Mijn vragenquote:Op grond van artikel 26 van de WOZ (gewijzigde eigendomsverhoudingen)
Omdat ik het had uitbesteed aan de WOZ bemiddelaar, waar dus niets zinnigs van is gekomen, heb ik het zelf niet gedaan. Dat er niets van is gekomen met de WOZ bemiddelaar heeft diverse redenen, o.a. de verklaring van erfrecht die pas feb. 2012 binnen is van de notaris en de moeizame mailwisseling met de bemiddelaar.quote:3. Waarom heb je nog niet d.m.v. het taxatierapport á ¤250.000,- , bezwaar aangetekend?
Aan die bemiddelaar had je dus ook geen ene donder! Nu kan je misschien het rapport (even aangenomen dat je dat in bezit hebt gekregen) gebruiken voor het bezwaar?quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:23 schreef sunfly het volgende:
Omdat ik het had uitbesteed aan de WOZ bemiddelaar, waar dus niets zinnigs van is gekomen, heb ik het zelf niet gedaan. Dat er niets van is gekomen met de WOZ bemiddelaar heeft diverse redenen, o.a. de verklaring van erfrecht die pas feb. 2012 binnen is van de notaris en de moeizame mailwisseling met de bemiddelaar.
Omdat de bezwaartermijn inmiddels al wel verlopen zal zijn..quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:33 schreef hamster90 het volgende:
...
Met een volledig taxatierapport kun je prima bezwaar aantekenen tegen de WOZ-waarde, ik kan niet bedenken waarom het niet goed zou gaan.
Ik ook. Maar juridische zaken zijn (vaak) zo logisch als wiskunde. Daar was ik weer goed in.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:38 schreef sunfly het volgende:
Ik ben alleen juridisch, zeg maar euh, nogal slecht onderbouwd.
quote:Artikel 2
Indien een op de voet van hoofdstuk IV van de wet vastgestelde waarde onherroepelijk is komen vast te staan doch binnen vijf jaren na het nemen van de beschikking terzake blijkt dat deze waarde tot een te hoog bedrag is vastgesteld, vermindert de in artikel 1, tweede lid, van de wet bedoelde gemeenteambtenaar, ingeval de waarde had behoren te zijn vastgesteld op een bedrag dat ten minste 20 percent, met een minimum van ¤ 5000, lager is dan de te hoog vastgestelde waarde, zo spoedig mogelijk bij beschikking de te hoog vastgestelde waarde.
Zo te zien is er gewoon sprake van een wettelijke verdeling. Moeder krijgt sowieso 50% (aangenomen dat ze gehuwd waren in gemeenschap van goederen) + haar deel samen met de kinderen. Zij krijgt wel alles, maar de kinderen krijgen een vordering. De vordering vertegenwoordigt een waarde.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:42 schreef The_End het volgende:
Ik snap het niet echt. Je moeder was toch nog steeds getrouwd met je vader toen hij overleed? Er is dan toch nog geen sprake van een erfenis? Alles blijft dan toch gewoon eigendom van je moeder?
Ja, maar daar hoeft zij dan nog niks voor te betalen en al helemaal geen belasting. Die zou namelijk voor de rekening van de kinderen komen mocht zij overlijden.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:43 schreef Maharbal het volgende:
Zo te zien is er gewoon sprake van een wettelijke verdeling. Moeder krijgt sowieso 50% (aangenomen dat ze gehuwd waren in gemeenschap van goederen) + haar deel samen met de kinderen. Zij krijgt wel alles, maar de kinderen krijgen een vordering. De vordering vertegenwoordigt een waarde.
Nogmaals, de vorderingen (als er hier sprake is van een wettelijke verdeling) vertegenwoordigen een waarde. Over deze vorderingen dient erfbelasting betaald te worden. De langstlevende (hier: moeder) dient deze erfbelasting voor haar rekening te nemen. Jij doelt op de defiscalisering van de vorderingen in de inkomstenbelasting, en dat is wat anders.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:45 schreef The_End het volgende:
[..]
Ja, maar daar hoeft zij dan nog niks voor te betalen en al helemaal geen belasting. Die zou namelijk voor de rekening van de kinderen komen mocht zij overlijden.
De kinderen moeten betalen voor hun deel in de erfenis. Deel van hun moeder is vrijgesteld, zie berekening van TS in zijn OP.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:45 schreef The_End het volgende:
Ja, maar daar hoeft zij dan nog niks voor te betalen en al helemaal geen belasting. Die zou namelijk voor de rekening van de kinderen komen mocht zij overlijden.
Dat moeten ze toch pas betalen als de moeder overlijdt!? Zij is voor 100% 'eigenaar' van het vermogen dat zij en haar man hadden. Ze kan ook alles opmaken voordat ze overlijdt. Dan blijft er niets over voor de kinderen. (Kan best zijn dat ik het niet helemaal begrijp hoor, maar ik lees overal dat er een vordering is van de kinderen op de langstlevende, maar dat die pas opeisbaar is als de langslevende overlijdt.)quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:48 schreef blomke het volgende:
[..]
De kinderen moeten betalen voor hun deel in de erfenis. Deel van hun moeder is vrijgesteld, zie berekening van TS in zijn OP.
Dat laatste heb je correct. En voor de derde maal: die vordering vertegenwoordigt een waarde voor/bij de kinderen. Over deze waarde moet erfbelasting betaald worden, de vordering is gewoon een stukje 'vermogen' dat de kinderen krijgen. Ja, het gevaar is dat de langstlevende alles opmaakt, de vordering blijft bestaan.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:51 schreef The_End het volgende:
[..]
Dat moeten ze toch pas betalen als de moeder overlijdt!? Zij is voor 100% 'eigenaar' van het vermogen dat zij en haar man hadden. Ze kan ook alles opmaken voordat ze overlijdt. Dan blijft er niets over voor de kinderen. (Kan best zijn dat ik het niet helemaal begrijp hoor, maar ik lees overal dat er een vordering is van de kinderen op de langstlevende, maar dat die pas opeisbaar is als de langslevende overlijdt.)
Die belasting moet toch pas betaald worden bij het overlijden van de langstlevende? Anders betalen de kinderen belasting over iets wat ze misschien helemaal niet krijgen!?quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:52 schreef Maharbal het volgende:
Dat laatste heb je correct. En voor de derde maal: die vordering vertegenwoordigt een waarde voor/bij de kinderen. Over deze waarde moet erfbelasting betaald worden, de vordering is gewoon een stukje 'vermogen' dat de kinderen krijgen. Ja, het gevaar is dat de langstlevende alles opmaakt, de vordering blijft bestaan.
Wat denk je waarom sunfly al die moeite aan het doen is?quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:54 schreef The_End het volgende:
Die belasting moet toch pas betaald worden bij het overlijden van de langstlevende? Anders betalen de kinderen belasting over iets wat ze misschien helemaal niet krijgen!?
http://financieel.infonu.(...)dsdeel-ontlopen.html Ik zie nu dat Maharbal al gezegd had dat de moeder de successierechten voor de kinderen moet voldoen... Achterlijke regelgevingquote:Op woensdag 14 maart 2012 15:55 schreef blomke het volgende:
Wat denk je waarom sunfly al die moeite aan het doen is?
Nee, de belasting over 't deel van de kinderen moet direct door de moeder betaald worden. Moeder krijgt hiervoor een vordering op de kinderen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 15:54 schreef The_End het volgende:
[..]
Die belasting moet toch pas betaald worden bij het overlijden van de langstlevende? Anders betalen de kinderen belasting over iets wat ze misschien helemaal niet krijgen!?
Mwoah, die regelgeving is er vooral zodat kinderen zich niet in de schulden hoeven te steken om belasting te betalen over iets wat ze voorlopig nog niet werkelijk in handen krijgen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:03 schreef The_End het volgende:
[..]
http://financieel.infonu.(...)dsdeel-ontlopen.html Ik zie nu dat Maharbal al gezegd had dat de moeder de successierechten voor de kinderen moet voldoen... Achterlijke regelgeving
Waarom moet die moeder uberhaupt iets betalen voor de spullen die al van haar zijn? De regelgeving zou een stuk logischer zijn als de belasting pas betaald worden als beide ouders overleden zijn. Dit is gewoon ordinair graaien van de overheid.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:08 schreef MutedFaith het volgende:
Mwoah, die regelgeving is er vooral zodat kinderen zich niet in de schulden hoeven te steken om belasting te betalen over iets wat ze voorlopig nog niet werkelijk in handen krijgen.
De helft is van haar. De andere helft is voor haar en haar kinderen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:13 schreef The_End het volgende:
Waarom moet die moeder uberhaupt iets betalen voor de spullen die al van haar zijn? De regelgeving zou een stuk logischer zijn als de belasting pas betaald worden als beide ouders overleden zijn. Dit is gewoon ordinair graaien van de overheid.
Nee.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:13 schreef The_End het volgende:
[..]
Waarom moet die moeder uberhaupt iets betalen voor de spullen die al van haar zijn? De regelgeving zou een stuk logischer zijn als de belasting pas betaald worden als beide ouders overleden zijn. Dit is gewoon ordinair graaien van de overheid.
Nee, alles is van haar. Alleen als de partner overlijdt, dan is opeens maar de helft van haar. Als ze samen een ton schuld hebben, dan heeft ze na het overlijden van de partner toch ook niet opeens maar een halve ton schuld?quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:17 schreef blomke het volgende:
De helft is van haar. De andere helft is voor haar en haar kinderen.
Dat had ik gelezen. Ik gaf aan dat ik het ordinair graaien vind dat het zo in elkaar zit.quote:Verder kan je met een testament, de erfbelasting uitstellen. Dat staat nou net in die link van je.
Nee, de helft is van haar. De andere helft was van haar partner, en wordt nu verdeeld onder alle erfgenamen.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:21 schreef The_End het volgende:
[..]
Nee, alles is van haar. Alleen als de partner overlijdt, dan is opeens maar de helft van haar. Als ze samen een ton schuld hebben, dan heeft ze na het overlijden van de partner toch ook niet opeens maar een halve ton schuld?
[..]
Dat had ik gelezen. Ik gaf aan dat ik het ordinair graaien vind dat het zo in elkaar zit.
Dat van die overleden partner is toch hier ook de casus? Verder erf je als kind ook een deel van de schuld.quote:Op woensdag 14 maart 2012 16:21 schreef The_End het volgende:
[..]
Nee, alles is van haar. Alleen als de partner overlijdt, dan is opeens maar de helft van haar. Als ze samen een ton schuld hebben, dan heeft ze na het overlijden van de partner toch ook niet opeens maar een halve ton schuld?
Ja. Wordt daarvoor ook een brief opgesteld? Of gaat dat automatisch?quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:15 schreef sunfly het volgende:
@blomke
De erfbelasting wordt vastgesteld op de hoogte van de WOZ waarde van het jaar van overlijden. Of bedoelde je dit niet?
Het lijkt mij zeer sterk dat erfrecht wordt berekend op basis van de WOZ-waarde, is eigenlijk altijd Waarde Economisch Verkeer. En die heb je dus aangezien je het huis hebt laten taxeren. En nee, het zal ongetwijfeld niet automatisch worden doorgegeven..quote:Op woensdag 14 maart 2012 17:32 schreef sunfly het volgende:
@blomke
Poe, ik heb geen idee. Ik hoop en ben er min of meer vanuit gegaan (wat verkeerd is) dat als ik de WOZ bij de gemeente omlaag krijg, ik deze nieuwe vaststelling vervolgens doorstuur naar de belastingdienst zodat ze daarop hun berekening uitvoeren.
Iemand enig idee hoe dit exact zit?
Ik zou wel deze brief kunnen CC'en naar de belastingdienst.
WOZ is toch in het economische verkeer?quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:10 schreef DonJames het volgende:
Het lijkt mij zeer sterk dat erfrecht wordt berekend op basis van de WOZ-waarde, is eigenlijk altijd Waarde Economisch Verkeer. En die heb je dus aangezien je het huis hebt laten taxeren. En nee, het zal ongetwijfeld niet automatisch worden doorgegeven..
Normaliter wel, maar onroerende zaken die gebruikt worden als woning gaan voor de WOZ.quote:Op woensdag 14 maart 2012 18:10 schreef DonJames het volgende:
[..]
Het lijkt mij zeer sterk dat erfrecht wordt berekend op basis van de WOZ-waarde, is eigenlijk altijd Waarde Economisch Verkeer. En die heb je dus aangezien je het huis hebt laten taxeren. En nee, het zal ongetwijfeld niet automatisch worden doorgegeven..
Zie o.a. http://financieel.infonu.(...)de-erfbelasting.html waarin staat dat:quote:Het lijkt mij zeer sterk dat erfrecht wordt berekend op basis van de WOZ-waarde, is eigenlijk altijd Waarde Economisch Verkeer. En die heb je dus aangezien je het huis hebt laten taxeren. En nee, het zal ongetwijfeld niet automatisch worden doorgegeven..
@Blomkequote:Sinds 2010 is bij de erfbelasting het uitgangspunt de WOZ-waarde.
Aangepastquote:Brief: verandert -> veranderd.
Verwijdert, verder ook niet relevant denk ikquote:'Voor het bepalen v/d hoogte v/d erfbelasting' staat er nu ineens uit het niets. Ik zou het of weghalen of toelichten.
Aangepastquote:En je verzoekt 'om' een ambtshalve vermindering.
Verwijderd.quote:Op donderdag 15 maart 2012 09:09 schreef sunfly het volgende:
[..]
Aangepast
[..]
Verwijdert, verder ook niet relevant denk ik
[..]
Aangepast
Doe je 'm wel vandaag op de bus......quote:
Ja, leuk dat de gemeente dan niks met het verzoek om die beschikking doet, maar 6 weken (indien niet verlengd) zonder tegenbericht betekent gewoon dat de beschikking automatisch wordt toegewezen. Althans, als hij de brief daadwerkelijk aangetekend heeft verstuurd en dus bewijs heeft dat het verzoek (op tijd) is aangekomen.quote:Op woensdag 18 april 2012 07:43 schreef Bayswater het volgende:
Zou het niet zeker niet alleen op de ambtshalve vermindering die minimaal 20 % moet zijn gooien, taxatierapport ligt 2 jaar na de waardepeildatum sowieso. (1-1-2009 waar veel verkopen van voor de economische crisis nog werden meegenomen tov 2010). Geloof mij maar, gemeente Amsterdam doet niets met die brief, vinden ze te ingewikkeld.
Ik zou een afspraak maken daar met de gemeente en ter plekke een beschikking eisen op naam van de erfgenamen (of gewoon je moeder) vanaf het moment van overlijden. Zijn ze wettelijk verplicht te overhandigen aan elke belanghebbende die daar om verzoekt.
quote:Op maandag 14 mei 2012 15:28 schreef sunfly het volgende:
Vandaag contact opgenomen met de gemeente. Wordt me verteld dat ze niets weten van een brief die toegestuurd is want er staat niets bij hun in het systeem.
Ook al heb ik het aangetekend verzonden, ze konden er niets aan doen.
Op grond van artikel 30 lid 9 Wet WOZ dient op een bezwaarschrift dat niet is ingediend in de laatste zes weken van een kalenderjaar uitspraak te worden gedaan in het kalenderjaar waarin het bezwaarschrift is ontvangen.quote:Op woensdag 2 januari 2013 11:03 schreef sunfly het volgende:
Ik wil nu het formulier "dwangsom bij niet tijdig beslissen" invullen en aangetekend opsturen. Zie: http://www.amsterdam.nl/p(...)ormulierdwangsom.pdf
Is dit voldoende of adviseren jullie mij het anders aan te pakken?
(@Bayswater, jij had hier een stuk over Dwangsom geplaatst in oude topic, bedankt).
Ik heb ook een rechtsbijstandsverzekering, is het al iets om vanaf dit punt het door hun te kunnen laten overnemen?
Overigens heb ik ook voor 20 november over het jaar 2011 en 2012 een bezwaar (ditmaal digitaal) ingediend, ook daarover is geen reactie. Heb wel de ontvangstbevestiging ervan.
Niet mee eens. Conform art. 4.13 Awb heeft de ambtenaar ~8 weken om op een dergelijk verzoek te beslissen. Indien dat niet gebeurd is, kun je na die 8 weken in gebreke gaan stellen ( 2 weken de tijd ) en vervolgens een dwangsom opeisen. Tenzij er een mededeling is gedaan ex art. 4.14, lid 3 Awb (waarin is aangegeven dat het niet binnen die 8 weken gaat duren. Maar in die mededeling moet dan alsnog een redelijke termijn worden gegeven waarbinnen uitspraak gedaan zal worden. 6 maanden tot een jaar is niet een redelijke termijn.quote:Op woensdag 2 januari 2013 12:08 schreef Nenaunir het volgende:
Enige opmerking die ik nog wel wil plaatsen is indien er sprake is van een ambtshalve toetsing / niet-ontvankelijk bezwaar.
Op grond van artikel 2 Uitvoeringsbesluit Wet WOZ wordt een meer dan 20% te hoog vastgesteld waarde door de in de wet bedoelde gemeenteambtenaar "zo spoedig mogelijk" bij beschikking verlaagd. Mijn inziens is er bij een verzoek om ambtshalve toetsing van een waarde (Niet-ontvankelijk bezwaar) dus geen recht op een dwangsom wegens niet tijdig besluiten. Dus in die zin ben ik het niet eens met wat Bayswater aangeeft.
Eens.quote:Op woensdag 2 januari 2013 20:42 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Niet mee eens. Conform art. 4.13 Awb heeft de ambtenaar ~8 weken om op een dergelijk verzoek te beslissen. Indien dat niet gebeurd is, kun je na die 8 weken in gebreke gaan stellen ( 2 weken de tijd ) en vervolgens een dwangsom opeisen. Tenzij er een mededeling is gedaan ex art. 4.14, lid 3 Awb (waarin is aangegeven dat het niet binnen die 8 weken gaat duren. Maar in die mededeling moet dan alsnog een redelijke termijn worden gegeven waarbinnen uitspraak gedaan zal worden. 6 maanden tot een jaar is niet een redelijke termijn.
Mijns inziens kan er dan ook in gebreke worden gesteld om vervolgens (na die 2 weken) de dwangsom teller te laten lopen.
Zie ter referentie ook http://www.belastingdiens(...)tshalve_vermindering
Voor de IB weliswaar, maar het principe is hetzelfde.
Eerder vastgestelde WOZ Waarde 2010 : 418.000, nieuw vastgestelde WOZ waarde 2010: 408.500. Een veschil van nog net geen 10.000 euro. Dit, terwijl mijn bijgevoegde taxatierapport bij het bezwaar over 2010 250.000 euro bedroeg.quote:Geachte mevrouw, heer,
Uw bezwaarschrift is niet ontvangen binnen de wettelijke termijn. U bent daarom niet ontvankelijk in uw bezwaar. Desondanks kan bovengenoemde aanslag worden verminderd volgens specificatie.
Tenslotte bericht ik u dat een eventueel verleend uitstel van betaling hiermee is komen te vervallen.
Hoogachtend,
De directeur.
Ik ga maandag contact opnemen met de rechtsbijstand. Ik hoop dat ze me bijstaan in deze kwestie. Wat kunnen jullie mij voor advies geven om als vervolgstappen te nemen?quote:Bezwaar niet ontvankelijk
Is het bezwaarschrift te laat ingediend dan wordt het niet-ontvankelijk verklaard. In dat geval kan alleen tegen de niet-ontvankelijk in beroep gegaan worden. Zo`n bezwaarschrift wordt overigens wel inhoudelijk behandeld (zie hierboven ambtshalve beslissing), maar tegen hetgeen over de inhoud gesteld wordt, kan vooreerst geen beroep aangetekend worden.
Alleen als de belastingrechter in beroep tegen niet-ontvankelijkheid besluit dat er wel sprake is van tijdige indiening van het bezwaarschrift kan ook de inhoud van de zaak aan de orde komen.
Met "deze aangifte" refereert de belastinginspecteur naar de aangifte die ik heb ingediend in 2012 voor de erfbelasting over het nalatenschap van mijn vader. In deze aangifte heb ik de gegevens gebruikt van WOZ 2010, zoals het hoort, en de bedragen (418.000) die hierop genoemd zijn vermeld en dus niet het taxatierapport bedrag van 250.000.quote:Op grond van artikel 12 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen heb ik besloten dat in verband met deze aangifte geen aanslag zal worden opgelegd.
Dit besluit neemt echter niet weg dat er navorderingsaanslagen kunnen worden opgelegd, als daartoe aanleiding bestaat.
Heb jij toentertijd geen beschikking op verzoek aangevraagd vanwege het overlijden van je vader? Want als je een beschikking op verzoek had aangevraagd en dan binnen zes weken daarna bezwaar maakt horen ze je gewoon ontvankelijk te verklaren. Je kan namelijk in principe bij een niet-ontvankelijk bezwaar enkel de ontvankelijkheid ter discussie stellen bij een rechter en niet de hoogte van de WOZ-waarde.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 09:47 schreef sunfly het volgende:
Geachte mevrouw, heer,
Uw bezwaarschrift is niet ontvangen binnen de wettelijke termijn. U bent daarom niet ontvankelijk in uw bezwaar. Desondanks kan bovengenoemde aanslag worden verminderd volgens specificatie.
Tenslotte bericht ik u dat een eventueel verleend uitstel van betaling hiermee is komen te vervallen.
Hoogachtend,
De directeur.
Dit dus, is het eerste gedaan en uitgevoerd door de gemeente?quote:Op dinsdag 17 april 2012 23:21 schreef sunfly het volgende:
@bayswater. de nieuwe beschikking zal ook schriftelijk aangevraagd gaan worden. Hoop eerst eigenlijk reactie op de huidige brief.
Dit heb ik niet opnieuw aangevraagd. Ik weet ook niet waarom ik dit niet heb gedaan. Kan ik dit alsnog doen? Zal ik wel wéér een jaar moeten wachten voordat ik antwoord krijg ben ik bang.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:54 schreef Bayswater het volgende:
Heeft je moeder ooit een WOZ-beschikking op haar naam opgevraagd over 2010? (, atrikel 26 wet WOZ, had ik geloof ik al eens geadviseerd aangezien de beschikking 2010 op naam van je toen nog levende vader is verzonden en niet op de Erfgenamen) Daar heeft zij als medebelanghebbende recht op en kan dan opnieuw bezwaar maken met een normale beroepsmogelijkheid.
Woning is zeer slecht onderhouden. Muren zijn beschadigd, aan buitenkant brokkelt hier en daar beton af, er is zichtbare waterschade aan plafons wegens lekkend dak, de gehele verwarming op BG werkt niet meer omdat deze wegens lekkage ooit permanent is afgesloten, de CV komt uit het jaar 1986, de vloeren hebben geen vloerbedekking o.i.d. men leeft direct op het steen, hout van de kozijnen buitenkant staat krom door houtrot, en zo kan ik nog wel verder gaan. De foto's die in het taxatierapport zijn gemaakt geven een heel goed beeld ervan weer.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:52 schreef Nenaunir het volgende:
Ik moet wel zeggen het is wel een aanzienlijk verschil tussen een taxatierapport van ¤ 250.000,- en een WOZ-waarde van boven de ¤ 400.000,-. Is de woning in een slechte staat of gewoon netjes onderhouden? en gaat de gemeente in hun uitspraak uberhaupt nog in op het taxatierapport?
Het taxatie rapport heb ik destijds bewust niet door een makelaar laten uitvoeren maar door een gespecialiseerd onderzoeksbureau (PerfectKeur.nl). Denk je dat ze dit alsnog verwerpen?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 10:54 schreef Bayswater het volgende:
Taxatierapporten met een ander doel (financiering, erfbelasting) kan een gemeente overigens terzijde schuiven, makelaars zijn redelijk beïnvloedbaar zeker als het om financiering gaat.
Als je nog geen beschikking op verzoek hebt gehad dan kan je deze alsnog aanvragen, aangezien je moeder hier een fiscaal belang bij heeft. Wel een beetje jammer dat je het niet eerder hebt gedaan aangezien je inderdaad dan weer een nieuwe bezwaarprocedure moet starten.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 17:13 schreef sunfly het volgende:
[..]
Dit heb ik niet opnieuw aangevraagd. Ik weet ook niet waarom ik dit niet heb gedaan. Kan ik dit alsnog doen? Zal ik wel wéér een jaar moeten wachten voordat ik antwoord krijg ben ik bang.
Als je nogmaals bezwaar indient niet alleen verwijzen naar het taxatierapport, maar ook specifiek in je bezwaar deze punten noem. Daarnaast kan het in principe niet kwaad om te vragen om een inpandige opname, hoewel de gemeente niet verplicht is om op dit verzoek in te gaan.quote:Woning is zeer slecht onderhouden. Muren zijn beschadigd, aan buitenkant brokkelt hier en daar beton af, er is zichtbare waterschade aan plafons wegens lekkend dak, de gehele verwarming op BG werkt niet meer omdat deze wegens lekkage ooit permanent is afgesloten, de CV komt uit het jaar 1986, de vloeren hebben geen vloerbedekking o.i.d. men leeft direct op het steen, hout van de kozijnen buitenkant staat krom door houtrot, en zo kan ik nog wel verder gaan. De foto's die in het taxatierapport zijn gemaakt geven een heel goed beeld ervan weer.
Hieronder was eerste mijn brief uit 2012:quote:Uw uitspraak betreft <biljetnummer> is niet conform het verzoek betreft de Uitvoeringsbesluit Wet waardering onroerende zaken, artikel 2. Conform dit artikel heeft de eigenaar van het pand 5 jaar de tijd, na het nemen van de beschikking ter zake, om te reageren.
Hierbij wil ik u nogmaals wijzen dat het pand voldoet aan de eisen gesteld in dit artikel 2 betreft, ik citeer: "ingeval de waarde had behoren te zijn vastgesteld op een bedrag dat ten minste 20 percent, met een minimum van ¤ 5000, lager is dan de te hoog vastgestelde waarde"
Tevens wil ik u erop wijzen dat dit artikel de gemeenteambtenaar verplicht zo spoedig mogelijk reageert bij beschikking de te hoog vastgestelde waarde. Graag zie ik daarom uw reactie binnen 2 weken na ontvangst tegemoet.
Tevens wil ik u er bij nogmaals op wijzen dat dit pand inwendig en uitwendig zich in zeer slechte staat bevind. Muren zijn beschadigd, aan buitenkant brokkelt beton af, er is zichtbare waterschade aan plafons wegens lekkend dak, op enkele verdiepingen komt het plafon los, de CV komt uit het jaar 1986 en werkt niet betrouwbaar, de vloeren hebben geen vloerbedekking, hout van de kozijnen buitenkant staat krom door houtrot.
Een gedetailleerd beeld is te vinden in het taxatie rapport welke uitgevoerd is door een onafhankelijk onderzoeksbureau.
Hoogachtend,
Ik twijfel of ik tegelijk ook onderstaande brief moet opsturen met het verzoek voor een nieuwe beschikking, wat denken jullie?quote:Hierbij verzoek ik om overeenkomstig artikel 2 Uitvoeringsbesluit Wet Waardering Onroerende Zaken een ambtshalve vermindering van de WOZ-beschikking van jaar 2010 voor de woning op het adres "XXX" met beschikkingsnummer YYY en biljetnummer ZZZ.
In de waardebeschikking van 2010 wordt de WOZ waarde van het pand op ¤ 418.000 bepaald. Met deze beschikking ben ik het niet eens daar de bouwtechnische staat van het pand zeer beneden de maat is.
In opdracht van ons is een taxatierapport opgemaakt in 2010 waaruit blijkt dat de waarde substantieel (doch minimaal 20%) lager ligt dan de door u vastgestelde waarde in de voornoemde WOZ-beschikking. Dit taxatierapport treft u aan in de bijlage.
Ik zal ook in beroep moeten gaan over het jaar 2011 en 2012. Hiervoor ga ik zo contact opnemen met de rechtsbijstand. Ben bang dat er nog wel eens wat initieel kosten met zo`n zaak zullen meekomen. Aan de andere kant, deze jaren vallen toch ook onder artikel 2?quote:Geachte heer/mevrouw,
Hierbij verzoek ik als nieuwe erfgenaam om, overeenkomstig artikel 26 van de wet WOZ, een nieuwe beschikking op te vragen over het jaar 2010.
Tevens wil ik u er bij voorbaat op wijzen dat dit pand inwendig en uitwendig zich in zeer slechte staat bevind. Muren zijn beschadigd, aan buitenkant brokkelt beton af, er is zichtbare waterschade aan plafons wegens lekkend dak, op enkele verdiepingen komt het plafon los, de CV komt uit het jaar 1986 en werkt niet betrouwbaar, de vloeren hebben geen vloerbedekking, hout van de kozijnen buitenkant staat krom door houtrot.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft hoor ik dat graag.
Hoogachtend,
Kan je me helpen toe te lichten hoe mijn 'bezwaar' te laat zijn als er in artikel 2 WOZ staat "doch binnen vijf jaren". Die tijd is nog niet verstreken? En in mijn brief uit 2012 heb ik gevraagd dat artikel te handhaven.quote:Op maandag 21 januari 2013 12:10 schreef Maharbal het volgende:
De niet-onvankelijkheidsverklaring is gewoon correct. Je 'bezwaar' is te laat. Vervolgens verlenen ze je wel een ambtshalve vermindering. Er staat geen bezwaar/beroep open tegen de ambtshalve vermindering zelf.
Er staat wel bezwaar/beroep open tegen de niet-onvankelijkheidsverklaring. Maar je was te laat, dus je bent niet-ontvankelijk en heeft het (zo op het oog) dus geen zin om daartegen in bezwaar/beroep te gaan.
Die 5 jaar staat voor het verzoek om ambtshalve vermindering. Dat verzoek hebben ze toegewezen (voor die paar duizend). Daarmee is dat gedaan. Ook al hadden ze dat verzoek afgewezen, dan nog staat daar geen bezwaar/beroep tegen open.quote:Op maandag 21 januari 2013 12:31 schreef sunfly het volgende:
[..]
Kan je me helpen toe te lichten hoe mijn 'bezwaar' te laat zijn als er in artikel 2 WOZ staat "doch binnen vijf jaren". Die tijd is nog niet verstreken? En in mijn brief uit 2012 heb ik gevraagd dat artikel te handhaven.
quote:Geachte heer/mevrouw,
Hierbij verzoek ik als nieuwe eigenaar om, overeenkomstig artikel 26 van de wet WOZ, een beschikking op te vragen over het pand <pandnummer>.
Tevens wil ik u er bij voorbaat op wijzen dat dit pand inwendig en uitwendig zich in zeer slechte staat bevind. Muren zijn beschadigd, aan buitenkant brokkelt beton af, er is zichtbare waterschade aan plafons wegens lekkend dak, op enkele verdiepingen komt het plafon los, de CV komt uit het jaar 1986 en werkt niet betrouwbaar, de vloeren hebben geen vloerbedekking, hout van de kozijnen buitenkant staat krom door houtrot.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft hoor ik dat graag.
Hoogachtend,
Dit betekent dus dat je beter op basis van artikel 28 Wet WOZ om een nieuwe beschikking kan verzoeken. Je moeder was namelijk al voor 50% eigenaar en was hierdoor ook al in 2010 mede-belanghebbende. Als medebelanghebbende kan je op basis van artikel 28 Wet WOZ een nieuwe beschikking opvragen. Op basis van artikel 26 Wet WOZ is dit indien er een nieuwe eigenaar is, wat bij een huwelijk in gemeenschap van goederen dus niet is.quote:61a Vraag Wat is de betekenis van artikel 26 van de Wet WOZ voor de langstlevende wanneer de partner overlijdt en er geen testament is?
Antwoord In het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat als één van de partners overlijdt, de eigendom van rechtswege overgaat naar de langstlevende. Deze wettelijke regeling geldt ook wanneer er geen sprake was van een huwelijk in gemeenschap van goederen.
Artikel 26 heeft alleen betekenis voor de langstlevende partner die buiten gemeenschap van goederen was getrouwd en die niet zelf al deels eigenaar of beperkt gerechtigde van de onroerende zaak was. Deze was immers voor het overlijden van de partner geen eigenaar, maar wordt dat door de overgang (vererving) van rechtswege en kan dus als nieuwe eigenaar om een voor bezwaar vatbare WOZ-beschikking vragen. Deze beschikking gaat gelden op de datum van overlijden.
Artikel 26 heeft geen betekenis voor de langstlevende partner die wel in gemeenschap van goederen was gehuwd. Die was immers al mede-eigenaar. Artikel 26 heeft ook geen betekenis voor de partner die voor het overlijden zelf al in het Kadaster was ingeschreven als mede-eigenaar (of beperkt gerechtigde). Deze was immers al mede-eigenaar en wordt daardoor geen “nieuwe eigenaar”. Deze langstlevende heeft wel rechtsbescherming, want hij kan als mede-eigenaar op de voet van artikel 28 een voor bezwaar vatbare beschikking vragen. Deze beschikking geldt vanaf 1 januari van het kalenderjaar waarvoor de beschikking is genomen.
Artikel 26 is dus slechts in uitzonderingssituaties van toepassing voor de langstlevende partner.
Daarom adviseren wij om de langstlevende partner, wanneer deze om een WOZ-beschikking verzoekt, altijd een WOZ-beschikking op grond van artikel 28 met als ingangsdatum 1 januari van het jaar van overlijden te zenden.
Heeft het zin nog iets te eisen/verzoeken om binnen 8 weken te reageren?quote:Geachte heer/mevrouw,
Vanwege het overlijden van [naam vader] op xx-xx-2010 verzoek ik als erfgenaam overeenkomstig artikel 28 van de wet WOZ als mede-belanghebbende om een beschikking voor het object [adres] voor belastingjaar 2010.
Tevens wil ik u er bij voorbaat op wijzen dat dit pand inwendig en uitwendig zich in zeer slechte staat bevind. Muren zijn beschadigd, aan buitenkant brokkelt beton af, er is zichtbare waterschade aan plafons wegens lekkend dak, op enkele verdiepingen komt het plafon los, de CV komt uit het jaar 1986 en werkt niet betrouwbaar, de vloeren hebben geen vloerbedekking, hout van de kozijnen buitenkant staat krom door houtrot.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft hoor ik dat graag.
Hoogachtend,
1. Correct, wel even een telefoonnummer bij contactgegevens vermelden, zodat er makkelijker contact opgenomen kan worden. Brief is naar mijn mening ook goed zoals hij er nu staat.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:47 schreef sunfly het volgende:
Even samenvattend wat ik het beste kan doen als ik het zo begrijp:
1: vraag nieuwe WOZ 2010 aan op grond van art. 28 (zie hieronder)
2: in beroep gaan over uitspraak 2011. (Ik ga uitzoeken hoe dit werkt)
3: afwachten en 2012 laten rusten omdat het bij voorbaat al kansloos is als ik zo begrijp.
Verzoeken kan altijd, maar ik denk niet dat ze een beschikking daardoor sneller gaan afgeven.quote:Heeft het zin nog iets te eisen/verzoeken om binnen 8 weken te reageren?
Zie je update vandaag pas, maar lijkt me inderdaad op dit moment het beste om het gewoon op deze wijze af te sluiten dan ben je er tenminste vanaf.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:13 schreef sunfly het volgende:
Even een update. Het gesprek is goed verlopen. Hij heeft het pand opnieuw opgemeten en bouwkundig bekeken. Hierna zijn we samen gaan zitten en gaf hij aan dat het pand niet meer waar is dan de grond prijs + casco woning. Tegelijk twijfelde hij of casco niet te hoog is omdat ook de beton constructie hier en daar gebreken heeft.
Maar om toch ergens op uit te komen heeft hij casco gehanteerd en stelde voor de prijzen te verlagen voor 2010 naar 285.000. Dit is 35.000 meer dan het taxatierapport maar ben zelf al blij als ik het kan afronden. Ook ben ik erg blij dat er nu schot in de zaak lijkt te zitten uit een voor mij toch onverwachte hoek.
Ik heb afgesproken met de gemeente ambtenaar om de mede-erfgenamen allen op de hoogte te stellen van dit voorstel daar ik niet zeker weet of mijn moeder voldoende bevoegd is om voor akkoord te tekenen. Weet iemand dat toevallig?
In ieder geval ziet het er nu naar uit dat zodra de akkoordverklaring binnen is, het bedrag ambtshalve wordt verlaagd naar zijn voorstel van 285.000.
Op de vraag of hij dit vaker bij woningen had gezien zei hij nee, dit is toch wel het ergste wat ik gezien heb (het achterstallige onderhoud)
Mooi zo, volgens mij hoeven trouwens de medeerfgenamen niet met de waarde in te stemmen. Als zij het er niet mee eens zijn kunnen zij altijd zelf een beschikking opvragen via artikel 28 wet WOZ en bezwaar maken tegen de beschikking van 285.000.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:13 schreef sunfly het volgende:
Even een update. Het gesprek is goed verlopen. Hij heeft het pand opnieuw opgemeten en bouwkundig bekeken. Hierna zijn we samen gaan zitten en gaf hij aan dat het pand niet meer waar is dan de grond prijs + casco woning. Tegelijk twijfelde hij of casco niet te hoog is omdat ook de beton constructie hier en daar gebreken heeft.
Maar om toch ergens op uit te komen heeft hij casco gehanteerd en stelde voor de prijzen te verlagen voor 2010 naar 285.000. Dit is 35.000 meer dan het taxatierapport maar ben zelf al blij als ik het kan afronden. Ook ben ik erg blij dat er nu schot in de zaak lijkt te zitten uit een voor mij toch onverwachte hoek.
Ik heb afgesproken met de gemeente ambtenaar om de mede-erfgenamen allen op de hoogte te stellen van dit voorstel daar ik niet zeker weet of mijn moeder voldoende bevoegd is om voor akkoord te tekenen. Weet iemand dat toevallig?
In ieder geval ziet het er nu naar uit dat zodra de akkoordverklaring binnen is, het bedrag ambtshalve wordt verlaagd naar zijn voorstel van 285.000.
Op de vraag of hij dit vaker bij woningen had gezien zei hij nee, dit is toch wel het ergste wat ik gezien heb (het achterstallige onderhoud)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |