele tijd zo gort droog maar wel achter zijn vrouw blijven staan. ![]() ![]() | |
Bosbeetle | dinsdag 27 maart 2012 @ 10:41 |
Ik vond catechisatie altijd leuk omdat ik probeerde de mensen die het gaven (in het begin waren dat gewoon vrijwilligers) onderuit te lullen, vaak was dat niet moeilijk (misschien heb ik daar wel mijn voorkeur voor discussie opgelopen) Later kregen we catechisatie van de dominee die was een stuk lastiger onderuit te lullen ![]() In die zin heeft de kerk wel een klein handje meegeholpen in mij kritisch leren denken ![]() ![]() | |
ATON | dinsdag 27 maart 2012 @ 10:43 |
Kan ik me indenken, maar dan wel discussies waar zeker niet buiten de lijntjes mocht gekleurd worden, mag ik veronderstellen. | |
Bosbeetle | dinsdag 27 maart 2012 @ 10:44 |
Ik kan niet voor hoatzin antwoorden maar ik denk dat dat heel erg per kerk verschilt. | |
ATON | dinsdag 27 maart 2012 @ 10:48 |
En per docent. | |
hoatzin | dinsdag 27 maart 2012 @ 10:50 |
Door sommigen, waaronder natuurlijk ikzelf, werd wel wel buiten de lijntjes gekleurd. Dat leverde soms onbegrip, hoofdschudden en soms een reprimande op. Stiekum ook wel bijval, maar dat waren de lafaards... OT Ik herinner mij een catechisatieles waar de Babylonische spraakverwarring e.d. werd behandeld. In de koffiepauze moest ik de bijbels opruimen. Toen de dominee na de pauze zag wat ik had gedaan (alle bijbels opgestapeld op één stapel) vroeg hij wat dat te betekenen had. Ik zei toen: Dominee, dit is nu de toren van Bijbel. Ik ben direct naar huis gestuurd en om 21:30 stond de dominee bij mij thuis op de stoep. Ouders er bij....tja, dat waren barre tijden.... ![]() | |
Bosbeetle | dinsdag 27 maart 2012 @ 10:54 |
![]() ![]() | |
speknek | dinsdag 27 maart 2012 @ 11:10 |
Dit blijf ik een mooie tekst/leefregel vinden, die zo ver ik weet ook redelijk uniek is voor het Christendom. | |
Bosbeetle | dinsdag 27 maart 2012 @ 11:14 |
Inderdaad dat is een mooie (ook een lastige om je aan te houden trouwens, ik probeer het wel) | |
ATON | dinsdag 27 maart 2012 @ 11:16 |
Nou, dát zullen de Romeinen wel leuk gevonden hebben. | |
Cognitor | dinsdag 27 maart 2012 @ 11:18 |
Kostelijk. ![]() | |
speknek | dinsdag 27 maart 2012 @ 11:23 |
Of niet, toen de Visigoten op de poorten van Rome klopten. | |
ATON | dinsdag 27 maart 2012 @ 11:30 |
' Het kan verkeren ' sprak Bredero. |