abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 maart 2012 @ 16:23:51 #26
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_109092959
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 16:21 schreef The_End het volgende:

[..]

Nee, alles is van haar. Alleen als de partner overlijdt, dan is opeens maar de helft van haar. Als ze samen een ton schuld hebben, dan heeft ze na het overlijden van de partner toch ook niet opeens maar een halve ton schuld?

[..]

Dat had ik gelezen. Ik gaf aan dat ik het ordinair graaien vind dat het zo in elkaar zit.
Nee, de helft is van haar. De andere helft was van haar partner, en wordt nu verdeeld onder alle erfgenamen.

Die ton schuld wordt na het overlijden ook verdeeld onder alle erfgenamen. Dus in dit geval zou ze dan met 50% + 1/6 deel daarvan blijven zitten.

De te verdelen boedel bestaat namelijk uit alle bezittingen, verminderd met alle schulden van de overledene.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_109093005
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 16:21 schreef The_End het volgende:

[..]

Nee, alles is van haar. Alleen als de partner overlijdt, dan is opeens maar de helft van haar. Als ze samen een ton schuld hebben, dan heeft ze na het overlijden van de partner toch ook niet opeens maar een halve ton schuld?
Dat van die overleden partner is toch hier ook de casus? Verder erf je als kind ook een deel van de schuld.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109093259
Hieronder mijn opstel van de brief, wat denken jullie?

Belangrijkste:
1) Ik maak in deze brief bezwaar met verzoek een ambtshalve vermindering te doen. Is dit de beste methode waarop ik bezwaar maak?
Ik bedoel, het puntje "gewijzigde eigendomsverhoudingen" moet daar iets van vermeld worden? (mijn moeder is nu de nieuwe eigenaar, het huis stond op naam van mijn vader).

2)@Maharbal Je had staan "ex artikel 2 Uitvoeringsbesluit Wet Waardering Onroerende Zaken". Wat betekend in deze context "ex"? En is het verstandig dit in de brief te plaatsen?

En ja, voor de geïnteresseerden, zo was ik dus mijn brief aan opstellen. Lekker niet juridisch. Daarom, hulde voor je opzet @Maharbal!

pi_109093419
'Ex' betekent hier zoiets als 'overeenkomstig', of eigenlijk 'uit', een beetje beroepsdeformatie van mij uit. Overeenkomstig mag ook, of het helemaal weglaten. Noem voor het gemak het artikel wel.

Verder is je brief niet zo heel slecht, zo behandelen ze 'm ook wel. Alleen is het niet nodig om het gedeelte van de erfenis en overschrijven van de woning te noemen. Je kunt het stukje 'Voor met deze beschikking (...) zeer beneden de maat is" er eventueel wel in laten.

Let erop dat je bij "BETREFT" wel even het aanslagnummer en de datum van de beschikking vermeldt.

edit: zorg wel dat je moeder die brief ondertekent, zij is belanghebbende. Eventueel kun je, zoals je inderdaad al hebt aangegeven, aangeven dat de eigendomsverhouding is veranderd door overlijden van je vader. Je kunt er ook inzetten dat de verklaring van erfrecht op verzoek kan worden toegezonden.
pi_109094555
Bij deze de brief aangepast met je tips. Wederom bedankt!
-Inderdaad tekent mijn moeder de bezwaarschrift. Zij is de aangewezen persoon, staat in verklaring van erfrecht, die dat mag doen.

woensdag 14 maart 2012 @ 17:08:48 #31
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_109094829
Voorlaatste alinea: verandert moet veranderd zijn.
The love you take is equal to the love you make.
pi_109095027
Dit is dus en bezwaar tegend e WOZ-waarde die door de gemeente is vastgesteld. Maar hoe zit het nou met de erfbelasting?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 14-03-2012 17:24:38 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_109095059
@blomke

De erfbelasting wordt vastgesteld op de hoogte van de WOZ waarde van het jaar van overlijden. Of bedoelde je dit niet?

@lienekien - Aangepast.. dank u!
pi_109095412
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:15 schreef sunfly het volgende:
@blomke

De erfbelasting wordt vastgesteld op de hoogte van de WOZ waarde van het jaar van overlijden. Of bedoelde je dit niet?

Ja. Wordt daarvoor ook een brief opgesteld? Of gaat dat automatisch?
pi_109095686
@blomke

Poe, ik heb geen idee. Ik hoop en ben er min of meer vanuit gegaan (wat verkeerd is) dat als ik de WOZ bij de gemeente omlaag krijg, ik deze nieuwe vaststelling vervolgens doorstuur naar de belastingdienst zodat ze daarop hun berekening uitvoeren.

Iemand enig idee hoe dit exact zit?

Ik zou wel deze brief kunnen CC'en naar de belastingdienst.
  woensdag 14 maart 2012 @ 17:34:37 #36
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_109095761
Het kan nog wel even duren voordat je uitsluitsel krijgt over de WOZ-waarde. Ik denk dat het goed is om uitstel van betaling van de erfbelasting aan te vragen.
pi_109096369
@Lienekien

Ik heb mijn 2e uitstel al gekregen, en die was echt het laatste wat ik kon krijgen is mij verteld. Op zich niet gek, want in totaal heb ik dan anderhalve jaar uitstel gekregen. Het is balen dat, door omstandigheden, de notaris pas in februari de Verklaring van Erfrecht had.
Zonder dat document kan je verder niets doen.

Wat raden jullie aan? Toch nogmaals proberen uitstel aan te vragen?
pi_109097043
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 17:32 schreef sunfly het volgende:
@blomke

Poe, ik heb geen idee. Ik hoop en ben er min of meer vanuit gegaan (wat verkeerd is) dat als ik de WOZ bij de gemeente omlaag krijg, ik deze nieuwe vaststelling vervolgens doorstuur naar de belastingdienst zodat ze daarop hun berekening uitvoeren.

Iemand enig idee hoe dit exact zit?

Ik zou wel deze brief kunnen CC'en naar de belastingdienst.
Het lijkt mij zeer sterk dat erfrecht wordt berekend op basis van de WOZ-waarde, is eigenlijk altijd Waarde Economisch Verkeer. En die heb je dus aangezien je het huis hebt laten taxeren. En nee, het zal ongetwijfeld niet automatisch worden doorgegeven..
  woensdag 14 maart 2012 @ 18:29:37 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_109097668
Kennelijk is dat toch zo sinds 2010.
pi_109100188
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 18:10 schreef DonJames het volgende:
Het lijkt mij zeer sterk dat erfrecht wordt berekend op basis van de WOZ-waarde, is eigenlijk altijd Waarde Economisch Verkeer. En die heb je dus aangezien je het huis hebt laten taxeren. En nee, het zal ongetwijfeld niet automatisch worden doorgegeven..
WOZ is toch in het economische verkeer?

Uitstel edit - je hebt toch tot eind juni 2012 uitstel? Voor die tijd moet het WOZ-bezwaar toch wel afgehandeld kunnen worden?

Als ik het goed begrijp was het overlijden in november 2010 en in februari 2012 is de erfenis door de notaris afgehandeld? Al die tijd heb je uitstel van de belastingdienst gekregen?
pi_109102590
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2012 18:10 schreef DonJames het volgende:

[..]

Normaliter wel, maar onroerende zaken die gebruikt worden als woning gaan voor de WOZ.

Logische vraag inderdaad voor TS: TS, wanneer is de aanslag erfbelasting binnengekomen? Je zult daar dan ook weer bezwaar tegen moeten indienen (dan wel vragen om een ambtshalve vermindering..)
pi_109114338
quote:
Zie o.a. http://financieel.infonu.(...)de-erfbelasting.html waarin staat dat:
quote:
Sinds 2010 is bij de erfbelasting het uitgangspunt de WOZ-waarde.
@Blomke

Even uit mijn hoofd heb ik rond februari 2011 een formulier van de belastingdienst gekregen waarin gevraagd werd de aangifte in te vullen. Hierop heb ik gereageerd met verzoek tot uitstel, de reden ervoor en had de eerder uitgevoerde taxatie bijgevoegd.

Reactie hierop van de belastingdienst was uitstel tot 1jan 2012. In Jan 2012 heb ik wederom uitstel gevraagd en gekregen waarbij is aangegeven dat dit de laatste uitstel is.

Is er nog iets wat er aangepast of toegevoegd moet worden voor de brief of kan ik hem zo versturen denken jullie?
pi_109119535
Bedankt voor de toelichting. Collega van mij heeft iets dergelijks: beide ouders overleden (laatste in 2010) en het ouderlijk huis (deplorabele staat) aan de straatstenen niet kwijt te raken. Uitstel op uitstel aangevraagd.
pi_109119543
Sunfly:

Het is nu een beetje onduidelijk wat je nou bedoelt. Heb je uitstel tot het doen van aangifte, of uitstel van betaling?

Ik vermoed het eerste.
pi_109119802
@maharbal

Ik heb uitstel tot het doen van aangifte. Geen uitstel tot betaling.

Nog opmerkingen over de brief? Anders gaat hij zo op de bus :)
pi_109120082
Ah, mooi dat scheelt een hoop.

Brief: verandert -> veranderd.

'Voor het bepalen v/d hoogte v/d erfbelasting' staat er nu ineens uit het niets. Ik zou het of weghalen of toelichten.

En je verzoekt 'om' een ambtshalve vermindering.
pi_109120153
quote:
Brief: verandert -> veranderd.
Aangepast

quote:
'Voor het bepalen v/d hoogte v/d erfbelasting' staat er nu ineens uit het niets. Ik zou het of weghalen of toelichten.
Verwijdert, verder ook niet relevant denk ik

quote:
En je verzoekt 'om' een ambtshalve vermindering.
Aangepast
  donderdag 15 maart 2012 @ 09:10:36 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_109120183
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 09:09 schreef sunfly het volgende:

[..]

Aangepast

[..]

Verwijdert, verder ook niet relevant denk ik

[..]

Aangepast
Verwijderd.
pi_109120193
Zo kun je 'm wat mij betreft versturen.
pi_109120340
@Lienekien

Damned! Doe ik het weer! |:(
Brieven gaan bij mij nog altijd even langs mn vriendin voor spell-check :P. Die leest m in de middag nog na...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')