Wat mij eigenlijk een beetje ontgaat is welk punt je hier nu precies mee wilt maken. Als het geheel ontoetsbaar blijkt te zijn (ik neem het zo van je aan) dan denk ik niet dat er veel wetenschappers moeite zullen hebben om deze hypothese overboord te gooien.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:59 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Nee, want de theorie is per definitie niet in zijn geheel te toetsen.
			
			
			
			Godel: Je kunt hypothesen vervangen of toevoegen zoveel als je wilt. maar geen enkel axiomatisch systeem is helemaal te toetsen. Een theorie is wel altijd te verbeteren.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij eigenlijk een beetje ontgaat is welk punt je hier nu precies mee wilt maken. Als het geheel ontoetsbaar blijkt te zijn (ik neem het zo van je aan) dan denk ik niet dat er veel wetenschappers moeite zullen hebben om deze hypothese overboord te gooien.
			
			
			
			quote:Op zondag 18 maart 2012 19:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat mij eigenlijk een beetje ontgaat is welk punt je hier nu precies mee wilt maken. Als het geheel ontoetsbaar blijkt te zijn (ik neem het zo van je aan) dan denk ik niet dat er veel wetenschappers moeite zullen hebben om deze hypothese overboord te gooien.
En in contrast de creationisten: moving targets, en nooit wordt er een serieuze poging gedaan om iets toetsbaar te maken. Laat staan dat men met gemak overtuigingen overboord gooit wanneer die toch toetsbaar en onwaar blijken te zijn. (Denk even aan het enorme leger YEC's op deze planeet.)
De eerste die erover begon, ik was simpel een volger in het geheel. Vraag het de gids niet de volgeling.quote:
			
			
			
			Dát ligt weer aan je definitie van wetenschap. Het logisch positivisme bijvoorbeeld en ook nog de resterende huidige naturalisten die menen een 'theorie van alles' e.d. te kunnen opstellen, kunnen (konden) niet verkroppen wat de conclusie van het incompleetheidstheorema.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:16 schreef Molurus het volgende:
Deels toetsbaar is good enough om wetenschap te zijn.
			
			
			
			Je was helemaal geen volgeling, onbewust stelde je dezelfde vraag op hetzelfde moment:quote:Op zondag 18 maart 2012 19:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
De eerste die erover begon, ik was simpel een volger in het geheel. Vraag het de gids niet de volgeling.
Maar dan nog zie ik niet waarom ik je niet zou vragen waarom je volgt. Kennelijk is daar ergens een argument dat jij wel ziet en ik niet.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een strenger beeld hebt van wetenschap dan dat zij waarschijnlijk is. Dan is de snaar-theorie dus eigenlijk een geloof in plaats van een wetenschappelijke theorie? Die theorie voldoet ook niet aan de criteria der wetenschap.
edit: Ik ben niet de enige die zich dat afvraagt zie ik.
Klopt. Er zijn nog heel veel dingen die de wetenschap nog niet heeft verklaard. En wat mij betreft houdt het dat leuk en interessant.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
Waarom dan het creationisme er ineens bij betrekken? Andere axioma dan de snaartheorie doch in wezen van dezelfde aard. Die sla ik maar mooi over. Naar mijn weten is het vraagstuk der abiogenese vooralsnog net zo min door de wetenschap volledig beantwoord.
			
			
			
			Nee, want die discussie heb je al tig maal gevoerd. Het is zoals te vaak opgewarmd eten, op een gegeven moment is de smaak er vanaf.quote:Op zondag 18 maart 2012 19:26 schreef Molurus het volgende:
Klopt. Er zijn nog heel veel dingen die de wetenschap nog niet heeft verklaard. En wat mij betreft houdt het dat leuk en interessant.
			
			
			
			
			
			
			
			Ik denk op het moment dat een gelovige iets als de Eerste Oorzaak van het Al stelt dan moet die gelovige kunnen aantonen dat het geen andere eerdere oorzaken heeft. Of wellicht kan de gelovige het niet aantonen maar meent hij God als de Eerste Oorzaak van het Al zonder een concrete substantie te geven.quote:Op zondag 18 maart 2012 17:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
En de horizon waarachter die eerste oorzaak zich zou bevinden heeft zich steeds verder teruggetrokken.De eerdere 'Eerste Oorzaken' bleken het toch niet te zijn. Maar ergens moet ie zijn! *Wijst naar horizon*
			
			
			
			Dacht het niet. Moet iedereen zelf uit komen.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:32 schreef Kniebol het volgende:
(...) dan moet die gelovige kunnen aantonen dat (...)
			
			
			
			Als je iets stelt moet je dat kunnen aantonen. Of het valt dan niet onder wetenschap.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:41 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Dacht het niet. Moet iedereen zelf uit komen.
			
			
			
			Grappig ben jij.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:45 schreef Kniebol het volgende:
Als je iets stelt moet je dat kunnen aantonen. Of het valt dan niet onder wetenschap.
			
			
			
			Dit is een benadering die we gek genoeg vaak zien van gelovigen. Bekend voorbeeld is de Intelligent Design beweging die zich eigenlijk vooral (zonder veel succes) bezighoudt met het uitsluiten van evolutie.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:32 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Ik denk op het moment dat een gelovige iets als de Eerste Oorzaak van het Al stelt dan moet die gelovige kunnen aantonen dat het geen andere eerdere oorzaken heeft. Of wellicht kan de gelovige het niet aantonen maar meent hij God als de Eerste Oorzaak van het Al zonder een concrete substantie te geven.
			
			
			
			Dat klopt. De wetenschap is (ook als het ooit af is) een onvolledige weergave van de werkelijkheid.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:45 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Als je iets stelt moet je dat kunnen aantonen. Of het valt dan niet onder wetenschap.
			
			
			
			
			
			
			
			Snaartheorie is een natuurkundig-geïnspireerde wiskundige exercitie waarbij je alle lessen die de afgelopen eeuw zijn geleerd mbt tot fundamentele fysica worden toegepast op het idee dat alles uit snaren bestaat. De keuze voor snaren volgt ook uit die "lessen". Het uiteindelijke doel is om een consistente theorie van kwantumgravitatie te ontwikkelen.quote:Op zondag 18 maart 2012 18:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Ik denk dat jij een strenger beeld hebt van wetenschap dan dat zij waarschijnlijk is. Dan is de snaar-theorie dus eigenlijk een geloof in plaats van een wetenschappelijke theorie? Die theorie voldoet ook niet aan de criteria der wetenschap.
edit: Ik ben niet de enige die zich dat afvraagt zie ik.
			
			
			
			Iedereen mag een persoonlijk verhouding met de wereld zoeken. Het probleem ontstaat pas als men deze persoonlijke verhouding als objectief voorstelt. Iets wordt pas erkent als objectief als het aan bepaalde criteria voldoet. Criteria die de gemeenschappelijk toegang en daarmee verificatie door anderen mogelijk maakt. Mensen hebben al zo vaak in onzin geloofd met nare gevolgen. Het zuiver houden van wat objectief kan worden vastgesteld heeft ons ook veel gebracht. Maar daarmee is het domein van het objectieve ook nooit iemands hele werkelijkheid.quote:Op maandag 19 maart 2012 06:12 schreef 8Orly8 het volgende:
Mijn geloof valt inderdaad niet onder wetenschap. Anders noemde ik het wel mijn kennis.
Het enige godsbewijs ligt in uzelf.
Live with it, gij risico-angstige bewijzen-azers.
			
			
			
			Welke god en waarom die specifieke god?quote:Op maandag 19 maart 2012 06:12 schreef 8Orly8 het volgende:
Mijn geloof valt inderdaad niet onder wetenschap. Anders noemde ik het wel mijn kennis.
Het enige godsbewijs ligt in uzelf.
Live with it, gij risico-angstige bewijzen-azers.
			
			
			
			Met je eens. Objectiviteit is vreselijk handig, onmisbaar zelfs, maar wel slechts het topje van de ijsberg dat boven water uitsteekt. Geen ijsberg = geen top. Geen top = geen ijsberg.quote:Op maandag 19 maart 2012 13:39 schreef deelnemer het volgende:
Iedereen mag een persoonlijk verhouding met de wereld zoeken. Het probleem ontstaat pas als men deze persoonlijke verhouding als objectief voorstelt. Iets wordt pas erkent als objectief als het aan bepaalde criteria voldoet. Criteria die de gemeenschappelijk toegang en daarmee verificatie door anderen mogelijk maakt. Mensen hebben al zo vaak in onzin geloofd met nare gevolgen. Het zuiver houden van wat objectief kan worden vastgesteld heeft ons ook veel gebracht. Maar daarmee is het domein van het objectieve ook nooit iemands hele werkelijkheid.
Die ene grote. Ik hou nou eenmaal van groot.quote:Op maandag 19 maart 2012 14:29 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Welke god en waarom die specifieke god?
			
			
			
			Bij het christendom gelooft de overgrote meerderheid in een drie-éénheid. Heel moeilijk uit te leggen maar verrekte praktisch natuurlijk.quote:En ik hou van alles-in-1 producten. Ben praktisch ingesteld.
			
			
			
			Heerlijk nikszeggend weer, mijn complimenten.quote:Op maandag 19 maart 2012 15:23 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Met je eens. Objectiviteit is vreselijk handig, onmisbaar zelfs, maar wel slechts het topje van de ijsberg dat boven water uitsteekt. Geen ijsberg = geen top. Geen top = geen ijsberg.
[..]
Die ene grote. Ik hou nou eenmaal van groot.
En ik hou van alles-in-1 producten. Ben praktisch ingesteld.
			
			
			
			Mijn dank.quote:Op maandag 19 maart 2012 15:40 schreef TerryStone het volgende:
Heerlijk nikszeggend weer, mijn complimenten.
			
			
			
			Op zich heb ik geen bezwaar tegen een hypothese van God zonder er een substantie aan toe te voegen, zodat God daarmee buiten de natuurlijke wetmatigheden staat. Sterker nog, als God onderworpen zou zijn aan Zijn eigen wetmatigheden dan staat dat god niet boven alles, en dus is niet ‘goddelijk’ genoeg.quote:Op zondag 18 maart 2012 21:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is een benadering die we gek genoeg vaak zien van gelovigen. Bekend voorbeeld is de Intelligent Design beweging die zich eigenlijk vooral (zonder veel succes) bezighoudt met het uitsluiten van evolutie.
Je kunt echter nooit iets aantonen door alle andere oorzaken uit te sluiten, eenvoudig omdat je nooit een volledige opsomming van mogelijke oorzaken kunt geven. Om iets aan te tonen zul je het direct moeten aantonen. Uit de 'Eerste Oorzaak'-hypothese zouden dus voorspellingen moeten voortvloeien die direct kunnen worden bevestigd met waarnemingen. Helaas, dat is nu net niet het geval.
Dat idee zal dus wel altijd neerkomen op geloof zonder concrete substantie.
			
			
			
			Ook dat laatste zou je dan nooit opmerken. Dat vereist absolute kennis van natuurwetten die wij niet hebben. Op het moment dat wij iets waarnemen dat strijdig is met wat wij denken dat een natuurwet is, dan verwerpen we die natuurwet gewoon, en zullen we niet concluderen dat er sprake was van goddelijke bemoeienis.quote:Op maandag 19 maart 2012 16:52 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Op zich heb ik geen bezwaar tegen een hypothese van God zonder er een substantie aan toe te voegen, zodat God daarmee buiten de natuurlijke wetmatigheden staat. Sterker nog, als God onderworpen zou zijn aan Zijn eigen wetmatigheden dan staat dat god niet boven alles, en dus is niet ‘goddelijk’ genoeg.
			
			
			
			Ik begrijp je niet helemaal. Kun je dit nader toelichten?quote:Op maandag 19 maart 2012 17:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ook dat laatste zou je dan nooit opmerken. Dat vereist absolute kennis van natuurwetten die wij niet hebben. Op het moment dat wij iets waarnemen dat strijdig is met wat wij denken dat een natuurwet is, dan verwerpen we die natuurwet gewoon, en zullen we niet concluderen dat er sprake was van goddelijke bemoeienis.
			
			
			
			Alleen wetenschappelijke theorieen zijn falsificeerbaar, de wetenschappelijke methode zelf nietquote:Op maandag 19 maart 2012 20:32 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Ik begrijp je niet helemaal. Kun je dit nader toelichten?
			
			
			
			Wat ik bedoel is dat wij nooit kunnen vaststellen of iets zich onttrekt aan "de natuurwetten". "Natuurwet" is een menselijk construct. Een idee dat wij hebben over een wetmatigheid in de natuur. En zo'n idee kan er gewoon naast zitten. Het zegt geheel niets over wat wel of niet (on)mogelijk is.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:32 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Ik begrijp je niet helemaal. Kun je dit nader toelichten?
			
			
			
			Volgens mij bedoelt Kniebol eerder dat God per definitie niet onderworpen is aan natuurwetten. Het onttrekt zich er dan ook niet van, het is er simpelweg geen onderdeel van. Dan maakt het niets uit wat mensen wel of niet weten aan natuurwetten en in welke mate zij juist zijn of niet. Volgens mij plaatst Kniebol God buiten 'het geheel' terwijl jij het in 'het geheel' plaatst. Althans zo lees ik het. Neem aan dat Kniebol zich nog wel meldt.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wat ik bedoel is dat wij nooit kunnen vaststellen of iets zich onttrekt aan "de natuurwetten".
			
			
			
			Ik zeg dat kniebol noch ik dat onderscheid kan maken op basis van waarnemingen. Een gebeurtenis die zich onttrekt aan natuurwetten (god) en een incorrecte notie van natuurwetten (menselijke fout) zien er voor ons *exact* hetzelfde uit.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt Kniebol eerder dat God per definitie niet onderworpen is aan natuurwetten. Het onttrekt zich er dan ook niet van, het is er simpelweg geen onderdeel van. Dan maakt het niets uit wat mensen wel of niet weten aan natuurwetten en in welke mate zij juist zijn of niet. Volgens mij plaatst Kniebol God buiten 'het geheel' terwijl jij het in 'het geheel' plaatst. Althans zo lees ik het. Neem aan dat Kniebol zich nog wel meldt.
			
			
			
			Volgens mij heb je dit goed verwoordt. Daarmee kun je ook niet stellen dat zulke God in strijd is met de wetenschap (God staat er buiten) terwijl God nog steeds de oorzaak zou kunnen zijn van de complete wetmatigheden.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:55 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt Kniebol eerder dat God per definitie niet onderworpen is aan natuurwetten. Het onttrekt zich er dan ook niet van, het is er simpelweg geen onderdeel van. Dan maakt het niets uit wat mensen wel of niet weten aan natuurwetten en in welke mate zij juist zijn of niet. Volgens mij plaatst Kniebol God buiten 'het geheel' terwijl jij het in 'het geheel' plaatst. Althans zo lees ik het. Neem aan dat Kniebol zich nog wel meldt.
			
			
			
			Wanneer wij iets zien dat wij niet kunnen verklaren dan kan God altijd de verklaring zijn. (Dat geldt zelfs voor zaken die we wel kunnen verklaren trouwens.) Het is echter nooit een voor de hand liggende verklaring.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:07 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Volgens mij heb je dit goed verwoordt. Daarmee kun je ook niet stellen dat zulke God in strijd is met de wetenschap (God staat er buiten) terwijl God nog steeds de oorzaak zou kunnen zijn van de complete wetmatigheden.
			
			
			
			Daar draait het eigenlijk niet om. Het gaat erom dat de 'goddelijke natuurwetten' voortvloeien uit een God die buiten deze wetten zelf staat. Als wat mensen zien als een 'natuurwet' in strijdt is met waarnemingen of voorspellingen die voortvloeien uit deze 'door mensen geconstrueerde natuurwet' is de enige conclusie die men mag trekken dat deze dus (deels) onjuist is. Dat zegt niets over God noch over zijn ' goddelijke natuurwetten'. Men kan per definitie nooit wat vinden dat in contradictie is met zijn wetten. Zoiets Kniebol?quote:Op maandag 19 maart 2012 21:10 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wanneer wij iets zien dat wij niet kunnen verklaren dan kan God altijd de verklaring zijn. (Dat geldt zelfs voor zaken die we wel kunnen verklaren trouwens.) Het is echter nooit een voor de hand liggende verklaring.
Mocht bijvoorbeeld in een experiment blijken dat de wet van behoud van energie (ik noem maar iets) onder bepaalde omstandigheden geen stand houdt, dan denk ik niet dat veel wetenschappers zullen roepen: "ah! daar hebben we God."
			
			
			
			Oftewel de complete wetmatigheden, ongeacht of de mens deze doorgrond heeft of niet.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:19 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Daar draait het eigenlijk niet om. Het gaat erom dat de 'goddelijke natuurwetten' voortvloeien uit een God die buiten deze wetten zelf staat. Als wat mensen zien als een 'natuurwet' in strijdt is met waarnemingen of voorspellingen die voortvloeien uit deze 'door mensen geconstrueerde natuurwet' is de enige conclusie die men mag trekken dat deze dus (deels) onjuist is. Dat zegt niets over God noch over zijn ' goddelijke natuurwetten'. Men kan per definitie nooit wat vinden dat in contradictie is met zijn wetten. Zoiets Kniebol?
			
			
			
			Wat wel of niet goddelijk genoeg is, is aan God. Deze uitspraak die ik hier nu doe staat los van de vraag of en hoe wij goddelijkheid kunnen vaststellen.quote:Op maandag 19 maart 2012 16:52 schreef Kniebol het volgende:
Op zich heb ik geen bezwaar tegen een hypothese van God zonder er een substantie aan toe te voegen, zodat God daarmee buiten de natuurlijke wetmatigheden staat. Sterker nog, als God onderworpen zou zijn aan Zijn eigen wetmatigheden dan staat dat god niet boven alles, en dus is niet ‘goddelijk’ genoeg.
Nee, maar dat is niet omdat wetenschappers zich per se met de werkelijkheid bezighouden. Ze houden zich bezig met hun vak: wetenschap. Hun methode bestaat uit afspraken. Zoals Deelnemer zegt:quote:Op maandag 19 maart 2012 21:10 schreef Molurus het volgende:
Wanneer wij iets zien dat wij niet kunnen verklaren dan kan God altijd de verklaring zijn. (Dat geldt zelfs voor zaken die we wel kunnen verklaren trouwens.) Het is echter nooit een voor de hand liggende verklaring.
Mocht bijvoorbeeld in een experiment blijken dat de wet van behoud van energie (ik noem maar iets) onder bepaalde omstandigheden geen stand houdt, dan denk ik niet dat veel wetenschappers zullen roepen: "ah! daar hebben we God."
Wetenschappers zitten met hun methode in een loop waar ze beroepshalve niet uit kunnen. Zoals je wiskunde alleen met wiskunde kunt bewijzen. Dat is heel erg handig, maar wel slechts tot op zekere hoogte.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:41 schreef deelnemer het volgende:
Alleen wetenschappelijke theorieen zijn falsificeerbaar, de wetenschappelijke methode zelf niet
			
			
			
			En dat zou zomaar kunnen zijn. Het enige dat ik zeg is dat het volstrekt onmogelijk is om dat onderscheid te maken op basis van waarnemingen.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:23 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Oftewel de complete wetmatigheden, ongeacht of de mens deze doorgrond heeft of niet.
			
			
			
			Dat is dan ook een subjectief begrip. Als je daar een axiomatische invulling aan geeft dan heeft de wiskunde wel vrij veel te vertellen.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:31 schreef 8Orly8 het volgende:
Over iets als 'kwaliteit' zegt wiskunde niets. Wiskundigen kunnen dat wel, maar de wiskunde niet.
Die hypotheses zijn wel altijd gebaseerd op waarnemingen, en het betreft altijd toetsbare stellingen. "Strikt de methode volgen" betekent niet dat je niet in bad kunt zitten en ineens een ingeving krijgen.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:31 schreef 8Orly8 het volgende:
Overigens wil ik nog een keer noemen dat hypothesen meestal ontstaan op spontane wijze, door ingevingen terwijl je in bad zit, of door fouten terwijl je iets anders probeerde (bv ontdekking penicilline) en niet volgens een methode. De veri- dan wel valsificatie is wel methode. Volgens afspraak.
			
			
			
			Ik denk de substantie sowieso niet, omdat er geen definitie is van de substantie van God. Stel dat God inderdaad de oorzaak van de complete wetmatigheden is, dan kun je wellicht eigenschappen van God op basis van de wetmatigheden herkennen zoals een ontwerper wordt herkend op basis van het ontwerp.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dat zou zomaar kunnen zijn. Het enige dat ik zeg is dat het volstrekt onmogelijk is om dat onderscheid te maken op basis van waarnemingen.
			
			
			
			Inmiddels heeft de evolutietheorie wel vrij overtuigend bewezen dat niet alles dat er ontworpen uitziet dat ook daadwerkelijk is. Ik betwijfel of je uberhaupt in theorie ooit een bewijs van het bestaan van goden zou kunnen leveren.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:43 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Ik denk de substantie sowieso niet, omdat er geen definitie is van de substantie van God. Stel dat God inderdaad de oorzaak van de complete wetmatigheden is, dan kun je wellicht eigenschappen van God op basis van de wetmatigheden herkennen zoals een ontwerper wordt herkend op basis van het ontwerp.
			
			
			
			Je blijft hier gevangen in je loop: vanuit jouw uitgangspunten stel jij de voorwaarden: "Als... dan..." Ik heb al vaker betoogd dat rationaliteit meer omvat dan de aristotelische logica. Het vergt alleen een bepaald dialectisch vermogen om hier bovenuit te stijgen.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dan ook een subjectief begrip. Als je daar een axiomatische invulling aan geeft dan heeft de wiskunde wel vrij veel te vertellen.
[..]
Die hypotheses zijn wel altijd gebaseerd op waarnemingen, en het betreft altijd toetsbare stellingen. "Strikt de methode volgen" betekent niet dat je niet in bad kunt zitten en ineens een ingeving krijgen.
En falsificeerbaarheid als voorwaarde stellen is wat mij betreft een volstrekt redelijke afspraak. Zonder dat is elk ontoetsbaar idee even goed en ben je dus volstrekt willekeurige dingen aan het doen. Wat niet betekent dat een ontoetsbaar idee niet correct kan zijn. Het punt is: je kunt niet weten of een ontoetsbaar idee correct is.
			
			
			
			Definieer 'ontwerp'?quote:Op maandag 19 maart 2012 21:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Inmiddels heeft de evolutietheorie wel vrij overtuigend bewezen dat niet alles dat er ontworpen uitziet dat ook daadwerkelijk is.
Ik betwijfel dat nauwelijks. Ik denk van niet. Zeker weten is een dwingende zaak. Een dwingende God zou van ons machines maken zonder een hart.quote:Ik betwijfel of je uberhaupt in theorie ooit een bewijs van het bestaan van goden zou kunnen leveren.
Op basis van mijn vorige vier zinnen zou ik tot de conclusie komen dat het Hans Klok is.quote:Om een voorbeeld te geven. Stel even dat (puur hypothetisch) er een buitenaardse beschaving bestaat die veel ouder is dan de onze en die technologisch onvoorstelbaar ver op ons voorlopen. Op een goede dag passeert iemand uit die beschaving onze planeet en denkt: kom, ik ga eens een geintje uithalen. Hij bezoekt jou hier op aarde en vertelt jou dat hij God is. En om zijn claim kracht bij te zetten "schendt" hij op alle mogelijke manieren wat jij ziet als natuurwetten. Kun jij dan weten dat het niet God is? Op basis waarvan zou je tot die conclusie kunnen komen?
			
			
			
			Doelmatig bedacht en uitgewerkt door een intelligente entiteit.quote:
			
			
			
			Is dat vanaf de subatomaire deeltjes tot en met het geheel? Of begint het 'ontwerpen' ergens daartussenin, met gebruikmaking van reeds bestaande, samengestelde elementen? Just curious.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:59 schreef Molurus het volgende:
Doelmatig bedacht en uitgewerkt door een intelligente entiteit.
			
			
			
			Ik weet niet of het zin heeft om een onbewezen hypothese te falsifiëren.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:51 schreef Molurus het volgende:
Om een voorbeeld te geven. Stel even dat (puur hypothetisch) er een buitenaardse beschaving bestaat die veel ouder is dan de onze en die technologisch onvoorstelbaar ver op ons voorlopen. Op een goede dag passeert iemand uit die beschaving onze planeet en denkt: kom, ik ga eens een geintje uithalen. Hij bezoekt jou hier op aarde en vertelt jou dat hij God is. En om zijn claim kracht bij te zetten "schendt" hij op alle mogelijke manieren wat jij ziet als natuurwetten. Kun jij dan weten dat het niet God is? Op basis waarvan zou je tot die conclusie kunnen komen?
			
			
			
			Beide. Je zult mij niet horen beweren dat de computer waar ik achter zit niet ontworpen is.quote:Op maandag 19 maart 2012 22:01 schreef 8Orly8 het volgende:
[..]
Is dat vanaf de subatomaire deeltjes tot en met het geheel? Of begint het 'ontwerpen' ergens daartussenin, met gebruikmaking van reeds bestaande, samengestelde elementen? Just curious.
			
			
			
			
			
			
			
			Ik stel slechts jouw onbewezen hypothese ter discussie.quote:Op maandag 19 maart 2012 22:03 schreef Kniebol het volgende:
[..]
Ik weet niet of het zin heeft om een onbewezen hypothese te falsifiëren.
Ik kan mij geen hypothetisch bewijs voorstellen.quote:dan kun je wellicht eigenschappen van God op basis van de wetmatigheden herkennen zoals een ontwerper wordt herkend op basis van het ontwerp
			
			
			
			Dat was mij ook een vraagquote:Op maandag 19 maart 2012 22:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik stel slechts jouw onbewezen hypothese ter discussie.-->
[..]
Ik kan mij geen hypothetisch bewijs voorstellen.
			
			
			
			Ik denk dat je mijn vraag anders begreep. Ik vroeg niet om een hypothetisch bewijs te leveren, maar eerder of deze logische implicatie waar kan zijn:quote:Op maandag 19 maart 2012 22:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik stel slechts jouw onbewezen hypothese ter discussie.-->
[..]
Ik kan mij geen hypothetisch bewijs voorstellen.
			
			
			
			Als je de eigenschappen van God kunt afleiden uit het 'ontwerp' (het universum) dan komt dat neer op een hypothetisch bewijs voor God. Dus nee, ik denk niet dat ik je vraag verkeerd heb begrepen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 10:46 schreef Kniebol het volgende:
Als God de ontwerper is dan kun je de eigenschappen van God herleiden van het ontwerp zelf, in dit geval, van het universum en de daarbij horende complete set wetmatigheden.
			
			
			
			Er wordt helemaal niet gevraagd of het antecedent waar is.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 11:48 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je de eigenschappen van God kunt afleiden uit het 'ontwerp' (het universum) dan komt dat neer op een hypothetisch bewijs voor God. Dus nee, ik denk niet dat ik je vraag verkeerd heb begrepen.
			
			
			
			Begrijp ik nou goed dat je de ideeën achter snaartheorie op 1 lijn (van dezelfde aard) legt met creationisme?quote:Op zondag 18 maart 2012 19:16 schreef De_Kardinaal het volgende:
Andere axioma dan de snaartheorie doch in wezen van dezelfde aard. Die sla ik maar mooi over. Naar mijn weten is het vraagstuk der abiogenese vooralsnog net zo min door de wetenschap volledig beantwoord.
			
			
			
			De axioma's zijn hetzelfde van aard. De uitwerking ervan anders. Ik snap hoe filosofie werkt, misschien moet jij maar eens iets lezen van Gödel.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Begrijp ik nou goed dat je de ideeën achter snaartheorie op 1 lijn (van dezelfde aard) legt met creationisme?
In dat geval raad ik je toch es aan om op te zoeken wat de motivatie, pretentie en achterliggende gedachtes achter snaartheorie zijn
			
			
			
			Kun je deze axioma's eens aanstippen, en een concrete vergelijking trekken?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
De axioma's zijn hetzelfde van aard.
Je bedoelt deze discussie?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
Misschien moet jij maar eens iets lezen van Gödel.
			
			
			
			Kan jij even een opstel schrijft van 100 pagina's over de consequenties van Gödel op de rekenkunde en in hoeverre dit een probleem vormt voor het idee van falsificatie van Popper?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:36 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun je deze axioma's eens aanstippen, en een concrete vergelijking trekken?
Daarbij, kun je es kort uiteen zetten wat creationisten proberen te doen, en wat snaartheoretici proberen te doen?
			
			
			
			
			
			
			
			Tsja, als ik naar argumenten vraag en als reactie krijg dat ik maar moet "googlen" dan houdt het gauw op, natuurlijk.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Kan jij even een opstel schrijft van 100 pagina's over de consequenties van Gödel op de rekenkunde en in hoeverre dit een probleem vormt voor het idee van falsificatie van Popper?
Nee? Hetzelfde geldt voor de vragen die jij stelt. Google ze.
			
			
			
			Zijn we het daar over eens.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Tsja, als ik naar argumenten vraag en als reactie krijg dat ik maar moet "googlen" dan houdt het gauw op, natuurlijk.
			
			
			
			Haushofer zegt dat het wat hem betreft dan op houdt, ik beaam dit dus het logisch gevolg is dat er niet echt inhoudelijk meer over gesproken wordt. Zo, citaat waar jij op reageert heb ik nu onderbouwd.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie beweer onderbouwt. In dit geval ben jij dat.
			
			
			
			De wetenschappelijke methode is door filosofen geformuleerd. Binnen de natuurkunde is daarop veel kritiek. Zij moeten namelijk met nieuwe ideeen op de proppen zien te komen. Als je de wetenschappelijke methoden helemaal snapt, en dat is niet moeilijk, dan helpt het je geen steek verder. Daarom is een getalenteerde wetenschapper niet iemand die de wetenschappelijke methode beter begrijpt dan anderen.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:31 schreef 8Orly8 het volgende:
Wetenschappers zitten met hun methode in een loop waar ze beroepshalve niet uit kunnen. Zoals je wiskunde alleen met wiskunde kunt bewijzen. Dat is heel erg handig, maar wel slechts tot op zekere hoogte.
Voor een wetenschapper is juist het vinden van een goed idee de kern van de zaak. De wetenschappelijke methode is waardeloos, behalve de simpele gedachte dat je deze ideeen moet toetsen. Voordat filosofen de wetenschappelijke methode geformuleerd hadden, deden natuurkundigen dat allang.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:43 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is dan ook een subjectief begrip. Als je daar een axiomatische invulling aan geeft dan heeft de wiskunde wel vrij veel te vertellen.
[..]
Die hypotheses zijn wel altijd gebaseerd op waarnemingen, en het betreft altijd toetsbare stellingen. "Strikt de methode volgen" betekent niet dat je niet in bad kunt zitten en ineens een ingeving krijgen.
En falsificeerbaarheid als voorwaarde stellen is wat mij betreft een volstrekt redelijke afspraak. Zonder dat is elk ontoetsbaar idee even goed en ben je dus volstrekt willekeurige dingen aan het doen. Wat niet betekent dat een ontoetsbaar idee niet correct kant zijn. Het punt is: je kunt niet weten of een ontoetsbaar idee correct is.
			
			
			
			Waar ik op doelde wasquote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Wie beweer onderbouwt. In dit geval ben jij dat.
De "axioma's" van snaartheorie en creationisme hebben in beide gevallen volslagen andere motivaties en achterliggende gedachten. Dus hoe ze "hetzelfde van aard" zijn is me niet echt duidelijk.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:33 schreef De_Kardinaal het volgende:
De axioma's zijn hetzelfde van aard.
			
			
			
			Dat is ook iets waar ik me wel es aan stoor, mensen die de wikipedia-definitie van "wetenschap" loslaten op b.v. snaartheorie en vervolgens roepen dat het "dus geen wetenschap is".quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:31 schreef deelnemer het volgende:
De wetenschappelijke methode is door filosofen geformuleerd. Binnen de natuurkunde is daarop veel kritiek.
			
			
			
			De reden dat we in falsificatie geloven berust ook op inductie. Maar toch is het wel een goed idee.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 13:39 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Kan jij even een opstel schrijft van 100 pagina's over de consequenties van Gödel op de rekenkunde en in hoeverre dit een probleem vormt voor het idee van falsificatie van Popper?
			
			
			
			Daar wil ik best een poging toe doen: wanneer een hypothese geen verifieerbare uitspraken doet over de waarneembare werkelijkheid dan is er geen aanwijsbare relatie tussen die hypothese en de werkelijkheid. En dan kun je je afvragen of die hypothese nog wel iets met de werkelijkheid te maken heeft.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is ook iets waar ik me wel es aan stoor, mensen die de wikipedia-definitie van "wetenschap" loslaten op b.v. snaartheorie en vervolgens roepen dat het "dus geen wetenschap is".
Wat ze daar dan precies mee willen zeggen is me volstrekt onduidelijk. Dat het daarmee op 1 lijn ligt met religie? Dat het niet de moeite waard is? Of iets anders?
			
			
			
			Dat kun je je altijd afvragenquote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar wil ik best een poging toe doen: wanneer een hypothese geen verifieerbare uitspraken doet over de waarneembare werkelijkheid dan is er geen aanwijsbare relatie tussen die hypothese en de werkelijkheid. En dan kun je je afvragen of die hypothese nog wel iets met de werkelijkheid te maken heeft.
			
			
			
			Het kan een mooie bron van inspirerende nieuwe ideeen zijn. Edward Witten heeft er de Fields medaille voor gekregen, dus in de wiskunde heeft het al geleid tot nieuwe ideeen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar wil ik best een poging toe doen: wanneer een hypothese geen verifieerbare uitspraken doet over de waarneembare werkelijkheid dan is er geen aanwijsbare relatie tussen die hypothese en de werkelijkheid. En dan kun je je afvragen of die hypothese nog wel iets met de werkelijkheid te maken heeft.
			
			
			
			En dat is denk ik precies hoe de meeste snaartheoreten snaartheorie zien: als een interessant paradigma, een soort speeltuin als je wilt, waarin 1 van de allermoeilijkste vraagstukken uit de wetenschap (kwantumgravitatie) gecombineerd met een vorm van reductionisme enorm interessante nieuwe fysica voorstelt: extra dimensies, branen, nieuwe opvattingen over ruimte, tijd en zwaartekracht, etc. etc.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het kan een mooie bron van inspirerende nieuwe ideeen zijn.
			
			
			
			
			
			
			
			Zolang dat het geval is denk ik niet dat iemand er moeite mee heeft om het wetenschap te noemen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:41 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Overigens, in zekere zin doet snaartheorie weldegelijk verifieerbare uitspraken: het voorspelt in elk geval zwaartekracht. Ook met betrekking tot kosmologie en holografie kun je met snaartheorie prima falsificeerbare uitspraken doen.
			
			
			
			
			
			
			
			Nee, nu opeens blijkt dat er wel degelijk falsificeerbare uitspraken kunnen worden gedaan (al loopt het natuurlijk nog steeds niet over; snaartheorie is wat dat betreft erg ambitieus en abstract) heeft men er minder moeite mee, inderdaad. Maar dat is dus een typisch staaltje terugredeneren, wat ik al eerder aanstipte.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zolang dat het geval is denk ik niet dat iemand er moeite mee heeft om het wetenschap te noemen.
			
			
			
			Kleine nuance: daarmee kun je uitleggen dat religieuze verklaringen voor natuurlijke verschijnselen niet werken. Althans, ik zie niet hoe je wetenschap kunt gebruiken om daarmee te beargumenteren dat goden niet bestaan.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:05 schreef deelnemer het volgende:
New Atheists vinden wetenschap fantastisch omdat je daarmee kunt uitleggen dat God niet bestaat.
			
			
			
			Waarbij hij trouwens dat aspect (algemene covariantie) verkeerd begreep, getuige b.v. het "Loch-problem" wat hem een tijdlang heeft dwarsgezeten. Kretschmann wees Einstein in 1917 al op het feit dat zijn notie van algemene covariantie verkeerd was; Einstein meende onterecht dat algemene covariantie, wat een enorm belangrijke rol heeft gespeeld in zijn gedachtengang, een definierende eigenschap van de theorie is. Hij is daar na Kretschmann's kritiek op teruggekomen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 14:31 schreef deelnemer het volgende:
Einstein geloofde heilig in de objectiviteit van de natuurwetten en dat was behulpzaam voor het ontwikkelen van de relativiteitstheorie, maar niet voor de quantummechanica.
			
			
			
			heb je daar een directe bron voor, toevallig? Want een dergelijke cultuurverandering ben ik nog niet tegen gekomen, maar ze is wel relevant.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 15:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De algemene rel. theorie was 100 jaar geleden net zo gek en exotisch, en in tegenstelling tot wat veel literatuur vermeldt was de experimentele status tot decennia na de lancering van de theorie niet bijster goed. Het was mede door deze theorie dat men in de elegantie van wiskunde en symmetrieën is gaan geloven. Iets om in het achterhoofd te houden wanneer je weer es kritiek leest![]()
			
			
			
			Ik denk dat je die filosofie al veel eerder kunt vinden, o.a. bij Newton en Maxwellquote:De gedachte dat het universum een mathematisch constuct zou zijn mag ik dan ook als gevolg van deze culturele gedachte zien?
quote:But the beauty of Einstein's equations, for example, is just as real to anyone who's experienced it as the beauty of music. We've learned in the 20th century that the equations that work have inner harmony.
			
			
			
			
			
			
			
			| 
 | 
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |