Kan je me helpen toe te lichten hoe mijn 'bezwaar' te laat zijn als er in artikel 2 WOZ staat "doch binnen vijf jaren". Die tijd is nog niet verstreken? En in mijn brief uit 2012 heb ik gevraagd dat artikel te handhaven.quote:Op maandag 21 januari 2013 12:10 schreef Maharbal het volgende:
De niet-onvankelijkheidsverklaring is gewoon correct. Je 'bezwaar' is te laat. Vervolgens verlenen ze je wel een ambtshalve vermindering. Er staat geen bezwaar/beroep open tegen de ambtshalve vermindering zelf.
Er staat wel bezwaar/beroep open tegen de niet-onvankelijkheidsverklaring. Maar je was te laat, dus je bent niet-ontvankelijk en heeft het (zo op het oog) dus geen zin om daartegen in bezwaar/beroep te gaan.
Die 5 jaar staat voor het verzoek om ambtshalve vermindering. Dat verzoek hebben ze toegewezen (voor die paar duizend). Daarmee is dat gedaan. Ook al hadden ze dat verzoek afgewezen, dan nog staat daar geen bezwaar/beroep tegen open.quote:Op maandag 21 januari 2013 12:31 schreef sunfly het volgende:
[..]
Kan je me helpen toe te lichten hoe mijn 'bezwaar' te laat zijn als er in artikel 2 WOZ staat "doch binnen vijf jaren". Die tijd is nog niet verstreken? En in mijn brief uit 2012 heb ik gevraagd dat artikel te handhaven.
quote:Geachte heer/mevrouw,
Hierbij verzoek ik als nieuwe eigenaar om, overeenkomstig artikel 26 van de wet WOZ, een beschikking op te vragen over het pand <pandnummer>.
Tevens wil ik u er bij voorbaat op wijzen dat dit pand inwendig en uitwendig zich in zeer slechte staat bevind. Muren zijn beschadigd, aan buitenkant brokkelt beton af, er is zichtbare waterschade aan plafons wegens lekkend dak, op enkele verdiepingen komt het plafon los, de CV komt uit het jaar 1986 en werkt niet betrouwbaar, de vloeren hebben geen vloerbedekking, hout van de kozijnen buitenkant staat krom door houtrot.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft hoor ik dat graag.
Hoogachtend,
Dit betekent dus dat je beter op basis van artikel 28 Wet WOZ om een nieuwe beschikking kan verzoeken. Je moeder was namelijk al voor 50% eigenaar en was hierdoor ook al in 2010 mede-belanghebbende. Als medebelanghebbende kan je op basis van artikel 28 Wet WOZ een nieuwe beschikking opvragen. Op basis van artikel 26 Wet WOZ is dit indien er een nieuwe eigenaar is, wat bij een huwelijk in gemeenschap van goederen dus niet is.quote:61a Vraag Wat is de betekenis van artikel 26 van de Wet WOZ voor de langstlevende wanneer de partner overlijdt en er geen testament is?
Antwoord In het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat als één van de partners overlijdt, de eigendom van rechtswege overgaat naar de langstlevende. Deze wettelijke regeling geldt ook wanneer er geen sprake was van een huwelijk in gemeenschap van goederen.
Artikel 26 heeft alleen betekenis voor de langstlevende partner die buiten gemeenschap van goederen was getrouwd en die niet zelf al deels eigenaar of beperkt gerechtigde van de onroerende zaak was. Deze was immers voor het overlijden van de partner geen eigenaar, maar wordt dat door de overgang (vererving) van rechtswege en kan dus als nieuwe eigenaar om een voor bezwaar vatbare WOZ-beschikking vragen. Deze beschikking gaat gelden op de datum van overlijden.
Artikel 26 heeft geen betekenis voor de langstlevende partner die wel in gemeenschap van goederen was gehuwd. Die was immers al mede-eigenaar. Artikel 26 heeft ook geen betekenis voor de partner die voor het overlijden zelf al in het Kadaster was ingeschreven als mede-eigenaar (of beperkt gerechtigde). Deze was immers al mede-eigenaar en wordt daardoor geen “nieuwe eigenaar”. Deze langstlevende heeft wel rechtsbescherming, want hij kan als mede-eigenaar op de voet van artikel 28 een voor bezwaar vatbare beschikking vragen. Deze beschikking geldt vanaf 1 januari van het kalenderjaar waarvoor de beschikking is genomen.
Artikel 26 is dus slechts in uitzonderingssituaties van toepassing voor de langstlevende partner.
Daarom adviseren wij om de langstlevende partner, wanneer deze om een WOZ-beschikking verzoekt, altijd een WOZ-beschikking op grond van artikel 28 met als ingangsdatum 1 januari van het jaar van overlijden te zenden.
Heeft het zin nog iets te eisen/verzoeken om binnen 8 weken te reageren?quote:Geachte heer/mevrouw,
Vanwege het overlijden van [naam vader] op xx-xx-2010 verzoek ik als erfgenaam overeenkomstig artikel 28 van de wet WOZ als mede-belanghebbende om een beschikking voor het object [adres] voor belastingjaar 2010.
Tevens wil ik u er bij voorbaat op wijzen dat dit pand inwendig en uitwendig zich in zeer slechte staat bevind. Muren zijn beschadigd, aan buitenkant brokkelt beton af, er is zichtbare waterschade aan plafons wegens lekkend dak, op enkele verdiepingen komt het plafon los, de CV komt uit het jaar 1986 en werkt niet betrouwbaar, de vloeren hebben geen vloerbedekking, hout van de kozijnen buitenkant staat krom door houtrot.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Indien u nog vragen heeft hoor ik dat graag.
Hoogachtend,
1. Correct, wel even een telefoonnummer bij contactgegevens vermelden, zodat er makkelijker contact opgenomen kan worden. Brief is naar mijn mening ook goed zoals hij er nu staat.quote:Op maandag 21 januari 2013 14:47 schreef sunfly het volgende:
Even samenvattend wat ik het beste kan doen als ik het zo begrijp:
1: vraag nieuwe WOZ 2010 aan op grond van art. 28 (zie hieronder)
2: in beroep gaan over uitspraak 2011. (Ik ga uitzoeken hoe dit werkt)
3: afwachten en 2012 laten rusten omdat het bij voorbaat al kansloos is als ik zo begrijp.
Verzoeken kan altijd, maar ik denk niet dat ze een beschikking daardoor sneller gaan afgeven.quote:Heeft het zin nog iets te eisen/verzoeken om binnen 8 weken te reageren?
Zie je update vandaag pas, maar lijkt me inderdaad op dit moment het beste om het gewoon op deze wijze af te sluiten dan ben je er tenminste vanaf.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:13 schreef sunfly het volgende:
Even een update. Het gesprek is goed verlopen. Hij heeft het pand opnieuw opgemeten en bouwkundig bekeken. Hierna zijn we samen gaan zitten en gaf hij aan dat het pand niet meer waar is dan de grond prijs + casco woning. Tegelijk twijfelde hij of casco niet te hoog is omdat ook de beton constructie hier en daar gebreken heeft.
Maar om toch ergens op uit te komen heeft hij casco gehanteerd en stelde voor de prijzen te verlagen voor 2010 naar 285.000. Dit is 35.000 meer dan het taxatierapport maar ben zelf al blij als ik het kan afronden. Ook ben ik erg blij dat er nu schot in de zaak lijkt te zitten uit een voor mij toch onverwachte hoek.
Ik heb afgesproken met de gemeente ambtenaar om de mede-erfgenamen allen op de hoogte te stellen van dit voorstel daar ik niet zeker weet of mijn moeder voldoende bevoegd is om voor akkoord te tekenen. Weet iemand dat toevallig?
In ieder geval ziet het er nu naar uit dat zodra de akkoordverklaring binnen is, het bedrag ambtshalve wordt verlaagd naar zijn voorstel van 285.000.
Op de vraag of hij dit vaker bij woningen had gezien zei hij nee, dit is toch wel het ergste wat ik gezien heb (het achterstallige onderhoud)
Mooi zo, volgens mij hoeven trouwens de medeerfgenamen niet met de waarde in te stemmen. Als zij het er niet mee eens zijn kunnen zij altijd zelf een beschikking opvragen via artikel 28 wet WOZ en bezwaar maken tegen de beschikking van 285.000.quote:Op woensdag 23 januari 2013 09:13 schreef sunfly het volgende:
Even een update. Het gesprek is goed verlopen. Hij heeft het pand opnieuw opgemeten en bouwkundig bekeken. Hierna zijn we samen gaan zitten en gaf hij aan dat het pand niet meer waar is dan de grond prijs + casco woning. Tegelijk twijfelde hij of casco niet te hoog is omdat ook de beton constructie hier en daar gebreken heeft.
Maar om toch ergens op uit te komen heeft hij casco gehanteerd en stelde voor de prijzen te verlagen voor 2010 naar 285.000. Dit is 35.000 meer dan het taxatierapport maar ben zelf al blij als ik het kan afronden. Ook ben ik erg blij dat er nu schot in de zaak lijkt te zitten uit een voor mij toch onverwachte hoek.
Ik heb afgesproken met de gemeente ambtenaar om de mede-erfgenamen allen op de hoogte te stellen van dit voorstel daar ik niet zeker weet of mijn moeder voldoende bevoegd is om voor akkoord te tekenen. Weet iemand dat toevallig?
In ieder geval ziet het er nu naar uit dat zodra de akkoordverklaring binnen is, het bedrag ambtshalve wordt verlaagd naar zijn voorstel van 285.000.
Op de vraag of hij dit vaker bij woningen had gezien zei hij nee, dit is toch wel het ergste wat ik gezien heb (het achterstallige onderhoud)
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |